دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۳ - May 1, 2006
رئيس شوراي عالي استان ها:
تلاش شوراها و دستگاه هاي اجرايي بدون
تعامل با هم بي فايده است
رئيس شوراي عالي استانها گفت: اگر تعامل و يكپارچگي ميان شوراها و دستگاههاي اجرايي وجود نداشته باشد، فعاليتهاي طرفين خنثي و بي فايده است.
به گزارش فارس، مهدي چمران در همايش سالروز شوراهاي اسلامي استان تهران با تأكيد بر اين كه كليه دستگاهها بايد همچون شوراها پايبند سوگند الهي باشند، تأكيد كرد: اتحاد و انسجام شوراها و دستگاههاي اجرايي در شرايط فعلي دنيا ضروري است.
وي با تأكيد بر امكان استفاده بهينه، مؤثر و مثبت از پتانسيل ۱۱۰ هزار عضو شورا در سراسر كشور براي كاهش تصدي گري دولت بر اساس برنامه هاي سوم و چهارم توسعه، تصريح كرد: براي اينكه شوراها موجوداتي ناقص الخلقه نباشند نياز به تقويت دارند.
رئيس شوراي عالي استانها افزود: وقتي شوراها نتوانند كاري انجام دهند نگاه مردم به آنها بد خواهد شد و اين موجب عدم اجراي قانون اساسي و در نتيجه ايجاد نگرش منفي در بين مردم نسبت به قانون مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه شوراها مي توانند بازوان اجرايي قوي براي دولت و پيشبرد اهداف نظام جمهوري اسلامي باشند، خاطرنشان كرد: شوراي عالي استانها به همكاري دولت، استانداران و فرمانداران چشم دوخته است.
چمران افزود: شوراي عالي استانها مي تواند به دولت و مجلس لايحه ارائه دهد و مسائل جديد را طرح كند در عين حال از دولت و مجلس نيز انتظار مي رود كه به اين مسائل عميقاً توجه و دقت شود و همكاري بيشتري با شوراي عالي استانها وجود داشته باشد.
رئيس شوراي عالي استانها عملكرد بهتر شوراها را نياز به تأمين امكانات و تسهيلات و اعتبار مورد نياز آنها دانست و تصريح كرد: شوراي عالي استانها متأسفانه هنوز مكاني مناسب و در شأن خود براي استقرار در اختيار ندارد.
وي خاطرنشان كرد: دستگاه هاي اجرايي ممكن است فكر كنند كه شوراها رقيب آنها هستند، در صورتي كه شوراها رفيق آنها هستند و همه بايد در مسير خدمتگزاري به مردم گام برداريم نه اين كه در تقابل يكديگر قرار گيريم.
چمران با تأكيد بر اينكه اگر شوراها بتوانند جايگاه واقعي خود را بيابند قطعاً مردم نيز در انتخاب اعضاي شوراها دقت بيشتري خواهند كرد، اظهار داشت: متأسفانه شوراها حتي در امور مربوط به خودشان هم مورد مشورت قرار نمي گيرند. قوانين و تصميماتي گرفته مي شود كه شوراي عالي استانها از آنها بي خبر است.
رئيس شوراي عالي استانها با تأكيد بر اينكه تحقق مردم سالاري ديني در گرو تقويت شوراهاست، تصريح كرد: با توجه به اينكه رئيس جمهور از دل نهاد شورايي بيرون آمده است، بنابراين دولت هيچ گاه در مسير تضعيف شوراها گام برنداشته و برنخواهد داشت و اميدواريم نسبت به تقويت شوراها، شاهد تلاش هاي بيشتري باشيم.

عمليات مرمت مقبره كورش شهريور ماه به پايان مي رسد
000225.jpg
تا پايان شهريورماه سال جاري، عمليات مرمت مقبره كورش به اتمام خواهد رسيد.
مدير پايگاه بنياد پژوهشي پارسه - پاسارگاد در گفت وگو با خبرگزاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين مطلب گفت: اين عمليات از سوي دفتر فني اين پايگاه در حال انجام است.
محمدحسن طالبيان با اشاره به اينكه عمليات آسيب نگاري مقبره كورش در سال گذشته پايان يافته، اظهار داشت: عمليات اجرايي مرمت مقبره كورش از نيمه دوم فروردين ماه با حضور هشت استادكار و تعدادي كارگر محلي آغاز شده است.
وي مهمترين هدف مرمت را تعمير سقف بالايي و جلوگيري از نفوذ آب باران به داخل آن دانست و تصريح كرد:  ضمن انجام كارهاي مرمتي سقف بالايي، ساير بخش هاي آرامگاه نيز بررسي مي شود و هر اقدامي كه در راستاي طولاني ترشدن عمر مقبره لازم باشد، صورت خواهد گرفت.

موزه راديو راه اندازي مي شود
ايسنا: موزه راديو با هدف به نمايش گذاشتن تاريخ ۶۷ ساله اين رسانه در ايران، راه اندازي مي شود. يدالله گودرزي مدير باشگاه راديويي جوان در اين باره گفت: راه اندازي «موزه راديو» يكي از نكاتي است كه در سال هاي اخير مورد توجه مسئولان راديو بوده است. مردم احساسي نوستالژيك به اين رسانه دارند و خود دستگاه راديو نيز از ابتدا براي آنها جذاب بوده است. به گفته وي، معاونت صداي جمهوري اسلامي ايران، يك  سال است كه اين طرح را دنبال مي كند و مدير شبكه جوان ، دكتر گيل آبادي نيز پيگير ماجراست. وي با اشاره به همكاري مسئولان مجموعه سعدآباد براي راه اندازي اين موزه ، اظهار كرد: در برنامه «هزار پنجره» كه ۱۳ فروردين ماه ۱۳۸۵ روي آنتن رفت، از مسئولان ميراث فرهنگي قول گرفتيم تا يكي از ساختمان هاي مجموعه سعدآباد را به موزه راديو اختصاص دهند. همچنين مديركل موزه هاي ارتباطات كشور ، اسماعيل عظيمي نيز در روز تولد راديو (۴ارديبهشت ) اعلام آمادگي كرد كه ساختمان كلاه فرنگي كه با نام «بي سيم» هم معروف است به موزه راديو اختصاص داده مي شود.

نماينده لاهيجان و سياهكل در مجلس با اشاره به پرونده متهمان به قتل جنگلبان گيلاني:
مجرم در هر لباسي بايد مجازات شود
000219.jpg
گروه شهري _ مژگان جمشيدي: با گذشت يكسال از قتل ناصر پيروي ،جنگلبان شهيد و رئيس اداره منابع طبيعي ماسال بدست گروهي از قاچاقچيان چوب و متصرفان جنگل هنوز هم هيچيك از قاتلان وي مجازات نشده اند. نخستين مراسم سالگرد اين جنگلبان كه صبح روز جمعه با حضور جمعي از مسئولان محلي و استاني، سازمان جنگل ها و سازمان محيط زيست در روستاي آسيا بر از توابع ديلمان گيلان برگزار شد اعتراض برخي مسئولان در نامشخص بودن پرونده متهمان به قتل اين جنگلبان را به دنبال داشت. مدير كل دفتر حفاظت سازمان جنگل ها از بررسي مجدد پرونده و تنها تاييد حكم يكي از متهمان خبر داد و نماينده مردم لاهيجان و سياهكل خواستار برخورد قاطع با قاتلان جنگلبان گيلاني شد.
ناصر پيروي كه مدت ۴ سال بود رياست اداره منابع طبيعي ماسال را عهده دار شده بود در طول ۲۴ سال خدمت در سازمان جنگل ها بيشترين درگيري را با قاچاقچيان چوب و متصرفان جنگل در ماسال داشت اما سرانجام بعد از اينكه حاضر نشد زير بار تطميع برود و ۵ هكتار از جنگل را واگذار كند به طرز دلخراشي به قتل رسيد.
قتل وي در حالي به وقوع پيوست كه وي بارها اعلام كرده بود كه از ناحيه اين فرد تهديد به مرگ شده است. ناصر پيروي صبح روز هفتم ارديبهشت ماه سال گذشته در حالي كه رشت را به مقصد ماسال ترك كرده بود توسط ۴ نفر ملبس به پوشش نظامي كه با ايست بازرسي غير قانوني خودروي وي را متوقف كردند، ربوده و به جنگل هاي ضيابر صومعه سرا منتقل شده و تحويل متهمان اصلي قتل مي شود. اين ۲ نفر كه يكي از آنها نظامي و مدعي مالكيت ۵ هكتار از جنگل هاي ماسال بود و در حالي كه سلاح گرم با خود همراه داشتند با تيغ موكت بري وي را از پشت گردن مي زنند.
جسد ناصر پيروي بعد از ۳ روز كشف مي شود و بعد از ۲ ماه سرانجام با پيگيري هاي اداره آگاهي تهران و رشت ۶ نفر كه در بين آنها ۵ نفر نظامي بودند دستگير مي شوند.
متهمان اصلي پرونده به نام هاي «ا.ن» و «پ.ك» بعد از اعتراف به قتل مهرماه سال گذشته در دادگاه كيفري رشت به قصاص محكوم شدند و ۳ نفر ديگر به اتهام آدم ربايي به ۱۵ سال حبس و نفر چهارم از اتهامات وارده تبرئه شد.
با اين حال تاكنون فقط حكم قصاص يك نفر از متهمان به قتل تاييد شده و پرونده براي بررسي بيشتر مجددا به دادگاه ارجاع شده است.
خانواده شهيد ناصر پيروي ۲ ماه قبل با حضور در مراسم درختكاري و در حالي كه از سوي رئيس جمهور مورد دلجويي قرار گرفتند، خواستار پيگيري وي از پرونده و اجراي احكام صادره براي متهمان شدند.
درخواست نماينده لاهيجان در مجلس
از سال ۱۳۷۹ تا كنون اين چهارمين بار است كه جنگلبانان گيلاني مورد هجوم قاچاقچيان چوب قرار گرفته و دچار نقص عضو شده و يا كشته مي شوند. در همان سال يكي از جنگلبانان تالش در درگيري با قاچاقچيان به قعر دره پرتاب و قطع نخاع شد و مدتي بعد قاقچيان چوب پا را فراتر نهاده و پاي جنگلبان ديگري را با اره برقي قطع كردند اما باز هم ضاربان شناسايي و دستگير نشدند. تا اينكه اين بار قاچاقچيان مسلح به سراغ رشيد غفاري جنگلبان شجاع گيلاني رفتند و شبانه در حاليكه وي در خواب بود با صدا زدن وي، از پشت پنجره و در برابر چشم ۴ دخترش وي را به رگبار بستند، اما پرونده قتل وي باز هم پيگيري موثر نشد. از اين رو اين بار رئيس اداره را هدف قرار دادند تا شايد موانع براي تصرف جنگل كاملا از ميان برداشته شود. ايرج نديمي، نماينده مردم لاهيجان و سياهكل در مجلس شوراي اسلامي با حضور در مراسم سالروز شهادت رئيس اداره منابع طبيعي ماسال با انتقاد از عدم پيگيري قاتلان محافظان جنگل به خبرنگار همشهري گفت: رفتار ما، قضاوت ما و نحوه شناسايي قاتل اصلي نبايد به نحوي باشد كه مفسده برانگيز باشد و به افراد سودجو علامت داده شود كه اگر كسي را كشتند مي توانند از مجازات فرار كنند.
وي گفت: اينكه چه دست هايي در كار است و چه عواملي نفوذ كرده اند كه رسيدگي به پرونده كند شود قابل بررسي است. از سوي ديگر اين موضوع از باب رسيدگي و تطبيق عنوان شهادت و از باب قصاص قاتل و يا حتي شناسايي آن با توجه به روش هاي جديد پليسي و اخذ اقرار به نتيجه نرسيده و اين نگراني را براي من به عنوان نماينده ملت و ديگر نمايندگان مجلس به همراه داشته كه در چنين شرايطي چگونه بايد از منافع عمومي و جنگل ها محافظت كرد.
وي افزود: در اين باره تاسف و تاثر خودم را نسبت به جوسازي ها و شايعات و اعمال نفوذها ابراز مي دارم و به سهم خودم از رياست قوه قضائيه، نيروي انتظامي، وزير دادگستري و ديوان عالي كشور در خواست مي كنم كه در اين موضوع و موضوعات مشابه به نحوي اقدام شود تا ما نيز به عنوان نماينده ملت بتوانيم پاسخگو باشيم.
وي به خبرنگار ما گفت: در پرونده اخير موضوع كاملا روشن است و افراد دستگير شدند اما فردي كه نفر اول است و هم آمر است و هم عامل، مصون است و نفر دوم كه عامل است حكم قصاص را دريافت مي كند و البته در پرونده هاي سياسي از دوران طاغوت هم نقش داشته و شايد هم اين جرم را نمي خواهند قصاص كنند و از باب مسائل قبل از انقلاب و طاغوت حالا تاييد شده است و در عين حال ديگري تحت عنوان مقدسي سوءاستفاده كرده است.
وي خاطر نشان ساخت: اجراي قصاص در چنين مواردي لازم است در غير اين صورت زورگوها و غداره بند ها جرات پيدا مي كنند ديگران را بكشند و بعد هم پارتي بسازند و پول خرج كنند و زمان را بكشند و نهايتا افسردگي و ياس را به خانواده هاي داغدار و همه كساني كه موضوع را فهميدند انتقال دهند. اگر قصاص انجام نشود امنيت اجتماعي از بين مي رود.
نديمي افزود: دين يك جامعيت، صالحيت و به هم پيوستگي دارد و قصاص و مجازات عادلانه مجرمان جزئي از دين است و عدم انجام آن توهين به جامعه اسلامي است و خدا لعنت كند كساني را كه نمي خواهند دين با جامعيت اش باشد و با شكل و ظاهر مي خواهند دين را پياده كنند.
نماينده مردم لاهيجان در مجلس شوراي اسلامي با توجه به تظلمي بودن برخي متهمان پرونده گفت: اين يك جنايت بوده و لباس و تشخص و موقعيت اجتماعي براي قاتل در اينجا محلي از اعراب ندارد. ما با اين فرد به عنوان قاتل برخورد مي كنيم و اينها كاملا براي قاضي روشن است. حتي اگر اين فرد سابقه ۱۰۰۰ ماه جبهه هم داشته باشد به خاطر جنايتش بايد قصاص شود و در قصاص كه گفته نشده: «لكم في القصاص من غير نظاميون» . هر كس جنايت كرد بايد جواب بدهد.

چشم انداز
000213.jpg
000222.jpg
جنگل هاي ماسال و شاندرمن، سرزمين افسانه اي «رنگ خدا» اكنون با گذشت يكسال همچنان در فراغ جنگلباني است كه تا وقتي زنده بود از هيچ اقدامي براي نجات جنگل فروگذار نمي كرد. ناصر پيروي، رئيس اداره منابع طبيعي ماسال، قبل از مرگش بارها هشدار داد كه از سوي برخي افراد با نفوذ تهديد به مرگ شده اما سرانجام بعد از آنكه حاضر نشد زير بار تطميع رود و چندين هكتار از جنگل هاي منطقه را واگذار كند به طرز دلخراشي به قتل رسيد. او ديگر نه مانند اسماعيل رمضاني به قعر دره پرتاب شد و نه مانند رشيد غفاري به رگبار بسته شد، همانند ديگر جنگلبانان مضروب و به قتل رسيده نه زير لودر گذاشته شد و نه پاهايش با اره برقي قطع شد بلكه با تيغ موكت بري سر از بدنش جدا شد. مرگ او زنگ خطري را به صدا در آورد كه طنين آن شدت يافتن صداي اره قاچاقچيان چوب در جنگل هاي شمال كشور بود و دهها پرسش ديگر كه جنگلبانان با كدام حمايت قانوني و قضايي به كار خود ادامه دهند.

بناهاي روستايي، مقاوم سازي مي شوند
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: ۲۰۰ هزار واحد مسكوني روستايي در هر سال نوسازي و مقاوم سازي مي شوند.
محمد سعيدي كيا، وزير مسكن و شهرسازي گفت: قرار است به طور متوسط هر سال ۲۰۰ هزار واحد مسكوني در روستاهاي كشور نوسازي و مقاوم سازي شوند.
به گفته سعيدي كيا اين طرح با اولويت مناطق حادثه خيز به طور گسترده در سطح كشور در حال اجراست.
وي در پاسخ به نحوه اجراي اين طرح گفت: طرح نوسازي و مقاوم سازي واحدهاي مسكوني در روستاها با پرداخت وام هاي طولاني مدت به روستاييان انجام مي شود.
وي در ادامه افزود: پرداخت وام در برخي از روستاها انجام شده و به زودي در روستاهاي اولويت دار به اتمام مي رسد.
وي همچنين در ادامه سخنان گفت: از آنجا كه روستاها جزو نخستين مناطق آسيب پذير در مقابل حوادث طبيعي هستند، اجراي طرح نوسازي و مقاوم سازي بناهاي روستايي در اولويت برنامه هاي وزارت مسكن قرار دارد.

گز روغن در سيستان و بلوچستان
000216.jpg
درختچه گز روغن كه يكي از گونه هاي گياهي كمياب و نادر ايران است و تنها در مناطق خاصي از سيستان و بلوچستان يافت مي شود با آغاز فصل بهار بار ديگر، به گل نشست.
اين درختچه در اصطلاح محلي به گز روگن معروف است و هر ساله بسياري از مردم استان سيستان و بلوچستان براي تماشاي آن در فصل بهار به دامنه هاي كوههاي اطراف شهرستان نيكشهر مي آيند.
يكي از ويژگي هاي اعجاب انگيز اين گونه مقاوم بودن آن است به طوري كه در بدترين شرايط آب و هوايي قادر به رشد و تكثير است و بر روي ماسه سنگ هاي دامنه كوهستان تا رأس قله ها حتي جايي كه اثري از خاك هم وجود ندارد مي رويد. برگ هاي اين درختچه بدون برگچه است و گل هاي آن به صورت خوشه اي است.
دانه هاي اين گياه تا ۴۰ درصد روغن دارد كه در استان سيستان و بلوچستان روغن آن به بن مشهور است. مردم نيكشهر علي رغم آگاهي از خواص دارويي، اقتصادي و غذايي بخش هاي مختلف گياه از جمله ريشه، پوست، روغن و ميوه آن، ارزش زيادي براي حفظ اين گونه زيبا و ارزشمند گياهي قائل هستند و تماشاي گلهاي زيباي آن در فصل بهار را به بهره برداري تجاري از آن ترجيح مي دهند.

ورود بسياري از تورهاي خارجي به ايران لغو شده است
000228.jpg
وضعيت نامشخص ورود تورهاي خارجي، صنعت هتلداري را دچار اختلال و ركود كرده است.
رئيس جامعه  هتل داران اصفهان از مسئولان گردشگري و مقامات دولتي خواست تا براي ركود صنعت هتل داري كشور چاره اي بينديشند.
محسن رخشان در گفت وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب تاكيد كرد : متاسفانه به دليل وجود تبليغات منفي رسانه هاي خارجي در خصوص عدم وجود امنيت در ايران و ارائه  تصويري نامناسب و غيرواقعي از كشورمان و همچنين مسائل سياسي اخير، ورود بسياري از تورهاي خارجي به كشور ما لغو شده است. وي ادامه داد : در حالي كه هتل هاي بسياري نيز جهت اقامت تورهاي خارجي از پيش رزرو شده بودند، وضعيت نامشخص ورود تورهاي خارجي، صنعت هتلداري را نيز دچار اختلال و ركود كرده است.
رخشان خاطر نشان كرد : با وجود اينكه ۱۵فروردين ماه تا ۲۰ خرداد ماه، زمان اصلي ورود تورهاي خارجي به كشورمان است تاكنون بيش از ۵۰ درصد اين تورها لغو شده اند. وي با اشاره به عدم رونق گردشگري داخلي در اين ايام يادآور شد : كليه فعاليت آژانس ها، تورگردان ها و هتل داران در ماه هاي فروردين ماه تا خرداد متوجه تورهاي خارجي است كه متاسفانه امسال با ركود زيادي مواجه شده است.

طرح بيمه گردشگران خروجي به زودي اجرايي مي شود
000231.jpg
طرح «بيمه گردشگران خروجي» تهيه و تدوين شده و زمينه سازي هاي لازم براي انجام اين امر صورت گرفته و در حال حاضر مراحل پاياني خود را مي گذراند.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، دبير ستاد گردشگري سلامت با بيان اين مطلب گفت: زمينه سازي هاي لازم براي «بيمه گردشگران خروجي از كشور» از طريق انعقاد تفاهمنامه با شركت بيمه سينا انجام گرفته است و در آينده نزديك گردشگراني كه از ايران خارج مي شوند مي توانند از تسهيلات ويژه اي در اين زمينه بهره مند شوند.
«عبدالحسين ناصري» گفت: همچنين زمينه سازي هاي لازم براي انعقاد تفاهم نامه با شركت بيمه كارآفرين نيز از سوي ستاد «گردشگري سلامت» انجام گرفته و براي تأييد نهايي به دفتر معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارسال شده است.وي تصريح كرد: طرح «بيمه گردشگران خروجي» پس از تأييد نهايي از سوي رئيس سازمان اجرا خواهد شد.
ناصري با اشاره به طرح «بيمه گردشگران ورودي» تأكيد كرد: اين طرح با انعقاد تفاهم نامه اي ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و اين شركت در حال اجراست.

هوا
000237.jpg
000210.jpg
000240.jpg
000234.jpg
هوا

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |