سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۴
نگاهي به جذابيت هاي توريستي شهر زوريخ
بهشت كوچك اروپا
005829.jpg
آرش نهاوندي
نه تنها سوئيس كه زوريخ و درياچه اش از پنجره كوچك هواپيما، جلوه اي زيبا دارند.
اما چرا سوئيس؟ چرا اسپانيا نه؟ پاسخ به اين سؤال بسيار ساده است، درباره اسپانيا و مراكز ديدني و توريستي آن بسيار نوشته شده در حالي كه از كشورهاي اروپاي مركزي و به ويژه سوئيس كه مردي از چهار زبان و فرهنگ آلماني، ايتاليايي، فرانسوي و رومانيايي در آن زندگي مي كنند، كمتر نوشته شده و كمتر به جذابيت ها و ديدني هاي شهرهاي آن كشور پرداخته شده است؛ سوئيسي كه همواره در سايه همان فرهنگ هاي فرانسوي، آلماني و ايتاليايي قرار داشته است. البته سوئيس همواره شهرتش را مديون بانك ها، كارخانه هاي شكلات سازي و مناظر سرسبزش است و كمتر به شهرهاي آن پرداخته شده است. منظور ژنو و برن نيستند، منظور اصلي زوريخ است؛ زوريخي كه آن طور كه از اسم آن برمي آيد، شهري است كه در آن فرهنگ آلماني غالب است.
زوريخ از نظر جمعيتي و وسعت شهربزرگترين سوئيس است. اين شهر در كنار درياچه اي واقع شده كه به جذابيت هاي تاريخي و فرهنگي آن وجهه اي جغرافيايي نيز بخشيده است.
اهميت زوريخ و درياچه اش مايكل.جي اگووينو - خبرنگار نيويورك تايمز- را برآن داشته تا ضمن سفر به آن شهر، گزارشي درباره جذابيت هاي توريستي آن تهيه كند، در اين باره مي خوانيد:زوريخ باشكوه، امن و سرشار از ثروت، در سال هاي اخير جلوه سابق خود را از دست داده و بدل به شهري كاملاً متفاوت شده است.
زوريخ امروزي در واقع شهري است مهاجرپذير كه ديگر آن شور و نشاط سابق را ندارد و جوانان پرسروصداي آن جاي خود را به پسراني بي هياهو داده اند. در كنار اين تحولات، هنر معاصر نيز گالري ها و نمايشگاه هاي هنري در سراسر شهر را به قبضه خود در آورده است.
البته تصاويري از نماهايي متفاوت از التشتات يا بخش قديمي شهر، همچنان روي كارت پستال هاي زوريخي خودنمايي مي كنند. بلوار بانهوف اشتراسه نيز هم چنان شكوه خود را با مغازه هاي لوكس و مجللش حفظ كرده است. درياچه زوريخ كه در اطراف آن دورنمايي از كوه هاي آلپ را مي توان به وضوح مشاهده كرد، يادگاري است از شكوه و جلال تاريخي شهر زوريخ. اما زوريخ در نظر جوانان و اروپايي هايي كه همه چيز را از منظر جهاني نگاه مي كنند، شهري است غربي، شهري است كه پيش از آنكه شهرنشيني در آن رواج داشته باشد، مركزي صنعتي در آن قرار داشته كه توسط خطوط آهن با ساير نقاط ارتباط برقرار مي كرده است. اما امروزه در اين منطقه كه ميان رودخانه ليمات و خطوط آهن واقع شده، تغييرات بسياري را مي توان مشاهده كرد. پيرو اين تغييرات انجام گرفته بخش لانگ اشتراسه امروزه يكي از مقاصد اصلي هنرمندان، دانشجويان و روشنفكران است. خانه هاي متعدد هنر، سينماها و رستوران ها و كبابي ها زينت بخش لانگستراسه هستند.
مي گويند، سوئيسي ها از آب و هواي كشورشان به شدت احساس نارضايتي كرده و طي يكسال همواره از آب و هواي نامطلوب انتقاد مي كنند، اما شما باور نكنيد. به دليل رطوبت پايين، شهر زوريخ در فصول بهار و تابستان آب و هواي بسيار مساعدي دارد. به همين منظور نيز استخرهاي سونا و استخرهاي شناي متعددي در كرانه ليمات ساخته شده اند. جهانگردان نيز مي توانند ساعاتي را با قايقراني بر درياچه، دوچرخه سواري در خيابان ها و كوچه  پس كوچه هاي بخش قديمي شهر و تماشاي فيلم در سينماهاي سرباز سپري كنند.
محل اقامت
اگر شما با خرج شركتي كه در آن به فعاليت اقتصادي مشغول هستيد به سوئيس آمده ايد، به بخش قديمي شهر برويد و با قدري گشاده دستي اتاقي را در اقامتگاه مخصوص كارمندان ادارات و شركت ها اجاره كنيد.اين محل، در واقع سكونتگاهي است كه افراد طبقه متوسط در آن رحل اقامت مي افكنند.
اين اقامتگاه توريستي يا به عبارتي بهتر هتل، داراي پاركي اختصاصي است كه به درياچه و خيابان بانهوف اشتراسه منتهي مي شود.
چند بلوك آنطرف تر نيز هتل پارك هيات زوريخ قرار دارد كه بهره  برداري از آن سال گذشته آغاز شده است. نماي اين هتل با تركيبي از شيشه و سازه هاي فولادي ساخته شده و همانگونه كه هتل داراي ظاهري مدرن است، اتاق هاي آن نيز مطابق مد روز تزيين شده اند. در مجموعه توريستي پارك هيات همچنين يك اتاق كنفرانس ساخته شده است. شكوه جلال امروزي، مخارج بالايي را براي اقامت جهانگردان نيز رقم زده است.
كجا غذا بخوريم
در مركز شهر، رستوران كروننهال همواره پذيراي توريست هاي خارجي است. علاوه بر آنكه نحوه طبخ در اين رستوران بسيار مطلوب است، ديوارهاي رستوران نيز به تابلوهايي اصل از پيكاسو، براكه و جياكومتيس مزين شده اند. در اين رستوران همچنين استيك تارتار سرو مي شود، استيك تارتار بشقابي است از گوشت چرخ كرده خام. اگر دقيقاً به خاطر داشته باشيد، در يكي از برنامه هاي مستر بين نيز از غذاي استيك تارتار براي جذابيت و بالا رفتن ميزان طنزپردازي آن برنامه استفاده شده بود. (اشاره به مراسم تولد مستربين كه او، خود را به يك رستوران دعوت كرده بود.)
اما در غرب زوريخ نيز رستوران لاسان، يكي از مشهورترين سالن هاي غذاخوري است كه مشتريان زيادي را به سبب سرو غذاهاي خوب، به خود جذب كرده است.
گشت روزانه
اگر به عنوان جهانگرد به زوريخ آمده ايد، حتماً در طول روز به بخش قديمي شهر برويد و به اطراف و اكناف آن سرك بكشيد، به رغم آنكه بخش قديمي شهر را مي توان در قياس با شهر ايتاليايي ونيز، بسيار فقيرانه توصيف كرد، اما گشت و گذار در اين منطقه مي تواند شما را به رويايي دور و دراز و تاريخي فرو برد.
در اين بخش از شهر مي توانيد، آثار بديع تاريخي شهر زوريخ را از نظر بگذرانيد. در كرانه شرق رودخانه، ساختمان تازه بازسازي شده كونستاوس- اصلي ترين موزه هنري شهر- قراردارد. بين ماه هاي مه و سپتامبر نيز شما مي توانيد در بخش هايي از درياچه زوريخ كه جهت آبتني اختصاص داده شده اند، شنا كنيد؛ البته در ازاي انجام اين ورزش تفريحي و استفاده از آب درياچه، بايد 6 فرانك پرداخت كنيد.
در بخش ديگري از درياچه و در نزديكي فواره بزرگ در بخش ميثنكواي امكانات تفريحي متعددي وجود دارد كه مي توانيد در درياچه شنا كنيد. در اينجا رستوران هاي زيادي وجود دارند كه مي توانيد پس از انجام ورزش فرح بخش شنا به آنجا برويد و تغيير ذائقه دهيد.
در كل در زوريخ مي توانيد تقريباً از همان امكاناتي برخوردار شويد كه در سواحل فرانسه و اسپانيا آنها را در اختيارتان مي گذارند.
البته تفاوت هايي ميان اين مناطق توريستي نيز بايد قائل شد. درواقع چشم انداز طبيعي سوئيس و به ويژه شهر زوريخ كاملا متفاوت با مناطق توريست خيز جنوب اسپانيا و فرانسه است.

شهر ثروت و شهرت
زوريخ با جمعيتي معادل 366 هزار و 145 نفر بزرگترين شهر سوئيس محسوب مي شود.
البته جمعيت اين شهر با احتساب حومه و نواحي اطراف آن به يك ميليون و 91 هزار و 732 نفر مي رسد. اين شهر مركز كانتون زوريخ است. زوريخ اصلي ترين مركز تجاري كشور سوئيس نيز محسوب مي شود. اين شهر همچنين در زمره مهمترين شهرهاي جهان قرار دارد.ريشه نام شهر از واژه سلتيك توروس گرفته شده است. در زمان رومي ها نيز نام توريكم بر شهر اطلاق شده بود.از نظر جغرافيايي شهر زوريخ در محل تلاقي درياچه زوريخ با رودخانه ليمات قرار دارد.درياچه زوريخ نيز از همه طرف از سوي تپه هاي سرسبز احاطه شده است.زوريخ و سوئيس هر دو نام هايي هستند كه واژگاني نظير بانكداري و شكلات سازي را در ذهن تداعي مي كنند. در واقع معتبرترين بانك هاي جهاني در سوئيس قرار داشته و سياستمداران و شخصيت هاي مطرح جهاني در اين بانك ها داراي حساب مالي هستند.

پيشخوان
005835.jpg
چاينا ديلي
اين روزنامه چيني عكس يك خود را به رهاسازي يك پاندا در منطقه وولونگ اختصاص داده است. اين پاندا كه ژيانگ ژيانگ نام دارد در يك باغ وحش به دنيا آمده و اندكي پس از تولد، مادر خود را از دست داده است.
ژيانگ ژيانگ اولين پاندا در جهان به شمار مي رود كه توسط انسان ها بزرگ شده است. وولونگ، جايگاه سنتي زندگي پانداها در چين است.
005838.jpg
ديلي استار
اين روزنامه لبناني، عكس و خبر يك خود را به گزارش نشست گفت وگوي ملي لبنان اختصاص داده است. در اين نشست كه تمامي گروه هاي سياسي لبنان در آن حضور داشتند بحث در مورد رئيس جمهور آينده و روابط دوجانبه با سوريه و فلسطين مهمترين موضوع هايي بود كه طرفين در مورد آن به توافقات عمده اي رسيدند. قرار است جلسه بعدي اين نشست، روز شانزدهم مي در بيروت برگزار شود.
005832.jpg
آركانزاس دموكرات
اين روزنامه در عكس يك خود يكي از سربازان آمريكايي حاضر در عراق را به تصوير كشيده است. اين تفنگدار دريايي آمريكايي در حال اداي احترام به يكي از همرزمانش ديده مي شود كه دو هفته پيش در فلوجه كشته شده است. در ماه آوريل تعداد بسيار زيادي از سربازان آمريكايي در سراسر عراق كشته شده اند. از اين رو ماه آوريل ماه خونين آمريكايي در عراق ناميده مي شود.

دريچه
005841.jpg
سربازان بي ارزش
تابوت چهار سرباز كانادايي كه اخيراً در قندهار كشته شده اند از يك هواپيماي نظامي در پايگاه نظامي نيروي هوايي كانادا در ترنتون با اداي احترامات نظامي بيرون آورده مي شوند. اين چهار سرباز چند روز پيش بر اثر انفجار يك بمب در افغانستان كشته شده اند. خبر كشته شدن اين چهار سرباز جامعه كانادا را شديداً متأثر كرده است با اين حال دولت كانادا، تمام شبكه هاي خبري كشور را از پوشش تصويري خبري و نشان دادن جنازه ها منع كرده است. دولت كانادا همچنين قانوني به تصويب رسانده است كه طي آن ديگر هنگامي كه سربازان اين كشور كشته مي شوند، پرچم ها به جاي نيمه برافراشته شدن، تماماً برافراشته خواهند شد. اين اقدامات عجيب دولت معترضان بسيار زيادي داشته است و حتي بسياري از سياستمداران احزاب مخالف دولت، از آن براي مقابله و تضعيف دولت استفاده كرده اند. آنها دولت كانادا را متهم كرده اند كه ارزشي براي جان سربازان اين كشور كه در مأموريت هاي خارجي شركت مي كنند، قائل نيست.
نيروهاي نظامي كانادايي مستقر در افغانستان، تحت امر ناتو انجام ماموريت مي كنند و از ابتداي حضور نظاميان خارجي در افغانستان تا كنون، 14 سرباز كانادايي در اين كشور كشته شده اند. همچنين يك ديپلمات كانادايي هم در جنوب افغانستان كشته شده است.
005826.jpg
روز آنزاك
يكي از نوجواناني كه براي اولين بار در مراسم بزرگداشت آنزاك به گاليپولي تركيه آمده است، شاخه اي گل بر بناي يادبود سربازان استراليايي و نيوزيلندي گذاشته است. روز آنزاك يكي از بزرگترين روزهاي ملي استراليايي ها و نيوزيلندي هاست و آنها همه ساله در اين روز با برپايي جشن ها و مراسم يادبودي، ياد سربازان خود را كه طي جنگ هاي جهاني اول و دوم از دست داده اند گرامي مي دارند. آنزاك مخفف نيروهاي نظامي استراليا و نيوزيلند است كه در دو جنگ جهاني تحت اين عنوان به مبارزه پرداختند. در جنگ جهاني اول آنزاك به نيروهاي متحد كه مي خواستند استانبول را فتح كنند با مقاومت شديد ترك ها روبه رو شدند و جنگي كه مي خواستند يك روزه پايان دهند، هشت ماه به طول كشيد. در طول اين نبرد، 8هزار سرباز استراليايي كشته شدند. از آن پس استراليايي ها در روز 25 آوريل به ياد قربانيان جنگ هاي جهاني مراسم ويژه اي برپا مي كنند و همه ساله تعداد زيادي از آنان به تنگه گاليپولي در تركيه مي روند. ترك ها هم كه روزگاري قاتل فرزندان آنها به شمار مي رفتند از آنها به خوبي پذيرايي مي كنند تا به صنعت توريسم خود رونق بيشتري ببخشند.
در واقع ترك ها با به فراموشي سپردن اختلافات تاريخي خود، منبعي جديد از درآمد را براي خويش ايجاد كرده اند، اين وضعيت درحالي در جامعه تركيه رخ مي دهد كه پيش از اين و در طول تاريخ به ويژه طي جنگ هاي جهاني اول و دوم تركيه به شدت از سياست هاي دول غربي آسيب ديده بود.
اما اكنون ترك ها با ژرف نگري، ضمن فراموش كردن اختلافات تاريخي خود با غربي ها تلاش دارند، با اتخاذ سياست هاي توريستي جديدي، منابع مالي غرب را به سمت خزانه دولت خويش سرازير كنند.

جهانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |