پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۲ - May 11, 2006
سياسي
Front Page

احمدي نژاد در جاكارتا
ايران و اندونزي شش سند همكاري امضا كردند
002199.jpg
002202.jpg
گروه سياسي: محمود احمدي نژاد سه شنبه شب در رأس هيأتي بلندپايه وارد جاكارتا پايتخت اندونزي شد. هدف رئيس جمهوري اسلامي ايران از سفر به اندونزي شركت در اجلاس هشت كشور مسلمان در حال توسعه (D8) اعلام شده است.
احمدي  نژاد پس از انجام چند ديدار رسمي و امضاي سندهاي همكاري با رئيس جمهور اندونزي روز جمعه جاكارتا را به مقصد جزيره بالي (محل برگزاري اجلاس D8) ترك مي كند.
مقامات ايران و اندونزي پس از مرحله اول مذاكرات خود شش يادداشت تفاهم همكاري در زمينه تسهيلات گمركي، علوم، فنون و تكنولوژي، فرهنگ و گردشگري و همچنين همكاري هاي مربوط به حوزه انرژي و نيز ساخت پالايشگاه امضا  كردند.
دعوت از رئيس جمهور اندونزي براي سفر به ايران
ايسنا: رييس جمهور كشورمان در ضيافت شام رييس جمهور اندونزي از وي براي ديدار از ايران دعوت كرد.
محمود احمدي نژاد در ادامه سفر خود به اندونزي، ديشب در ضيافت شامي كه به افتخار وي ترتيب داده شده بود در يك سخنراني با تشكر از دولت و ملت اندونزي براي حمايت از حق ملت ايران در زمينه دستيابي به دانش و فن آوري صلح آميز هسته اي گفت: «جمهوري اسلامي ايران پيشرفت و تعالي را حق همه ملت ها مي داند و خواهان صلح و آرامش در همه نقاط جهان بر پايه توحيد، عدالت و حفظ كرامت انساني است.» وي اندونزي را كشوري سرافراز و داراي ملتي هوشمند دانست و گفت: «هرچند بعد مسافت بين دو كشور وجود دارد، اما در مقابل، روابط و مناسبات سياسي، اقتصادي و فرهنگي دو كشور رو به رشد بوده است.»
پيش از سخنان رييس جمهور، سوسيلو بامبانگ يدهويونو رييس جمهور اندونزي در سخناني با تشكر از حضور هيات ايراني، سفر احمدي نژاد را نقطه عطفي در تحولات دو كشور خواند و گفت: «ما مردم اندونزي هيچ وقت همدلي برادران خود در واقعه سونامي آكه را از ياد نمي بريم.» وي با اشاره به ديدار خود با احمدي نژاد در حاشيه اجلاس سازمان ملل در نيويورك گفت: «همان گونه كه شما هم گفتيد، هيچ محدوديتي براي گسترش روابط دوجانبه وجود ندارد.»

صبح روز گذشته با پايان يافتن مراسم استقبال رسمي از احمدي نژاد توسط سوسيلو بامبانگ يودهويونو رئيس جمهور اندونزي مذاكرات خصوصي طرفين آغاز شد. به گزارش فارس رئيس جمهور اندونزي در اين جلسه حمايت دولت متبوع خود را از حق جمهوري اسلامي ايران در برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي مورد تاكيد قرار داد و خواستار گسترش روابط دو كشور در ابعاد اقتصادي، تجاري، سياسي، فرهنگي و همكاري در مسائل بين المللي شد.
سوسيلو بامباگ تاكيد كرد: من با دقت به سخنان آقاي احمدي نژاد، در زمينه استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي گوش كردم و متوجه شدم كه مواضع ايشان از يك منطق بسيار صحيح پيروي مي كند.
بامباگ همچنين از همكاري هاي بسيار قوي و سازنده دو كشور در زمينه هاي مختلف سخن به ميان آورد و اظهار اميدواري كرد كه سفر دكتر احمدي نژاد به جاكارتا به تحكيم مناسبات فيمابين در مسائلي مانند انرژي، علم و تكنولوژي و ديگر زمينه هاي مورد علاقه بينجامد.
در اين مذاكرات، احمدي نژاد طي سخناني به وجود ظرفيت ها، استعدادها و فرصت هاي فراوان دو كشور براي توسعه روابط دو جانبه، تاثيرگذاري در جهان اسلام و همكاري در مسائل منطقه اي و بين المللي اشاره كرد و گفت: علائق فرهنگي، سياسي و اقتصادي ميان دو كشور، ملت هاي ايران و اندونزي را به يكديگر پيوند داده است.
رئيس جمهور همچنين از مواضع قاطع همتاي اندونزيايي خود در دفاع از حقوق هسته اي ايران، تقدير و تشكر كرد. احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش حمايت جمهوري اسلامي ايران از حقوق ملت، يكپارچگي و تماميت ارضي اندونزي را مورد تاكيد قرارداد و تصريح كرد كه جمهوري اسلامي ايران از عضويت اين كشور در شوراي امنيت سازمان ملل براي سالهاي ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ ميلادي پشتيباني مي كند. در اين ديدار، طرفين همچنين بر ضرورت حمايت از روند تشكيل دولت مستقل فلسطيني براي حل مشكلات فراروي ملت مسلمان فلسطين تاكيد كردند و كمك به ملت هاي مسلمان و سختي كشيده عراق و افغانستان را ضروري دانستند.
همچنين پس از مذاكرات رسمي احمدي نژاد و سوسيلو بامباگ در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك شركت كردند. احمدي نژاد در اين كنفرانس در پاسخ به سئوال يك خبرنگار اندونزيايي كه پرسيد «آيا نسبت به پاسخ ندادن بوش ناراحت هستيد يا خير؟» گفت: ما نامه اي داديم، مطالب مهمي را مطرح كرديم و منتظر عكس العمل طرف آمريكايي هستيم. وي همچنين تاكيد كرد كه از پاسخ ندادن به نامه ناخرسند نيستيم.
رئيس جمهور اندونزي با اشاره به مسائل هسته اي ايران با بيان اينكه هر چند ما هم دغدغه  كشورهاي مختلف در مورد نحوه  مذاكرات ايران با آژانس را داريم، اظهار كرد: ما هم با ايران هم عقيده هستيم و معتقديم بايد براي اين موضوع راه حل تازه اي پيدا كنيم. به گفته  وي، اندونزي بر اين عقيده است كه موضوع پرونده  هسته اي ايران از مجاري رسمي و ديپلماسي و بدون تنش حل و فصل شود.
رئيس جمهور اندونزي ادامه داد: ما از مذاكره بين ايران و آژانس استقبال مي كنيم و فكر مي كنيم اگر اندونزي به كاهش تنش ها بتواند كمك كند اعلام آمادگي خواهد كرد.
رئيس جمهور اندونزي، اندونزي را دروازه  كالاهاي ايراني به منطقه آ.س.آن دانست و گفت: ما هم ايران را دروازه  كالاهاي اندونزي به منطقه مي دانيم.
وي همچنين اعلام كرد: در مذاكرات دو جانبه با رييس جمهور ايران در زمينه  روابط با غرب با جهان اسلام صحبت كرديم. بي بي سي هم به نقل از سخنگوي رئيس جمهور اندونزي ديروز نوشت كه اندونزي براي حل بحران هسته اي ايران اعلام آمادگي كرده است.
عصر ديروز هم احمدي نژاد در ضيافت شام رئيس جمهور اندونزي در كاخ نگاراي جاكارتا شركت كرد. امروز نيز رئيس جمهور كشورمان در جمع نخبگان، اساتيد و دانشجويان دانشگاه اندونزي و نيز دانشگاه اسلامي هدايت الله سخنراني مي كند. وي همچنين بر سر مزار قهرمانان ملي اندونزي حاضر مي شود.
تصويب دو موافقتنامه مربوط به D8 در هيأت وزيران
هيات وزيران صبح ديروز به رياست دكتر پرويز داوودِي، معاون اول رئيس جمهور جلسه تشكيل داد. در اين جلسه مجوز امضاي مقدماتي موافقت نامه تجارت ترجيحي ميان كشورهاي عضو گروه هشت كشور اسلامي در حال توسعه (D8) و همچنين امضاي مقدماتي موافقت نامه همكاري اداري _ گمركي ميان اين كشورها به تصويب هيأت وزيران رسيد.

تحولات تازه در پرونده هسته اي ايران
گروه سياسي: هرچند در روزهاي گذشته خبرهايي تقريباً يكدست و با اندكي تغيير درخصوص پرونده ايران در شوراي امنيت منتشر شده و اعلام شده بود كه فرانسه و انگليس قطعنامه را تهيه كرده اند و آمريكا خواهان تضمين اجرايي آن طبق بند هفتم منشور سازمان ملل است و روسيه و چين مخالف آن هستند اما اخبار اخير حاكي از اين است كه وضعيت از تهديد و بند هفتم چرخش كرده و نوعي از پكيج همكاري در حال شكل گيري است. حضور معاون بين الملل و برنامه ريزي سازمان انرژي اتمي در روسيه و خبر اعلام آمادگي اين كشور براي ساخت دو نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتي آب سبك در ايران و يا حضور ديگر نمايندگان سياسي و هسته اي ايران در وين و مذاكرات نمايندگان فرانسه و انگليس در دفتر توني بلر نشان مي دهد كه وضع به سمتي ديگر مي رود. محمد سعيدي كه در رأس يك هيأت فني به روسيه سفر كرده است، خبر داد كه مناقصه اي ميان روسيه و ايران مطرح شده و طرف روسي اعلام آمادگي كرده است.
اين خبر كه از سوي مهر گزارش شده بود در ادامه چنين اضافه مي كند كه در اين سفر مسائل مربوط به نيروگاه بوشهر نيز مورد صحبت و گفت وگو بود. برخي ديگر از مقامات هسته اي كشور در وين مشغول رايزني هستند. شب گذشته دفتر توني بلر، نخست وزير انگليس پذيراي هيأت نمايندگان رسمي فرانسه و انگليس در شوراي امنيت سازمان ملل بود تا درخصوص آينده اين حركت بحث شود، هرچند وزير خارجه جديد انگليس نيز در مذاكرات حضور داشت تا بتواند وضعيت موجود را بهتر درك كند و با سياست هاي نخست وزير همگام شود.
رايس: غرب دو هفته صبر مي كند
ايرنا: خبرگزاري  فرانسه  از نيويورك  گزارش  داد: كاندوليزا رايس  وزير خارجه آمريكا روز چهارشنبه  (گذشته) اعلام  كرد كه  قدرت هاي  غربي ، قبل  از اعمال  فشار براي اقدام  جدي  عليه  ايران  و ارايه  مشوق هاي  جديد به  منظور دست  برداشتن  از فعاليت هاي  هسته اي، دو هفته  صبر مي كنند.
رايس ، دو روز پس  از رايزني هاي  شديد آمريكا، روسيه ، چين ، انگليس ، فرانسه  و آلمان  در مورد اتخاذ رويكردي  در رابطه  با موضوع  هسته اي  ايران در گفت  وگو با شبكه  تلويزيوني  اي بي سي  اين  مطلب  را بيان  كرد.
وي  افزود: ما توافق  كرديم  كه  به  تلاش  براي  تصويب  قطعنامه اي  در شوراي امنيت  سازمان  ملل  ادامه  دهيم  اما چند هفته اي  صبر مي كنيم  كه  در خلال  اين چند هفته ، اروپايي ها پيشنهادي  به  ايراني ها مي دهند كه  در آن تصريح  مي كنند آنها (ايراني ها)، گزينه  و حق  انتخابي  دارند كه  به  آنها، اجازه  داشتن  يك برنامه  هسته اي  غيرنظامي را مي دهد.

نامه احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران باعث شد تا وقفه اي جدي در جريان مذاكرات ۱+۵ ايجاد شود
تاحدي كه والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان نيز اعلام كرد كه حداقل پنج تا شش مورد حل نشده در قطعنامه پيشنهادي وجود دارد كه هيچ توافقي هم بر سر آن نشده است. شوراي روابط خارجي آمريكا نيز در تحليلي اعلام كرد كه آمريكا بايد امتيازهاي اقتصادي مطمئن و محكمي به ايران پيشنهاد شود تا بتوان موضوع پرونده هسته اي را در وضعيتي بهتر حل و فصل كرد.
اعطاي تشويق
ليونل بينر كارشناس ارشد اين مؤسسه مطالعاتي و تحليلي درمورد تأثير افزايش بهاي نفت بر اقتصاد ايران نوشت: خزانه اين كشور به علت افزايش بهاي نفت لبريز شده است. ايران به عنوان چهارمين كشور بزرگ توليد كننده نفت در جهان حدود ۷ درصد از ذخاير نفتي جهان را به خود اختصاص داده كه سال گذشته حدود ۴۵ ميليارد دلار از سود نفتي بهره مند شد كه اين بالاترين رقم از سال ۱۹۷۴ تاكنون بود. با اين وجود برخي كارشناسان مي گويند كه اقتصاد ايران تا حد زيادي به بازارهاي نفت و گاز آن بستگي دارد.
مصطفي نابلي اقتصاددان برجسته بانك جهاني در منطقه خاورميانه و آفريقاي شمالي اخيراً در جمع خبرنگاران گفته بود كه خوش شانسي نفتي ايران فضاي اصلاح سياسي اقتصادي را متشنج كرده است و برخي هم مي گويند كه بيماري هلندي - تأثير افزايش بهاي يك كالا بر افزايش ارزش ارز يك كشور و رقابت كمتر كالاها در خارج از آن كشور _ مي تواند هر چه بيشتر اقتصاد ايران را فلج كند. به گزارش مهر، نويسنده در بخش ديگري به بررسي موضع هسته اي ايران بر اقتصاد آن پرداخته و نوشت: تصميم سال گذشته ايران براي ازسرگيري فعاليتهاي هسته اي، با وجود هشدارهاي غرب، بسياري از سرمايه داران داخلي و خارجي را تحريك كرد تا پول خود را از بازار بيرون بكشند.
بينر خاطر نشان كرد: اما توقف در برنامه هسته اي ايران به افزايش بهاي نفت منجر شد كه به نفع ايران و به ضرر مصرف كنندگاني همچون آمريكاست.
و اما بينر درباره تأثير تحريم هايي ممكن بر اقتصاد ايران خاطر نشان كرد: اين مسئله به ميزان و همچنين به نوع آن بستگي دارد. با فرض روابط انرژي ايران با روسيه و چين، اين مسئله به صنايع نفت و گاز آن به شدت آسيب وارد مي كند، اما اكثر كارشناسان مي گويند كه چنين تحريمهايي بسيار بعيد به نظر مي رسد چون بهاي نفت بالاتر از ۷۰ دلار در هر بشكه خواهد رسيد. از سوي ديگر مردم ايران را خشمگين و با هم متحد مي كند. اسكات كارشناس انستيتو اقتصاد بين الملل در اين باره نوشت: اين تحريم ها ناسيوناليسم(ملي گرايي) ايراني را شعله ور مي كند.
ريچارد هاس رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا هم پيش از اين يادآوري كرده بود كه در صورت چنين اقدام تحريك آميزي بهاي نفت به بالاي ۱۰۰دلار در هر بشكه خواهد رسيد. شوراي روابط خارجي آمريكا ادامه داد: تجارت سالانه بين ايران و اتحاديه اروپا، حدود ۲۵ ميليارد دلار است. در گذشته، تهران همچنين از كمك اروپا براي به دست آوردن سوخت هسته اي و قطعاتي از هواپيماهاي تجاري خود بهره مند شده است.
با حضور چنين اخبار و تحليل هايي بعيد نيست كه به زودي دور تازه اي از مذاكرات شكل گيرد كه به جاي چانه زني بند هفتم، به همكاري امنيتي، اقتصادي و سياسي ايران متمركز باشد.

در نطق پيش از دستور ديروز عنوان شد
حمايت حداد عادل از نامه احمدي نژاد
گروه سياسي: غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي نامه رئيس جمهور ايران به بوش را اقدام مثبتي دانست و آن را تأييد كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز در نطق پيش از دستور خود گفت: اين نامه به خودي خود يك ابتكار عمل بود و جنبه هاي مختلفي در آن قابل تأمل است. وي افزود: نامه رئيس جمهور با شجاعت نوشته شده بود و در اين نامه عزت و اعتماد به نفس كاملاً مشهود است و نامه اي است كه در عين صراحت همراه با ادب و متانت است و حرف دل ملت ايران و همه ملت هاي جهان و مسلمانان است. وي تصريح كرد: اگر ملت ايران در برابر آمريكا سر تسليم فرود نمي آورد  نه به آن جهت است كه ملت ايران ملتي ستيزه جو است، بلكه به اين دليل است كه اين ملت منطق و استدلال دارد و حاضر است استدلال خود را با شجاعت به طرف مقابل اعلام كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: حرف ملت ايران در پيام رئيس جمهور اين است كه دولت آمريكا كه زور و پول دارد نبايد تصور كند با اتكا به قدرت خود مي تواند هر كاري كه برخلاف آيين و مقررات و موازين بين المللي است در جهان انجام دهد و كسي اعتراض نكند و ديگران را با پول خود تطميع و با زور خود تهديد كند. وي خاطرنشان كرد: برخي در داخل و خارج كشور اين نامه را اين گونه تعريف كردند.
رئيس جمهور ايران خواسته است به قطع رابطه ۲۷ ساله خاتمه دهد البته اين آمريكايي ها بودند كه رابطه را از ابتدا با ايران قطع كردند ما هم در طول ۲۷ سال تمايلي به برقراري رابطه نداشتيم زيرا همان قدر كه امام راحل تأكيد داشتند ما رابطه با آمريكا را براي چه بخواهيم زيرا اين رابطه، رابطه گرگ و ميش است.
حداد عادل تصريح كرد: اين نامه نشان مي دهد كه ملت ها بيدار شدند و اعتماد به نفس پيدا كردند و نمي خواهند در برابر تمدن غرب بي چون و چرا تسليم باشند و به خاطر آن است كه آنها اعتماد به نفس پيدا كرده اند و مي خواهند از موضعي برابر در صحنه جهان و با اتكاء به قدرت بيش از يك ميليارد و چند صد ميليون مسلمان در دنيا حضور داشته باشند.
توصيه هاي رئيس مجلس به صدا و سيما
ايسنا: نمايندگان قواي سه گانه شوراي نظارت بر صدا و سيما با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كردند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين ديدار كه عصر روز سه شنبه انجام شد، غلبه غم و افسردگي بر شادي را يكي از آفات براي دينداري مردم دانست و بر لزوم گسترش فضاي نشاط و شادي در رسانه ملي با پخش برنامه هاي مناسب تأكيد نمود. حداد عادل صدا و سيما را گسترده ترين و موثرترين رسانه كشور دانست و بر مسئوليت آن در ارايه برنامه هاي جذاب در ميان رقباي رسانه اي بيگانه تأكيد كرد.
رئيس قوه مقننه، بر لزوم برخورد فعال رسانه ملي در تهيه فهرستي از معايب فردي و اجتماعي جامعه و ارايه اين معايب به برنامه سازان و توليدگران و فيلمسازان جهت تهيه برنامه ها و سريال هايي كه قادر به انتقال پيام ها و مفاهيمي كه منجر به اصلاح اشكالات باشند، اشاره كرد. حداد عادل گفت: افراط در پخش برخي برنامه ها و خالي بودن جاي برخي ديگر از برنامه هاي مورد نياز مردم و جامعه در رسانه ملي بايد مورد توجه قرار گيرد.

پاسخ ضرغامي به تذكر رسولي نژاد
در يكي از جلسات مجلس حسن كامران در تذكري نسبت به اختلاف صبحانه نمايندگان با كاركنان مجلس اعتراض كرد كه اين امر با اعتراض شديد قدرت الله عليخاني روبرو شد و صدا و سيما اقدام به پخش اين اتفاق كرد كه در پي آن رسولي نژاد نماينده دماوند نسبت به اين اقدام صدا و سيما اعتراض كرد. صدا و سيما در جوابيه به اين تذكر كه بخشي از آن براساس تصميم هيات رئيسه مجلس و كميته حقوقي اين هيات از تريبون مجلس قرائت شد، آورده است: پخش سخنان دو نماينده محترم كامران و عليخاني و پاسخ رياست محترم مجلس به گفتگوي دوجانبه نمايندگان فوق الاشاره علاوه بر آنكه گوياي عزم اراده سازمان براي تداوم سياست چند صدايي است نبايد موجب گلايه نماينده محترم فيروزكوه و دماوند را فراهم ساخته باشد، چرا كه رسانه دخل و تصرفي در اظهارات نمايندگان نكرده است.

مغايرت مصوبه
اميررضا خادم نماينده مردم تهران نسبت به مغايرت مصوبه ادغام سازمان ميراث فرهنگي با سازمان صنايع دستي با قوانين تذكر داد و افزود: مصوبه ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با سازمان صنايع دستي براساس استعلامي كه از اداره قوانين مجلس و مركز پژوهشها كرده ام تخلفي در ارتباط با مصوبه شورايعالي اداري انجام شده است.

ضابطه مندشدن سفرها
حسن كامران، نماينده اصفهان در تذكري خواستار ضابطه مندشدن سفرهاي داخلي و خارجي نمايندگان شد و گفت: براساس آيين نامه بايد ماموريتهاي فردي و جمعي نمايندگان در داخل و خارج كشور با تصويب كميسيون ذي ربط و تاييد هيات رئيسه باشد و نتايج به هيات رئيسه اعلام شود ولي برخي سفرها بدون درنظرگرفتن آيين نامه  صورت مي گيرد.

كمبود امكانات
رفعت بيات، نماينده زنجان خطاب به حداد عادل گفت: هيات رئيسه مجلس چه ساز و كار دروني و بيروني را براي نظارت و اجراي وظايف نمايندگي فراهم كرده است لذا اعتراض خود را به هيات رئيسه نسبت به كمبود امكانات نمايندگان براي رسيدگي به مشكلات مردم و وظيفه نمايندگي بيان مي كنم.

اعتراض به جانبداري حداد از نامه رئيس جمهور
اسماعيل جبارزاده نماينده تبريز و عضو فراكسيون كارگزاران نسبت به جانبداري رئيس مجلس از دولت در خصوص نامه رئيس جمهور ايران به همتاي آمريكايي خود اعتراض كرد. وي افزود: نامه اي نوشته شده و همه مطلع بوديم و نياز به نطق حضرتعالي در تاييد اين نامه نبود. چيزي كه نياز است به اطلاع نمايندگان برسد جايگاه منافع ملي ما در موضع گيري هاي سياست خارجي دولت حاضر است.
حداد در پاسخ به وي گفت: از اينكه مخالفت سياسي خود را با اين نامه در قالب يك تذكر آيين نامه اي بيان كرديد متشكريم كه موضع شما را روشن كرد. ولي سئوال مي كنم آيا همين حساسيت را كه نسبت به اجراي آيين نامه امروز نشان مي دهيد در گذشته هم نشان مي داديد؟ بعد از ورود به دستور، اعضاي فراكسيون اقليت از جمله قدرت الله عليخاني، محمدرضا تابش و حسين آفريده با حضور در هيات رئيسه اعتراض خود را اعلام كردند و در نهايت حداد عادل در توضيح و اعتراض به اين فراكسيون گفت: من با تذكر آقاي جبارزاده مخالف بودم و همچنان هم بر نظر خودم هستم منتها دوستان ايشان اعتقاد دارند كه اظهار نظر ايشان سياسي نبود، بلكه منطبق بر آيين نامه بوده است. اگر نظر آقاي جبارزاده اين بوده من حرفم را نسبت به اين جنبه قضيه پس مي گيرم.

واكنش بوش به نامه احمدي نژاد
فارس: رئيس جمهور آمريكا در اولين واكنش به نامه محمود احمدي نژاد همتاي ايراني خود كه در آن راهبردهايي براي برون رفت از مشكلات عظيم جهاني مطرح شده است، گفت: «نامه احمدي نژاد به مسئله هسته اي پاسخ نداده است.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اورلند در فلوريداي آمريكا، جورج بوش در اولين واكنش به نامه محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري اسلامي ايران گفت: «اين نامه نتوانسته است به نگراني بين المللي درباره برنامه هسته اي تهران پاسخ دهد.» وي در گفتگو با برخي خبرنگاران روزنامه هاي فلوريدا گفت: «به نظر مي رسد اين نامه نتوانست به سئوال اصلي جهان پاسخ دهد كه همان است كه شما كي از برنامه هسته اي تان دست خواهيد برداشت؟» وي افزود در اين نامه هيچ پيشنهادي براي خروج از بن بست هسته اي مطرح نشده است. نامه احمدي نژاد به جورج بوش، اولين نامه يك مقام عالي رتبه ايراني به رئيس جمهور آمريكا در ۲۷ سال گذشته بود كه ضمن نقد جدي سياستهاي آمريكا در جهان، راه هايي براي برون رفت از مشكلات عظيم جهاني مطرح شده است.

آلبرايت خواستار پاسخ نامه بوش به احمدي نژاد شد
مهر: وزير خارجه اسبق آمريكا بار ديگر خواستار گفتگوهاي مستقيم بين ايران و آمريكا شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، آلبرايت با توجه به پراكندگي نيروهاي نظامي آمريكا در مناطق مختلف از آمريكا خواست تا دست از تهديد ايران برداشته و با اين كشور به گفتگوي مستقيم روي آورد. وي كه سه شنبه (گذشته) در جمع ۸۰۰ نفري در تالار شهر (سياتل) سخنراني مي كرد گفت: تهاجم به كشوري ديگر، آخرين چيزي است كه ما بايد به آن اقدام كنيم. وزير امور خارجه اسبق آمريكا همچنين پيشنهاد كرد كه يك مقام ارشد در دولت جورج بوش بايد به نامه محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران پاسخ دهد.

تبرئه شهردار پيشين تهران
مرتضي الويري، شهردار پيشين تهران و مدير مسئول وقت روزنامه همشهري از سوي شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران تبرئه شد.
چندي پيش يك شاكي خصوصي از مرتضي الويري به اتهام نشر اكاذيب شكايت كرده بود كه اين پرونده با صدور قرار مجرميت و كيفرخواست به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران ارجاع شد و قاضي حسينيان نيز پس از بررسي اين پرونده مدير مسئول وقت روزنامه همشهري را به دليل فقدان سمت شاكي در پرونده، تبرئه و براي وي قرار موقوفي تعقيب صادر كرد. همچنين با تأييد احكام غلام حيدر ابراهيم باي سلامي، مديرمسئول وقت روزنامه همبستگي، پرونده وي در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران مختومه شد.

شكايت از مطبوعات كاهش يافته است
مهر: شكايت هاي حقيقي و حقوقي از مطبوعات در يك سال گذشته كاهش محسوسي داشته است.
جمال كريمي راد، در حاشيه بازديد از نمايشگاه مطبوعات افزود: اين از رعايت دقيق قانون از سوي جامعه مطبوعاتي كشور حكايت دارد. وي با اشاره به رشد كمي مطبوعات در يك سال گذشته تاكيد كرد: تعداد نشريات در حال انتشار به حدود ۱۸۰۰ عنوان نشريه رسيده كه رشد خوبي است.

سفير ايران در عراق بر امنيت مرزها تأكيد كرد
ايسنا: سفير ايران در عراق بر لزوم ثبات اوضاع امنيتي در مرزهاي دو كشور تأكيد كرد و گفت: امنيت عراق، امنيت كشورهاي همسايه است و عراق ناامن خانه اي امن براي تروريست ها خواهد بود. به گزارش خبرگزاري فرانسه، در بيانيه اي كه توسط دفتر جلال طالباني، رئيس جمهور عراق در بغداد به چاپ رسيد، به نقل از حسن كاظمي قمي، سفير ايران در عراق نوشته شده: ايران، عراق را در همه راه هاي ممكن درحوزه هاي امنيتي، اقتصادي و نظامي حمايت مي كند. قمي سه شنبه (گذشته) در بغداد گفت: ما همچنين به جنگ با تروريسم و بازسازي اين كمك خواهيم كرد. به گفته سفير ايران در عراق ناامني به توجيه باقي ماندن نيروهاي ائتلاف در عراق كمك مي كند و بر روابط دو كشور اثرمنفي مي گذارد. در ادامه اين گزارش به نقل از قمي آمده است كه ايران مسئول حملات شورشيان نيست و همچنين تكذيب كرد كه نيروهاي ايراني وارد منطقه كردستان در شمال عراق شده اند و مواضع پ.پ.ك، حزب كارگران كردستان را به آتش كشيده اند. قمي افزود: با وجود داشتن مرزها طولاني با عراق، از طرف ايران هيچ خودروي بمب گذاري شده اي به عراق نرفته است. در حال حاضر، هيچ ايراني در ميان تروريست ها در عراق ديده نمي شود.

مخالفت خاتمي با واگذاري نظارت
انتخابات شوراها به شوراي نگهبان
ايسنا : رئيس جمهور سابق كشورمان در واكنش نسبت به اقدام احمدي نژاد در نوشتن نامه براي جرج بوش با يادآوري اين كه از محتواي نامه اطلاع ندارد، گفت: هر كاري بايد با ديدگاه راهبردي و توجه به مصالح و سياست هاي كلي كشور انجام شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي كه در حاشيه بازديد از نمايشگاه كتاب و مطبوعات در سراي اهل قلم با خبرنگاران، سخن مي گفت، اظهار داشت: حتما بايد انگيزه و طرحي پشت سر نوشتن اين نامه وجود داشته باشد. از آن جا كه من اطلاعي از طرح پشت سر اين نامه و انتظاري كه از نوشتن آن مي رود، ندارم، نمي توانم در اين زمينه اظهار نظر كنم. وي با اشاره به مصاحبه سال ۷۶ خود با خبرنگار CNN اظهار داشت: وقتي من در سال ۷۶ با CNN مصاحبه كردم، ايران در افكار عمومي جهان و آمريكا موقعيت خوبي نداشت. من در قالب اين مصاحبه مي خواستم فضا را بشكنم و نتيجه كار هم اين شد كه آلبرايت به صراحت از اشتباهات و سياست هاي نادرست آمريكا عليه ايران در ۵۰ سال گذشته سخن گفت و كلينتون نيز در اظهاراتي كه در آن مقطع زماني داشت، به نوعي از ايران عذرخواهي كرد و موضع آمريكا عوض شد.
رئيس جمهور سابق كشورمان در ادامه در بيان مواضعش درباره مجلس خبرگان اظهار داشت: در انتخابات خبرگان بايد توجه كنيم كه ما همه به نظام جمهوري اسلامي تعلق داريم، از اين رو قصد شركت در انتخابات هاي آتي را داريم؛ مگر آن كه شرايط به نحوي باشد كه براي كساني كه همفكر ما و نماينده ما هستند، امكان حضور وجود نداشته باشد. وي درباره حضور هاشمي  در انتخابات آتي خبرگان نيز اظهار داشت: آيت الله هاشمي  از سرمايه هاي انقلاب است. شخصي است كه امروز و فردا بايد همانند ديروز از او استفاده كنيم، اما شركتش در اين انتخابات منوط به تصميم خود اوست؛ هر چند اميدواريم شاهد حضورش باشيم.
رئيس جمهور سابق كشورمان در ادامه در ارزيابي نسبت به مساله مذاكره با آمريكا بر لزوم توجه به استراتژي هاي نظام توجه كرد و با يادآوري اين كه اين استراتژي نبايد ازجانب ديگران تحميل  شده باشد و بر پايه منافع ملي كشور استوار باشد، گفت: بحث مذاكره نبايد مثل يك تابو باشد؛ مگر اين كه پشت مذاكره منافع ملي در نظر گرفته نشده باشد. اما در حال حاضر درمورد اين كه استراتژي نظام چيست، اطلاعي ندارم.خاتمي  در ادامه درباره پيشنهاد واگذاري نظارت انتخابات شوراها به شوراي نگهبان نيز گفت: خوشحالم كه شوراي نگهبان هم زياد نسبت به اين مساله رغبت نشان نداده است. مجلس با سعه صدر اين مسئوليتش را انجام دهد و تغييري در آيين نامه ايجاد نشود.

حق شناس قانع نشد
هادي حق شناس نماينده انزلي از پاسخ وزير جهاد كشاورزي در طرح سئوالش مبني بر اينكه شيوه صيد ماهيان از روش دام گستر (از طريق دريا) به روش پره (از طريق ساحل) تغيير يافته كه اين روش منجر به تخريب ذخاير دريا از جمله ماهيان خاوياري شده است قانع نشد و سئوال براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوط ارجاع شد.

عدم حضور نمايندگان در راي گيري
از حد نصاب افتادن نمايندگان مجلس جهت راي دادن به مصوبات مجلس روز گذشته بارها مورد انتقاد رياست مجلس قرار گرفت و همين امر باعث شد كه احمد ناطق نوري نماينده نور طي تذكري به هيات رئيسه بگويد متاسفانه برخي از نمايندگان در مجلس حضور ندارند و گاهي يك روز كامل هم حاضر نمي شوند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |