پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۲ - May 11, 2006
شهردار تهران اعلام كرد:
مراجعات حوزه شهرسازي و معماري
تا پايان بهار مكانيزه مي شود
002142.jpg
سما: دكتر محمدباقر قاليباف ، شهردار تهران در صد و سي و هفتمين روز آغاز به كار سامانه مديريت شهري (۱۳۷)در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما حضور يافت و به بحث درباره مسائل و مشكلات كلان شهر تهران، راهكارهاي برون رفت از اين مشكلات و چشم انداز آينده شهر تهران پرداخت.
قاليباف از شهروندمحوري به عنوان اصلي ترين رويكرد شهرداري تهران ياد كرد و گفت: اين رويكرد همه جهت هاي ما را در حوزه هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و... تعريف مي كند.
شهردار تهران اشاره كرد: ما در ۱۳۷ بستر مشاركت معني دار مردم را در مديريت فراهم كرده ايم و اين بدان معني است كه مردم وقتي از ما سرويس مي گيرند در يك طرف خط و ما هم به عنوان مديريت شهري در طرف ديگر قرار گرفته ايم.
قاليباف افزود: هنگامي كه مي گوييم در خدمت شهروندان هستيم، بدان معناست كه هر موقع شهروندان خواستند، ما را فرا بخوانند.
ثبت ۲۷۲ هزارمين تماس مردمي با ۱۳۷
شهردار تهران گفت: روز سه شنبه ۲۷۲ هزارمين تماس با ۱۳۷ برقرار شد يعني به طور متوسط روزي ۲هزار تماس در اين مدت داشتيم.
قاليباف گفت: آمار ۱۳۷ نشان مي  داد كه ۲۶ درصد درخواست هاي مردم به موضوع آسفالت ارتباط دارد و وقتي بر روي اين موضوع به طور جدي كار شد بررسي ها نشان داد كه عمر آسفالت در تهران يك سال است و مشكلات فني و زيرساختي زيادي در اين حوزه وجود دارد.
او افزود: اين موضوع باعث شد از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردين ۱۵۰ هزار تن آسفالت در معابر سطح شهر تهران توزيع شود كه اين خود ركورد قابل توجهي است.
شهردار تهران ادامه داد: پس از انجام اقدامات شهرداري، نيازهاي مردمي در حوزه آسفالت و لكه گيري معابر از ۲۶درصد به ۱۴درصد كاهش يافت كه اين نشان دهنده كاركرد مديريتي ۱۳۷ است.
دكتر قاليباف اظهار كرد: بر اساس نظرسنجي هاي انجام شده مجموعه رضايتمندي كساني كه با ۱۳۷ تماس گرفته اند حدود ۵۹ درصد است كه اين رقم بايد به مرز ۷۵ درصد برسد.او افزود: از مجموع ۲۷۲ هزار تماس ثبت شده در ۱۳۷ حدود ۷۳ درصد درخواست هاي شهروندان انجام شده است.
اتوماسيون خدمات حوزه شهرسازي
به گفته شهردار تهران، با تجهيز منطقه ۶ شهر تهران به فناوري نوين، مراجعات مربوط به شهرسازي، مكانيزه انجام مي شود و اين موضوع در تمامي نقاط تهران تا پايان فصل بهار فراگير خواهد شد و اين امر در راستاي توسعه شهر الكترونيك خواهد بود. قاليباف افزود: در صورت تحقق اين امر بخش قابل توجهي از نارضايتي هايي كه امروز وجود دارد مرتفع مي شود.قاليباف هشدار داد: ترافيك شهر تهران باعث شده روحيه شادابي و نشاط در شهروندان از بين رفته و اين امر موجب شده امروز مهم ترين دغدغه مردم تهران معضل ترافيك باشد.
شهردار تهران گفت: معضل ترافيك قابل حل است و من براي حل مشكل ترافيك راهكار مشخص دارم، البته ابتدا بايد بحث مديريتي ترافيك حل شده و فرد و سازمان مسئول در بخش ترافيك مشخص شود آنگاه بايد به ارايه راهكار بپردازيم.
شهردار تهران اظهار كرد:معضل آلودگي هوا برخلاف معضل ترافيك، هم قوانين خاص و هم مسئول خاص خود را دارد و شايد نقايص موجود صرفا در نبود قدرت اجرايي لازم براي سازمان محيط زيست و اختيارات لازم باشد و سازمان محيط زيست مي تواند اعلام كند فلان دستگاه با ما همكاري نمي كند ولي چنين مسئله اي در ترافيك وجود ندارد.
قاليباف گفت: در بخش نظافت و رُفت و روب شهر سيستم مكانيزه در ۴۰ ناحيه از ۱۳۰ ناحيه شهر انجام شده واين كار در حال توسعه است و رضايتمندي شهروندان در بخش جمع آوري مكانيزه زباله در محلاتي كه اين طرح در آن ها انجام مي شود، بالاي ۹۰ درصد است.شهردار تهران خاطر نشان كرد: در بخش بازيافت نيز اقدامات خوبي انجام شده و امروز با همكاري همه و به خصوص شوراي اسلامي شهر تهران مي توانيم با افتخار بگوييم كه هيچ زباله اي در شهر تهران دفن نمي شود.
قاليباف گفت: در حوزه زيباسازي هم روند اصلاح پياده روها و باغ راه هايي كه بايد ايجاد شود به سرعت پيگيري مي شود تا هر چه زودتر چهره شهر چشم نوازتر و زيباتر شود.شهردار تهران افزود: در حوزه اجتماعي نيز به امكانات شادابي و نشاط و توجه به ورزش در شهر بيش از پيش پرداخته شده است.او افزود: بهره برداري از۵۰۰ زمين چمن فوتبال در محلات تا پايان سال ۸۵ ، ۹۰ سالن ورزشي مخصوص بانوان تا پايان مهرماه و نصب وسايل ورزشي در پارك ها نيز از ديگر برنامه هاي شهرداري در اين حوزه است.
شهردار تهران با اشاره به موضوع بافتهاي فرسوده گفت: بايد درتوليد مصالح، نظارت و اجرا توجه كافي داشته باشيم.
او افزود: يكي از دغدغه هاي جدي ما در شهرداري بحث بافت هاي فرسوده است و آغاز كار اجرايي بافت هاي فرسوده در نيمه دوم ارديبهشت ماه از ۶ يا ۷ منطقه تهران آغاز مي شود.

گزارش شهروند
محدوديت و باز هم محدوديت
به نظر مي رسد كه راهنمايي و رانندگي راهي جز ايجاد محدوديت هاي بيشتر براي شهروندان جهت مهار ترافيك تهران سراغ ندارد. يك مثال آن خيابان آفريقا (جردن) است. از تقاطع جهان كودك تا انتهاي اين خيابان (تقاطع مدرس) در سمت شرقي فقط يك ورودي و يك خروجي وجود دارد. با توجه به ازدحام شديد خيابان ولي عصر(عج) دسترسي هاي غربي اين خيابان نيز غالبا يا مسدود هستند و يا با انتظاري كشنده باز مي شوند. در تمام طول خيابان آفريقا نيز فقط سه دوربرگردان وجود دارد كه هر سه هم در نيمه جنوبي خيابان واقع هستند. نبود دسترسي شرقي، ازدحام دسترسي هاي محدود غربي و نبود دوربرگردان در نيمه شمالي خيابان عملا باعث مي شود كه شما براي رفت و آمد در خيابان آفريقا ناچار به پيمودن حداقل دو برابر مسافت و از دست دادن نزديك به سه برابر زمان باشيد و احتمالا اگر دسترسي هاي شرقي افزايش يافته و يا دوربرگردان ها بيشتر شوند، شما فرصت بيشتري براي گريز از خيابان آفريقا و ازدحام طاقت فرساي آن خواهيد داشت. به نظر مي رسد وضعيت حاد اين خيابان ناشي از تصور غلطي است كه درباره بزرگراه مدرس وجود دارد. تمام ورودي هاي خيابان آفريقا به اين بزرگراه را به اين خاطر مسدود كرده اند كه با توجه به سرعت زياد خودروها در بزرگراه مسيرهاي ورودي و خروجي ممكن است خطرآفرين باشند. سئوال اين است كه چگونه ديگر بزرگراه ها در باند تندرو خود مي توانند دوربرگردان هاي متعدد داشته باشند، اما بزرگراه مدرس براي رهايي خيابان آفريقا از بن بست و ازدحام كنوني نمي تواند يك يا دو ورودي تازه داشته باشد؟ و اصلا چرا نتوان با ايجاد ورودي هاي جديد هم منطقه ظفر و هم منطقه آفريقا را از بن بست خارج كرده و به اين شكل ازدحام ترافيك در محدوده وسيعي از خيابان هاي شريعتي، ميرداماد و حتي ولي عصر(عج) را كاهش داده و در عوض در بزرگراه مدرس حداكثر سرعت را تقليل داده و شرايطي ايجاد كرد كه خودروها با عبور شتابناك، خطرآفرين نباشند؟ البته اگر هنوز اين تصور وجود داشته باشد كه امكاني براي عبور شتابناك در خيابان مدرس وجود دارد!

بخشي  از انهار و جوي ها   سرپوشيده  مي شود
ايرنا : معاون  فني  و عمراني  شهرداري تهران  گفت : بخشي  از انهار و جوي هاي  فاضلاب شهر تهران  سرپوشيده  مي شود. احمد دنيا مالي  گفت: بر اساس  اين  طرح ، اين  بخش  از جوي ها و انهار شهر به  شبكه ترافيكي  تهران  افزوده  شده  كه  از بار ترافيكي  شهر كم  مي كند.
معاون  شهردار تهران  تصريح  كرد: بر اساس  اين  طرح ، بخشي  از جوي هاي  غيرضرور پايتخت  نيز از شبكه  فاضلاب  حذف  شده  و تبديل  به  آبراه هاي  كوچك  براي انتقال  آب ها خواهد شد.
وي  با اشاره به  مشكلات  معلولان  و جانبازان  براي  گذر از جوي ها خاطرنشان كرد: با اجراي  اين  طرح ، مشكلات  جانبازان ، معلولان  و خردسالان  براي  گذر از سطح جوي ها و انهار نيز برطرف  مي شود.

قاليباف : تهران سالانه به ۵ هزار
ميليارد تومان سرمايه گذاري نياز دارد
سما: شهردار تهران يكي از بسترهاي مشاركت مردمي را در حوزه سرمايه گذاري دانست و اظهار كرد: براي اداره شهر و حفظ وضعيت موجود بدون اينكه هيچ توسعه اي در شهر اتفاق بيفتد به يك هزار و پانصد ميليارد تومان پول نيازمنديم و اين در شرايطي است كه در سال ۸۴ بودجه محقق شده شهرداري هزارميليارد تومان بوده است.
قاليباف افزود: بودجه مصوب شهرداري در سال ۸۴ يك هزار و ۴۳۰ ميليارد تومان بوده است و اين در حالي است كه ما براي اداره شهر و حفظ شرايط موجود نيز دچار مشكل هستيم و در اين شرايط توسعه زيرساخت هاي شهر اتفاق نمي افتد.
شهردار تهران ادامه داد: شهر بزرگي چون تهران به طور مثال در بخش هايي نظير هتل ها، مراكز تفريحي و تجاري دچار مشكلات عديده اي است.
دكتر قاليباف به وجود آمدن تحول در شهر تهران را منوط به سرمايه گذاري ۵ هزار ميليارد توماني در سال براي اين شهر دانست و گفت: از اين رقم دو هزار ميليارد تومان در بخش نگهداري و حفظ شرايط موجود و ۳هزار ميليارد تومان هم در بخشهاي زيرساختي و توسعه شهر بايد هزينه شود.
شهردار تهران با اشاره به اينكه تراكم فروشي موجب بي هويت  و آسيب پذيرترشدن شهر مي شود گفت: تامين كسري بودجه شهرداري بايستي از طريق مشاركت سرمايه گذاران فراهم شود.
شهردار تهران تاكيد كرد: به همه سرمايه گذاران داخلي و خارجي اعلام مي كنيم كه طرح هاي قابل سرمايه گذاري شهرداري تهران پس از انجام مطالعات آماده هستند و تمامي سرمايه گذاران مي توانند در اين طرح ها با شهرداري تهران مشاركت كنند.
شهردار تهران با اشاره به تكميل تمامي پروژه هاي به زمين مانده از قبل در شهرداري تهران اظهار كرد: هيچ پروژه اي در شهر تهران آغاز نخواهد شد مگر آنكه با سرعت و در زمان معين به بهره برداري برسد و امروز در شهر تهران هيچ پروژه اي حالت راكد نداشته و تمامي طرح ها در يك، دو و حتي سه شيفت كاري در حال انجام است.
قاليباف افزود: در تمامي پروژه هاي آغازشده در شهر تهران روزشمار نصب شده و مردم بايد ببينند كه امروز كه كلنگ احداث پروژه زده مي شود چه روزي شاهد افتتاح آن خواهيم بود.

كارشناس و مسئول انجمن حفاظت از حيات وحش:
ايران، حفاظت از يوز آسيايي را جدي بگيرد
گروه شهري _ دكتر «جرج شالر» ، از كارشناسان برجسته انجمن حفاظت از حيات وحش آمريكا و مشاور خارجي پروژه حفاظت از يوز آسيايي با مثبت ارزيابي كردن اقدامات سازمان محيط زيست براي نجات نسل يوزپلنگ ايراني از انقراض، خواستار توجه عمومي جامعه و دولت به حفظ اين گونه در ايران شد.
جرج شالر كه به همراه يكي ديگر از كارشناسان WCS «لوك هانتر» به منظور بازديد از زيستگاه هاي يوزپلنگ و انتقال فناوري رديابي يوز با كمك سيستم هاي ماهواره اي به ايران سفر كرده بود عصر روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار همشهري گفت: يوزپلنگ ايراني نماد و سمبل حيات وحش كشور ايران است و داراي ارزش ملي و بين المللي است و ضروري است كه همه افراد جامعه و دولت متوجه حفظ اين گونه باشند و اگر WCS بتواند براي نجات نسل اين جانور در خطر انقراض حتي كمك كوچكي به ايران كند بسيار خوشحال مي شويم.دكتر جرج شالر در ادامه افزود: در حال حاضر كمبود طعمه براي يوزپلنگ و شكار غيرقانوني جانوران علفخوار كه طعمه هاي اين حيوان محسوب مي شوند مهمترين خطري است كه حيات يوز را تهديد مي كند كه خوشبختانه سازمان محيط زيست در چند سال اخير اقدامات خوبي را براي كاهش شكار و حفظ و كنترل زيستگاه يوز انجام داده اما بازهم بايد تلاش كند.شالر همچنين در پاسخ به خبرنگار همشهري افزود: چراي دام و وجود سگ هاي گله در مناطق يكي از ديگر تهديدات يوزپلنگ ها است كه علي رغم كنترل هاي به عمل آمده و با توجه به وسعت مناطق زيست يوز، سازمان محيط زيست كماكان بايد چراي دام را تحت كنترل بيشتر درآورد.

نگاه
002139.jpg
علي درخشي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |