يكشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۶ - May 28, 2006
روبات هاي فضانورد
اين روبات هاي جهنده كه در حال ساخت هستند آن قدر كوچكند كه مي توان هزاران عدد از آنها را در محموله يك كاوشگر اكتشاف مريخ (EX-R-M) جاي داد
005169.jpg
گروه علمي فرهنگي- عليرضا سزاوار: در آينده اي نزديك سياره سرخ يعني مريخ، دسته هايي از روبات هايي به اندازه توپ تنيس را مشاهده مي كند كه در جست وجوي حيات به درون غارهاي زيرزميني جهش مي كنند. اين روبات ها انرژي خود را از پيل هاي سوختي مينياتوري به دست مي آورند و براي جهش و حركت از فناوري ماهيچه مصنوعي بهره خواهند برد.
روبات ها كه به دوربين ها و حسگرهاي كوچكي مجهز مي شوند براي جمع آوري اطلاعات به طور مستقل عمل خواهند كرد و به جست وجوي نشانه هاي باقيمانده از حيات ذره بيني مي پردازند كه ممكن است با سرد و خشك تر شدن سياره طي هزاران سال به لايه هاي زيرين سياره عقب نشيني كرده باشند.
روبات هاي مريخ يا Mars-bots توسط «پنلوپ بوستون» استاديار موسسه تحقيقاتي نيومكزيكو و پروفسور «استيون دوبووسكي» از موسسه فناوري ماساچوست (MIT) در حال طراحي هستند.
«ماكس كولمن» مدير مركز جست وجوي حيات در آزمايشگاه پيش رانش جت  ناسا كه با اين پژوهش به طور مستقيم مرتبط نيست، مي گويد: در اختيار داشتن تعداد زيادي تجهيزات كوچك كه بتوانند ناحيه اي گسترده تر از يك كاوشگر مجزا را پوشش دهند، راهكاري ابتكاري است. «بوستون» كه مدير تحقيقاتي care and karst دانشگاه است زمان زيادي صرف مطالعه حيات ذره بيني غارهاي زميني كرده است.
وي تصور مي كند كه حيات ذره بيني غارهاي زميني مي تواند مدلي از حيات باشد كه احتمالاً در غارهاي مريخ وجود داشته است، اما براي اكتشاف غارهاي مريخ به تجهيزاتي متفاوت از آنچه كه مريخ پيماها اخيراً روي اين سياره مستقر كردند، نياز است. اين مريخ پيماها نمي توانند نواحي دشوار درون غارها را جست وجو كنند و دست دادن و يا صدمه زدن به آنها نيز بسيار پرهزينه است.
بوستون اضافه مي كند: اين روبات هاي جهنده كه در حال ساخت هستند، آن قدر كوچكند كه مي توان هزاران عدد از آنها را در محموله يك كاوشگر اكتشاف مريخ (EX-R-M) جاي داد. از دست دادن تعدادي از اين روبات ها در شرايط خطرناك غارگردي تاثير منفي روي جمع آوري اطلاعات نخواهد داشت، زيرا به راحتي مي توان تعدادي ديگر از اين روبات ها را جايگزين كرد و جست وجو را ادامه داد، بدون اينكه هزينه سنگيني داشته باشند.
وي در ادامه مي گويد:  تعداد آنها در يك ماموريت آنقدر زياد است كه مي توان بر شرايط پرخطر اين نواحي فائق شد. روبات ها پوسته سختي از جنس مواد پيشرفته خواهند داشت كه ممكن است از نوع شفاف و يا حتي غيرشفاف باشد.
اين پوسته ها مي توانند سرماي سخت مريخ، پرتوي شديد فوق بنفش كه آنها را بمباران مي كند و جو نازك مملو از ذرات باردار را تحمل كنند. تعدادي از روبات ها مجهز به دوربين هاي كوچكي خواهند بود و برخي ديگر حسگرهايي خواهند داشت كه متغيرهايي مانند كيفيت هوا، دما، رطوبت و يا رگه هاي بيولوژيكي و شيميايي را اندازه گيري مي كنند.
ممكن است تعدادي از آنها نيز تراشه هاي كامپيوتري مينياتوري را حمل كنند كه براي انجام آزمايش هاي محدود روي خاك و نمونه هاي ديگر طراحي شوند.
هر كدام از روبات ها بر اساس يك برنامه كامپيوتري كه از رفتار برخي حشرات مدل سازي شده، حركت و عمل خواهند كرد. هر روبات به طور كامل از وجود روبات هاي اطراف خود آگاهي خواهد داشت و كاملاً هوشمند است و براي عملي ساختن يك ماموريت به طور گروهي با هم فعاليت مي كنند.
براي مثال، اگر يكي از آنها كه حامل يك حسگر شيميايي است از كار بيفتد و يا گم شود، به طور اتوماتيك روباتي ديگر كه يك حسگر شيميايي را با خود حمل مي كند، وظيفه آن روبات را بر عهده مي گيرد و جست وجو را ادامه مي دهد.
بوستون و دوبووسكي در نظر دارند تا يك سال آينده را صرف ساخت و آزمايش نمونه هاي اوليه و پيشرفته اي كنند كه قرار است طي۱۰ يا ۱۵ سال آينده روي مريخ و يا حتي كره ماه قدم گذاشته و به دنبال سرنخي از حيات بگردند.
منبع: Discovery.com

باران مصنوعي براي پكن
گروه علمي فرهنگي - محمدتقي رسولي: دانشمندان و متخصصان آب و هوا در چين قصد دارند با استفاده از مواد شيميايي بزرگترين باران سال را در پكن به صورت مصنوعي راه اندازي نمايند. اين پروژه به منظور از بين بردن هواي آلوده و گردوغبار ناشي از خانه ها و ماشين ها طراحي شده است.
به گزارش خبرگزاري شين هواي چين، اين افراد قصد دارند با ارسال
۷ موشك بزرگ كه هركدام داراي ۱۶۳ فشنگ به اندازه سيگار است فضاي شهر را پر از اين فشنگ ها نمايند كه باعث بارش باران هايي به قطر
۱سانتي متري خواهند شد.
اين پروژه به منظور افزايش رطوبت، از بين بردن خشكسالي پكن و كم كردن آلودگي هوا اجرا مي شود.
اگرچه پروژه باران مصنوعي در هيچ كشوري انجام نمي شود ولي چيني ها علاقه زيادي به اين روش دارند و ماه گذشته نيز در شمال پكن و به منظور كاهش آلودگي هوا باران مصنوعي ايجاد شد.

فناوري و هرم جمعيتي
بنياد توسعه فردا: امروزه توسعه فناوري به معناي توليد ثروت بيشتر و رفاه افزون تر است. پس مديريت نياز و تقاضا اهميت كليدي در جهت دادن به توسعه فناوري دارد چرا كه نقش اصلي كه باعث توسعه فناوري مي شود، در بازار نهفته است.
بازار نيز از ساز و كارهاي خود پيروي مي كند و عوامل مختلفي هستند كه بازار را هدايت  كرده و مسير آن را تعيين مي كنند. لذا شناخت اين عوامل اثر بسزايي در جهت دهي به توسعه فناوري ها دارد و حتي كمك شاياني به سياستگذاران، متخصصان، صاحبان كسب و كار و بازرگانان مي كند. يكي از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر بازار، هرم سني جمعيت كشور هدف و طيف سني مشتريان يك كالا يا خدمات است. طبيعي است كه براي فتح بازارهاي كشوري مانند ايران كه اكثريت جوان هستند، محصولات و خدمات متفاوت از كشوري مانند كانادا است كه اكثريت آنها سنين كهنسالي را طي مي كنند.
در كانادا علوم و فناوري هايي كه به حوزه سلامت انسان مربوط مي شود، هم اكنون از رشد و اهميت بالايي برخوردارند؛ چون نياز به چنين حوزه اي براي افراد با سنين بالا اهميت بيشتري دارد. اين در حالي است كه در چند دهه پيش در كانادا صنايع ورزشي و صنايع آرايشي (ويژه جوانان) مشتريان خوبي داشتند، اما تغيير طيف جمعيت باعث شده كه امروزه ديگر بازار چنداني نداشته باشد. در ايران شرايط برعكس كانادا است. بازار صنايع آرايشي ايراني امروزه بسيار وسوسه كننده است و گردش بالاي مالي دارد. دقت به اين ظرافت ها به ويژه در سياست گذاري هاي ملي در زمينه هاي فناوري هاي برتر مي تواند جلوي ضرر را گرفته و منافع متعددي را براي كشور در پي داشته باشد.

ساخت روبات افكارسنج
005172.jpg
گروه علمي فرهنگي - يك شركت خودروسازي ژاپني با استفاده از تكنولوژي جديدي امكان كنترل حركات ساده روبات ها توسط سيگنال هاي مغزي را به وجود آورده است.
به گزارش مهر، اين تكنولوژي كه در لابراتوارهاي عصب شناسي ATR گسترش يافته است، در آينده جايگزين صفحه كليدهاي كامپيوتري يا تلفن هاي همراه خواهد شد. همچنين به افراد مبتلا به آسيب هاي نخاعي نيز كمك فراواني خواهد كرد.
دانشمندان ژاپني با استفاده از اسكنر «ام آر آي» ، سيگنال هاي مغزي را به دست يك روبات منتقل كردند. در اين آزمايش يك فرد نخست با استفاده از دستگاه «ام آر آي» دستش را مشت، سپس انگشتانش را باز كرد و سرانجام با دستش يك علامت V شكل ساخت. چند ثانيه بعد روبات مورد نظر نيز تمامي اين حركات را انجام داد. به گفته يوكي ياسو كاميتاني پژوهشگر ATR، دانشمندان در نظر دارند تا روباتي را كه قادر به خواندن افكار است، در حد امكان كوچكتر و سبكتر طراحي كنند تا شبيه يك كلاه روي سر افراد قرار گيرد و قابل حمل باشد.
به اعتقاد مسئولان اين شركت ژاپني، اين تحقيق نه تنها امكان تقويت سيستم «آسيمو» ، روبات دو پاي اين شركت را فراهم مي سازد، بلكه در پيشرفته تر ساختن تكنولوژي خودروها نيز موثر خواهد بود.
«آسيمو» روبات دو پاي اين شركت خودروسازي قادر به راه رفتن و سخن گفتن است.

سنتز ذخائر آلي هيدروژن
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: سوخت فسيلي يك منبع محدود و پايان پذير است كه باعث آلودگي محيط زيست نيز مي شود. بنابراين لزوم جايگزين كردن آن با سوختي بهتر كه مشكل زيست محيطي نداشته باشد، مانند هيدروژن، به شدت احساس مي شود. متأسفانه تاكنون، امكان ساخت منبع ذخيره هيدروژن، به شكل ايمن و كارا، وجود نداشته است تا بتوان از آن در خودروها استفاده كرد. يك راه حل مناسب براي حل مشكل ذخيره سازي هيدروژن با استفاده از مواد متخلخل مانند زئوليت و يا كربن اكتيو است كه مي تواند هيدروژن را در حفره هاي متعدد خود ذخيره كرده و مواقع لزوم آن را آزاد كند.
نيل مك كئون از دانشگاه كارديف انگلستان و همكارانش، بررسي روي اين موضوع را آغاز كردند. آنها توانستند با توليد يك پليمر آلي خالص كه توانايي ذخيره سازي بالايي دارد، مقادير قابل توجهي هيدروژن را در آن وارد و ذخيره كنند. در حالت عادي مولكول هاي تشكيل دهنده زنجير پليمرهاي آلي كاملاً انعطاف پذير هستند و مي توانند تغيير شكل داده و ساختار بسته اي به وجود آورند؛ به اين معني كه اين ساختار هيچ حفره دروني نداشته و قابليت جذب ذخيره سازي مواد در سطح داخلي آن وجود ندارد. بنابراين دانشمندان تصميم به ساخت پليمري گرفتند كه در آن حلقه هاي ۵ يا ۶ عضوي متصل به هم وجود داشته باشد. دو حلقه ۵ ضلعي به شكلي به هم متصل مي شوند كه يك ساختار تاخورده غيرقابل انعطاف ايجاد گردد. اين ساختار بسيار محكم، در محل تاخوردگي به هم نمي چسبد و يك شكاف دائمي ايجاد مي كند.
اين ميكروحفره هاي طبيعي پليمري، سطح وسيعي بالغ بر ۸۰۰ متر مربع براي هر گرم پليمر دارند كه ۳ برابر سطح يك زمين تنيس است. در ادامه براي بهبود كيفيت آن، دانشمندان روي پليمر كار كرده و توانستند سطحي هم وزن با قدرت توزيع يكنواخت حفره ها از ۶/۰ تا ۷/۰ نانومتر را به دست آورند.
دانشمندان با انتخاب واحدهاي ساختماني (مونومرها) مختلف توانستند پليمر يا شبكه اي غيرقابل انحلال را تهيه كنند كه مانند پلاستيك هاي معمولي، در يك حلال خاص حل شده و به شكل مورد نياز درآيد. براي بهينه سازي و افزايش قدرت ذخيره سازي ميكروحفره هاي پليمري، دانشمندان از پتانسيل بالاي آنها در اتصال انتخابي به هم با فرايندهاي شيميايي و فرآيندهاي پليمريزاسيون استفاده كردند. مك كئون پيش بيني كرده است كه تا سال ۲۰۱۰ خواهند توانست قدرت ذخيره سازي هيدروژن ميكروحفره هاي طبيعي پليمري را تا ۶ درصد افزايش دهند.

تلسكوپ منحصر به فرد
005175.jpg
گروه علمي فرهنگي- كار ساخت تلسكوپ منحصر به فردي كه مي تواند در عرض سه شب تصوير تمامي پهنه آسمان را ثبت كند، به زودي در كشور شيلي آغاز خواهد شد. اين تلسكوپ ۸‎/۴ متري با نام لارج سينوپتيك سروي تلسكوپ (ال اس اس تي) در شمال كشور شيلي و در كوهستان سرو پاچن در ارتفاع ۲۷۰۰هزار متري از سطح دريا و توسط محققان آمريكايي احداث خواهد شد.
اغلب تلسكوپ هاي قدرتمند جهان از يك آينه بزرگ و تعدادي آينه كوچك تر براي جمع آوري و متمركزكردن نور استفاده مي كنند، اما تلسكوپ ۳۰۰ ميليون دلاري ال اس اس تي از يك آينه اصلي به قطر ۸‎/۴ متر، يك آينه دوم به قطر ۳‎/۴ متر و يك آينه سوم به قطر ۵ متر بهره مي گيرد.
اين بدان معناست كه ميدان ديد تلسكوپ ال اس اس تي داراي گستردگي۴ درجه(برابر با ۸ قرص كامل ماه) است و اين درحالي است كه ساير تلسكوپ هاي بزرگ جهان داراي ميدان ديدي به گستردگي تنها در حدود ۰‎/۱درجه سانتي گراد هستند.
آينه هاي اين تلسكوپ توسط شركت ميرور لب در رصدخانه استوارت در آمريكا ساخته خواهند شد و براي نصب به شيلي انتقال خواهند يافت و اين تلسكوپ احتمالا فعاليت خود را از سال ۲۰۱۲ آغاز خواهد كرد. تلسكوپ ال اس اس تي از يك دوربين ديجيتالي ۳ ميليارد پيكسلي براي ثبت تصوير تمامي پهنه آسمان در عرض سه شب استفاده مي كند كه حجم اين تصاوير در حدود ۳۰ ترابايت در هر شب خواهد بود. استفاده از تصاوير تهيه شده با اين تلسكوپ به منجمان در زمينه شناسايي اجرام آسماني كه به سرعت جاي خود را در آسمان تغيير داده يا ميزان نورشان متغير است، از قبيل شهاب سنگ هاي نزديك زمين كمك خواهد كرد.
تلسكوپ ال اس اس تي در زمينه رصد اشياي كم نور كه در خارج از منظومه شمسي در فضا جابه جا مي شوند و رصد سياراتي در ابعاد زمين و در فواصل بسيار دور و در بيرون از منظومه شمسي نيز كاربرد خواهد داشت.
به گفته دانشمندان، آينه هاي بزرگ اين تلسكوپ اين امكان را مي دهد كه با بررسي كهكشان هاي بسيار دور، بتوان ميزان خميده شده نور آنها در پي جذب توسط ماده تاريك را اندازه گيري كرد و همچنين تاثير ماده تاريك بر كنار هم قرار گرفتن كهكشان ها در كنار يكديگر درون خوشه هاي كهكشاني را مورد مطالعه قرار داد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |