يكشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۶ - May 28, 2006
معاون  شهردار تهران:
۳۰ درصد مساحت تهران بايد بازسازي شود
گروه شهري- پس از گذشت پنج ماه از روي كارآمدن جليل حبيب اللهيان معاون جديد شهرسازي شهرداري تهران،  ديروز نخستين نشست خبري او با اصحاب رسانه ها برگزار شد تا يكباره حجم انبوهي از اخبار و طرح ها و برنامه هاي اين حوزه گوشه گير و دور از دسترس جنبه اطلاع رساني عمومي پيدا كند.
نخستين خبر اعلام شده از سوي حبيب اللهيان تاريخ برگزاري كارگاههايي به منظور ارايه نتايج مطالعات طرح جامع شهر تهران با مشاركت وزارت مسكن و شهرسازي، شهرداري تهران و مركز
طرح هاي جامع و تفصيلي تهران تا آذرماه براي اجرا در اختيار ۲۲ منطقه شهرداري قرار مي گيرد
مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران به عنوان نهاد مسئول تهيه طرح هاي جامع و تفصيلي شهر تهران بود.
اين كارگاهها در روزهاي ۸ ، ۱۶ ، ۲۲ و ۲۹ خرداد در محل خانه هنرهاي ايراني برپا خواهد شد تا در آن ۳۰ مهندس مشاور دست اندركار تهيه طرح جامع شهر تهران،  نتايج ۲ سال و نيم كار مطالعاتي و تحقيقاتي خود را در زمينه اهداف و روش تهيه طرح جامع تهران، جايگاه و نقش ملي، فراملي و منطقه اي تهران آخرين مطالعات انجام شده در حوزه حمل و نقل، زلزله، محيط زيست، سيل و آب را ارايه كنند.
به گزارش همشهري به گفته حبيب اللهيان از دهه ۶۰ شهر تهران بدون طرح و برنامه جامع اداره شده است. ساخت و سازهاي بي رويه،  هجوم مهاجرت گسترده، دستورالعمل هاي ناكارآمد، بخشنامه هاي تك راه حلي، فقدان نگرش جامع و سيستمي در شهر، بلندمرتبه سازي لجام گسيخته، تغييرات پي درپي مديريتي با حاكميت رويكردها و نگرش هاي سليقه اي نشان دهنده آن است كه سالهاست تهران از موهبت داشتن سند و برنامه جامع در اداره شهر محروم بوده است.
وي گفت از سال ۸۳ دولت به اين نتيجه رسيد كه براي اداره شهر نيازمند طرح جامع و تفصيلي است.
لذا حداكثر تا آخر آذرماه هم طرح جامع در مقياس يك ده هزارم و هم طرح تفصيلي در مقياس يك دوهزارم در اختيار مناطق ۲۲ گانه تهران قرار خواهد گرفت تا متعاقب آن سال ۸۵ به عنوان نقطه عطفي در برنامه ريزي شهري تهران قلمداد شود.
بنابراين گزارش در تداوم اين پروژه بزرگ براي نخستين بار شهر تهران از طرح هاي موضوعي و موضعي شهرسازي در مقياس يك پانصدم در حوزه هاي خدماتي، رفاهي، اداري، گردشگري، تجاري و فرهنگي برخوردار خواهد شد.
به گفته معاون شهرسازي شهرداري، جهت گيري طرح جامع تهران بر اين مبنا است كه تهران هم اكنون به حد كفايت در سه جبهه شمالي، شرقي و غربي گسترش يافته است و بيش از اين نه مي تواند و نه بايد گسترش يابد. در حوزه جنوبي نيز با توجه به اراضي كشاورزي و آب هاي سطحي گسترش شهر را به مصلحت نمي دانيم و در همين زمينه حتما معتقد به محدودشدن حريم تهران در وضع موجود و حفظ جمعيت آن با محاسبه توسعه اجتناب ناپذير آن حداكثر تا سقف ۸ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر مقرر شده است .بنابراين از اين به بعد مي بايست تهران خود را براي ساماندهي اين جمعيت و رفع كمبودهاي سرانه  هاي خدماتي، رفاهي، آموزش، مسكن و غيره آماده سازد.
وي گفت: براساس مطالعات انجام شده در طرح جامع ۶۰درصد بافت هاي مسكوني تهران (يك سوم سطح مسكوني شهر) فاقد كيفيت است و براين اساس ۳۰ درصد مساحت شهر تهران نياز به تخريب و نوسازي دارد. ضمن اينكه با طراحي «زون هاي» اداري، تجاري و غيره ساخت و ساز و توسعه و عمران شهر تنها متوجه نقاط مسكوني نخواهد بود.
وي ادامه داد: براساس طرح جامع جهت گيري ساخت و ساز تغيير خواهد كرد به طوري كه بلندمرتبه سازي ضابطه مند خواهد شد و ساخت و سازهاي اداري، تجاري و مسكوني در جاي مشخص با سطح اشغال و پهنه اي مناسب و لحاظ كردن شبكه هاي دسترسي شكل ضابطه مند به خود خواهد گرفت.
اين مقام مسئول اظهار اميدواري كرد با توجه به اينكه طرح جامع تهران مي بايست به تصويب شوراي عالي شهرسازي با عضويت ۱۲ وزارتخانه برسد شاهد همكاري همه دستگاهها و ارگان ها با شهرداري تهران به عنوان عضوي كوچك در اجراي تنها سند اداره و نجات شهر تهران از بي برنامگي باشيم.
وي عدم همكاري دولت در تحقق طرح جامع شهر تهران را عامل بروز بحران و از دست رفتن كنترل شهر و حتي چالشي بزرگ براي نظام عنوان كرد و افزود: به همين دليل مقامات بلندپايه نظام همگي به عنوان پشتوانه هاي موثري در اجراي طرح جامع شهر تهران به شمار مي روند.
حبيب اللهيان افق طرح جامع و تفصيلي تهران را به لحاظ عرفي تا سال ۱۴۰۴ اعلام ولي تاكيد كرد براي طرح جامع تهران نمي بايست افق يا محدوده زماني تعيين كرد، زيرا اين شهر نيازمند يك جريان و نهاد دائمي برنامه ريزي شهري به شكل راهبردي و ساختاري است تا دائما براي اداره بهينه آن فكر و برنامه ريزي كرد و راهكار ارائه داد و با واقعيات و الزامات شهر به روز هماهنگ بود.
به گفته حبيب اللهيان براساس طرح جامع آن دسته از ساخت و سازهايي كه به لحاظ جانمايي در مكان نامناسبي چه به لحاظ فني و چه امنيتي و... ساخته شد حتي با تحميل خسارت از سوي شهرداري مي بايست جابجا شوند.
وي قضيه حريم در كلان شهرهايي چون تهران، تبريز، مشهد، شيراز، كرمانشاه و اهواز را يكي از بزرگترين و پيچيده ترين معضلات آنها دانست و گفت: براساس طرح جامع بايد حريم تهران مشخص شود وگرنه در اجراي اين طرح با مشكلات عديده مواجه خواهيم بود. وي افزود: براساس قانون تعريف و اداره حريم شهرها سعي كرديم در طرح جامع هم محدوده تهران و هم حريم آن را تعريف و ۴ گزينه براي آن ارايه شد كه اين گزينه ها بعضا با قانون تقسيمات كشوري در تضاد است و توافق بر سر آنها فرآيند طولاني و پيچيده اي را در وزارت كشور مي طلبد.وي اظهار داشت: براي رفع معضل اغتشاش در حريم تهران و ضابطه مند كردن آن مديريت حريم در شهرداراي تهران در سه پهنه تعريف شده است.

معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي:
طرح «محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين»
در شوراي عالي ترافيك در نوبت بررسي است
005154.jpg
ايلنا: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، گفت: طرح محدوديت تردد خودروهاي تك  سرنشين در شوراي عالي ترافيك كشور در نوبت بررسي قرار دارد.
سردار محمد رويانيان گفت: براي اجراي طرح محدوديت تردد خودروهاي تك  سرنشين بايد نظر دستگاه  هاي مختلف از جمله پليس اعمال شده و شرايط لازم براي اجراي طرح فراهم شود.
وي افزود: پليس در خصوص اعمال محدوديت در تردد خودروهاي تك  سرنشين نظراتي دارد كه در صورت لزوم، اين نظرات را ارائه خواهد كرد.
رويانيان با اشاره به اينكه اجراي طرح مذكور در نگاه اول اعمال محدوديت براي خودروهاست، تصريح كرد: اجراي طرح محدوديت در تردد خودروهاي تك  سرنشين نيازمند بررسي و كار كارشناسي است و بايد مزايا و معايب آن به طور كامل استخراج شود.معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي افزود: نبايد در اجراي طرح محدوديت در تردد خودروهاي تك  سرنشين با عجله تصميم  گيري كرد، بلكه بايد به طور دقيق طرح را در شوراي عالي ترافيك بررسي كنيم.
وي گفت: در صورت اجرايي شدن طرح محدوديت در تردد خودروهاي تك  سرنشين، شهرداري بايد نسبت به تامين وسايل نقليه عمومي اقدام كند.

جشنواره اتومبيل هاي كلاسيك
005163.jpg
گروه شهري: جشنواره اتومبيل هاي كلاسيك از فردا در مجموعه كاخ سعدآباد تهران برگزار مي شود. در اين جشنواره ۵ روزه، حدود ۹۰ خودرو قديمي موجود در ايران كه بعضاً به شخصيت هاي مشهور كشور تعلق داشته، در معرض ديد علاقمندان به خودرو قرار مي گيرد. اكثر خودروها پيشينه هفتاد ساله دارند.برگزاركنندگان اين جشنواره، تلاش دارند در ماه هاي آينده كارناوالي از اتومبيل هاي كلاسيك موجود در ايران را در خيابانهاي شهر به راه اندازند. همچنين بزودي بانك اطلاعاتي خودروهاي كلاسيك ايجاد مي شود و براي هر يك از خودروها، شناسنامه كاملي تهيه مي شود.

جمع آوري مكانيزه زباله هاي ۷۰ ناحيه
005160.jpg
مهر:مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران از جمع آوري مكانيزه زباله ها در ۷ ناحيه ديگر از ۶ منطقه شهرداري تا پايان ماه جاري خبر داد و افزود: زباله هاي ۷۰ ناحيه شهري تا پايان شهريور امسال به روش مكانيزه جمع آوري مي شود.
مهندس مصطفي سليمي افزود: تا پايان خرداد ماه جاري ۷ ناحيه ديگر از مناطق يك، ۵ ، ۶ ، ۱۴ ، ۱۷و ۱۹ شهر تهران نيز به طرح جديد جمع آوري مكانيزه زباله خواهد پيوست.وي اظهار داشت: در حال حاضر زباله هاي ۴۰ ناحيه شهر تهران به صورت مكانيزه جمع آوري مي  شود كه بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته قرار است تا پايان نيمه اول امسال اين تعداد به ۷۰ ناحيه در سطح مناطق شهر تهران افزايش يابد.

راه اندازي ۱۰۰ بازار ميوه و تره بار
005157.jpg
گروه شهري: رئيس سازمان ميادين ميوه و تره بار از فعاليت ۱۰۰ بازار منطقه اي ميوه و تره بار تا پايان سال خبر داد.چراغعلي ،رئيس سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران گفت: با راه اندازي بازار ميوه و تره بار شهيد محلاتي، هشتاد و پنجمين بازار ميوه و تره بار شهرداري به طور رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.وي هزينه احداث اين بازار را ۳۳۰ ميليون تومان اعلام و اظهار كرد: اين بازار داراي ۲۵ غرفه است و تمامي استانداردهاي عرضه محصولات در آن رعايت مي شود.چراغعلي افزود: استانداردسازي خدمات و ساماندهي غرفه ها يكي از سياست هاي اصلي مديريت شهري در سال جديد است.

معاون مالي- اداري شهرداري اعلام كرد:
پرداخت عوارض نوسازي شهرداري تهران از طريق اينترنت
005151.jpg
فارس: معاون مالي- اداري شهرداري تهران گفت: شهروندان تهراني از ماه آينده مي توانند عوارض نوسازي خود را از طريق اينترنت و سيستم شتاب پرداخت كنند.
حسين محمد پورزرندي افزود: پرداخت عوارض نوسازي شهرداري تهران از طريق اينترنت با هدف كاهش ترافيك شهر تهران و صرفه جويي در وقت شهروندان انجام مي شود.
معاون مالي- اداري شهرداري تهران با اشاره به اينكه تاكنون در شهر تهران فيش عوارض نوسازي سالي يك بار صادر مي شده است گفت: از اين پس سالانه ۳ الي ۴ بار براي شهروندان تهراني فيش عوارض نوسازي صادر خواهد شد.
پورزرندي بيان كرد: در سال هاي گذشته فيش عوارض نوسازي شهرداري تهران فقط در اسفندماه صادر مي شد و شهروندان به دليل شب عيد و مشكلات مالي كه در آن ايام داشتند نمي توانستند عوارض خود را پرداخت كنند.
وي از شهرونداني كه هنوز عوارض نوسازي خود را پرداخت نكرده اند خواست تا پايان ماه جاري عوارض نوسازي خود را پرداخت كنند.به گفته پورزرندي فقط ۳ درصد از بودجه شهرداري تهران از طريق اخذ عوارض نوسازي تأمين مي شود.

نگاه
سپيده انجم روز
درحاشيه گران شدن قيمت گاز براساس ميزان مصرف
005148.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |