پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۰ - Jun 1, 2006
حضرت امام جواد عليه السلام:
اتكا و اعتماد به خدا، قيمت هر متاع نفيس و نردباني براي رسيدن به هر مقام بلند است.
بحارالانوار ج ۷۵ ص ۳۶۴
امروز با حافظ
وظيفه گر برسد مصرفش گل است و نبيد
رسيد مژده كه آمد بهار و سبزه دميد
فغان فتاد به بلبل نقاب گل كه كشيد
صفير مرغ برآمد بط شراب كجاست
تقسيم جوايز جهاني و بهره برداري از اعتبار ملي
ما و شما كانديداي يكديگر هستيم
گروه ادب و هنر _ ابراهيم زاهدي مطلق: موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان مدير ارشد و عضو هيأت مديره شوراي كتاب كودك را براي دريافت جايزه ۷۶۰ هزار دلاري «آستريد ليندگرن» سوئد معرفي كرد.
توران ميرهادي كه بيش از ۵۰ سال سابقه كار در حوزه ادبيات كودكان را دارد، هرگز به عنوان داستان نويس در اين عرصه شناخته نشده است. وي اكنون از طرف موسسه اي براي دريافت اين جايزه كانديدا مي شود كه مسئوليت آن با محمدهادي محمدي است كه خود از اعضاي شوراي كتاب كودك بوده و در سالهاي گذشته از طرف اين شورا به مجامع جهاني معرفي شده و از فرصت مطالعاتي كتابخانه آلمان نيز برخوردار شده است.
توران ميرهادي در حالي به عنوان كانديداي اين موسسه به هيأت داوران جايزه ۲۰۰۷ آستريد ليندگرن معرفي مي شود كه پيش از اين گفته مي شد تنها نهاد مجاز براي معرفي نويسندگان براي جوايز بين المللي (از طرف IBBY) شوراي كتاب كودك است.
درباره اين كه آيا موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان نيز مجاز به معرفي كانديدا است، اطلاع دقيقي وجود ندارد. چنان كه پيش از اين نيز، شوراي كتاب به نوبه خود هوشنگ مرادي كرماني را براي دريافت اين جايزه معرفي كرده است.با توجه به معرفي هاي متعدد برخي افراد خاص به مجامع بين المللي و انحصار اين اقدامات در دست يك نهاد(شوراي كتاب كودك)، در سالهاي گذشته نويسندگان ادبيات كودكان ايران به سمتي سوق داده شده اند كه آن نهاد خاص سياست گذاري كرده است. مراكز تصميم گيرنده در IBBY مي بايست درباره انحصاري شدن چنين مراكزي در ايران تجديدنظر كرده و طيف نويسندگان ايراني را بسيار گسترده تر از آن چيزي بدانند كه شوراي كتاب كودك براي آنان و ساير مجامع جهاني نمايش مي دهد.
انحصاري شدن پاره اي امور در حوزه ادبيات به انحصاري شدن تفكرات نويسندگان و امتياز دادنهاي متقابل منجر خواهد شد كه به صلاح ادبيات نيست؛ چنان كه در حوزه ديگري، ناشري ديگر، با وعده جهاني شدن و ترجمه آثار نويسندگان و تصويرگران كتاب كودك و نوجوان در آن سوي مرزها، به گونه اي ديگر، جهت دهي فرهنگي مي كند. انهدام هويت داستان نويسي كودكان و جريان سازهاي گروهي و جناحي _ متاسفانه _ چند سالي است كه به جاي داستان پردازي و قصه نويسي در حال رشد و نمو است.

نمايش هاي ورزشي در پايان هفته
تلويزيون به استقبال جام جهاني رفت
006096.jpg
فيلم هاي سينمايي شبكه هاي تلويزيوني در روزهاي پاياني هفته از موضوعي ورزشي برخوردارند كه با توجه به نزديكي جام جهاني فوتبال چندان بي مناسبت به نظر نمي رسد.
شبكه اول سيما پنجشنبه  اين هفته فيلم «سنجاقك» را در ساعت ۲۲ پخش مي كند. اين فيلم به كارگرداني تام شادياك محصول سال ۲۰۰۲ سينماي آمريكا و آلمان است.
شبكه اول سيما همچنين در عصر جمعه (۱۲ خرداد ماه) ساعت ۱۶ فيلم تلويزيوني «صبح شب نشينان» را به مناسبت روز پرستار پخش مي كند. اين فيلم در مدت زمان ۹۰ دقيقه به سفارش گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما تهيه شده است. شبكه دو سيما كه قبلاً فيلم سينمايي «فرصت مبارزه» را پخش كرده بود، پنجشنبه ساعت ۱۴ اين فيلم را تكرار مي كند. اين فيلم سينمايي محصول كشور كاناداست كه توسط جيمي پتولا كارگرداني شده است.
شبكه سه سيما، جمعه  در قالب برنامه «صدفيلم» ، فيلم سينمايي «طرفدار» را ساعت ۲۲ و ۳۰دقيقه به روي آنتن مي برد. اين فيلم محصول كشور آمريكاست كه توسط توني اسكات كارگرداني شده است.
شبكه سه سيما همچنين پنجشنبه، ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه، فيلم سينمايي «فراري» به كارگرداني جليز مكينون را پخش مي كند.
سينما چهار جمعه اين هفته سينمايي «سايه  يك شك» به كارگرداني آلفردهيچكاك، را به روي آنتن مي برد. اين فيلم با بازي ترزا رايت و جوزف كاتن محصول سال ۱۹۷۶ آمريكا است.
اين شبكه  همچنين پنج شنبه ۱۱ خرداد ماه فيلم سينمايي «آتش بازي» به كارگرداني كيتانو را تكرار مي كند.

تفكرات امام راهي براي رسيدن به سينماي ملي است
خبرگزاري فارس: سرپرست انجمن سينماي جوانان ايران گفت: توجه به تفكرات امام خميني(ره) در زمينه وحدت و يكپارچگي اهالي سينما را در جهت رسيدن به سينماي ملي ياري مي كند و راهي براي رسيدن به سينماي ملي است.
«ناصر باكيده» ضمن بيان اين نكته گفت: هرچند طي اين سالها تلاش شده كه از درياي فضائل امام در سينما بهره بگيريم اما اين دريا آن قدر بيكران است كه چند قطره بيشتر از آن را نتوانستيم در سينمايمان وارد كنيم. وي پيرامون نگرش امام نسبت به سينما گفت: طبيعتاً نقطه نظراتي كه حضرت امام(ره) راجع به مقوله فرهنگ به ويژه سينما داشتند خيلي ها را شوكه كرد؛ به ويژه اظهار نظر ايشان راجع به فيلم گاو به عنوان فيلمي شاخص كه خيلي از منتقدين در سطح جهان و مخاطبين سينما آن را تحسين كردند. اين برخورد نشان دهنده ديدگاههاي مثبتي است كه حضرت امام در خصوص سينما داشتند.

پيشنهاد صفدر تقي زاده و محمدرضا عبدالملكيان
مجمع الجزاير ادبي را يكپارچه كنيد
گروه ادب و هنر _ كامران محمدي: «ادبيات مي تواند دست كم به عنوان زيربخش يكي از معاونت هاي فرهنگي يا هنري در كنار هنرهاي ديگر نظير تئاتر، موسيقي يا سينما در ساختار وزارت ارشاد تعريف شود.»
اين تنها نظر محمدرضا عبدالملكيان، شاعر و رئيس دفتر شعر جوان نيست. صفدر تقي زاده، نويسنده و مترجم هم اعتقاد دارد: «وزارت ارشاد بايد با ديد وسيع تري به ادبيات نگاه كند و براي ساماندهي به امور نويسندگان و شاعران معاونتي تأسيس كند تا برايشان ارج و قرب بيشتري قائل شود.»
عبدالملكيان مي گويد: «متأسفانه علي رغم اين كه گفته مي شود هنر اول ايران، شعر و ادبيات است، اين مشكل حدود ۲۰ سال است كه گريبان ما را رها نمي كند؛ يعني تقريباً از زمان تأسيس دفتر شعر جوان.»
اشاره رئيس دفتر شعر جوان بيش از هر چيز به كمبود بودجه، نبود چارت سازماني روشن و بي توجهي مسئولان به نيازهاي نهادهايي است كه در حوزه ادبيات فعاليت مي كنند. هم اكنون در شرايطي كه در حوزه تئاتر مركز هنرهاي نمايشي، در حوزه سينما، معاونت سينمايي و در هنرهاي ديگر، مراكزي از اين دست با بودجه هاي قابل توجه وجود دارند، ادبيات با وجود همه گيري حيرت آوري كه در جامعه ايران به ويژه شهرستان ها دارد، تنها در چند مركز بسيار خرد و پراكنده خلاصه مي شود: مركز مطالعات ادبيات دادستاني، دفتر شعر حوزه هنري، دفتر شعر جوان و نظاير اين ها كه هيچ يك هيچ رابطه اي با ديگري ندارند. عبدالملكيان البته حتي به نبود ارتباط روش برگ و درخت هم اشاره مي كند: «دفتر شعر جوان هر روز به يك شاخه از ارشاد وصل مي شود. گاهي زيرمجموعه معاونت فرهنگي است و گاهي، معاونت هنري و اين كه كجا و چگونه قرار گيرد به روابط بستگي دارد.»
از سوي ديگر نبود متولي واحد در شأن هنر اول ايران با قله هايي چون حافظ و سعدي و... سبب شده است در حالي  كه توجه ويژه به ادبيات مورد تأكيد صفارهرندي از ابتداي تصدي پست وزارت بوده است، همچون سال هاي گذشته، جايزه كتاب سال در حوزه ادبيات بدون گزينه بماند. البته صفارهرندي با ابتكار جايزه ويژه ادبيات داستاني، صرف نظر از بحث هاي حاشيه اي اش، نشان داد تلاش براي حل اين مشكل جزو اولويت هاي كاري اش است.
عبدالملكيان كه ظاهراً دل پري از اين ماجرا دارد مشكل ديگر روشن نبودن تكليف ادبيات را عامل مهمي براي بي برنامگي مي داند، چرا كه «تا شرايط و جايگاه ادبيات به شكل مشخص روشن نشود، برنامه ريزي در اين زمينه بسيار دشوار است.» اما تقي زاده، بيش از هر چيز ديگر بر اهميت ادبيات براي رشد فرهنگي جامعه تأكيد دارد: «از نشانه هاي پيشرفت يك مملكت، وجود آثار خلاقه ادبي است و هر كشوري كه بتواند آثار خلاقه داشته باشد، در جهان مي تواند اعتبار بيشتري داشته باشد.» به هر حال، حالا كه وزير ارشاد به ادبيات توجه ويژه اي نشان داده است و نشان داده است كه دست كم وضع موجود را وضع مطلوبي نمي داند، شايد بازبيني در ساختار وزارت ارشاد و تعريف دوباره جايگاه ادبيات به عنوان آبروي فرهنگي ايران، پيشنهاد قابل تعمقي باشد.

به شادباش ميلاد عقيله بني هاشم
كدام اسيريم؟ ما يا «زينب» ؟
راحيل آتش
يادش به خير.
قديم ها دلمان مي خواست قالب ها را بشكنيم، سيال شويم؛ بي قاب زندگي كنيم.
از هرچه قالب، هرچه قاب متنفر بوديم.
مي دانستيم كه از يك تصوير ثابت بيشتريم، برتريم.
مي دانستيم كه هيچ پرنده اي به اوج پرواز ما نمي رسد.
اما اين روزها، اين روزهاي عجيب خودمان، خودمان را قاب مي گيريم و مي گذاريم سر طاقچه: «زن»
و چه مي پرستيم تصوير ساده اي را كه اراده ما در آفريدنش هيچ نقشي نداشته است.
در اين روزهاي غريب كه زن، خودش را مي پرستد؛ زن بودنش را مي پرستد.
زينب چه گمشده غريبي است.
بانويي كه غم هاي مادر را ديد و سكوت كرد.
دوشادوش پدر آمد و خاموش ماند.
دست در دست حسين تا كربلا آمد.
عون و جعفر را آوردند و سكوت كرد.
سكوت. سكوتي كه حتي از جنس صبر هم نبود. از جنس عشق بود.
از جنس خالص عشق.
زني كه همه عزيزانش را سربريده و كودكان كاروانش را تازيانه خورده ديد.
طبق همه قاب ها و قالب هاي مصوب زن بايد از شدت غم بي كلام شود.
اما زينب ايستاد. راست! در دربار يزيد و جايي كه نفس مردها مي برد با بلاغتي كه تن تاريخ را مي لرزاند فرياد مي زند: حمد و سپاس خدايي راست كه آغاز كار ما را سعادت و پايان كار ما را شهادت قرار داد.
علامت سئوال رو به رويم ايستاده است: كدام اسيريم: ما يا زينب؟
***
من خواب ديدم.
من خواب زني را ديدم.
زن در ميان آتش و خون ايستاده بود.
بر شانه هاي مضطرب زن غبار نشسته بود.
و زن با چشمان عاشقش نام كسي را تلاوت مي كرد.
من زني را ديدم در هيئت مردترين مرد!
من خواب ديدم...
خواب زني كه شبيه هيچ كس نبود.
خواب زني كه غير از زيبايي چيزي را نديد.
***
هيچ چيز شبيه روزهاي قبل نيست.
هيچ چيز شبيه روزهاي حضورت نيست.
من پيرتر شده ام و كودكان بي تاب تر...
راه كه مي روم ديگران مي گويند شبيه مادرت شده اي،
او هم روزهاي آخر خميده قامت شده بود.
نام تو را كه تلاوت مي كنم و از زيبايي هاي روز دهم مي گويم...
ديگران به ياد پدر مي افتند.
كسي كه با تو از اين شهر بيرون رفت من نبوده ام.
و امروز كه باز مي گردم...
زينب ديگري شده ام.
زينب ديگري كه بيش از هميشه شبيه علي است.

بهارستان
تا خدا
تا از خودپرستي فارغ نشوي، خداپرست نتواني بودن. تا بنده نشوي، آزادي نيابي. تا پشت بر هر دو عالم نكني، به آدم و آدميت نرسي. تا از خود بنگريزي، به خود نرسي. اگر خود را در راه خدا نبازي و فدا نكني، مقبول حضرت نشوي. تا پاي بر همه نزني و پشت بر همه نكني، همه نشوي و به جمله راه نيابي. تا فقير نشوي، غني نباشي و تا فاني نشوي، باقي نباشي...
عين القضات همداني _ از خود تا خدا

برگي از تاريخ
امروز پنج شنبه يازدهم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با چهارم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با اول ژوئن ۲۰۰۶ ميلادي. در چنين روزي:
*آيت الله ملا احمد نراقي در سال ۱۱۸۶ ه . ق در روستاي نراق از توابع كاشان به دنيا آمد. پدرش حاج ملامهدي بن ابو ذر از استادان علوم اسلامي در روزگار خويش بوده است. ملا احمد پس از فراگيري مقدمات علوم نزد پدر، به سمت گسترش يافته هاي علمي خود پرداخت و در اين مسير از محضر بزرگاني چون علامه بحرالعلوم، شيخ جعفر كاشف الغطاء، ميرزا مهدي شهرستاني و وحيد بهبهاني در نجف اشرف و كربلاي معلا بهره جست. او پس از دريافت درجه اجتهاد به زادگاه خويش بازگشت و به تدريس و تربيت شاگردان بسيار همت گمارد. از او آثار بسياري به جاي مانده است.
* در سال ۱۸۷۸ ميلادي جان ميسفيلد پانزدهمين ملك الشعراي انگلستان به دنيا آمد. «دشت هاي آبنمك» عنوان مهمترين اثر اوست.
* در سال ۱۹۰۱ ميلادي وان دورن يكي از مشهورترين نمايشنامه نويسان آمريكايي متولد شد. «من مادرم را به ياد مي آورم» عنوان مهمترين اثر اوست.
*در سال ۱۹۴۱ آلمان نازي دست به محدودسازي عملكرد و آزادي اديان در اين كشور زد. بر همين مبنا در اين كشور نشريات كاتوليك را ممنوع ساخت.
*در سال ۱۵۹۳ كريستوفر مارلو يكي از شاعران برجسته انگليسي درگذشت. «دكتر فاستوس» عنوان مهمترين اثر اوست.
*در سال ۱۸۰۴ ميخائيل گلينكا موسيقيدان ايراني - روس در روسيه ديده از جهان فروبست. نخستين اثر او «ايوان سوسانين» نام دارد.
*در سال ۱۹۲۳ ميلادي بر اثر يك زلزله شديد در ژاپن قسمت عمده اي از شهر توكيو نابود شد. بر اثر اين زلزله مهيب بيش از پانزده هزار نفر جان خود را از دست دادند.

كوتاه از هفت هنر
چهل سرباز: مجموعه تلويزيوني «چهل سرباز» پاييز ۸۵ از صداوسيما پخش مي شود. اين سريال در سي و پنج قسمت به سفارش موسسه فرهنگي _ هنري شهيد آويني ساخته شده است. تصويربرداري اين سريال اواسط ارديبهشت ماه ۸۴ در جنگل هاي شمال به پايان رسيد. نوري زاد خود تدوين «چهل سرباز» را برعهده داشته و فرهاد فخرالديني به عنوان آهنگساز با اين پروژه همكاري كرده است.
تعطيلي دوروزه سينماها: سينماهاي كشور، طي روزهاي ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه، تعطيل خواهند بود. طبق اعلام شوراي صنفي نمايش، در روزهاي آينده همزمان با سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (ره)، طي روزهاي ۱۴ و ۱۵ سينماها تعطيل هستند. در همين حال بنياد سينمايي فارابي، طي چند روزگذشته اعلام كرد با كسب مجوز در روزهاي ۱۴ و ۱۵ خرداد، سينما فرهنگ سه فيلم فرهنگي و مذهبي را نمايش مي دهد.
اركستر سمفونيك و جام جهاني: اركستر سمفونيك تهران، به افتخار تيم ملي فوتبال و پرستاران كشور ۱۱ و ۱۲ خرداد ماه در تالار وحدت كنسرت برگزار مي كند. نادر مشايخي، آهنگساز و رهبر اركستر سمفونيك تهران با اعلام اين خبر گفت: نخستين شب از كنسرت دو روزه اركسترسمفونيك تهران را به افتخار تيم ملي فوتبال ايران و دومين روزبرنامه را به افتخارپرستاران زحمتكش كشور اجرا مي كنيم.
نمايش در بزرگداشت مشروطيت: عليرضا سجادپور معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: با توجه به اينكه مشروطيت اتفاق بزرگي در تاريخ كشورمان محسوب مي شود، سازمان ميراث فرهنگي برنامه هاي گسترده اي در اين ارتباط تدارك ديده كه اجراي نمايش نيز يكي از اين برنامه هاست. وي با اشاره به اينكه در اين ميان از تمام هنرها به شيوه اي جديد استفاده خواهد شد، خاطرنشان كرد: در نظر داريم از شيوه هاي مدرن تئاتر خياباني به منظور ارائه مفاهيمي نو بهره ببريم و در اين راه به احتمال زياد از شيوه نمايشي پرفورمنس نيز استفاده مي كنيم تا حتي گردشگران خارجي نيز بتوانند مفاهيم مورد نظر ما را درك كنند.
پنهان در سينماتك:فيلم سينمايي پنهان به كارگرداني ميشائيل هانكه فردا در سالن سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درمي آيد. پنهان روايتگر زندگي يك مجري برنامه تلويزيوني است كه با همسر و پسر دوازده ساله اش در محله اي آرام و مرفه زندگي مي كنند. روزي بسته هايي شامل نوارهاي ويدئويي از او و خانواده اش به همراه نقاشي هاي هشداردهنده با معاني پيچيده و نامفهومي به در منزل آنها مي رسد و...

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بازي روزگار
بچه كه بودم يه بار از طرف مدرسه به ديدن خانه سالمندان رفتم. اون روز كنار اون همه پدربزرگ و مادربزرگ مهربون خيلي بهم خوش گذشت.اما حالا كه پير شده ام و بچه هام منو آوردن اينجا نمي دونم چرا اصلا بهم خوش نمي گذره.
ناهيد دالايي

گشتي در دنياي خبرها
جداكردن دست زائد
006093.jpg
شانگهاي: يك كودك ۶۱ روزه در كشور چين به كانون اخبار رسانه هاي جهان تبديل شده است. اين كودك دو ماه قبل در حاليكه صاحب ۳دست بود به دنيا آمد و هم اكنون در بيمارستان در انتظار عمل جراحي است. پزشكان قصد دارند يكي از دستهاي زائد اين كودك را از بدنش جدا كنند.
عقل معاش
مادريد: تنها ۲۰ درصد مردم كشور اسپانيا قادر به صحبت كردن به زبان انگليسي هستند به همين دليل نخست وزير اين كشور قصد دارد با اجراي يك طرح جديد مردم كشورش را به فراگيري اين زبان تشويق كند. از اين پس به جوانان ۱۸ تا ۳۰ ساله اي كه در كلاس هاي زبان انگليسي شركت كنند حداكثر تا هزار يورو پاداش نقدي پرداخت خواهد شد. با توجه به اينكه صنعت جهانگردي درآمد عظيمي براي اقتصاد اسپانيا در بر دارد دولت احساس مي كند كه شهروندان بايد براي برقراري ارتباط با جهانگردان به زبان انگليسي مسلط باشند.
عوارض جام جهاني فرارسيد
برلين: در آستانه رقابتهاي جام جهاني برخي از توليد كنندگان اقدام به  توليد كالاها و مواد غذايي تقلبي كرده اند كه روي تمام اين كالاها آرم رسمي رقابتهاي جام جهاني به چشم مي خورد. اين در حالي است كه امتياز توليد كالاهاي رسمي رقابتهاي جام جهاني به صورت انحصاري در اختيار كميته برگزاركننده اين بازيها مي باشد. روز گذشته اين كميته اعلام كرد، كالاهاي تقلبي رقابتهاي جام جهاني ممكن است به بيماري، مصدوميت و حتي مرگ خريداران آن بينجامد. بر اساس اين گزارش برخي از پوشاك تقلبي باعث بروز التهابات شديد پوستي و برخي از مواد غذايي منجر به مسموميت و حتي مرگ شخص استفاده كننده خواهد شد.
توزيع رايگان تلويزيون رنگي
دهلي نو: در حدود ۳۰ درصد از مردم كشور هند زير خط فقر زندگي مي كنند. به همين دليل سياستمداران معمولا براي جلب آراي مردم در زمان انتخابات قولهاي فراواني در زمينه زدودن فقر به مردم مي دهند. چندي پيش بالاترين مقام سياسي يكي از ايالت هاي هند به مردم قول داد در صورت پيروزي در انتخابات به افرادي كه زير خط فقر زندگي مي كنند تلويزيون رنگي هديه خواهد داد. روز گذشته اين سياستمدار اعلام كرد تا سه ماه ديگر عمليات توزيع تلويزيونهاي ۱۴ اينچ رنگي ميان افرادي كه زير خط فقر زندگي مي كنند آغاز مي شود.
مزايده موهاي رونالدينيو
برن:  يك موسسه خيريه بيماران سرطاني در سوئيس چند صد تار مو از رونالدينيو بازيكن سرشناس تيم ملي فوتبال برزيل را به مزايده گذاشته است. قرار است پول اين مزايده به درمان بيماران سرطاني اختصاص يابد. پس از اينكه تيم ملي فوتبال برزيل براي برگزاري اردوي تداركاتي وارد سوئيس شد سرپرست اين تيم از چند آرايشگر خواست تا با حضور در اردوي تيم به اصلاح موي سر بازيكنان بپردازند كه يكي از آرايشگران موهاي قيچي شده رونالدينيو را جمع آوري و آنها را تحويل موسسه خيريه داد.
فندك آتش گرفت
آلماتي: بلندترين ساختمان كشور قزاقستان به شكل يك فندك طراحي شده است. جالب اينكه دو روز پيش اين ساختمان ۳۸ طبقه كه در آن چند وزارتخانه مستقر هستند طعمه حريق شد و در شعله هاي آتش سوخت. روزنامه هاي اين كشور ديروز تيتر زدند: فندك در آتش خود سوخت.
توصيه به تماشاگران جام جهاني
پكن: در آستانه رقابتهاي جام جهاني وزارت امور خارجه چين توصيه هاي مكتوب در اختيار تماشاگران اعزامي اين كشور به اين بازيها قرار داده است. اين وزارتخانه توصيه كرده تماشاگران چيني به اوباشان فوتبال نزديك نشوند، از ورزشگاه بسيار سريع و مستقيم به هتل بازگردند وشب ها به صورت انفرادي در خيابانهاي خلوت قدم نزنند و به صورت گروهي حركت كنند.

گل و گياه
پيچك
006090.jpg
نام علمي:
Convolvulus tricolor
خانواده:
CONVOLVULACEAE
گياه يك ساله، بومي نواحي مديترانه و پرتغال، داراي برگهاي سبز تيره و گلهاي آبي رنگ با مركز سفيد يا زرد كه در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي گياه به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي و محفوظ، خاك داراي زهكشي خوب، خشكي خاك را به خوبي تحمل مي كند. گياه يا بذر آن را نيمه دوم بهار كاشته و از سرما محافظت كنيد، هنگامي كه بلندي گياه به ۵ سانتي متر رسيد محل كاشت را تنك نموده و فاصله بين هر دو بوته را ۱۲ سانتيمتر در نظر بگيريد. علفهاي هرز را مرتباً بچينيد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل بهار در هواي آزاد امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |