پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۰ - Jun 1, 2006
تشكيل دفاتر حمايت از كودكان و زنان در تمام استان ها
براساس بخشنامه رئيس قوه قضائيه، دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان در سراسر كشور تشكيل شده است.
مهدي ذاكري مدير كل فرهنگي اجتماعي قوه قضائيه با بيان اين مطلب به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: دفتري نيز زير نظر رياست حوزه، رياست قوه قضائيه در دفتر فرهنگي و اجتماعي قوه قضائيه براي نظارت بر كار دفاتر سراسر كشور تشكيل شده است.

برنامه جديد براي مقابله با آنفلوآنزاي مرغي
005952.jpg
ايسنا: سازمان جهاني بهداشت اجراي برنامه گام به گامي را شامل استفاده انبوه و سريع از داروي ضد ويروسي تاميفلو (Tamiflu) براي مقابله با شيوع آنفلوآنزاي مرغي در صورت گسترش سريع اين بيماري در بين انسان ها، مورد بررسي قرار داده است.
اين سازمان روز گذشته اعلام كرد كه با اجراي اين برنامه تحت عنوان «واكنش سريع و استراتژي كنترل» فرصتي براي نابود كردن ويروس اين بيماري در صورت رساندن دوزهاي بالايي از دارو به مناطق پرخطر ظرف ۳ هفته پس از تاييد شيوع بيماري به وجود خواهد آمد.
سازمان جهاني بهداشت در آخرين گزارش كنترل خود و براساس توصيه هاي ارايه شده از سوي ۷۰ كارشناس بين المللي كه در پشت درهاي بسته در ماه مارس مذاكره كردند، اعلام كرد كه موفقيت استراتژي كنترل همه گيري نوظهور ويروس اين بيماري به شدت به اقدام به موقع و در زمان مناسب بستگي دارد.
طبق جزئيات زمان بندي كه در اين طرح مطرح شده، يك كشور بايد سازمان جهاني بهداشت را از مجموعه موارد مظنون كه مي تواند نشان دهنده گسترش انسان به انسان اين ويروس باشد، ظرف ۲۴ ساعت پس از شناسايي مطلع كند.
اين سازمان داروي تاميفلو را به عنوان داروي مقدم عليه زنجيره H5N1 آنفلوآنزاي مرغي در نظر مي گيرد، اما همچنين اعلام مي كند كه مطالعات كلينيكي بيشتري در اين زمينه مورد نياز است.
از سوي ديگر كارشناسان مهم آنفلوآنزاي مرغي كه در كنفرانس رم گردهم آمده اند بر اين توافق هستند كه تجارت چند ميليارد دلاري در بخش ماكيان و پرندگان وحشي به ويژه تجارت هاي غير قانوني مي تواند به شيوع اين بيماري در سراسر جهان دامن بزند.
طبق آمار سازمان جهاني بهداشت اين ويروس از زمان ظهورش در آسيا در سال ۲۰۰۳ حدود ۲۲۴ تن را آلوده و ۱۲۷ تن را كشته است.
از آنجا كه اين ويروس ظرف ۶ ماه گذشته به سرعت از آسيا به مناطقي در خاورميانه، اروپا و آفريقا گسترش پيدا كرده است، متخصصان هم اكنون روي چگونگي اين انتقال مطالعه مي كنند.
در ايران نيز رئيس سازمان دامپزشكي، خبر از ادامه طرح پايش آنفلوآنزاي فوق حاد طيور در مناطق پرخطر كشور داد.
دكتر حسين حسني با تاكيد بر اينكه در بخش دام و طيور تاكنون هيچ موردي از شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد طيور در كشور ديده نشده است، افزود: طرح پايش كه از پانزدهم ارديبهشت ماه در استان هاي پرخطر مثل استان گيلان و استان هاي همجوار آغاز شده، با قدرت ادامه دارد و پيش بيني مي شود اين طرح تا پانزدهم و يا حداكثر تا پايان خرداد ماه ادامه پيدا كند. وي افزود: در اين طرح بر اساس جمعيت دامي  نمونه برداري هاي لازم صورت مي گيرد تا وضعيت منطقه به لحاظ آنفلوآنزاي فوق حاد طيور مشخص شود.
رئيس سازمان دامپزشكي خاطر نشان كرد: بعد از اتمام اين طرح و اعلام نتايج آزمايش ها، سياست هاي بعدي خود را بر اساس اين نتايج اتخاذ كرده و عمل خواهيم كرد.

مديركل بهزيستي استان تهران:
مركز نگهداري زنان آسيب ديده همچنان پلمب است
فارس: مركز نگهداري زنان آسيب ديده بهزيستي تهران با نام اميدوار كه در مورد مالكيت آن بين سازمان بهزيستي و بنياد مستضعفان اختلاف نظر وجود دارد، از سه ماه گذشته پلمب شده و بلاتكليف است.
محمد نفريه، مدير كل بهزيستي استان تهران با اعلام اين مطلب گفت: مركز اميدوار كه تنها مركز نگهداري زنان آسيب ديده در تهران بود از سه ماه گذشته با ادعاي مالكيت بنياد مستضعفان در مورد محل آن پلمب شده و تعطيل است در حالي كه پيش از آن ۱۸ نفر از زنان آسيب ديده كه وضعيت ويژه اي داشتند در اين مركز نگهداري مي شدند.
وي اضافه كرد: البته مشكل بهزيستي با بنياد مستضعفان محدود به اين مركز نمي شود و در مورد ۱۰ تا ۱۲ مركز بهزيستي مشابه اين قضيه با بنياد مشكل و اختلاف نظر داريم كه البته اميدواريم به علت مشكلات فراوان بهزيستي و محدوديت هاي منابع و نيز لزوم نگهداري آسيب ديدگان اجتماعي در اين مراكز بتوانيم با بنياد مستضعفان در اين مورد به توافق برسيم.
مركز اميدوار تنها مركز سطح۳ بهزيستي براي نگهداري زنان آسيب ديده در تهران بود كه توسط بنياد مستضعفان با حكم دادگاه انقلاب با ادعاي اين بنياد در مورد مالكيت آن، پلمب شد و اكنون هيچ مركز ديگري براي نگهداري از اين زنان در تهران وجود ندارد. بقيه مراكز بهزيستي در تهران مراكز سطح يك نگهداري موقت و يا مراكز سطح ۲ نگهداري ميان مدت آسيب ديدگان اجتماعي هستند كه براي نگهداري اين زنان مناسب نيستند به خصوص اينكه در ميان اين زنان افراد مبتلا به ايدز نيز وجود داشت.

طرح غربالگري سرطان هاي زنان
در ۶ماه اول امسال اجرا نمي شود
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: دكتر زهره طبيب زاده خبر از اجراي طرحي ملي غربالگري سرطان با همكاري وزارت بهداشت و مركز امور زنان و خانواده داد. وي اين طرح را به عنوان يكي از مهمترين طرح هاي بهداشتي مرتبط با زنان عنوان كرد كه در سراسر كشور انجام خواهد شد. رئيس مركز امور زنان و خانواده، اجراي اين طرح را بسيار ضروري و لازم الاجرا براي حفظ سلامت زنان و در نهايت نهاد خانواده دانست و اظهار اميدواري كرد كه به زودي اين طرح به اجرا درخواهد آمد. از سوي ديگر، سيد مويد علويان،معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: اجراي طرح غربالگري از سرطان هاي شايع زنان در كشور به علت مشكلات مالي هنوز عملياتي نشده و قطعاً اجراي آن در ۶ ماه اول امسال عملي نيست.
وي افزود: علاوه بر مشكلات مالي براي اجراي اين طرح بسترسازي لازم در دانشگاه هاي علوم پزشكي براي غربالگري سرطان هاي شايع زنان شامل سرطان سينه، سرطان رحم و سرطان دهانه رحم انجام نشده است.
علويان همچنين گفت: يكي از مشكلات مهم براي اجراي اين طرح كافي نبودن تعداد دستگاه هاي ماموگرافي براي تشخيص سرطان سينه در زنان دانست و گفت: تعداد اين دستگاه ها در كشور براي غربالگري از سرطان هاي شايع زنان بايد افزايش يابد ضمن اينكه توزيع آن نيز در كشور مناسب نيست و بايد اصلاح شود. معاون وزير بهداشت گفت: وزارت بهداشت حتماً بايد امسال اجراي طرح غربالگري از سرطان هاي شايع زنان را در كشور آغاز كند و بر اين اساس تلاش مي كنيم با پيگيري هاي لازم در ۶ماهه دوم امسال اين طرح را به صورت محدود اجرايي كنيم اما اينكه اين طرح در چه سطحي اجرا مي شود هنوز معلوم نيست.

تصحيح
در خبر «بهزيستي بايد براي متكديان اردوگاه فراهم كند» كه در تاريخ ۹خرداد منتشر شد، عنوان ابراهيم رضواني مدير كل امور اجتماعي و انتخابات استانداري تهران صحيح است.

فقط ۱۵۰ نفر از بازنشستگان
معرفي نامه «رفاه كارت» دريافت كردند
005916.jpg
فارس: رئيس كانون بازنشستگان تأمين اجتماعي استان تهران گفت: فقط ۱۵۰ نفر از بازنشستگان و مستمري بگيران تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي تاكنون معرفي نامه «رفاه كارت» دريافت كردند.
ابتداي ارديبهشت ماه امسال، بخشنامه ارائه «رفاه كارت» به بازنشستگان و مستمري بگيران تأمين اجتماعي به تمام شعب بانك رفاه در سراسر كشور، صادر و ابلاغ شد و بانك براي متقاضياني كه از سازمان تأمين اجتماعي معرفي نامه دريافت كرده اند ملزم به صدور «رفاه كارت» شد.
علي اكبر خبازها گفت: سازمان تأمين اجتماعي براي تعداد محدودي از بازنشستگان معرفي نامه دريافت «رفاه كارت» صادر كرده است چون تعدادي از بازنشستگان به علت كهولت سن و سواد كم امكان استفاده از اين كارت را ندارند. وي در ادامه افزود: سازمان تأمين اجتماعي بهتر است قبل از اينكه اين تسهيلات را براي بازنشستگان و مستمري بگيران در نظر بگيرد دوره آموزشي براي استفاده اين دسته از افراد از كارت برگزار كند.
رئيس كانون بازنشستگان تأمين اجتماعي استان تهران اظهار داشت: مستمري  بگيراني كه موفق به دريافت «رفاه كارت» مي شوند مي توانند مطابق با جدول زماني اعلام شده از دستگاه هاي خودپرداز شبكه بانكي (شبكه شتاب) استفاده كنند.

آلودگي تنباكوي قليان به مواد ميكروبي و قارچي
005919.jpg
ايسنا: جمعيت مبارزه با دخانيات درباره آلودگي هاي ميكروبي و قارچي تنباكوي قليان هشدار داد.
دكتر محمدرضا مسجدي، دبيركل جمعيت مبارزه با دخانيات با اعلام اين خبر گفت:  آزمايش هاي متعدد متخصصان كشورمان روي برخي تنباكوهاي قليان، آلودگي ميكروبي و قارچي اين مواد دخاني را اثبات كرد.
وي افزود: محققان مركز تحقيقات ريه كشور وابسته به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با كشت آزمايشگاهي انواع مختلف تنباكوي رايج در بازار كشور دريافتند برخي از اين نمونه ها آلوده به دو نوع ميكروب موسوم به كوكسي گرم مثبت و يك نوع قارچ موسوم به اسپرژيلوس است.
اين فوق تخصص ريه تصريح كرد: مصرف اين تنباكوها آسيب هاي جبران ناپذيري به ريه و دستگاه تنفس انسان وارد مي كند و علاوه بر سرطان زا بودن اين مواد دخاني، بيماري ذات الريه را به طور چشمگيري در مصرف كنندگان افزايش مي دهد. دبيركل جمعيت مبارزه با دخانيات تاكيد كرد: كنجكاوي و تفنن دو علت عمده مصرف قليان در جوانان به شمار مي رود و برخي از جوانان براي كسب تجربه و يا سرگرمي حاضرند كشيدن قليان را تجربه كنند، اما جوانان بايد بدانند دو سوم افرادي كه كشيدن قليان را تجربه كردند براي هميشه به دخانيات معتاد شده اند.
دكتر مسجدي به والدين جوانان توصيه كرد نظارت بيشتري بر رفتار فرزندان خود داشته باشند و خطرات استفاده از قليان را به آنان گوشزد كنند تا جوانان كشورمان بتوانند در سلامت كامل، فردايي بهتر براي خود و جامعه بيافرينند.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
تقاضاي فرهنگيان بازنشسته
اكنون كه طرح نظام هماهنگ كاركنان دولت و بازنشستگان در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي مي باشد، از نمايندگان محترم مجلس تقاضا دارم براي بازنشستگان فرهنگي با مدرك تحصيلي بالاتر و سنوات خدمت ۳۰ سال توجه بيشتري بشود.
حشمت الله . و- بازنشسته آموزش و پرورش
آماده همكاري هستيم، اما...
ما مالكان زمين هاي شهرك زيتون واقع در سرخه حصار در جهت حل معضل پيش آمده در اين اراضي آماده همكاري با سازمان حفاظت محيط زيست مي باشيم، تا اين تعبير به وجود نيايد كه مالكان قصد كارشكني دارند. اما در عين حال خواستار آنيم كه موقعيت مكاني و جغرافيايي املاك معوض به آگاهي مالكان برسد.
جمعي از مالكين شهرك زيتون
اسم آباد و ...
طرح طوبي به رغم عنوان زيبايي كه براي آن انتخاب كرده بودند، در عمل، به نتايج خوبي نينجاميد و در برخي مناطق كشور باعث تخريب مراتع و منابع طبيعي شد. به عنوان نمونه، مي توان به بعضي از مراتع گرمسار اشاره كرد كه براساس طرح طوبي در اختيار كساني قرار گرفته كه جز تخريب و اتلاف منابع، عمل ديگري انجام نداده اند.
حسيني
تغيير بسته بندي براي گرانفروشي!
بعضي از كالاها را توليدكنندگان با انجام پاره اي تغييرات در بسته بندي گران كرده اند و اين گراني همچنان ادامه دارد و بر سبد خانوار سنگيني مي كند. زمان مهار تورم و تثبيت قيمت ها و حاكميت قانون بر عرضه و فروش كالاها كي فرا مي رسد؟
ميرگلو- تهران
بهره سنگين وام ازدواج
فرزندم كه در آستانه ازدواج مي باشد براي دريافت وام به يك مؤسسه اعتباري مراجعه كرد. در ازاي پرداخت وام از وي ۲۵ درصد بهره گرفته اند. يك زوج جوان در آغاز زندگي مشترك چگونه مي توانند از عهده پرداخت چنين بهره اي برآيند؟
رشيدي فر- تهران
طرح مثبت صدور گواهينامه
طرح جديد اداره راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي براي صدور گواهينامه، حركت مثبتي براي افزايش مهارت رانندگان جوان و مهار تخلفات رانندگي است. اما اي كاش در ازاي برخي تخلفات مهم رانندگي، مثل سرعت غيرمجاز منجر به حادثه مرگبار و امثالهم، محدوديت هايي براي رانندگان متخلف در نظر گرفته مي شد و براي مدتي گواهينامه آنها توقيف مي شد.
محمد زماني _ تهران
مشكل برقراري تماس
به سيماي جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد مي كنم هنگامي كه در برنامه ها، از طريق ارتباط مستقيم تلفني مردم نيز به مشاركت و نظرخواهي يا طرح پرسش دعوت مي شوند، امكان بيشتري براي برقراري تماس تلفني در نظر بگيرند، تا حداقل درصدي از مراجعان بتوانند با برنامه تماس برقرار كنند.
گلشني
بازسازي پياده روها و ...
ظاهراً تعدادي از پياده روهاي شهر تهران توسط پيمانكاران طرف قرارداد شهرداري،  در دست بازسازي است. تعويض موزائيك ها در صورتي نتيجه بخش است كه از مصالح بهتري استفاده شود. تجربه پياده روهاي ميدان ونك در چند نقطه رضايت بخش نبود.
فرامرز- س _ تهران
همشهري: در مورد اين طرح بهتر است يك تحقيق و ارزيابي كلي انجام شود. چون بروز مشكل در يك نقطه، معيار كافي براي داوري در مورد اثرات كلي طرح بازسازي پياده روها نمي باشد. گو اينكه، مسئله مورد اشاره اين خواننده محترم همشهري نيز شايان توجه دقيق است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |