پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۰ - Jun 1, 2006
رگولاتوري و معاونت IT به توافق رسيدند
رتبه بندي ديتاسنترها توسط مخابرات
005940.jpg
طرح رتبه بندي ديتاسنترها به منظور صدور مجوز جديد IDC، توسط مركز تحقيقات مخابرات انجام مي شود. سعيد مهديون- معاون مهندسي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- در اين خصوص گفت: اواخر سال گذشته طرح رتبه بندي ديتاسنترها به منظور سازماندهي نحوه فعاليت آنها در دستور كار رگولاتوري قرار گرفت كه همزمان، طرح مطالعاتي نيز توسط معاونت فناوري اطلاعات وزارت ICT در حال انجام بود.
مهديون با اشاره به طرح رگولاتوري درباره رتبه بندي ديتاسنترها افزود: رگولاتوري در اين طرح درصدد بود تا شاخص هاي كيفيتي ديتاسنترها را از طرح مطالعه مراكز داده اينترنتي در كشورهاي مختلف تبيين كند اما به دليل اينكه اين طرح به نوعي توسط معاونت IT نيز در حال انجام بود طبق توافقات به وجود آمده، مقرر شد تا اجراي كامل طرح مطالعاتي، رتبه بندي IDC ها توسط مركز تحقيقات مخابرات انجام شود تا از پراكنده كاري در اين حوزه جلوگيري شود.
او ماهيت فعاليت مراكز داده اينترنتي را همچون مركز ارائه خدمات ارزش افزوده دوگانه دانست و ادامه داد: از نظر ما ديتاسنترها به مانند مراكز خدمات ارزش افزوده دوهويتي هستند، زيرا از يك طرف هويت نرم  افزاري و كاربردي دارند و از طرف ديگر به دليل برخورداري از يك شبكه، ماهيت سخت افزاري دارند.
معاون مهندسي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با اشاره به اهداف طرح رتبه بندي ديتاسنترها اضافه كرد: در صورت تدوين اين طرح عملاً راهكارهاي صدور مجوز براي فعاليت ديتاسنترها مطابق با جايگاه و سطحي كه مي خواهند فعاليت كنند، صورت خواهد گرفت.
در اين طرح راه اندازي ديتاسنتر در رتبه هاي پايين بدون نياز به دريافت مجوز از سازمان تنظيم مقررات انجام خواهد شد و رگولاتوري تنها براي ديتاسنترهاي سطح بالا و رتبه اول مجوز فعاليت صادر خواهد كرد كه قاعدتاً  تنها ديتاسنترهاي سطح بالا كه داراي خصوصيات و ويژگي هاي امنيتي مورد نظر باشند از تسهيلات و امكانات دولتي بهره مند خواهند شد.
او با اشاره به طرح رتبه بندي ديتاسنترها كه توسط رگولاتوري انجام شده بود گفت: در طرح رگولاتوري سه رتبه براي IDC ها در نظر گرفته شده بود كه شامل رتبه هاي A-B-C مي  شد. در اين طرح فعاليت ديتاسنترهاي داراي رتبه C بدون نياز به دريافت مجوز، آزاد بود اما براي فعاليت ديتاسنترها با درجه B متقاضيان بايد سطح مشخصي از فعاليت را تضمين مي كردند. هيچ محدوديتي براي صدور مجوز از لحاظ تعداد مجوزها نيز وجود نداشت از همين رو دولت نيز هيچ تعهدي در حمايت مالي از آنها تضمين نمي كرد. در واقع، تنها در مورد رتبه A كه سطح خدمات آن به دلايل امنيتي، اقتصادي و اجتماعي بايد در حد بسيار بالايي قرار مي گرفت، براي تعداد محدودي، مجوز صادر مي شد كه مورد حمايت دولت نيز قرار مي گرفتند.
مهديون گفت: در حال حاضر طرح معاونت IT كه در مركز تحقيقات مخابرات انجام مي شود در حال پيگيري است كه پس از اتمام طرح مطالعاتي آن، مقررات و آيين نامه هاي مورد نياز آن توسط رگولاتوري تدوين و در كميسيون تنظيم مقررات به تصويب خواهد رسيد. اواخر دولت گذشته مجوز فعاليت سه مركز ارائه خدمات داده اينترنتي از سوي معاونت IT وزارت فناوري اطلاعات و ارتباطات براي بخش خصوصي صادر شد كه طبق قرارداد، مقرر شده بود تا دارندگان مجوز طي مدت شش ماه پس از دريافت مجوز اقدام به راه اندازي مرحله آزمايشي ديتاسنترها كنند.
اين در حالي است كه پس از گذشت حدود يك سال از زمان صدور مجوز براي ديتاسنتر، تنها دو شركت موفق به راه اندازي مرحله آزمايشي خود شده اند.
وزارت ICT اعلام كرده بود به منظور تسريع در راه اندازي ديتاسنترهاي خصوصي و حمايت از فعاليت هاي آنها، تسهيلات مالي ۵/۱ميليارد توماني را در اختيار آنها قرار دهد. اگرچه پيش از اين اعلام شده بود كه با تقاضاي پرداخت وام ۵/۱ميليارد توماني به يكي از ديتاسنترها موافقت شده است اما همچنان هيچ يك از دارندگان مجوز راه اندازي مراكز ارائه خدمات داده اينترنتي موفق به دريافت وام نشده اند.

روشي جديد درماني بافت هاي مغز
امواج ماوراء صوت براي نابودي لخته هاي خون
005898.jpg
ايسنا: متخصصان عصب شناسي روشي جديد براي درمان بافت هاي مغزي آسيب ديده ابداع كردند. آنها به كمك امواج ماوراء صوت، لخته هاي خوني  تشكيل شده در بافت مغز را تجزيه مي كنند. اساس روش درماني تازه، مبتني بر روشي است كه از آن در تجزيه سنگ هاي كليه استفاده مي شود و طي آن با استفاده از طول موج مشخصي از امواج ماوراء صوت سنگ هاي تشكيل شده در بافت كليه خرد و تجزيه مي شوند. در اين روش به كمك امواج ماوراء صوت لخته هاي خوني  تشكيل شده در بافت مغز تجزيه مي شوند. اين روش سونوترومبوليز نام دارد.
تشكيل لخته هاي خوني نتيجه واكنش سريع سيستم ايمني است كه پس از پارگي مويرگ به سرعت در محل خونريزي، شبكه  فيبري ظريفي مي سازد كه گلبولهاي خوني را به خود جذب كرده و با تشكيل لخته از خونريزي بيشتر جلوگيري مي كند، اما حضور اين لخته ها عملكرد مغز را مختل و به سكته هاي مغزي منجر مي شوند. سونوترومبوليز تجزيه لخته خوني به كمك امواج ماوراء صوت است. فركانس مشخصي از اين امواج با هدف قرار دادن فيبرهاي شبكه لخته سبب بازشدگي و تجزيه لخته مي شود.
روشي كه هم اكنون براي تجزيه لخته هاي خوني در درمان بيماران سكته مغزي استفاده مي شود مصرف داروست. پروفسور ماريو سيبلا متخصص اعصاب كلينيك دانشگاه دوسلدورف در اين مورد مي گويد : «در سونوترومبوليز مصرف دارو كه به صورت هدفمند براي تجزيه لخته خوني جذب شبكه فيبري آن شده، سبب مي شود كه لخته خوني بهتر هدف امواج قرار گيرد.» اين روش درماني تاكنون در كلينيك هاي دانشگاهي دو شهر دوسلدورف و مانهايم آلمان مورد استفاده قرار گرفته و نتيجه آن موفقيت آميز بوده است.
بر اساس پيش بيني پروفسور سيبلا در آينده نه چندان دور اين روش جايگزين روش متداول كنوني خواهد شد و مورد استفاده تمامي بيمارستان هاي آلمان قرار خواهد گرفت. در حال حاضر بخش اعصاب تمامي بيمارستان هاي آلمان دستگاه هاي مخصوص سونوگرافي مغز و اعصاب را در اختيار دارند كه مي توان به كمك آنها امواج مورد نظر را ايجاد كرد. اين دستگاه ها استفاده هاي درماني گوناگوني دارند. نكته اي كه در اين روش روي آن تأكيد مي شود، درمان به موقع است. آن طور كه متخصصان اعلام كرده اند موثرترين زمان درمان تا سه ساعت اوليه پس از بروز سكته است؛ البته هرچه سن بيمار از ۵۵ سال بالاتر باشد به علت كاسته شدن از تراكم استخواني بافت جمجمه شانس درمان با اين روش كاهش مي يابد.
سونوترومبوليز اولين بار توسط پروفسور آندري الكساندروف در بيمارستان دالاس در ايالت تگزاس آمريكا طرح شد. مهمترين نكته اين روش استفاده از فركانس مشخصي است كه به گونه اي هدفمند از يك سو لخته خوني را مورد هدف قرار داده و از سوي ديگر به ساير مويرگ هاي خوني بافت مغز را آسيب نرساند. استفاده از امواج ماوراء صوت به خصوص در تجزيه لخته هاي خوني بزرگتري كه با چرخش در جريان گردش خون سبب اختلال ضربان قلب و يا تنگي شريان هاي خوني گردن مي شوند موفقيت آميز بوده است.

بلوتوث چيست؟
محمدتقي رسولي: حتماً همگي شما نام بلوتوث را به شكل هاي مختلف تا به امروز شنيده ايد و بسياري از شما با آن آشنايي داشته و از آن استفاده مي كنيد. بلوتوث يك ابزار صنعتي براي اتصال از نوع بي سيم به شبكه هاي محلي و جهاني است.
در واقع بلوتوث وسيله اي است كه راهي براي ارتباط بين ابزارهاي مختلف ديجيتالي پيدا مي كند. به عنوان مثال كامپيوترها، موبايل، لپ تاپ، پرينترها و دوربين هاي ديجيتالي مي توانند با اين وسيله و با امواج راديويي كوتاه با يكديگر ارتباط پيدا كنند.
نام بلوتوث از نام پادشاهي وايكينگ گرفته شده است كه در قرن دهم مي زيسته.( هارولد بلوتوث علاقه فراواني به بحث احزاب و تفكرات آنها داشت. او به دليل علاقه اش به تمشك آبي، دندان هايش هميشه آبي بوده!) بلوتوث كه در ابتدا براي تلفن همراه طراحي شده بود يك آي سي نسبتاً ارزان است كه روي نوك تلفن هاي همراه وصل مي شود و مي تواند امواج را از ۱۰ سانتي متري تا ۱۰۰ متري تشخيص داده و دريافت كند. البته بلوتوث ها سه كلاس مختلف دارند كه همگي توانايي تشخيص ۱۰ تا ۱۰۰ متر را ندارند.
از طريق بلوتوث مي توان فايل هاي مختلف نظير MP3 و JPG را منتقل نمود همچنين مي توان با آن GPS را دريافت كرد و به همين دليل تعدادي از كارخانه هاي ماشين سازي پيشرفته دنيا از آن استفاده كرده اند.
اكنون تمام شركت هاي سازنده تلفن همراه از اين ابزار استفاده مي كنند. بلوتوث از استاندارد شبكه IEEE802 استفاده مي نمايد.
ابتدا بلوتوث در نسخه هاي ۱ و ۱۸ به بازار ارائه شد كه مشكلات بسياري داشت. مثلاً در هنگام تكان خوردن دست، ارتباط قطع شده و ابزارها نمي توانستند همديگر را پيدا كنند. پس از آن، نسخه ۲/۱ ارائه گرديد كه با اضافه كردن AIH به آن فركانس هاي مختلف از هم جدا شده و از تداخل آنها در سرعت هاي بالا و به هنگام حركت جلوگيري مي شد.
نسخه ۲ بلوتوث در حالي كه تمام نسخه ۱۰X را ساپورت مي كرد داراي مزيت EDR بود كه با سرعت ۱/۲ مگابيت در ثانيه توانايي انتقال اطلاعات را دارا بود و در ضمن منبع تغذيه ضعيف تري را در طول يك سيكل كار لازم داشته و محدوده خطايي آن بسيار كم است.
نسخه بعدي بلوتوث كه به نام Lisbon نيز شناخته مي شود قابليت هاي جديدي دارد كه از جمله آنها افزايش سرعت و امنيت انتقال اطلاعات است كه باعث افزايش ارزش اين ابزار براي كاربران مي گردد.
در مدل ليسبون يك كليد رمز وجوددارد كه به منظور افزايش امنيت حركت كرده و بين لينك هاي مختلف سوئيچ مي كند. اين كليد رمز شامل نام سخت افزار و كدهاي آن مي باشد و قبل از انتقال احتياج به بازگشايي دارد.
انتظار مي رود در آينده نزديك بلوتوث در ماوس و صفحه كليد هم استفاده شود و باعث كاهش مصرف الكتريسيته بين ۳ تا۱۰ مرتبه در آنها شود.
نسخه بعد از ليسبون به نام Seattle مي باشد كه انتظار مي رود داراي سرعت و امنيت فوق العاده اي باشد.
با توجه به روند استفاده از بلوتوث در ابزارهاي ديجيتال، انتظار استفاده از آن در مكانيزه كردن وسايل خانگي و كنترل از راه دور آنها روز به روز افزايش مي يابد.

نزاعي بر سر حق كپي
005943.jpg
پيچيدگي هاي اوليه صنعت موسيقي از نپستر تا عرضه اخير سي دي هاي BMGكه چاله هاي امنيتي در كامپيوترهاي مشتريان ايجاد كرده است، عبور از سي دي ها به موسيقي آن لاين را بيش از پيش واجب مي نماياند. اما اين عبور، هميشه شاهد موارد و تذكرات تلخ انتقادي بوده است.
تاكنون، علاوه بر شكايت نسبت به رفتار مشتريان موسيقي، صنعت سرگرمي، پيكان انتقادات خود را به سوي شركت هايي نشانه گرفته است كه تكنولوژي DRM (مديريت حقوق ديجيتالي) ايجاد مي نمايند. DRM، نحوه توزيع محتويات ديجيتال، اعم از موسيقي، ويدئو كليپ و فيلم را توصيف كرده و دسترسي كاربران را به آن كنترل مي نمايد. هم اكنون ابزارهاي متفاوت مشتريان از استانداردهاي مختلف DRM پشتيباني مي كنند و باعث ايجاد حالت شك و شبه پيچيده و گزافي  براي سازندگان محتويات شده اند كه نمي دانند از كدام مورد بايد استفاده نمايند.
مشتريان عموما از امنيت DRMها گلايه مند هستند چون مدام محتويات را از كامپيوتر iPod يا تلفن هاي موبايل ديگران به صورت مشترك مي گيرند. در اين مورد، مسئله عملكرد نيز به ميان مي آيد، آزمايشات اخير Mp3 كه توسط CNET انجام شد حاكي از آن بود كه پخش صوتي دو نرم افزار DRM مايكروسافت منجر به از دست دادن ۲۵ درصد از عمر باتري مي شود. بر عكس كاربران iPod مي توانند با اجراي نرم افزارهاي غير DRM، هشت درصد بيشتر از زمان پخش استفاده نمايند.
جان كندي، رئيس فدراسيون بين المللي صنعت Phonographic، تشكل بازرگاني كه موارد ضبط شده را در يك برنامه جديد چت آن لاين BBC ارائه مي دهد، اظهار داشت: ما چيزي از شما نمي خواهيم جز اينكه بتوانيد موسيقي ها را به صورت مطمئن از تلفن، كامپيوتر محل كار، خانه يا پخش كننده هاي ديگر و سيستم Hi-Fi دانلود كرده يا انتقال دهيد. اين همان تكنولوژي است كه شركت ها مي خواهند به آن برسند. اين شركت  ها بايد سيستم هايي را بسازند كه با يكديگر در تعامل مي باشند.

مشاركت اجباري ياهو و اي بي
005904.jpg
براي مقابله و رقابت با شركت هاي اينترنتي نظير گوگل، مايكروسافت و اي او ال دو شركت ياهو و اي بي توافقنامه اي را براي همكاري مشترك امضا كردند.
طي اين توافقنامه دو شركت تعهد كردند كه يكديگر را در تبليغات اينترنتي، روش هاي دريافت و پرداخت پول و ارتباطات ياري داده تا بتوانند كاربران بيشتري را جذب كنند. توافق بين اين دو شركت قديمي باعث شده بسياري از كارشناسان اين عمل را باعث پيشرفت و كسب درآمد بيشتر اين دو شركت بدانند.
ياهو با ۴۰۲ميليون كاربر اختصاصي، بيشترين تعداد كاربر را در جهان دارد و پس از گوگل به عنوان دومين موتور جست  وجوي سودآور جهان به حساب مي آيد. اين شركت با سرمايه ۳/۵ميليارد دلاري در سال گذشته ميلادي ۹/۱ ميليارددلار سود كسب كرد. دفتر مركزي ياهو در ساني ول كاليفرنيا است.
اي بي نيز كه در سن خوزه كاليفرنيا است، پيشروي شركت هاي فعال در زمينه تجارت الكترونيك است و ۲۰۰ميليون كاربر آنلاين در جهان و ۷۳ميليون كاربر Paypal در آمريكا دارد. اين شركت با سرمايه ۶/۴ ميليارد دلاري در سال گذشته ميلادي ۱/۱ ميليارد دلار سود كسب كرده است.
طبق تحقيقات شركت نيلسن، اين دو شركت در ماه گذشته ميلادي ، آوريل، ۱۱۳ميليون كاربر از سايت هاي آنها بازديد كرده اند. اين اعلان همكاري مي تواند پاياني بر تمام شايعات اخير پيرامون ياهو باشد. بسياري از كارشناسان اعتقاد داشتند كه مايكروسافت به زودي ياهو را مي خرد. البته اين توافق و نتايج مالي حاصل آن مسلماً در سال آينده ميلادي نمودار خواهد شد.

براي طبيعت
005949.jpg
گروه علمي فرهنگي-در ابرشهرهاي بزرگي چون تهران كه رفته رفته با ساخت و سازهاي بي رويه به جاي درختان سبز و با طراوت در گوشه و كنار شاهد قد كشيدن ساختمان ها هستيم براي هر شهروند، قطعه سبزي كه در آن بتواند نفسي تازه كند حكم كيميا را دارد. شايد اين دليل اصلي براي شلوغي جاده ها خصوصاً جاده هاي شمالي كشور در يك روز تعطيل باشد، اما تاكنون با خود فكر كرده ايد اگر اين طبيعت باشكوه روزي بر اثر سهل انگاري ها از بين برود، براي گريز از اين آشفته بازار به كدام دامن طبيعت بايد پناه ببريم.
به هر حال تخريب جنگل ها و مراتع سرسبز كشورمان اين روزها به نوعي دغدغه اكثر طبيعت دوستان به شمار مي رود و در اين ميان با گشت و گذار در وبلاگ ها نيز مي توان وبلاگ هايي را مورد مطالعه قرار داد كه براي طبيعت و عشق به آن مي نويسند. وبلاگ براي طبيعت از جمله وبلاگ هايي است كه تمامي مطالب آن اختصاص به مباحثي دارد كه به نوعي تخريب طبيعت را سبب مي شود.
در اين وبلاگ عكس ها به كمك متن ها آمده و باعث مي شود خواننده با توجه بيشتري مطالب را مورد مطالعه قرار دهد. يكي از بخش هاي خوب و خواندني اين وبلاگ مربوط به قسمتي تحت نام جنگل هاي ايران است كه علاوه بر تقسيم بندي جنگل هاي ايران به بخش هايي چون جنگل هاي هيركاني، جنگل هاي ارسباران، جنگل هاي بلوط غرب، جنگل هاي مناطق كوهستاني ناحيه ايران- توراني، جنگل هاي نيمه گرمسيري جنوب و جنگل هاي بياباني.
علاقه مندان مي توانند به راحتي و تنها با يك كليك به مطالب مورد نياز خود دسترسي پيدا كنند. همچنين نويسنده اين وبلاگ سعي كرده است با گردآوري سايت هاي مرتبط، وبلاگ خود را از نظر مفهومي و اطلاعاتي تقويت كند. به عنوان نمونه علاقه مندان مي توانند در بخش سايت هاي مرتبط، سايت هايي چون سازمان جنگل ها و مراتع كشور، دانشكده منابع طبيعي، سازمان پارك ها و فضاي سبز، سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت جهاد كشاورزي، مؤسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع، رودخانه ها و سواحل ايران و... را مورد مطالعه قرار دهند.
آدرس وبلاگ: hoomanjangali. persianblog.com

نانولوله هاي كربني حافظه دار
005946.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: تاكنون از نانولوله هاي كربني به طور موفقيت آميزي در قطعات مختلف مدارهاي نانو مقياس از جمله ترانزيستورها، مبدل ها و كليد ها استفاده شده و اكنون دانشمندان توانسته اند حافظه فراري از جنس نانولوله هاي كربني بسازند كه اگر چه در مراحل مقدماتي و اوليه است اما بسيار نويدبخش است. اين محصول تا تكميل و تبديل شدن به كالايي قابل عرضه در بازار بسيار فاصله دارد اما در عين حال گام مهمي جهت فراهم ساختن زمينه استفاده از نانولوله هاي كربني در قطعات اصلي الكترونيكي به شمار مي آيد.
جوان داي، سرپرست اين طرح تحقيقاتي از فيزيكدانان دانشگاه پلي تكنيك هنگ كنگ در اين باره مي گويد كه ساير ابزارهاي مشابهي كه تاكنون ساخته شده  در آنها از نانولوله هاي كربني استفاده شده است و تنها مي توانند در دماهاي بسيار پاييني كه كاربرد عملي ندارند كار كنند.
اين ابزار جديد، قابليت حيرت انگيزي در نگهداري طولاني مدت اطلاعات، آن هم در دماي اتاق از خود نشان داد و اين امر نشان از امكان پذير بودن روند كلي ساخت ابزارهاي حافظه فرار با استفاده از نانولوله هاي كربني دارد.

ويروس عليه ويروس
005907.jpg
گروه علمي فرهنگي-اسب ترواي جديدي كشف شده است كه كنترل كامپيوترهاي آلوده را در شبكه هاي پيرتوپير كه از file-sharing استفاده مي كنند، به دست مي گيرد. اسب ترواي Erazer-A فولدرهاي پيش فرضي را كه براي دريافت فايل هاي ام پي تري، اي وي آي، ام پگ، دبليو ام وي، گيف، گرافيك و زيپ و فايل هاي ويدئو مورد استفاده قرار مي گيرند، هدف قرار داده و اطلاعات موجود در آنها را پاك مي كند.
اين فرض بر اين اساس است كه اين اسب تروا، تنها انواع معيني فايل را در دايركتوري هاي مخصوص دريافت فايل هاي ذكرشده توسط برنامه هاي پيرتوپير پاك كرده(يكي از منابع اصلي و غيرتعمدي سرايت نرم افزار مضر) و تلاش مي كند تا از فايل هاي آلوده محافظت نمايد. همچنين برنامه كوشش مي كند تا براي محافظت از خود و ساير برنامه هاي مخرب، برنامه هاي امنيتي را متوقف سازد. اين اقدام نيز به منظور سرقت اطلاعات ظاهر مي شود.
سوفوس كه نخستين بار اين خبر را بين مشتريانش منتشر كرد، اين اسب تروا را Vigilante عنوان داد و آن را در انواع بي نهايت كمياب و مضري طبقه بندي كرد كه مي تواند اثرات مخربي داشته باشد. گراهام كلولي از سوفوس درباره اين تروجان گفت كه تروجان Erazer قابل مقايسه با يكي از فيلم هاي چارلز برانسون است كه قانون را در دستان خود مي گيرد.
با اين حال چنين كاري كاملا براي اين اسب تروا ممكن مي باشد تا ارزيابي ضعيف فايل هاي بي ضرر را پاك نمايد. كلولي گفت: «فكر نمي كنم اين اسب تروا با حسن نيت نوشته شده باشد، چون تلاش مي كند امنيت را متوقف سازد.»

اصلاح چند حفره امنيتي در لينوكس
005901.jpg
گروه علمي فرهنگي- كاربران نسخه چهارم نگارش خانگي سيستم عامل رد هت دسك تاپ لينوكس و نسخه چهارم نگارش تجاري سيستم عامل رد هت اينترپرايز لينوكس مي توانند سيستم هاي عامل خود را به روز كنند. رد هت به عنوان يكي از بزرگترين ارائه دهندگان سيستم عامل منبع باز لينوكس مجموعه وصله هاي اصلاحي و به روزنگار جديدي را براي ترميم ۱۶ ايراد امنيتي شناسايي شده در نگارشهاي خانگي و تجاري لينوكس منتشر كرد. از ميان اين۱۶ حفره امنيتي اصلاح شده توسط رد هت، ۱۰مورد مهم و خطرناك و۶ مورد ديگر كم اهميت تر اعلام شده اند.
تحقيقات جديد نشان داده است به رغم كم بودن نسبي تعداد ويروس هاي نوشته شده براي حمله به نرم افزارهاي داراي كد باز، تعداد حملات صورت گرفته عليه رايانه هاي مبتني بر سيستم عامل لينوكس در سال هاي اخير رو به افزايش گذارده است. به علاوه در ماه آوريل گذشته شركت توليدكننده نرم افزارهاي ضد ويروس كاسپرسكي از شناسايي نخستين ويروس رايانه اي خبر داد كه قادر است هر دو سيستم عامل ويندوز و لينوكس را مورد حمله قرار دهد.
لينوكس بر خلاف ويندوز منبع باز است و اين به آن معناست كه برنامه اصلي نوشته شده براي اين سيستم عامل براي استفاده عموم موجود بوده كه شركت هاي مختلف از جمله رد هت و ناول اين برنامه اصلي را به دلخواه خود تكميل كرده و نگارشهاي مختلف لينوكس را به نام خود به بازار مي دهند.

نگارش اصلاح شده اسكايپ
005895.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت ارائه دهنده خدمات تلفن اينترنتي اسكايپ نگارش به روز شده اي از نرم افزار خود را منتشر كرده و در آن يك حفره امنيتي خطرناك و تازه شناسايي شده در اين نرم افزار را اصلاح كرده است. به گزارش پي سي ورد، حفره امنيتي ياد شده كه هفته گذشته و توسط كارشناسان امنيتي نيوزلندي شناسايي شده بود، تمامي نگارش هاي نرم افزار اسكايپ براي سيستم عامل ويندوز را شامل شده و به هكرها اجازه مي دهد بدون آگاهي كاربر، به ربودن فايلهاي موجود در هارد ديسك رايانه او اقدام كنند.
به گفته مسئولان شركت سكيوريتي - اسسمنتس كه اين ايراد امنيتي را شناسايي كرده اند، هكرها براي سوء استفاده از اين ايراد مي بايست ابتدا كاربران نرم افزار اسكايپ را به بازديد از يك وب سايت كه به همين منظور طراحي شده، ترغيب كنند. سپس هكر مي تواند با استفاده از خدمات اسكايپ به رايانه كاربر دسترسي يافته و اطلاعات مورد نظر خود را برداشت كند.
كارشناسان امنيتي عقيده دارند با توجه به استفاده بيش از صد ميليون كاربر اينترنت از خدمات تلفن اينترنتي VoIP اسكايپ، دانلود و نصب نگارش اصلاح شده نرم افزار اسكايپ يك ضرورت تلقي مي شود. كاربران خدمات اسكايپ مي توانند با استفاده از اينترنت و به صورت رايگان با كمك هدفون و ميكروفون با يكديگر ارتباط صوتي برقرار كرده و يا با قيمتهاي ناچيز(رايگان در آمريكا و كانادا) با خطوط تلفن ثابت تماس برقرار كنند. در طول هفت ماه گذشته اين نخستين باري است كه اسكايپ اقدام به انتشار وصله اصلاحي براي نرم افزار تلفن اينترنتي پرطرفدار خود كرده است. اين شركت در سال گذشته ميلادي نيز سه بار اقدام به انتشار وصله هاي اصلاحي كرده بود.
كاربران نرم افزار تلفن اينترنتي اسكايپ مي توانند براي دريافت اطلاعات بيشتر در زمينه ايراد امنيتي تازه شناسايي شده و نحوه اصلاح آن به وب سايت شركت سكيوريتي _ اسسمنتسSecurity-Assessment.com مراجعه كنند.

رشد بازار رايانه هاي  شخصي  چين
آمار رسانه هاي  چين  نشان  مي دهد بازار رايانه هاي  شخصي  اين  كشور در پنج  سال  آينده  سالانه  حدود ۱۲ درصد رشد خواهد كرد.پيش  بيني  شده  است  ميزان  فروش  رايانه هاي  شخصي  چين  در سال  ۲۰۱۰ ميلادي  به  ۳۹ ميليون  و ۹۴۰ هزار دستگاه  برسد.آمار شركت  داده هاي  بين المللي «آي  دي  سي» آمريكا كه  روز سه  شنبه  در روزنامه «مردم» منتشر شد، نشان  مي دهد فروش  رايانه هاي  شخصي  در بازار چين  به  ۱۹ ميليون  دستگاه  در سال  گذشته  ميلادي  رسيد كه  نزديك  به  ۲۰درصد بيشتر از سال  ۲۰۰۴ ميلادي  بوده  است .چين  درزمان  حاضر به  لحاظ  ميزان  فروش  رايانه هاي  شخصي ، ۲/ ۴۶ درصد از بازار آسيا را در اختيار گرفته  است . پيش  بيني  شده  است  چيني ها سال هاي  آينده  رويكرد فزاينده اي  به  رايانه هاي  شخصي  كوچك  (لپ  تاپ ) و تلفن هاي  همراه  نسل  جديد داشته  باشند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |