پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۰ - Jun 1, 2006
در جلسه ديروز نمايندگان
هيأت رئيسه مجلس بدون تغيير ماند
006048.jpg
گروه سياسي _ زهرا محمدزاده: انتخابات هيأت رئيسه مجلس با ابقاء مجدد اعضاي سابق آن و رياست مجدد غلامعلي حداد عادل براي سومين بار در دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته بعد از بحث هاي فراوان پيرامون استيضاح هيأت رئيسه مبني بر عدم رعايت آيين نامه از طرف هيأت رئيسه، كيفيت و فعاليت اين هيأت سرانجام با ابقاء هيأت رئيسه سابق رأي به حضور آنان براي سومين سال از تشكيل مجلس هفتم دادند.
نمايندگان با دادن ۱۵۰ رأي موافق به غلامعلي حداد عادل در مقام رياست مجلس در مقابل تنها رقيبش حسن سبحاني نماينده دامغان با اين رأي موافق تمايل خود را براي ايفاي مجدد حداد عادل در سمت رياست ايشان نشان دادند.
رأي به نواب رئيس مجلس و ابقاء محمدرضا باهنر با ۱۷۳ موافق و حسن ابوترابي فرد با ۱۵۴ موافق از ميان رقبايي چون حيدرپور نماينده شهرضا و محمدحسين استكي و وجود ۱۰ رأي سفيد، منشي هاي دوره سوم با حضور جهانبخش محبي نيا با ۱۵۴ رأي، موسي قرباني ۱۳۲ رأي، حميدرضا حاجي بابايي ۱۳۹ رأي، حسين نجابت ۱۳۱ رأي، حسن سبحاني نيا ۱۷۷ رأي و شاهين محمدصادقي با ۱۷۱ رأي با رقبايي چون رضا طلايي نيك، ابراهيم كارخانه اي، محمدحسين نژادفلاح، سيدقباد مرتضوي و عشرت شايق تنها زن كانديدا بيانگر ايفاء مجدد ۶ منشي سابق هيأت رئيسه است.
حضور مجدد احمد ناطق نوري نماينده نور با ۱۴۸ رأي، محسن كوهكن با ۱۴۶ رأي، حسن نوعي اقدم با ۱۵۰ رأي از ميان رقبايي چون سعيد ابوطالب، حسن زماني و محمدياري به عنوان كارپردازان هيأت رئيسه برخلاف تصور بود چرا كه پيش از اين ميزان نارضايتي برخي نمايندگان از آنان بحث هاي فراواني را به خود اختصاص داده بود.
وزير جهاد كشاورزي اشتباه كرده است
رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره هديه وزير جهاد كشاورزي به برخي از اعضاء كميسيون كشاورزي مجلس گفت: آقاي وزير اشتباه كرده است. اين پاسخ را حداد عادل در پاسخ به تذكر آيين نامه اي داريوش قنبري مبني بر اين كه هديه سكه ۲۰گرمي از سوي وزير جهاد كشاورزي به برخي نمايندگان شبهات فراواني را در جامعه ايجاد كرده است، داد.

پيكر مرحوم احمد احمدي نژاد تشييع شد
عكس: جواد گلزار
006051.jpg
گروه سياسي- پيكر حاج احمد احمدي نژاد پدر دكتر احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران پس از تشييع در قطعه ۴۸ بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
مراسم تشييع پيكر حاج احمد احمدي نژاد صبح ديروز با حضور گسترده قشرهاي مختلف مردم در شهرك شهيد محلاتي تهران برگزار شد و آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه بر پيكر آن مرحوم نماز خواند.در مراسم خاكسپاري پيكر مرحوم احمد احمدي نژاد علاوه بر خانواده آن مرحوم، معاون اول رئيس جمهور، اعضاي هيات دولت، مقامات قضايي، شماري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، فرماندهي نظامي و انتظامي و شماري از علما و روحانيون و تعداد زيادي از مردم حضور داشتند.
همه وجود مرحوم پدرم امام و ولايت بود
رئيس جمهور در مراسم تدفين پدرش گفت: پدرم نوكر نوكران اباعبدالله الحسين بود و همه وجود ايشان امام و ولايت بود.
به گزارش فارس، محمود احمدي نژاد پس از مراسم تدفين پيكر پدر خود در قطعه ۴۸ بهشت زهرا در سخنان كوتاهي كه در جمع تشييع كنندگان ايراد كرد، ضمن تشكر از مسئولان و مردم كه در مراسم تشييع و تدفين پيكر پدرش حضور يافته يا پيام هاي تسليت فرستاده اند، گفت: افتخار اين پدر فداكار، مومن، صالح و انقلابي نوكري نوكرهاي اباعبدالله الحسين بود كه امروز اين نوكر دست چندم اباعبدالله توسط شما اين گونه تشييع شد.
در حاشيه
* پس از مراسم تدفين مرحوم حاج احمد احمدي نژاد، مراسم زيارت عاشورا برگزار و در اثناي آن نيز مداحان مديحه سرايي كردند.
* بر اساس اعلام مجريان، مراسم بزرگداشت ياد و خاطره مرحوم حاج احمد احمدي نژاد پدر رئيس جمهوري امروز از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مسجد «انصارالحسين» (ع) شهرك شهيد محلاتي تهران برگزار مي شود.
* همچنين مراسم ديگري روز جمعه دوازدهم خردادماه در مدرسه عالي شهيد مطهري تهران از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار خواهد شد.

مشوق ها به ايران؛ محور مذاكرات وين
گروه سياسي- امشب سران پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد و آلمان در پايتخت اتريش جلسه اي را برگزار مي كنند كه در ادامه جلسات لندن ارزيابي مي شود و قرار است در صورت تصويب نهايي قرارداد پيشنهادها و مشوق هاي اروپا به ايران ارائه شود.
پيش از شروع اين اجلاس سخنگوي وزارت خارجه در گفت وگو با ايسنا و در پاسخ به واكنش ايران به احتمال ارائه طرح غني سازي محدود، اعلام كرد با توجه به اين كه هنوز پيشنهادي به ايران ارائه نشده و در حد گمانه زني است، واكنشي نيز از سوي ايران اعلام نشده است.
وي در همين حال تأكيد كرد كه بهتر است وزراي خارجه كشورهاي حاضر در گفت وگوهاي وين به بيانيه جنبش عدم تعهد و حمايت ۱۱۶ كشور از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران، توجه كنند. خبرگزاري فرانسه از گمانه زني هايي خبر داد كه در پيش نويس قطعنامه آمده است و سندهايي چون موافقت با تعليق گفت وگو در مورد پرونده در شوراي امنيت سازمان ملل متحد و يا حمايت از ايجاد منطقه عاري از تسليحات كشتار جمعي و پايگاههاي موشكي در خاورميانه اضافه شده است. اما خبر مهم تر پيش از شروع اين اجلاس از كاخ سفيد منتشر شد.
كاخ سفيد به مقامات روسيه و اتحاديه اروپا اعلام كرد كه با حذف بند استفاده از زور عليه ايران موافقت كرده است. نيويورك تايمز با درج اين خبر اعلام كرد كه در پي مكالمه تلفني شب گذشته پوتين و بوش، توافق مزبور از سوي كاخ سفيد اعلام شده و آمريكا با روسيه جهت نهايي كردن قطعنامه همكاري مي كند. تلاش كاندوليزا رايس اين است كه توافق مزبور را نهايي كرده و براي تأييد در ماه آينده به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهند.
روسيه هنوز جواب مثبت به قطعنامه نداده و چين نيز هنوز نظر قطعي نداده است اما دبير كل اتحاديه عرب پيش از اجلاس با مقامات چيني ديدار و گفت وگو كرد كه بر حفظ حقوق ايران نيز در اين ديدار تأكيد شد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارشي از قول برخي منابع در كاخ سفيد خبر داد كه آمريكا آماده گفت وگو با ايران است، اگر روسيه و چين در صورت عدم همكاري ايران با شوراي امنيت به تحريم ها راي مثبت دهند. يواس اي تودي خبر داد كه شرط آمريكا براي گفت وگو با ايران بازگشت به تعليق است اما هنوز اين خبر تأييد نشده است.
نيويورك تايمز در سرمقاله خود خبر داد كه بوش نه توان تحريم گسترده ايران را دارد و نه از كله شقي حاضر به گفت وگوي مستقيم است و چنين راهبردي هيچ گاه نتيجه نهايي نخواهد داشت. دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز در گفت وگو با روزنامه اي سوئدي چنين پيام داد كه بهتر است آمريكايي ها به اشتباهات خود اعتراف كنند.

البرادعي: ايران تهديد نيست
گروه سياسي-محمد البرادعي، دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي كه در آمريكا به سر مي برد، روز گذشته در كاليفرنيا و در انستيتو مطالعات بين المللي در سانفرانسيسكو گفت كه ايران در حال حاضر تهديدي عليه امنيت بين الملل نيست و هنوز ما زمان زيادي براي بررسي و تحقيق بر ماهيت و عملكرد برنامه هسته اي ايران داريم.
به گزارش رويترز، برنده صلح نوبل تأكيد كرد كه منطقه خاورميانه در آتش است و هيچ كس پيشنهاد نمي كند كه روي آتش نفت بريزند.
دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي با اشاره به عملكرد آمريكا در عراق و بهانه سلاح كشتار جمعي در دست صدام گفت: «نمي توان با اين روش از دست ديكتاتورها خلاص شد.»
وي تأكيد كرد كه ايران حاضر به گفت و گو است اما به آمريكا هشدار داد كه از پرونده كره شمالي درس بگيرد. «فشار بيش از حد باعث مي شود ايران راه مقابله به مثل را در پيش گيرد.»

وزير كشور:
مقصرين حادثه تاسوكي به دادگاه معرفي شدند
006045.jpg
گروه سياسي _ وزير كشور با اشاره به حوادث تروريستي اخير كشور تأكيد كرد بخش عمده اي از رسانه هاي ما در اين موضوع در ميدان دشمن بازي كرده و جنگ رواني دشمن را تثبيت كرده اند.
پورمحمدي كه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) سخن مي گفت افزود: اساساً زمين بازي جاي ديگري است، فضاي جنگ رواني با قشون كشي حل نمي شود و تيزبيني اصحاب رسانه را مي طلبد و دست وزير كشور نيست. استاد سابق دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد دشمنان در ساليان گذشته به فروپاشي از درون اميدوار بودند اما بعد از روي كار آمدن اصول گرايان فهميدند تئوري برخورد نرم جواب نمي دهد و الان حدود دو سال است برخوردهايشان را تند كرده اند و در اين نبرد سخت، ما براي پيروزي بايد هزينه بدهيم.
وي در ادامه به تشريح علل ناامني هاي اخير شرق كشور پرداخت و گفت: تروريست ها دژهاي تسخيرناپذيري در اين منطقه در اختيار دارند و ما هر بار در اين مناطق عمليات كرديم با كمترين محصول و بيشترين تلفات برگشته ايم.پورمحمدي با اشاره به اين كه تنها نيمي از مرز شرقي كشور تحت كنترل است افزود: متأسفانه در حادثه تاسوكي مسامحه هايي صورت گرفته كه اگر صورت نمي گرفت ميزان خسارت ها كمتر مي شد و احتمال فرار عاملين حادثه كاهش مي يافت. البته ما هم مقصرين را به دادگاه معرفي كرده و جابجايي هايي را نيز ايجاد كرده ايم.

يادداشت
كرامت شخصي، همراه با انضباط گروهي
محمد خوش چهره -نماينده تهران
بحث انتخاب هيأت رئيسه يكي از موضوعاتي بود كه در هفته اخير در سطح مجلس، نمايندگان و فعالان سياسي مطرح بود. از آن جايي كه در مجلس سكاندار و هدايت كننده اصلي در بسياري از موارد هيأت رئيسه است، نحوه سكانداري و هدايت در بعضي از موارد مطلوب نبوده و بهتر از اين مي توانسته باشد؛ و اين امر خودش را در قالب اعتراضات مستقيم، غيرمستقيم، علني و غيرعلني به كرات نشان داده بود. بنابراين انتظار يك تحول مي رفت اما ميزان تحول و تغيير، از ابهامات زيادي برخوردار بود اما در هر حال تمامي تلاش هاي صورت گرفته و نوع رأيي كه اعضاي هيأت رئيسه در انتخابات آوردند بيانگر اين بود كه اگرچه وضع موجود حفظ شد اما در رأي دادن ها شكنندگي رأي خودش را نشان داد. كساني كه اهل تحليل و اهل درك هستند مي دانند كه درصد آراء حتي موردي نوعي شكنندگي و كاهش معني داري را به دنبال داشت كه حاوي يك پيام جدي مي باشد، يعني اگر يك نوع فرصتي براي فعالان سياسي خصوصاً آنها كه منتقد بودند ايجاد مي شد شايد نيمه انتخابات تغييرات معني داري را به دنبال داشت. اگرچه بعضي ها معتقد بودند حفظ وضع موجود درخصوص عناصر اصلي هيأت رئيسه مي تواند يك نقطه قوتي براي تعاملات بيروني و برخي از اقدامات مجلس باشد اما درمجموع بايد اشاره كرد كه برخي انتقادات و ايرادها به شدت جدي بود.
آن چه كه به عنوان يك نقطه برجسته و قابل درك وجود دارد اين است كه موافقان با تمام قوا داخل بحث شدند كه برخي بر اين اعتقادند كه همين نطق ها باعث كاهش رأي اعضاي هيأت رئيسه بود.
شوراي مركزي فراكسيون اكثريت با هزينه كردن خود به حفظ وضع موجود رأي دادند كه اصلي ترين هزينه عدم تبعيت بخشي از مجمع عمومي فراكسيون بود.
اگرچه جمع بندي كماكان همان خواسته بود اما بعضي افرادي كه رأي دادند عليرغم كراهت شخصي، براساس يك انضباط گروهي اين رأي را بدهند اما خيلي از منويات و مصوبات خواسته افراد را برآورده نكرده بود. معتقدم كه اين عوامل نكات قابل تأملي است و در آن آموزه هاي جدي وجود دارد كه عدم توجه به آن و ريشه هاي موجود مي تواند رأي گيري دوره بعد را با تغييرات جدي مواجه نمايد.

بيانيه مجلس خبرگان به مناسبت سالگرد ارتحال امام (ره)
ايسنا: مجلس خبرگان رهبري به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خميني (قدس سره) بيانيه اي صادر كرد.در اين بيانيه آمده است:
حضرت امام، براي حيات مجدد اسلام، پس از يك دوره طولاني سستي و افسردگي به پا خاست و با طرح حاكميت اجتماعي دين، همه  مسلمانان جهان را به بيداري و قيام فراخواند و گوشه اي از قدرت پنهان جهان اسلام را در برابر ابرقدرت هاي متكبر به نمايش گذارد.
اين بيانيه مي افزايد: ايشان، شيفته  عدالت بود و به مستضعفين عشق مي ورزيد و از تسليم در برابر قدرت ها، سخت متنفر بود و مظهر قهر الهي در برابر آنها به شمار مي رفت. امام، به وحدت امت اسلامي مي انديشيد و عزت و اقتدار نظام اسلامي  را در گرو همدلي نيروهاي وفادار به اسلام و انقلاب اسلامي  مي دانست. بدون شك تجليل و تكريم شخصيت والاي او، با پايداري بر مواضع شجاعانه اش در صحنه  مقابله با استكبار جهاني و پيگيري رهنمودهاي دلسوزانه اش در حل معضلات اقشار ضعيف، معنا و مفهوم واقعي خود را پيدا مي كند و مسئولان نظام با چنين شيوه اي به اداي حق او توفيق مي يابند.

ديدار مسئولان وزارت علوم باسيد حسن خميني
ايسنا: وزير علوم، رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها، معاونان و مديران وزارت علوم، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي و جمعي از دانشگاهيان با حضور در حسينيه جماران با حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني ديدار كردند.نوه حضرت امام در اين ديدار اظهار داشت: يكي از بزرگترين نتايج انقلاب شكوهمند اسلامي، برقراري پيوند دوباره علم و دين بود چراكه اين دو بدون هم راهگشاي بشريت نيست.
سيدحسن خميني در ادامه با بيان خاطر ه اي از امام(ره) گفت: روزي يكي از نزديكان امام به ايشان اعلام كردند كه در دانشگاه با ديوار حايلي، خانم ها و آقايان را از هم جدا كرده اند، ايشان بسيار متأثر شدند و همان شب به حاج احمد آقا گفتند كه هرچه زودتر اين ديوارها را برداريد چراكه به حساب دين گذاشته مي شود و اگر جلوي آن را نگيريم نتايج خوشايندي ندارد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |