پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۰ - Jun 1, 2006
جست وجو در تپه و كاروانسراي ينگه امام در ساوجبلاغ ادامه دارد
كاوش در دل تاريخ
گروه شهري آرش نهاوندي: خبرگزاري ميراث فرهنگي از آغاز كاوش هاي باستان شناسي در تپه تاريخي ينگه امام خبر داد.
بر اساس گزارش اين خبرگزاري، اين كاوش ها در كاروانسرا و تپه تاريخي ينگه امام با اعتباري معادل 300ميليون ريال انجام خواهد شد. اين كاروانسرا و تپه تاريخي كه پيش از اين در اختياري نيروي انتظامي بود با پيگيري هاي دفتر ميراث فرهنگي و گردشگري ساوجبلاغ از تصرف نيروي انتظامي خارج شد.
اگرچه اين محوطه تاريخي متعلق به دوران اسلامي و دوره هاي پيش از آن است، هنوز قدمت تاريخي آن به طور دقيق مشخص نشده است. تپه تاريخي ينگه امام به رغم داشتن ويژگي هاي حائز اهميت از نظر تاريخي و گردشگري، تبديل به پاركينگ اتومبيل هاي اسقاطي شده بود.
ولي الله سانيچ- رئيس دفتر ميراث فرهنگي و گردشگري ساوجبلاغ و رئيس هيأت باستان شناسي ينگه امام- درباره آغاز حفاري هاي علمي اين تپه تاريخي مي گويد: تپه تاريخي ينگه امام كه هويت تاريخي شهر ساوجبلاغ محسوب مي شود، سال ها در اين شهر مهجور مانده بود كه خوشبختانه با پيگيري هاي انجام شده، فصل جديدي از كاوش ها در آن آغاز شد. او با بيان اينكه هيأت مسئول كاوش در ينگه امام متشكل از 6 باستان شناس و يك كارشناس مرمت است افزود: اين تپه داراي چندين لايه تاريخي است كه قدمت سطح رويي اين لايه به دوره اسلامي مي رسد. به گفته سانيچ، در صورت ادامه كاوش در سطوح ديگر، دوره هاي پيش از تاريخ نيز در اين تپه تاريخي شناسايي خواهند شد.
ولي الله سانيچ درباره چگونگي تحويل گرفتن اين محوطه تاريخي از نيروي انتظامي مي گويد: از 6ماه پيش تاكنون كه دفتر ميراث فرهنگي و گردشگري ساوجبلاغ تأسيس شده است، پرونده مسكوت كاروانسراي ينگه امام به جريان افتاد. به جريان افتادن پرونده كاروانسراي ساوجبلاغ، بار ديگر اين اميدواري را به وجود آورد كه رؤياهاي كارشناسان ميراث مبني بر تبديل اين كاروانسرا و بقعه امامزاده ينگه امام به مجموعه اي فرهنگي و تاريخي محقق شود. سانيچ در اين باره مي گويد: به دنبال پيگيري كارشناسان دفتر ميراث فرهنگي و گردشگري ساوجبلاغ طي ماه هاي گذشته، سرانجام مذاكره و مكاتبه هاي مستمر با مسئولان مربوطه شهرداري،  فرمانداري و نيروي انتظامي ساوجبلاغ به نتيجه رسيد و اين كاروانسرا به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري واگذار شد.
به گفته وي، بر اساس صورت جلسه تنظيم شده در پايان مذاكرات، مقرر شد كه شهرداري هزينه هاي ريالي صرف شده در مجموعه ينگه امام را محاسبه كرده و آن را اساس قرارداد با ميراث فرهنگي و گردشگري قرار دهد. پس از امضاي اين قرارداد، بهره برداري از ينگه امام با كاربري فرهنگي آغاز خواهد شد. علاوه بر اين، ميراث فرهنگي بخشي از بودجه و هزينه هاي لازم براي تعمير و مرمت آثار باستاني را به طور سالانه و با هماهنگي شهرداري ساوجبلاغ تأمين خواهد كرد.
كاروانسرا
كاروانسراي ينگه امام، بزرگ ترين اثر تاريخي به جامانده از عصر صفوي است كه در كنار دروازه ورودي شهر 7هزار ساله ساوجبلاغ قرار گرفته است. اين بناي تاريخي، نخستين مكان بازديد گردشگران و توريست هاي خارجي در ساوجبلاغ محسوب مي شود. اكنون از چهار ضلع كاروانسراي ينگه امام، تنها ضلع شرقي آن، وضعيت اصلي خود را حفظ كرده است. اين كاروانسرا داراي حياتي وسيع با صفه هايي در چهار گوشه بناست كه آ جرهاي تراش دار، نماي آن را مزين كرده اند. اين آ جرها در نبش اغلب جرزها به صورت هلالي شكل تعبيه شده اند.
اين كاروانسرا، تپه تاريخي مجاور آن و بناي امامزاده ينگه، از جمله آخرين آثار باقيمانده از روستاي تاريخي ينگه امام محسوب مي شوند؛ روستايي كه به علت ورود يكي از نوادگان امام موسي كاظم(ع) و شهادت ايشان در اين مكان، نام قديمي آن- كه در هيچ منبعي ذكر نشده- تغيير كرده و ينگه امام نام گرفته است. ينگه امام به معناي امام تازه وارد شده به اين سرزمين است. روزگاري در اين روستا كه اكنون به شهر ساوجبلاغ پيوسته، بناها و آثار تاريخي بسياري وجود داشت كه اكنون بسياري از آنها مانند حمام تاريخي ينگه امام كاملاً نابود و زير ساخت وسازهاي جديد، مدفون شده اند. آثار باقيمانده نيز آخرين روزهاي استواري خود را سپري مي كنند و به دليل وضعيت نامناسب،  فضاي بسيار ناهمگوني را براي ورودي شهر ساوجبلاغ به وجود آورده اند.

چشم انداز
005961.jpg
مرمت بناها و سايت هاي تاريخي از جمله اقدامات بسيار دشواري است كه در عرصه حفظ ميراث فرهنگي انجام مي شود.
در واقع بازسازي بناهايي كه بارها از كاروانسرا به مدرسه و پاركينگ و قبرستان خودروهاي اسقاطي تغيير كاربري داده اند، كاري است كه تنها از عهده يك تيم آشنا به كار و علاقه مند به تاريخ و هنر برمي آيد؛ تيمي كه بتواند با زدودن خرابي ها و تخريب تغييرات انجام شده در اصل بنا، به نحوي ساختمان تاريخي را مرمت كند كه نتوان آن را از اصل تاريخي آن بازشناساند.

انبوه سازي مسكن در يك نگاه
ويراني كيفيت در انبوه سازي
005955.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: از مجموع 500 انبوه سازي كه در چرخه ساخت و ساز فعاليت دارند به جز شمار اندكي كه حاضر نيستند سوابق حرفه اي و حيثيت خود را به هر قيمتي بفروشند، بقيه عمدتاً به دنبال سودند.در حالي كه، سهم انبوه سازان در مجموع ساخت و سازهاي شهري در برنامه سوم توسعه رقمي معادل 50 درصد را نشان مي دهد و قرار است تا پايان برنامه چهارم توسعه اين رقم تا 80 درصد افزايش يابد، بسياري از ساختمان هايي كه توسط انبوه سازان ساخته مي شود فاقد كيفيت لازم است.مهندس محسن بهرام غفاري مدير اجرايي سازمان نظام  مهندسي كشور در اين باره به همشهري گفت: انبوه سازي يك وجه غالب سرمايه اي دارد و يك وجه تخصصي مغلوب، در شرايط فعلي انبوه سازان طيف وسيعي را تشكيل مي دهند كه در يك سر آن كساني هستند كه سرمايه هاي خرد دارند و هيچ گونه تخصصي هم ندارند اما در منتهااليه اين طيف، انبوه سازاني هستند كه هم سرمايه آنها در بخش مسكن تخصص است و هم از سابقه و قابليت بالاي مهندسي برخوردارند. در حد فاصل اين دو طيف هم تركيبهاي مختلفي از انبوه سازان سرمايه دار و انبوه سازان متخصص وجود دارد. براين اساس از همه قشرها اعم از زرگر، كفاش، خباز، سوپر ماركت دار تا شركتهاي مسكن ساز ملي و دولتي كه داراي سوابق مهندسي بسيار وسيع و طولاني هستند در عرصه انبوه سازي فعاليت دارند. غفاري مي گويد: در حال حاضر، در بخش انبوه سازي نوعي اغتشاش و بلبشو حاكم است و افرادي مشغول فعاليتند كه فاقد تخصص اند اما يك وجه اشتراك همه اين موسسات سودآوري است. در حال حاضر بسياري از انبوه سازان، از كاستي ها و موانع موجود در نظام بانكي براي تامين منابع انبوه سازي و حمايت از صنف انبوه سازان انتقاد مي كنند. مهندس ابراهيم شهابي پور، دبير هفتمين همايش انبوه سازان مسكن و ساختمان كه اخيرا برگزار شد با اشاره به اينكه تنها راه تحقق اهداف تعيين شده در برنامه چهارم توسعه در بخش مسكن يعني توليد سالانه يك ميليون واحد مسكوني گسترش مشاركت انبوه سازان در چرخه ساخت و ساز است، معتقد است: مشاركت انبوه سازان در رفع اين نياز در گرو حمايتهاي نظام بانكي براي تامين منابع مالي است. بر همين اساس ضروري است با رفع موانع موجود راهكارهايي علمي براي استفاده از تسهيلات بانكي با شرايط بازپرداخت تعديل كننده براي تامين 80 درصد قيمت تمام شده واحدهاي مسكوني به شيوه انبوه سازي فراهم آيد.
نظارت بر عملكرد انبوه سازان
سودآوري ساخت و ساز بويژه در دهه هفتاد سبب شد تا بسياري از سودجويان با سرمايه اندك يا كلان وارد عرصه ساخت و ساز شوند. اين امر بخصوص در پايتخت پيامدهاي بسيار ناگواري داشت بويژه آن كه هيچ نظارت جدي بر فعاليت انبوه سازان و ساخت و ساز اعمال نمي شد. از همين رو، ساختمان هايي كه در اين دوره احداث شد نه تنها از نظر كيفيت ساخت و ساز در مرتبه بسيار پايين قرار داشت كه هر سازنده اي فراخور سليقه خود، نمايي براي ساختمان تعيين مي كرد كه سبب اغتشاش در نماهاي شهري شد. كپي برداري ناقص از نماهاي رومي، چيني و اروپايي از جمله پيامدهاي ساخت و ساز در اين دوره است كه به بناهايي با نماهاي فاقد وجاهت معماري ملي – اسلامي منجر شد. شهرداري، سازمان نظام مهندسي و وزارت مسكن به عنوان متوليان اصلي ساخت و ساز در اين دوره نقش كمرنگي در فرآيند نظارت بر ساخت وساز داشتند و از اين رو بود كه بسياري از ساختمان هايي با كمتر از 10 سال، در نقاط مختلف شهر با واحدهاي مختلف فرو ريخت. مجتمعي در سعادت آباد حدود 70 واحد آپارتماني و مجتمعي در منطقه 19 با بيش از 500 واحد و بسياري از ساختمان هاي ديگر، محصول دوره جولان بساز بفروش ها و انبوه سازان در دهه هفتاد است كه به ساخت وساز به عنوان دستاويزي براي ثروت اندوزي نگاه مي كردند.
راهكارهاي نيمه تمام
اجباري شدن شناسنامه فني ساختمان، رتبه بندي انبوه سازان و اجباري شدن مبحث دوم مقررات ملي ساختمان از جمله راهكارهايي بود كه مسئولان كوشيدند از طريق آن مانع ساخت و سازهاي غيراستاندارد و ناپايدار شوند. با اين همه، هنوز به رغم گذشت بيش از 2 سال از تصويب ضرورت شناسنامه فني ملكي، عملي شدن اين مصوبه با مشكلاتي مواجه است. از سوي ديگر، از ميان 5000 شركت انبوه ساز تنها 1300 شركت موفق به اخذ پروانه انبوه سازي شده اند.به گفته حسين علي معروفي، مدير كل دفتر انبوه سازي وزارت مسكن، رعايت ضوابط موجود در آيين نامه 2800 در انبوه سازي الزامي است و نظارت بر امور فني ساخت و سازها توسط سازمان هاي نظام مهندسي استان ها يا مهندسان مشاور انجام مي شود و اين سازمان ها موظف به نظارت دقيق بر نحوه ساخت و ساز در اين امر هستند.بهرام غفاري مدير اجرايي سازمان نظام مهندسي كشور در خصوص نظارت سازمان نظام مهندسي بر چرخه ساخت و ساز تصريح مي كند: در ساخت و ساز انبوه هم شركتهاي پيمانكاري و هم انبوه سازان صاحب سرمايه مشغول كارند با اين تفاوت كه پيمانكاران با پول دولت كار مي كنند ولي انبوه سازان بخش خصوصي با سرمايه خودشان اما هر دو به دنبال سود هستند. با اين تمايز كه شركتهاي پيمانكاري سودشان را در مناقصات و در يك محدوده معين مشخص مي كنند اما انبوه سازان تابع مؤلفه هاي بازار، سودشان را دايماً و تا حد امكان افزايش مي دهند. در نتيجه وقتي سودآوري و حداكثر كردن سود، هدف باشد يكي از راههاي رسيدن به اين هدف، حداقل كردن هزينه هاست و اين حداقل كردن هزينه هر چند بخودي خود واجد هيچ ارزشي اعم از مثبت و منفي نيست اما آنجايي كه دور از چشم ناظر دقيق باشد عموماً به كاستي دستمزد و مصالح مي انجامد كه كاهش كيفيت در ساخت و ساز را در پي  دارد. غفاري مي افزايد: در اين ميان، نقش نظام مهندسي برخلاف انبوه سازان، نقشي غيرانتفاعي است. يعني ماهيت اين سازمان دفاع كردن از حقوق و نفع شهروندان در ساخت و ساز است و براساس آن كيفيت در ساخت و ساز را به نفع مردم كنترل مي كند.وي با اشاره به 1300 شركتي كه پروانه انبوه  سازي دريافت كرده اند مي گويد: جمع كردن تخصص و سود در همه شركتهاي انبوه ساز حتي انبوه سازاني كه پروانه دريافت كرده اند معمولا به نفع سودآوري است و تخصص در سايه قرار دارد. زيرا سرمايه بسيار ترسان و گريزپذير است. از همين رو، انبوه سازان حاشيه سود خودشان را تا اندازه اي در نظر مي گيرند كه از اين نگرانيها ايمن باشند و يكي از شيوه هاي دستيابي به اين هدف در ساخت و ساز، كاهش هزينه هر قيمتي ولو به بهاي كاهش كيفيت تمام مي شود.

اطلس رايانه اي گويش هاي 13 استان
005928.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي : دوره آموزشي اطلس رايانه اي استاني در حوزه زبان و گويش 13 استان «شور هفته دوم تير ماه برگزار مي شود. يدالله پرمون عضو پژوهش«ده زبان و گويش سازمان ميراث فرهنگي با اعلام اين مطلب افزود: «ار گردآوري نمونه هاي گويشي اين استان ها مطابق طرح پژوهش«ده زبان و گويش به خوبي پيش رفته و در اين دوره آموزشي «ه با حضور نمايندگان معرفي شده از سوي ميراث فرهنگي 13 استان برگزار مي شود، چگونگي «ار با نرم افزار اطلس رايانه اي استاني به «اربران آموزش داده مي شود.وي افزود: در اين دوره آموزشي «ار با نرم افزار و پر «ردن پايگاه داده هاي مربوطه و آموزش شيوه آوانويسي به نمايندگان معرفي شده از سوي ميراث استان ها آموزش داده مي شود و در پايان «اربراني تربيت خواهند شد «ه اطلس را در مقياس استاني ساماندهي «نند. به گفته وي نمايندگان استان هاي مازندران، گيلان، مر«زي، سمنان، «رمان، يزد، همدان، «هگيلويه و بوير احمد، هرمزگان، اصفهان، لرستان، زنجان و بوشهر در اين دوره آموزشي حضور خواهند داشت.

نقشه هاي ديجيتال طرح هاي جامع
005958.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: مهم ترين اطلاعاتي كه در بهنگام سازي طرح هاي جامع اهميت دارد، اطلاعات مربوط به صدور پروانه هاست.
سيستم چرخش اطلاعات شهرسازي كه يكي از نيازهاي اساسي در به روز كردن طرح هاي جامع و تفصيلي تهران است تا يك سال و نيم ديگر تكميل مي شود.
فرخ حساميان ، مسئول بخش اطلاعات طرح هاي جامع در اين زمينه گفت: مهم ترين اطلاعاتي كه در بهنگام سازي طرح هاي جامع اهميت دارد، اطلاعات مربوط به صدور پروانه هاست. علاوه بر اين اطلاعات مربوط به تغييرات هندسي معابر سطح شهر نيز در زمينه داراي اهميت هستند.
شركت پردازش اطلاعات شهر تهران در همين زمينه در حال حاضر مسئول جمع آوري چنين اطلاعاتي و پردازش آنهاست. وي افزود: با آماده شدن اين نقشه هاي ديجيتال، شركت پردازش اطلاعات، تبديل به مركزي مي شود كه براي دريافت هر نوع اطلاعاتي از شهر تهران مي توان به آنجا مراجعه كرد.

۷۷ درصد كاهش بارندگي در استان تهران
005922.jpg
گروه شهري: ميزان بارندگي در استان تهران در يك هفته اول خردادماه نسبت به سال قبل حدود 77 درصد كاهش را نشان مي دهد.
به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران، ميزان مصرف آب شهروندان استان تهران طي هفته اول خرداد به 21ميليون و 822 هزار مترمكعب رسيده است كه از اين ميزان 18ميليون و 560 هزار مترمكعب را شهروندان تهران استفاده كرده اند كه نسبت به هفته مشابه سال قبل به طور ميانگين حدود 5/2 درصد افزايش مصرف آب را نشان مي دهد. شركت آب و فاضلاب استان تهران از كليه شهروندان محترم درخواست مي كند با مصرف بهينه آب از بروز افت فشار، هر گونه قطع آب و ... جلوگيري كرده وشركت آب و فاضلاب استان تهران را ياري فرمايند خصوصاً در بخش ساخت و ساز ساختمان از آب تانكري بجاي آب تصفيه شده استفاده فرمايند.

حفاري هاي شبانه، تاريخ ايذه را خط زد
005931.jpg
ميراث خبر:كشاورزي هاي مداوم در نزديك منطقه تاريخي هنديجان و ساخت وساز روي تپه تونل نانكي شهر ايذه به تخريب آثار پيش از تاريخ، تاريخي و اسلامي منجر شده است. كارشناسان هشدار داده اند آبياري مداوم اراضي نزديك آثار تاريخي هنديجان، به زودي به ريزش بناي تاريخي شوادون در اين محدوده منجر مي شود. اين بنا 500 متر زيبا بنا دارد و معماري به جا مانده از دوران قاجاريه است.فعاليت نيروي هاي حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان محدود به ساعات اداري است و اين امر موجب شده بسياري از حفاران و فعالان پروژه هاي ساختماني هنگام شب اقدام به خاكبرداري كنند. كرامت طهماسبي ، مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري ايذه در اين مورد گفت: در كنار معماري هاي به جامانده از دوران قاجاري حوضچه اي وجود دارد كه مالك آن آب را از اين حوضچه به زمين هاي كشاورزي منتقل مي كند. اگر سطح اين آب بالا رود ممكن است به ريزش شوادون و معماري هاي به جا مانده از دوران قاجاريه منجر شود.

بخش خصوصي مي تواند در طرح گردشگري درياي خزر مشاركت كند
خبرگزاري ميراث فرهنگي: سرمايه گذاران بخش خصوصي و دولتي در همايشي يك روزه با مباني طرح گردشگري 700 كيلومتر ساحل درياي خزر آشنا مي شوند.
به گفته مجري طرح گردشگري سواحل درياي خزر در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اين همايش نيمه دوم خردادماه در يكي از شهرهاي رامسر يا تنكابن برگزار خواهد شد.
حسن رمضانيان پور گفت: هرچند كه هنوز مرحله مطالعاتي طرح به پايان نرسيده است، اما مباني آن براي سرمايه گذاران بخش خصوصي و ارگانهاي دولتي باز مي شود تا براي سرمايه گذاري پيش قدم شوند.
در اين همايش، طرح گردشگري 700 كيلومتر ساحل درياي خزر تشريح مي شود و نتايج مقدماتي مطالعات آن در اختيار سرمايه گذاران قرار مي گيرد.هم اكنون مطالعات اين طرح مراحل نهايي خود را طي مي كند و 15 جلد گزارش براي آن تهيه شده است.به گفته رمضانيان پور ، سه جلد از اين 15 جلد، به شناخت وضعيت سه استان شمالي كشور اختصاص دارد. در اين گزارشها، ابعاد كلان محيطي، نقش و جريانهاي اقتصادي و خط مشي هاي موجود در منطقه بررسي شده اند.
در جلد پنجم اين مطالعات، بازار گردشگري منطقه بررسي شده است و سه جلد از آن نيز به بررسي زيرساختهاي موجود در آن اختصاص دارد. پوشش گياهي، بررسي عوامل اقليمي، زمين شناختي، جمعيت و تراكم از ديگر موضوعات بررسي شده در اين مطالعات هستند.
در سال 83 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري طرحي را ارائه داد كه شايد راه حلي براي اين مشكل باشد. طرحي كه قرار است براي درياي مازندران 700 كيلومتر ساحل بسازد. در اين طرح قرار است ساحل درياي خزر تا جايي كه ممكن است آزادسازي شده و در بقيه موارد، ساحل مصنوعي ساخته شود.
در 25 بهمن ماه سال 83، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قراردادي را با شركت سبزانديش پايش امضا كرد تا با صرف هزينه اي در حدود 750 ميليون تومان تا تابستان سال 85 مطالعات اين طرح را انجام دهند.اين شركت هم براي انجام مطالعات خود از چهار مشاور كمك گرفت كه از كشورهاي دانمارك، فرانسه و ايران هستند.با اجراي طرح توسعه گردشگري در سواحل درياي مازندران، شهركهاي مسكوني كه هم اكنون در كنار ساحل دريا قرار دارند، از دريا فاصله مي گيرند و سواحل جديدي براي استفاده عموم ايجاد مي شود.
به گفته رمضانيان پور ، پس از تمام شدن مطالعات مشخص مي شود كه در چه نقاطي از حاشيه درياي خزر بايد ساحل و در چه نقاطي جزيره مصنوعي ايجاد كرد.
بر اساس طرحهاي اوليه ارائه شده، ساحل درياي خزر بايد به گونه اي بازسازي شود كه علاوه بر امكانات گردشگري چون مراكز پذيرايي، اقامتي و تفريحي بتوان در آن مسير قطار و جاده ساحلي ايجاد كرد.اجراي چنين پروژه اي نيازمند همكاري وزارتخانه ها و سازمانهاي مختلف است كه به گفته رمضانيان پور، هماهنگيهاي اوليه آن پيش از شروع كار مطالعاتي انجام شده است.
به گفته وي، بر اساس مطالعات طرح توسعه گردشگري در سواحل درياي خزر، وظيفه دولت براي ايجاد زيرساختهاي لازم مشخص و قطبها و ظرفيتهايي كه براي سرمايه گذاري بخش خصوصي مناسب است، معرفي مي شوند.آمارها حاكي از آن است كه هم اكنون در استان مازندران تنها 20 كيلومتر ساحل آزاد و قابل دسترس براي گردشگران وجود دارد و بقيه آن يا در اختيار سازمان ها و ارگانهاي دولتي است يا ويلاهاي خصوصي در آن ساخته شده است.
مسئولان گردشگري مازندران پيش از اين اعلام كرده  بودند كه هر سال بيش از 25ميليارد ريال براي نگهداري مراكز اقامتي وابسته به سازمانهاي دولتي هزينه مي شود، اما تنها 17درصد اين امكانات مورد استفاده قرار مي گيرد.طرح ايجاد ساحل مصنوعي طرح تازه اي نيست و سالهاست كه در كشورهاي مختلف اجرا مي شود.
كشورهايي چون هلند و ژاپن كه محدوديت زمين دارند، از پيشگامان اين عرصه هستند.همسايه هاي عرب خليج فارس هم در اين زمينه تجربه هاي موفقي داشته اند. دبي در سال 1996 از پروژه نخيل كه ايجاد جزيره هايي توريستي در خليج فارس بود، بهره برداري كرد و كشور قطر، هم اكنون 15 ميليارد دلار براي ايجاد ساحل و جزيره مصنوعي اختصاص داده است.

برج مراقبت
اتوبوسراني در ايستگاه ساماندهي
محدثه قيدي- سالهاست براي طي تنها بخشي از مسير روزانه ام به سمت محل كار استفاده از اتوبوس شركت واحد را به دلايلي چند ترجيح داده ام. واقع شدن ترمينال اتوبوس ها و اصطلاحاً دسترسي به اتوبوس هاي سر خط و برخورداري از شانس نشستن بر روي صندلي، تقليل 400 تومان كرايه تجريش- جردن به 20 تومان بدون نياز به پياده و سوارشدن هاي مكرر و عبور پياده از لابه لاي ازدحام اتومبيل ها و ترافيك سنگين صبحگاهي، واقع شدن ايستگاه مقصد درست در مقابل محل كار از جمله اين دلايل است، اما به صراحت بگويم با وجود امتيازات ذكر شده باز هم ترجيح مي دهم هرگز از اين وسيله براي تردد در شهر استفاده نكنم، همچنانكه جز در مسير مورد اشاره چنين نكرده ام و براي آن نيز دلايل متعدد دارم، معطلي در ايستگاه ها و نامنظم بودن زمان حركت اتوبوس ها حتي در سر خط، ازدحام در ايستگاه ها و داخل اتوبوس، كيفيت نامطلوب نظافت داخل اتوبوس، صندلي هاي نامناسب، اشكالات فني و غرش هاي بي امان از سمت موتور و فرسودگي اتوبوس ها به همراه رفتار نامهربان بعضي رانندگان زحمت كش با مسافران و تنفس دود لوله اگزوز اتوبوس ها كه به دليل كمبود فضا آن چنان تنگ هم پارك مي كنند كه تنفس در فضاي داخل اتوبوس را مرگبار مي سازد.
هر كدام از موارد اشاره شده به تنهايي مي تواند در كاهش رغبت شهروندان تهراني براي استفاده از وسايل نقليه عمومي و در تمايل آنها به سمت استفاده از وسايل نقليه شخصي كه اتفاقا واگذاري انواع تسهيلات تهيه آن براي مردم مقدور شده است موثر باشد.
صبح ديروز وقتي پس از دست كم 20 دقيقه معطلي در ايستگاه اتوبوس و تنفس دود اگزوز اتوبوس هاي روشن اما بي حركت دچار تنگي نفس و سوزش چشم شدم و بي انگيزگي كه در رفتار راننده زحمت كش اتوبوس موج مي زد را مشاهده كردم كه چگونه در قالب بي رغبتي از انجام وظيفه و بدخلقي ها رخ مي نمايد و پس از نااميدي از تماس هاي مكرر با شماره هميشه اشغال واحد شكايات مردمي شركت واحد و اعتراضات بي ثمر به رئيس خط براي ساماندهي و رسيدگي به برخي نارسايي هاي در حد وظايفش از خدا خواستم حال كه گويا چاره اي جز ادامه وضع موجود نيست توفيق دهد تا هرگز مجبور به استفاده از اتوبوس شركت واحد نباشم.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
بافت قديمي يزد دو برابر همه بافت هاي
تاريخي كشور اعتبار مي خواهد
ايسنا: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: اعتبار در نظر گرفته  شده براي بافت هاي تاريخي كشور 28 ميليارد ريال است كه حتي دو برابر اين رقم نيز براي بافت تاريخي استان يزد كافي نيست.
اسفنديار رحيم مشايي در حاشيه  برگزاري همايش ملي بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ثبت آثار تاريخي كشور در اولويت فعاليت هاي ميراث فرهنگي و گردشگري و مختص سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است؛ تا زماني كه آثار تاريخي ثبت نشوند، امكان حمايت و حفاظت از آنها نيست و وظيفه  حفاظت و احياي آثار تاريخي وظيفه  همه  دستگاه هاي كشور است.
او تصريح كرد: براساس يك هماهنگي سه جانبه ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزارت كشور و بنياد مسكن و شهرسازي، طرح جامعي براي حل مشكل آثار تاريخي خصوصي در نظر گرفته خواهد شد. معاون رئيس جمهور، بافت تاريخي يزد را سرمايه اي ملي دانست و افزود: دولت بايد از مردم ساكن در بافت تاريخي پشتيباني كند تا جريان زندگي در اين بافت ها ادامه داشته باشد و در صورتي كه ساكنان بافت هاي تاريخي اين مكان ها را ترك كنند، مرگ تدريجي آنها را سبب مي شوند. وي تاكيد كرد:  بايد مجوزهاي لازم براي بهره برداري از بافت هاي تاريخي صادر شوند تا از تخريب اين بافت ها جلوگيري شود؛ چراكه در بيش از يكصد شهر كشور، بافت هاي تاريخي با ابعاد فرهنگي وسيعي وجود دارند. او ادامه داد: با رويكرد جديد جمهوري اسلامي ايران در حفظ و ارزش گذاري بافت هاي تاريخي و درايت مجلس شوراي اسلامي، بهره برداري بهينه از آثار تاريخي بهترين راه حفاظت از آنها خواهد بود؛ به همين دليل، طرح صندوق مرمت و بهره برداري از اماكن تاريخي مصوب شد و اين صندوق براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در حال راه اندازي است.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |