چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۵ - Jun 21, 2006
گرما زدگي و را ه هاي مقابله با آن
عطش خاموش
سميه شرافتي
002508.jpg
عوامل تعرق بيش از حد
گرما : تعرق، يك فرايند طبيعي براي كاستن دماي بدن است. وقتي درجه حرارت محيط افزايش مي يابد. بدن بيشتر عرق مي كند. بخش اعظم عرق از آب و نمك تشكيل شده است. براي تبخير اين آب، بدن گرماي خود را از دست مي دهد، در نتيجه دماي بدن كاهش مي يابد. همچنين از طريق پوست، مواد سمي خود را از دست مي دهد. در نتيجه در اصل براي بدن ضروري و مفيد است.
استرس: بعضي موقعيت ها و شرايط خاص مثل استرس، اضطراب و شرايط بد روحي عاطفي باعث آزاد شدن آدرنالين مي شوند و تعريق را افزايش مي دهند.
تب: افزايش درجه حرارت هوا يكي از مهم ترين عوامل تشديدكننده تعرق است. براي كاستن عواقب ناشي از اين پديده در فصل تابستان موارد زير را به شما پيشنهاد مي كنيم:
- سعي كنيد به جاي استفاده از لباس هاي پلاستيكي و يا لباس هايي كه در آنها الياف مصنوعي به كار رفته است، از لباس هاي پنبه اي استفاده كنيد.
- اگر جنس كفش بد باشد يا از جنس پلاستيك باشد، پا نمي تواند نفس بكشد و تعرق پا افزايش مي يابد. بنابراين سعي كنيد از كفش هاي منفذ دار استفاده كنيد.
- كافئين مي تواند باعث تشديد اين پديده شود، از اين رو مصرف مواد كافئين دار را كاهش دهيد.
در موارد بسيار حاد عمل جراحي آخرين اقدام براي درمان اين مشكل است. در اين روش بعضي عصب ها قطع مي شوند و تاكنون 95 درصد از جراحي هاي انجام شده با موفقيت همراه بوده اند.


فصل تابستان هميشه ما را به ياد هندوانه خنك، آب تني كردن و بازي هاي شاد كودكانه مي اندازد اما در كنار اين تفريحات، بسياري از بيماري هاي عفوني نيز مردم را تهديد مي كند. هواي داغ و تبخير بالا منجر به بروز مشكلات جدي بهداشتي از گرمازدگي گرفته تا غش ناشي از دماي زياد مي شود. گرمازدگي يكي از موارد اورژانس پزشكي بوده كه به خصوص در مناطق گرمسير كشورمان به صورت شايع ديده مي شود. اين بيماري ناشي از قرار گرفتن طولاني مدت در معرض حرارت زياد، نخوردن مايعات به حد كافي يا خوب كار نكردن مكانيسم هاي تنظيم حرارت در مغز است و مي تواند در هر سني رخ دهد اما در ميان سالمندان شايع تر است. گرمازدگي شايد در ابتدا مشكلي را براي فرد ايجاد نكند اما اگر به مرور ادامه پيدا كند گاهي اوقات به دليل از كار افتادن قلب، كليه و مغز به مرگ انسان ها منجر مي شود.
دكتر ايرج خسرونيا، رئيس هيأت مديره انجمن پزشكان متخصص داخلي ايران درباره عوارض و علائم اين اختلال مي گويد: گرمازدگي باعث تعريق بيش از حد مي شود كه در نتيجه آن آب بسيار زيادي از بدن دفع خواهد شد و به دنبال آن سرگيجه، ضعف، تهوع و بي حالي، فرد گرمازده را آزار خواهد داد. همچنين در نتيجه ريزش عرق مقدار زيادي سديم و پتاسيم از بدن دفع مي شود كه خود اين دو عامل ضعف و بي حالي عمومي را تشديد مي كند و اگر تپش قلب و سرگيجه بيش از حد ادامه  يابد فرد بايد حتماً به پزشك مراجعه كند.
دكتر خسرونيا با اعلام اين موضوع كه بسياري از مسافرت ها از قبيل رفتن به حج به طور مستقيم باعث ابتلاي شخص به گرمازدگي و مسموميت مي شوند ادامه مي دهد: استفاده از مواد غذايي فاسد شدني در گرما بسيار مهم است. چون غذاها در درجه حرارت بالا سريعاً فاسد مي شوند به عنوان مثال گوشت چرخ كرده، ماهي، شيريني جات و شير خيلي سريع فاسد مي شوند و مسموميت هاي خطرناكي را به وجود مي آورند.
وي ادامه داد: به مجرد اينكه فرد بعد از خوردن يك غذاي مشكوك احساس تهوع، سرگيجه و اسهال كرد بايد درمان هاي اوليه را خيلي زود شروع كند چون مسموميت در ابتدا هيچ مشكلي ايجاد نمي كند ولي به مرور چون از طريق اسهال و استفراغ، بدن مايعات زيادي را از دست مي دهد ممكن است منجر به افت فشار خون، تپش قلب، ريزش عرق و سردي بدن شود.
پرهيز از خوردن غذاهاي سرراهي و استفاده از غذاهاي سبك و سرد در حين مسافرت نيز از نكاتي است كه بايد حتماً رعايت شود.
مي توان گفت همه در معرض گرمازدگي هستند اما به گفته پژوهشگران گروه هاي زير بيشتر در معرض اين خطر قرار مي گيرند: نوزادان، كودكان و افراد مسن كه سيستم خنك كننده بدن شان ضعيف است، كساني كه به سرعت دچار اسهال مي شوند، افراد ساكن مناطق سردسير كه به مناطق گرمسير و شرجي مسافرت مي كنند، افراد مبتلا به ديابت، چاقي مفرط و ناراحتي هاي قلبي و كساني كه به ميزان زيادي الكل مصرف مي كنند.
يكي از اقدامات شايعي كه مردم براي فرار از گرما به آن پناه مي برند رفتن به استخرهاي عمومي است. دكتر خسرونيا با اشاره به اينكه بعضي از اين استخرها كانون عفونت ها هستند مي گويد: متأسفانه بزرگسالان همراه خود كودكان را نيز به اين استخرها مي برند و چون اطفال تحمل كلر موجود در آب استخر را ندارند دچار حساسيت ها و ناراحتي هاي پوستي مختلف مي شوند و يا اينكه ميكروب هاي بدن افراد بزرگسال كه در آب است وارد بدن كودكان مي شود. بنابراين بايد از بردن اطفال به استخرهاي بزرگسالان جداً خودداري شود. در بعضي از مناطق نيز مردم به آب هاي جاري داخل شهر پناه مي برند. اين آب ها آلوده هستند و باعث ايجاد بيماري هاي پوستي، چشمي و تنفسي مي شوند، بنابراين هر جا كه آب هست دليل ندارد كه پاك و قابل استفاده باشد.
علاوه بر گرمازدگي، بيماري هاي عفوني ديگري كه در فصل گرما افراد را تهديد مي كند وبا، بيماري هاي انگلي، تب روده اي يا تيفوئيد است.دكتر خسرونيا در اين رابطه مي افزايد: در كشور ما و در بعضي از كشورهاي خاورميانه و آسيا بيماري شبه وبا به صورت تكي يا همه گير شيوع پيدا مي كند كه علايم آن در ابتدا به صورت تهوع و استفراغ معمولي و بعد اسهال شديد است به طوري كه در عرض 5 تا 6 ساعت تمام مايعات بدن دفع مي شود. اين بيماري نيز بيشتر به علت دست هاي آلوده و ميوه ها و سبزيجات آلوده به وجود مي آيد و خيلي سريع يك جمعيتي را آلوده مي كند. علايم اين بيماري نيز با تب شديد همراه است كه باز هم سديم و پتاسيم زيادي از دست مي رود و در اين صورت بيمار بايد حتماً تحت مداوا با سرم قرار گيرد.
دكتر خسرونيا با اشاره به اينكه اگر فرد نتواند به مدت طولاني سرم و مايعات كافي را به بدن برساند دچار ضايعات جبران ناپذيري خواهد شد ادامه مي دهد: اگر سرم نيز در دسترس بيمار قرار ندارد مي توان از آب نمك همراه با مقداري قند استفاده كرد و يا اينكه سريعاً به اورژانس اطلاع داد.دكتر خسرونيا در خصوص دوره هايي كه بيماري شبه وبا بيشتر شيوع پيدا مي كند مي گويد: در اواخر تابستان كه درجه حرارت هوا كمتر مي شود و مصرف ميوه ها افزايش مي يابد اين بيماري با احتمال بيشتري شيوع پيدا مي كند. طي 20 سال اخير نيز اين بيماري سه بار شيوع داشته و بيشتر در مكان هايي كه جمعيت زيادي در آن ساكن هستند ديده مي شود ولي امسال خوشبختانه در ايران موردي از اين بيماري ديده نشده است. با توجه به وجود بيماري هاي ناشي از فصل گرما و عوارض آن رعايت توصيه هايي از قبيل خارج نشدن از منزل در حد امكان، پوشيدن لباس هاي آزاد و گشاد، استفاده از كلاه هاي لبه دار، نوشيدن مايعات، خودداري از مصرف قهوه، چاي يا الكل، پرهيز از غذاهاي با پروتئين بالا و ورزش كردن در ساعات اوليه صبح و يا اواخر شب مي توانند مفيد باشد.

تحصيل كودكان سندرم داون در مدارس عادي
002505.jpg
فارس: مديرعامل انجمن سندرم داون ايران گفت: كودكان داراي سندرم داون در ايران بايد شانس تحصيل در مدارس عادي را داشته باشند زيرا 50 درصد آنها مي توانند مانند داونش آموزان عادي تحصيل كنند.
طلعت اللهياري افزود: سندرم داون (كه در گذشته به اشتباه منگوليسم خوانده مي شد) يك اختلال كروموزومي است و با عقب ماندگي ذهني تفاوت دارد. كساني كه با اين اختلال به دنيا مي آيند يك كروموزوم بيشتر از نوزادان عادي دارند بنابراين اين مسئله يك نوع بيماري محسوب نمي شود بلكه يك نوع از انواع خلقت خداوند است كه بسياري از دارندگان آن در صورت توجه والدين و جامعه مي توانند زندگي عادي داشته باشند.

كارگاه تئوري - عملي كشت سلول
002511.jpg
پــــــژوهشـــكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي ابن سينا كارگاه چهار روزه كشت سلول را در تاريخ 7-4 تيرماه برگزار مي كند.به گزارش روابط عمومي پژوهشكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي ابن سينا (مراكز تحقيقاتي بيوتكنولوژي توليدمثل، آنتي بادي منوكلونال، نانوتكنولوژي زيستي) اين كارگاه داراي امتياز آموزش مداوم جامعه پزشكي بوده و به آموزش كليه موارد مرتبط با كشت سلول خواهد پرداخت.
مهناز حيدري، عضو هيات علمي گروه غدد توليدمثل و جنين شناسي پژوهشكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي ابن سينا و دبير علمي اين كارگاه درمورد هدف برگزاري كارگاه گفت: آشنايي متخصصان مربوطه با آزمايشگاه هاي كشت سلول، روش هاي مختلف كار با سلول ها و در نهايت راه اندازي آزمايشگاه كشت سلول در مراكز تحقيقاتي، هدف برگزاري اين كارگاه است.
افزودني است كه اين كارگاه قابل استفاده براي متخصصان علوم آزمايشگاهي، جنين شناسي، بيوشيمي، زيست شناسي، فارماكولوژي، ايمونولوژي، سم شناسي و فيزيولوژي، پزشكان عمومي، داروسازي و... است.

آشپزخانه سالم
چاشني شفابخش
002502.jpg
عليرضا بي پروا- زنجبيل يا زنجفيل، گياهي است كه به نام جينجر در دنيا مشهور است.برگ هاي اين گياه پهن بوده و با غلافي به ساقه ها متصل شده اند. اين گياه بومي هندوستان است ولي در نقاط ديگري از جهان از جمله چين نيز وجود دارد. طعم اين گياه در غذا بسيارتأثير دارد و اگر زياد مصرف شود طعم تندي به غذا مي دهد ولي دليل اصلي مصرف اين گياه عطر و طعم آن است. مصرف آن به افراد مبتلا به بي اشتهايي بسيار توصيه مي شود. زنجفيل در عطاري هاي قرون وسطي جايگاه خاصي داشت و از آن براي درمان تهوع عادي و تهوع در سفر و نفخ استفاده مي شده است.
همانطور كه گفتيم زنجفيل جزو گياهان دارويي با اهميت بوده و داراي خواص متعددي از جمله ضد تهوع و مقوي قلب و ضد لخته شدن خون، ضد باكتري، آنتي اكسيدان و ضد سرفه، ضد سموم كبدي، ضد التهاب، ادرارآور، محرك و كاهش اسپاسم و محرك سيستم ايمني، ضد نفخ و افزايش ترشحات روده اي معدي، پايين آورنده كلسترول خون و محرك هضم غذا است.
در واقع استفاده هاي متنوعي از زنجفيل در جهان معمول گشته كه كاربردهاي جديد از قبيل پيشگيري از حالت تهوع و استفراغ، كم اشتهايي، بي اشتهايي رواني و حتي مشكلات روماتيسم و در صنعت مواد غذايي همچنين به عنوان چاشني مي  توان برشمرد. در چين از ريشه و ساقه زنجفيل به عنوان آفت كش براي دفع شته و هاگ ها و قارچ ها استفاده مي شود. با توجه به ميزان متغير اسانس زنجفيل كه ارزش دارويي زنجبيل وابسته به آن است انواعي كه بالاتر از 5/1 درصد اسانس داشته باشد ارزش دارويي دارند، بنابر اين در صورتي كه زنجفيل كهنه باشد و يا به صورت پودر به مدت طولاني مصرف شود كم كم رايحه آن كم شده و ارزش دارويي آن كاهش مي يابد.
از انواع زنجفيل مي توان انواع هندي، آفريقايي و جامائيكايي كه داراي ارزش بالاتري بوده نام برد و نوع ژاپني از ارزش كمي برخوردار است به طوري كه نوع ژاپني براي استفاده دارويي توصيه نمي شود. فرآورده هاي مختلفي در نقاط مختلف جهان در دسترس است كه شامل پودر، محلول الكلي، اسانس و عصاره تازه اين گياه است. ميزان مصرف آن تا سه گرم در روز بلامانع است، البته اين ميزان ممكن است به صورت 3-2 نوبت مصرف شود.(مثلاً سه نوبت يك گرمي) اما به عنوان ضد تهوع مي توان يك جا از 2 گرم آن استفاده كرد. مقادير مصرف زياد زنجفيل ممكن است با داروهاي قلبي، داروهاي ضد انعقاد و ديابت تداخل نمايد. همچنين مصرف آن در دوران بارداري و شيردهي توصيه نمي شود و حتي ديده شده كه مصرف بالاي زنجفيل ممكن است باعث اختلالات سيستم عصبي مركزي شود.

سلامت
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |