شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۲ - Jul 1, 2006
ماجراي ترانه جام جهاني و ديدگاه دكتر مير جلال الدين كزازي
شعر بينش پژوه در قياس با ترانه هاي بي مايه،
پسنديده است
003978.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: چندي پيش در صفحه آخر روزنامه همشهري، گزارشي درباره شعر سرود جام جهاني ايران به چاپ رسيد كه بازتاب گسترده اي داشت. در آن گزارش با نام «ترانه جام جهاني ما به فينال نمي رسد»، برخي اشكالات اين ترانه مورد بررسي قرار گرفت كه پس از آن، موضوع بحث گسترده اي در محافل ادبي- هنري و به ويژه صدا و سيما شد و نهايتاً به جلوگيري از پخش سرود مذكور در راديو و تلويزيون انجاميد. شعر ترانه جام جهاني، سروده «شاهكار بينش پژوه» است كه با آهنگ سازي «شهداد روحاني» و صداي «عليرضا عصار»، ترانه تيم ايران در جام جهاني را به وجود آورده است. هر چند كه حالا ديگر با حذف ايران، جام جهاني و سرودش تا چهار سال ديگر، از خاطر مردم ايران خارج مي شود، اما بحث درباره ترانه بينش پژوه همچنان ادامه دارد.
از سوي ديگر، بينش پژوه با حضور در يك برنامه راديويي، از دكتر ميرجلال الدين كزازي به عنوان استادي كه شعر وي را تأييد كرده است نام برد و اين اقدام، واكنش كزازي را نيز به همراه آورد. دكتر كزازي كه در سال هاي گذشته به عنوان يكي از ملاك هاي تشخيص سستي يا استواري آثار ادبي بوده است، در اين باره مي گويد: «چندي پيش خبرنگاري به من زنگ زد و نظرم را درباره شعر و آهنگ اين ترانه پرسيد. گفتم نشنيده ام و نمي توانم داوري كنم. خبرنگار هم شعر ترانه را با نمابر برايم فرستاد.»
پس از اين تماس و ظاهراً به فاصله چند روز، «شاهكار بينش پژوه» با كزازي تماس مي گيرد و از او مي خواهد نظرش را درباره ترانه بگويد. كزازي ماجرا را اين طور تعريف مي كند: «اين براي نخستين بار بود كه با آقاي بينش پژوه سخن مي گفتم و به او گفتم سروده شما از ديد زباني و ادبي، هر دو داراي لغزش هايي است و چند نمونه را هم آوردم. به عنوان نمونه، هديه را با تحفه، قافيه گرفته ايد كه درست نيست يا روي را با روبه روي قافيه كرده ايد كه اين را هم از ديد آيين سخن وري، درست نمي دانيم.»
دكتر كزازي ادامه مي دهد: «حتي من به او گفتم كه پيش از اين كه ترانه را سجع كنيد تماس مي گرفتيد و اين لغزش ها را به سادگي درست مي كرديم.»
كزازي نمونه اي از موارد قابل اصلاح در ترانه بينش پژوه را به اين صورت توضيح مي دهد:«ايشان در بخشي از ترانه گفته اند «جام جهان دست شما بايدش» كه از ديد زبان فارسي اين جمله درست نيست، ولي به راحتي مي توان آن را درست كرد: جام جهان باد به دست شما.
مير جلال الدين كزازي درباره آن چه كه شاهكار بينش پژوه از وي در تأييد ترانه اش نقل كرده است، مي گويد: «اما آن چه آقاي بينش پژوه گفته است به اين اما باز مي گردد كه گفتم گفته شما لحني حماسي دارد و در سنجش با بسياري سروده هاي ديگر كه بسيار سست و فرومايه اند، اين ترانه پذيرفتني است.»
كزازي با انتقاد از ترانه هايي كه به زبان عاميانه گفته مي شوند و به ويژه از ترانه هايي كه به لس آنجلسي معروف شده اند، در پايان مي گويد: «اگرچه گاهي ترانه هاي خوبي هم مي شنويم، ترانه سرايي ما از زماني كه به زبان عاميانه گراييد و زبان را شكست، رو به سستي نهاد. در اين ميان، هنگامي كه اين ترانه را با ترانه هاي سست و بي مايه مي سنجيم، ترانه پسنديده اي است، ولي اين لغزش هاي كلامي هم در آن هست.»

نگاه روز
دليل موجهي براي سينما نرفتن
گروه ادب و هنر - سعيد مروتي: افزايش قيمت بليت سينماها در حالي صورت مي گيرد كه مطابق معمول و هميشه، در ماههاي اخير شاهد افزايش قيمت بسياري از اقلام بوده ايم. از طلا و مسكن گرفته تا مواد لبني و پروتئيني. در همه اين سال ها همگام با تورم، سينماي ايران هم قيمت بليت هايش را افزايش داده است.از روز گذشته قيمت بليت سينماهاي ممتاز از ۱۲۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان،سينماي درجه يك از ۱۰۰۰ به ۱۲۰۰ و سينماهاي شهرستان ها و درجه ۲ به ۷۰۰ و ۱۰۰۰ تومان افزايش يافت. بديهي است افزايش نرخ تورم، افزايش هزينه هاي توليد فيلم را هم به همراه دارد و وقتي هزينه ها بالا مي رود چاره اي جز بالا بردن قيمت بليت وجود ندارد. به همين خاطر در همه اين سال ها شاهد افزايش قيمت بليت سينما بوده ايم. اين در حالي است كه به شهادت آمارهاي رسمي، مخاطب سينماي ايران سيري نزولي داشته است. كاهش تماشاگر دلايل متنوع و مختلفي دارد. از كيفيت نامطلوب سالن هاي سينما تا كيفيت خود فيلم ها كه رغبتي را براي تماشا برنمي انگيزند. نمي توان انكار كرد كه بخشي از دلايل سينما نرفتن مردم ريشه در اقتصاد دارد. همه ما با اشخاص زيادي مواجه شده ايم كه علت سينما نرفتن خود را گراني قيمت بليت عنوان مي كنند ولي همين آدم ها وقتي فيلم جذابي روي پرده آمده، به ديدنش شتافته اند يا دست كم براي تماشايش كنجكاو شده اند.
البته فيلم خوب و جذاب بر هر عامل فرامتني غلبه كرده و مخاطب خود را پيدا مي كند. چنان كه در طول سال، مردم به چند فيلم، كه به هر دليل آن را جذاب دانسته اند، روي خوش نشان مي دهند و البته از كنار بسياري از فيلم هاي روي پرده با بي تفاوتي عبور مي كنند.
اگر فيلمي وجود داشته باشد كه طبقه متوسط شهري، آن را «ديدني» بداند و به تماشايش مجاب شود، حتي با بليت ۲۰۰۰ توماني هم، صندلي هاي سينماهاي نمايش دهنده اش پر مي شود. منتها در سال چيزي حدود ۵۰ فيلم به نمايش درمي آيد كه بهترين حالت تنها ۱۰ درصد از آنها ممكن است از چنين قابليتي برخوردار باشند.
براي بقيه فيلم هايي كه در طول سال اكران مي شوند، تماشاگر حاضر است تنها تا اندازه اي هزينه كند و حتي قيمت قبلي بليت هاي سينما را هم براي چنين فيلم هايي گران مي داند. فراموش نكنيم كه با اجراي طرح بليت نيم بها، در روزهاي شنبه، آمار تماشاگران در روز اول هفته (كه قبلاً در پايين ترين ميزان قرار داشت) حتي از روزهاي تعطيل آخر هفته هم فراتر رفت. به اين ترتيب نمي توان قيمت بليت را در جذب يا دفع مخاطب بي تأثير دانست. به خصوص اينكه بخش قابل توجهي از تماشاگران سينما را جوانان تشكيل مي دهند. چنان كه در ابتداي اين يادداشت آمده، همراهي سينماي ايران با نرخ تورم در جامعه، گريزناپذير است و تنها با افزايش يارانه هاي دولتي مي توان در برابر گراني بليت ها ايستاد. اتفاقي كه به هر دليل امروز نيفتاده است و حالا تماشاگر گريزپاي سينماي ايران دليل قانع كننده تري هم براي سينما نرفتن دارد.
هر چند تجربه نشان داده كه مردم به گراني قيمت بليت سينما هم مثل خيلي چيزهاي ديگر عادت مي كنند،با اين تفاوت كه سينما در سبد نيازهاي اوليه مردم قرار ندارد و خيلي راحت مي تواند جاي خود را به رقباي قدرتمندتر و البته ارزان تري بدهد.

جام جهاني و افت دوباره فروش فيلم ها
003981.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاوس زياري: تأثير منفي بازي هاي جام جهاني فوتبال بر فروش  فيلم ها در قاره هاي مختلف و بويژه اروپا- كه تماشاگران اصلي اين مسابقات هستند- ادامه دارد.
به نوشته نشريه ورايتي، اين هفته سالن هاي نمايش در اين قاره شاهد يك افت ۴ درصدي ديگر فروش بودند. فيلم هاي سينمايي كه با شروع بازي ها يك افت ناگهاني ۴۰ درصدي فروش را تجربه كردند، حالا اذعان مي كنند كه اين افت فروش به ۷۰ درصد رسيده است. تحليلگران اقتصادي سينما افزايش افت فروش را در رابطه با داغتر و حساستر شدن بازي هاي جام جهاني ارزيابي مي كنند. در عين حال آنها مي گويند به احتمال زياد، افت فروش فيلم ها طي هفته هاي آينده از آن چه كه هست بيشتر نخواهد شد.
سينماهاي اروپا و ديگر نقاط جهان اين هفته شاهد صدرنشيني درام ماجراجويانه و فاجعه اي «پوزيدون» (با بازي جاش لوكاس) بودند. فيلم كه در ۴۹ كشور جهان به روي پرده رفته ۱۰ ميليون دلار فروش كرد و فروش كلي خود را به ۸۵ ميليون دلار رساند. قبل از شروع بازيهاي جام جهاني يك چنين رقم فروشي متعلق به فيلم پنجم يا ششم جدول هفتگي فروش بين المللي فيلم ها بود. (يك هفته قبل از شروع بازيها، «رمز داوينچي» با يك فروش ۵۵ ميليون دلاري صدرنشين جدول شد.)
البته تحليلگران اقتصادي سينما مي گويند كه عدم نمايش فيلم هاي جديد هم در كم شدن فروش كلي فيلم ها تأثير دارند. در حقيقت وحشت تهيه و توزيع كنندگان سينما از عدم موفقيت فيلم هايشان در شرايط كنوني، باعث شده كه اكران عمومي آثارشان را به زمان پايان بازي ها منتقل كنند.
در اين رابطه اقدام كمپاني والت ديزني مثال زدني است. مسئولان اين كمپاني كه فكر مي كردند انيميشن كامپيوتري جديدشان «ماشين ها» توانايي رقابت با بازي هاي فوتبال را دارد، آن را در سطح بين المللي هم اكران كردند (نمايش عمومي فيلم در آمريكا كه چندان تحت تأثير بازي ها نبود، با موفقيت زيادي همراه شد) البته اين كمپاني كه متوجه تأثير بازي ها بر فروش هاي سينما بود، «ماشين ها» را فقط در ۱۸ كشور به روي پرده برد. اين فيلم ۷ ميليون دلار فروش كرد و در رديف سوم جدول نشست.
فيلم دوم جدول «رمز داوينچي» است كه پس از ۵ هفته صدرنشيني از اين مقام به پايين كشيده شد، فروش ۹ ميليوني فيلم فروش كلي آن را به ۴۹۶ ميليون دلار رساند.

نمايش نامه هاي ونگوگ در هلند
گروه ادب و هنر - موزه ونگوگ در هلند ۵۵ نامه ونگوگ را در معرض ديد عموم علاقه مندان قرار مي دهد. اين نامه ها به مدت شصت سال در انبار و دور از چشم بازديدكنندگان قرار داشت.
به نوشته بي بي سي نامه هاي فوق - كه برخي از آنها طراحي هاي سياه و سفيد اين استاد بزرگ دنياي نقاشي را هم در خود دارد - در فاصله سال هاي ۱۸۸۱ تا ۱۸۸۵ نوشته  شده  است. اين نامه ها را ونگوگ در آن زمان براي يكي از هنرمندان هلندي به نام «آنتون ون راپارد» نوشته بود.مسئول موزه آمستردام مي گويد: «اين نامه ها، كليدي مهم براي درك ديدگاه هاي ونگوگ و شرايطي است كه وي را تبديل به يك هنرمند برجسته كرده است».
نامه هاي فوق در كنار ۷۰۰نامه ديگر-كه ونگوگ براي برادرش ليو نوشته بود- قرار مي گيرد. موزه تاكيد مي كند نامه هايي كه به تازگي خريده، ارزش معنوي خيلي زيادي دارد. ليو، معرف ونگوگ به ون راپارد بود. اين دو به مدت چهار سال با هم نامه نگاري داشتند و در اين نامه ها يكديگر را در جريان كارها و فعاليت هاي خود گذاشته و درباره ادبيات و هنر بحث مي كردند.

استقبال گسترده مردم هند از كريش
003984.jpg
گروه ادب و هنر- سينماهاي هند با نمايش عمومي «كريش» شاهد هجوم سيل عظيم جمعيت براي تماشاي اين فيلم بودند. تماشاگران سينما از ۲ ماه قبل منتظر اكران عمومي اين فيلم پرسروصدا بودند.
به نوشته سايت اينترنتي رديف، «كريش» كه صدرنشين جدول هفتگي سينماهاي هند شد، در همان سه روز اول نمايش لقب يك فيلم بسيار پرفروش را گرفت، تحليل گران سينمايي چنين استقبالي را براي «كريش» پيش بيني مي كردند. راكش روشن بازيگر موفق دهه هفتاد سينماي هند، فيلم را براساس فيلمنامه اي از خودش كارگرداني كرده و پسرش هريتيك روشن نقش اصلي آن را بازي مي كند. پريانكاچوپرا، ريكا و پريتي زينتا در فيلم حضور دارند.
«كريش» كه اولين فيلم ابرقهرمانانه صنعت سينماي هند است، روشن را در نقش جواني معمولي دارد كه - مثل ابرقهرمان هايي همچون سوپر من و بتمن- در زمان وقوع خطر تبديل به يك ابر قهرمان مي شود و به مبارزه با عوامل منفي قصه مي پردازد او يك شنل بلند سياه به تن دارد و صورتش را با يك نقاب مي پوشاند، بخش اعظم صحنه هاي فيلم در مالزي فيلمبرداري شده و كار جلوه هاي ويژه آن را متخصصين فيلم «ماتريكس» انجام داده اند.

سريال هاي خارجي شبكه تهران در تابستان
مهر: مجموعه هاي خارجي «شوگان»، «مركز پزشكي»، سري جديد «هشدار براي كبري ۱۱»، «پزشك خانواده» و «راز گنج پنهان» تابستان از شبكه تهران روي آنتن مي رود.
سريال «مركز پزشكي» از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۲ به كارگرداني لوسي گانون ساخته و پخش شد. ژانر اين سريال درام و محصول كشور بريتانيا است. داستان اين مجموعه درباره چند پزشك است كه با شراكت يكديگر يك مركز پزشكي تاسيس مي كنند و با پيوستن جك به آنها در هر قسمت داستان هاي مختلف و مرتبط با كار براي آنها اتفاق مي افتد.
تيزيانا آريستاركو در سال ۱۹۹۸ مجموعه «پزشك خانواده» را در ژانر كمدي جلوي دوربين برد. اين سريال محصول كشور ايتاليا است و داستان آن درباره پزشكي است كه پس از فوت همسرش به همراه خانواده و فرزندانش به شهر ديگري نقل مكان مي كنند و در آنجا در هر قسمت براي هر كدام از شخصيت هاي داستان اتفاقات جالبي رخ مي دهد كه اين سريال را به يك برنامه كمدي خانوادگي تبديل كرده كه براي بيننده ايراني جذابيت فراواني دارد.
سريال «شوگان» هم در سال ۱۹۸۰ به كارگرداني جري لندن ساخته شد. اين سريال در ژانر ماجراجويانه و درام، محصول مشترك آمريكا و ژاپن است. داستان سريال در قرن ۱۶ ميلادي مي گذرد كه تعدادي ملوان انگليسي به رهبري بلك بر در جستجوي سرزمين هاي ناشناخته از ژاپن سر درمي آورند و در آنجا با فرهنگ ژاپن آشنا مي شوند.
همچنين سريال «راز گنج پنهان» درباره چند شمشيرباز است كه در پي يافتن اسرار شمشيرزني كه در نهايت به يافتن گنجي عظيم منتهي مي شود استاد خود را به قتل مي رساند و سپس در جهت دستيابي به اين اسرار با يكديگر درگير مي شوند.
سري جديد «هشدار براي كبري ۱۱» هم در ايام تابستان از شبكه تهران پخش مي شود. اين سريال پليسي آلماني كه توسط رائول همريش كارگرداني شده، با مديريت ناصر طهماسب به فارسي دوبله شده است.

مستند همينگوي پس از ۷۰ سال به نمايش درآمد
مهر- اسپانيايي ها پس از ۷۰ سال به تماشاي مستندي نشستند كه ارنست همينگوي مشهور درباره جنگ هاي داخلي اسپانيا ساخته و در تمام اين مدت مخفي نگه  داشته شده بود.
مستند «زمين اسپانيا» شنبه شب گذشته سرانجام در كشوري به نمايش درآمد كه جنگ هاي داخلي در ۷۰ سال گذشته جان هزاران نفر از مردمانش را گرفته بود. اين اثر كه بر اساس فيلمنامه رمان نويس آمريكايي ساخته شده جنگ داخلي را از نگاه يك خبرنگار روايت مي كند و دربرگيرنده صحنه هايي از جنگ است كه هرگز در اسپانيا به نمايش گذاشته نشده است.
گزارش اين مستند طولاني توسط همينگوي به زبان انگليسي صورت گرفته و نويسنده نامدار جهان جنگ ميان ارتش ياغي ژنرال فرانكو و سربازان دولت جمهوريخواه در نزديكي مادريد را به سال ۱۹۳۷ روايت مي كند. اين اثر همچنين دربرگيرنده اظهار نظرهاي اورسن ولز، كارگردان نامي و ژان رنو، سينماگر فرانسوي است.
سرمايه توليد «زمين اسپانيا» توسط همينگوي و گروهي از هنرمندان آمريكايي چپگرا تامين شد و اين اثر براي روزولت، رئيس جمهور آمريكا و مخاطبان فيلم در فرانسه به نمايش درآمد، اما به سبب مضمون حساسي كه داشت هرگز در اسپانيا روي پرده سينما نرفت. «زمين اسپانيا» امسال همزمان با آمادگي اين كشور براي هفتادمين سالگرد شروع جنگ هاي داخلي ماه آينده در اين سرزمين به نمايش درآمد. رويدادهاي اين اثر مستند نمايانگر مبارزه سربازان فرانكو براي تصاحب مادريد در سال ۱۹۳۷ است.

توزيع كننده آخرين فيلم ييمو معلوم شد
گروه ادب و هنر- «نفرين گل طلايي» ژانگ ييمو يك توزيع كننده خارجي پيدا كرد. يك شركت آسيايي امتياز پخش بين المللي اين فيلم در آمريكا و آمريكاي لاتين را خريداري كرد.
به نوشته خبرگزاري رويتر، اين شركت قبل از اين هم توزيع كننده فيلم هاي اين كارگران مطرح چيني همچون «فانوس سرخ را بلند كن»، «قهرمان» و «خانه خنجرهاي پران» بوده است. ييمو مي گويد همكاري با اين شركت خوب و سودمند است.
فيلم جديد ييمو يك درام تاريخي است كه قصه اش در قرون وسطي رخ مي دهد. خط اصلي قصه فيلم در باره اعضاي يك خانواده سلطنتي است. گونگ لي و چويون فت در فيلم در نقش ملكه و پادشاه ظاهر مي شوند. اين دو و سه فرزندي كه دارند هريك درصدد كسب قدرت كامل سياسي است و تلاش براي رسيدن به اين هدف، اساس روابط شكننده آنها را تشكيل مي دهد.فيلم برداري «نفرين گل طلايي» هم اكنون در چين ادامه دارد. از فيلم به عنوان يكي از گرانترين محصولات امسال صنعت سينماي چين اسم برده مي شود. هنوز زماني براي نمايش عمومي فيلم تعيين نشده است. يكي از مسئولين شركت پخش كننده فيلم مي گويد: «ما احساس مي كنيم اين فيلم، يكي از بهترين آثار كارنامه هنري ژانگ ييمو است. به همين دليل افتخار مي كنيم كه پخش بين المللي آن به ما واگذار شده است.»

پنجاه ميليون تومان جايزه به بهترين  فيلم هاي كوتاه
فارس: به برترين آثار شركت كننده در جشنواره بيست و سوم فيلم كوتاه تهران بيش از پنجاه ميليون تومان جايزه اختصاص داده مي شود.
در سه بخش ملي، بين الملل و ويژه بيست و سومين جشنواره ملي و يازدهمين جشنواره بين المللي جوايز نقدي بالغ بر پنجاه و يك ميليون تومان به برگزيدگان اهدا خواهد شد. در بخش مسابقه سينماي ايران به بهترين تحقيق و پژوهش براي فيلم مستند، فيلمنامه، فيلم تجربي، پويانمايي، مستند، داستاني و فيلم با موضوع پيامبر اعظم(ص) و سرزمين زيباي ما ۲۰ ميليون ريال اهدا مي گردد.
جوايز مسابقه بين الملل در پنج بخش داستاني، مستند، پويانمايي تجربي و بهترين فيلم به معناي مطلق در كل ۱۶ هزار و۵۰۰ يورو تعلق خواهد گرفت.

راهنما
آثار هفت نقاش در گالري بهزاد
مهر:شصت اثر نقاشي از هفت هنرمند نقاش از امروز دهم تير در گالري كمال الدين بهزاد به معرض نمايش عموم درمي آيد.
نمايشگاه گروهي آثار هنرمندان نقاش به مدت پنج روز در گالري كمال الدين بهزاد ادامه خواهد داشت و علاقه مندان به سبك اكسپرسيونيسم مي توانند در روزهاي يادشده از ساعت پنج تا هشت بعد از ظهر از آثار نمايشگاه بازديد كنند.

پنجره هاي نقره اي
در موزه  هنرهاي معاصر
ايسنا: موزه هنرهاي معاصر تهران همايش پنجره هاي نقره اي را با نگاهي به مرور بر عكاسي معاصر ايران و عهد قاجار برگزار مي كند.
اين همايش ۱۲ و ۱۳ تيرماه جاري از ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.

سومين جشنواره تجربي
هنرهاي تجسمي
گروه ادب و هنر - مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري در نظر دارد سومين جشنواره تجربي هنرهاي تجسمي با عنوان «هنر جوان» را با همكاري دفتر امور تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان فرهنگي-هنري شهرداري تهران برگزار كند.
سومين جشنواره هنر جوان در پنج رشته نقاشي، پوستر، تصويرسازي، كاريكاتور و خوشنويسي و هر كدام در دو بخش برگزار خواهد شد.
اهداف، موضاعات هر رشته، شرايط و مقررات، جوايز و اطلاعات جشنواره سوم «هنر جوان»  در سايت اينترنتي www.honarejavan.com اعلام شده است.

نمايشگاه پوسترهاي فرهنگي
مهر: نمايشگاه گروهي پوستر با درونمايه فرهنگي به همت بنياد فردوسي و همكاري راديو جوان و فرهنگسراي هنر از هفتم تا سيزدهم تير در گالري هاي ۲ و ۳ اين فرهنگسرا داير است.

درخشش فيلمسازان جوان ايراني
در اتريش
مهر: فيلمسازان جوان ايراني در سي و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه اتريش تمامي جوايز اصلي جشنواره را از آن خود كردند.
اين جشنواره از ۱۷ تا ۲۵ ژوئن در شهر ابنزه اتريش برگزار شد و در آن فيلم هاي عشق، تيرك چوبي، يك شب ميهماني، اتاق جيغ، سوت، با او، آن دورها مرا متولد كن و روايت شتابزده يك انتقام ساده با پايان خوش، از توليدات انجمن سينماي جوانان به نمايش درآمدند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |