شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۲ - Jul 1, 2006
نخستين مرحله از طرح جهادي ۱۳۷ انجام شد
عكس: گلناز بهشتي
003996.jpg
003999.jpg
004002.jpg
004005.jpg
004008.jpg
004068.jpg
گروه شهري - ديروز محدوده ۱۱۱ كيلومتر مربعي منطقه ۱۹ شاهد آغاز نخستين مرحله از طرح جهادي ۱۳۷ بود. به نظر مي رسد اولويت رفع مشكلات مناطق محروم دليل اصلي شروع اين طرح جهادي از منطقه ۱۹ باشد.
به گزارش همشهري از يكم تيرماه جاري تا نهم اين ماه، ۳ هزار نيروي خدمات شهري شهرداري و ۱۰ هزار نيروي مردمي از محلات خاني آباد نو، شهرك شريعتي، عبدل آباد، نعمت آباد، دولت خواه، صالح آباد، بهشت زهرا و قلعه مرغي روزهاي پر تلاطمي را سپري كردند. ۱۳ هزار نيروي انساني در دو شيفت صبح و عصر بسيج شدند تا با بهره گيري از دهها دستگاه بالابر، جدول شور، باب كت، كاميون، تانكر آب، بولدوزر، گريدر و... به تمامي درخواستهاي ثبت شده اما بدون پاسخ ساكنين منطقه ۱۹ در ارتباط با سامانه ۱۳۷ رسيدگي كنند.
بنابراين گزارش مرمت كوچه ها و خيابانها، پاكسازي جداول و جوي ها، مرمت و نگهداري فضاي سبز، زيباسازي نمادهاي شهري، جمع آوري نخاله و زباله، رنگ آميزي و نصب تجهيزات شهري اعم از سطلهاي زباله و تابلوها، جمع آوري متكديان، مكان يابي و امكان سنجي احداث مراكز ورزشي، فرهنگي، تفريحي، لكه گيري معابر، رنگ آميزي ۵۰۰ هزار مترمربع از ديوارها و... اولويت هاي طرح جهادي سامانه ۱۳۷ در منطقه ۱۹ بود.
خبرنگار ما گزارش مي دهد در راستاي طرح جهادي ۱۳۷ ، ۲۰۰ هزار مترمربع از معابر منطقه ظرف مدت ۱۰ روز با ۳۲ هزار تن آسفالت مرمت و لكه گيري شد، به طوري كه يك مقام مسئول حجم آسفالت بكار گرفته شده در طول اين ده روز را برابر با ميزان مصرف آسفالت اين منطقه ظرف مدت يك سال اعلام كرد. علاوه بر اين دكتر قاليباف شهردار تهران از همان دقايق آغازين صبح روز جمعه نهم تيرماه ضمن بازديد از محلات مختلف منطقه ،۱۹ چهارده پروژه شهري را افتتاح كرد.
چهار زمين ورزشي و چمن مصنوعي، تعاوني اعتباري شهر، نصب تلويزيون شهري در بوستان شهرداري، ساخت مركز كارآفريني بانوان در بوستان شقايق، افتتاح پايانه مسافربري دولتخواه و بهره برداري و ساماندهي چهار بوستان منطقه اي از جمله اين پروژه ها بود.
روز گذشته در جريان نخستين مرحله از طرح جهادي ،۱۳۷ شهردار تهران را كليه معاونان اعم از خدمات شهري، مالي اداري، فني عمراني، شهرسازي و... همراهي مي كردند. قاليباف با حضور در جمع اهالي منطقه ۱۹ به خون برادرش سوگند خورد كه از كليه امكانات،بودجه و اعتبارات شهرداري در درجه نخست براي رفع چهره زشت محروميت از مناطق جنوبي بهره گيرد و پس از آن به سراغ مناطق شمالي شهر برود.
قاليباف از اين طرح به عنوان يك اصل در مديريت شهري نام برد و ادامه داد: واقعيت طرح اين است كه حجم عقب ماندگي ها و محروميت در منطقه ۱۹ و ساير مناطق جنوبي شهر آنقدر زياد و انباشته شده است كه هر قدر هم كه در اين مناطق اعتبار هزينه شود به سرعت هضم و جذب مي شود. وي از جمله اين معضلات را بافت هاي فرسوده، دفع غير بهداشتي فاضلاب، آبهاي سطحي و آلودگي هاي زيست محيطي دانست و قول داد امسال در فصل بارندگي اثري از آبگرفتگي در معابر منطقه ۱۹ نباشد.
وي با اشاره به مساحت ۲۰ كيلومتري حريم منطقه ۱۹ گفت: متاسفانه قانوني كه به تازگي توسط مجلس براي تعيين محدوده حريم شهرهاي كشور به تصويب رسيده براي تهران و چند كلان شهر ديگر مسئله ساز خواهد بود كه البته پس از اعلام نظرات كارشناسي در مورد عواقب اجتماعي، اقتصادي، سياسي و حتي امنيتي براي كلانشهري چون تهران مجلس و وزارت كشور قول داده اند اين قانون صرفا براي تهران و يكي دو كلانشهر بزرگ ديگر مورد تجديد نظر قرار گيرد. منتها تا تعيين تكليف نهايي محدوده حريم تا پايان سال ۸۵ بايد منتظر ماند، چرا كه گذشت ۶ ماه از زمان تصويب اين ماده قانوني ضروري است، در حالي كه هم اكنون ۲ ماه از آن گذشته است. وي اظهار اميدواري كرد در پايان فرصت ۴ماهه هم محدوده حريم تهران مشخص شود و هم مشكلات ساكنين بلاتكليف مانده كه از انواع نارسايي ها و كمبودها در رنج بسر مي برند برطرف شود. ساخت يك فرهنگسراي چند منظوره در عرض ۱۹ ماه براي ساكنين منطقه ۱۹ قول ديگري بود كه شهردار تهران به اهالي منطقه داد.
رودررو با خبرنگاران
خبرنگار همشهري در حاشيه طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ۱۹ در مورد احتمال اجرايي شدن طرح سهميه بندي بنزين از نيمه دوم امسال (مهرماه) و اختصاص سهميه زير ۳ ليتر در روز براي خودروهاي شخصي از شهردار تهران پرسيد با توجه به احتمال افزايش بي سابقه تقاضاي سفر از سوي شهروندان براي تردد با وسايل نقليه همگاني آيا شهرداري تهران برنامه ويژه اي به منظور افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي تا ۳ ماه آينده در دست اقدام دارد يا خير؟ قاليباف پاسخ داد: اين قضيه از موضوعات بسيار مهم و كليدي است اما به شهرداري مربوط نمي شود بلكه به تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ و حمل و نقل عمومي بر مي گردد. لذا اگر در مورد سهميه بندي بنزين تدابير و پيش بيني هاي لازم از سوي دولتمردان صورت نگيرد حتما براي حمل و نقل عمومي و تردد شهروندان به ويژه در كلان شهرها مشكلات جدي فراهم خواهد شد.
وي ادامه داد: در ميان آژانس ها، راهي ها، تاكسي هاي پلاك موقت چنانچه خواسته شود تنها براي تاكسي هاي پلاك قرمز، تسهيلاتي فراهم گردد با در نظر گرفتن سهم اندك تاكسي هاي پلاك قرمز در جابه جايي شهروندان، شاهد بروز مشكلات جدي خواهيم بود. ضمن اينكه نرخ هاي كرايه تاكسي ها كه از سوي شوراي شهر و شهرداري تعيين شد براساس اين تصميم دچار خدشه خواهد شد. پس حتما بايد دولتمردان به اين قضايا توجه كنند.
قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود از توزيع سبد رايگان خانوار به عنوان كار مشترك شهرداري تهران با كميته امداد ياد كرد كه ديروز در جريان اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در ميان ۱۲۰۰ خانوار تحت پوشش با رعايت همه جوانب اخلاقي و رعايت حرمت و كرامت انساني توزيع شد. اين اقدام از سوي شهرداري در پايان هر فصل صورت مي گيرد. وي درباره برخي انتقادها نسبت به افتتاح تعاوني اعتباري شهر كه روز گذشته از جمله پروژه هاي مورد بهره برداري در منطقه ۱۹ بود گفت: اين تعاوني اعتباري از سالها پيش با مجوز وزارت تعاون ثبت و راه اندازي شد و به هيچ وجه غيرقانوني نيست.وي يكي از اقدامات تعاوني اعتباري شهر را توزيع وام ازدواج در ميان دست كم ۶۰ هزار متقاضي كه بعضا از ۲ سال پيش در نوبت دريافت وام قرار دارند اعلام كرد و افزود: با ياري گرفتن از موسسات اعتباري شهر طرح وام ازدواج سرعت گرفته و دو ماه به جلو مي افتد.
وي تامين هزينه طرح هاي جهادي ۱۳۷ را كه هر هفته جمعه ها در يكي از مناطق محروم شهر تهران به اجرا در مي آيد و قرار است هفته آينده ساكنين منطقه ۱۷ شاهد به ثمر نشستن آثار اين طرح جهادي باشند را از محل اعتبارات پيش بيني نشده در اختيار مديريت شهري اعلام كرد كه قرار است تا آخر سال در همين جهت هزينه شود. وي در جريان مصاحبه با خبرنگاران از بازديد خود از كمپ معتادين (مركز بازپروري رهيافتگان) در منطقه ۱۹ اشاره كرد و اظهار داشت يكي از وظايف جدي و اساسي شهرداري تهران پرداختن به موضوعات و معضلات اجتماعي است و رمز تفكيك سازمان فرهنگي هنري با معاونت اجتماعي شهرداري درجه اهميت و اولويتي است كه مديريت شهري به موضوعات اجتماعي به صورت مجزا و مستقل از موضوعات فرهنگي و هنري دارد. لذا در اين باره سعي كرديم طي ۶ ماه گذشته بسترسازي هاي خوبي در حوزه مسائل اجتماعي به انجام برسانيم كه تابستان جاري برخي از ثمرات آن را در سطح شهر خواهيم ديد و اميدواريم تا دو سال آينده توسعه ناهنجاري ها را متوقف و به مرحله كنترل معضلات اجتماعي دست يابيم.
نمايشگاه و سايت همراز ياس
از سوي ديگر نمايشگاه و سايت بانوان شهيده جهان اسلام «همراز ياس» هم روز پنجشنبه با حضور دكتر قاليباف آغاز به كار كرد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف - شهردار تهران - با حضور در مراسم افتتاح نمايشگاه بانوان شهيده جهان اسلام گفت: آغاز به كار سايت همراز ياس با بكارگيري ۱۲ زبان خارجي، پل ارتباطي مناسبي با دنياي مخاطبين است و اين سايت با بهره گيري از كارشناسان مطالعاتي، نيازسنجي ايجاد محيط الكترونيكي براي گفتگو با علاقمندان در سراسر دنيا را انجام خواهد داد. دكتر زهرا مشير مشاور امور بانوان در شهرداري تهران درباره اهداف اين نمايشگاه گفت: با افتتاح اين نمايشگاه كه با همكاري مشترك بنياد شهيد، سازمان فرهنگي و هنري و معاونت اجتماعي شهرداري صورت گرفته است قصد داريم با گردآوري آثار مختلفي از زنان شهيده، موزه بانوان شهيده را راه اندازي كنيم.

نگاه
004065.jpg
داود كاظمي

ستون نامه ها
پروژه مهاجرت معكوس
ناصر كرمي
چندي پيش در همين ستون مطلبي آمده بود درباره نادانستگي ها و گزافه گويي هاي فاحش يكي از مديران. همان جا گفته شده بود كه چاپ اين گونه حرف هاي پا در هوا روش معمول روزنامه هاست و هر روز با تورقي مختصر مي توان چندين مورد مشابه را از نظر گذراند. بر اين نمط، گفت وگويي چاپ شده است از مديري ديگر كه همان قدر اسباب فراخي خاطر است. در اين گفت وگو خبر از اين داده شده كه «پيش نويس اوليه سند ملي مهاجرت معكوس» تهيه شده است و عنقريب پيش نويس دوم اين سند هم آماده مي شود. حسب الظاهر بر مبناي اين سند قرار است كه «با كمك مسئولان شهرهاي مهاجرفرست مشكلات شناسايي شده و شرايط مساعد ايجاد  شود تا اين مهاجرت ها شكل نگيرد.» به زبان ساده تر بر مبناي اين سند قرار است كاري كنند كه ديگر كسي هوس مهاجرت به تهران را نكند و هر كس هر جا كه هست همان جا بماند. گوينده اين خبر يكي از مقامات استانداري تهران است، بالتبع مجري سند مذكور هم بايد همين نهاد باشد.يعني استانداري تهران در نظر دارد برنامه هايي اجرا كند كه في المثل فلان صياد زابلي كه خشكي هامون و گرسنگي بچه ها وادارش مي كند براي سد جوع به تهران بيايد، يا فلان دامدار دشت مغان كه ديگر مرتعي برايش باقي نمانده تا گوسفندي در آن بچراند و يا فلان جوان تحصيل كرده بوشهري كه اصلاً در محل سكونتش هيچ فرصت شغلي منطبق با رشته تحصيلي او وجود ندارد و يا فلان جوان مازندراني كه زمين دوهكتاري پدرش تكافوي تأمين معيشت دوازده سر عائله خانواده را نمي كند، جملگي وسوسه مهاجرت به تهران را رها كنند و دل از زادبوم خويش نكنند. به عبارت ديگر استانداري تهران مدعي است كه مي تواند تمام مشكلات معيشتي ميليونها شهروند ساكن در اقصي نقاط كشور را برطرف كرده، براي سالانه دويست هزار نفر نيروي مازاد مناطق روستايي كار پيدا كند، مانع از روند يكجانشيني صدهاهزار كوچنده ايران شود، صنايع رو به ورشكستگي كشور را نجات داده و توسعه دهد،فرصت هاي برابر فرهنگي، تفريحي، تحصيلي و آموزشي براي همه مردم ايران ايجاد كند، استاندارد خدمات بهداشتي و درماني همسنگ تهران براي تمام كشور ايجاد كند و ده ها كار مشابه. اما به فرض اين كه چنان سندي واقعاً به قصد اجرا تهيه شده باشد،تكليف «پروژه ملي مهاجرت معكوس» چه خواهد شد؟ كارهايي كه گفته شد، اگر شدني بود كه خود دولت انجام مي داد و نمي گذاشت افتخار انجام آن به يكي از نهادهاي كوچك وابسته به دولت، يعني استانداري يكي از استانها برسد.پس در نهايت براي اينكه سند مذكور زمين نماند دوگزينه را مي توان به آنها پيشنهاد كرد: يا مصاحبه ديگري انجام و ضمن دفاع از سند تهيه شده، عدم همكاري نهادهاي ديگر را عامل اجراي آن بدانند و يا اين كه با گماردن مأمور در عوارضي هاي ابتداي اتوبان هاي قم و كرج مانع از ورود مهاجران جديد به پايتخت بشوند!

حاشيه هاي طرح جهادي ۱۳۷
گروه شهري- ساعت ۸ صبح قبل از اين كه شهردار به منطقه وارد شود، بسياري از ساكنان منطقه ۱۹ در جلوي شهرداري، اجتماع كرده بودند. حضور او در همان لحظات اول، باعث تجمع بسياري از مردم شد. اين ازدحام در تمام طول روز و به  هنگام بازديد و افتتاح پروژه هاي عمراني به چشم مي خورد.
* پيرمردي در همان لحظات اوليه ورود دكتر قاليباف، در حالي كه ناني در دست داشت، به سمت وي آمد و با صميميت تكه اي از نان را به شهردار تعارف كرد. دكتر قاليباف نيز با لبخندي بر لب در حالي  كه در كنار ساختمان تعاوني اعتباري شهر آماده افتتاح بود، تكه اي از نان پيرمرد را گرفت و با وي به گفت وگو پرداخت.
* پس از افتتاح تعاوني اعتبار شهر منطقه ۱۹ دكتر قاليباف، به عنوان اولين دارنده حساب در اين تعاوني، ثبت نام كرد و حسابي براي خود گشود.
* مركز بازپروري ره يافتگان، با كمك شهرداري منطقه ۱۹ به دست دكتر قاليباف افتتاح شد. به  هنگام افتتاح اين طرح، پس از ورود دكتر قاليباف به محوطه اين ساختمان، اهالي اقدام به قرباني يك رأس گوسفند كردند كه با مخالفت شهردار تهران روبه رو شد و مراسم قرباني گوسفند انجام نشد.
* در قسمتي از مراسم، جايي براي پذيرايي تعبيه شده بود كه با چاي از ميهمانان و مسئولان پذيرايي مي كردند.
* پيرزني كه گويا از صبح منتظر دكتر قاليباف بود، پس از رسيدن وي به بوستان محله بستان، با اسپند و آب و تخم مرغ، دعاگويان در ميان جمعيت راه باز كرد و پس از آن كه شهردار را ديد، با سلام و صلوات، تخم مرغ ها را به گرد سرش چرخاند و با خواندن «الحمد» در پي دور كردن چشم زخم از شهردار بود.
* بوستان محله اي دولت خواه بيشترين جمعيت را در خود جاي  داده بود. پس از رسيدن به آنجا، شهردار تهران به ميان انبوه مردم رفت و چندين دقيقه بعد (حدود نيم ساعت) با اصرار ساير مسئولان سوار بر ميني بوس مخصوص مسئولان شد و به سمت پروژه بعدي حركت كرد.

با حضور شهردار تهران انجام مي شود
گشايش رسمي تونل رسالت همزمان
با ميلاد خجسته حضرت فاطمه (س)
گروه شهري- تونل رسالت به عنوان يكي از بزرگترين پروژه هاي شهري، ۲۴ تيرماه جاري همزمان با شب ميلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) گشايش مي يابد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مراسم گشايش تونل رسالت ساعت ۱۸ روز ۲۴ تيرماه ۸۵ با حضور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران برگزار مي شود. مهندس سيد رضا ميرصادقي مجري پروژه هاي تونل رسالت در اين باره گفت: بنابه نظر دكتر قاليباف، شهردار تهران، مراسم رسمي گشايش تونل رسالت در شب ميلاد فرخنده حضرت فاطمه(س) برگزار مي شود. مجري پروژه تونل رسالت افزود: در حال حاضر ساخت بخش سازه اي تونل رسالت به طور كامل به پايان رسيده و مراحل تكميلي و نصب برخي تجهيزات از جمله سيستم هاي پيشرفته تهويه هوا در حال انجام است. وي افزود: تونل رسالت از ۱۵ تيرماه آماده بهره برداري است و مراحل اجرايي كار تا اين روز به پايان مي رسد. ميرصادقي خاطرنشان كرد: راندمان كاري پروژه در ماه هاي اخير را مي توان از مقدار هزينه صرف شده و فعاليت سه شيفت در كارگاه ها مشخص كرد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |