شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۲ - Jul 1, 2006
رهبر معظم انقلاب: دستگاه قضايي به تنهايي
نمي تواند همه امور كشور را اصلاح كند
004014.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامي  چهارشنبه گذشته در ديدار رئيس و مسئولان قوه قضائيه و جمعي از خانواده هاي شهداي هفتم تير، علت اصلي مخالفت نظام سلطه را با نظام جمهوري اسلامي ايران استقلال خواهي و ايستادگي ملت ايران در مقابل فزون خواهي هاي سلطه طلبان دانستند و تاكيد كردند: توطئه به شهادت رساندن آيت الله بهشتي و جمعي از مسئولان و فعالان سياسي نظام در سال ۱۳۶۰ و انواع فشارهاي نظامي، سياسي و اقتصادي از بيست و هفت سال گذشته تا به امروز با هدف ضربه زدن به پايه هاي نظام اسلامي بوده است، بنابراين در چنين شرايط حساسي همه آحاد مردم و همچنين مسئولان در قواي سه گانه بايد بسيار هوشيارانه و عاقلانه در جهت استحكام بيش از پيش پايه هاي نظام حركت كنند و ضمن حفظ وحدت و همدلي با احساس مسئوليت در صحنه كار و تلاش حاضر باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به موقعيت راهبردي سياسي و اقتصادي ايران در منطقه حساس خاورميانه و به چالش كشيده شدن نظام سلطه جهاني به وسيله نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران افزودند: جمهوري اسلامي ايران تنها كشور جهان است كه مسئولان، ملت و نخبگان آن به صورت منسجم و با همه وجود در مقابل زورگويي نظام سلطه ايستاده  است. بنابراين اختلاف قدرت هاي سلطه طلب با نظام اسلامي اختلافي معمولي نيست.
رهبر انقلاب اسلامي پشتوانه نظام اسلامي را هفتاد ميليون جمعيت كشور و احساسات دوستانه دنياي اسلام دانستند و با تأكيد بر اين كه بسياري از كشورهاي دنيا هيچ گونه خصومتي با نظام جمهوري اسلامي ندارند و بيشتر آن ها به صورت آشكار و يا پنهان مواضع مستقل و ايستادگي ملت ايران را تحسين مي كنند، خاطرنشان كردند: بيشترين دشمني با نظام اسلامي از جانب كشورهايي است كه انگيزه هاي سلطه طلبي بيشتري دارند.
حضرت  آيت الله خامنه اي، مسئوليت ملت و مسئولان را در چنين شرايطي، تاريخي و سرنوشت ساز دانستند و تصريح كردند: برهه كنوني حيات ملت ايران شايد در طول صدها سال براي ملت ها و كشورهاي ديگر پيش نيايد ضمن آن كه عملكرد صحيح و هوشيارانه مردم و مسئولان در اين برهه براي صدها سال آينده تاثيرگذار خواهد بود.
ايشان وضع كنوني ايران و نظام اسلامي را بسيار بهتر از بيست و هفت سال گذشته ارزيابي و تأكيد كردند: با وجود تلاش هاي انجام گرفته ظرفيت هاي كار فراوان است و بايد با تلاش مضاعف، از نقاط ضعف كاسته و بر نقاط مثبت افزوده شود و ملت و مسئولان ايران ثابت كرده اند كه توانايي انجام اين كار را دارند.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود، شهيد آيت الله بهشتي را معمار حقيقي دستگاه  قضايي جمهوري اسلامي دانستند و افزودند: قوه قضائيه بايد مرجعي اطمينان بخش براي احاد مردم و نقطه اميد و جلوه گاه عدالت براي مظلومان، باشد.
ايشان با تأكيد بر اين كه بايد همواره به دستگاه قضايي در ميان مردم به عنوان يك حكم عادل، منصف، تيزبين و هوشيار، نگريسته شود خاطرنشان كردند: مهم ترين مسئوليت قوه قضائيه مبارزه با جرم و تخلف و اجراي قاطعانه عدالت است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اين كه دستگاه قضايي به تنهايي نمي تواند همه امور كشور را اصلاح كند، افزودند: اگر دستگاه قضايي وظيفه خود را به صورت كامل و صحيح انجام دهد، ديگر دستگاه ها نيز مجبور به حركت به سمت صلاح و مبارزه با عوامل فساد خواهند شد.
ايشان همچنين لزوم برخورد قاطعانه با تخلفات در قوه قضائيه و حتي حساس بودن به شبهه تخلف را يادآور شدند.

لاريجاني و سولانا چهارشنبه هفته جاري ديدار مي كنند
گزارش مذاكرات و سخنراني متكي در نيويورك
هشدار ايران به آمريكا در ضبط آثار باستاني و فرهنگي
004017.jpg
ايرنا: منوچهر متكي  وزير خارجه  هشدار داد كه  اگر آمريكا در مسير اجراي  احكام  صادره  برخي  محاكم  قضايي  خود، متعرض  اموال  و دارايي هاي ايران  شود، با اقدام  مشابه  تهران  مواجه  خواهد شد. اين  هشدار وزير خارجه  ايران  پس  از آن داده  شد كه  يك  قاضي  آمريكايي  حكم  داد كه  بخشي  از آثار باستاني  و فرهنگي  ايران  كه  در موزه هاي  آمريكا نگهداري  مي شود، به  مزايده  گذاشته  شده  و پول  آن در اختيار اسرائيلي  ها قرار گيرد. بخش  عمده اي  از اين  آثار متعلق  به  تخت  جمشيد است  كه  ارزش  آنها به  دليل  قدمت  و نوع ، قابل  تخمين  نيست .
متكي  پنج شنبه  (گذشته) در نيويورك  گفت : مجلس  شوراي  اسلامي نيز متقابلاً در سال  ۱۳۷۸ قانوني  را به  تصويب  رساند كه  بر اساس  آن محاكم  داخلي  ايران  نيز اين  حق  را دارند كه  عليه  دولت هاي  خارجي  كه  عليه  ايرانيان  دست  به  اقداماتي  زده اند، اقامه  دعوا كنند. بر اساس  اين  قانون  دعاوي  مختلفي  مرتبط با كودتاي  ۲۸ مرداد، جنايات  تروريستي  در داخل  كشور، كشتار مردم  و مقامات  و به  راه  انداختن  جنگ  تحميلي ، عليه  آمريكا اقامه  شده  است . تاكنون  ۳ميليارد دلار احكام  جزايي  صادر و دولت  آمريكا در چارچوب  اين  احكام  محكوم  شده  است .
وي  افزود، اگر آمريكا در جهت  اجراي  احكام  صادره  محاكم  قضايي  خود متعرض  اموال  و دارايي هاي  ايران  شود، بديهي  است  كه  با اقدام  مشابه  تهران  مواجه  خواهد شد. آمريكايي ها با حكم  اخيرشان  مرتكب حركت  ضد فرهنگي  شده اند و طبيعي  است  كه  ما موضوع  را در يونسكو و سازمان هاي  بين المللي  مرتبط با توريسم  مطرح  و پيگيري  مي كنيم . درست  است  كه  حكمي  صادر شده  و به  مرحله  اجرايي  متمايل  نشده ، اما در مجموع  يك  اقدام  ناشايست  فرهنگي  از طرف  آمريكا است . متكي اطمينان داد كه تمام مراكز ايراني مرتبط با اين كار، موضوع را در دستور كار خود قرار داده و پيگيري مي كنند.
گروه سياسي - در مسكو و روز پنج شنبه گذشته وزراي خارجه هشت كشور صنعتي موسوم به جي هشت در جلسه اي شركت كرده و مسائل مختلفي را مورد بررسي قرار دادند كه در ميان آن پرونده هسته اي ايران نيز مورد بحث قرار گرفت و نتيجه آن در بيانيه پاياني و در يك جمله آمده كه «ما از نبود پاسخ رسمي ايران به اين پيشنهاد مثبت مأيوس شده ايم.» وزراي خارجه حاضر در اجلاس از پيش مي دانستند كه به زودي علي لاريجاني و خاوير سولانا قرار است مذاكره كنند و دفتر سولانا در بروكسل و يك مقام آگاه در تهران هر دو تأييد كردند كه روز چهارشنبه هفته جاري در بروكسل با يكديگر ديدار مي كنند. اين ديدار نخستين ديدار رسمي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از تحويل بسته پيشنهادي كشورهاي ۱ + ۵ است كه در تهران انجام شده بود. پس از تحويل بسته نيز مقامات غربي از راههاي رسانه اي ايران را تحت فشار گذاشته اند كه زودتر به اين پيشنهادها پاسخ دهد كه سياست رسمي ايران اين است كه با صرف زمان صحيح و كافي پيشنهادها را بررسي كند و به آن پاسخ دهد. منوچهر متكي، وزير خارجه ايران نيز كه در نيويورك به سر مي برد در آخرين واكنش رسمي به اين پرسش اعلام كرد كه امكان ندارد ايران پيش از ماه آگوست (كه از دهم مرداد شروع مي شود) به اين پيشنهادها پاسخ دهد. وزير دفاع روسيه در مسكو گفته كه ايران به زودي تاريخي را براي پاسخ خود تعيين مي كند. سرگئي ايوانف كه مشخص نيست به چه دليلي از سوي ايران سخن مي گويد، به رويترز گفت كه تا ۱۴ تير مشخص مي شود كه ايران چه زماني به پيشنهادها پاسخ مي گويد.
اما منوچهر متكي وزير خارجه سه شنبه گذشته راهي نيويورك شد و پس از ورود و ديدار با كوفي عنان به سرعت موضع ايران را به جنايات وحشيانه صهيونيست ها در نوار غزه نشان داد و متعاقب آن نامه اي را نيز به دبير كل سازمان ملل تسليم كرده و در آن تصريح كرد كه تجاوزات جاري، صلح و امنيت بين المللي را به مخاطره انداخته و جمهوري اسلامي خواستار آن است كه شوراي امنيت به وظيفه خود به نحو مقرر در منشور سازمان ملل عمل كند.
به گزارش ايرنا از نيويورك، متكي در اين نامه تأكيد كرده كه تجاوزات جديد رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين در تعارض آشكار با اصول اوليه حقوق بين الملل و مفاد منشور ملل متحد است. وزير خارجه ايران كه به جهت اجلاس مقابله با تجارت سلاح هاي غيرقانوني به مقر سازمان ملل متحد رفته، ديپلماسي ايران را فعال كرده و در گفت وگو با رسانه هاي گروهي تأكيد كرد كه ايران خواهان منطقه عاري از سلاح هاي كشتار جمعي است. وي پس از سخنراني در مجمع عمومي، در يك كنفرانس خبري حاضر شد و در نخستين واكنش به بيانيه وزراي خارجه گروه هشت در مسكو اعلام كرد كه ايران اولتيماتوم زماني را نمي پذيرد و پيشتر تصريح كرده كه در ماه آگوست ايران پاسخ مي دهد نه در اوائل و يا اواسط آن. به گزارش رويترز، وزير خارجه ايران در نيويورك گفت كه سولانا در هنگام تسليم بسته به ايران هيچ بحثي از مهلت زماني نكرده و پيامي نيز مبني بر تاريخ دقيق براي پاسخگويي به ايران تحويل داده نشده است. موازي با فعاليت هاي ديپلماتيك ايران در نيويورك، دبير كل سازمان ملل متحد نيز در گفت وگويي با بي بي سي از مذاكرات خود با وزير خارجه ايران سخن گفت و تأكيد كرد كه اين مسئله را نمي توان با زور حل كرد و همه نياز داريم كه مذاكره و گفت وگو كنيم. خاوير سولانا نيز در مطلبي كه در روزنامه استاندارد اتريش چاپ كرده، مردم ايران را سزاوار همكاري بين المللي دانسته است.

تقويت همكاري امنيتي ايران و پاكستان
گروه سياسي - در تماس تلفني بين وزيران كشور ايران و پاكستان كه پنج شنبه گذشته انجام شد،  دو طرف بر همكاري هاي امنيتي بيشتر تأكيد كردند. به گزارش روابط عمومي وزارت كشور مصطفي پورمحمدي از همتاي پاكستاني خود خواست كه اقدامات دولت خود در مقابله با گروه هاي تروريستي را تقويت كند. شيرپائو نيز در اين مذاكره تلفني تأكيد كرد كه دولت متبوع وي جهت مقابله با گروه هاي تروريستي عزم جدي دارد. دو طرف تماس هاي مستقيم را در ايجاد ثبات در مرز هاي دو كشور مؤثر دانستند.

حضور رئيس جمهوري در اجلاس سران اتحاديه آفريقا
004011.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري سه شنبه گذشته با وزير و مسئولان وزارت اطلاعات ديدار و تأكيد كرد كه دشمنان از تأثير توطئه ها و فشارهاي خارجي براي شكست دادن نظام مقدس جمهوري اسلامي نااميد شده اند.
به گزارش دفتر رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد گفت: برخي افراد شكست خورده تصور مي كنند كه با ايجاد اخلال در عرصه هاي مختلف و جنگ رواني مي توانند با تشويش اذهان جامعه اهداف دشمنان را محقق كنند در حالي كه با هوشياري مردم همواره شكست خورده اند.
رئيس جمهوري همچنين چهارشنبه گذشته در جلسه هيأت دولت با گراميداشت ياد و خاطره شهداي هفتم تير، ضمن تسليت ايام فاطميه و سالروز شهادت حضرت زهرا(س) بر الگوگيري از آن بزرگوار در تمام شئون به ويژه از سوي بانوان فهيم و عفيف ايران تأكيد كرد. احمدي نژاد پنج شنبه گذشته به دعوت رئيس جمهوري گامبيا و براي شركت در جلسه سران اتحاديه آفريقايي راهي بانجول، پايتخت گامبيا شده و مورد استقبال رسمي الحاجي يحيي جامه رئيس جمهوري گامبيا شد و در ضيافت شام كه به افتخار وي برگزار شده بود، شركت كرد.

انتخابات همزمان خبرگان و شوراي شهر
مغاير قانون نيست
مهر: عباسعلي كدخدايي با تأكيد بر اينكه برگزاري همزمان سه انتخابات مجلس خبرگان، شوراهاي شهرو روستا و مياندوره  اي مجلس، مغايرتي با قوانين ندارد، اعلام كرد: در صورتي كه چنين مصوبه اي از سوي مجلس دريافت كنيم، شوراي نگهبان در اولين فرصت در جلسه رسمي آن را مورد بررسي قرار خواهد داد.
كدخدايي در پاسخ به سئوالي در خصوص برگزاري همزمان انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان و دوره سوم شوراهاي اسلامي شهر و روستا در آبانماه سال جاري كه هفته گذشته در كميسيون امنيت ملي مجلس به تصويب رسيد، اظهار داشت: قبلا اعلام كرده ام كه شوراي نگهبان با اين همزماني موافق است. در قانون مربوطه، براي زمان برگزاري انتخابات شوراي شهر موعد قانوني خاصي تعيين نشده و تنها آمده است كه پيش از پايان دوره شوراي شهر بايد انتخابات دوره بعدي برگزار شود و لذا شوراي نگهبان هيچ منع قانوني از جهت هماهنگي براي اجرا و نظارت براي برگزاري همزمان انتخابات شوراهاي شهر با مجلس خبرگان ندارد.قائم مقام شوراي نگهبان با استقبال از اقدام كميسيون امنيت ملي مجلس در تصويب برگزاري همزمان انتخابات آتي مجلس خبرگان و شوراهاي شهر و روستا، گفت: همزماني انتخابات آتي موجب صرفه جويي در هزينه هاي مالي، سياسي و اجتماعي انتخابات شده و از ركود و توقف فعاليت هاي اقتصادي نيز جلوگيري مي كند.

يادداشت
سكوت در مقابل فاجعه بشري
رژيم صهيونيستي بار ديگر با جنايت در غزه و ايجاد شرايط غيرانساني عليه مردم بي دفاع فلسطين نشان داد كه به هيچ معاهده بين المللي پايبند نيست.
حمله اسرائيل به غزه كه از آن به عنوان فاجعه انساني ياد مي شود در شرايطي در حال انجام است كه جهان يا در مقابل آن سكوت كرده و يا به خويشتنداري و نصيحت كردن رژيم صهيونيستي بسنده كرده است.
اسرائيل اگر چه اسارت سرباز خود را بهانه اي براي حمله قرار داده،  اما در ميان محافل ديپلماتيك جهان ترديدي وجود ندارد كه اين اقدام صرفاً بهانه اي براي سرنگوني دولت مردمي حماس است.
اين تهاجم وحشيانه به ويژه دستگيري مقامات دولتي فلسطين نشان داد كه رژيم صهيونيستي به توافقات بين المللي پايبند نيست و حاكميت فلسطيني ها در سرزمين خودشان در شرايطي كه كشوري به نام اسرائيل وجود داشته باشد،  از مرز شعار فراتر نخواهد رفت.
اقدامات شنيع رژيم صهيونيستي بدون ترديد از حمايت هاي بي دريغ آمريكا و ديگر كشورهاي اروپايي و سكوت كشورهاي عرب ناشي مي شود و در چنين شرايطي است كه كمرنگ بودن نقش سازمان هايي مانند كنفرانس اسلامي نمود بيشتري مي يابد.

ديدگاه
طرف مقابل آمريكا بچه نيست، ۷۰ ميليون ايراني است
هانس بليكس
دبيركل پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي
حضور آمريكا در بسته پيشنهادي اروپا به ايران را مي توان مثبت تلقي كرد چرا كه پيشتر حضور ديپلماتيك را به آلمان و انگليس واگذار مي كردند اما به هر حال اين حضور مهم است. در پرونده كره شمالي نيز آمريكا حاضر به گفتگو نمي شد اما به هر حال اين اتفاق افتاد. حضور آمريكا از اين بابت مهم است كه انجام برخي تعهدات را فقط آمريكا مي تواند انجام دهد مانند عضويت در سازمان تجارت جهاني و يا مباحث امنيتي. اروپا قدرت تضمين امنيتي به ايران را ندارد اما آمريكا مي تواند. مشكل اين جاست كه آمريكا هميشه حتي در حال مذاكره چوب را بالاي سر خود مي چرخاند تا طرف مقابل خود را بترساند. آمريكا بايد بداند كه طرف مقابل آنها بچه نيست، ۷۰ ميليون ايراني طرف مقابل آمريكا است.
روزولت مي گفت كه با طرف مقابل به نرمي سخن بگو اما چوبي بزرگ را نيز در دست نگه دار. همه مي دانند كه آمريكا چوب به دست دارد حالا ديگر احتياجي به تكان دادن آن و تهديد كردن اين و آن نيست. اگر بخواهيم به مسئله هسته اي ايران و كره شمالي نيز نگاه كنيم، مشكل كره شمالي حادتر و سخت تر است اما در مركز توجه آمريكا نيست چون بحث امنيت ژاپن مطرح است كه مساله غيرقابل حلي نيست اما به دليل موقعيت ايران در خاورميانه و بحث اسرائيل، آمريكا روي اين مساله تاكيد زياد دارد. آمريكا و انگليس به حقايق روز توجه نكرده و به عراق حمله كردند چون فكر مي كنند مثل داستانهاي قديمي دنبال شكار جادوگر مي روند و همه هم باور مي كنند كه جادوگر وجود دارد. بيش از ۷۰۰ بازرسي تخصصي در عراق انجام شد و كوچكترين مدركي كه صدام درپي ساخت سلاح هاي كشتار جمعي است، يافت نشد. مساله اين جاست كه فاكتورهاي زيادي به هم وابسته هستند كه بايد آنها را گروهي حل كرد. خاورميانه عاري از سلاح بدون صلح مداوم،  ممكن نيست. اگر اسرائيل بتواند تضمين دهد، مي توان اين كار را در منطقه انجام داد. ما در حال حاضر كشورهايي را داريم كه نظام ان پي تي را نقض كرده اند، هند، پاكستان و اسرائيل و هيچ گاه نه تحريم شده اند و نه تهديد. اما ايران عضو ان پي تي است، هيچ مدركي كه نشان دهد درپي دستيابي به سلاح است، ديده نشده است. مشكل در مقابله با گسترش سلاح هاي كشتار جمعي ايران نيست. مشكل هند، پاكستان و اسرائيل هستند كه آنها را بايد به توقف ساخت سلاح اتمي و نابودي آنها سوق داد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |