شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۲ - Jul 1, 2006
همشهري بررسي مي كند:
جهان نماي 2 در قم كليد مي خورد
گروه شهري آرش نهاوندي: ساخت جهان نماي دوم، ميراث مذهبي و فرهنگي شهر قم را تهديد مي كند.مجتمع خورشيد در حريم درجه دو حرم معصومه منظر و حريم اين حرم مطهر را مخدوش كرده است.
به گفته حجت الاسلام فخر الدين صابري اين مجتمع عظيم در بخش شمال غربي حريم درجه دو حرم حضرت معصومه با ارتفاع 5/17  متر در پنج طبقه ساخته مي شود. اين اقدام در حالي انجام مي گيرد كه ارتفاع مجاز براي ساخت و ساز در حريم درجه دو حرم حضرت معصومه(س) 5/10 متر (درحدود سه طبقه) تعريف شده است.ساخت اين بناي بزرگ به عهده سازمان عمران شهري و سازمان مسكن و شهرسازي استان قم است.
حجت الاسلام صابري دراين باره مي گويد: اواخر سال گذشته مراحل ساخت عمارت خورشيد آغاز و بلافاصله با اعتراض اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري قم مواجه شد. در همان زمان معاون عمراني استانداري قم درخواست رفع مشكل كرد و نامه اي براي دفتر حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ارسال شد تا در ضوابط تعيين شده براي اين حريم درجه دو تجديد نظر شود.
مجتمع خورشيد مجتمعي تجاري، رفاهي، پذيرايي و اقامتي است كه براي ساخت آن نيز سرمايه گذاري هاي كلاني انجام گرفته است. متوليان ساخت مجتمع خورشيد- سازمان عمران شهري و سازمان مسكن و شهرسازي استان قم- مدعي شده اند در صورتي كه اين بنا با ارتفاعي كمتر از 5/17 متر ساخته شود به صرفه نخواهد بود و آنچه در كاربري اين بنا انديشيده شده براي ساختماني با پنج طبقه است.احداث بناهاي مرتفع در محدوده بافت هاي تاريخي براي اولين بار نيست كه صورت مي گيرد و پرونده برج جهان نما كه در يونسكو نيز نسبت به بررسي آن اقدام شد از اولين پرونده هايي از اين دست است كه در كشور تبديل به بحران فرهنگي بزرگي شد.
جهان نما و خورشيد
اما ميان اين دو طرح تفاوت هايي وجود دارد، يكي از تفاوت هاي بارز ميان بناي جهان نما و مجتمع خورشيد در اين است كه برج جهان نما در شهري احداث شد كه بزرگترين ميدان آن- نقش جهان- در يونسكو به ثبت جهاني رسيده بود. پرونده جهان نما چنان بيخ پيدا كرد كه رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز مستقيماً به واكنش دراين باره پرداخته و گفته بود: رئيس جمهوري تأكيد كرده در صورت لزوم برج جهان نما را خريداري و نسبت به تعديل آن اقدام كنيم.او افزوده بود: هيأت دولت و رئيس جمهوري نيز آماده اند به شهرداري اصفهان كمك كنند تا در جريان تعديل اين برج، خسارت كمتري متحمل شود.ديگر تفاوت پرونده جهان نما با مجتمع خورشيد، وجوه مميزه دو بناي تاريخي است كه منظر آنها در خطر قرار گرفته، در حالي كه بناي ميدان نقش جهان بيشتر بنايي تاريخي است، در بناي حريم حضرت معصومه(س) رنگ و بوي مذهب پررنگ تر است.ديگر مورد تفاوت در اين نهفته است كه برج جهان نما تعديل شده و قرار است از ارتفاع آن مقداري ديگر نيز كاسته شود، اما ساخت مجتمع خورشيد هنوز به پايان نرسيده و درواقع مراحل اجرايي ساخت آن در جريان است و مي توان به آساني از ادامه عمليات ساخت آن جلوگيري كرد.
وجوه تشابه
به همان ميزان كه تفاوت هايي ميان دو بناي ياد شده وجود دارد، وجوه تشابهي نيز وضعيت آن دو را به هم پيوند مي زند.يكي از اين وجوه تشابه تاريخي بودن هر دو بنا است. علاوه بر اين مذهبي بودن نيز از موارد تشابه ديگر است. به رغم آن كه حرم مطهر حضرت معصومه (س) صرفاً داراي كاربري مذهبي است اما در ميدان نقش جهان نيز دو بناي عظيم- مسجد شيخ لطف ا... و مسجد امام وجود دارند كه به آن ميدان جلوه مذهبي مي بخشند.تشابه ديگري نيز ميان اين دو بناي تاريخي وجود دارد و آن اين كه منظر و حريم هر دو بنا تهديد شده و براي جلوگيري از مخدوش شدن حريم اين دو بنا انجام اقدامات تحديدي ضروري به نظر مي رسد، حال كه در هر دو مورد شهرداري ها مصمم به ساخت بناهاي رفاهي و تجاري هستند.در اين ميان اما بناي حرم مطهر حضرت معصومه(س) از شانس بيشتري نسبت به بناهاي موجود در ميدان نقش جهان برخوردار است. زيرا همان گونه كه گفته شد، مجتمع خورشيد در مراحل اوليه ساخت است و مي توان احداث آن را با كمترين هزينه اي متوقف كرد. در حالي كه تعديل برج جهان نما به دليل ادامه روند ساخت آن و تكميل طبقات فوقاني ممكن است تبعاتي به همراه داشته باشد.

چشم انداز
003942.jpg
ساخت بناهاي مرتفع در محدوده بناها و بافت هاي تاريخي ازجمله مواردي است كه تاكنون بارها از سوي دستگاه هاي دولتي ناديده گرفته شده است.
يكي از اين موارد ساخت مجتمع رفاهي خورشيد در حريم حرم مطهر حضرت معصومه(س) است كه به رغم مخالفت مسئولان فرهنگي سازمان عمران شهري و سازمان مسكن و شهرسازي استان قم بر اجراي آن اصرار دارد. اين در حالي است كه ساخت اين بنا به گفته مسئولان ميراث فرهنگي قم، منظر و حريم حرم مطهر حضرت معصومه(س) را مخدوش كرده است.
ارتفاع مجتمع خورشيد 5/17 متر يعني پنج طبقه است.
نكته قابل توجه آنكه گويي دست اندركاران ساخت مجتمع خورشيد اطلاع ندارند كه ارتفاع مجاز براي ساخت و ساز در حريم درجه دو حضرت معصومه(س) حداكثر تا 5/10 متر يعني سه طبقه تعريف شده است.

هر خودرو سالانه يك تن آلاينده توليد مي كند
003939.jpg
فارس: مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران گفت: هر خودرو در پايتخت سالانه يك تن آلاينده  در فضاي اطراف توليد و پخش مي كند.
فتح الله امي افزود: 2 ميليون و 600 هزار خودرو در سطح تهران در حال تردد است كه با محاسبه اينكه هر كدام از آنها يك تن آلاينده در سال توليد مي كند پخش آلاينده هاي ناشي از تردد خودروها در سطح تهران در سال 2 ميليون و 600 تن مي شود.
وي در ادامه گفت: متوسط سرانه مصرف خودروها 11 ليتر در روز است كه ضرب در 365 روز، 4 هزار ليتر مصرف براي هر خودرو است و وزن توليد آلاينده هاي آن با در نظر گرفتن بخشي از سوخت كه تبديل به انرژي مي شود يك تن در سال مي شود.
مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران اظهار داشت: حذف آلاينده هاي ناشي از ميني بوس هاي ديزلي و موتورسيكلت هاي دوزمانه از وظايف دفتر كاهش آلودگي هواي تهران است كه اگر يك هزار ميني بوس و 10 هزار موتورسيكلت در سال حذف شود 13 هزار تن آلاينده از سطح تهران حذف مي شود . به گفته وي 5/0درصد آلاينده ها مربوط به از خودروهاي در حال تردد در سطح تهران است.

گشايش بزرگترين موزه مردم شناسي خليج فارس
003954.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري: بزرگترين موزه مردم شناسي خليج فارس، طي سال جاري افتتاح خواهد شد. دريانورد هرمز رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان هرمزگان، با بيان اين مطلب گفت: از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان، تا چند ماه آينده احداث بزرگترين موزه مردم شناسي خليج فارس در ساختماني با زير بناي هزار متر مربع و در 3 طبقه به پايان خواهد رسيد.وي افزود: شهريور ماه امسال عمليات تجهيز اين موزه آغاز خواهد شد .
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان هرمزگان خاطرنشان كرد: به منظور ساخت اين موزه از اعتبارات ملي و استاني استفاده شده است.
وي در خصوص سيستم هاي حفاظتي به كار رفته در اين موزه گفت : به منظور تامين امنيت موزه مردم شناسي خليج فارس از سيستم هاي حفاظتي مطابق با استانداردهاي روز دنيا استفاده خواهد شد.

پهنه سكونت در تهران به 180 كيلومتر مربع محدود مي شود
003948.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: مطابق با طرح جامع تهران، پهنه سكونت درپايتخت به 180 كيلومتر مربع محدود شده و اراضي مسكوني بيشتر از اين محدوده توسعه نمي يابد. مسعود شفيق مشاور عالي طرح جامع با بيان اين مطلب گفت: اگر قرار باشد از اين پس ساخت و ساز مسكوني جديدي در تهران انجام شود، فقط در بافت فرسوده و روي سكونتگاه هاي موجود خواهد بود. البته با وجود اينكه صدور پروانه هاي مسكوني كاهش مي يابد، اما هيچ محدوديتي براي كاربري هاي تجاري و مختلط به وجود نخواهد آمد.
وي با بيان اينكه پهنه مسكوني فقط يكي از پهنه هاي سطح شهر است، ادامه داد: سه نوع تراكم پايين، متوسط و بالا براي اين پهنه در نظر گرفته شده است. تراكم پايين بين كمتراز 80 تا 120 درصد، تراكم متوسط حدود 120 درصد و تراكم بالا نيز بين۱۲۰ تا 180 درصد خواهد بود.

يك ميليارد تومان اعتبار عمراني گردشگري
در چهارمحال و بختياري
003951.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري: در سال 85 براي عمران و آباداني كانون هاي توريستي و ايجاد زيرساخت ها و زيربناهاي گردشگري در استان چهارمحال و بختياري، مبلغ يك ميليارد و 50 ميليون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري چهارمحال و بختياري اعلام كرد: اين ميزان اعتبار در كانون هاي گردشگري شهرستان هاي شش گانه استان و مراكزي همچون چشمه ديمه، آبشار شيخ عليخان، گردشگاه پيرغار، آبشار آتشگاه لردگان و چشمه سرداب رستم آباد صرف خواهد شد.
راشد عباسي گفت: اعتبار مذكور به احداث زيرساخت هايي همچون جاده دسترسي، پاركينگ، سرويس بهداشتي و ... اختصاص مي يابد.

وزارت كشور منتظر تصميم ميراث فرهنگي
براي عبور مترو از چهارباغ است
003945.jpg
ميراث خبر: دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور از انتظار اين شورا براي ارائه نتيجه نهايي بررسي هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مورد عبور مترو از چهارباغ اصفهان خبر داد.
كــــــامـــــران حاج نصراللهي ، مديركل دفتر حمل ونقل ترافيك وزارت كشور در مورد تصميم نهايي شوراي عالي حمل ونقل و ترافيك كشور براي دادن مجوز به عبور مترو از چهارباغ اصفهان گفت: با توجه به حساسيت هايي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مورد عبور مترو و احتمال وارد شدن آسيب به آثار تاريخي اين منطقه دارد، شوراي عالي ترافيك در وزارت كشور از مسئولان اين سازمان خواسته تا پس از بررسي هاي علمي و كارشناسي دلايل خود را با استدلال به اين نهاد ارائه دهند تا پس از بررسي نظر كارشناسان آنها در مورد عبور مترو از اين مسير تصميم گيري شود.
وي افزود: با توجه به سابقه  قبلي تصميم گيري عجولانه در حوزه ميراث فرهنگي و حساسيت هايي كه در مورد آثار تاريخي اصفهان وجود دارد اين راهكار بهترين راه حل براي معضل ايجاد شده بوده و اين انتظار وجود دارد كه پس از بررسي هاي كارشناسان ميراث فرهنگي در مورد خطرهاي ناشي از عبور مترو از خيابان چهارباغ، دعواي ايجاد شده ميان شهرداري و اداره ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان پايان يابد. حاج نصراللهي در مورد نظر كارشناسان شوراي عالي حمل ونقل و ترافيك در مورد تأثير عبور مترو از اين بخش از شهر اصفهان گفت: بهتر است تا زمان اظهارنظر ميراث فرهنگي صحبتي نشود، اما بر اساس مطالعات مسئولين اين بخش در اصفهان، به نظر مي رسد مسير عبور مترو از آثار تاريخي خيابان هاي اطراف به اندازه اي فاصله دارد كه تأثير منفي بر حفظ و مقاومت آنها در برابر لرزش ها نداشته باشد. وي همچنين در مورد طولاني شدن روند تصميم گيري و مطالعات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم گفت: اگرچه اين مطالعات طولاني شده است، اما با توجه به اهميت اين موضوع و جلوگيري از تبعات ناشي از سهل انگاري و تصميم گيري فوري و بدون تأمل در اين حوزه، شوراي عالي حمل ونقل و ترافيك پيش از پايان يافتن مطالعات كارشناسان ميراث فرهنگي اقدام به تصميم گيري نهايي در اين حوزه نمي كند.
با اين وجود وي از مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خواست هرچه سريع تر تكليف متروي چهارباغ را مشخص كنند.
از آخرين مصوبه تا انتظار طولاني
آخرين مصوبه شوراي عالي ترافيك استان اصفهان مبني بر عبور مترو از محور چهارباغ عباسي اصفهان بود. اين مصوبه به تاييد استاندار اصفهان رسيد و از آنجا كه تمامي طرح هاي ترافيكي بايد به تصويب شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهر هاي كشور برسد، اين طرح براي تصويب به شوراي عالي هماهنگي ترافيك كشور آمد كه اين شورا تا اعلام نظر نهايي از سوي مسئولان ميراث فرهنگي اين طرح را به تعويق انداخت.
در نامه اي از سوي حاج نصراللهي به رئيس سازمان قطار شهري اصفهان خواسته شده تا براي احداث قطار شهري در محور چهارباغ به نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توجه شود و تاكيد كرده است: هر نوع عملكردي بدون نظر كارشناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موجب دشواري هاي آينده مي شود.
مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري همچنان به عبور مترو از چهارباغ اعتراض دارند و اين امر را موجب آسيب ديدن آثار تاريخي محوطه هاي اطراف مي دانند.رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيش از اين در اين باره گفته بود: كميته  ويژه اي براي بررسي خطرات احتمالي ساخت تونل متروي چهارباغ اصفهان براي بافت هاي تاريخي منطقه تشكيل شده و تا زماني كه اين كميته نظر نهايي خود را اعلام نكند، هيچ كاري انجام نمي شود.
به گفته كارشناسان ميراث فرهنگي عبور مترو از زير خيابان چهارباغ اصفهان، علاوه بر آسيب رساندن به لايه هاي اصلي اين خيابان و مدرسه چهارباغ، موجب تخريب سي وسه پل مي شود.
اين كارشناسان معتقدند پايه هاي سي وسه پل روي مصالح سنتي ساروج، لاشه سنگ، آهك و آجر قرار دارد كه قسمت هاي بالاتر آن نيز با آجر ساخته شده و چون اين پل روي اتصالات آجر و ملات استوار است، با درنظر گرفتن وزن خود پل نيز، كه با گذشت 400 سال استحكام اوليه خود را از دست داده است، عبور مترو مي تواند تخريب هاي جبران ناپذيري
بر جاي گذارد.

برج مراقبت
سهم عابران متخلف 30 درصد از تصادفات منجر به مرگ است
گروه شهري اسدالله افلاكي: 30 درصد تصادفات منجر به مرگ در بزرگراه ها مربوط به عابراني است كه از روي پل هاي عابر پياده گذر نمي كنند.
سردار حسين ساجدي نيا، رئيس پليس راهور تهران بزرگ، در گفت و گو با همشهري افزود: در بسياري موارد عابران پياده به قوانين راهنمايي و رانندگي احترام نمي گذارند و اين بي توجهي  آنها اغلب باعث تصادف مي شود.
وي با اشاره به اينكه همه جا حق با عابر پياده نيست،  تصريح كرد: متاسفانه برخي عابران در گذر از معابر سواره رو توجهي به چراغ قرمز ندارند و به رغم آنكه چراغ راهنمايي و حتي پليس حضور دارد، اما مشاهده مي شود كه افرادي قانون شكن، قانون را رعايت نمي كنند و با گذر بي موقع خود سبب ترافيك و بي نظمي در عبور و مرور خودروها در محدوده مورد نظر مي شوند كه در مواردي هم اين اقدام ناشايست آنها باعث تصادف مي شود كه بيش از هر چيز فرد خاطي آسيب مي بيند.
ساجدي نيا ضمن گله از شهرونداني كه به حقوق ديگران احترام نمي گذارند، افزود: برخي از اين افراد از پله هاي متعدد پل هاي عابر پياده شكايت داشتند و با اين بهانه كه عبور از اين پله ها دشوار است، به رغم بودن پل از سطح معابر گذر مي كردند اما مشاهده مي شود در بسياري موارد كه پل هاي عابر پياده به پله هاي برقي مجهز شده اند، افرادي همچنان از پل استفاده نمي كنند؛ گويي اين افراد بر قانون شكني مصر هستند. اين در حالي است كه پليس توانايي برخورد با اين عابران را ندارد. ضمن آنكه بهترين شيوه فرهنگ سازي است و اين بر عهده رسانه ها بويژه صدا و سيما است كه با ساخت و نمايش برنامه هاي آموزشي، پليس را در ارتقاي سطح فرهنگ ترافيك شهروندان ياري رساند.
رئيس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به معضلات ترافيكي تهران گفت: براساس آمار نزديك به 5/7 ميليون خودرو در كشور وجود دارد اين در حالي است كه برخي كشورها با مساحتي كمتر از يك چهارم مساحت كشور ما، نزديك به 48 ميليون خودرو دارند ولي با نهادينه كردن فرهنگ صحيح ترافيك و ارتقاي فرهنگ عمومي ترافيك، توانسته اند معضلات ترافيكي خود را به حداقل ممكن كاهش دهند. به گفته وي، مي توان طي برنامه هاي درازمدت، ميان مدت و كوتاه مدت فرهنگ عمومي ترافيك را ارتقا داد و شهروندان را به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي ترغيب كرد و از اين طريق مانع از گسترش دامنه معضلات ترافيكي موجود شد.
وي بخشي از مشكلات موجود ترافيكي را ناشي از نداشتن گذشت شهروندان در هنگام رانندگي دانست و گفت: اگر همان طوري كه شهروندان در روابط اجتماعي براي هم احترام قائل مي شوند در حين رانندگي به هم احترام مي گذاشتند نيمي از مشكلات موجود حل مي شد. ولي اين مسئله كمتر رعايت مي شود و در نتيجه منجر به برخوردهاي لفظي و متاسفانه در مواردي باعث برخوردهاي فيزيكي ميان رانندگان مي شود كه پيامد آن راه بندان و مزاحمت براي ساير رانندگان است. حال آنكه اگر شهروندان در هنگام رانندگي تخلفي را مشاهده كنند و با روي گشاده و خوش به شخص متخلف تذكر دهند چه بسا ديگر كمتر شاهد صحنه هاي ناخوشايندي از اين دست باشيم.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |