سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۷ - Jul 18, 2006
ادب و هنر
Front Page

با اكران مركز تجارت جهاني در نهم آگوست
اليور استون تماشاگران را آزار مي دهد
006816.jpg
گروه ادب و هنر- تحليلگران سينمايي پيش بيني مي كنند مركز تجارت جهاني با جنجال و سروصدا روي پرده سينماها برود. يك اتحاديه پليس قبل از نمايش عمومي فيلم، نسبت به اكران عمومي آن هشدار داده است.
به نوشته خبرگزاري رويتر، فيلم جديد اليور استون كه يك درام خانوادگي- سياسي است اين هفته براي ماموران پليس و آتش نشاني كه در جريان كمك رساني به آسيب ديدگان انفجار دو برج ساختمان تجارت جهاني شركت داشتند، به صورت خصوصي به نمايش در مي آيد.
فيلم با بازي نيكلاس كيج درباره دو مامور آتش نشاني است كه هنگام كمك به مردم عادي براي فرار از محل، خود در داخل ساختمان محبوس شدند. همكاران اين دو مامور توانستند بعد از بيست و دو ساعت آنها را از زير خروارها خاك بيرون بكشند. اتحاديه پليس عقيده دارد نمايش فيلم براي بازماندگان حادثه يازدهم سپتامبر كار درستي نيست و به آنها آسيب روحي و رواني خواهد زد.
مركز تجارت جهاني روز نهم آگوست اكران عمومي مي شود. اين فيلم دومين ساخته سينمايي است كه قصه اش درباره حادثه يازدهم سپتامبر است.
فيلم قبلي يونايتد 93 درباره هواپيمايي بود كه قبل از برخورد با پنتاگون سقوط كرد و تمام سرنشينان آن كشته شدند.
فيلم كه با تحسين منتقدين روبه رو شد، در نمايش عمومي هم با استقبال تماشاگران همراه بود. با اين حال تندي سوژه فيلم- كه برگرفته از يك ماجراي واقعي بود- باعث آزار روحي تماشاگران و بازماندگان اين حادثه شد.

اداره ارشاد غرب تهران افتتاح شد
006828.jpg
گروه ادب و هنر – اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي غرب تهران و كتابخانه حضرت فاطمه زهرا(س) صبح روز يكشنبه گذشته با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران در ميدان المپيك افتتاح شد. هدف از راه اندازي اداره ارشاد غرب تهران، واگذاري فعاليت هاي اجرايي به واحدهاي زيرمجموعه و تمركززدايي است.اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي غرب تهران در ميدان المپيك، جنب مسجد المهدي(عج) واقع شده و داراي زيربنايي بالغ بر 2 هزار و 700 مترمربع و بخش هاي مختلفي همچون كتابخانه اي در دو طبقه و سالن قرائت خانه مجزاست.در مراسم افتتاحيه اين مركز، اصغرنيا مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران همچنين از ايجاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شرق تهران خبر داد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
جزئيات انتخاب برترين كتابخوان، هنوز طراحي نشده است
فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درخصوص طرح انتخاب برترين كتابخوانان كشور گفت: جزئيات اين كار هنوز طراحي نشده است و به همين علت تا به حال كسي به سراغ اين كار نرفته بود.
محمدحسين صفارهرندي در پاسخ به اين سؤال كه آيا مي شود كتابخوان نمونه را در كشور معرفي كرد، گفت: بله مي شود. اگر با كمي مسامحه فكر كنيم كه در كتابخانه   يكي از محله هاي شهر، شخصي وجود دارد كه پاتوقش كتابخانه شده و به تعبيري كبوتر حرم است، اين معلوم است كه عشق كتاب دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه و در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين انتخاب با برگزاري مسابقه كتابخواني انجام مي شود، بيان داشت: شناسايي خوب است و نه مسابقه. البته مي شود افرادي را كه روحيه اي كتابخوان دارند، شناسايي كرد. به نظر من بيش از آن كه بخواهيم به مسابقه دامن بزنيم، بايد افرادي را كه چنين خصوصياتي دارند، پيدا كنيم و آنها را الگو كرده و معرفي كنيم. وي در ادامه در مورد سرانه مطالعه در ايران گفت: در خصوص سرانه مطالعه در كشور، رقم هايي را مي گويند كه به نظر من خود آنها هم مطالعه نشده است؛ رقم هايي كه نهايت تا بيست دقيقه مي رسد.
صفارهرندي در ادامه با تأكيد بر اين نكته كه مطمئناً سرانه مطالعه در كشور خيلي اميدواركننده نيست، تصريح كرد: سرانه مطالعه در كشور ما تناسبي با روح دانش دوستي مردم ندارد. بايد ديد كه اشكال كار كجاست و چرا چنين چيزي وجود دارد. اميدوارم كه در آينده شاهد كثرت رجوع به كتاب باشيم.

چهره روز
پورشيرازي و كارهاي جديد
006822.jpg
گروه ادب و هنر-حسن پورشيرازي اين روزها در صحنه و تلويزيون سينما فعال است.وي در فيلم به آهستگي به كارگرداني مازيار ميري نقش يك نجار را بازي مي كند.پورشيرازي با بازي و چهره اي متفاوت در اين فيلم نقش يك مرد كاملاً سنتي را دارد كه همه جا نگران حرف مردم است.علاوه بر اين پورشيرازي در سريال داستاني نرگس كه هر شب روي آنتن شبكه سه مي رود نيز نقش متفاوتي را تجربه كرده كه ترجيح مي دهد تا زماني كه اين كاراكتر وارد داستان نشده حرفي در مورد آن نزند.اما پورشيرازي اين روزها فعاليت هاي خود را برروي پروژه يادداشت هاي روزانه به كارگرداني همسرش مهناز افضلي، متمركز كرده است. به غير از يادداشت هاي روزانه او اين روزها به دنبال دريافت پروانه نمايش از اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد است، پروانه نمايش براي ساخته قبلي همسرش كارت قرمز كه مستندي از ماجراي شهلا جاهد است، شهلا جاهد اين روزها به اتهام قتل همسر يك فوتباليست در زندان به سر مي برد.
علاوه بر اينها پورشيرازي در حال حاضر مشغول بازي در يك سريال 26 قسمتي به كارگرداني بهزاد خلجي است. اين سريال موقتاً من نه منم نام دارد و در آن همايون ارشادي، لاله صبوري، افشين سنگ چاپ و نيما فلاح نيز به عنوان بازيگر حضور دارند.در سينما نيز نيوه مانگ به كارگرداني بهمن قبادي را آماده نمايش دارد. در نيوه مانگ در كنار هديه تهراني و گلشيفته فراهاني در نقش يك پليس ظاهر شده است.
محب اهري و حواصيلش
006825.jpg
مهر: نمايش فرود اضطراري حواصيل روي پشت بام خانه يك موزيسين به نويسندگي و كارگرداني حسين محب اهري از 12 مردادماه روي صحنه تالار كوچك تئاتر شهر مي رود. فرود اضطراري حواصيل روي پشت بام خانه يك موزيسين سومين تجربه حسين محب اهري پس از كوچه اقاقيا و عباس است كه به شيوه اي نو در فضاي سوررئال اجرا مي شود.
محب اهري براي ايفاي نقش هاي نمايش خود از بازيگراني چون علي گلزاده، حميدرضا طوبايي، امير سفيري، مهتاب مقصودلو، ياسمن محب اهري، بابك طهماسب پور و شكوفه هاشميان سود جسته و طراحي صحنه نمايش نيز بر عهده آتيلا پسياني است.

اجراي 9 نمايش در سومين روز جشنواره تئاتر بانوان
مهر: در سومين روز از برگزاري پنجمين جشنواره تئاتر بانوان، امروز سه شنبه 27 تيرماه 9 نمايش در سه تالار نمايشي و پنج فرهنگسرا روي صحنه مي رود.
در تالار سايه نمايش آرامش از نوعي ديگر نوشته تام استاپارد به كارگرداني شبنم فرشادجو در دو سانس 19 و 21 اجرا مي شود. مدت زمان اجراي اين نمايش 50 دقيقه است. افسون معبد سوخته نوشته نغمه ثميني به كارگرداني امير بدرطالعي در سالن اصلي تالار مولوي روي صحنه مي رود. سالن كوچك تالار مولوي نيز ميزبان نمايش آغاز يك آغاز به نويسندگي عبداله بكتاش و كارگرداني ميثم تفرشي است. اين نمايش ساعت 16 با مدت زمان 35 دقيقه روي صحنه مي رود و تنها يك اجرا خواهد داشت. در سايه سار سكوت به كارگرداني مجيد عليزاده در سانس هاي 17 و 19 به مدت 45 دقيقه در خانه نمايش اداره تئاتر اجرا مي شود. قصه آب را تازه كن به كارگرداني علي اكبر باقري ارومي در فرهنگسراي قرآن به مدت 55 دقيقه، گوش كن نوشته محمد رضايي راد به كارگرداني مينا حبيلي به مدت 70 دقيقه در فرهنگسراي بهمن، آخرين مادر به كارگرداني راحله بيات به مدت 50 دقيقه در فرهنگسراي خاوران، از خواب تا مهتاب نوشته چيستا يثربي به كارگرداني علي هاشمي به مدت 55 دقيقه در فرهنگسراي هنر و باغ وحش شيشه اي نوشته تنسي ويليامز به كارگرداني فاطمه علياري به مدت 75 دقيقه در فرهنگسراي ابن سينا در دو سانس 17 و 19 به صورت رايگان روي صحنه مي روند.

خالق مصائب مسيح، مدافع مردم فقير مكزيك
006819.jpg
گروه ادب و هنر-كيكاووس زياري: مل گيبسن با اهداي كمك مالي به اهالي منطقه وراكروز مكزيك از جامعه جهاني درخواست كرد تا به كمك مردم فقير اين كشور آمريكاي مركزي بيايند.به گزارش آسوشيتدپرس، اين بازيگر كارگردان اسكار گرفته سينما (كارگردان شجاع دل و مصائب مسيح ) هم اكنون مشغول فيلمبرداري آخرين صحنه هاي درام حماسي جديد خود  آپوكاليپتو است، كل صحنه هاي اين فيلم با حضور بازيگران و هنروران محلي در ايالت وراكروز مكزيك فيلمبرداري شده است.
گيبسن كه از اواسط سال قبل در اين محل به سر مي برد، گفت: با اهداي اين پول اميدوار است مسئولان ايالتي دست به ساخت خانه براي مردم فقير بزنند. وي در يك گفت وگو اعلام كرد كه اميدوار است هنرمندان ديگر و همچنين سياستمداران بين المللي هم كمي بيشتر به مشكلات آمريكاي مركزي و لاتين - و به ويژه مكزيك- توجه كنند. مسئولان مكزيكي از گفت وگوي گيبسن و پولي كه اهدا كرده خشنود به نظر مي رسند. آنها اميدوارند حضور گيبسن در اين كشور باعث توجه صنعت بين المللي سينما به لوكيشن هاي بكر و سرسبز مكزيك شود. آنها پيش بيني مي كنند اكران عمومي فيلم در هشتم دسامبر باعث شود تا نام مكزيك در صدر كشورهاي مورد درخواست صنعت سينما قرارگيرد.مكزيك در كنار ارزاني قيمت ها و تعدد لوكيشن ها، داراي تعداد زيادي تكنسين ماهر سينمايي هم هست كه مي توانند با پروژه هاي بين المللي همكاري كنند. آپوكاليپتو ي گيبسن به زبان باستاني و منطقه اي مردم مكزيك ساخته شده و با زيرنويس انگليسي به روي پرده سينماها مي رود.

راهنما
قطعنامه 598 درشبكه خبر
مهر: گروه سياسي شبكه خبر به مناسبت سالروز پذيرش قطعنامه 598 شوراي امنيت از سوي ايران ويژه برنامه اي تهيه و توليد كرده كه امروز از اين شبكه پخش مي شود.
بحث اعزام ناظران نظامي ايران، عراق و سازمان ملل در مرز دو كشور از ديگر عناوين اين برنامه است كه به تهيه كنندگي ضياء كاظمي امروز در سه زمان 7 دقيقه اي در ساعت هاي 9:15، 12:21 و 14:38 از شبكه خبر پخش مي شود.
تل عاشقون در راديو فرهنگ
گروه ادب و هنر- مهمان اين هفته گفت وگو با ادبيات  راديو فرهنگ كه از سه شنبه تا پنج شنبه شب ساعت 30/21 تا 22 به طور متوالي پخش مي شود، محمدرضا مرزوقي، نويسنده رمان
تل عاشقون است.
در اين گفت وگو طبق روال هميشه نويسنده از جهان ذهني و داستاني خود سخن خواهد گفت و در كنار آن به بحث و تبادل نظر در باب ادبيات امروز به طور عام و ادبيات داستاني به طور خاص خواهد پرداخت. از اين نويسنده پيش از اين رمان عاتكه توسط نشر روشنگران و مطالعات زنان به چاپ رسيده است.
ماجراي عجيب سگي در روايت شب
گروه ادب و هنر- رمان ماجراي عجيب سگي در شب نوشته مارك هادون نويسنده نسل امروز آلمان كه توسط شيلا ساساني نيا به فارسي برگردانده شده از شنبه شب هفته آينده 31تيرماه به مدت يك هفته از ساعت 22 تا 30/22 از راديو فرهنگ، برنامه روايت شب پخش مي شود. اين كتاب كه از زبان يك بيمار اوتيسمي روايت مي شود به شرح ماجراي او در يك برهه از زندگي اش مي پردازد.
سه نشست در فرهنگستان هنر
ايسنا:  فرهنگستان هنر در روزهاي پاياني تيرماه سه نشست برگزار مي كند.
نشست نقد نشانه شناسي نمايشگاه، مروري بر آثار افشاريه، زنديه و قاجاريه با حضور فرزان سجودي، حميدرضا شعيري و برخي ديگر از صاحب نظران در مركز فرهنگي - هنري صبا برگزار مي شود.
اين نشست امروز در محل اين مؤسسه واقع در خيابان طالقاني، خيابان برادران مظفر، روبه روي سينما فلسطين و نشست روايت شناسي هنري از منظر گيرماس با سخنراني علي عباسي فردا در سالن اجتماعات معاونت علمي - پژوهشي فرهنگستان هنر برگزار مي شود.
محل برگزاري اين سخنراني ها كه از ساعت 17 تا 19 برگزار مي شود، ضلع جنوبي پارك ساعي است.
اين سالن، ساعت 17 روز شنبه 31 تيرماه نيز ميزبان سخنراني نصرالله حكمت درباره تخيل هنري از منظر ابن عربي خواهد بود.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |