سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۷ - Jul 18, 2006
دانش فناوري
Front Page

ياهومسنجر و ام اس ان مسنجر به هم متصل  شدند
006915.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت و ياهو سرانجام پس از مذاكرات طولاني و بررسي قابليت هاي فني، ارتباط آزمايشي بين دو مسنجر خود را آغاز كردند.
ياهومسنجر و نگارش جديد ام اس ان مسنجر(ويندوز لايو مسنجر) مي توانند براي يكديگر پيغام فرستاده، از ميان كاربران مسنجر شركت ديگر به دوستان اينترنتي خود افزوده، از آن لاين بودن كاربران خدمات مقابل آگاهي يافته و در آينده نزديك با يكديگر ارتباط صوتي نيز برقرار كنند.
اين ارتباط به صورت آزمايشي ميان كاربران ياهومسنجر و ويندوز لايو مسنجر آغاز شده و كاربران كشورهاي آمريكا، كانادا، انگليس، مكزيك و فرانسه مي توانند در اين آزمايش شركت كنند.
در حال حاضر در مجموع حدود ۳۵۰ميليون نفر از يكي از دو خدمات ياهو مسنجر و ام اس ان مسنجر استفاده مي كنند كه ايجاد ارتباط ميان اين دو مسنجر مي تواند جامعه كاربران خدمات جديد ويندوز لايو مايكروسافت را با كاربران خدمات ياهو مرتبط كند كه اين امر در نهايت به نفع هر دو شركت خواهد بود.
هم اكنون گوگل و اي اوال هم براي مرتبط كردن مسنجر خود با يكديگر وارد مذاكره شده اند.
كاربران مسنجر اي اوال هم اكنون مي توانند با كاربران مسنجر اپل به نام آي چت، ارتباط برقرار كنند. كارشناسان عقيده دارند اتحاد جديد ياهو و مايكروسافت مفهومي بالاتر از ارتباط مسنجرهاي اين دو شركت داشته و ضربه اي به مسنجر نوپاي گوگل تاك است.

علمي و فرهنگي
تشكيل ستاد نظارت بر فعاليت هاي پيش دبستاني  در استانها
فارس: مديركل دفتر آموزش و پرورش پيش دبستاني و ابتدايي از تشكيل ستاد نظارت بر فعاليت پيش دبستاني  در استان هاي كشور خبر داد.
ابوالقاسم جامه بزرگ افزود: سال گذشته ۵۰ درصد از دانش آموزان پيش دبستاني را در مراكز پيش دبستاني تحت پوشش قرار داديم.
وي ادامه داد: پيش بيني مي كنيم كه امسال بتوانيم بيش از ۶۰۰ هزار كودك را تحت پوشش آموزش هاي پيش دبستاني قرار دهيم.
جامه بزرگ اظهار داشت: كلاس هاي پيش دبستاني به صورت مشاركتي با همكاري اولياي كودكان برگزار مي شود. وي گفت: يكي از سياست هاي آموزش و پرورش براي دوره پيش دبستاني، آموزش قرآن است و در اين خصوص بخشنامه اي را به سازمان آموزش و پرورش استان ها ارسال كرديم.
مديركل دفتر آموزش و پرورش پيش دبستاني و ابتدايي اضافه كرد: ستاد نظارتي نيز در استان ها تشكيل شده است كه بر فعاليت پيش دبستاني و قرآن آموزي اين دوره نظارت خواهد داشت.
وي ادامه داد: هزينه پيش دبستاني توسط شوراي آموزش و پرورش استان ها و متناسب با وضعيت و موقعيت مردم هر استان تعيين مي شود.
جامه بزرگ در خصوص زمان ثبت نام پيش دبستاني نيز گفت: زمان ثبت نام پيش دبستاني در هر استاني متفاوت است و هر استان متناسب با شرايط خود همزمان با ثبت نام دانش آموزان يا در پايان ثبت نام دانش آموزان، كودكان پيش دبستاني را ثبت نام مي كنند.
ظرفيت مراكز اقامتي كشور بايد ۳ برابر شود
مهر:  معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: به منظور رفع مشكل كمبود مراكز اقامتي و پذيرايي مورد نياز گردشگران در كشور، بايد اين مراكز حداقل به ۳ برابر افزايش پيدا كند.
محمدشريف ملك زاده در مورد كمبود مراكز اقامتي در كشور افزود: در حال حاضر بيش از ۲هزار و ۳۸۶ مركز اقامتي و پذيرايي مانند هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذير و مهمانسرا با ظرفيت ۱۴۶هزار و ۸۱۹ تخت در سراسر كشور وجود دارد كه به هيچ وجه پاسخگوي نياز گردشگران نيست.
وي خاطر نشان كرد: به منظور رفع كمبود مراكز اقامتي در كشور ، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تسهيلاتي براي سرمايه گذاران در بخش هاي مرتبط با اين صنعت مانند ساخت مراكز اقامتي، پذيرايي و بين راهي با درنظرگرفتن وام هايي با بهره ۸ درصد فراهم كرده است.معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: در اعتبارات سازمان، بودجه خاصي براي ايجاد مراكز اقامتي، پذيرايي و رفاهي مسافران و گردشگران اختصاص داده نشده است اما استان ها از اعتبارات خود مي توانند بودجه اي به همين منظور در نظر بگيرند.
برنامه هاي تغذيه و پوشاك رايگان ويژه دانش آموزان
مناطق محروم
006903.jpg
فارس:معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش برنامه هاي تغذيه و پوشاك رايگان براي دانش آموزان مناطق محروم و شبانه روزي ها را اعلام كرد.
محمدرضا محدث خراساني افزود:سال گذشته برنامه اي را به منظور ارتقاي كيفيت تغذيه دانش آموزان انجام داديم كه اين طرح امسال نيز ادامه دارد.
وي اضافه كرد: طوري برنامه ريزي شد تا دانش آموزان سه روز در هفته (روزهاي زوج) از تغذيه رايگان بهره مند شوند و توصيه شد همراه ميوه و تخم مرغ به منظور تأمين انرژي كافي، بيسكوئيت يا كيك داده شود. محدث به مصرف شير بين دانش آموزان اشاره كرد و گفت: روزهاي توزيع و مصرف شير رايگان در مدارس شامل شير ۲۰۰سي سي سه روز در هفته، روزهاي زوج و شير ۲۵۰سي سي دور روز در هفته، روزهاي فرد بود.
وي ادامه داد: در انعقاد قرارداد با كارخانه ها و شركت هاي غذايي معتبر عنوان شد كه بايد جدول غذايي رعايت شود كه شامل بيسكوئيت، كيك ساده، كيك غني شده، خرما به علاوه بيسكوئيت ساده، نخودچي به علاوه كشمش يا توت خشك به علاوه كشمش، ميوه «سيب، موز، پرتقال»، تخم مرغ و ميوه خشك «توت، سيب، زردآلو و غيره» است.
وي اضافه كرد: از محل اعتبارات اين رديف، بخشي براي تهيه پوشاك و كفش دانش آموزان تحت پوشش تغذيه و پوشاك رايگان منظور مي شود.
محدث ادامه داد: براي تهيه پوشاك رايگان نيز بايد پارچه از جنس كتان ضخيم و مرغوب براي شلوار پسرانه و كتان مرغوب و ظريف براي پيراهن پسرانه، جنس پارچه براي روپوش و شلوار دخترانه از نوع ترگال يا كتان مرغوب، تهيه پارچه در رنگ هاي متنوع و متناسب با فرهنگ هر منطقه و استان و تهيه كفش با قالب دور دوخت، بندي و اسپرت در نظر گرفته شود.
توزيع كارت آزمون دانشپذيري دانشگاه پيام نور
از چهارم مردادماه آغاز مي شود
ايسنا: كارت ورود به جلسه، هفدهمين دوره آزمون دانشپذيري در مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور طي روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۴ و ۵ مردادماه توزيع مي شود.
داوطلبان بايد با توجه به مركز انتخابي خود در فرم تقاضانامه ثبت نام، براي دريافت كارت شركت در آزمون به مركز ذيربط مراجعه كنند.
اطلاعيه سازمان سنجش درباره محل و نحوه توزيع كارت شركت در آزمون روز دوشنبه دوم مردادماه سال جاري در نشريه پيك سنجش منتشر مي شود.
هفدهمين دوره آزمون دانشپذيري در مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور روز جمعه ششم مردادماه سال جاري در كليه مراكز آموزشي دانشگاه پيام نور برگزار مي شود.

صفحه  كليد ويژه ويندوز ويستا
006900.jpg
گروه علمي فرهنگي- بخش سخت افزاري مايكروسافت، صفحه كليد (كيبورد) بي سيم جديدي را ويژه كار با قابليت هاي ويندوز ويستا و همچنين مجموعه خدمات اينترنتي جديد ويندوز لايو عرضه مي كند.
صفحه كليد «آلتيميت كيبورد» به همراه يك ماوس ليزري بي سيم تا پايان سال ميلادي جاري به بازار عرضه خواهد شد. صفحه كليد جديد يك دكمه به نام ويندوز لايو كال دارد كه كاربر در هر لحظه با فشردن آن مي تواند به سرعت وارد مسنجر ويندوز لايو مسنجر شود.
دكمه اي ديگر از اين صفحه كليد به نام گجتز، نرم افزارهاي كوچك موسوم به گجت كه در ويندوز ويستا تعبيه شده اند را فعال مي كند. گجت ها براي نمايش سريع مواردي نظير اخبار، وضعيت جوي و انواع اطلاعات مفيد در ويندوز ويستا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
تمامي دكمه هاي اين صفحه كليد براي نمايش واضح تر به چراغ هاي كوچك مجهز شده اند كه ميزان نور آنها به صورت خودكار بسته به ميزان نور محيط تنظيم خواهد شد و به طور مثال نور دكمه ها سبب مي شود كاربر در يك اتاق تاريك به راحتي از اين صفحه كليد استفاده كند.
باتري هاي صفحه كليد بي سيم و ماوس ليزري مايكروسافت نيز به كمك يك كابل يواس بي كه به رايانه متصل مي شود، شارژ مي شوند.
اين صفحه كليد از فناوري بلوتوث براي ارتباط با رايانه استفاده مي كند و كاربر مي تواند صفحه كليد را تا حداكثر ۹متر از رايانه دور كرده و با آن كار كند.

پرواز هواپيماي سرنشين دار با باتري قلمي
006912.jpg
گروه علمي فرهنگي- پژوهشگران دانشگاه صنعتي توكيو به  همراه پژوهشگران  شركت ماتسوشيتا با استفاده از ۱۶۰ باتري كوچك قلمي يك هواپيماي كوچك تك سرنشين را تا ارتفاع ۲/۵متر را از زمين بلند كرده و به پرواز درآوردند.
اين هواپيماي كوچك تك سرنشين ۳۱متر پهنا و ۵۴ كيلوگرم وزن دارد كه در اين آزمايش با استفاده از باتري قلمي، ۳۹۱متر پرواز كرد. اين مسافت پرواز از مسافتي كه برادران آمريكايي رايت توانسته بودند براي نخستين بار در جهان هواپيما را به پرواز در بياورند، ۱۳۱متر بيشتر است!

بويينگ ۸-۷۴۷ در تونل باد
006918.jpg
006921.jpg
006924.jpg
006927.jpg
گروه علمي فرهنگي- خبرگزاري بي بي سي، تصاويري از آزمايش تونل باد محصول بعدي بويينگ (۸-۷۴۷) را به نمايش گذاشته است.
قرار است اين هواپيما در سال ۲۰۰۹ به پرواز در آيد. ماكتي از اين هواپيما كه براي بويينگ، ۱۰ ميليون دلار هزينه داشته است در تونل هواي شركت «كينه تيك» آزمايش مي شود.
تونل هوا مي تواند شرايط حدودي بيرون از هواپيما را در زمان سرعت پايين، هنگام بلند شدن و فرود به وجود آورد. در هنگام آزمايش، اين ماكت در تونل هوا به عقب و جلو برده مي شود. ۱۶۰۰ حسگر سنجش فشار روي بدنه اين مدل، جريان هواي بيرون هواپيما را اندازه گيري مي كنند.
بويينگ امسال ۳ هزار ساعت در اين تونل به آزمايش مدل جديد ۷۴۷ پرداخته است.
هر دو مدل باري و بين قاره اي ۸-۷۴۷ از نمونه كنوني اين مدل بلندتر خواهد بود كه اين امكان را به شركت هاي هوايي مي دهد كه بتوانند ۳۴ صندلي بيشتر داشته باشند. رقيب اصلي هواپيماي ۴۵۰ نفره بويينگ ۸-۷۴۷ ايرباس A380 با ظرفيت ۸۴۰ نفر است.

نرم افزار امنيتي آي بي ام
006909.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت آي بي ام، يك نرم افزار امنيتي جديد به بازار داده است كه پاسخ سريع به تهديدات امنيتي نظير شيوع ويروس هاي رايانه اي جديد و حملات اينترنتي موسوم به «دي او اس» را براي شركت هاي ارائه دهنده خدمات مخابراتي و اينترنتي و سازمان هاي بزرگ ممكن مي كند.
اين نرم افزار به نام «تي وولي سكيوريتي آپريشنز منيجر» (Tivoli Security Operations Manager) به صورت خودكار به جمع آوري اطلاعات امنيتي، تجزيه و تحليل اطلاعات جمع آوري شده و هشدار در صورت تشخيص ظهور حملات اينترنتي جديد مي پردازد و به مديران آي تي در سازمان هاي بزرگ اجازه مي دهد در صورت بروز حملات اينترنتي در شبكه هاي رايانه اي داخلي و يا خارجي، واكنش هاي لازم را انجام دهند.
نرم افزار امنيتي جديد، نخستين محصول آي بي ام است كه با استفاده از فناوري هاي مايكروميوز ايجاد شده است.

ماده تاريك و كهكشان در حال شكل گيري
006906.jpg
گروه علمي فرهنگي- اخترشناسان به كمك تلسكوپ بسيار بزرگ VLT (رصدخانه جنوبي اروپا) موفق شده اند تا يك لكه آغازين بسيار بزرگ را در فاصله اي بيش از۱۰ ميليارد سال نوري كشف كنند.
بنا به نوشته سايت نجوم، اين جرم غول پيكر كه بزرگي آن، دوبرابر راه شيري است، دو ميليارد برابر انرژي تابشي خورشيد را از خود ساطع مي كند.
ستاره شناسان تصور مي كنند كه اين لكه، مقادير عظيمي از گاز است كه درون توده اي از ماده تاريك فرو مي ريزد تا سرانجام كهكشاني عظيم مانند راه شيري شكل گيرد.
در چند سال اخير ستاره شناسان، تعدادي از اين لكه ها را كشف كرده اند. آنها اجسامي به نسبت پر انرژي اما كم فروغ با اندازه اي در حدود راه شيري يا بزرگ تر هستند كه طبيعت آنها هنوز به خوبي روشن نيست.
با اين وجود، سناريوهاي بسياري براي توجيه وجود و خصوصيات آنها پيشنهاد شده است. يكي از محتمل ترين اين سناريوها از مراحل اوليه شكل گيري يك كهكشان حكايت مي كند؛ زماني كه گاز درون توده عظيمي از ماده تاريك فرو مي ريزد.
اين لكه جديد در فاصله ۶/۱۱ميليارد سال نوري از زمين با استفاده از ابزار چندكاره FORS1 كه روي تلسكوپ VLT نصب شده بود، كشف شد.
قطر اين لكه، حدود ۲۰۰هزار سال نوري است و مجموع انرژي گسيل شده از آن، دوميليارد برابر خورشيد است.
با اين وجود، اين جرم در تصاوير گرفته شده با تلسكوپ هاي گوناگوني كه از طيف فروسرخ تا پرتو هاي ايكس را تحت پوشش قرار مي دهد، غير قابل رؤيت است و در نتيجه، اين جرم كاملا غيرعادي محسوب مي شود.

برنامه «توسعه آموزش عالي كشور» تهيه مي شود
ايرنا:  مديركل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: برنامه ۱۰ساله «توسعه گسترش آموزش عالي» تدوين مي شود.
رجبعلي برزويي افزود: اين برنامه اكنون در مرحله بررسي و نيازسنجي قرار دارد كه به زودي تدوين و نهايي خواهد شد.
وي سپس با تشريح وضعيت آموزش عالي در برنامه چهارم توسعه، گفت: در پايان برنامه چهارم توسعه در حوزه آموزش عالي بايد به مرز ۳ميليون دانشجو برسيم.
برزويي ادامه داد: بر اين اساس بايد چشم انداز كلي از وضعيت كنوني رشته هاي آموزشي در كشور و نيز نيازهاي جامعه وجود داشته باشد تا دانشجويان در رشته هاي مورد نياز جامعه گزينش شوند.
وي تصريح كرد: در صورت ترسيم چشم انداز وضعيت آموزش عالي در كشور مي توان نسبت به ايجاد، تغيير و تركيب رشته ها و نيز داير كردن واحدهاي دانشگاهي اقدام كرد. برزويي يادآور شد: با تدوين اين چشم انداز، تعداد دانشگاه هاي مجري در هر رشته آموزشي، توزيع جغرافيايي رشته ها، تعداد دانشجويان شاغل در هر رشته و ميزان دانش آموختگان و نياز جامعه به رشته ها تبيين مي شود.
مديركل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: هم اكنون كميته اي براي بررسي اين چشم انداز در دفتر گسترش وزارت علوم فعاليت خود را آغاز كرده است.
برزويي در پايان تصريح كرد: با دستيابي به اين چشم انداز، شرايط موجود كشور براي رشته - گرايش ها، مقاطع تحصيلي، ميزان پذيرش دانشجو و محدوده جغرافيايي رشته هاي تحصيلي مشخص خواهد شد.

اختصاص اعتبار ويژه  به دانشجويان دانشگاه پيام نور
مهر: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: اعتبار صندوق رفاه دانشجويي امسال با افزايش دو برابري به ۱۲۰ ميليارد تومان رسيده است كه براي نخستين بار اعتبار ويژه اي از اين صندوق به دانشجويان دانشگاه پيام نور اختصاص مي يابد.
محمد مهدي زاهدي در جمع دانشجويان دانشگاه پيام نور مشهد با بيان اين مطلب افزود: شهريه دانشگاه پيام نور بسيار پايين است و اگر كمك مجلس به دانشگاه پيام نور نبود امسال بسياري از واحدهاي اين دانشگاه تعطيل و بايد به صورت متمركز اداره مي  شد. وزارت علوم با كمك مجلس توانست بودجه اين دانشگاه را ۲/۴ درصد افزايش دهد كه اگر اين افزايش صورت نمي گرفت با مشكل مواجه مي شد.
وي تمركز بر گسترش آموزش مجازي در دانشگاه پيام نور را از جمله اولويت هاي اين دانشگاه ذكر كرد و گفت: جهت كاهش فشارهاي مالي به اين دانشگاه سعي در جذب امكانات از ساير موسسات و نهادهاي عمومي داريم.

دانشگاهها حق دريافت شهريه اضافه ندارند
فارس: معاون آموزشي وزارت علوم با تاكيد بر اينكه تا كنون گزارش مكتوب و مستندي مبني بر اينكه دانشگاه ها ابلاغ شهريه را اجرا نمي كنند، دريافت نشده است، گفت: دانشجوياني كه احساس مي كنند دانشگاه شهريه اضافه از آنها دريافت مي كند به وزارت علوم مراجعه كنند.
حسن خالقي با بيان اينكه وزارت علوم اطمينان دارد كه هيچ دانشگاهي شهريه اضافه از دانشجويان دريافت نمي كند، افزود: اگر ادعاي دانشجوياني كه معتقدند دانشگاه از آنها شهريه اضافه گرفته اثبات شود، وزارت علوم شهريه اضافه را از دانشگاه گرفته و به دانشجو برمي گرداند.
معاون آموزشي وزارت علوم با تاكيد براينكه در ميزان شهريه دانشجويان ورودي امسال و دوره هاي شبانه اصلاحاتي ايجاد شده اما تلاش شده مجموع شهريه اي كه پرداخت مي شود نسبت به سال گذشته افزايش نداشته باشد، گفت: در سال جاري در دوره هاي كارداني و كارشناسي و كارشناسي ارشد دوره هاي شبانه افزايش شهريه نخواهيم داشت.
الزام دانشگاه ها به ظرفيت سازي براي پذيرش
دانشجويان ايراني خارج از كشور
مهر: برخي دانشگاه هاي كشور با توجه به بخشنامه معاونت آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ملزم به ايجاد ظرفيت براي پذيرش دانشجويان ايراني خارج از كشور شدند.
معاونت آموزشي وزارت علوم طي بخشنامه اي با توجه به ضرورت حل مشكلات مرتبط با تحصيل دانشجويان ايراني در خارج كشور به خصوص كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي ميانه از يك سو و جلوگيري از خروج بي رويه ارز براي تحصيل در رشته هاي داير در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور از سوي ديگر، دانشگاه ها را ملزم به ايجاد ظرفيت اضافي متناسب با تعداد درخواست هاي دريافتي نسبت به پذيرش دانشجويان شاغل به تحصيل در دانشگاه هاي خارج كشور كرده است. اين بخشنامه صرفا براي پذيرفتن دانشجوي انتقالي در نيم سال اول سال ۸۶-۸۵ قابل اجرا است و تسري آن به نيم سال هاي بعدي مجاز نيست.
صرف احراز اشتغال به تحصيل دانشجو در خارج كشور براي پذيرش كفايت دارد و ارائه گواهي گذراندن واحدهاي درسي ضرورت ندارد.
دانشگاه پذيرنده در معادل سازي يا عدم معادل سازي واحدهاي گذرانده دانشجو با توجه به امتياز دانشگاه مبدأ رشته تحصيلي و نمرات دانشجو مختار است.
شهريه دريافتي از دانشجويان انتقالي با تصويب هيات امناي هر دانشگاه تعيين مي شود، با اين توجه كه شهريه تعيين شده نبايد از سقف هزينه سرانه دانشگاه هاي دولتي تعيين شده توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بيشتر باشد.
دانشجويان انتقالي در طول تحصيل مشمول كليه مقررات آموزشي و انضباطي دانشگاه پذيرنده هستند.
بخشنامه مذكور به دانشگاه هاي اراك، اروميه، ايلام، بوعلي سينا، بيرجند، بين المللي امام خميني(ره)، دانشگاه پيام نور، تربيت معلم تبريز، تربيت معلم سبزوار، جامع علمي- كاربردي، خليج فارس، رازي، زابل، زنجان، سمنان، سيستان و بلوچستان، صنعتي شاهرود، شهركرد، صنعتي سهند تبريز، صنعتي شيراز، علوم پايه دامغان، علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان، قم، كاشان، كردستان، گيلان، لرستان، مازندران، محقق اردبيلي، وليعصر رفسنجان، هرمزگان، هنر، هنر ايران، هنر اسلامي تبريز، ياسوج، يزد، آزاد اسلامي، دانشگاه امام رضا(ع)، دانشگاه مفيد و دانشگاه علوم اسلامي رضوي ارسال شده است.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |