سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۷ - Jul 18, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
وقتي مي خواهي عيوب ديگران را ياد كني، عيوب خويش را بياد آر
كنزالعمال، ج ،۳ ص ،۵۸۶ ح ۸۰۲۷
امروز با حافظ
به صد هزار زبان بلبلش در اوصاف است
كنون كه بر كف گل جام باده صاف است
چه وقت مدرسه و بحث كشف كشاف است
بخواه دفتر اشعار و راه صحرا گير
آب و هوا
006867.jpg

عكس روز
006882.jpg
عكس: رويترز/ روميو رانوكو
۱۷ جولاي ۲۰۰۶ - كودكان در دامنه كوه آتشفشان «مايون» واقع در كشور فيليپين مشغول بازي هستند. اين در حالي است كه در پي فعال شدن اين آتشفشان احتمال تخليه كامل دهكده ها و  شهرهاي اطراف اين كوه براي جلوگيري از تلفات احتمالي وجود دارد.

در شهر چه خبر
قيمت مرغ و تخم مرغ
بازار مرغ و تخم مرغ هيچ اعتنايي به اخبار مربوط به مشاهده آنفلوآنزاي مرغي در استان مازندران نكرد و اگر چه افزايش قيمت گوشت مرغ ناچيز بود اما به هر حال در مقابل انتشار خبر ياد شده قابل توجه بود. شايد در اين مورد خاص فقط هشدار كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي توان لاغركردن قيمت ها را دارد. به هر حال قيمت گوشت مرغ در هفته جاري با اندكي تغيير در ميادين ميوه و تره بار به كيلويي ۱۴۸۰ تومان و در مغازه ها به حدود ۱۶۰۰ تومان رسيد. قيمت تخم مرغ نيز مسيري خلاف جريان گوشت مرغ را طي كرد كه به نسبت هفته مشابه ماه پيش با كاهشي اندك به قيمت كيلويي ۵۱۰ تومان در ميادين زير نظر شهرداري و ۵۷۰ در مغازه به فروش رفت.

پمپ  سوخت دو منظوره
زمزمه هاي سهميه بندي بنزين تعداد مشتريان خودروهاي دوگانه سوز و به تبع آن پمپ هاي گاز را افزايش داده، اما با توجه به كمبود تعداد جايگاه هاي گاز، اخيراً شايعه شده بود، پمپ بنزين ها به طور همزمان بنزين و گاز مصرفي خودروها را عرضه خواهند كرد. اما رئيس هيات مديره انجمن جايگاه داران سوخت مي گويد: به دليل قديمي بودن سيستم فني مهندسي شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي امكان دومنظوره كردن جايگاه هاي سوخت براي عرضه گاز و بنزين ضعيف است. ناصر رئيسي فر مي افزايد: هرچند براي عرضه گاز طبيعي در جايگاه هاي سوخت موافقت مقدماتي صورت گرفته اما اقدام جدي دراين زمينه انجام نشده است.

سورتينگ ميوه
گويا اجراي طرح سورتينگ و بسته بندي ميوه ها در ۱۴ ميدان ميوه و تره بار منجر به يكسان سازي كيفيت محصولات و نرخ آن ها شده است اما از بازار ميوه خبر مي رسد برخي از غرفه داران كه پيش از اجراي طرح سورتينگ با دسته بندي ميوه ها سود بيشتري دريافت مي كردند از اجراي اين طرح دل خوشي ندارند. كيانوش جعفري مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان ميادين ميوه و تره بار مي گويد: از آنجا كه ادامه طرح سورتينگ و بسته بندي محصولات منافع خريداران را تأمين مي كند سازمان ميادين در نظر دارد بدون توجه به اعتراض برخي از غرفه داران اين طرح را به صورت مكانيزه و پيشرفته تر ادامه دهد.

نان فانتزي
از صنف نانوايان نان هاي حجيم و فانتزي خبر مي رسد اين گروه از نانوايان قوت گرفتن احتمال افزايش قيمت نان سنتي را به فال نيك گرفته اند و در صدد تبليغ و تنوع نان هاي حجيم برآمده اند تا در بازار آينده سهم بيشتري را به خود اختصاص بدهند. احمد نظري رئيس اتحاديه نان هاي فانتزي و حجيم مي گويد: غالب توليد كنندگان نان  هاي فانتزي، با استفاده از بهترين مواد مغذي شامل بهبود دهنده، مخمر، پروتئين، كلسيم، آهن و روي به قيمت كيلويي ۴۷تومان درصدد معرفي ويژگي ها و كاربري هاي متنوع نان هاي حجيم برآمده اند. وي مي افزايد: هم اكنون قيمت نان فرانسوي كه تا حدودي شاخص قيمت ساير انواع نان حجيم است به ازاء هر ۳۵۰ گرم، ۱۲۵ تومان محاسبه مي شود.

بازار
ثبات قيمت گوشت گوسفندي
006951.jpg
به نظر مي رسد تيترهاي خبري با مضمون «افزايش قيمت گوشت قرمز» برخي واقعيات شامل ثبات قيمت گوشت گوسفند را ناديده مي گيرد؛ به اين معني كه طي ۴ هفته گذشته برخلاف رشد قيمت گوشت گوساله و گاو هيچ تغييري در قيمت گوشت گوسفندي مشاهده نشده است.علي اصغر ملكي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي مي گويد: رشد قيمت گوشت دام بزرگ از اوايل محرم سال پيش آغاز شد و تا به حال نيز ادامه دارد. اما قيمت گوشت گوسفندي طي ۲ ماه گذشته و هفته پيش فقط سير نزولي داشت. بنابراين انتشار خبر گراني گوشت گاو و گوساله با عنوان «افزايش قيمت گوشت قرمز» شبهاتي را در بازار گوشت ايجاد مي كند.

تور اتومبيل راني دختران
فرهنگسراي دختران در ادامه برنامه هاي تابستانه خود تورهاي ويژه اي را براي دختران برگزار مي كند. به گزارش روابط عمومي منطقه ۵ سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين برنامه تفريحي، آموزشي و فرهنگي كه ويژه دختران است در قالب تور يك روزه به اجرا درمي آيد و شامل تورهاي اردوگاه شهيد چمران و اتومبيل راني كارتينگ است. محل برگزاري تور يك روزه ،اردوگاه شهيد چمران است كه ۲۷ تيرماه از ساعت ۸ الي ۱۷به صورت رايگان برگزار مي شود. محل برگزاري تور كارتينگ نيز مجموعه ورزشي آزادي است كه ثبت نام از ۲۴ تيرماه آغاز شده است. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات، فرهنگسراي دختران مراجعه كنند.

فرهنگسرا
افتتاح مركز فرهنگي پايتخت
مجموعه فرهنگي هنري نوجوانان پايتخت با هدف بسترسازي فرهنگي ويژه نوجوانان تهراني و برقراري ارتباط شايسته و موثر و مشاركت پذيري نوجوانان در طراحي و اجراي فعاليتهاي فرهنگي، هنري، اجتماعي و علمي نوجوانان در پارك بزرگ رازي افتتاح شد. كتابخانه هاي تخصصي نوجوانان، شهر بازي، باشگاه هاي ورزشي، بازار فرهنگي و كلاسهاي آموزشي از پتانسيل هاي موجود در اين مركز است. نوجوانان علاقمند به ثبت نام در ۱۷ كانون تخصصي وابسته به اين مركز مي توانند با شماره ۵۵۴۰۹۵۴۹ تماس بگيرند و يا به نشاني ميدان قزوين - خيابان قزوين - خيابان مرادي مراجعه كنند.
راه اندازي مراكز فناوري اطلاعات
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در طرح «۸۵ در ۸۵» قرار است ۸۵ مركز فناوري اطلاعات در سال جاري در سطح شهر تهران راه اندازي كند و از اين تعداد بخشي راه اندازي شده است. اين مراكز شامل پايگاه اطلاع رساني فرهنگ و معارف اسلامي تهران واقع در منطقه ۱۳ و مركز تخصصي IT كودكان و نوجوانان در منطقه يك، باشگاه سلامت اجتماعي در منطقه چهار، باشگاه وبلاگ نويسان و مركز فناوري اطلاعات ويژه بانوان در منطقه ،۶ باشگاه شهروندان الكترونيك در منطقه ۱۰و فرهنگسراي زندگي الكترونيك در منطقه ۱۹ است. علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر از فعاليت اين مراكز مي توانند با تلفن ۸۸۴۱۶۰۹۶ تماس بگيرند.
كنسرت گروه سرمد
فرهنگسراي نياوران از ۲۹ تا ۳۱ تيرماه ميزبان گروه موسيقي سرمد است. اين گروه به سرپرستي علي قمصري در دو بخش كنسرت اجرا مي كند. در بخش اول نوازندگي تار، كمانچه،سازهاي  كوبه اي و ديجيريدو و در بخش دوم چهار تصنيف، چند قطعه ضربي و يك قطعه در گام «ليدين يوناني» با عنوان خاموش اجرا خواهد شد.در اين كنسرت دو ساز جديد «ديجيريدو» و«چنگ نوبان» معرفي مي شوند.

سينما
دره گرگها
006873.jpg
كارگردان: سردار آكار
بازيگران: بيلي زين، نكاتي شاشمز، برگز اركورل، ديگوسرانو.
سينماهاي نمايش دهنده: صحرا، شهر تماشا، فلسطين، فرهنگ.
خلاصه: يك عروسي در عراق، با يورش ناگهاني نيروهاي اشغالگر آمريكايي به يك كشتار جمعي تبديل مي شود و همه چيز لحظه به لحظه انگيزه اي مي شود براي مقابله با جنايتكاراني كه حتي به عراقي هاي در حال محاصره رحم نمي كنند.
006876.jpg
شام عروسي
كارگردان: ابراهيم وحيدزاده
بازيگران: امين حيايي، نيكي كريمي، مارال فرجاد، پويا اميني
سينماهاي نمايش دهنده : عصر جديد، فرهنگ، سروش، مركزي، جمهوري، ملت، تهران، كارون، بهمن، پايتخت، جي، شيدا، فردوسي، كانون
خلاصه داستان: زن و شوهري در صدد برگزاري يك مراسم عروسي پرخرج براي دخترشان هستند، اما مجبورند اين جشن را بدون پول برگزار كنند.

تلويزيون
006957.jpg

طلا، سكه و ارز
006954.jpg

آلودگي هواي تهران
006870.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خراش
بيست و دو روز در سنگر... هنگ ما پانصد نفر تلفات داد. اما من فقط خراشي روي بيني ام افتاد؛ گلوله اي كه بيني ام را خراشيد، دوستم را درجا كشت.
فيليپه ميلت
مترجم: اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
بزرگترين كيك گيلاس جهان
برلين: قنادهاي جنوب غرب آلمان مدعي شده اند كه بزرگترين كيك گيلاس جهان را پخته اند. اين كيك سه تن وزن و ۱۰ متر قطر دارد. آنها براي تهيه اين كيك از ۵۶۰۰ تخم مرغ، ۷۰۰ ليتر خامه، ۸۰۰ كيلوگرم گيلاس و ۱۲۰ ليتر شربت گيلاس استفاده كردند. پيش از اين ركورد بزرگترين كيك گيلاس جهان متعلق به كيكي به قطر ۸/۵ متر بود كه در آلمان پخته شد. قرار است اين كيك به ۱۶ هزار برش تبديل و پول حاصل از فروش اين برش ها صرف هزينه عمل جراحي قلب كودكان بيمار شود.
خريد خاك ماه
لندن: يك خانم ۳۱ ساله در انگليس كه در جريان مسابقه تلويزيوني صاحب يك ميليون پوند جايزه نقدي شده قصد دارد با اين پول قسمتي از خاك ماه را خريداري كند. وي در اين رابطه گفت: من تصور مي كنم كه در آينده خاك ماه با قيمت بسيار بالايي خريد و فروش خواهد شد به همين دليل قصد سرمايه گذاري را دارم. البته براي همسرم نيز يك موتورسيكلت خواهم خريد.
سقوط آزاد در سالگرد ازدواج
كوآلالامپور: يك زوج سالمند در مالزي در سي و هفتمين سالگرد ازدواج خود سقوط آزاد انجام دادند. مرد ۶۴ ساله به همراه همسر ۶۱ ساله خود از داخل يك هلي كوپتر سقوط آزاد كردند و پس از ۳۰ ثانيه چترهاي نجات خود را گشودند. جالب اينكه آنها حتي يك بار هم سقوط آزاد را تمرين نكرده بودند. آنها در واقع پيرترين زوج تاريخ كشور مالزي هستند كه سقوط آزاد انجام داده اند.
بينايي در روز عروسي
لندن: يك داماد كه تقريباً نابينا بود در روز ازدواج خود بينايي اش را بدست آورد. به گفته پزشكان، اين مرد با استفاده از داروهاي بسيار قوي موفق شد ۶ درصد قدرت بينايي پيدا كند و در روز عروسي همسر خود ر ا ببيند. اما متاسفانه از اين دارو نمي توان در دراز مدت استفاده كرد چون اثرات سوء آن بسيار مخرب است. بر اين اساس وي تا چند روز بعد مجدداً بينايي اش را از دست خواهد داد.
كوكائين بجاي چيپس
منچستر: يك مرد ۳۵ ساله كه ماده مخدر كوكائين را به شكل چيپس درآورده و آنرا را داخل قوطي هاي چيپس جاسازي كرده بود  توسط  پليس دستگير شد. هنگامي كه پليس از خودرو اين مرد بازرسي مي كرد متوجه ۱۷ قوطي چيپس داخل صندوق عقب شد كه پس از آزمايش چيپس ها مشخص شد كه در واقع كوكائين به شكل چيپس درآمده است.
پارو زدن بيهوده
دوبلين: دو مرد ايرلندي قرار بود با كشتي، خود را از سواحل انگليس به ايرلند برسانند. اما آنها به دليل تأخير كشتي را از دست دادند و در بندر مستأصل شدند. اما اين پايان ماجرا نبود چون آنها يك قايق ماهيگيري را به سرقت بردند و به سوي ايرلند حركت كردند. اما با توجه به اينكه آنها با قايقراني كاملا بيگانه بودند چند ساعت بعد تصور كردند كه به خاك ايرلند رسيده اند اما پس از پرس و جو در ساحل متوجه شدند كه در همان مكان اوليه هستند و در اين چند ساعت بيهوده پارو زده بودند.
سيل در شرق چين
006879.jpg
پكن: توفان و بارش شديد باران باعث جاري شدن سيل در شرق چين شد. تا ديروز تلفات اين سيل بيش از ۱۵۰ نفر اعلام شده بود. عكس، يكي از شهروندان چيني را در استان فوجيان نشان مي دهد كه روز قبل در دام اين سيل اسير شد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |