سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۷ - Jul 18, 2006
براي كشف راز مرگ
جسد زنداني ايراني از فرانسه بازگردانده شد
گروه حوادث- آزاده مختاري: جسد جوان مهاجر ايراني كه در زندان لونگونس فرانسه به طرز مشكوكي جان سپرده بود، امروز همراه تيم حقيقت ياب ايراني به كشور بازگردانده مي شود تا تحقيقات علمي، تخصصي قضايي درباره راز مرگ اين جوان آغاز شود.
آغاز سفر مرگبار
مراد آمون - جوان مهاجر ايراني اواسط بهمن ماه سال ۸۳ بعد از ماهها تلاش براي اقامت در فرانسه قراردادي با افرادي كه مدعي بودند مي  توانند وي را به فرانسه انتقال دهند، تنظيم كرد كه بر طبق آن به وي اطمينان داده شد كه در مقابل پرداخت مبالغي چند ميليوني او را به كشور فرانسه خواهند رساند. بعد از تنظيم قرارداد مراد مقدمات سفرش را آماده كرد و عازم فرانسه شد.
مسير بسيار سخت و طاقت فرسا بود ولي با تمام مشكلات سرانجام جوان ايراني به خاك فرانسه رسيد.ولي اين سرآغاز سرنوشتي تلخ براي او بود.
حبس در زندان لونگونس
مدت كوتاهي از اقامت مراد در كشور فرانسه نگذشته بود كه پليس آن كشور وي را به اتهام ورود غيرمجاز بازداشت كرد. مراد، مدارك كافي براي ورود خود به طور قانوني به كشور فرانسه در دست نداشت و همين امر باعث شد مراجع قضايي دستور انتقال  او را به زندان لونگونس تا زمان تعيين تكليف وي صادر كنند. مراد با روياهايي ويران شده به پشت ميله هاي زندان رفت.
شكايت والدين به دادسراي امور جنايي تهران
۱۲ آوريل ۲۰۰۶ ميلادي مصادف با ۲۳ فروردين سال ۸۵ مسئولين فرانسوي با منزل پدري مراد تماس گرفته و خبر مرگ دردناك پسرشان را در اثر خودكشي در زندان لونگونس اطلاع دادند.والدين مراد بهت زده از اين خبر، باور نمي  كردند كه پسر جوانشان كه با هزار اميد راهي غربت شده بود دست به خودكشي زده و آنها را تنها گذاشته باشد. بنابراين آ نها به سفارت فرانسه در ايران مراجعه كرده و خواستار تحويل جسد فرزندشان شدند و آن زمان بود كه معلوم شد بدون هيچ هماهنگي با سفارت ايران در فرانسه، جسد مرد جوان ۴۸ ساعت بعد از مرگ وي به خاك سپرده شده است. بعد از اطلاع از اين موضوع والدين مهاجر جوان با تنظيم شكايتي در دادسراي امور جنايي تهران از مسئولين قضايي كشورمان خواستند به پرونده مرگ مشكوك پسرشان رسيدگي شود.
احضار سفير فرانسه
بعد از بررسي شكايت خانواده مراد، سيد رسول مهاجر مديركل كنسولي وزارت امور خارجه با احضار برنارد پولتي سفير فرانسه در تهران، مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران را به وي ابلاغ كرد.
مديركل كنسولي وزارت امور خارجه از سفير فرانسه در ايران خواست در خصوص اينكه چرا برخلاف كنوانسيون وين هيچ اطلاعي از مراحل دستگيري، محاكمه، زندان و قتل احتمالي و دفن اين تبعه ايراني به وزارت امور خارجه ايران اعلام نشده است،توضيحات لازم را ارائه كند.
برنارد پولتي در آن زمان ضمن ابراز بي اطلاعي از اين موضوع، قول مساعد داد در اسرع وقت موضوع را به دولت فرانسه منتقل و پاسخ لازم را ارائه دهد. در مرحله بعدي رسيدگي بر روي اين پرونده، يك تيم ويژه حقيقت ياب از سوي ايران به كشور فرانسه اعزام شده و اقدام به نبش قبر جوان ايراني كردند.
برپايه آخرين اخبار بر روي اين پرونده كه روز گذشته از سوي جعفري معاون دادسراي امور جنايي تهران به همشهري اعلام شد: «امروز جسد مراد به ايران انتقال خواهد يافت تا با انجام آزمايشات لازم از سوي متخصصان پزشكي قانوني كشور علت اصلي مرگ وي مشخص شود و مراحل بعدي رسيدگي بر روي اين پرونده ادامه يابد.»
بر پايه اين گزارش ژاك پله دبير اول سفارت فرانسه در ايران روز گذشته در گفت وگويي با همشهري خبر انتقال جسد مراد آمون به ايران را تأييد كرد.

دومين سونامي در اندونزي
همشهري آنلاين- سونامي حاصل زمين لرزه شديد دريايي امروز در نزديكي جزيره جاوه اندونزي با تخريب تاسيسات ساحلي باعث مرگ ده ها نفر شد.
به گزارش آسوشيتدپرس در ساعت
۳ و ۲۴ دقيقه بعد از ظهر به وقت محلي زلزله اي زيردريايي در اقيانوس هند در ۲۷۵ كيلومتري ساحل غربي جزيره جاوه رخ داد كه ساختمان هاي بلند جاكارتا پايتخت اندونزي را به لرزه درآورد. سازمان زمين شناسي آمريكا بزرگي اين زمين لرزه را ۷/۷ در مقياس ريشتر اعلام كرد. دو ساعت بعد پس لرزه اي به قدرت ۱/۶ ريشتر رخ داد. مركز اين زمين لرزه در ۵۵ كيلومتري زير سطح اقيانوس آرام و در ۲۷۵ كيلومتري جنوب غربي جزيره جاوه بود.
به دنبال زلزله، سونامي حاصل به سوي سواحل جاوه به راه افتاد و آن را در هم كوبيد. گزارش شاهدان عيني حاكي از آن است كه هزاران نفر در طول حاشيه ۲۰۰ كيلومتري ساحل جنوبي اين جزيره پرجمعيت در حالي كه برخي از آنها فرياد مي كشيدند «سونامي» از درختان بالا مي رفتند يا در مساجد براي دعا گرد مي آمدند.گزارش هاي مختلفي درباره تلفات و خسارات در اندونزي منتشر شده است. گزارش هاي اوليه حاكي از آسيب گسترده هتل ها و رستوران ها در مناطق توريستي و خانه ها در دهكده هاي ماهيگيري و مرگ دست كم ۸۷ نفر است.

۶۸ حادثه در پايتخت
گروه حوادث - تهران بزرگ طي ۲۴ ساعت گذشته شاهد ۴۸ مورد حريق و ۲۰ مورد حادثه مختلف بود.
در جريان حريق و حوادث اين مدت، يك تن جان باخته، سه تن دچار مصدوميت شده و بالغ بر ۱۸۳ ميليون ريال خسارت مالي به بار آمد.
بيشترين آتش سوزي ها در وسايط نقليه، منازل مسكوني و معابر شهري به وقوع پيوست. همچنين در طول شبانه روز گذشته تهران شاهد حوادث مختلفي شامل ۴ حادثه آسانسور، ۵ مورد نشت آب، ۴ حادثه محبوس شدن در اماكن شهري ساختمان و دو مورد حادثه گيركردن حلقه انگشتري در انگشتان دست دو زن و حوادثي از اين قبيل بوده كه تلاشگران آتش نشاني ضمن امدادرساني، موفق به نجات ۸ تن از همشهريان تهراني شدند.
۴۶۰ آتش نشان با به كارگيري ۱۵۰ خودرو  آتش نشاني به مدت ۳۸ ساعت عمليات امدادي و اطفايي انجام دادند.

صبح ديروز در شعبه ۷۱ كيفري
قاچاقچي محكوم به اعدام ۲ قتل را گردن گرفت
006855.jpg
006858.jpg
گروه حوادث- مرد قاچاقچي هنگامي كه براي نقد كردن طلب ميليوني خود از يكي از مشتريانش، دو محكوم به اعدام فراري را اجير كرد، جنايت فجيعي را رقم زد كه در جريان آن دو برادر به قتل رسيدند.
اواسط تابستان ۸۳ ماموران پليس شهريار از درگيري مسلحانه اي در داخل يك پژو در اطراف شهريار اطلاع پيدا كردند ، با حضور ماموران در محل مشخص شد در جريان تيراندازي مرگبار دو سرنشين خودرو كه دو برادر به نامهاي محمد و بهروز بوده اند به قتل رسيده اند. در حالي كه بررسي ها درباره اين جنايت ادامه داشت كارآگاهان پليس دريافتند يكي از اهالي محل يكي از افراد مهاجم به نام احمد را بازداشت كرده است، اما دو همدست وي اقدام به فرار كرده اند.
با انتقال احمد به آگاهي شهريار تحقيقات آغاز شد، در حالي كه بازجويي هاي صورت گرفته از اين متهم حاكي از آن بود كه وي يكي از قاچاقچيان عمده كهنوج است كه در پخش گسترده مواد مخدر دست داشته است ، اين احتمال كه جنايت خونين احتمالا به دليل انتقامجويي بر سر مواد مخدر صورت گرفته قوت گرفت.
در جريان بازجويي هاي پليسي و قضايي احمد مدعي شد در چندين مرحله ۱۴۸ كيلو مواد مخدر را به يكي از دو برادر به نام محمد فروخته است اما در حالي كه مقتول ۳۰ ميليون تومان بدهكار بوده است پول بدهي را پس نمي داده است.
وي در ادامه بازجويي ها مخفيگاه دو همدست فراري خود به نامهاي محمود و مصطفي را نيز به ماموران لو داد .
اجير كردن دو محكوم به اعدام
احمد در ادامه بازجويي هاي پليسي درباره اين جنايتها گفت : مدتي قبل فهميدم كه محمد قصد پس دادن بدهي ام را ندارد. به همين دليل به سراغ محمود كه از مدتها قبل با يكديگر دوست بوديم رفتم او يك زنداني محكوم به اعدام بود كه در سال ۷۹ از زندان فرار كرده و از آن زمان زندگي مخفيانه اي را آغاز كرده بود. وقتي كه موضوع را به او گفتم و از او كمك خواستم، پذيرفت تا به همراه من به شهريار بيايد تا پولم را از محمد پس بگيرم، اما او گفت كه دوستي به نام مصطفي دارد كه او نيز يك محكوم به اعدام فراري است و چون جودوكار است و هيكل بسيار درشتي دارد مي تواند باعث ترس بدهكاران بشود .
به اين ترتيب من به همراه محمود و مصطفي به شهريار آمديم و به جلوي خانه محمد رفتيم و او را به همراه برادرش بهروز به بهانه حرف زدن درباره طلبم سوار خودرو كردم ، اما در نزاعي كه بر سر بدهي امان صورت گرفت محمود شروع به شليك هاي مرگبار به سمت محمد و برادرش بهروز كرد و آنها را به قتل رساند و سپس به همراه مصطفي فرار كردند اما من گير افتادم .
پرونده در دادگاه كيفري استان
با اين اعترافات و بعد از دستگيري محمود و مصطفي، پرونده اين سه جنايتكار به اتهام دو فقره قتل عمد به دادگاه كيفري استان تهران ارسال شد و روز گذشته متهمان در شعبه ۷۱ دادگاه در مقابل قضات قرار گرفتند تا از خود دفاع كنند.
روز گذشته در ابتداي جلسه محاكمه دو متهم ، قاضي حيدري به عنوان نماينده دادستان به بيان كيفرخواست پرداخته و براي متهمان درخواست اشد مجازات قانوني كرد، پس از آنكه مادر مقتولان به عنوان ولي دم نيز براي متهمان تقاضاي قصاص كرد متهمان به دفاع از خود پرداختند .
احمد متهم رديف اول پس از آنكه در جايگاه قرار گرفت خطاب به قضات دادگاه گفت : من اگر چه اسلحه داشتم اما هيچ گلوله اي شليك نكردم ، من فقط شاهد ماجراي خونين بودم و از محمد مي خواستم سرجايش بنشيند اما همدستم محمود شليك هاي مرگبار را انجام داد و دو برادر را به قتل رساند.
پس از آن، متهم رديف دوم به نام محمود در جايگاه قرار گرفت و با قبول اتهام دو جنايت گفت: من در سال ۷۹ از زندان فرار كردم و از آن زمان زندگي مخفيانه اي داشتم اما زماني كه احمد كه دوست و همشهري ام بود به سراغم آمد و از من خواست تا در پس گرفتن طلبش به وي كمك كنم با او همراه شدم و مصطفي را نيز با خودمان همراه كرديم. وي در ادامه گفت:  من اتهام را قبول مي كنم .
پس از آن آخرين متهم به نام مصطفي نيز به دفاع از خود پرداخت و با بيان اينكه هيچ اطلاعي از جنايت مرگبار نداشته است و از بدشانسي با آنها همراه شده است گفت: من هيچ گلوله اي شليك نكردم.

ماجراي خواندني
كلاهبرداري خواستگار بيكار از دختران دم بخت
گروه حوادث - جوان بيكاري كه با دادن وعده دروغين ازدواج از دختران جوان كلاهبرداري مي كرد در كرج به دام افتاد.
بنا به اين گزارش، در فاصله فروردين ماه تا خرداد امسال، چندين دختر جوان با مراجعه به پليس كرج با طرح شكايتي مدعي شدند جوان شيك پوشي پس از جلب اعتماد آنها به بهانه ازدواج اقدام به كلاهبرداري از آنها كرده و مبالغي پول نقد و طلاجات آنها را به سرقت برده و به يكباره متواري شده است. با افزايش شكايتها، تحقيقات پليسي براي يافتن جوان كلاهبردار آغاز شد و در نخستين مرحله كارآگاهان به بازجويي از دختران مالباخته پرداختند، دربازجويي هاي صورت گرفته مشخص شد عامل تمامي كلاهبرداري ها يك مرد جوان شيك پوش است كه با دادن وعده ازدواج از دختران كلاهبرداري مي كرده است.
كلاهبرداري با طعم ازدواج
در تحقيقات پليسي مشخص شد جوان كلاهبردار پس از آشنايي با دختران جوان به آنها وعده ازدواج مي دهد و حتي به خواستگاري مي رود، اما بعد از مدتي كه اعتماد دختر جوان را جلب كرد به وي مي گويد: «قصد خريد سرويس طلا براي او را دارد اما پولي كه براي اين كار كنار گذاشته كافي نيست». به اين ترتيب، دختر جوان براي كمك به مرد جوان اندوخته خود را به وي مي دهد اما خواستگار قلابي يكباره ناپديد مي شود، وي حتي در مواردي با اين شگرد به سرقت طلاجات طعمه هاي خود دست زده است.
شماره هايي براي فريب
با توجه به اهميت موضوع ماموران براي دستگيري متهم وارد عمل شدند، در رديابي هاي اوليه كارآگاهان پليس آگاهي كرج موفق شدند سه شماره تلفن همراه را كه متهم در اختيار دختران جوان قرار داده بود به دست  آورند. اما در بررسي هاي صورت گرفته مشخص شد شماره ها مربوط به سه فرد مختلف است و متهم هر بار شماره تلفن يكي از آشنايان خود را در اختيار دختران جوان قرار داده و سپس براي جلب اعتماد از وي تقاضا  كرده تا در ساعتي مشخص با اين شماره تماس برقرار كند، اين در حالي بود كه خود نيز در زمان تعيين شده نزد صاحب تلفن رفته و از اين طريق به تماس برقرار شده پاسخ مي داده است.
با نشان دادن تصاوير چهره نگاري شده متهم به صاحبان تلفنهاي همراه، جوان كلاهبردار شناسايي و دستگير شد و به كلاهبرداري از دختران جوان اعتراف كرد.
به گفته سرهنگ حسين مطهري- معاون آگاهي فرماندهي انتظامي كرج، متهم ۲۵ساله به نام «ناصر» در جريان بازجويي هاي پليسي با اشاره به اين كه متأهل است، اعتراف كرد: از آنجا كه بيكار بودم، براي تأمين مخارج زندگي ام در مكان هاي عمومي اقدام به شناسايي دختراني مي كردم كه حدس مي زدم قصد ازدواج دارند.
در حالي كه هميشه ظاهر آراسته اي داشتم، بعد از شناسايي سوژه مورد نظر با وي سر صحبت را باز مي كردم و با اعتماد وي از او خواستگاري مي كردم و به اين ترتيب در فرصتي مناسب، طلاجات و وجوه نقد آنها را به سرقت مي بردم. معاون آگاهي فرماندهي انتظامي كرج با بيان اين كه تاكنون متهم، به ارتكاب سرقت و كلاهبرداري با همين شيوه از ۵ دختر جوان اعتراف كرده است، خاطرنشان كرد: تحقيقات در خصوص اين پرونده همچنان ادامه دارد.

آن سوي آب
خانه جادوگر آفريقايي به آتش كشيده شد
پيرزن ۶۰ ساله آفريقايي كه به جادوگري متهم شده بود، پس از حمله گروهي ناشناس به منزلش هدف گلوله قرار گرفته و به قتل رسيد.
به گزارش سايت نيوز تواني فور ، يك زن ۶۰ ساله آفريقايي اهل دوربان از سوي افرادي ناشناس مورد حمله قرار گرفته و پس از به قتل رسيدن وي ،منزلش نيز به آتش كشيده شد.اين زن كه به گفته پليس با سحر و جادو مردم را اغفال مي كرد خود و خانواده اش را قرباني عاقبت شوم جادوگري خود كرد. در اين سانحه همسر وي از ناحيه سر به شدت مجروح شده و به بيمارستان منتقل شد. پليس در حال بررسي ماجرا و پيگيري موضوع است.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |