يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۱ - Jul 23, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
وقتي خدا به يكي از شما چيزي داد، در صرف آن از خود و كسان خود آغاز كند
(صحيح مسلم، كتاب الاماره، ح۳۳۹۸)
امروز با حافظ
برجاي بدكاري چو من يكدم نكوكاري كند
آن كيست كز روي كرم با من وفاداري كند
وانگه به يك پيمانه مي با من وفاداري كند
اول به بانگ ناي و ني آرد به دل پيغام وي
آب و هوا
007776.jpg

عكس روز
007794.jpg
عكس: نيويورك تايمز/ استفني سينكلر
بيش از ۳۰۰ خانواده لبناني در پاركينگ زيرزميني يك مركز خريد واقع در جنوب بيروت پناه گرفته اند.

سينما
طبل بزرگ زير پاي چپ
007788.jpg
كارگردان: كاظم معصومي
بازيگران: حميد فرخ نژاد، بابك حميديان، حسين محجوب
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ، ايران، موزه سينما
خلاصه: پس از يك عمليات، نيروهاي خسته دو جبهه نبرد از فرط تشنگي در هواي گرم و آفتاب سوزان با مرگ دست به گريبانند. اين در حالي است كه حوضچه آبي در بين آنها قرار گرفته است.
پنهان
007782.jpg
كارگردان: ميشائيل هانكه
بازيگران: دانيل اوتوي،
ژوليت بينوش
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ، سپيده، صحرا
خلاصه: اين فيلم داستان يك روزنامه نگار فرانسوي را روايت مي كند كه به دنبال مواجهه با تعدادي نوار ويدئويي از زندگي شخصي اش، به ياد گذشته مي افتد و...

فرهنگسرا
تور رايگان تهرانگردي
فرهنگسراي طبيعت با هدف بهينه سازي اوقات فراغت شهروندان تورهاي يك روزه تهرانگردي را به صورت رايگان برگزار مي كند. اين تورهاي تفريحي شامل بازديد از موزه تماشاگه تاريخ، سعدآباد، سكه، گلستان، كندلوس، تنگه واشي و... است.
علاقه مندان جهت ثبت نام مي توانند به نشاني فلكه دوم تهرانپارس انتهاي خيابان جشنواره مراجعه و يا با تلفن ۷۷۳۲۹۶۴۳ تماس بگيرند.

اصل مطلب
در انتقاد خوانندگان از اين بنده بي زبان
مبني بر تضعيف صنعت گردشگري و توريست پراني فرمايد
ابوالفضل زرويي نصر آباد
007809.jpg

بازار
توقف روند صعودي قيمت كولر
007812.jpg
طي چند سال اخير كولرهاي گازي با حجم كمتر و سرمادهي بهتر توانسته اند نظر خريداران را به خود جلب كنند. اين موضوع و تقارن روزهاي گذشته با آغاز فصل گرما به همراه شوك ناشي از افزايش تعرفه واردات لوازم خانگي قيمت كولر گازي را در سربالايي قرار داد. اما از بازار لوازم خانگي خبر مي رسد قيمت اين كالا روند صعودي خود را طي كرده است و در ثباتي نسبي به سر مي برد. اغلب توليدات خارجي بين ۵۴۰ هزار تا ۲ ميليون تومان قيمت دارند كه توليدات داخلي بين ۲۰ تا ۴۰درصد ارزان تر خريد و فروش مي شود. ويژگي اكسيژن سازي برخي مدل ها نيز توانسته بازار را به سمت اين محصولات سوق دهد.

در شهر چه خبر
مهديا گل محمدي
سال ارزاني جعبه جادو
جعبه جادو در بازار لوازم خانگي هم شگفتي مي آفريند. طي دو ماه گذشته قيمت تلويزيون برخلاف جريان صعودي قيمت همه لوازم خانگي، سير نزولي را طي كرد. به طوري كه كاهش يك ميليون توماني قيمت تلويزيون هاي ال سي دي ۳۲ اينچ، خود بازاريان را هم متعجب كرد. محمدحسين برخوردار عضو هيات مديره انجمن توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري مي گويد: افزايش رقابت در زمينه تلويزيون به همراه واردات و اشباع بازار از اين كالا موجبات كاهش ۱۵درصدي قيمت آن را به نسبت سال پيش فراهم آورده است.
هزينه تعمير كولر
تابستان امسال به دنبال نوسانات برق شهري و افزايش دفعات قطع برق گذر برخي از شهروندان به تعميرگاه هاي موتور كولر افتاد. اما آن دسته از مراجعاني كه موتور كولر آنها احتياج به تعويض سيم پيچ داشت با افزايش ۶۰درصدي هزينه تعمير موتور روبرو شدند. ابراهيم زراعتي نايب رئيس اتحاديه تعميركاران سيم پيچ، الكتروموتور و ژنراتور مي گويد: صنف سيم پيچ ها سيم هاي مسي را سال پيش كيلويي ۳۰۰ تومان خريداري مي كرد اما اين ميزان پس از رسيدن قيمت جهاني مس به تني ۸ هزار دلار در داخل نيز به كيلويي ۱۰ هزار تومان رسيده است. بنابراين نبايد انتظار داشت سيم پيچ ها نرخ و اجرت مصوب سال ۸۲ را دريافت كنند. وي مي افزايد: اجرت تعمير يك موتور ۷ هزار ۳ چهارم تا ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته مي شود در حاليكه هزينه خريد همين موتور از ۴۰ هزار تومان تجاوز نمي كند. دليل اين موضوع استفاده كارخانه ها از آلياژهاي غيرمسي در سيم پيچ موتور است اما تعميركاران همگي از مسي كه هزينه و دوام بيشتري دارد، استفاده مي كنند.
رشد تابستانه نرخ اتوبار
شايد يكي از دلائلي كه اغلب اجاره نشين ها از كارت قرمز صاحبخانه دل خوشي ندارند دردسر جابجايي اثاثيه باشد. به ويژه كه در كنار ريسك بالاي مفقود و معيوب شدن وسايل، كرايه سنگيني هم بايد پرداخت كنند. از ناوگان حمل و نقل درون شهري خبر مي رسد با وجود توافقي بودن تعيين نرخ بين وانت بارها و كاميونت هاي حمل بار، نرخ اتوبارها به صورت نرخ مصوب از طرف اتحاديه حمل و نقل اعلام مي شود. براين اساس اتوبارها چنانچه داراي مجوز باشند هر سه ساعت حدود ۲۴ هزار تومان و براي هر ساعت اضافه كار ۶ هزار تومان دريافت مي كنند. اين رقم براي وانت بارها براي هر ۲ ساعت ۱۰ هزار تومان و براي ساعت اضافه ۴ هزار تومان تعيين شده است. به اين مبالغ بايد دستمزد كارگران را اضافه كرد. با فرارسيدن فصل تابستان تخفيف هاي زمستاني نيز شامل حال مشتري ها نمي شود و اتوبارهاي غيرمجاز نيز به اين قافله اضافه مي شوند.
آخرين نرخ آب تني
علاقمندان به آب تني و شنا در استخرهاي روباز و سرپوشيده در سال جاري هم زير بمباران خبري مراكز بهداشتي و درماني و كارشناسان آنها در رابطه با مضرات شنا در استخرهاي عمومي قرار گرفتند. اما گويا اغلب مردم اعتقادي به بالابودن ميزان باكتري ها و قارچ در ۳۵۴ استخر استان تهران ندارند. علاوه بر اين هزينه ۵ تا ۲۵ هزار توماني براي هر سانس استخرهاي درجه يك و ۱۳۰۰ تا ۴ هزار توماني براي استخرهاي درجه ۲ و ۳ نيز آنها را از غوطه وربودن در آب منصرف نمي كند. برخي نيز در اين ميان علاوه بر تفريح به آموختن فن شنا مي پردازند. اين گروه براي دوره هاي آموزشي جمعي بين ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان و براي  آموزش خصوصي بين ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، بسته به استخر و مدرس شنا هزينه مي كنند. جالب اينكه در زماني كه هيچ نظارت خاصي بر نرخ بليت استخرها نمي شود برخي سازمانها نيز از آب گل آلود ماهي مي گيرند و براي تعيين وروديه استخر سازمان، با ديگر استخرها هم نوايي مي كنند.

تلويزيون
007818.jpg

آلودگي هواي تهران
007779.jpg

طلا سكه و ارز
007815.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
عبور از خيابان
پيرمرد نابينا عصايش را تكان مي داد و مي گفت: يك نفر مرا از خيابان رد كند. وضع ظاهريش بسيار نامرتب بود گويا مدتها حمام و لباس عوض نكرده بود.
زنگ دبيرستان دخترانه زده شد. دخترها دسته دسته از مدرسه بيرون مي آمدند و بي توجه از كنارش مي گذشتند. بعضي به تمسخر چيزي گفته و مي خنديدند. در اين اثنا دختر هفت هشت ساله اي متوجه پيرمرد شد. دست پيرمرد را گرفت و سر شانه خودش گذاشت و گفت: برويم. وقتي دخترك با پيرمرد از خيابان رد شدند مادرش از طرف ديگر صدا كرد مواظب خودت باش آن طرف خيابان چه مي كني؟ صبر كن بيايم دستت را بگيرم!!!
ف - احمدي

گشتي در دنياي خبرها
گورستان كنار ورزشگاه
هامبورگ: از اين پس طرفداران متعصب تيم هامبورگ آلمان مي توانند در كنار ورزشگاه اختصاصي تيم محبوب خود به خاك سپرده شوند. اين تيم قصد دارد گورستاني در كنار ورزشگاه خود تاسيس كند كه طرفداران علاقمند در صورت تمايل در اين گورستان به خاك سپرده شوند. باشگاه هامبورگ در حال حاضر ۴۲هزار عضو ثابت دارد كه با توجه به ظرفيت ۵۰۰ نفري گورستان باشگاه، پيش بيني مي شود رقابت براي خريد قبرهاي اين گورستان بسيار فشرده باشد.
عاقبت تهيه كباب سگ
پكن: مدير يك مدرسه در چين براي اينكه به معلمان خود حق السكوت بدهد اين مكان آموزشي را به آتش كشيد. با توجه به اينكه اين مدير درخت هاي اطراف مدرسه را فروخته بود به همين دليل بيم آنرا داشت كه معلمان مدرسه اين موضوع را به پليس اطلاع بدهند. وي براي اينكه به نوعي به معلمان حق السكوت پرداخت كند آنها را به يك ميهماني در حياط مدرسه دعوت كرد. او براي اينكه از معلمان پذيرايي كند دو سگ در حياط مدرسه كشت و براي آنها كباب كرد. البته اين پايان ماجرا نبود چون مدير در حين كباب كردن سگ ها ۱۰ كلاس درس را كه در آنها تعداد زيادي كامپيوتر، چاپگر و كتاب وجود داشت به آتش كشيد و بر اثر اين حادثه ۱۰۰ دانش آموز كلاس هاي درس خود را از دست دادند.
اطلاعات گرفتن از تبهكاران
رم: از اين پس ممكن است در حين تماس با مركز اطلاعات تلفني شهر رم با يك تبهكار به تبادل اطلاعات بپردازيد. بزرگترين اپراتور تلفن در ايتاليا روز پنجشنبه يك مركز اطلاعات تلفني در بزرگترين زندان شهر رم تاسيس كرد. در واقع ۲۴ اپراتور اين مركز محكومان زندان هستند كه به تماس گيرندگان اطلاعات مي دهند. جالب اينكه اپراتورها كه اغلب تبهكاران خطرناك هستند با لحني بسيار مؤدبانه به شهروندان پاسخ مي دهند.
جريمه تأخير
برلين: تيم ولفسبورگ آلمان فصل گذشته در مكان پانزدهم جدول رده بندي بوندسليگا قرار گرفت و با فاصله اندكي از سقوط رهايي يافت. اما گويا بقا در رقابتهاي دسته اول باعث خواب آلود شدن بازيكنان اين تيم شده است. اين تيم هم اكنون تمرينات آماده سازي خود را در اتريش برگزار مي كند اما هر روز صبح تعدادي از بازيكنان به دليل دير بيدار شدن از خواب با تأخير بر سر تمرينات حاضر مي شوند. قبلا جريمه تاخير بازيكنان ۱۰ يورو به ازاي هر يك دقيقه تأخير بود اما كلاوس اوگن تالر مربي اين تيم جريمه بازيكنان خواب آلود را تغيير داده است. از اين پس هر بازيكني كه دير بر سر تمرينات حاضر شود بايد علاوه بر تعريف كردن چند لطيفه براي بازيكنان به آواز خواندن مقابل آنها بپردازد.
ماجراي سرقت طوطي بداخلاق
لندن: يك طوطي بداخلاق در انگليس باعث شد تا سارق وي به دام بيفتد. چندي پيش يك سارق جوان وارد مغازه پرنده فروشي شد و اين طوطي ۵۰ ساله را كه همواره حرف هاي زشت به زبان مي آورد ربود. هنگامي كه سارق طوطي را در دست گرفت بود اين پرنده دست وي را گاز گرفت و از آن خون جاري شد. در واقع پليس با انجام آزمايش دي ان اي از خون ريخته شده روي زمين موفق به شناسايي و دستگيري سارق شد.
مسواك زدن كرگدن ها
007785.jpg
لندن: در باغ وحش شهر لندن دو كرگدن غول پيكر وجود دارد كه دندانپزشكان به طور مداوم به معاينه دندانهاي اين دو حيوان مي پردازند. حتي دو بار در روز دندانهاي اين كرگدنها مسواك مي شود. البته مسواك زدن دندانهاي اين حيوانات كار ساده اي نيست چون بايد با يك جاروي بلند اين كار را انجام داد.
درخواست تأمين امنيت جاني
آركانزاس: حتماً افرادي را مقابل رستورانها مشاهده كرده ايد كه لباس شخصيت هاي كارتوني را بر تن مي كنند و كودكان را دعوت به غذا خوردن داخل رستوران مي كنند. در آركانزاس نيز يك رستوران كه مرغ سرخ كرده مي فروشد از دو هفته قبل جواني را استخدام كرد كه وظيفه اين جوان پوشيدن لباس و كلاهي است كه وي را به شكل يك مرغ در مي آورد. البته وي علاوه بر تحمل گرماي شديد هوا بايد تهاجمات رهگذران را نيز تحمل كند. در اين مدت كوتاه وي چندين بار مورد هدف بطري و حتي وسايل آتش بازي شهروندان قرار گرفته است. وي روز گذشته با مراجعه به پليس از اين نيرو درخواست كرد امنيت جاني وي را تأمين بكند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |