يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۱ - Jul 23, 2006
يك تحليل خواندني براي سرمايه گذاران در بورس تهران
نخستين اظهارنظرهاي كارشناسي درباره ذخيره كاهش ارزش سرمايه گذاري هاي بلندمدت
007680.jpg
گروه بورس-يكي از مسائل بحث برانگيز در قلمرو بازار سرمايه در ماه هاي اخير مسئله چگونگي احتساب ذخيره كاهش ارزش براي سرمايه گذاري هاي بلند مدت بوده است.
با توجه به افت شديد قيمت سهام به ارزش هايي به مراتب كمتر از بهاي تمام شده خريد آنها، موضوع چگونگي انعكاس آثار مالي اين تغييرات در صورت هاي مالي به يكي از مسائل اساسي شركت ها تبديل شده است.
محمد حسن سعادتيان، عباس وفادار و محمد رضا طباطبايي كه همگي از اساتيد دانشگاه و اعضاي نهاد هاي رسمي و حرفه اي چون جامعه حسابداران رسمي ايران، كانون كارشناسان رسمي دادگستري، كارگزاران رسمي بورس اوراق بهادار و بورس فلزات، اشخاص حقيقي مورد تاييد هيات عالي نظارت سازمان حسابرسي و انجمن صنفي مشاوران و تحليلگران سرمايه گذاري هستند، در اظهار نظرهاي رسمي، ارزش هاي بازار را مبناي مناسبي براي احتساب ذخيره كاهش ارزش سرمايه گذاري هاي بلند مدت ندانسته اند و با برآورد ارزش فعلي جريان هاي آتي وجوه نقد مورد انتظار سرمايه گذاري هاي بلند مدت تعدادي از شركت هاي گروه سرمايه گذاري پتروشيمي و مقايسه آن با بهاي تمام شده اين سرمايه گذاري ها، اقدام به برآورد ذخيره كاهش ارزش سرمايه گذاري هاي بلند مدت به منظور انعكاس آن در صورت هاي مالي اين شركت ها كرده اند.
بنا به گفته عباس وفادار، ارزش بازار سرمايه گذاري هاي بلند مدت مبناي مناسبي براي اندازه گيري سود و زيان دوره نيست. به موجب استاندارد حسابداري شماره ،۱۵ از آنجا كه مديريت واحد هاي تجاري قصد يا توان فروش سرمايه گذاري هاي بلند مدت را در كوتاه مدت ندارند، لذا نبايد ارزش هاي بازار اين سرمايه گذاري ها را مبناي انعكاس آنها در صورت هاي مالي قرارداد و انعكاس نوسانات كوتاه مدت در ارزش بازار سرمايه گذاري هاي بلند مدت در صورت هاي مالي منجر به تحريف صورت هاي مالي مي شود به نحوي كه اين صورت هاي مالي فاقد ويژگي هاي لازم براي ارزيابي عملكرد شركت ها بالاخص از بعد سودآوري و قدرت پرداخت ديون و قابليت مقايسه اين صورت ها خواهند بود. بر اين اساس و به موجب استاندارد هاي حسابداري و تفسير هاي آن، صرفا كاهش دائمي در ارزش سرمايه گذاري هاي بلند مدت بايد در صورت هاي مالي منعكس شود. حتي وقوع زيان عملياتي در يك يا چند سال متوالي الزاما به معناي كاهش دائمي در ارزش سرمايه گذاري هاي بلند مدت نيست. منظور از كاهش دايمي در ارزش سرمايه گذاري ها كاهشي است كه انتظار نمي رود در بلند مدت برگشت شود. دايمي بودن كاهش در ارزش سرمايه گذاري هاي بلند مدت بايد با توجه به مواردي از قبيل متغير هاي اقتصادي، شرايط حاكم بر صنعت، فعاليت هاي انتفاعي واحد سرمايه پذير، تداوم زيان دهي، عدم بازگشت ارزش هاي اوليه بازار به مدت طولاني يا استمرار كاهش ارزش سنجيده شود و مسئوليت تعيين موقتي يا دايمي بودن كاهش ارزش سرمايه گذاري هاي بلند مدت با مديريت واحد سرمايه گذار است كه براي اين منظور ضروري است از نظر كارشناسان با صلاحيت استفاده شود.
بنا بر بررسي هاي انجام شده توسط اين كارشناسان در حال حاضر ارزش ذاتي بسياري از سرمايه گذاري ها بيشتر از ارزش بازار آنها بوده و با توجه به نتايج حاصل از تحليل هاي بنيادي و تكنيكي، رونق مجدد بازار سرمايه بسيار محتمل است.
عباس وفادار معتقد است : شاخص كل بايد به ارزش تعادلي خود برسد. شاخص كل بورس طي چند ماه گذشته به دليل وجود ريسك هاي سيستماتيك با كاهش چشمگيري مواجه بوده است به نحوي كه ارزش بازار بسياري از شركت ها حتي به رقمي كمتر از ارزش ذاتي آنها رسيده است. به نظر وي با كاهش عوامل تشكيل دهنده ريسك سيستماتيك، قطعا افزايش تدريجي قيمت ها به منظور انطباق ارزش بازار شركت ها با ارزش ذاتي آنها صورت خواهد پذيرفت و روند حركت شاخص كل و شاخص بازده نقدي در بازه زماني اول دي ماه۱۳۸۴ تاكنون شاهد اين مدعا است. لذا لازم است بجاي استفاده از ارزش بازار، ارزش ذاتي سرمايه گذاري هاي بلند مدت را برآورد و با مقايسه آن با بهاي تمام شده، ذخيره كاهش ارزش مورد نياز را تعيين كرد.
وي گفت : بر همين اساس و با بررسي تك تك اين سرمايه گذاري ها از نظر شرايط حاكم بر صنعت، شدت رقابت و تغييرات در فناوري، وضعيت سودآوري و قدرت پرداخت ديون، وضعيت مالي شركت، ظرفيت توليد، تقاضاي بازار و طرح هاي توسعه، اقدام به برآورد ارزش ذاتي سرمايه گذاري ها بر اساس ارزش فعلي جريان هاي آتي وجوه نقد كرده ايم و با مقايسه آن با بهاي تمام شده سرمايه گذاري هاي بلند مدت، ذخيره كاهش ارزش مورد نياز اين سرمايه گذاري ها را محاسبه كرده ايم و جالب است كه در بيشتر موارد، ارزش ذاتي سرمايه گذاري ها به مراتب بيشتر از ارزش بازار آنها بوده است. در برخي موارد نياز به احتساب ذخيره كاهش ارزش نبوده و در برخي موارد نيز رقم ذخيره كاهش ارزش مورد نياز به مراتب كمتر از تفاوت بين بهاي تمام شده و ارزش بازار اين سرمايه گذاري ها بوده است.
وفادار تاكيد كرد : به رغم موارد فوق، به لحاظ رعايت اصل محافظه كاري و ديدگاه بلند مدت بودن سرمايه گذاري ها وبا توجه به شرايط اقتصادي كنوني كشور، افشا، نگهداشت و حفظ آثار مالي تفاوت بين ارزش فعلي جريان هاي آتي وجوه نقد مورد انتظار و ارزش بازار سرمايه گذاري ها در حساب سود انباشته شركت هاي سرمايه گذار تا زمان بازگشت نسبي قيمت سهام شركت هاي سرمايه پذير به سطح قيمت هاي برآورد شده بر اساس ارزش فعلي جريان هاي آتي وجوه نقد مورد انتظار ضروري است.

چالش هاي ادغام بورس هاي كالا در ايران
فارس: ادغام بورس هاي كالا اين روزها به بحث روز محافل بازار سرمايه تبديل شده، در حالي كه برخي كارشناسان بر مزاياي اين طرح پا مي فشارند. عده اي ديگر مي گويند بورس هاي كالاي كشاورزي فلزات و در آينده نفت هيچ سنخيتي با يكديگر ندارند.
در اين ميان دبير كميته اجرايي مؤسسين شركت بورس اوراق بهادار گفت: براي تصميم گيري در خصوص ادغام بورسهاي كالايي يك كارگروه كارشناسي زير نظر دبيركل بورس تشكيل خواهد شد.
حسين خزلي خرازي اظهار داشت: اعضاي اين كارگروه را نمايندگاني از دو بورس فلزات و كالاي كشاورزي و همچنين واحد تحقيقات سازمان بورس اوراق بهادار تشكيل خواهند داد.
وي افزود: اين كارگروه سعي خواهد كرد با بررسي رويه بورسهاي كالايي جهان، انجام تحقيقات و بررسيهاي لازم و همچنين دريافت نظرات موافقان و مخالفان يك گزارش تحليلي در اين خصوص تهيه و تحويل دبيركل بورس نمايد تا وي آن را در شوراي بورس مطرح و در خصوص آن تصميم گيري شود.
دبير كميته اجرايي مؤسسان شركت بورس اوراق بهادار خاطرنشان كرد: پس از تشكيل كارگروه مذكور مخالفان و موافقان نظرات خود را با اين كارگروه در ميان بگذارند تا به نتايج مناسب در اين خصوص بتوان رسيد.

شروع هفته با ۲/۱ واحد افزايش
007671.jpg
گروه بورس- افزايش ۲/۱ واحدي شاخص كل قيمت سهام در نخستين روز از هفته جاري موجب شد اين شاخص به روند صعودي خود ادامه دهد و به ۹ هزار و ۵۳۲ واحد نزديك شود.
به گزارش «همشهري» معاملات دو شركت چادرملو و پتروشيمي اراك ديروز مهم ترين عامل رشد شاخص ها شناخته شد.در اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي با يك واحد افزايش به ۹ هزار و ۳۰۵ واحد رسيد و شاخص عملكرد تالار فرعي نيز يك واحد رشد را تجربه كرد و روي ۹ هزار و ۵۹۸ واحد ثابت شد.بنا بر اين گزارش، شاخص صنعت روز گذشته سير صعودي در پيش گرفت و با يك واحد افزايش به ۷ هزار و ۵۲۹ واحد نزديك شد. معاملات ديروز بورس تهران رشد ۵/۱۶ واحدي شاخص بازده نقدي و قيمت و افزايش ۳/۲ واحدي شاخص بازده نقدي را به دنبال داشت.

افزايش تقاضا براي خريد سهام مواد اوليه داروپخش
گروه بورس- در نخستين روز هفته جاري حجم تقاضا براي خريد سهام توليد مواد اوليه داروپخش به ۶۵۵ هزار سهم به ارزش ۴/۱۸ميليارد ريال افزايش يافت.
به گزارش «همشهري» در اين روز ۸۹ نفر در صف خريد ۷۱۰ هزار سهم پتروشيمي آبادان به ارزش ۶/۸ ميليارد ريال ايستادند و ۷۳ نفر براي خريد ۵۹۵ هزار سهم پتروشيمي اراك به ارزش ۶ ميليارد ريال اقدام كردند.
پس از اين سه شركت ديروز بيشترين دستور خريدها براي سهام چادرملو صادر شد. در اين روز حجم تقاضا براي خريد سهام اين شركت به ۸۵۱ هزار سهم به ارزش ۶ ميليارد ريال رسيد.
بنابراين گزارش ديروز تقاضا براي خريد سهام شركت هاي سرمايه گذاري پتروشيمي، داروسازي اكسير، معدني املاح ايران، داروپخش، داروسازي اسوه و نوسازي و ساختمان هم بيش از ساير شركت هاي بورسي بود.
در كفه عرضه نيز ديروز باز هم سرمايه گذاري غدير در صدر ايستاد. يك هزار و ۵۶۴ سهامدار سرمايه گذاري غدير روز گذشته تعداد ۸/۴ ميليون سهم اين شركت به ارزش ۲/۱۹ ميليارد ريال را به فروش گذاشتند.در اين روز ۳۹۳ نفر براي فروش ۲/۳ ميليون برگه سهم رايان سايپا به ارزش۲/۷ ميليارد ريال به كارگزاري ها مراجعه كردند. ۵۵ نفر هم طي داد و ستدهاي ديروز بورس تهران ۲۳۲ هزار سهم سيمان دورود به ارزش ۶/۵ ميليارد ريال را به فروش گذاشتند.
در جريان معاملات ديروز بورس تهران پس از شركت هاي ياد شده حجم عرضه سهام سيمان سپاهان، سامان گستر اصفهان، سرمايه گذاري بهمن، سرمايه گذاري توسعه ملي، ليزينگ صنعت و معدن و نفت بهران بيش از ساير شركت هاي حاضر در بورس بود.

افزايش سرمايه دو شركت به تصويب رسيد
گروه بورس- افزايش سرمايه دو شركت سيمان تهران و كابل هاي مخابراتي شهيد قندي به ثبت رسيد.
به گزارش «همشهري» بر اين اساس سرمايه سيمان شمال معادل ۱۰۰ درصد از مبلغ ۹۲ميليارد ريال به ۱۸۴ ميليارد ريال از محل آورده نقدي و مطالبات حال شده سهامداران افزايش يافت.افزايش سرمايه كابل هاي مخابراتي شهيد قندي نيز معادل ۲۰۰ درصد از ۱۰۰ ميليارد ريال به ۳۰۰ ميليارد ريال تصويب شد. مبلغ ياد شده از محل مطالبات حال شده و آورده نقدي سهامداران تأمين مي شود.

يادداشت
سه مؤلفه محوري در ابلاغيه  اصل ۴۴
دكتر فرشاد مؤمني
صرف نظر از همه واكنش هايي كه در پي انتشار مفاد بند «ج» سياست هاي كلي اصل ۴۴ طي دو هفته گذشته شاهد بوده ايم به نظر مي رسد اكنون به نگاهي همراه با آرامش و واقع بيني بيشتر به كليت سياست هاي ابلاغي درباره اصل ۴۴ نياز باشد. در پرتو چنين نگاهي آنچه كه بيش از هر چيز ديگر بايد مورد توجه قرار گيرد نكات زيربنايي و مهمي است كه در صدر ابلاغيه اول خرداد ۱۳۸۵ مطرح شده و ناظر بر آن است كه:
۱- سياست هاي كلي به صورت مستقيم و بي واسطه قابل اجرا نيست و حتماً مي بايد قوانين جديدي تصويب يا قوانيني تغيير پيدا كنند. اين مسأله به معناي مشاركت نمايندگان مجلس و كميسيون هاي تخصصي آن در اين مسأله خطير، ايفاي نقش شوراي نگهبان در جهت انطباق مصوبات با قانون اساسي و جلب مشاركت متخصصان و صاحب نظران در انتخاب بهترين گزينه هاست.
۲- مجمع تشخيص مصلحت نظام مسئوليت هاي بسيار خطيري را در كنار دولت و مجلس مي بايست با دقت انجام دهد كه عبارتنداز: طراحي يك نظام كارآمد نظارتي به منظور احراز اطمينان از حسن اجراي سياست هاي كلي و ارائه پاسخ هاي كارشناسي، متين و عالمانه براي روشن شدن دلايل شكست و ناكامي سياست هاي خصوصي سازي طي نزديك به دو دهه گذشته! پاسخ هاي مزبور مي بايست دقيقاً معطوف به سؤالات مهمي باشد كه در بند سوم از ابلاغيه ۱/۳/۸۵ با هوشمندي و دقت مطرح شده اند.
۳- با اين كه بيش از يك سال از ابلاغيه بندهاي «الف» و «ب» مي گذرد هنوز هيچ يك از نهادهاي دست اندركار و مسئول به ويژه در دولت، هيچ گزارشي از عملكرد ۱۴ ماهه خود در اين زمينه ارائه نكرده اند و تمايل چنداني نيز به سخن گفتن درباره مفاد بندهاي «الف» و «ب» ابلاغيه سياست هاي كلي اصل ۴۴ مشاهده نمي شود. استمرار اين رويه در كنار دامن زدن به هيجانات و انتظارات غيرمتعارف درباره بند «ج»، شائبه غلبه ملاحظات اقتصاد سياسي بر مصالح توسعه ملي را دامن مي زند كه نه اصل ماجرا و نه تلقي هاي ايجاد شده در اثر آن به هيچ وجه به نفع كشور و دولت نيست.
۴- روح حاكم بر كليت سياست هاي كلي اصل۴۴ آن است كه ارتقاي دانايي، نهادسازي و نظارت كارآمد مقدم بر جابه جايي مالكيت بنگاه هاي دولتي است و در اين راستا به ويژه تأكيد شده كه ابتدا بايد برنامه هاي عالمانه براي توانمند سازي بخش هاي خصوصي، تعاوني و دولتي طراحي شده و به اجرا درآيد و سپس در اثر آنها توان رقابت اقتصاد ملي ارتقاء يابد. آن گاه است كه جابه جايي مالكيت ها توجيه داشته و مي تواند منشاء افزايش قدرت اقتصاد ملي و ايجاد رونق و رفاه شود و هر گونه بي دقتي نسبت به اهميت تعيين كننده اين توالي ها مي تواند نتايجي عكس انتظارات ايجاد كند. همان گونه كه در تجربه نزديك به دو دهه گذشته با دريغ و افسوس شاهد بوديم.
۵- در اين ميان نقش و مسئوليت نظام اجرايي به مراتب سنگين تر است. در عين حال كه خطر اكنون زدگي و در غلتيدن به امور روزمره به ويژه در راستاي استفاده از فرصت جديد ايجاد شده براي پوشاندن اشكالات بنيادي مربوط به طرح ناقص و ناكارآمد سهام عدالت همچون شمشير داموكلس بر بالاي سر دولت قرار دارد. اميد آن كه دولت، مجلس، شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام با درك روح حاكم بر اين سياست ها كار را جلو ببرند.

تغييرات قيمت سهام
007674.jpg
007677.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |