يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۱ - Jul 23, 2006
محسن رضايي خبر داد:
امسال، آغاز نظارت بر اجراي سند چشم انداز
گروه سياسي - نزديك به سه سال از ابلاغ سند چشم انداز بيست ساله كشور توسط مقام معظم رهبري مي گذرد .سندي كه در افق تحقق آن ايراني قدرتمند در منطقه استراتژيك خاورميانه به عنوان كشوري برتر مطرح مي شود. باني تنظيم سند چشم انداز مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده است، لذا انتظار مي رفت تا پس از ابلاغ سند، اين مجمع به نحوي بر اجرا و تحقق آن نظارت و پيگيري نمايد. اما ديروز دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از آغاز نظارت بر ميزان تحقق سياستهاي ملي و چشم انداز از اواخر امسال يعني سه سال پس از ابلاغ سند خبر داد.
محسن رضايي پس از پايان جلسه روز گذشته مجمع تشخيص مصلحت نظام به خبرنگاران گفت: فعلاً در حال تهيه گزارش ها هستيم اما كار اصلي ما از ماه هاي آينده شروع مي شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ماههاي پاياني سال براي نظارت بر تحقق چشم انداز دير نيست؟ افزود: ما گزارش هاي نظارتي مان را هر سال تنظيم مي كنيم و بنابراين زمان تنظيم گزارش در مورد تحقق چشم انداز ماه هاي پاياني سال است.
به گزارش ايسنا، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به تشريح موارد مطرح شده در جلسه ديروز مجمع پرداخت و اظهار داشت: در اين جلسه تدوين سياستهاي كلي مبارزه با مواد مخدر در دوازده بند به پايان رسيد كه تمام مسائل مهم و كليدي در رابطه با مواد مخدر و روان گردانها مورد بحث قرار گرفت و با تصويب نهايي مقام معظم رهبري دور جديدي از فعاليت مبارزه با مواد مخدر در كشور شروع خواهد شد.

تلاش ديپلماتيك ايران براي حل بحران خاورميانه
فيروزآبادي: ايران وارد جنگ لبنان نمي شود
007731.jpg
گروه سياسي- با ادامه خشونت صهيونيست ها در لبنان، رايزني هاي ديپلماتيك ايران نيز براي حل بحران خاورميانه شدت گرفته است. با تماس هاي تلفني رئيس جمهوري با برخي سران كشورهاي اسلامي و پيام هاي  وزير خارجه، موضع ايران براي حمايت از نيروهاي مقاومت حزب الله اعلام شده و در آخرين موضع گيري رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد كه ايران به هيچ وجه وارد جنگ لبنان نمي شود.
به گزارش ايرنا حسن فيروزآبادي در حاشيه نشست روز گذشته مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت ايران فقط از نظر سياسي و ديپلماتيك به حمايت خود از لبنان ادامه مي دهد.وزير خارجه ايران نيز كه دو روز پيش در حمايت از مردم مظلوم لبنان نامه اي به  دبيركل سازمان ملل نوشته روز گذشته در ديدار خداحافظي سفير تونس در ايران تأكيد كرد شرايط موجود در منطقه نيازمند رايزني بيشتر كشورهاي اسلامي است.
منوچهر متكي كه از كوفي عنان خواسته بود سازمان ملل را در پايان دادن به حملات وحشيانه صهيونيست ها فعال كند، روز گذشته گفت در زمان حاضر لبنان بايد در كانون توجه كشورهاي اسلامي باشد تا شوراي امنيت بتواند به وظايف خود عمل كند.
سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد نيز روز گذشته در نشست شوراي امنيت تصريح كرد مواضع فعلي آمريكا نه تنها اوج، بلكه شكل مفرط حمايت بي وقفه از تجاوزگران اسرائيلي عليه مسلمانان و اعراب است؛ در حالي  كه بوش در تازه ترين موضع گيري خود ايران را به حمايت تسليحاتي از حزب الله متهم كرده و ادعاي حمايت ايران از تروريسم را بار ديگر تكرار كرده است. به گزارش آسوشيتدپرس، رئيس جمهوري آمريكا در تازه ترين نطق راديويي خود اين ادعاها را مطرح كرد. محمدجواد ظريف در سازمان ملل تأكيد كرد ايران از مردم و دولت هاي فلسطين و لبنان حمايت مي كند و همواره آماده ارائه كمك هاي سياسي و انسان دوستانه با كمك به اعاده حقوق مشروع آنها در زمينه تعيين سرنوشت و حفظ تماميت ارضي است.
ظريف همچنين گفت: به رغم تمام تبليغات و تلاش ها براي وارونه ساختن واقعيات، مردم جهان مي دانند كه مقصر كيست و چه رژيم هايي محور شرارت و محور ترور را ساخته اند.
به گفته نماينده ايران در سازمان ملل، تجربه نشان داده كه چنين خشونت هايي تنها اراده مردم براي مقاومت در برابر اشغال را مستحكم مي كند.
ظريف در ادامه گفت: جنايت رژيم صهيونيستي از جهت نگران كننده است كه درست در زماني اتفاق افتاد كه اقشار مختلف مردم لبنان درگير تلاش ملي براي رسيدن به تفاهمي جامع از راه گفت وگوهاي ملي بودند و يكي از اهداف اين تهاجم به شكست كشاندن اين روند بود.
نماينده دائم ايران در جمع نمايندگان شوراي امنيت تصريح كرد ما از راه حل جامع براي بحران لبنان كه دربردارنده خواست هاي مردم آن كشور از جمله آزادي زندانيان لبناني و فلسطيني و احراز مسئوليت متجاوزان در مورد جان هاي تباه شده و نابودي زيرساخت ها باشد، حمايت مي كنيم.
انگليس دخالت ايران را رد كرد
روز گذشته وزير خارجه انگليس در گفت  وگو با فايننشال تايمز، اذعان كرد كه مدركي در دخالت ايران و سوريه در حملات حزب الله وجود ندارد. مارگرت بكت گفت: هيچ كس نمي تواند مدرك قاطعي در دست داشته باشد كه دخالت كشورها را در درگيري هاي منطقه نشان دهد.

تلاش فرانسه براي تصويب قطعنامه ضدايراني
007728.jpg
گروه سياسي- ژان مارك دولا سابلير روز گذشته در نيويورك و در مقر سازمان ملل متحد اعلام كرد كه اميدوار است در هفته جاري قطعنامه اي كه به ابتكار سه كشور اروپايي فرانسه، انگليس و آلمان تهيه شده، در شوراي امنيت تصويب شود. رئيس فرانسوي شوراي امنيت كه در ماه جاري ميلادي رياست اين شورا را به عهده دارد، به خبرگزاري فرانسه گفت قطعنامه مزبور چارچوبي حقوقي دارد و ايران را ملزم به تعليق مي كند و ضمانت هاي اجرايي را نيز در نظر مي گيرد. سابلير همچنين خبر داد كه رايزني هاي لازم در مذاكرات غيررسمي جواب داده و كشورهاي صاحب حق رأي با اين قطعنامه موافق هستند.
در جلسه غيررسمي كه جمعه گذشته در شوراي امنيت برگزار شد، فرانسه توانست به نمايندگي از سه كشور اروپايي، پيش امضاي قطعنامه اي را از اعضاي حاضر كسب كند. بيانيه مذكور مكمل يك متن تنبيهي ديگر است كه هنوز جلسات رايزني درباره آن ادامه دارد. متن مكمل مطابق با بندهاي ۳۹ و ۴۰ از اصل هفتم منشور سازمان ملل است و در صورت امتناع ايران از تعليق كامل فعاليت هاي غني سازي، آزمايش و پژوهش و تأسيسات آب سنگين، اقدامات پيشگيرانه براي شوراي امنيت مجاز خواهد بود. اين قطعنامه تصريح مي كند كه در صورت فقدان همكاري از سوي ايران مراتب توسط بند ۴۱ دنبال مي شود كه اعمال تحريم را مجاز مي كند. متن پيشنهادي سه كشور اروپايي همچنين از تمامي كشورها مي خواهد كه از صادرات و واردات كالا، مواد اوليه و فناوري مرتبط با فعاليت هسته اي و فعاليت موشك بالستيك با ايران خودداري كنند. آسوشيتدپرس ديشب خبر داد كه روسيه با برخي بخش هاي مهم پيش نويس مذكور مخالفت كرده است.

مركل نامه را دريافت كرد
ايسنا: آنگلا مركل نامه ارسالي محمود احمدي نژاد را غيرقابل پذيرش خواند و گفت كه به آن پاسخي داده نخواهد شد.
مركل به شبكه تلويزيوني زد.د.اف گفت: او همان تفكر قديمي را تكرار مي كند كه براي ما كاملا غيرقابل پذيرش است.صدراعظم آلمان ادامه داد: حق موجوديت اسراييل بخش مهم سياست كشور ماست و او (احمدي نژاد) اين مساله را بارها زير سوال برده است و درعين حال به پيشنهاد ما اشاره اي نكرده است و بنابراين نيازي ندارد كه پاسخ داده شود.

يادداشت
ضرورت ديپلماسي فعال ايراني در جنگ لبنان
دكتر محمد رضا وصفي
لبنان كشوري است كه مردم آن از آغاز جريان انقلاب از سال ۱۳۴۲ و حتي سالها قبل از آن با ايران همراه بوده و حزب الله لبنان نيز كه از سال ۱۹۸۳ ميلادي شكل گرفت مهمترين جرياني است كه از دامان انقلاب اسلامي برخاست.
اين حزب امروز مهمترين قدرت مردمي و تاثير گذار منطقه خاورميانه است و در مراحلي سخت از تاريخ در سه دهه گذشته مسئوليتهاي سنگيني را به انجام رسانده و در مقابل اسرائيل قدرت نمايي كرده است . ايران در جريان جنگ نيسان در سال ۱۹۹۶ به منظور دستيابي به راه حل مناسب در آتش بس و دستيابي به برخي از حقوق بين المللي براي مردم لبنان براي نخستين بار وارد يك ديپلماسي فعال همراه با احتياط شد و در نهايت جرياني آغاز گرديد كه فرجام آن آزادسازي جنوب لبنان توسط حزب الله لبنان بود. در آن ايام سوريه نقش محوري در لبنان داشت ، قدرت حزب الله به حجم امروز نبود، حزب الله وارد عرصه قدرت سياسي نشده بود و در تركيب دولت حضور نداشت و مسيحيان آن كشور ايمان كافي به حزب الله به عنوان جرياني ملي و وطن خواه نداشتند .
از سوي ديگر رابطه ايران و كشورهاي عربي، بجز كشور سوريه، به گرمي امروز نبود. قدرت ايران در عرصه هاي مختلف علمي، اقتصادي و سياسي چشمگير نبود. پرونده اي بين المللي زير عنوان پرونده هسته اي ايران وجود نداشت. رژيم صدام سقوط نكرده بود. شيعيان در جهان عرب نقش چنداني نداشتند . يازدهم سپتامبر رخ نداده بود. رويكرد القاعده به شفافي امروز نبود . رفيق حريري نخست وزير لبنان در قيد حيات بود- هرچند حال و هواي رابطه او با حزب الله و ايران همچون رابطه امروز سينيوره نخست وزير كنوني و سعد حريري فرزند حريري با ايران بود- . در آن روزگار ايران با ورود علني به صحنه مسائل لبنان و ايجاد زمينه ارتباط بين طرفهاي حزبي و دولتي ، زمينه شناخت و رابطه با يكديگر را بين آنان فراهم آورد و نتيجه تصميماتي سرنوشت ساز در دستيابي به وحدت ملي در لبنان بود.
از آن تاريخ به بعد ديگر نياز نبود حزب الله رابطه خود با ايران را از انظار عمومي پنهان دارد و حتي از آن بارها با افتخار ياد كرد و رابطه ايران و دولت لبنان در شكلي بسيار موثر شكل گرفت.حال بايد ديد امروز چه بايد كرد ؟ آن هم با توجه به اين اصل كه هرچه قدرت كشوري بيشتر شود بد خواهان نيز فزوني خواهند يافت، و دشمني هاي آشكار به توطئه هاي پنهان تبديل خواهد شد و ضمانت در حفظ قدرت را بايد با حصن حصين ابزارهاي سياسي و حقوقي و چانه زني بين المللي فراهم آورد. بايسته است اين بار نيز ايران در كنار پشتيباني خود از مقاومت لبنان، ديپلماسي سياسي را به منظور پايان دادن به تجاوزات وحشيانه اسرائيل آغاز و نقش لازم را در اين عرصه به خوبي ايفا نمايد.اما بايد به اين نكته توجه داشت كه اين بار، سوريه نقش ويژه اي در لبنان ندارد و روابط اين كشور با سازمان ملل و بطور خاص نماينده آن آقاي لارسن مناسب نيست، لذا نمي توان از سوريه توقع داشت كه نقطه آغاز ديپلماسي ايراني همچون سال ۱۹۹۶و جنگ نيسان را فراهم آورد. اگر سفر آقاي سينيوره كه مقرر بود هفته گذشته به ايران انجام شود - جنگ آن را به تاخير انداخت - صورت مي پذيرفت، مي توانست آغاز خوبي براي ورود ايران به اين ديپلماسي باشد. اما راه حل ها و اقداماتي كه مي توان براي ورود به يك ديپلماسي فعال در اين جنگ انديشيده شود، كدام است؟
۱- ايران در مذاكراتي سريع با پاره اي از طرفهاي عربي طرحي را براي آتش بس و تبادل اسرا فراهم آورد.
۲- روند امور با فعاليت پاره اي از كشورهاي اروپايي به ويژه اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا و نيز روسيه پيوند زده شود .
۳- ارتباط سريع با اركان هيئت لبنان ، فراهم آيد .
۴- پيشنهاد تشكيل كميته كاري بين حزب الله و دولت لبنان به شكل رسمي و با حضور وزراي حزب الله و رئيس مجلس لبنان طرح گردد.
۵- با توجه به فعال بودن پرونده هسته اي و امكان گره خوردن امور از سوي غرب با آن در ماموريتي خاص ، گروه ديپلماسي ديگري فعال گردد و بهتر آن است افراد آن متشكل از گروه هاي رسمي و مذاكره كننده در خصوص پرونده هسته اي نباشند.
۶- مناسب است اين ماموريت برعهده فرد يا افرادي نهاده شود كه در لبنان و منطقه از محبوبيت خوبي برخوردارند و چهره شناخته شده در عرصه بين المللي به شمار مي آيند.
۷- در اين ديپلماسي با طرفهاي غربي ، تنها در امور مربوط به آتش بس ، تبادل اسرا، و آزاد سازي اراضي باقي مانده لبنان مذاكره شود .
۸- در اين ديپلماسي با كشورهاي عربي، بويژه در گفت و گو با دولت لبنان، نقش ايران پس از آتش بس و در بازسازي، تبيين گردد . ياد آور مي شود خواسته يا ناخواسته در انعكاس بين المللي مسائل امروز لبنان در دايره نقش ايران در خاورميانه در حال تعريف است .
۹- در اين مرحله بگونه اي حركت شود كه سوريه نيز موفق به بازيابي وضعيت خود شود .
۱۰- نتايج اين ديپلماسي تنها به نفع لبنان و منطقه نيست و مي تواند نطفه نامشروع ( اسرائيلي ، امريكايي و پاره اي از رژيمهاي عربي ) كه شكل گيري آن دور از انتظار نيست را خنثي كند .
۱۱- ورود ايران به اين ديپلماسي نقشي سازنده در مذاكرات آتي گفت و گوهاي ملي در لبنان خواهد داشت ، گفت و گوهايي كه حزب الله يكي از طرفهاي اساسي در آن است .
۱۲- شايد مناسب باشد ، همانطور كه ابومازن رئيس دولت خودگردان فلسطين گفته است تنها پرونده اسراي لبنان و جداي از مسئله اسراي فلسطين دنبال شود ، قابل اشاره اينكه گويا مصر علاقمند است در خصوص فلسطين خود تنها صحنه گردان باشد .
۱۳- به يقين سرنوشت آرايشهاي جديد خاورميانه و جهان اسلام در معادلات بين المللي به جنگي وابسته شده است كه امروز يك طرف آن حزب الله لبنان است ، حتي نتايج آن در نوع مذاكره غرب با ايران نيز تاثير خواهد داشت و علت تاخير آمريكا در مطالبه به آتش نيز مطالعاتي است كه در تعيين تكليف آرايش جديد قدرت در خاورميانه در حال انجام است .
اينها همه ورود ايران به يك ديپلماسي فعال را ضروري مي سازد. در پايان بايد اشاره كرد كه ورود به اين صحنه و دستيابي به اهداف لازم چندان هم آسان نيست ، چرا كه موضعگيري عجولانه برخي از كشورهاي عربي كه حزب الله را متهم به زياده روي كردند، حاكي از مسائل پشت پرده فراواني دارد و سخنان سعود الفيصل را در يك ماه پيش در تهران بيشتر بايد تعارفي سياسي توصيف كرد...متاسفانه و به تعبير سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله موضعگيري برخي از كشورهاي عربي پوشش مناسب را براي اسرائيل براي حمله تمام عيار به لبنان فراهم آورد، اما اين موضعگيري از بحراني وسيع تر و ريشه در تاريخ جهان اسلام دارد. فقط اشاره رود كه پس از سقوط صدام حسين ، مسئولين مصري در ديداري محرمانه از نماينده آيت الله سيستاني و برخي فعالان سياسي، از ميزان حجم مورد مطالبات شيعيان در جهان اسلام پرسيدند ، پاسخ آن بود كه نمونه اي از جايگاه آل بويه در كنار دولت عباسي .

لايحه نظام جامع انتخابات به دولت تقديم شد
ايسنا: وزير كشور از تقديم لايحه  نظام جامع انتخاباتي كشور مشتمل بر ۱۶۰ ماده به دولت خبر داد.
پورمحمدي با اعلام اين خبر در همايش فرمانداران سراسر كشور خاطرنشان كرد: يكي از مباحثي كه در قالب اين لايحه مطرح شد، برگزاري دو انتخابات همزمان به صورت هر دو سال يك بار است.
وزير كشور همچنين با تأكيد بر لزوم تقويت بنيه عمومي كشور در ابعاد مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي گفت: اقتدار جامعه با وجود فقر در آن ممكن نيست.
وي در ادامه سخنانش جامعه را به بدن سالم تشبيه كرد و اظهار داشت: جامعه بايد مثل يك بدن سالم در مقابل ميكروب ها هرگونه تهاجمي را دفع كند. اين كشور نيازي به قرص و آمپول بمب هسته اي ندارد.
پورمحمدي در ادامه افزود: تا زماني كه چشم مردم به دستان دولت باشد، خادم  بودن دولت محقق نمي شود. اگر دولت خدمتگزار هستيم بايد دستمان به سوي مردم دراز باشد.
وزير كشور در ادامه سخنانش خطاب به فرمانداران تأكيد كرد: فرمانداران يكي از مهمترين اهرم هاي پيشگيرانه براي جلوگيري از بروز خطرات در كشور هستند. همايش سراسري فرمانداران سراسر كشور به مدت سه روز در محل وزارت كشور برگزار مي شود.

باشگاه احزاب
برگزاري كنگره سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي
براي انتخابات ۱۵ عضو اصلي و سه عضو علي البدل شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، كنگره اين تشكل در روزهاي ۲۷ و ۲۸ مرداد برگزار مي شود. در اين كنگره اساسنامه سازمان و آئين نامه برگزاري كنگره نيز اصلاح مي شود.
از هيچ كس حمايت نمي كنيم
حسين الله كرم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: جريان هاي حزب اللهي سعي مي كنند معيارهاي انتخاب اصلح را به مردم ارائه كنند، ولي از هيچ فرد، گروه يا حزبي حمايت نمي كنند، بلكه در جهت مشاركت حداكثري مردم تلاش مي كنند.
رايزني تشكيلاتي
اعضاي شوراي مركزي حزب اعتماد ملي امروز با رؤساي دفاتر استاني اين حزب جلسه مشترك دارند.به گزارش خبرنگار ما، اين جلسه در پي تكميل شدن دفاتر استاني حزب اعتماد ملي تشكيل شد و قرار است مقدمات تشكيل دفاتر شهرستاني نيز فراهم شود.

نفرت عمومي از منافقين در عراق
ايرنا: «شيروان وائلي» وزير مشاور در امور امنيت ملي عراق در ديدار حسن كاظمي قمي سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد گفت: منافقين بر ضد مردم عراق توطئه مي كنند و بايد از اين كشور اخراج شوند.
وي جمعه (گذشته) در اين ديدار افزود: براي اخراج منافقين از عراق طرح جامعي در دست تهيه است كه اميدواريم پس از تصويب در هيات دولت تا پايان سال با اجراي اين طرح منافقين از عراق اخراج شوند.ما با قوت و قدرت مساله اخراج اين گروه را دنبال مي كنيم، زيرا منافقين به دنبال ايجاد توطئه بر ضد تمامي مردم عراق هستند و فتنه انگيزي آنها خصوصاً در منطقه ديالي، نفرت عموم را به دنبال داشته است.

خانه ملت
آقازاده، امروز آخرين وضعيت هسته اي كشور
را تشريح مي كند
گروه سياسي- وزراي علوم، نفت،  كار، بهداشت، صنايع و معادن، خارجه، جهاد كشاورزي، بازرگاني و كشور در جلسات اين هفته كميسيون هاي تخصصي مجلس حاضر خواهند شد تا به سؤالات نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پاسخ دهند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، از سوي ديگر رضا آقازاده - رئيس سازمان انرژي اتمي امروز به مجلس مي رود تا اعضاي كميسيون انرژي را از آخرين وضعيت توليد سوخت هسته اي در كشور آگاه سازد. آقازاده همچنين در اين كميسيون به تشريح مسايل هسته اي ايران در مجامع بين المللي و وضعيت و زمانبندي راه اندازي نيروگاه بوشهر خواهد پرداخت.
نمايندگان مجلس همچنين روز سه شنبه درخصوص وضعيت اقتصادي، قيمت ها و گراني هاي اخير، جلسه غيرعلني غيررسمي برگزار خواهند كرد. داود دانش جعفري، وزير اقتصاد و دارايي، ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي و مسعود ميركاظمي وزير بازرگاني در اين جلسه غيرعلني حضور خواهند داشت. در جلسات علني اين هفته مجلس گزارش كميسيون فرهنگي در مورد تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و انتخاب يك نفر از اعضاي كميسيون اصل نود براي عضويت در هيأت مركزي نظارت بر امر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور به جاي عضو مستعفي (محسن كوهكن) به انجام خواهد رسيد.
طرح صيانت جامعه در برابر مفاسد اقتصادي،  لايحه رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان، لايحه بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني و لايحه پيشگيري از وقوع جرم از ديگر دستوركارهاي مجلس شوراي اسلامي مي باشد. از سوي ديگر، در حالي كه طرح اصلاح قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهردار و ادامه بررسي لايحه اصلاح موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخابات شهرداري در دستور كار اين هفته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي قرار دارد.
اين درحالي است كه سخنگوي فراكسيون اصول گرايان مجلس اعلام كرد: كليت مجلس با افزايش تعداد اعضاي شوراي شهر به خصوص در كلان شهرها مخالف هستند.
حسين نجابت با اشاره به اين كه شوراي مركزي اين فراكسيون در جلسه گذشته خود درخصوص موادي از اصلاح قانون شوراها به جمع بندي نرسيد، گفت: مقرر گرديد شوراي مركزي فراكسيون، قبل از جلسه علني مجلس تشكيل جلسه دهد و درباره همزماني در انتخابات آتي، تغيير مرجع نظارتي و انتخاب شهردار توسط مردم، تصميم گيري كند.

دوشنبه انجام مي شود
سفر رسمي رئيس جمهوري به تاجيكستان
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد در پاسخ به سفر امامعلي رحمانف به ايران دوشنبه هفته جاري راهي تاجيكستان مي شود. رئيس جمهوري در اين ديدار دو روزه با حضور مقامات رسمي تاجيكستان و با همراهي وزراي خارجه، راه و ترابري، نيرو و بازرگاني كابينه خود در گشايش رسمي تونل انزاب حضور دارد. رئيس جمهوري همچنين از نيروگاه سنگ توده بازديد مي كند و اسناد همكاري در زمينه هاي انرژي، مبارزه با موادمخدر و تروريسم ميان ايران، تاجيكستان و افغانستان به امضا مي رسد. يك منبع مطلع در گفت وگو با همشهري با تأييد خبر مزبور اعلام كرد كه احتمال دارد در پايان سفر رسمي رئيس جمهوري به تاجيكستان، سفر يك روزه اي نيز  به تركمنستان انجام شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |