دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۸ - Jul 31, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
استوارترين كارها سه چيز است: ياد خداوند در همه حال و رعايت انصاف
بر ضرر خويش و تقسيم مال با برادر ديني
(نهج الفصاحه، ص ،۵۷ ح ۲۹۰)
امروز با حافظ
شعري بخوان كه با او رطل گران توان زد
راهي بزن كه آهي بر ساز آن توان زد
گلبانگ سربلندي بر آسمان توان زد
بر آستان جانان گر سر توان نهادن
آب و هوا
009090.jpg

عكس روز
009096.jpg
عكس: جيمسون وو
۳۰ جولاي ۲۰۰۶ - يكي از بخش هاي پرطرفدار نمايشگاه «تنوع تايوان ۲۰۰۶» بخش كتاب است. جالب اينكه بيشتر تماشاگران غرفه هاي كتاب، كودكان و نوجوانان هستند.

در شهر چه خبر
افت قيمت كاغذ
از بازار كاغذ خبر مي رسد قيمت هر بند كاغذ ۷۰ گرمي ۱۰۰در۷۰ تحرير حدود ۵ درصد كاهش داشته، به طوري كه قيمت اين نوع كاغذ از بندي ۲۵۰۰ تومان به ۲۱۵۰ تومان رسيده است. اتحاديه تهيه كنندگان فتوكپي و اوزاليد نيز در پاسخ به يكي از مطالب «در شهر چه خبر» كه در تاريخ ۲۵ تيرماه با عنوان «نرخ يك برگ كپي» به چاپ رسيده بود و در آن دانشجويان از بي توجهي برخي شاغلان اين صنف نسبت به قيمت ها و نوع سفارش، شكايت داشتند، آورده است: نرخ خدمات اعضاي اين اتحاديه و ديگر صنوف سراسر كشور به استناد ماده ۵۱ قانون نظام صنفي مصوب مجلس شوراي اسلامي؛ تابع مقررات و ضوابطي است كه از ناحيه كميسيون هاي نظارت متشكل از نمايندگان و كارشناسان وزارتخانه ها و سازمان هاي مسئول تعيين و محاسبه مي شود. بنابراين از آنجا كه اعضاي داراي پروانه كسب موظف به تبعيت از نرخنامه هستند مصرف كنندگان هرگونه اعتراض يا شكايت خود را به اطلاع اتحاديه و يا سازمان نظارت و بازرسي برسانند.

خدمات پس از فروش
گويا اختلاف هاي اتحاديه نمايشگاه داران اتومبيل با شركت هاي ليزينگ همچنان ادامه دارد. جلال ريخته گر قديمي رئيس اتحاديه نمايشگاه داران اين بار نحوه خدمات پس از فروش شركت هاي ليزينگ را مورد انتقاد قرار داده و مي گويد: در مدت زماني كه از تصويب آيين نامه خدمات پس از فروش با ۵۲ استاندارد مشخص براي واردات خودرو مي گذرد، بسياري استانداردها به هيچ وجه رعايت نمي شود. وي كه نحوه عملكرد شركت هاي ليزينگ را يكي از مهمترين عوامل دافعه بازار خودرو مي داند، مي افزايد: نبود قطعه مورد نياز خودروهاي وارداتي و كمبود واحدهاي خدمات پس از فروش از عمده ترين كاستي هاي موجود در سيستم ليزينگ است. علاوه بر اين تا زماني كه سود ليزينگ به ميزان ۵/۱۴ درصد نرسد، جاذبه اي براي مصرف كننده ها ندارد.

سايه آنفلوآنزا بر قيمت مرغ
گويا سايه آنفلوآنزاي مرغي باز هم آسمان بازار مرغ را تيره كرده است. كاهش دوباره قيمت مرغ با انتشار خبر مشاهده آنفلوآنزاي مرغي در نقاط شمالي كشور همراه شده و برخي از بازاريان نسبت به ارتباط بين اين دو خبر كنجكاو شده اند.
از بازار خبر مي رسد، قيمت مرغ به كيلويي ۱۳۸۰ تومان كاهش يافته است. با اين وجود محمد يوسفي مدير اتحاديه مرغداران گوشتي مي گويد: كاهش قيمت ها هيچ ارتباطي به گسترش آنفلوآنزاي مرغي ندارد علاوه بر اين هنوز نهادهاي رسمي هيچ هشداري مبني بر مشاهده آنفلوآنزاي مرغي از نوع خطرناك H5 منتشر نكرده اند و تمامي خبرها گوياي مشاهده ويروس H9 است كه خطري براي انسان ندارد.

كاهش يارانه سم
يكي از مهمترين سرگرمي هاي مفيد به ويژه براي بازنشستگان رسيدگي به امور باغ و باغچه است. اين گروه براي حفاظت از گياهان و درخت ها در برابر آفات از سمومي استفاده مي كنند كه در بازار به صورت آزاد عرضه مي شود اگرچه اين افراد مي توانند افزايش قيمت سموم را تا حد زيادي تحمل كنند اما از باغبانان و كشاورزان به ويژه در شرايط واردات بالاي محصولات كشاورزي نبايد انتظار زيادي داشت. از بازار سموم خبرهايي مبني بر افزايش قيمت سموم و كاهش يارانه آن منتشر شده است. براساس اين اخبار كاهش يارانه ها تقاضاي كشاورزان براي بازار آزاد را افزايش داده و شهروندان پس از اين بايد سموم مورد نياز خود را به دو برابر قيمت نوع يارانه اي آن تهيه كنند.

بازار
هفته ارزاني پنير
009123.jpg
گزارش اين هفته بانك مركزي از قيمت خرده فروشي مواد خوراكي در تهران فقط پنير و ميوه را در فهرست ارزان ها قرار داد. براساس اين گزارش قيمت پنير پاستوريزه ۶/۹ درصد كاهش داشت و در مقابل ثبات قيمت ساير اقلام گروه لبنيات، قيمت ماست غير پاستوريزه نيم درصد بالا رفت. قيمت تخم مرغ نيز ثابت بود و شانه اي ۱۱ هزار و ۴۰۰ الي ۱۶ هزار ريال عرضه مي شد براساس اين گزارش قيمت انواع برنج داخلي هم اندكي افزايش داشت و قيمت برنج وارداتي نيز تغييري نداشت. طبق اين گزارش، خواروبار فروشي هاي مستقر در ميادين زير نظر شهرداري نيز اقلام حبوب را بدون تغيير قيمت نسبت به هفته گذشته حدود كيلويي دو هزار و ۴۶۰ ريال تا سه هزار و ۲۳۰ ريال پايين تر از قيمت انواع مشابه ساير فروشگاه هاي سطح شهر عرضه كرده اند.

طلا، سكه و ارز
009126.jpg

اصل مطلب
در توبه از نوشتن فرمايد
ابوالفضل زرويي نصر آباد
009129.jpg

تئاتر
سلامان و آبسال
009102.jpg
كارگردان: مهدي شمسايي
بازيگران: عباس شادروان، محمد ساربان، اميريل ارجمند
محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر
ساعت اجرا: ۳۰:۱۹
قيمت بليت: ۴۰۰۰ تومان
خلاصه: سلامان و آبسال  كه برداشتي آزاد از مثنوي تمثيلي اثر جامي است قصه سرزميني را به نمايش مي گذارد كه در آن هر كسي عاشق مي شود محكوم به سوختن در عشق است.
بيوه هاي غمگين سالار جنگ
009099.jpg
كارگردان: هادي عامل
بازيگران: نگار عابدي، آتيه جاويد، شبنم مقدمي
محل اجرا: تالار نو تئاتر شهر
ساعت اجرا: ۲۰
قيمت بليت: ۲۰۰۰ تومان
خلاصه: سه زن بيوه طبق وصيت شوهرشان موظف به نگهداري از يك خرس شده اند.

آلودگي هواي تهران
009093.jpg

تلويزيون
009132.jpg

فرهنگسرا
خانه فرهنگ سيار
مديريت فرهنگي هنري منطقه ۱۷ سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به منظور غني سازي اوقات فراغت اهالي منطقه به ويژه كودكان و نوجوانان در راستاي جشنواره تابستاني تهران خانه فرهنگ سيار برگزار مي كند.
اين خانه فرهنگ از ۱۶ مرداد با برنامه هاي متنوعي همچون ايستگاه هاي نقاشي، طراحي، خوشنويسي، كاردستي، سفال، شطرنج، تنيس روي ميز، نقل قصه هاي قرآني، مسابقات ورزشي و... در بوستان صبا واقع در خيابان سجاد جنوبي برگزار مي كند.علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره ۶۶۲۳۱۱۱۹ تماس بگيرند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سياوش، امير ...
شمشير را كشيد، نوكش خيلي تيز بود، تيغه اش مي درخشيد، همان بود كه مي خواست. اين بار مي خواست كه اميركبير را به سلامت از حمام بيرون بياورد.
اميركبير نگاهش كرد، گفت: نه.
مثل هميشه شمشير را پاك كرد.
قطره هاي خون توي پاشويه خزينه چكيد.
بوم نقاشيش سرخ شد.
مهدي كفاش

گشتي در دنياي خبرها
تور شترسواري
لندن: گرماي بي سابقه هوا در كشور انگليس باعث ايجاد مشاغل تازه اي شده است. با توجه به اينكه هواي انگليس در اغلب مواقع سرد و مرطوب است كمتر كسي تصور مي كرد كه روزي تورهاي شترسواري در اين كشور داير شود. اما گرماي هوا باعث شده تا يك شركت توريستي اقدام به خريد تعدادي شتر كند. افراد علاقمند مي توانند با سفر به جنوبي ترين نقطه كشور انگليس در كنار ساحل به شتر سواري بپردازند.
ديپلم پس از ۷۱ سال
نيويورك: يك پيرمرد در آمريكا ۷۱سال پس از ترك تحصيل موفق به اخذ مدرك پايان دوره دبيرستان شد. در سال ۱۹۳۵ هنگامي كه وي ۱۶ سال سن داشت به دلايل نامعلومي از دبيرستان محل تحصيل خود اخراج شد. اما چندي پيش هنگامي كه متوجه شد وزارت آموزش تسهيلات جديدي براي دانش آموزان اخراجي در نظر گرفته از اين تسهيلات بيشترين بهره را برد و دو روز قبل مدرك ديپلم خود را دريافت كرد.
پرستش مار
009105.jpg
كاتماندو: همه ساله در اين زمان از سال هندوها در نپال در جريان يك جشنواره بزرگ به پرستش مارها مي پردازند. در تصوير يك مارگير، مار را روي سر يك پسربچه قرار داده است.
سرنوشت مشترك
وين: يك پسر بچه ۱۴ ساله در اتريش جان يك كودك ۶ ساله روسي را نجات داد. هنگامي كه اين كودك روس در استخر مشغول شنا كردن بود ناگهان به عمق آب فرو رفت و ديگر بالا نيامد. به همين دليل پسر ۱۴ ساله وارد عمل شد و بلافاصله وي را نجات داد. اما چند ساعت بعد يك حشره، پسر اتريشي را گزيد و به همين دليل در همان بيمارستاني كه پسر روس بستري بود بستري شد.
شوك الكتريكي
ليورپول: چند روزي است كه كارگران ساختماني مشغول بازسازي ساختمان اداري يك پارك جنگلي در شهر ليورپول انگليس هستند. با توجه به اينكه در اين پارك تعداد زيادي حيوان وحشي وجود دارد و اين حيوانات بر اثر سر و صداي توليد شده ناشي از بنايي خشمگين مي شوند به همين دليل اطراف محل كار كارگران نرده هاي متصل به برق نصب شده است. در صورتيكه حيوانات وحشي به كارگران حمله ور شوند ابتدا به نرده هاي آهني برخورد و با شوك الكتريكي مواجه خواهند شد.
لغو مسابقه مارماهي
ليدز: از ۳۲ سال قبل تا كنون هر سال در شهر ماهيگيري لايم ريجس انگليس مسابقه كتك زدن با مار ماهي برگزار مي شد. اما در پي اعتراض گروههاي دفاع از حقوق حيوانات اين مسابقه امسال برگزار نخواهد شد. در اين مسابقه دو تيم روي يك سكوي چوبي مقابل يكديگر قرار مي گيرند و با مارماهي هاي مرده به كتك زدن يكديگر مي پردازند. تيمي كه موفق شود با ضربات مار ماهي اعضاي تيم ديگر را از روي سكو به پايين پرتاب كند در نهايت برنده خواهد شد. لغو اين مسابقه باعث اعتراض شديد مردم اين شهر شده است چون بليت فروشي حاصل از آن به يك موسسه خيريه تعلق مي گرفت.
مزايده آجر سارقان
منچستر: چند روز قبل سارقان با يك آجر شيشه هاي يكي از موسسات خيريه كشور انگليس را شكستند تا اجناس داخل اين موسسه را به سرقت ببرند. با توجه به اينكه براي جايگزيني اين شيشه هاي شكسته به ۶۰۰ پوند پول نياز بود به همين دليل مسئولان اين موسسه خيريه آجري را كه سارقان با آن اقدام به شكستن شيشه كرده بودند در اينترنت به مزايده گذاشتند كه در نهايت اين آجر به قيمت ۲۲۵پوند بفروش رسيد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |