دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۸ - Jul 31, 2006
نشريات همشهري شاپا گرفتند
همشهري آنلاين: نشريات همشهري، شماره استاندارد بين المللي پيايندها (شاپا) دريافت كردند.
به منظور تسريع و بهبود نظام شناسايي نشريه هاي ادواري توسط محققان، ناشران، مراكز پخش و فروشندگان، و نيز بهبود و تسريع نظام امانت در كتابخانه ها، نشريات همشهري، همشهري آنلاين، و نشريات سي استان و سه شهر بزرگ كشور، از طريق مركز ملي شاپا در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، شماره استاندارد بين المللي پيايندها (ISSN) دريافت كردند.
ضميمه هاي دوچرخه و سه چرخه روزنامه همشهري، مجله هاي همشهري ديپلماتيك، خردنامه، همشهري ماه، همشهري جوان، همشهري جمعه و نيز نشريات ۲۲ محله شهر تهران از ديگر نشرياتي هستند كه اين شماره استاندارد بين المللي را دريافت كرده اند.
شماره شاپا ۶۳۸۵-۱۷۳۵ ISSN به روزنامه همشهري و شماره شاپا ۶۳۹۳-۱۷۳۵ ISSN به همشهري آنلاين اختصاص يافته است.
لازم به ذكر است، شاپا به عنوان ابزار جستجو در پايگاه هاي اطلاعاتي در سرويس هاي چكيده نويسي و نمايه سازي جهت شناسايي نشريه هاي ادواري و سفارشات الكترونيكي و خريد پيايندها مورد استفاده قرار مي گيرد.
شناسايي فرمت هاي مختلف نشريات ادواري، شناسايي كتابشناختي مقالات منتشر شده در منابع پيوسته از جمله نشريات اينترنتي و استفاده از شاپا به عنوان يك كد شناسايي رقمي استاندارد، از ديگر مزاياي استفاده از اين شماره ملي است.

مدير مشمولين ستادكل نيروهاي مسلح خبر داد:
برخورد با مسئولان به كارگيري مشمولان غايب
گروه اجتماعي - مدير مشمولين ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: برابر مصوبات موجود، تا پايان سال ۸۶ مدت خدمت سربازي ۱۷ الي ۲۰ ماه است و در پايان اين مهلت تصميم گيري مي شود اين مدت تغيير كند يا نه،بنا براين شايعه كاهش يا افزايش خدمت سربازي تكذيب مي شود.
سردار موسي كمالي با بيان اين كه مشمولين غايب نمي توانند ادامه تحصيل داده و استخدام شوند اضافه كرد: در صورت به كارگيري آنها نيروي انتظامي با مسئولين جذب و استخدام مشمولان غايب اعم از دستگاه هاي دولتي و خصوصي برخورد مي كند.
كمالي خاطر نشان كرد: برابر گزارش هايي كه به ستاد كل نيروهاي مسلح رسيده، مسئولان مربوطه مشغول رسيدگي به امور مربوط به مشمولان غايب هستند. ابتدا به شركت ها، باشگاه ها، مؤسسات آموزشي و تشكل هاي غير دولتي،كارخانه ها، كارگاه ها ، بنگاه ها و مغازه ها در خصوص به كارگيري مشمولان غايب اطلاع رساني مي شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با متخلفان برابر مقررات برخورد كرده و به مراجع قضايي صالح معرفي مي شوند.
مدير مشمولين ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد: دستورالعمل به كارگيري مشمولين غايب از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح و سازمان نظام وظيفه عمومي ناجا به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و ديگر مبادي ذيربط ابلاغ شده تا هنگام انتقال اموال منقول و غير منقول به نام متولدين ۳۸ به بعد، حتماً بايستي مداركي دال بر تعيين تكليف و وضعيت سربازي را از آنها بخواهند.وي ادامه داد: در ماده ۱۰ قانون خدمت وظيفه عمومي مصوب سال۶۵ ذكر شده است متولدين ۳۸ به بعد براي انجام كارهاي قانوني بايستي مداركي دال بر رسيدگي به وضعيت نظام وظيفه داشته باشند و اگر بدون مدرك، مالي به نام اين افراد ثبت شود خلاف قانون مي باشد و از سوي ستادكل نيروهاي مسلح و سازمان وظيفه عمومي ناجا پيگيري خواهد شد.
كمالي تاكيد كرد:طبق اين قانون، مشمولين غايب شناسايي ،دستگير و به حوزه هاي خدمتي تحويل داده مي شوند.
مدير مشمولين ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به اينكه مجازات اين افراد از يك سال تا سه سال حبس خواهد بود، افزود: محدوديت هايي در قانون وضع شده مبني بر اينكه اموال منقول و غيرمنقول هيچ مشمول غايبي ثبت نمي شود و سازمان ثبت اسناد و ديگر مراجع ذيربط بايستي كارت پايان خدمت از متقاضيان دريافت كنند.
وي خاطر نشان كرد: مشمولان غايب، وام دولتي نيز نمي توانند دريافت كنند و شهرداري ها به آنها پروانه كسب نمي دهند.كمالي با بيان اينكه موضوع امريه به مراكز دولتي لغو نشده است اضافه كرد: يكسري ضوابطي براي آن تعيين شده است. به اين صورت كه كساني كه مي خواهند به مناطق محروم با ضريب ۵ به بالا اعزام شوند با توجه به سهميه تعيين شده اعزام خواهند شد، اما مناطق كمتر از ضريب ۵ شرايط خاص خود را دارد.وي از جمله اين شرايط را تأهل ، اعضاء خانواده شهدا ،كميته امداد و معاف از رزم بودن خواند و گفت: ضريب محروميت را قانون صفر تا ۹ تعيين كرده است. بر اساس آن بعضي شهرستانها مثل تهران صفر و بعضي ديگر چون استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان،بوشهر، بسياري از مناطق كردستان ،آذربايجان غربي ،كرمان و يزد بخصوص مناطق روستايي و بخش ها ضريب محروميت ۵ به بالا دارند.

شير مادر، از مرگ ۷ ميليون نوزاد جلوگيري مي كند
009027.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: هفته ترويج تغذيه با شير مادر را در حالي جشن مي گيريم كه مصرف ۲۰ميليون قوطي شير خشك و ۴۸ميليون سرشيشه و بطري پلاستيكي در كشور خبر از كاهش تغذيه با شير مادر را مي دهند و علت بسياري از عفونتهاي تنفسي، گوارشي، چاقي و آسم كودكان ناشي از مصرف شير خشك است.
به گزارش همشهري، هفته جهاني ترويج تغذيه با شير مادر امسال با موضوع «نظارت بر مكمل هاي شير مادر؛ ۲۵ سال حمايت از شيردهي» از ۱۰ تا ۱۷ مرداد ماه جاري برگزار مي شود و بيش از ۶۰ كشور جهان بخش اعظمي از قوانين بازار بين المللي مكمل هاي شير مادر را وضع خواهند كرد.در حال حاضر ۱۲۰ كشور در اين مراسم شركت مي كنند و اين مراسم از سوي سازمان هايي چون يونيسف، سازمان جهاني بهداشت و فائو (سازمان غذا و كشاورزي ملل متحد) حمايت مي شود و موفقيت هاي به دست آمده در بهبود وضعيت تغذيه با شير مادر گرامي داشته مي شود.
رضايي، متخصص اطفال و عضو انجمن ترويج تغذيه با شير مادر با بيان اينكه تغذيه با شير مادر مي تواند از مرگ و مير ۷ ميليون نوزاد جلوگيري كند، گفت: شيرخواراني كه حداقل ۴ ماه شير خورده اند، ميزان مرگ ناگهاني در آنها ۵ برابر كمتر از شيرخواراني است كه كمتر از ۸ هفته شير مادر خورده اند.
براساس اين گزارش، آخرين تحقيقات جهاني نشان مي دهد كه فاكتورهاي ايمن از جمله لنفوسيت ها، آنتي بادي ها، ماكروفاژها و... در شير مادر وجود دارند و عفونتهاي تنفسي در كودكاني كه از شير مادر تغذيه مي كنند يك پنجم آنهايي است كه شير خشك مصرف مي كنند و عفونتهاي گوارشي و اسهالي در كودكاني كه شير خشك مي خورند دو برابر كودكاني است كه از شير مادر تغذيه مي كنند.
به گزارش سازمان جهاني بهداشت، ۵/۴درصد كودكاني كه شير خشك خورده اند چاق اند و كودكاني كه حداقل ۴ ماه كامل شير مادر نخورده باشند بيشتر در معرض آسم هستند. همچنين كودكاني كه حداقل يك ماه شير مادر خورده اند ۲۱درصد كمتر از امثال خود دچار سرطان خون مي شوند و اين رقم در كودكاني كه ۶ماه شير مادر خورده اند ۳۰درصد است.

۹۵ درصد خون مصرفي كشور با
اهداي داوطلبانه تامين مي شود
گروه اجتماعي- به رغم پيشرفت هاي چشمگيري كه درخصوص تامين خون سالم و نهادينه كردن فرهنگ اهداي داوطلبانه در كشورمان صورت گرفته و طي سال هاي گذشته هيچ خوني به كشور وارد نشده و ۹۵ درصد خون مصرفي كشور به صورت داوطلبانه است، اما تا رسيدن به وضعيت و شاخص هاي مطلوب هنوز فاصله زيادي است. طبق آمارها هم اكنون ۶۷درصد خون هاي اهدايي در اختيار كشورهاي توسعه يافته قرار دارد.
بدين ترتيب از ۸۱ميليون واحد خون اهدايي سالانه، ۳۳درصد آن در اختيار كشورهاي در حال توسعه و فقير قرار دارد و اين در حالي است كه كشورهاي پيشرفته تنها ۱۷درصد جمعيت جهان را دارا هستند.
آمارهاي ذكر شده، گوياي آن است كه فرهنگ اهداي خون در كشورهاي توسعه يافته كاملا نهادينه شده و اين در حالي است كه قريب به صد درصد خون مصرفي اين كشورها به صورت داوطلبانه بوده و مازاد آن نيز فروخته مي شود. بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني، توليد خون و فرآورده هاي خوني سالم به طور متوسط بين دو تا سه سال اميد به زندگي در افراد جامعه را افزايش مي دهد.
به گفته مسئولان، ايران به لحاظ ارتقاي فرهنگ اهداي خون و در اختيار داشتن خون كافي و سالم ،در صدر كشورهاي منطقه مديترانه شرقي( متشكل از ۲۳ كشور) قرار دارد. هم اكنون ايران جزو ۳۹كشور جهان است كه خون مصرفي آن به صورت داوطلبانه دريافت مي شود. در اين رابطه هم اكنون بيش از ۹۵درصد خون  مصرفي كشور به صورت داوطلبانه دريافت مي شود و تنها ۵درصد آن به صورت جايگزيني يعني از همراهان بيمار اخذ مي شود. سيستم جايگزيني خون، فقط در سه استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان به علل فرهنگي و تعصبات قومي، تداوم دارد. همچنين بايد گفت كه ۴۰درصد افرادي كه در كشورمان خون اهدا مي كنند جزو اهداكنندگان مستمرند، يعني حداقل سالي دو بار خون مي دهند و اما در كشورهاي پيشرفته ميزان اهداكنندگان مستمر بين ۶۰ تا ۹۰درصد را شامل مي شوند.

تخصيص ۴۰ ميليارد تومان براي آزادي زندانيان بدهكار
گروه اجتماعي - وزير دادگستري از تخصيص ۴۰ ميليارد تومان از سوي دولت براي آزادي زندانيان بدهكار خبر داد و عنوان كرد: همچنين مبلغ ۵ ميليارد تومان وام به زندانياني كه توانايي پرداخت ديه خود را به صورت كامل ندارند، در نظر گرفته شده است.
جمال كريمي راد ، وزير دادگستري در همايش سراسري بررسي شيوه نامه پرداخت ديه، كمك به آزادي زندانيان بدهكار را يكي از اهداف دولت نهم ذكر كرد و گفت: از سوي دولت ۴۰ ميليارد تومان جهت آزادي زندانيان بدهكار اختصاص يافته است.كريمي راد افزود: علاوه بر مبلغ فوق ۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان نيز از سوي دولت به صورت ويژه جهت پرداخت ديه حادثه پاكدشت، مسجد ارگ، حادثه زندان گرگان و ورزشگاه آزادي تاكنون پرداخت شده است.
وي با اشاره به تخصيص ۵ ميليارد تومان جهت پرداخت وام به زندانياني كه از پرداخت ديه ناتوان هستند، تصريح كرد: اين مبلغ براي ارائه وام به زندانياني كه توان پرداخت تمام مبلغ ديه را ندارند، اختصاص يافته است كه با مديريت اداري و مالي دادگستري ها بايد جذب شود.
كارخانجات خودروسازي بيمه نامه هاي ناقص
صادر مي كنند
مديرعامل ستاد ديه نيز در اين همايش با بيان اينكه اكثر خودروهاي در حال تردد، فاقد بيمه نامه شخص ثالث هستند، عنوان كرد: بيمه نامه هاي شخص ثالث ناقص كه از سوي كارخانجات خودروسازي صادر مي شود، تعهدات بسيار پاييني دارد كه در اين خصوص بايد حداكثر لحاظ شود.
جولايي، مديرعامل ستاد ديه اظهار داشت: ۱۲ هزار زنداني مالي در زندان هاي سراسر كشور وجود دارد كه ۸ هزار نفر از اين افراد رانندگان بدهكار ديه ناشي از تصادفات هستند.

جشنواره نمايش درماني جانبازان برگزار مي شود
گروه اجتماعي- جشنواره نمايش درماني جانبازان با عنوان «مهر بيست» از ۲۶ تا ۲۹ شهريور در بيمارستان روان پزشكي سعادت آباد برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، مجيد مينويي سرپرست اداره كل توانبخشي و بازتواني بنياد استان تهران ضمن اعلام اين مطلب گفت: اين جشنواره تخصصي درماني با هدف ارتقاي سطح كيفي زندگي جانبازان اعصاب و روان، آموزش، تقويت اعتماد به نفس و دوري از افسردگي با ابعاد درمان آموزشي و اخلاقي برگزار مي شود.
مجيد امرايي دبير جشنواره درماني جانبازان نيز گفت: به دليل اهميت ابعاد درماني اين جشنواره نسبت به ابعاد هنري، ۱۱ گروه از جانبازان اعصاب و روان، يك گروه از جانبازان قطع نخاعي و گروههاي آزاد در ارايه تئاتر خياباني با ابعاد درماني، آموزشي و اخلاقي شركت مي كنند.

گسترش خدمات مركز ۱۲۹ قوه قضائيه
گروه اجتماعي- رئيس مركز خدمات الكترونيك ۱۲۹ قوه قضائيه از افزايش خدمات اين مركز خبر داد و گفت: براي افزايش فعاليت مركز، نيازمند تأمين بودجه كافي و مساعدت مسئولان در اين امر هستيم.
بهرام بهرامي افزود: مركز خدمات الكترونيك ۱۲۹ در حال حاضر پل ارتباطي ميان مردم و دستگاه قضايي محسوب مي شود و توانسته مسيري براي انتقال اظهارات مردم در خصوص دستگاه قضايي باشد.
رئيس مركز خدمات الكترونيك ۱۲۹ قوه قضائيه گفت: مردم در صورتي كه از قوه قضائيه و سازمان هاي وابسته به آن سؤالات و شكايت و انتقاداتي داشته باشند از طريق تماس با اين مركز مي توانند پاسخ خود را از طريق كارشناسان دريافت كنند و اين امر توانسته رضايت درصد بالايي از مردم را جلب كند.وي همچنين گفت: پاسخگويي، توانمندسازي و ارائه خدمات الكترونيكي از ماموريت ها و وظايف اين مركز است كه بنا شده خدمت در هر سه حوزه گسترده تر شود.

با مردم
كمك  خواهي همسر يك جانباز
از۲۰ سال پيش كه همسرم در جبهه شلمچه مجروح شده است، هيچ گونه مساعدتي از سوي دستگاه هاي ذي ربط در حق وي صورت نگرفته و هزينه هاي درماني را شخصاً پرداخته ايم. در مراجعات همسرم گفته شده كه درصد مجروحيت وي بايد مورد بازبيني و بررسي مجدد قرار بگيرد كه همين كار هم انجام نشده است؛ در حالي كه وضعيت جسماني وي به راحتي قابل تشخيص مي باشد. چون در تنگناهاي معيشتي هستيم خواستار رسيدگي مي باشم.
نام محفوظ
با مردم: نام و نشان و تلفن تماس پيام دهنده موجود است.
نصب غيرمجاز برچسب هاي تبليغاتي
نصب برچسب هاي تبليغاتي روي در منازل كه يك عمل خلاف قانون است، پس از وقفه اي كوتاه در سال ۱۳۸۳ و ،۱۳۸۴ دوباره از سر گرفته شده است. از شهرداري تهران خواستار رفع اين معضل مي باشيم.
آقاي موسوي- منطقه ۹ تهران
با مردم: شهرداري تهران طبق مقررات، نصب برچسب هاي تبليغاتي روي در منازل و مؤسسات را يك عمل خلاف و قابل تعقيب اعلام كرده است. مي توانيد مراتب را به شهرداري منطقه ۹ تهران منعكس فرمائيد.
برنامه هاي كلان و عدالت اجتماعي
برنامه هاي كلان دولت براي تعميم عدالت اجتماعي بايد به گونه اي باشد كه حداقل امكانات زندگي از قبيل مسكن، خوراك و پوشاك و حوائج زندگي براي كساني كه درآمد ماهيانه شان بيشتر از ۱۵۰ هزار تومان نمي باشد، فراهم گردد. اين دورنگري، منجر به فقرزدايي و كاهش شكاف طبقاتي خواهد شد.
آقاي اطلسي- تهران
مسير طولاني
از ميدان پونك تا خيابان موسوم به چهار ديواري هيچ گونه دوربرگردان يا خروجي براي دور زدن خودروها وجود ندارد و رانندگان براي ورود به باند مقابل بايد مسافتي طولاني را طي كنند.
خانم آخوندي- تهران
به كجا انجاميد؟
موضوع افزايش حقوق بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي به كجا انجاميد؟
آقاي هادي- تهران
كمبود پل عابر پياده
در محدوده ايستگاه مترو و جوانمرد قصاب واقع در حدفاصل خيابان شهيد رجايي، اتوبان آزادگان كه رفت و آمد مردم بسيار زياد مي باشد، به علت سرعت زياد خودروها و نبود پل عابر پياده، خطر وقوع حوادث رانندگي وجود دارد. براي پيشگيري از چنين خطراتي بايد پل عابر پياده در اين محل نصب گردد.
آقاي بداغي- تهران
افزايش بهاي اجاره خانه و...
افزايش بي رويه آژانس هاي مسكن به افزايش غيرمتعارف اجاره خانه انجاميده است. اين معضل جز با هدايت سرمايه ها به بخش هاي مولد كشور حل نخواهد شد.
آقاي دلخوش - تهران
كاستي هاي يك قطعه در بهشت زهرا
قطعه ۵ شهداي بهشت زهرا، نيازمند رسيدگي و ساماندهي است. مسئولان سازمان بهشت زهرا مي توانند با بررسي وضعيت اين قطعه متوجه كاستي هاي موجود بشوند.
خانم عليخاني - تهران
كمبود روشنايي
در خيابان شهيد محلاتي دو بوستان وجود دارد كه به علت نبود روشنايي، براي مردم قابل استفاده نمي باشد.
آقاي فروغي- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |