دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۸ - Jul 31, 2006
فاينال فانتزي ۱۱
009021.jpg
همشهري جوان: دو سه سال است كه فاينال فانتزي ۱۱ براي pc منتشر شده و همه علاقه مندان، مشغول آنلاين بازي كردنش هستند. اما داستان، چيز ديگري است. بعد از اين كه مايكروسافت به حساب خودش همه را در نمايشگاه E3 -۲۰۰۵ ذوق زده كرد و گفت فاينال فانتزي ۱۱ براي ايكس باكس هم قابل بازي خواهد بود، متوجه شد كه حساب هايش اشتباه از آب درآمده است. به همين خاطر، دنبال اسكوايرانيكس راه افتاد تا هر طور كه مي تواند و با هر قيمتي، آن ها را به طرف ايكس باكس و pc بكشاند.
به گزارش سايت نيكي (net.Nikkei) ادامه اي براي فاينال فانتزي ۱۱ در كار است، آن هم براي همه پلت فرم هاي نسل جديد؛ يعني ايكس باكس،۳۶۰ پلي استيشن۳ و ويندوز ويستا. اين بازي تا آخر سال ۲۰۰۶ تمام خواهد شد و البته نسخه pc آن به خاطر به تعويق افتادن عرضه ويندوز ويستا تا سال ،۲۰۰۷ سال بعد منتشر مي شود. البته در اين خبر عجيب، هيچ جزئياتي راجع به بازي ارائه نشده بود و خبري هم از تاريخ دقيق براي عرضه بازي نبود.
يكي، دو روز قبل، اسكوايرانيكس توكيو اعلاميه اي در اين زمينه منتشر كرد كه در آن گفته شده بود به هيچ وجه ادامه اي براي فاينال فانتزي ۱۱ در كار نيست و شركت هم هيچ جا خبري در اين باره اعلام نكرده.
اما در ادامه، اسكوايرانيكس گفته است خبرهايي كه درباره فاينال فانتزي ۱۱ خوانده ايد، در واقع مربوط به يك بازي نقش آفريني آنلاين ديگر است كه قرار بوده به صورت مخفي ساخته شود و اين بازي براي پلي استيشن،۳ ايكس باكس۳۶۰ و ويندوز ويستا عرضه خواهد شد. اين بازي به هيچ عنوان ربطي به سري فاينال فانتزي ندارد، اما طرفداران آن را مطمئنا خوشحال خواهد كرد.
به نظر مي رسد بيل گيتس با جذب اسكوايرانيكس بتواند سود خوبي براي مايكروسافت دشت كند. هر چه باشد، ويستا و ۳۶۰ هر دو در اختيارش هستند.

سرويس گوگل براي ميزباني پروژه هاي متن باز
همشهري آنلاين: گوگل شروع سرويسي جديد را براي استفاده برنامه نويسان پروژه هاي متن باز اعلام كرد. به گزارش اي ويك اين سرويس جديد كه «ميزباني پروژه» (Project Hosting) نام دارد به برنامه نويسان اجازه مي دهد تا پروژه هاي متن باز خودشان را بارگذاري و برنامه هاي ديگر را نيز جستجو كنند. گرگ استاين مدير مهندسي در گوگل و رئيس بنياد نرم افزاري آپاچي اين مطلب را در كنوانسيون جامعه نرم افزارهاي متن باز اورايلي (OSCON) اعلام كرد.
سرويس ميزباني پروژه پس از بارگذاري يك پروژه به شما امكان مي دهد كه چكيده و عناوين از آن تهيه كنيد و مجوزي هم براي آن برگزينيد. شما همچنين مي توانيد باگ ها بگيريد و وظايف را مشخص كنيد و با سيستم كنترل نسخه Subversuion كد خود را تعيين كنيد.ميزباني پروژه همچنين امكان منصوب كردن اعضاي پروژه و ارتباط با آنها از طريق گروه هاي گوگل را در اختيار مي گذارد.

دريا در تايتان
009018.jpg
گروه علمي فرهنگي- آيا در سطح تايتان، اين قمر اسرارآميز سياره زحل، درياچه هايي از مواد مايع وجود دارد؟ فضاپيماي كاسيني در تازه ترين ملاقات خود با اين قمر كه جمعه گذشته انجام شد، به نقشه برداري قطب شمال تايتان با رادارهاي دقيق خود پرداخت و توانست بخش هاي تاريكي را در نزديكي قطب شناسايي كند كه احتمالاً چيزي جز مواد مايع در بر ندارد. تاريكي اين نواحي به اين معني است كه پرتوهاي ارسالي رادار از اين مناطق بازتاب نشده است.
سايت پارس اسكاي در اين باره نوشت كه بهترين توضيح اين است كه امواج رادار به سطح بسيار همواري برخورد كرده است، احتمالاً سطحي از متان يا اتان مايع كه در دماي ۱۸۰ درجه سانتي گراد زير صفر سطح تايتان وضعيت بسيار پايداري دارند. در برخي از اين نواحي، كانال هايي زهكشي ديده شده است كه از برخي از آنها خارج و به درون گروه ديگري وارد شده است. شكل اين كانال ها نشان مي دهد در اثر جريان يافتن مايعات تشكيل شده اند و اگر اين توضيحات درست باشد، تايتان پس از زمين، تنها جرم منظومه شمسي است كه نشانه هايي از مايعات را در سطح خود دارد. در تصاويري كه پيش از اين از سطح تايتان تهيه شده بود نيز نواحي تاريكي وجود داشت، اما تاريكي آنها بسيار كم تر از چيزي بود كه در تصاوير جديد ديده مي شود.
انريكو فلاميني، سياره شناس آژانس فضايي ايتاليا و عضو گروه هدايت رادار كاسيني در اين مورد توضيح مي دهد:«تصاوير جديد، نشانه هاي بسيار واضحي دارند. كنتراست اين لكه هاي جديد با اطراف به قدري زياد است كه تقريباً كسي شك ندارد اين ها درياچه هايي از متان مايع هستند.» سياره شناسان احتمال مي دهند كه اين درياچه ها از باران هاي متاني جو تايتان پر شده اند؛ البته باران هايي كه بيشتر به توفان هاي موسمي شباهت دارند تا به بارش هاي منظم و مداوم. مدل هاي جوي تايتان نشان مي دهد مايعات اين درياچه ها به تدريج تبخير مي شود و چرخه متان اين قمر را كامل مي كنند.
بزرگ ترين درياچه شناسايي شده، حدود ۱۰۰ كيلومتر پهنا دارد و اگر كمي بزرگ تر بود، مي شد آن را اولين درياي كشف  شده تايتان ناميد.
دانشمندان انتظار داشتند كه در قطب هاي تايتان درياچه هاي بيشتري پيدا كنند، زيرا دماي اين مناطق نسبت به ديگر بخش هاي تايتان پايين تر است و تبخير متان بسيار كند صورت مي گيرد. اما از آن جا كه اين تفاوت دما ناچيز است، انتظار مي رود درياچه هاي ديگري نيز در عرض هاي پايين تر تايتان وجود داشته باشند.
اين درست كه شواهد به دست آمده بسيار روشن است، اما پرونده اين درياچه ها هنوز بسته نشده است. احتمال اندكي وجود دارد كه اينها، نواحي پوشيده از دوده يا بسترهايي خشك شده باشند. با تصويربرداري مجدد از اين درياچه ها مي توان تغيير اندازه آنها را بررسي كرد.

آموزش و پرورش
با هدف كمك به دانش آموزان بي بضاعت
بنياد دانش آموزي تشكيل مي شود
009024.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: پيشنهاد تشكيل بنياد دانش آموزي با هدف كمك و مساعدت به دانش آموزان بي بضاعت و نيازمند از سوي وزير آموزش و پرورش ديروز در هشتمين همايش تكريم از خيرين مدرسه ساز مطرح شد.
به گزارش همشهري، فرشيدي در توضيح پيشنهاد تشكيل بنياد دانش آموزي اظهار داشت: اين بنياد مي تواند با ارائه وام قرض الحسنه به دانش آموزان نيازمند، آنان را در رسيدن به مدارج علمي بالا ياري كند و بازپرداخت وام نيز پس از طي اين مرحله آغاز خواهد شد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: امروزه علم در دنيا تنها عامل پيشرفت نيست، بلكه عاملي مهم و تعيين كننده براي حيات و استقلال كشورهاست.
به گفته فرشيدي جوامع در گذشته ارتباط چنداني با هم نداشتند و با توجه به استعدادهاي خدادادي و منطقه جغرافيايي محل زندگي خود به رشد و توسعه نائل  شد، اما امروزه جوامع به فناوري و تكنولوژي هاي نوين مجهزند و چنانچه كشورها به علم روز تجهيز نشوند، در ادامه حيات خود با مشكل مواجه خواهند شد.
وزير آموزش و پرورش با ابراز نگراني از آزمايش فناوري هاي طراحي شده توسط برخي قدرت هاي مطرح جهان در كشورهايي همچون ويتنام، لبنان و عراق اظهار داشت: امروزه قدرت علم فراتر از گذشته است و همگان به اين نكته مهم واقفند كه كشورهاي فاقد فناوري و تكنولوژي نو محكوم به فنا هستند.
وي در ادامه با اشاره به اين نكته كه عمر بزرگترين سرمايه زندگي است اظهار داشت: عرصه زندگي عرصه اي است كه بايد عمر را به شكل مناسبي در آن صرف كرد و افرادي در اين عرصه سربلند هستند كه از اين سرمايه به عالي ترين شيوه استفاده كنند.فرشيدي افزود: خيرين در عرصه زندگي سودمندترين روش را انتخاب كرده اند و همه دستاوردهاي زندگي خويش را در راه دفاع از علم و دانش به كار گيرند.
وي خطاب به خيرين مدرسه ساز گفت: خدمت رساني به معني مستخدم بودن نيست و شما بدون اين كه استخدام شويد خدمت مي كنيد و اين موضوع جاي تشكر و قدرداني دارد.
معيارهاي سنجش و ارزيابي علمي داوطلبان كنكور
در طرح مجلس
مهر: معيارهاي سنجش و ارزيابي علمي داوطلبان ورود به دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در طرح مجلس شوراي اسلامي اعلام شد.
سوابق تحصيلي داوطلب در طول دوره سه سال متوسطه، نمره كسب شده در آزمون اختصاصي و امتيازات كسب شده در آزمون سنجش مهارت و استعداد جهت پذيرش در رشته هاي خاص نظير موسيقي، نمايش، تربيت بدني و ... معيارهايي است كه در طرح مجلس شوراي اسلامي براي پذيرش داوطلبان در نظر گرفته شده است.
سوابق تحصيلي داوطلب شامل نمره آن دسته از دروس گروه آزمايشي مربوطه است كه داوطلب طي دوره سه ساله متوسطه آن را كسب كرده است.
تاثير نمره سوابق تحصيلي داوطلبان از سال تحصيلي ۱۳۸۶ - ۱۳۸۵ ظرف مدت پنج سال از ۱۰درصد نمره كل شاخص جهت گزينش به ۵۰درصد كل شاخص افزايش خواهد يافت.

آموزش عالي
زمان و نحوه توزيع كارت آزمون توليمو
گروه علمي فرهنگي- كارت ورود به جلسه بيست وششمين آزمون زبان انگليسي پيشرفته (توليمو) در صبح و بعدازظهر روز پنج شنبه ۱۲ مرداد توزيع مي گردد.
به گزارش روابط عمومي سازمان سنجش اين آزمون ساعت ۹ صبح روز جمعه ۱۳ مرداد ماه برگزار خواهد شد. بر پايه اين گزارش اطلاعيه سازمان سنجش و آموزش كشور در اين خصوص (امروز) دوشنبه در نشريه پيك سنجش منتشر شده است.
تسهيلات پژوهشي طرح هاي تحقيقاتي
دانشگاه علوم پزشكي تهران
مهر: معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي تهران در راستاي توسعه تحقيقاتي اين دانشگاه در سال جاري، تسهيلات پژوهشي اين دانشگاه را اعلام كرد.
تسهيلاتي كه براي اولين مقاله در نظر گرفته شده ارائه طرحي تا سقف ۶۰ ميليون ريال است. عضويت در هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران نويسنده مسئول مقاله كه براي اولين بار نويسندگي اين مقاله را بر عهده داشته باشد، چاپ در Medline يا(ISI )SCI و اينكه در طول سال ۲۰۰۶ به چاپ رسيده باشد از جمله شرايط پذيرش اين طرح است.
بر همين اساس، فرد محقق در صورت داشتن ۳ مقاله از يك طرح عضويت در هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، چاپ از ISI و ... و اينكه اعتبار طرح مصوب كمتر از ۴۰۰ ميليون ريال باشد، به ازاي هر يك طرح تا سقف ۱۰۰ ميليون ريال تسهيلات دريافت مي كند.
همچنين اگر يك عضو هيأت علمي اين دانشگاه تاكنون طرح تحقيقاتي مصوب نداشته باشد براي اولين طرح خود تا سقف ۳۰ ميليون ريال تسهيلات دريافت خواهد كرد. اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در صورتي كه ۶ مقاله در سال داشته باشند كه همه آنها در طول سال ۲۰۰۶ در Medline و ISI چاپ شده باشد، به ازاي ۶ مقاله مي توانند براي يك طرح تحقيقاتي تا سقف ۶۰ ميليون ريال تسهيلات دريافت كنند.
دانشگاه علوم پزشكي تهران به محققين on time اين دانشگاه (سر موعد مقرر طرح خود را به پايان برسانند) در صورتي كه چهار طرح خود را پشت سرهم بدون تأخير و بدون درخواست بودجه اضافي به اتمام برسانند نيز براي يك طرح تا سقف ۴۰ ميليون ريال تسهيلات اعطا مي كند. محققان دانشگاه علوم پزشكي تهران مي توانند طرح هاي خود را به صورت مستقيم به معاونت پژوهشي دانشگاه از طريق ir.ac.tums.research ارسال كنند.
رشد ۲ تا ۱۰ برابري بودجه فرهنگي دانشگاه ها
ايسنا: معاون فرهنگي وزارت علوم گفت: بودجه فرهنگي دانشگاه ها امسال بين ۲ تا ۱۰ برابر رشد كرده است.
محمدباقر خرمشاد، اظهار كرد: در حال حاضر سرانه بودجه فرهنگي براي دانشجويان در دانشگاه هاي مختلف به طور ميانگين بين ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است. وي با بيان اينكه سياست وزارت علوم، تحرك فرهنگي گسترده و ارزش مدار است، اذعان كرد: بايد براي پر كردن اوقات فراغت جامعه ۵/۲ ميليون دانشجوي ايران در تمامي مقولات فرهنگي كار بسيار گسترده اي انجام داد تا تمامي سلايق و خط هاي فكري و فرهنگي در دانشگاه مورد توجه قرار گيرند.
خرمشاد با اشاره به پياده سازي بحث مهندسي فرهنگي در دانشگاهها، گفت: در معاونت فرهنگي وزارت علوم تمام تلاش خود را به كار خواهيم بست تا خانه هايي از پازل نظام فرهنگي كشور كه مغفول مانده يا خاك گرفته است پاك شود.
وي با اشاره به تلاش وزارت علوم براي حاكميت گفتمان علمي در دانشگاه ها، افزود: در اين خصوص با در دستور كار قرار دادن مباحثي نظير تحكيم هويت اسلامي، ايراني و اعتلاي ارزشهاي ديني مي توان حركت روبه رشدي براي تدوين نظام فرهنگي انجام داد.
معاون فرهنگي وزارت علوم در خاتمه لازمه مهندسي فرهنگي را هماهنگي و تصميم گيري بين دستگاههاي اجرايي سطح بالا دانست و افزود: بايد با استفاده از ارزشهاي متعالي مدارج رشد فرهنگي را طي كرد تا بتوان در اين مسير يك نظام فرهنگي خاص را تدوين كرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |