دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۸ - Jul 31, 2006
تماشاگر در ورزش هاي پايه و پرمدال در بازي هاي آسيايي
تلاش براي تصاحب تنها يك سوم مدال ها
گروه كوچك كاروان اعزامي ايران به بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن. با توجه جدي تر به ورزش هاي پايه و پرمدال مي توان صفوفي پرجمعيت و پرتوان تر در رويدادهاي بزرگ قاره اي و المپيك داشت و حتي به نتايج بهتري نيز رسيد.
009048.jpg
گروه ورزشي - علي شاكري: در بازي هاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه در ۳۹ رشته رسمي بازي ها ۱۳۱۵ مدال ميان شركت كنندگان توزيع خواهد شد كه ورزشكاران ما بنا به گفته دبيركل كميته ملي المپيك فقط براي تصاحب ۳۰۰ الي ۴۰۰ مدال (يعني دقيقا براي يك سوم كل مدال ها) با حريفان خود رقابت مي كنند. مهمتر از همه آنكه كفاشيان خبر از واقعيت تلخ ديگري مي دهد و آن اينكه از ششصد مدالي كه در رشته هاي پرمدالي چون شنا، ژيمناستيك، قايقراني، دووميداني و تيراندازي توزيع مي شود شركت كنندگان ما شانس بسيار كمي براي دستيابي به مدال دارند و جالب آنكه او مي گويد: متاسفانه ما در رشته هاي پايه سرمايه گذاري اندكي را انجام داده  ايم. دبيركل كميته ملي المپيك در خاتمه انگشت بر روي نقطه حساسي گذاشت و آن هم تنزل معاونت تربيت بدني در تشكيلات آموزش و پرورش بود كه درست در بحبوحه جام جهاني فوتبال پس از چند ماه و با وجود تلاش دست اندركاران ورزش كشور رنگ واقعيت به خود گرفت و ورزش يك قدم ديگر به عقب رفت.
كفاشيان با اشاره به اين كه وقتي چيزي نمي كاريم، نبايد انتظار برداشت داشته باشيم،گفت: ورزش آغازش با آموزش و پرورش است و سپس بسط و گسترش آن با ساير نهادهاي مرتبط با تربيت بدني.
البته بحث كم توجهي به ورزش هاي پايه مشكل امروز ورزش نيست، بلكه ريشه هاي آن را بايد از همان ابتداي شكل گيري تربيت بدني در ايران جستجو كرد كه متاسفانه پايه هاي آن بد گذاشته شد و همچنان اين نگاه با وجود شعارهاي بسيار و طرح هاي نيم بند و جابجايي مديران تداوم پيدا كرده است. ورزش ايران در بازي هاي آسيايي از اولين دوره اش به سال ۱۹۵۱ دهلي گرفته تا آخرين دوره اين بازي ها در بوسان ۲۰۰۲ همواره دلخوش به تك ستاره ها در ورزش هاي پايه بود و تنها در بازي هاي آسيايي ۱۹۷۴ تهران بود كه در سايه ميزباني و تعداد زياد شركت كنندگانش توانست بهترين نتايج را در ورزش هاي پايه و پرمدال آن دوره بگيرد كه آن دوره را بايد يك دوره خاص و استثنايي به شمار آورد.
اينكه تا كي در بازيهاي المپيك و بازيهاي آسيايي نمايندگان ما در ورزش هاي پايه و پرمدال بايد همچنان تماشاگر باقي بمانند نمي دانيم، فقط اين نكته را گوشزد مي كنم تا هنگامي كه برنامه اساسي براي رشته  هاي ياد شده نداشته باشيم، ورزش ما هرگز  موفقيتي جدي را در مهم ترين رويدادهاي بين المللي به خود نخواهد ديد. فردا دير است، از همين امروز مي توان همانند بسياري از كشورهاي ديگر با زمان بندي مناسب و تلاش و توجه بازيهاي المپيك ۲۰۰۸ پكن، بازيهاي آسيايي ۲۰۱۰ و بازيهاي المپيك ۲۰۱۲ لندن را نشانه گرفت. آيندگان حتما ً اين حركت ارزشمند را فراموش نخواهند كرد و تاريخ از مديران فعلي ورزش به عنوان ناجيان بزرگ سازندگي در ورزش ايران به نيكي ياد خواهد كرد.

تكرار نايب قهرماني تيم تكواندوي نوجوانان در جهان
گروه ورزشي- تيم تكواندوي نوجوانان ايران در ششمين دوره پيكارهاي جهاني در شهر هوشي مينه ويتنام با كسب دو مدال طلا، يك نقره و دو برنز نايب قهرمان جهان شد. تيم ايران پس از كره جنوبي تيم مدافع عنوان قهرماني در حالي موفق به تكرار مقام دومي دو سال پيش شد كه همه مدال هاي اين تيم توسط تيم پسران به دست آمد (تيم دختران ايران بدون كسب مدال به  كار خود خاتمه داد).
در پيكارهاي روز پاياني پيام قبادي و عليرضا يوسفي نمايندگان در اوزان نهم و دهم به مدال برنز رسيدند تا تيم ايران با امتيازات سومي اين دو قهرمان بر جاي دوم تكيه زند. به جز كره جنوبي و ايران، تيم هاي قزاقستان و تايلند هم درخششي چشمگير در اين دوره داشتند. رضا نادريان و محمدرضا رفيعي برندگان طلاي ايران در اين پيكارها بودند و سعيد تفهمي هم نقره گرفت.

كيومرث هاشمي:
اساسنامه فدراسيون فوتبال ايران بزودي تغيير مي كند
ايرنا:  سرپرست فدراسيون فوتبال از بازبيني و تغيير اساسنامه فدراسيون فوتبال براساس معيارها و قوانين داخلي مطابق با چارچوب پيشنهادي از سوي فيفا خبر داد.
كيومرث هاشمي با بيان اين مطلب با تاكيد بر اينكه هيچ مشكلي بين فدراسيون فوتبال ايران، كنفدراسيون آسيا و فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) وجود ندارد، گفت: در سال گذشته از سوي فيفا مباحثي در خصوص يكسان سازي اساسنامه فدراسيون هاي عضو مطرح و چارچوبي نيز براي آن مشخص شد، ضمن آنكه زماني نيز براي ارائه اساسنامه جديد براي اعضا معين شده است . هاشمي در ادامه افزود: تنها سه كشور نسبت به بازبيني و ارائه اساسنامه خود به فيفا اقدام كرده اند. ۴۶كشور ديگر آسيايي عضو فيفا هستند كه تنها سه كشور افغانستان، لائوس و فيليپين اساسنامه خود را ارائه كرده اند. ۱۳ كشور در حال بازبيني هستند و ۳۰كشور كه ايران نيز جزو آنهاست هنوز نسبت به اين موضوع اقدامي نكرده اند.

حريفان نمايندگان هندبال ايران در باشگاه هاي آسيا
گروه ورزشي - با انجام مراسم قرعه كشي رقابت هاي هندبال باشگاه هاي آسيا نمايندگان ايران (فولاد مباركه اصفهان و شهرداري كرمان) حريفان خود را شناختند. اين مسابقات قرار بود كه به ميزباني لبنان برگزار شود كه باتوجه به جنگ افروزي رژيم اشغالگر به عمان انتقال يافت. بدين ترتيب اين بازي ها دهه اول شهريور ماه سال جاري در شهر مسقط انجام خواهد شد. در گروه بندي انجام شده شهرداري كرمان با تيم هاي مسقط (عمان)، بربر (بحرين)، السالميه (كويت) و الريان (قطر) در گروه اول قرار گرفت و فولاد مباركه اصفهان در گروه دوم با تيم هاي الاهلي (عربستان)، كاديا (كويت) و نمايندگان لبنان و قطر همگروه شد.

نايب رئيس فدراسيون وزنه برداري:
سطح رقابت هاي آسيايي كمتر از جهاني نيست
009057.jpg
گروه ورزشي- داراب رياحي نايب رئيس فدراسيون وزنه برداري و مدير تيمهاي ملي كشورمان مي گويد: سطح رقابتهاي وزنه برداري آسيا انصافاً چيزي از رقابتهاي جهاني كم ندارد، چرا كه طي چند سال گذشته كشورهاي آسيايي همچون چين، كره، ايران، قزاقستان و ازبكستان به قدرت هاي اصلي وزنه برداري جهان تبديل شده اند و حضور آنها در يك ميدان، اعتبار و كلاس مناسبي به رقابتها مي بخشد.عضو كميته فني فدراسيون جهاني به نحوه اعزام ملي پوشان جوان و نوجوان كشورمان به كره جنوبي و تأثير آن بر نتايج به دست آمده اشاره كرد و گفت: همه ساله و در راه اعزام تيمهاي ورزشي به خصوص جوانان و نوجوانان كه بايد بحث نظام وظيفه آنها حل گردد مشكلاتي وجود داشته كه به راحتي نيز حل مي شد اما امسال اين مشكل به دليل برخي سخت گيريها باعث شد تا تيمهاي ملي كشورمان با تاخير به رقابتها اعزام گردند و نتوانند نتايجي را كه از آنها انتظار مي رفت به دست آورند. مطمئناً اگر ۲ ملي پوش كشورمان كه به وزنهاي بالاتر فرستاده شدند در وزنهاي تخصصي خود به ميدان مي رفتند، تعداد مدال ها و نتيجه تيمي ما كاملاً تغيير مي كرد و چه بسا با همين تيم خسته عنوان قهرماني را به دست مي آورديم.

چين قهرمان مسابقات فوتبال بانوان جام ملتهاي آسيا
مريم رضايي - ديروز مسابقات فوتبال بانوان جام ملت هاي آسيا با قهرماني تيم چين به پايان رسيد و تيم هاي استراليا و كره شمالي دوم و سوم شدند.
در اين مسابقات كه در شهر آدالايد استراليا برگزار مي شد تيم فوتبال بانوان چين با نتيجه يك بر صفر كره شمالي را مغلوب خود كرد.
ديروز خبرگزاريهاي خارجي درخصوص بازي نهايي اين مسابقات اخبار متنوعي را منتشر كردند. بر پايه اين اخبار سه بازيكن كره اي به دليل آشوب و زد و خورد، توسط كنفدراسيون فوتبال آسيا از حضور در مسابقه رده بندي محروم شدند.
اما فدراسيون فوتبال چين در نامه اي به كنفدراسيون فوتبال رفتار كمك داور استراليايي را غيرمنصفانه اعلام كرده و جبهه گيري داور عليه تيم كره شمالي را محسوس عنوان كرده است.

احتمال كناره گيري تيم هاي پتروشيمي از ليگ برتر
گروه ورزشي- با رنگ واقعيت به خود گرفتن شايعات درمورد انصراف مديران صنايع پتروشيمي از فعاليت در امور ورزشي، احتمال كناره گيري تيم پتروشيمي يكي از مدعيان قهرماني در ليگ برتر واليبال و بسكتبال كشور بيشتر قوت گرفت.
غلامعباس صفرنژاد - مدير باشگاه پتروشيمي بندر امام در اين خصوص به خبرگزاري ورزش ايران گفت: صبح ديروز شفاهاً به ما اعلام شد كه همه تيم ها منحل شده اند و صنايع پتروشيمي هيچ گونه فعاليت ورزشي نخواهد داشت. وي افزود: تمامي عواقب و تبعات اين تصميم ناگهاني را مكتوب كرده و براي وزارتخانه فرستاديم بلكه شايد تجديد نظري صورت گيرد. صفرنژاد در خصوص وضعيت بازيكنان و كادر فني تيم ها گفت: به مسئولان پتروشيمي يادآور شديم كه بازيكنان چون يك سال با باشگاه قرارداد بسته اند، قانوناً نمي توانند به باشگاه ديگري بروند.

دبيركل فدراسيون فوتبال:
سيموئز چند روز ديگر در تهران خواهد بود
009060.jpg
گروه ورزشي- دبير فدراسيون فوتبال گفت: نامه رئيس جمهور، منشوري اخلاقي است كه نه تنها مختص به فوتبال بلكه براي كل ورزش است. داريوش مصطفوي با اشاره به پي نوشت رئيس جمهور به مهندس علي آبادي درباره رسيدگي به وضعيت حاكم بر فوتبال ايران گفت: به دليل حساسيت فوتبال، بيشتر مباحث اخلاقي در اين رشته تذكر داده شده است.وي افزود: در اين منشور مسايل اجتماعي، سياسي، اقتصادي و مالي فدراسيون در نظر گرفته شده است و به نظر من نه تنها در فوتبال بلكه همه فدراسيون ها بايد مورد حسابرسي و بازرسي قرار گيرند تا مشخص شود چه كساني در جهت منافع كشور پيش رفته اند و چه كساني براي رسيدن به اهداف شخصي خود حركت كرده اند.
دبير فدراسيون فوتبال درباره بازگشت سيموئز به برزيل و شايعاتي كه پيرامون بازنگشتن اين مربي به ايران مطرح مي شود، گفت: اين روزها چنين مطالب نادرستي مطرح مي شود.قلم در دست روزنامه هاست، اما وجدان قلم در دستان خدا. در نشستي كه پيش از مرخصي سيموئز با او داشتيم، به او مرخصي ده روزه داديم و او چهار روز ديگر به تهران بازمي گردد.
وي درباره دوپينگ مهدي واعظي،گفت:  دوپينگ او حتمي است، اما محروميت شش ماهه اش هنوز قطعي نشده است. ما به قوانين نگاه مي كنيم، اگر فيفا محروميت بيشتري را در نظر بگيرد ما تابع خواهيم بود. وي درباره برگزاري بازي خداحافظي براي علي دايي گفت: دايي تواناترين بازيكن ايران است. او چه در بازي هاي باشگاهي و چه بازي هاي ملي مؤثرترين بوده و هميشه احترامش براي همه واجب است. او سال ها براي فوتبال ايران زحمت كشيده، اما تصميم گيري با  اوست. فدراسيون از هيچ كوششي براي اين كه شخصيت دايي حفظ شود، فروگذار نخواهد كرد.

پريرا، سرمربي آفريقاي جنوبي
009051.jpg
مريم دري منش - كارلوس آلبرتو پريرا ده روز پيش گفته بود كه مي خواهد پست سرمربيگري آفريقاي جنوبي را بپذيرد. مذاكره با فدراسيون فوتبال ميزبان دوره آينده جام جهاني به پايان رسيد و مربي ۶۳ ساله سابق تيم ملي برزيل رسما سرمربي آفريقاي جنوبي شد.پريرا در سال ۱۹۹۴ برزيل را به مقام قهرماني جهان رساند و در سال ۲۰۰۴ با اين تيم قهرمان كوپاي آمريكا شد. وي كه اولين بار در سال ۱۹۸۳ سرمربي برزيل شده بود، تاكنون سه بار مربيگري تيم ملي كشورش را به عهده گرفته است.
قرارداد او با تيم ملي آفريقاي جنوبي تا سال ۲۰۱۰ اعتبار دارد.

والرون و ۴ ماه استراحت
009054.jpg
خوان كارلوس والرون پس از عمل جراحي روي زانوي چپش تا ۴ ماه نمي تواند براي ديپورتيو لاكرونيا به ميدان برود. وي هفته پيش در جريان ديدار دوستانه تيمش مقابل بنفيكا مصدوم شد.والرون تاكنون ۴۶ مرتبه براي تيم ملي اسپانيا به ميدان رفته و در جام جهاني ۲۰۰۲ كره، ژاپن و مسابقات يورو ۲۰۰۴ نيز حضور داشته است.

پابلو آيمار به ساراگوسا پيوست
پابلو آيمار ستاره آرژانتيني كه در سال ۲۰۰۱ با مبلغ بيست ميليون دلار از ريور پلاته به والنسيا پيوسته و با اين تيم دوبار قهرمان لاليگا و يكبار در سال ۲۰۰۴ قهرمان جام يوفا شده بود، با قراردادي چهارساله و به مبلغ يازده ميليون يورو از والنسيا به ساراگوسا منتقل شد. آيمار ۲۶ ساله تاكنون ۴۳ بازي ملي انجام داده است.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |