پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
ضرورت همزيستي شعر و ترانه امروز
اشعاري در حافظه مردم مي ماند كه ترانه باشد
010755.jpg
گروه ادب و هنر- خبرگزاري فارس با يك شاعر و يك ترانه سرا درباره ارتباط متقابل شعر و ترانه
گفت و گوي كوتاهي انجام داده كه واجد نكات قابل توجهي است .
اميري اسفندقه: تنها ترانه به ياد مي ماند
مرتضي اميري اسفندقه، شاعر گفت: مردم سرانجام شعري را در حافظه نگاه خواهند داشت كه آن شعر با هر مضموني كه سروده شده باشد، نوعي ترانه باشد، زيرا ترانه تنها قالب ادبي است كه با زندگي مردم كاملا در ارتباط است.
مرتضي اميري اسفندقه گفت: پيش از اين دوره اي به نام دوره ترانه سرايي به اين سبك و شيوه اي كه اكنون رايج است در ادبيات فارسي نداشته ايم. در روزگاران قبل از انقلاب اسلامي ترانه سرايان بزرگي بوده اند كه ترانه هايشان گاهي فحواي عرفاني هم داشت، اما پس از انقلاب است كه با حوزه جدي ترانه مواجه شديم. بنابراين هنوز آغاز كار است و در اولين گام هاي ترانه سرايي قرار داريم و هنوز نمي توان هيچ حكمي را صادر كرد. وي افزود: اكنون شاعران زيادي هستند كه به ترانه سرايي روي آورده اند كه در بعضي موارد موفق بوده اند. در ترانه سرايي بايد مواظب بود كه ترانه ها از حيثيت ادبي به دور نيفتند و حيثيت ادبي را هم به بازي نگيرند. اميري اسفندقه ادامه داد: مهم ترين ويژگي ترانه توانايي اين قالب در راستاي برقرار كردن ارتباط با جمع مردم است. يعني با ترانه مردم عموما ارتباط برقرار مي كنند. شايد فهم عمومي جامعه نتواند با قصيده و غزل ارتباط برقرار كند، اما با ترانه مي توان خيلي ساده با همه قشرهاي مردم ارتباط برقرار كرد. وي اضافه كرد: نسل جوان به طريق اولي خيلي راحت تر مي توانند با ترانه ارتباط برقرار كنند و ترانه مي تواند محملي باشد براي آشنايي نسل جوان با ادبيات معاصر و ادبيات كلاسيك. اين شاعر با بيان اينكه كارهاي پژوهشي جدي در ارتباط با قالب ترانه نداريم و جاي يك نگاه پژوهشگرانه به ترانه در اين ميان خالي است، افزود: اگر قرار باشد ترانه بي تفكر ارائه شود به نظر من چيزي جز صدمه زدن به ادبيات فارسي نخواهد بود. ترانه درست است كه به اندازه فهم عموم مردم سروده مي شود، اما نبايد تا اندازه سطح پايين بيايد، بلكه بايد سطح را تا عمق ببرد. ترانه بايد عموم مردم را بالا بكشد تا حيثيت ناب ادبيات فارسي كه همان حيثيت و هويت ايراني است بالا رود.
ايمان : شعر به انديشه در ترانه كمك مي كند
همچنين اهورا ايمان، ترانه سرا گفت: همزيستي شعر و ترانه مي  تواند به تزريق انديشه و احساس در ترانه امروز كمك كند و مخاطبان جدي تري پيدا كند و حتي مخاطبان شعر را هم تحت تاثير قرار دهد.اهورا ايمان - مدير خانه ترانه بنياد نويسندگان و هنرمندان- اظهار داشت: متأسفانه ترانه امروز از شاعرانگي زيادي برخوردار نيست و بيشتر محصور در ملودي و رعايت سليقه مخاطب - كه مخاطب ترانه مخاطبي عام است- شده است. وي افزود: كساني كه در صدد توليد اثر موسيقايي هستند، بيشتر در اين فكرند كه آن اثر سود اقتصادي بيش تري داشته باشد. اين موضوع باعث شده است كه ترانه امروز در بند ريتم و ملودي و تكنيك هاي صدابرداري و صداگذاري باشد. ايمان ادامه داد: ترانه امروز بيشتر از هر زماني به انديشه و انديشه ورزي احتياج دارد، تا بتواند مخاطبان جدي داشته باشد و تاثير جدي تري بر جامعه بگذارد. اين هدف بعيدي نيست، زيرا كه پيشينه ترانه ايران داراي اين ويژگي بوده  است. مثلا در تاريخ ادبيات ايران، رودكي، امير خسرو دهلوي، مولانا و جامي ترانه سرا هم هستند و موسيقي را به خوبي درك مي كردند. بنابراين گذشته ترانه ما خالي از انديشه نبوده است. اين ترانه سرا اضافه كرد: بعد از انقلاب موضوعاتي وارد ترانه شد كه پيش تر به آن موضوعات در ترانه پرداخته نشده بود. اما ترانه پيش از انقلاب هم عكس آن چه تصور مي شود، مبتذل نبوده است. پس از انقلاب وقوع جنگ تحميلي باعث شد كه خيلي از شاعران و ترانه سرايان به موضوع جنگ، شهادت و خيلي موضوعات وابسته به آن بپردازند. به نظر من اگر خيلي از موضوعات مذهبي مثل عاشورا وارد ترانه شده به خاطر جنگ است. وي يادآور شد: با اين حال ترانه بعد از انقلاب با اينكه موضوعات بكري را دستاويز قرار داده، اما به لحاظ فرم و زبان به ترانه هاي قبل از خود نمي رسد.

چهره روز
كافه ستاره سامان مقدم
010758.jpg
گروه ادب و هنر كامران محمدي: سامان مقدم حالا با شروع اكران كافه ستاره دوباره به عنوان يكي از جوان ترين كارگردان هاي پرفروش سينماي ايران مطرح شده است. پرفروش، دست كم به اين علت كه اولاً سابقه او در ساخت فيلم هاي پارتي و به ويژه مكس نشان مي دهد همواره توجه خاصي به مخاطب عام دارد و ثانياً در گفت وگو با ايسنا گفته است:
هم اكنون كه در آستانه اكران اين فيلم هستيم، قول مي دهم از آن استقبال خوبي خواهد شد. اعتماد به نفس مقدم، البته بيش از هر چيز، ناشي از تجربه هاي موفقش در فيلم هاي گذشته است: ... من اين ادعا را دارم و اين حق را به خودم مي دهم، چون در فيلم هاي قبلي ام نيز اين ادعا را داشتم. كارگردان كافه ستاره درباره شيوه روايت در فيلم تازه اش مي گويد: اين ادعا را دارم كه در سينماي ايران، اين شكل روايت غيرخطي وسوسه اي است كه خيلي از كارگردان ها دارند و دلايل اين كه به سراغش نمي روند نيز كاملاً مشخص است. چون بعضي ها معتقدند تماشاگر ايراني ممكن است با اين نوع روايت آشنا نباشد و خسته شود. البته پيش از كافه ستاره ، كمال تبريزي در فيلم يك تكه نان شيوه روايتي غيرخطي و با استفاده از خطوط متقاطع را تجربه كرده است، اما مقدم، كافه ستاره را اولين فيلم اينچنيني معرفي مي كند، هر چند كه خودش هم مي گويد: سينماي ايران را خيلي كم دنبال مي كنم. اما كافه ستاره از يك منظر ديگر نيز قابل توجه است. اين اولين فيلمنامه مقدم است كه تمام شخصيت هاي اصلي اش زن هستند.

پايان عصر انيميشن هاي كامپيوتري
010752.jpg
گروه ادب و هنر- آيا عصر انيميشن هاي كامپيوتري به سر رسيده است؟ فروش كم چند انيميشن كامپيوتري جديد در گيشه سينماهاي جهان باعث شده تا تحليلگران اقتصادي سينما پرسش بالا را مطرح كنند.به نوشته نشريه ورايتي، در شرايطي كه انيميشن هاي كامپيوتري طي چند سال اخير با موفقيت هاي مالي خوبي روبه رو شده اند، اما در طول چند ماه اخير، تماشاگران سينما استقبال زيادي از اين نوع فيلم نكرده اند. پل درگارا بديان تحليلگر اقتصادي اين نشريه مي گويد: ديگر آن روزهايي كه انيميشن هاي كامپيوتري افتتاحيه هايي 40 و 50 ميليون دلاري داشتند، سپري شده است. اگر اين فيلم  ها در چند هفته اول نمايش خود به فروش هايي بالاي۲۰۰ ميليون دلار دست پيدا مي كردند، چنين رقم فروشي حالا حكم يك رويا را پيدا كرده است. علت اين بدبيني ريشه در واقعيت فروش بد محصولات انيميشن در گيشه نمايش دارد. حيات رعيتي كه اميد زيادي به موفقيت مالي آن مي رفت، در سه روز اول افتتاحيه خود به يك فروش معمولي 16 ميليون دلاري رضايت داد. اين در حالي است كه دزدان دريايي كارائيب 2 در پنجمين هفته نمايش خود فقط 4 ميليون كمتر از اين فيلم فروش كرد.

حسين خسروجردي : هنرمند به اتفاقات اجتماعي
واكنش نشان مي دهد
فارس:حسين خسروجردي گفت:نقشه خاورميانه جديد روي سكه هاي اسرائيلي، موضوع پوستر يك زن هنرمند آمريكايي قرار گرفته است كه با ديدن اين اثر هنري مي توان به انگيزه قوي اسرائيل براي دستيابي به خاورميانه بزرگ پي برد.
حسين خسروجردي در همايش كارگاهي هنر مقاومت گفت: چندي پيش در پوستر يك زن هنرمند آمريكايي، نقشه خاورميانه جديد را روي سكه هاي اسرائيلي  ديدم، كه باعث شد نگاه من نسبت به جريانات اخير كشور لبنان،جهت گيري روشن تري پيدا كند.
خسروجردي ادامه داد: اين اثر گرافيكي در موزه فلسطين به نمايش گذاشته شده است و همين يك اثر هنري كافي است تا به انگيزه قوي اسرائيل براي دستيابي به خاورميانه بزرگ پي ببريم. وي وظيفه همه جريانات هنري را توجه به بخش نرم افزاري و ظريف شخصيت انسان دانست و گفت: هنرمند به گوشه هاي ناپيداي جريانات فكري، روحي و عواطف انساني مي پردازد و آنها را آشكار مي كند.
وي با بيان اينكه هنر يك خاصيت انساني است، گفت: هنرمند نسبت به اتفاقاتي كه در حوزه سياسي و اجتماعي مي افتد واكنش نشان مي دهد و سعي مي كند با نگاهي انساني، شاعرانه و خداگونه به پديده ها و ناهنجاري هاي زمان خود بپردازد و مردم را متوجه اين پيچيدگي ها كند.

راهنما
همايش سراسري شعر نبوي در بروجرد
مهر: با توجه به نامگذاري سال 1385 با عنوان سال پيامبر اعظم(ص)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بروجرد همايش سراسري شعر نبوي را در پايان مرداد ماه برگزار مي كند.
تا به حال دوازده كنگره ادبي مشتمل بر هشت كنگره شعر پدر و يك كنگره براي ميلاد مسعود حضرت مهدي (عج) با عنوان روح آدينه و چندين كنگره بزرگداشت براي مهرداد اوستا، عبدالحسين
زرين كوب و ميرزا محمد باقر صامت شيرازي مرثيه سراي بروجردي در اين خطه برگزار شده و كنگره شعر نبوي سيزدهمين كنگره اي است كه در بروجرد برگزار خواهد شد.
از جمله ميهمانان اين برنامه مي توان به حميد سبزواري، مشفق كاشاني، محمدجواد محبت، عبدالجبار كاكايي، علي رضا قزوه و... اشاره كرد.
ميهمانان از روز 29 مرداد ماه ميهمان كنگره خواهند بود و صبح روز 30 مرداد ماه ساعت 9 در تالار مجتمع فرهنگي هنري دكتر عبدالحسين زرين كوب برنامه آغاز شده و تا ساعت 12 ادامه خواهد داشت و بعد از نماز و صرف ناهار مجدداً از ساعت 15 برنامه شروع شده تا اذان مغرب ادامه و پايان خواهد يافت.
نشست ستاد مبارزه با قاچاق غيرمجاز فيلم
ايسنا:جلسه ستاد مبارزه با قاچاق و تكثير
غير مجاز فيلم هاي ايراني با حضور نمايندگان انجمن سينماداران، انجمن ويدئو رسانه و اتحاديه تهيه كنندگان برگزار شد.
در اين نشست مقرر شد كه ستاد مبارزه با قاچاق و تكثير غير قانوني فيلم هاي ايراني هيأتي اجرايي انتخاب كند. هيأت اجرايي موظف است به صورت شبانه روزي، موضوع قاچاق و تكثير غيرقانوني را پيگيري و گزارش فعاليت هاي انجام شده را به ستاد ارائه كند.
اعضاي ستاد در همين نشست تصميم گرفتند كه شناسايي مراكز تكثير و فروش فيلم هاي قاچاق و تكثير غير قانوني آغاز شود. اين مراكز پس از شناسايي به نيروي انتظامي و دادگاه هاي ويژه و تخصصي اين امر معرفي خواهند شد. اين دادگاه ها هم اكنون در تهران و مراكز استانها در حال راه اندازي مي باشند.
جشنواره تئاتر ارتش
مهر:12 نمايش از نيروي زميني، هوايي، دريايي و ستاد مشترك ارتش در ششمين جشنواره سراسري تئاتر ارتش از 21 تا 26 مرداد در مجموعه فرهنگي هنري شهيد واعظي روي صحنه مي رود.
اين جشنواره تحت عنوان ميثاق رحمت از روز شنبه 21 مرداد كار خود را آغاز مي كند و ميزبان نمايش هايي با مضامين مورد توجه براي نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران است. سعيد
كشن فلاح رئيس هيأت داوران اين دوره جشنواره تئاتر ارتش است.همايش سراسري شعر نبوي در بروجرد
مهر: با توجه به نامگذاري سال 1385 با عنوان سال پيامبر اعظم(ص)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بروجرد همايش سراسري شعر نبوي را در پايان مرداد ماه برگزار مي كند.
تا به حال دوازده كنگره ادبي مشتمل بر هشت كنگره شعر پدر و يك كنگره براي ميلاد مسعود حضرت مهدي (عج) با عنوان روح آدينه و چندين كنگره بزرگداشت براي مهرداد اوستا، عبدالحسين
زرين كوب و ميرزا محمد باقر صامت شيرازي مرثيه سراي بروجردي در اين خطه برگزار شده و كنگره شعر نبوي سيزدهمين كنگره اي است كه در بروجرد برگزار خواهد شد.
از جمله ميهمانان اين برنامه مي توان به حميد سبزواري، مشفق كاشاني، محمدجواد محبت، عبدالجبار كاكايي، علي رضا قزوه و... اشاره كرد.
ميهمانان از روز 29 مرداد ماه ميهمان كنگره خواهند بود و صبح روز 30 مرداد ماه ساعت 9 در تالار مجتمع فرهنگي هنري دكتر عبدالحسين زرين كوب برنامه آغاز شده و تا ساعت 12 ادامه خواهد داشت و بعد از نماز و صرف ناهار مجدداً از ساعت 15 برنامه شروع شده تا اذان مغرب ادامه و پايان خواهد يافت.
نشست ستاد مبارزه با قاچاق غيرمجاز فيلم
ايسنا:جلسه ستاد مبارزه با قاچاق و تكثير
غير مجاز فيلم هاي ايراني با حضور نمايندگان انجمن سينماداران، انجمن ويدئو رسانه و اتحاديه تهيه كنندگان برگزار شد.
در اين نشست مقرر شد كه ستاد مبارزه با قاچاق و تكثير غير قانوني فيلم هاي ايراني هيأتي اجرايي انتخاب كند. هيأت اجرايي موظف است به صورت شبانه روزي، موضوع قاچاق و تكثير غيرقانوني را پيگيري و گزارش فعاليت هاي انجام شده را به ستاد ارائه كند.
اعضاي ستاد در همين نشست تصميم گرفتند كه شناسايي مراكز تكثير و فروش فيلم هاي قاچاق و تكثير غير قانوني آغاز شود. اين مراكز پس از شناسايي به نيروي انتظامي و دادگاه هاي ويژه و تخصصي اين امر معرفي خواهند شد. اين دادگاه ها هم اكنون در تهران و مراكز استانها در حال راه اندازي مي باشند.
جشنواره تئاتر ارتش
مهر:12 نمايش از نيروي زميني، هوايي، دريايي و ستاد مشترك ارتش در ششمين جشنواره سراسري تئاتر ارتش از 21 تا 26 مرداد در مجموعه فرهنگي هنري شهيد واعظي روي صحنه مي رود.
اين جشنواره تحت عنوان ميثاق رحمت از روز شنبه 21 مرداد كار خود را آغاز مي كند و ميزبان نمايش هايي با مضامين مورد توجه براي نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران است. سعيد
كشن فلاح رئيس هيأت داوران اين دوره جشنواره تئاتر ارتش است.

جنجال نفت به سينما كشيده شد
گروه ادب و هنر- كتاب پرخواننده و جنجالي سينكلر لوئيس توسط فيلمساز معترض و جنجالي سينما به صورت يك فيلم سينمايي جلوي دوربين مي رود. تحليل گران سينمايي براي فيلم هم پيش بيني يك نمايش جنجالي مي كنند.به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، نوول نفت كه در سال 1927 منتشر شد يك درام تاريخي است كه قصه اش به اوايل قرن بيستم برمي گردد. پل تامس اندرسن فيلمساز مستقل انگليسي كه از مبارزين ضدنژادپرستي است، كارگرداني فيلم را به عهده دارد. قصه فيلم از مناطق نفتي تگزاس شروع مي شود و تا خاورميانه امتداد پيدا مي كند.
كاراكتر اصلي فيلم، مرد ميانسالي است كه به واسطه پيداكردن يك منطقه نفتي در محدوده زندگي اش، خيلي سريع تبديل به يك تاجر تازه به دوران رسيده نفتي مي شود. وي با كنارگذاشتن خصلت هاي اخلاقي سعي مي كند دامنه فعاليت خود را گسترش داده و به خاورميانه بيايد. فيلم با دنبال كردن كارهاي او، به افشاگري در مورد مسائل پشت پرده و كلان نفتي مي پردازد. در مقابل اين كاراكتر، يك كشيش موعظه گر قرار داد كه به دليل شخصيت دوست داشتني اش مورد احترام مردم منطقه است. اين كشيش با استفاده از موقعيتي كه دارد، تلاش مي كند كارگران و مردم عادي را نسبت به استثماري كه با آن روبه رو هستند، آگاه كند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |