پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
عاقل تر از همه مردم كسي است كه با مردم بيشتر مدارا كند.
(نهج الفصاحه، ص ،۶۹ ح ۳۵۸)
امروز با حافظ
فراق يار نه آن مي كند كه بتوان گفت
شنيده ام سخني خوش كه پير كنعان گفت
كنايتي ست كه از روزگار هجران گفت
حديث هول قيامت كه گفت واعظ شهر
آب و هوا
010593.jpg

عكس روز
010611.jpg
عكس: رويترز/ كاي فافن باخ
مسابقه فينال رقابتهاي دو ۱۰۰ متر قهرماني اروپا - فرانسيس اوبيك ولو از پرتغال (سمت چپ) قهرمان اين ماده شد.

گزارش شهر
ركاب بزن همسفر
محمد مطلق
010608.jpg
ايده سفر در ۳۱ خردادماه سال ۱۳۸۳ به ذهنشان رسيد، روزي كه به نمايشگاه رفته بودند و رضا براي همسرش توضيح داده بود كه با دوچرخه دوركابه چه كارها نمي شود كرد. آنها دوچرخه را خريدند و تا به خانه برسند هزار و يك فكر به سرشان زد. هما گفت: دوچرخه سروش كوچك است، يك دوچرخه بزرگ تر برايش مي خريم، مثلاً ،۲۶ زينش را هم پايين مي آوريم كه راحت ركاب بزند، بعد هم مي رويم چيتگر تمرين. رضا شاداب  تر از هميشه بود و سر از پا نمي شناخت، چون او هم مثل هما عاشق سفر بود.
-سفر زندگي از كجا آغاز شد؟
-روزي كه هما در آمفي تئاتر دانشكده روانشناسي دانشگاه علامه «غزل زندگي» را خواند.
سروش دنبال حرف پدر را مي گيرد و مي گويد:«توي خونه ما تنها يه تابلو هست اونم همين شعر مامانمه كه بابا خيلي خوشگل قابش كرده.»
عصر همان روزي كه دوچرخه را خريدند، هر سه قول دادند هم تيمي هاي خوبي براي هم باشند و آرام آرام خود را براي سفر دور دنيا آماده كنند. سروش مي خواهد در اين سفر پائلو كوئيلو نويسنده نامدار برزيلي را ببيند و همين طور زين الدين زيدان و مسجد اياصوفيا. براي تمامي اعضاي اين تيم سه نفره ديدن آدم ها در اولويت  است و بعد اماكن و طبيعت .اما اين موضوع براي هما اهميت ويژه اي دارد. تمرين جدي را همان سال ۸۳ آغاز كردند و فاصله قائم شهر تا گرگان را ركاب زدند، بعد هم شبستر- اروميه و حالا هم كه از سفر ۵۰۰ كيلومتري گرگان- رشت برمي گردند و درست روبه روي من نشسته اند. بازوان پسر و دست هاي پدر در آفتاب سوخته و به رنگ تيره درآمده است. هما مي گويد: من كه نسوخته ام چه طور ثابت كنم همسفر بوده ام؟
راست هم مي گويد، آفتاب سوختگي دليل خوبي براي همسفر بودن نيست.
- از جايي كمك گرفتيد؟
- خير
- چه قدر خرج كرديد؟
- يك و نيم ميليون كه هم هزينه هفت روزه سفر بود و هم فيلمبرداري
- به خاطر چه؟
- ما به شعارهايمان ايمان داريم: «با عشق و همدلي و پويايي در خانواده، زندگي را شاد و زيبا بسازيم.»
رضا هفت روز تمام كركره مغازه اش را پايين مي كشد و هيچ سفارشي را براي خريد لوازم جشن تولد پاسخ نمي دهد، يك ميليون و پانصد هزار تومان هزينه مي كند، در اولين لحظه حركت دوچرخه شان زير كاميون مي رود، زانوي پسر در ميانه راه زخمي مي شود و ... تا اين شعار به گوش همه برسد كه مي توان با عشق و همدلي زندگي را جور ديگري ديد.
هما مي گويد: از گرگان بيرون نرفته بوديم كه با كاميون تصادف كرديم، خوشبختانه ما پرت شديم كنار جاده ولي دوچرخه نياز به تعمير اساسي پيدا كرد. مرتب هم از تهران به ما زنگ مي زدند و احوالمان را مي پرسيدند، يك ساعت بعد دوچرخه پنچر شد ولي به هيچ كس نگفتيم چه اتفاقي افتاده چون وقتي از دست ديگران كاري ساخته نيست بهتر كه انرژي منفي هم به آنها ندهيم كه البته بازخورد اين انرژي منفي حال خود آدم را بدتر مي كند.
- دو زوج روانشناس! پس بايد زير و بم افكار هم را خوب بشناسيد.
- همين طور است، اما رضا نتوانست بعد از ازدواج درسش را ادامه دهد.
رضا وارد گفت وگو مي شود:
- من به نفع شما كنار نرفتم.
- ولي نوبت را به من داديد.
- دوست داشتم ادامه دهيد و موفق شويد، همين.
تا رضا غزل هما را روي كاغذ برايم بنويسد چند بار حرفم را مزمزه مي كنم و بالاخره مي پرسم :هما خانم هيچ وقت دوست داشته ايد شما سكان را در دست بگيريد و رضا پشت سرتان ركاب بزند؟ هما بي آن كه اخم كند مي گويد:« من به غيرممكن ها فكر نمي كنم، محدوديت هاي خودم را پذيرفته ام، ما كه نمي خواهيم خبرساز شويم، از طرف ديگر هيچ وقت مأيوس نيستم. من زني نابينا هستم، اما مي توانم پشت سر رضا ركاب بزنم و از برخورد با آدمها، فرهنگ ها و طبيعت لذت ببرم.» رضا شعر هما را روي ميز مي گذارد:
مي توان از گل سرخ و پيچك
دامني ساخت بر اندام بهار

آلودگي هواي تهران
010614.jpg

تلويزيون
پنج شنبه
010629.jpg

فرهنگسرا
بزرگترين كارگاه معرفي رشته هاي دانشگاهي
فرهنگسراي دانشجو، بزرگترين كارگاه معرفي رشته هاي دانشگاهي را با عنوان «طرحي از فردا» در محل فرهنگسراي بهمن برگزار مي كند.
اين كارگاه به شكل رايگان برگزار مي شود و طي آن، شصت دانشجوي منتخب دانشگاه هاي تهران،  رشته هاي درسي خود را به داوطلبان آزمون سراسري ۸۵ معرفي مي كنند. كارگاه «طرحي از فردا» كه در ايام انتخاب رشته، هر روزه از ساعت ۱۷ الي ۲۲ برگزار مي شود؛ در كنار خود نمايشگاهي از كتابهاي مهم هر رشته را برپا كرده و جلسات مشاوره فردي و گروهي، به تناوب تشكيل مي شود. داوطلبان گروه هاي رياضي-فيزيك، تجربي، علوم انساني، هنر و زبانهاي خارجي مي توانند در كارگاه «طرحي از فردا» با مهمترين رشته هاي گروه خود آشنا شوند.بزرگترين كارگاه معرفي رشته هاي دانشگاهي از دوشنبه ۱۶ مرداد تا شنبه ۲۱ مرداد در فرهنگسراي بهمن برپاست و به شكل رايگان، به داوطلبان آزمون سراسري ۸۵ و خانواده هاي آنها خدمت رساني مي كند تا بتوانند انتخاب آگاهانه تري براي فرداي خود داشته باشند.

در حاشيه خبرها
رانندگي، خريد و زندگي سريع
010617.jpg
اين همان خودرويي است كه باتن با آن در آزمون شهر شركت كرد. باتن(نشسته راست)، افسر راهنمايي(ايستاده) و پدر باتن( نشسته چپ).
امير بهادري نژاد -تمام خبرهاي حاشيه اي امروز به نوعي با سرعت مرتبط است. نخست اينكه روز گذشته فاش شد جيسون باتن راننده رقابتهاي اتومبيلراني فرمول يك كه روز يكشنبه اين هفته قهرمان رقابتهاي فرمول يك مجارستان شد در مرتبه اول كه براي دريافت گواهينامه رانندگي در آزمون شهر شركت كرده بود، مردود شد. به محض اينكه وي پشت فرمان نشست با سرعت هر چه تمام تر در شهر حركت كرد و با حركات مارپيچ ميان خودروهاي خيابان، افسري را كه از وي امتحان مي گرفت شوكه كرد. به گفته آن افسر كه هم اكنون ۵۹ ساله شده حركات مارپيچ باتن به حدي شديد بود كه وي از روي صندلي كنار راننده، روي كف خودرو پرتاب شد. به همين دليل، باتن را مردود كرد و او پس از شركت در ۶ ساعت كلاس آموزشي در مرتبه دوم موفق به كسب گواهينامه رانندگي اش شد. به طور حتم در آن روز افسر مورد نظر حتي تصورش را هم نمي كرد كه باتن روزي قهرمان اتومبيلراني جهان بشود.
اما خبر بعدي نيز مربوط به سرعت است اما در حوزه سياست. مدتهاست كه وزير حمل و نقل كشور انگليس خواهان كنترل و نظارت بيشتر بر عملكرد رانندگاني شده است كه با سرعت غير مجاز در خيابانها و جاده ها حركت مي كنند. اما ديروز اعلام شد كه ممكن است گواهينامه رانندگي وي به دليل رانندگي با سرعت غيرمجاز باطل شود. اين وزير اعتراف كرده كه ۹ امتياز منفي به دليل رانندگي با سرعت غير مجاز در گواهينامه اش دارد و در صورت كسب يك امتياز منفي ديگر گواهينامه اش باطل خواهد شد.
و خبر آخر هم در مورد خريد سريع از فروشگاهها. اگر وقت و حوصله كافي براي خريد كردن نداريد، در آينده اي نزديك قادر خواهيد بود بدون وارد شدن به داخل مغازه ها در هر ساعت از شبانه روز خريد كنيد.
تنها كافي است انگشت نشانه دست خود را روي تصوير كالايي كه روي ويترين مغازه نصب شده فشار دهيد. مغازه مورد نظر چند ساعت بعد اين كالا را مقابل در منزلتان تحويل خواهد داد.

ببخشيد؛ الان چه كار مي كنيد!؟
عبد الجبار كاكايي؛
همكاري دوباره با فريدون
010602.jpg
عبد الجبار كاكايي،  شاعر معاصر در مورد فعاليت هاي تازه اش مي گويد: اين روزها بيشتر به سرودن شعر محاوره اي روي آورده ام. شعر محاوره اي به نوعي از شعر اطلاق مي  شود كه پيش از آنكه زبان ساده و محاوره اي داشته باشد شعر بودن خود را حفظ مي كند و وابسته به ملودي و موسيقي نيست بلكه ظرفيت هاي شعر را به طور مستقل حمل مي كند و قابل انتقال به مخاطب است. كاكايي علاوه بر اين دو كتاب زير چاپ دارد كه يكي ۶۰ قطعه از سروده هايش به زبان محاوره است. اين كتاب همراه با CD دكلمه اشعار و آواز با صداي فريدون، به بازار مي آيد. همچنين كتاب «فرصت ناياب» كه شامل مجموعه اشعار و غزل  نيمايي است طي دو ماه آينده به چاپ مي رسد.
حامد بهداد؛
يك پسر با اخلاق
010599.jpg
حامد بهداد بازيگر مستعد و جوان سينما و تلويزيون اين روزها از بازي در يك مجموعه تلويزيوني فارغ شده و مشغول استراحت است. او در اين باره مي گويد: در مجموعه «يك مشت پر عقاب» به كارگرداني اصغر هاشمي نقش يك سرباز را بازي كردم. اين مجموعه ملودرامي خانوادگي است كه در قالبي معمايي - جنايي در بستر انقلاب روايت مي شود. «يك مشت پر عقاب» شهريور ۸۴ كليد خورد و اين روزها تصويربرداري آن رو به پايان است. بهداد در توضيح نقش خود مي گويد: نقش اميرحسين را دارم كه البته يك نقش طولاني است و البته برخلاف نقشهاي قبلي ام كاملاً مثبت است. نقش يك پسر با اخلاق كه البته بنا به دلايلي قصد سركشي دارد. بهداد در اين مجموعه با رضا كيانيان، احمد آقالو، عليرضا خمسه، پرويز پورحسيني و نيره فراهاني همبازي بوده است.
كيومرث مرادي؛
يك ترجمه، يك نمايش
010596.jpg
كيومرث مرادي دانش آموخته و كارگردان تئاتر مشغول ترجمه يك كتاب تازه است. او در اين مورد مي گويد: «تجربه هاي نوين تئاتري» نوشته ريچارد سون را ترجمه مي كنم. اين كتاب شامل بخش هاي مختلفي در زمينه مديريت تئاتر، اركان هدايت يك مجموعه تئاتري و تجربه هايي كه شخص نويسنده در بخش هاي كارگرداني، طراحي صحنه، طراحي لباس، بازيگري، نمايش نامه نويسي و ... است. به احتمال زياد ترجمه اين كتاب اواخر تابستان به پايان مي رسد و انتشار آن به اواخر سال جاري و يا اوايل سال آينده موكول خواهد شد. مرادي همچنين اين روزها در تدارك يك نمايش جديد است، با نمايش نامه اي از نغمه ثميني كه فعلاً در مرحله بازنويسي است.
گلاب آدينه؛
بي بي سليمه و بازيگرداني
010620.jpg
گلاب آدينه بازيگر سينما كه هنوز خيلي ها او را با نام «سلطان بانو» ي سريال «سلطان و شبان» مي شناسند، اين روزها سرگرم بازيگرداني يك مجموعه تلويزيوني به كارگرداني سيروس مقدم است. او در اين باره مي گويد: سه هفته است كه همكاري خود را با اين پروژه آغاز كرده ام. «پرواز در حباب» عنوان سريال تازه مقدم است كه در آن اكبر زنجان پور، آناهيتا نعمتي، مرجان محتشم و اميد زندگاني ايفاي نقش مي كنند. اين مجموعه به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر ساخته مي شود و در آن فعاليت هاي مافياي حوزه مواد مخدر بررسي مي شود. آدينه در ادامه مي گويد: تا اتمام تصويربرداري اين مجموعه فعلاً فعاليتم متمركز بر آن است و علاوه بر اينها، در دو فيلم سينمايي نيز بازي داشتم كه در انتظار اكران هستند. يكي از آنها «وقتي همه خواب بودند» به كارگرداني فريدون حسن پور است كه در آن نقش بي بي سليمه، پيرزن روستايي را بازي مي كنم.

طلا، سكه و ارز
010626.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
منتظر باش... ده دقيقه
توي اين سرما كه سگ از لانه اش بيرون نمي آيد، بايد بيرون بنشينم تا دعوايشان تمام شود، همين كه مي خواهند صدايشان را بالا ببرند، مادر در سالن را باز مي كند تا روي سكوي سنگي حياط بنشينم.
- ده دقيقه منتظر باش؛ الان صحبتهامون تموم مي شه... در مورد كاره...
پدر و مادر همه دعوا مي كنند، كدامشان بچه ها را مي فرستند بيرون؟ همكلاسي هايم، موقع دعوا چيپس مي خورند يا صداي تلويزيون را تا ته بلند مي كنند؛ هيچكس باورش نمي شود كه مادر ساده ام مواظب است، دعواهايشان روي روحيه ام تأثير نگذارد و فحشهايشان را ياد نگيرم...
نگاهشان كن، سايه شان افتاده پشت پرده، دو طرف ميز صبحانه نشسته اند و صدايشان را برده اند بالا، اصلاً فكر نمي كنند كه سرما دارد از سنگ حياط مي آيد بالا و سينه ام را مي لرزاند، صدايشان نمي آيد، فقط از داد و فريادشان، صداي گومب گومب را مي شنوم.
گوشم را مي گذارم به پنجره، نمي شود فهميد كه كجاي دعواشان هستند؛ مادرم صدايم مي زند، باز خوب شد ده دقيقه اي تمام شد، وگرنه داشتم آماده مي شدم كه بپرم توي اتاقم...
ايمان اسلاميان

گشتي در دنياي خبرها
جشنواره بين المللي بالن
010605.jpg
بريستول: از امروز جشنواره بين المللي بالن ها در شهر بريستول انگليس آغاز مي شود. اين جشنواره ۴ روز ادامه خواهد داشت. روز گذشته شركت كنندگان در اين جشنواره بالن هاي خود را بر فراز شهر آزمايش كردند.
سقوط آزاد در ۹۰ سالگي
لندن: يك پيرزن ۹۰ ساله در انگليس در نودمين سالگرد تولدش سقوط آزاد انجام داد. اين خانم تا سن ۸۷ سالگي حتي يك بار هم سقوط آزاد انجام نداده بود اما هنگامي كه فيلم سقوط آزاد نوه اش را در استراليا مشاهده كرد تصميم گرفت كه او هم چنين كاري انجام بدهد. اين پيرزن در سالگرد تولدش از ارتفاع ۳۶۵۰ متري سقوط آزاد انجام داد و با چتر نجات روي زمين فرود آمد. او اين كار را براي جمع آوري پول براي موسسات خيريه انجام داد.
افزايش صداي تبليغات
رم: اگر شما تا به حال برنامه هاي تلويزيون ايتاليا را تماشا كرده باشيد حتماً متوجه شده ايد كه در زمان پخش پيام هاي بازرگاني صداي تلويزيون به صورت خودكار افزايش مي يابد. در واقع تحقيقات كارشناسان نشان داده صداي سه شبكه معتبر تلويزيون ايتاليا در حين پخش پيام هاي بازرگاني نسبت به صداي برنامه هاي ديگر حداقل به ميزان ۵۰ درصد افزايش مي يابد. به همين دليل وزير ارتباطات اين كشور اعلام كرده چنين كاري جرم محسوب مي شود و در آينده اي نزديك براي شبكه هايي كه مرتكب چنين تخلفي مي شوند جريمه در نظر گرفته خواهد شد.
فقط براي فيلمبرداري
مادريد: ۴ جوان فرانسوي در اسپانيا به جرم پريدن مقابل خودروها در خيابانهاي پر رفت و آمد دستگير شدند. اين افراد پشت درخت ها كمين مي كردند و به نوبت خود را مقابل خودروهاي عبوري پرتاب مي كردند. در همين حال يكي از آنها با دوربين فيلمبرداري از واكنش رانندگان فيلمبرداري مي كرد. اين چهار نفر انگيزه خود از انجام چنين كار خطرناكي را فيلمبرداري از واكنش رانندگان بهت زده و انتشار اين فيلم در اينترنت اعلام كرده اند.
مزاحم شام
نيكوزيا: يك موجود شبيه بوزينه باعث هراس مردم در يكي از شهرهاي قبرس شده است. داستان از اين قرار است كه در چند روز اخير اين بوزينه در تاريكي شب هنگامي كه شهروندان مشغول صرف شام هستند پشت پنجره آشپزخانه ها مي رود و به شيشه ها مي كوبد. ظاهراً اين حيوان با اين كار خود طلب غذا مي كند اما به محض اينكه شهروندان در خانه شان را باز مي كنند حيوان مورد نظر پا به فرار مي گذارد. در پي گزارش هاي مردمي پليس عمليات گسترده اي را براي بدام انداختن اين حيوان آغاز كرده است.
۸۸ سال اختلاف سن بين پدر و فرزند
دهلي نو: يك كشاورز ۸۸ ساله در هند صاحب فرزند شد. همسر سوم اين مرد كه ۴۵ سال از وي كوچكتر است چند روز قبل دوقلو بدنيا آورد اما متأسفانه تنها يكي از اين نوزادها زنده ماند و ديگري مرد. اين كشاورز اعلام كرده كه قصد دارد تا ۱۰۰ سالگي صاحب فرزند شود. كشاورز پير راز سلامتي خود را پياده روي طولاني روزانه و نوشيدن شير شتر از كودكي مي داند. وي به مناسبت بدنيا آمدن دوقلوها يك جشن بزرگ برپا كرد كه تمام اهالي دهكده در اين جشن حضور داشتند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |