پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
كنكوري ها تا دوشنبه فرصت انتخاب رشته دارند
010764.jpg
عكس: گلناز بهشتي
توزيع كارنامه نتيجه علمي آزمون كليه داوطلبان آزمون سراسري ۸۵ از ديروز آغاز شد.
به گزارش ايسنا،توزيع كارنامه داوطلبان در استانها و شهرستانها به جز تهران، براساس سال تولد و در تهران و شميرانات براساس سال تولد و شماره شناسنامه صورت
مي گيرد.
در استانها و شهرستانها به جز تهران، كارنامه كليه متولدين سالهاي ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ صبح امروز و كليه متولدين سال ۱۳۶۳ و سالهاي قبل از آن عصر امروز توزيع مي شود.
داوطلباني كه براساس جدول شماره ۶ مندرج در كارنامه مجاز به انتخاب رشته باشند، علاوه بر دريافت كارنامه، فرم انتخاب رشته هاي تحصيلي و دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي را نيز دريافت خواهند داشت و اين دسته از داوطلبان بايد براساس برنامه زماني پيش بيني شده فرم انتخاب رشته تكميل شده خود را به ترتيب در صبح و بعدازظهر روز يكشنبه و دوشنبه ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه به همان باجه اي كه آنرا دريافت داشته اند تحويل و اصل كارنامه خود را ممهور به مهر تحويل شد نمايند.
محمود بسطامي، مدير روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور، درباره چگونگي اعلام اعتراض نسبت به نتايج، اظهار كرد: داوطلب اگر نسبت به نتايج درج شده در كارنامه خود سؤالي دارد، مي تواند با ارسال فتوكپي كارنامه خود نسبت به دريافت پاسخ از سازمان سنجش اقدام كند.
بسطامي در عين حال خاطرنشان كرد: داوطلبان از مراجعه حضوري به سازمان خودداري كنند.

۹۵درصد داروي مورد نياز در كشور توليد مي شود
گروه اجتماعي-ايران از نظر تكنولوژي دارويي جايگاه ممتازي دارد و با توليد ۹۵ درصد نيازهاي دارويي كشور قادر است خدمات مطلوب بهداشتي و سلامتي را به مردم ارائه كند.
اين گزارش حاكي است، ميزان مصرف دارو در ايران نسبت به كشورهاي اروپايي و منطقه بسيار بالاست و اين ريشه در فرهنگ بهداشتي مردم دارد.
به گزارش خبرنگار ما، رسول ديناروند معاون غذا و داروي وزارت بهداشت معتقد است كه هرچند ما در بحث دارو همواره با معضلي به عنوان كمبود دارو مواجه بوده ايم اما امروز اين كمبودها بسيار كاهش يافته است.
وي در پاسخ به اين كه در صورت وقوع تحريم هاي احتمالي چه تدابيري انديشيده شده، مي گويد: در حال حاضر ۹۵ درصد داروي مورد نياز كشور در كارخانه هاي داخلي توليد مي شود و ۵ درصد وارداتي است. اگرچه همان ۵ درصد، داروهاي بسيار گران و خاص هستند، اما مي توان ادعا كرد كه هم اكنون ظرفيت هاي مناسبي براي توليد داروهاي ضدسرطان،  فاكتورهاي خوني ، داروهاي بيوتكنولوژي كه بسيار هم گران هستند و همين طور براي توليد واكسن ها فراهم شده كه در آينده نه چندان دور اين ظرفيت ها فعال خواهد شد.
وي مي افزايد، البته هنوز در كمبود برخي از داروها با مشكلاتي مواجهيم و يكي از دلايل اصلي كمبود برخي داروها اين است كه توليد و واردات دارو تا حدود زيادي به حمايت دولت وابسته است؛ چرا كه سياست وزارت بهداشت همواره اين بوده كه دارو را با قيمت مناسب و ارزان به دست مردم برساند.
ديناروند ادامه مي دهد، در مواجهه با چنين سياستي چالش هايي ايجاد مي شود؛ از جمله اين كه در مورد برخي توليدات داخل، موفق نشديم كه قيمت دارو را در حدي اصلاح كنيم كه مانع از زيان دهي توليد دارو براي توليدكننده بشويم. متاسفانه امروز داروهايي كه از سوي شركت هاي داروسازي ما توليد مي شود، زيان  ده بوده و بنابراين بايد بتوانيم اين قيمت ها را اصلاح كنيم. هرچند كه هنوز موفق به برطرف  كردن چالش هاي موجود در اصلاح  قيمت دارو نشده ايم.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت تاكيد مي كند كه در اين مورد بايد به تفاهماتي با وزارتخانه هاي بازرگاني، سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت رفاه و تامين اجتماعي برسيم.ديناروند گفت: مشكل ديگر ما در زمينه داروهاي وارداتي است. واردات دارو بنا به هر دليلي در زمان هايي با مشكل مواجه خواهد شد؛ در حالي كه عمده واردات هم از سوي بخش خصوصي انجام مي شود. اين مشكلات گريزناپذير است و بايد بتوانيم شرايط رقابت را بيش از پيش همسو كنيم تا وابسته به يك توليدكننده يا واردكننده خاص نباشيم.او در خصوص قاچاق  دارو نيز بر اين باور است، بخشي از داروهاي ما به دليل اختلاف قيمت با خارج از كشور قاچاق مي شود. يعني برخي از داروهاي ما ارزان تر از قيمت جهاني است و اين داروها قاچاق مي شوند. به هر حال هر زمان كه حمايت هست و دوگانگي قيمت وجود دارد زمينه قاچاق هم فراهم مي شود.در حال حاضر كميته اي مشغول بررسي راهكارهاي جلوگيري از خروج اين داروها از نظام توزيع است؛ هرچند كه اين سياست ها هنوز نهايي نشده است.
ديناروند ادامه داد: سياست و جهت گيري وزارت بهداشت برخورد با پديده قاچاق دارو و توزيع داروهاي تقلبي و مضر سلامت است كه اين كار در واقع مبارزه با همين پديده مافياي داروي زيرزميني است كه متأسفانه موادي را توزيع مي كند كه نه تنها خاصيت دارويي ندارد بلكه به شدت سلامت انسان را تهديد مي كند.

دانشگاه آزاد اسلامي به عضويت شوراي عالي
كميسيون ملي آيسسكو درآمد
ايسنا: در نخستين جلسه شوراي عالي كميسيون ملي آيسسكو در ايران در سال جاري كه با حضور نماينده معاونت بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شد، برنامه هاي دانشگاه آزاد در سال پيامبر اعظم (ص) تشريح شد.
دكتر مهستي، معاون امور بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اين مطلب گفت: آيسسكو، سازماني آموزشي، علمي و فرهنگي است كه براي پاسخگويي به آرمانهاي امت اسلام و تحكيم همبستگي و همكاري ميان جوامع اسلامي پايه ريزي شده است.
وي افزود: تقويت و تحكيم همكاري بين كشورهاي عضو، توسعه علوم كاربردي و استفاده از فن آوري پيشرفته، تحكيم تفاهم ميان ملل مسلمان و كمك به تحقق صلح و امنيت جهاني و ايجاد هماهنگي بين نهادهاي تخصصي از اهداف مهم اين سازمان است.
دكتر مهستي خاطرنشان كرد:  گسترش فرهنگ اسلامي و زبان قرآن كريم در سطح جهان، حمايت از دانشگاه ها در زمينه ترويج كارهاي تحقيقاتي و مطالعاتي براي توسعه آموزش عالي در كشورهاي اسلامي و برگزاري كنفرانس ها و سمينارهاي بين المللي از اقدامات اين سازمان در جهت تحقق اهداف مذكور است.
وي به نخستين جلسه شوراي عالي كميسيون ملي اين سازمان در سال ۸۵ كه با حضور نمايندگان معاونت بين الملل دانشگاه آزاد برگزار شد، اشاره كرد و گفت:  در اين جلسه دكتر كريمي دبير كل كميسيون ملي آيسسكو و نماينده ايران در شوراي اجرايي اين سازمان با ارائه گزارش مبسوطي از فعاليت ها و عملكرد يك ساله اين سازمان و برنامه هاي آتي آن در سال ۸۵ به بررسي برنامه هفته فرهنگي آيسسكو در اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام پرداخت.
وي ادامه داد: همچنين نماينده بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي نيز گزارشي از فعاليت ها و برنامه هاي خود را در جهت برگزاري كنگره بين المللي پيامبر اعظم (ص) و تمدن اسلامي ارائه و همكاري خود را در تمام زمينه ها اعلام كرد.
دكتر مهستي گفت: اجرا و پيگيري برنامه هاي آيسسكو در منطقه، ايجاد ارتباط با كميسيونهاي ملي، موسسات دانشگاه ها، سازمان هاي غير دولتي و كارشناسان در زمينه آيسسكو در سطح كشورهاي منطقه از اهداف و وظايف دفتر منطقه اي اين سازمان در تهران است.
گفتني است، برنامه هفته فرهنگي آيسسكو در ايران از ۳۰ مرداد تا پنجم شهريور ماه با حضور سفراي كشورهاي اسلامي و شخصيت هاي علمي و فرهنگي برگزار مي شود.

تصويب قوانين حمايتي مادران شاغل از اهداف فوري وزارت بهداشت در سال ۸۵
افزايش مرخصي زايمان، سلامت كودك را تضمين مي كند
010656.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: وزير بهداشت و درمان ،تصويب قوانين اجرايي براي حمايت از مادران شاغل را از اهداف فوري وزارت بهداشت در سال ۸۵ اعلام كرد و كميسيون بهداشت مجلس نيز در صورت ارايه ادله علمي و تخصصي براي افزايش مرخصي زايمان، مساعدت لازم را خواهد نمود.
به گزارش همشهري، باقري لنكراني با اشاره به اينكه تغذيه انحصاري با شير مادر تا ۶ ماهگي، فقط شامل ۲۸ درصد كودكان كشورمان مي شود، افزود: شروع زود هنگام غذاي كمكي به دليل عدم حضور مادران شاغل در كنار كودكشان، آسيب هاي جدي به سلامت كودك وارد مي كند چون دستگاه گوارش شيرخوار هنوز كاملاً تكامل نيافته، باعث بروز بيماريهاي گوارشي از جمله اسهال و آلرژي مي شود.
وي افزود: مطالعات نشان داده كه هريك دلار هزينه براي ترويج تغذيه با شير مادر بيشتر از اقدامات ديگر در زمينه ارتقاي سلامت جامعه مؤثر خواهد بود چرا كه مي تواند از بسياري از مشكلات در دوران نوزادي نظير اسهال كودكان كمتر از ۶ ماهه، نارسايي ها و مرگ و مير آنها در ماههاي اول تولدجلوگيري كند.
وزير بهداشت مي گويد: تغذيه با شير مادر علاوه بر پيشگيري از بيماريهاي عفوني در جلوگيري از بيماريهاي غير واگير در نوزادان مؤثر است همچنين جلوي شيوع بيماريهايي نظير ديابت، چاقي و عوامل خطر ساز در بروز بيماري هاي قلبي و عروقي از طريق تغذيه با شير مادر در ۶ ماه به صورت انحصاري و ادامه آن در كنار غذاهاي كمكي تا ۲ سالگي گرفته مي شود.
باقري لنكراني، با اشاره به اينكه هم اكنون تغذيه با شير مادر به ميزان ۹۰ درصد در بين روستاييان كشور انجام مي شود، گفت: تغذيه انحصاري با شير مادر در كمتر از ۶ ماهگي فقط شامل ۲۸ درصد مي شود كه بايد براي افزايش آن سرمايه گذاري ها و فعاليت هاي لازم به صورت متمركز صورت گيرد.
وزير بهداشت گفت: در حال حاضر به طور متوسط در كشور زمان قطع تغذيه با شير مادر در حدود ۱۰-۷ ماهگي كودك است كه بايد توصيه هاي لازم براي تغذيه با شير مادر تا ۲سالگي ارايه شود و اين جزو اهداف فوري وزارت بهداشت در سال ۸۵ است چون رسيدن به اين اهداف موجب كاهش مرگ و مير كودكان و ارتقاي سلامت نسل آينده مي شود.
لنكراني افزود: اخيراً تغذيه هاي جايگزين و شير مصنوعي، مانع پيشرفت تغذيه انحصاري با شير مادر شده و اين حركت شتاب خود را از دست داده است.
بر اساس اين گزارش، نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: چنانچه ادله علمي و تخصصي افزايش طول دوران مرخصي شير دهي مادران از ۴ ماه به ۶ ماه كافي بوده و مورد موافقت قرار گيرد، مجلس تمكين كرده و نظر مساعد دارد.
انوشيروان محسني بندپي به ايسنا گفت: قطعاً ارتباط بين مادر و كودك و مدت فعلي مرخصي شير دهي تأمين كننده است، اما هنوز از نظر علمي چنين پيشنهاداتي بررسي نشده است، لذا چنانچه مادر نياز به مراقبت هاي ويژه تر و حضور مداوم تر بيش از ۴ ماه در كنار فرزندش را داشته باشد، مجلس نيز موافق بوده و كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز از چنين پيشنهادي استقبال مي كند.
به گفته محسني بند پي، در گذشته اين مدت مرخصي زايمان به دليل زاد و ولد بيشتر مناسب بود اما اين احتمال هست كه با توجه به اين كه يك مادر در مدت فعاليت خود ممكن است تنها از ۲ دفعه مرخصي زايمان استفاده كند، لذا در طول سنوات كار، ۴ ماه مرخصي بيش از مدت فعلي ، لطمه چنداني به راندمان كاري وارد نكرده و از سوي ديگر نشاط و شادابي كودك را تضمين مي كند.

مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان:
۵۲ درصد زنان به وسيله شوهران خود معتاد شده اند
گروه اجتماعي - مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان گفت: خشونت هاي فردي اعم از خشونت هاي جسمي و جنسي از مهم ترين عوامل اعتياد در زنان محسوب مي شود ، به نحوي كه ۱۰۰ درصد زنان معتاد به نوعي با خشونت هاي جسمي درگير بوده اند.
وي با اشاره به اين كه در حوزه زنان در بحث اعتياد اطلاعات كمي وجود دارد، افزود: متاسفانه سازمان هاي مرتبط با امر اعتياد، آمارهاي خود را به صورت منظم و با تفكيك جنسيت تنظيم نكرده اند، بنابراين در حال حاضر، آمار و اطلاعات دقيقي در مورد وضعيت معتادان زن در جامعه وجود ندارد.
وامقي تصريح كرد: تنها، سازمان زندان ها آمارهاي خود را به تفكيك جنسيت تدوين كرده است و بر اين اساس، ۴۲ درصد زنان زنداني را معتادان تشكيل مي دهند، همچنين براساس آمارهاي سال گذشته سازمان زندان ها، تنها ۴ درصد از معتادان دستگير شده را زنان تشكيل مي دادند. مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان، با اشاره به آمار موجود در يكي از مراكز درماني بهزيستي، افزود: براساس آمارهاي اين مركز ، تنها ۴ تا ۶ درصد مراجعه كنندگان به مراكز درماني را زنان تشكيل مي دهند.
وي گفت: به طور كلي ۵۴ درصد معتادان زن متاهل هستند، همچنين بيشتر زنان متاهل عامل اعتياد خود را همسران معتاد خود عنوان كرده اند.
مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان، يادآور شد: براساس نتايج تحقيقات صورت گرفته در يك پايان نامه، ۵۲ درصد زنان توسط همسران خود، ۲۸ درصد توسط دوستان و حدود ۶ درصد توسط والدين يا خواهر و برادر خود به اعتياد دچار مي شوند.
وي ، با تاكيد بر اين كه دختران بيشتر از پسران تحت تأثير گروه همسالان خود قرار مي گيرند ، افزود: بايد با برنامه ريزي مدون زمينه آموزش مهارت هاي زندگي، تفكر انتقادي ، اعتماد به نفس و قدرت نه گفتن را به دختران فراهم كنيم.
وي افزود: در كشور ما مصرف مواد مخدر در بين زنان مانند مردان است و به طور كلي ترياك بيشترين ماده مخدري است كه توسط زنان مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي با تاكيد بر اين كه زنان معتاد عمدتاً از سطح تحصيلات پاييني برخوردار هستند ، گفت: براساس تحقيقي در سال ۸۱ ، ۶۲ درصد زنان مراجعه كننده به مراكز درماني ، بي سواد يا داراي تحصيلات ابتدايي بودند و حدود ۹۰ درصد زنان معتاد تحصيلات كمتر از راهنمايي دارند.
وامقي خاطرنشان كرد: زنان بي سواد بايد به عنوان يكي از گروه هاي هدف در بحث پيشگيري از اعتياد مورد توجه قرار گيرند و بايد تلاش كنيم سطح سواد زنان را افزايش دهيم.

كنوانسيون پايان تبعيض عليه ۶۵۰ميليون معلول جهان
گروه اجتماعي- هيات هاي نمايندگي كشورهاي عضو سازمان ملل متحد گرد هم مي آيند تا با تصويب كنوانسيوني به هرگونه تبعيض عليه ۶۵۰ميليون معلول در جهان خاتمه دهند.
به گزارش مركز اطلاعات سازمان ملل متحد، هيات هاي نمايندگي كشورهاي عضو سازمان ملل از ۱۴ تا ۲۵ اوت برابر با ۲۳ مرداد لغايت ۳شهريور سال جاري در مقر اين سازمان گرد هم مي آيند تا كنوانسيوني تصويب نمايند كه بر اساس آن از حقوق افراد معلول حمايت بيشتري شود و هرگونه تبعيض عليه آنان خاتمه يابد.
بر پايه اين گزارش، متاسفانه افراد معلول هنوز در جهان در حاشيه هستند و موانع گسترده فيزيكي، حقوقي و اجتماعي مانع بهره برداري از توان بالقوه آنان مي شود.
توماس شيندل ماير از دپارتمان امور اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل مي گويد: تنها ۴۵ كشور در جهان، قوانين حمايت از معلولان دارند؛ به همين دليل هنوز بسياري از افراد معلول در سراسر دنيا امكان مدرسه رفتن و كار ندارند و نمي توانند به رؤياهاي خود مانند ساير افراد، جامه عمل بپوشانند.

محدوديت در طرح هاي سالم سازي شناگران
را به مناطق ممنوعه مي كشاند
010653.jpg
گروه اجتماعي - طبق آمارهاي منتشرشده، از مجموع ۷۴۰كيلومتر ساحل درياي خزر در كشور فقط ۱۵كيلومتر آن به طرح  سالم سازي دريا اختصاص دارد و بيشتر مسافران براي شنا از مناطق خارج از طرح و ممنوعه استفاده مي كنند.به گفته ناجيان غريق، عواملي چون تاريكي هوا، گرفتگي عضلات، كم تجربگي، نا آشنايي با فن شنا در دريا و بي توجهي به علائم هشداردهنده مناطق ممنوعه شنا مهمترين عوامل غرق شد گي در كشور هستند.
به گزارش فارس كيوان اسد پور- رئيس جمعيت هلال احمر استان گيلان- با بيان اينكه غرق شدگي در دريا هيچ ربطي به مهارت شناگران ندارد،مي گويد: زماني كه عضلات شناگر در دريا مي گيرد خود فرد هيچ كاري نمي تواند انجام دهد مگر اينكه فرد ديگري به داد او برسد؛ به طوري كه قهرمانان شنا هم كه تمرين مي كنند همواره يك قايق در كنار آنها حركت مي كند تا در صورت بروز مشكل به آنها كمك كند.
وي ادامه مي دهد: از آستارا تا چابكسر حدود ۵۰۰ نقطه حادثه خيز يا كور شناسايي شده است كه اين نقاط مكان هايي است كه مردم براي شنا مي روند اما طرح سالم سازي دريا در آنجا نيست و تنها ۱۸ طرح سالم سازي تاكنون ايجاد شده است اما باز هم مسافران بر استفاده از دريا در نقاط خارج از طرح اصرار دارند.
كاهش غرق شدگي ها در تيرماه امسال در خزر
عليرضا پرند- معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر- مي گويد: غرق شدگي در تيرماه امسال در مقايسه با زمان مشابه در سال ۸۴ در نواحي اي كه هلال احمر حضور داشته است، از ۴۱ نفر غرق شده در سال گذشته به ۹نفر در سال جاري رسيده است.
وي علت كاهش آمار غرق شدگان را افزايش پست هاي امدادي عنوان كرده و مي افزايد: تعداد پست هاي امداد ساحلي، امسال از ۱۶۷ پست در سال گذشته به ۲۰۳ پست رسيده است و از طرف ديگر هماهنگي و همكاري با سازمان هايي مثل نيروي انتظامي، اورژانس، ستاد حوادث غيرمترقبه و فدراسيون نجات غريق نيز افزايش يافته است.
حميد عليزاده- معاون پژوهشي مركز ملي اقيانوس شناسي- دليل اصلي تلفات انساني ناشي از شنا در سواحل خزر را موج و جريان هاي ناشي از آن- به ويژه جريان هاي شكافنده در سواحل درياي خزر- اعلام كرد. وي گفت: بيشتر جريان هاي ساحلي به دليل وجود موج و شكست آن در محدوده آب هاي كم عمق ساحلي ايجاد و سبب غرق شدن حتي شناگران ماهر نيز مي شود.
وي درباره محل شكل گيري جريان هاي شكافنده افزود: پشته هاي ماسه اي هلالي شكل از نشانه هاي بارز محل تشكيل اين جريان هاست.
با ديدن باريكه اي از آب هاي متلاطم و كف آلود كه به سمت دريا كشيده مي شود از شناكردن در آن منطقه خودداري كنيد.
وي تفاوت رنگ آب مناطق اطراف، برگشت مواد ريز شناور به سمت دريا و مشاهده شكستگي در الگوي امواجي كه به سوي ساحل در حركت هستند را از ديگر نشانه هاي پديده خطرناك جريان شكافنده عنوان مي كند.

۸۰ درصد بخش هاي ويژه بيمارستان ها
پرستاران حرفه اي ندارند
مهر: هم اكنون در بخش هاي ويژه بيمارستان ها ، تعداد پرستاراني كه آموزش هاي لازم مربوط به دوره هاي تخصصي را فرا گرفته اند بسيار محدود است، به گونه اي كه بيش از ۸۰ درصد بخش هاي ويژه فاقد پرستاران دوره ديده تخصصي است.
عليرضا شريفي مقدم، معاون پشتيباني نظام پرستاري، افزود: بيش از ۸۰ درصد پرستاران بخش هاي ويژه بيمارستان ها نظير سي. سي. يو ، آي. سي.يو ، جراحي قلب و ان. آي.سي. يو ، دوره خاص براي فعاليت در اين بخش ها را طي نكرده اند، چرا كه حتي براي برخي از اين بخش هاي جديد دوره تخصصي در نظر گرفته نشده است.
وي ادامه داد: در ايران دوره ۶ ماهه بسيار محدود و براي تعداد بسيار اندكي از پرستاران برگزار مي شود ، در صورتي كه در كشورهاي ديگر مجوز فعاليت در بخش هاي مهمي نظير آي. سي.يو و يا دياليز بستگي به گذراندن ۳ ماه آموزش تئوري و ۳ ماه آموزش عملي در آن بخش مربوطه را دارد.
برخورد شديد با پرسنل بد رفتار بيمارستان ها
بر اساس اين گزارش، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي نيز گفت: در صورتي كه در بازرسي ها متوجه بد رفتاري پرسنل و كارمندان بيمارستان ها با مردم شويم، به طور حتم با شدت برخورد خواهيم كرد.
داود مددي با تاكيد بر اينكه رفتار نامناسب با مردم را به هيچ وجه نمي پذيريم، تصريح كرد: با توجه به اينكه اغلب نارضايتي هاي مردم از پرسنل بيمارستان ها است ، بنابراين در بازرسي از اين مراكز تاكيد بسياري داريم.
وي در ارتباط با نحوه برخورد پرسنل بيمارستان ميلاد با مراجعه كنندگان ، گفت: نحوه برخوردها در اين بيمارستان نسبت به ۳ سال گذشته تغيير كرده اما با اين وجود معتقديم وضعيت بايد بهتر از حال حاضر شود و مردم نارضايتي از نحوه برخورد پرسنل نداشته باشند.
افتتاح نخستين شوراي منطقه اي
سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور
مهر: شوراي منطقه ۷ سازمان نظام روان شناسي و مشاوره، به عنوان نخستين منطقه كشور۳۰، مرداد ماه جاري افتتاح و آغاز به كار خواهد كرد.
قائم مقام سازمان نظام روان شناسي و مشاوره گفت: منطقه ۷ سازمان نظام مشاوره كشور شامل استان هاي همدان، كرمانشاه، كردستان، لرستان و ايلام است كه از چندي پيش تشكيل شده و در زمان ياد شده به مركزيت كرمانشاه افتتاح مي شود.
محمد حسين ساجدي افزود: بعد از هماهنگي با مسئولان ديگر استان ها، دستور تشكيل جلسه شوراي ديگر مناطق نيز صادر خواهد شد.

پاسخ مسئولان
پيشنهادي اعلام نشده است
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق غرب استان تهران در پاسخ به مطلب درج شده در همشهري مورخ ۳۰/۱/۸۵ تحت عنوان «دزدي گسترده كابل هاي برق در معابر كردان» پاسخ داده است:
با توجه به پيگيري هاي به عمل آمده و تعامل با نيروي انتظامي به تازگي باند سرقتي در حوزه چندار و كردان شناسايي و دستگير و متهمان به ۷ مورد سرقت اعتراف نموده اند كه به حبس، تحمل شلاق و رد مال به شركت برق محكوم گرديده اند و انتظار مي رود پيگيري بيشتري نيز در آينده به عمل آيد.
لازم به ذكر است بنا به گزارش منطقه برق ساوجبلاغ هيچ گونه هزينه و يا پيشنهادي در خصوص خريد سيم به مشتركين اعلام نگرديده است.

با مردم
كمبود فضا در كتابخانه
به علت تنگي جا و كمبود فضا در كتابخانه علامه طباطبايي در پارك مجيديه بسياري از علاقه مندان موفق به استفاده از اين كتابخانه نمي شوند. در صورت امكان، اين كمبود فضا برطرف شود.
بنفشه الياسي- تهران
خودروهاي مستعمل رها شده
در تهران هزاران نفر داراي خودرو قديمي يا بنا به تعريف خودرو فرسوده مي باشند، كه تبديل آنها از قدرت خريدشان خارج است.
اما در اين ميان عده اي با هدف سوء استفاده، خودروهاي به كلي فرسوده و مضمحل را خريداري نموده و در كوچه ها و يا كنار خيابان ها رها كرده اند، تا به عنوان خودرو فرسوده به فروش برسانند. جمع آوري اين قبيل خودروهاي مستعمل ضروري است.
داريوش جباري- تهران
در جست وجوي زمين واگذار شده
در سال ۱۳۵۲ از طريق اداره اوقاف در بيابان هاي لتمان كن به شماري از كاركنان دولت هر نفر ۳۰۰ متر زمين واگذار شد.
پس از انقلاب اداره اوقاف كن، مدارك و اسناد را از صاحبان زمين ها گرفت تا بعد از بررسي، زمين ها به صاحبان آنها مسترد گردد. اما در اين اراضي ساخت و ساز شده، بي آن كه حقوق صاحبان زمين ها تأمين شود. خواستار رسيدگي به اين مسئله مي باشيم.
علي لطفي- تهران
كمبود بازار ميوه
از خيابان صفي عليشاه تا ظهير الاسلام ميدان بهارستان و خيابان هدايت بازار عرضه ميوه و تره بار وجود ندارد. براي تأمين نياز ساكنان اين خيابان ها هم بايد چاره انديشي شود.
آقاي رستمي- تهران
به بهانه توليد انبوه
بعد از خريد كنسرو نخودفرنگي... از يك مغازه و گشودن در آن، ديدم داخل كنسرو كرم وجود دارد. در تماس با شركت سازنده،  آنها فقط به اين بسنده كردند كه توليد انبوه اين مشكلات را هم دارد! آيا آنها ملزم به رعايت بهداشت در توليد مواد غذايي نيستند؟
خانم ش. خرازي- تهران
براي صرفه جويي بنزين
در مورد صرفه جويي در مصرف بنزين، نخستين قدم آن است كه خودروهاي پرمصرف داخلي شناسايي و اصلاحات لازم روي آنها انجام شود و در غير اين صورت از خط توليد خارج شوند.
اين درست نيست كه از يك طرف خواستار صرفه جويي در بنزين و يا به فكر دو نرخه كردن آن باشيم و از سوي ديگر، كنترل لازم در توليد خودروها وجود نداشته باشد.
سعيد چيت ساز- تهران
هزينه سنگين با دفترچه بيمه
با دفترچه تأمين خدمات درماني به آزمايشگاهي واقع در محدوده پل سيد خندان مراجعه كردم، براي آزمايش خون از من ۱۵۵ هزار ريال دريافت كردند.
بهاي آزاد آزمايش۲۲۰ هزار ريال است. در حالي كه آزمايشگاه بايد طبق مقررات ۳۰ درصد از كل هزينه آزمايش را دريافت مي كرد.
خانم محيط- تهران
ايستگاه اتوبوس در دوردست
ايستگاه اتوبوس هاي شركت واحد در ميدان زمزم، در مكان نامناسبي احداث شده است مسافران ناچارند پس از طي نزديك به ۲ كيلومتر راه، خود را به ايستگاه برسانند.
منصور اشكاني- تهران
چرا سه برابر شد؟!
ماليات دريافتي از دامپزشكان متخصص در مقايسه با سال ۱۳۸۴ تقريباً ۳ برابر شده است، آيا درآمد آنها هم همين اندازه بالا رفته كه مشمول ماليات سه برابر شده باشد؟!
آقاي مهرآبادي- تهران

قانون كپي رايت دارو در ايران رعايت نمي شود
فارس: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت اعلام كرد: هنوز قانون مالكيت معنوي يا كپي رايت دارو (patent) در ايران رعايت نمي شود و به همين علت شركت هاي داخلي مي توانند داروي تجاري خارجي را در دوره انحصار آن (براي يك شركت خارجي)، در ايران توليد كنند.
رسول ديناروند افزود: بر اساس قانون patent در صورتي كه يك شركت توليدكننده دارو بتواند برنت اصلي يك دارو را براي اولين بار توليد كند بين ۱۷ تا ۲۰ سال به صورت انحصاري توليد آن دارو را در اختيار مي گيرد و شركت هاي ديگر حق كپي كردن آن دارو را ندارند.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه قانون كپي رايت دارو در ايران وجود ندارد قانونا نمي توانيم جلوي توليد داروهايي كه در دوره انحصار هستند در كشور بگيريم، فقط مي توانيم شركت هاي خارجي را تشويق كنيم كه داروي تجاري توليد شده را كه مورد نياز كشور است، تحت عنوان داروي اختصاصي خودشان در ايران با همكاري يك شركت داخلي توليد كنند و براي حداكثر مدت ۵ سال براي آنها دوره انحصار قائل شويم.
ديناروند گفت: در صورتي كه از دوره انحصار داروي شركت توليدكننده اصلي مثلا دو سال مانده باشد دوره انحصار آن هم در داخل حداكثر دو سال خواهد بود ولي در صورتي كه از دوره انحصار آن دارو بر اساس قانون patent مثلا ۱۵ سال مانده باشد، حداكثر مي تواند ۵ سال در ايران دوره انحصار داشته باشد. معاون غذا و داروي وزارت بهداشت افزود: در صورتي كه شركت خارجي اين دوره انحصار در كشور را قبول كند به آن شركت امتياز توليد انحصاري ۴ يا ۵ ساله مي دهيم تا بتواند داروي خودش را با همان نام تجاري و با همان كيفيت در ايران توليد كند.
وي گفت: در زمان حاضر فقط يك داروي تجاري خارجي به نام داروي «سل سپت» در ايران با استفاده از اين قانون تشويقي به صورت انحصاري توليد مي شود و كسي در طول اين مدت ۵ساله در ايران نمي تواند اين دارو را به صورت ژنريك توليد كند، اما بقيه داروهاي تجاري خارجي با توجه به نبود قانون مالكيت معنوي دارو در ايران آزادانه كپي مي شوند.

خواب مردم دنيا ۲۵ درصد كم شده است
گروه اجتماعي- كمبود خواب كافي از نظر جسمي بر ميزان ترشح هورمون ها، ضربان قلب و متابوليسم بدن تأثيرگذار است و از نظر روحي نيز كارايي و بازدهي مغز را كاهش مي دهد، همچنين، موجب ابتلا به ديابت شده و حتي افسردگي نيز ايجاد مي كند.
به گزارش انستيتو روانپزشكي و مركز تحقيقات بهداشت روان دانشگاه علوم پزشكي ايران، تحقيقات نشان داده اند در سال هاي اخير الگوهاي خواب تغيير كرده و ميزان خواب مردم سراسر جهان نسبت به دهه هاي گذشته حدود ۲۵ درصد كاهش يافته است و در عين حال پس از بيدار شدن نيز در وضعيت نشاط جسمي و روحي كافي قرار ندارند.
از اين رو، خانم ها مي توانند با رعايت اصولي در منزل، خواب خوشي را براي خود و ديگر اعضاي خانواده به ارمغان بياورند تا طي روز نيز خانواده با نشاط و شادابي بيشتري به كار پرداخته و بازده تحصيلي، شغلي، ورزشي و عاطفي شان افزايش يابد كه اين نكات به قرار ذيل است:
- ملحفه ها را در فواصل زماني كوتاه عوض نماييد:بررسي ها نشان داده است، وقتي افراد در هنگام خواب از ملحفه و روبالشي تميز و نرم و با عطر خوش استفاده مي كنند زودتر به خواب رفته و بهتر مي خوابند.
- ساعت را در نزديكي يا در معرض ديد قرار ندهيد.
- استفاده از بالش مناسب اهميت زيادي دارد: چنانچه مدتي به يك طرف خوابيده ايد، آن را برگردانيد تا حالت محدب آن حفظ شود.
چنانچه مواد داخل بالش به جاي پلي استر از جنس مواد خنك و تركيبي از فيبر سراميك و سولفات سديم باشد، خواب بسيار بهتر و لذت  بخش تري را براي شخص به ارمغان مي آورد زيرا سر را خنك تر نگاه مي دارد.
در ضمن بايد توجه داشت، صرفاً استفاده از پرده هاي توري و نازك در اتاق خواب مناسب نيست و بايد پرده تقريباً ضخيم نيز وجود داشته باشد و هنگام خواب پرده ها تقريباً بسته(نه به طور كامل) باشند تا محيط راحت تري فراهم شود.
-توجه به گرماي نسبي پاها به دليل تسريع و راحت تر شدن جريان خون در اين محل و كاهش دما در ناحيه مياني بدن خواب راحت تري به دنبال دارد.

۲طرح برآورد آسيب هاي رواني - اجتماعي اجرا مي شود
گروه اجتمــــاعي- رئيس مركز مشاوره معاونت اجتماعي ناجا در همايش معاونان اجتماعي فرماندهي انتظامي استانها، از اجراي دو طرح برآورد آسيب هاي رواني - اجتماعي و حمايت از قربانيان جرائم و آسيب هاي اجتماعي در سراسر استان هاي انتظامي  كشور، خبر داد.
«قماشچي» گفت: تمامي جرايم منشاء رواني دارند، و از طرفي براي رسيدن به اطلاعات صحيح و آمار دقيق آسيب هاي اجتماعي، بايد برآوردي داشته باشيم.وي با اشاره به اينكه اطلاعاتي كه در مراكز مشاوره و مددكاري اجتماعي ناجا بدست مي آيد، دقيق ترين و شفاف ترين اطلاعاتي است كه در زمينه آسيب هاي اجتماعي بدست مي آيد، افزود: افراد مراجعه كننده به مراكز مشاوره پليس از آنجا كه با اراده خود به اين مراكز مراجعه مي كنند، قطعاً واقعيت ها را به مشاور و مددكاران مي گويند.
رئيس مركز مشاوره معاونت اجتماعي ناجا، از اجراي طرح دومي به نام طرح حمايت از قربانيان جرائم و آسيب هاي اجتماعي نام برد و گفت: اولين سازماني كه يك فرد آسيب ديده به آن مراجعه مي كند، نيروي انتظامي است زيرا او خواستار دادخواهي و طرح شكايت است.وي ادامه داد: اين پليس است كه با نگاه جامعه محوري، مي تواند به آسيب ديدگان كمك كند و راه را براي بازگشت آنان به جامعه باز كند.
«قماشچي» در خصوص هدف از اجراي اين طرح گفت: هدف ما حمايت اجتماعي و درماني از بيماران است نه حمايت اقتصادي.به گفته وي اين طرح سراسري است و در كل استانها بايد اجرا شود. «قماشچي» همچنين از اجراي دو طرح ديگر به نام هاي طرح مداخله در بحران و طرح مشاورين جامعه نگر مخصوص تهران بزرگ نام برد و در خصوص طرح اول گفت: در اجراي اين طرح، يك تيم مداخله در بحران تاسيس مي شود و سپس گروه آموزش ديده و مجربي از آسيب ديدگان در بحران، حمايت خواهند كرد.

تشكيل ستاد مناسب سازي اماكن عمومي براي معلولان
گروه اجتماعي - وزير رفاه و تأمين اجتماعي گفت: به منظور به اجرا در آمدن جامعه معلولان و مناسب سازي اماكن عمومي، از سوي كميته هايي در سازمان بهزيستي ستادي تشكيل شده است.
پرويز كاظمي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: كميته هايي متشكل از كميته هاي حقوقي و كميته هاي اماكن براي ساختن بناهاي جديد براي معلولان و همچنين بازسازي بناهاي از قبل ساخته شده تصميم گيري نهايي را به عهده دارد.وي با اشاره به نقش رسانه ها در رسيدن به اهداف مورد نظر بهزيستي گفت: از آن جايي كه اين اقدام يك عزم ملي تلقي مي شود، نياز به فرهنگ سازي بيشتر از سوي رسانه هاي ملي دارد.كاظمي خاطر نشان كرد: براي مناسب سازي اماكن عمومي و آسايش بيشتر معلولان در جامعه، دستگاه هاي اجرايي در حال حاضر مي توانند از بودجه جاري خود استفاده كنند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |