پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
آغاز طرح مبارزه با سرقت در مركز و شمال تهران
گروه حوادث - طرح مبارزه با سرقت و كيف قاپي به منظور پيشگيري از سرقتهاي خياباني و كاهش آمار در قسمت مركزي و شمال تهران به اجرا درآمد.
سرهنگ رجبي، رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ در خصوص اجراي اين طرح گفت: مجموعه پليس آگاهي در راستاي ارتقاي سطح امنيت اجتماعي و در جهت انجام وظايف ذاتي خود، از ابتداي سال جاري، مقابله با مجرمان را با اجراي طرح هايي در سطح سركلانتري ها در دستور كار قرار داده است.
وي افزود: اين طرح با توجه به وضعيت مناطق مختلف با رويكردهاي متفاوتي اجرا مي شود و در همين راستا اجراي طرح مبارزه با سرقت در محدوده پايگاه سوم پليس آگاهي تهران مقارن ساعت ۹ صبح ديروز آغاز شد و تا ساعت ۱۴ به مدت ۵ ساعت ادامه يافت.
سرهنگ رجبي ادامه داد: به اين ترتيب در جريان اجراي اين طرح، عوامل آگاهي، پليس ضربت و گشت انتظامي با همكاري يكديگر و با راهنمايي كارآگاهان پليس، افراد مظنون و مشكوك را دستگير مي كنند.
وي با بيان اين كه شناسايي بسترهاي جرم ، اساس اجراي اين طرح است، گفت:  ماموران با توجه به محل حضور، دليل حضور،  حالات و حركات افراد و همچنين شناختي كه بر اساس سابقه از برخي متهمان دارند، افراد مظنون را مورد بازجويي قرار داده و در صورت لزوم دستگير و به مقر پليس منتقل مي كنند.
رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ اضافه كرد: با توجه به اين كه مركز تهران از مناطق حساس در وقوع جرايم خياباني است، اجراي اين طرح نيز با رويكرد مبارزه با سرقتهاي خياباني شامل كيف قاپي، زورگيري و سرقت لوازم خودرو در دستور كار قرار گرفت و تا كنون ۶ تن به اتهام كيف قاپي و زورگيري دستگير شده اند.
به گفته سرهنگ رجبي، كارآگاهان و ماموران پليس از بين افراد مظنون، متهماني كه احتمال وقوع جرم در بين آنها بسيار بالا است را گزينش كرده و پس از انجام بازجويي به پايگاه منتقل مي كنند.وي با اشاره به اين كه طرح هايي از اين قبيل، با توجه به نوع جرايم در مناطق مختلف تهران به صورت مستمر انجام مي شود، گفت: ساعات اجراي طرح نيز ساعات اوج وقوع جرم بوده كه با توجه به بررسي هاي صورت گرفته در مناطق مختلف متفاوت است.
رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ، خاطرنشان كرد: هدف از اجراي اين طرح، برخورد با سارقان و مجرماني است كه با هدف ارتكاب جرم در ميادين پرتردد و مراكز خريد پرسه مي زنند.

تلاش كارآگاهان اداره يازدهم آگاهي تهران بزرگ نتيجه داد
عشق به كودكان انگيزه كودك ربايي
پرستار جواني كه كودك ۲ ساله يك زوج دندانپزشك را ربوده بود بعد از ۴۸ ساعت بازداشت و كودك به سلامت به آغوش والدين نگرانش برگردانده شد
010797.jpg
پرستار جوان در مقابل قاضي جعفري معاون دادسراي جنايي تهران به سئوالات پاسخ مي دهد
گروه حوادث- آزاده مختاري: با تلاش كارآگاهان اداره يازدهم آگاهي تهران بزرگ پرستار جواني كه كودك ۲ ساله يك زوج دندانپزشك را ربوده بود بعد از ۴۸ ساعت بازداشت شده و پسر ۲ ساله به آغوش والدين نگرانش برگردانده شد.
شعله عاشق بچه ها بود. از چند سال قبل به خاطر همين علاقه به يك مركز پرستاري مراجعه كرد و فرم استخدام پرستار كودك در منزل را پر كرد ولي زوج ميانسالي كه مسئوليت استخدام پرستار كودك را برعهده داشتند او را به مشتريان خود معرفي نكردند در مقابل زوج ميانسال به خاطر سادگي و صميميت دختر جوان با او رابطه اي دوستانه برقرار كرده و سعي كردند كه به او كمك كنند و سرانجام يك سال پيش دختر جوان در يك مهدكودك در شرق تهران مشغول به كار شد.
ماه ها گذشت .شعله در كنار كودكان بانشاط مهدكودك احساس رضايت و سرزندگي مي كرد تا اين كه اواخر هفته گذشته يكي از همسايگان به وي پيشنهاد داد پرستاري پسر ۲ ساله اي كه فرزند زوج دندانپزشكي بودند را برعهده بگيرد. اين زن به دختر جوان گفت: پدر و مادر كودك به دليل مشغله كاري در جست وجوي پرستاري مطمئن براي تنها فرزندشان هستند. به اين ترتيب شعله قبول كرد پرستاري كودك را برعهده بگيرد و والدين پسر ۲ ساله نيز با بررسي سوابق شعله او را به عنوان پرستار تنها فرزندشان قبول كردند.
۴۸ ساعت از شروع به كار جديد شعله نگذشته بود كه روز يكشنبه والدين كودك ۲ ساله فرزندشان را به پرستار جوان سپرده و به قصد عزيمت به محل كار، خانه را ترك كردند. سه ساعت بعد وقتي پدر كودك با منزل تماس گرفت كسي جوابگوي تلفن نبود، مرد در ابتدا فكر كرد زنگ تلفن را نشنيده اند و بعد از گذشت يك ساعت بار ديگر با خانه تماس گرفت ولي باز هم هيچ كس جوابگو نبود. همين امر باعث نگراني وي شد و در نهايت همراه همسرش به خانه مراجعه كردند ولي خبري از كودكشان و شعله نبود. آنها كه به موضوع مشكوك شده بودند، موضوع را به پليس اطلاع دادند.
عمليات براي يافتن كودك دزديده شده
كارآگاهان اداره يازدهم آگاهي تهران بعد از بررسي شكايت اين زوج و انجام تحقيقات مقدماتي با احتمال اين كه كودك توسط پرستارش ربوده شده باشد جست وجو براي دستگيري پرستار جوان را آغاز كردند. والدين كودك نگران از وضعيت فرزندشان از خانواده شعله درخواست كردند اگر اطلاعي از فرزندشان دارند آنان را در جريان قرار دهند ولي هيچ كس از شعله خبري نداشت.
تحقيقات كارآگاهان ادامه يافت تا اين كه زوج ميانسال مالك مركز خدمات پرستاري كه شعله بعد از مراجعه به آن مركز با آنان رفت و آمد خانوادگي پيدا كرده بود با خانه پدري پرستار جوان تماس گرفته و گفتند كه وي از شهرستان بابل با آنها تماس گرفته است.
پليس آگاهي تهران بزرگ بعد از اطلاع از اين موضوع هماهنگي هاي لازم را با زوج ميانسال انجام دادند تا در صورت برقراري تماس دوباره از سوي شعله وي را به تهران برگردانند.
ساعاتي بعد شعله بار ديگر با اين زوج تماس گرفت و اين بار بررسي هاي كارآگاهان نشان مي داد كه وي از بهشهر تماس مي گيرد. زوج جوان طبق نقشه پليس از وي  خواستند تا به تهران بازگردد و بدين ترتيب دختر جوان بعد از ۴۸ ساعت به خانه زوج ميانسال بازگشت، زوج ميانسال به محض ديدن كودك ۲ ساله و اطمينان از سالم بودن وي والدين او را با تماس تلفني از پيدا شدن كودكشان مطلع كرده و كودك را به مادر و پدرش بازگرداندند.
به اين ترتيب شعله با كارآگاهان پليس مواجه شد و بعد از انتقال به اداره آگاهي در خصوص انگيزه خود از ربودن كودك ۲ ساله گفت: دو روز از شروع كارم در خانه والدين كودك نگذشته بود كه همراه رامين براي گرفتن پول از عابربانك از خانه خارج شدم بعد از گرفتن مبلغ مورد نظر به پاركي در آن نزديكي رفتيم. كودك ۲ ساله در حال بازي بود كه مردي ناشناس به من نزديك شد و با بهانه اي شروع به صحبت كرد. نمي دانم به چه دليل به دروغ به او گفتم: «همسرم معتاد است و من را با اين كودك مورد آزار قرار مي دهد. الآن هم از خانه فرار كردم و مي خواهم به مشهد بروم. او كه وانمود مي كرد حرف هايم را باور كرده به من پيشنهاد داد تا زماني كه يك خانه مناسب پيدا كنم به خانه كوچكي كه او براي اجاره گذاشته است بروم، من نيز قبول كردم و با كودك به آن خانه كه در مامازن واقع شده بود رفتيم. اما وقتي فهميدم كه او به من نظر بد دارد از آن خانه خارج شديم و من راهي بهشهر شدم. در ميان راه يك بار با خانواده زوج ميانسالي كه مرا به پليس تحويل دادند تماس گرفتم و آنها ماجرا را به اطلاع كارآگاهان پليس رساندند و درنهايت من كه فكر مي كردم آنها قصد دارند مرا به عنوان پرستار به خانواده اي معرفي كنند به سرعت به تهران بازگشتم.»
شعله در ادامه گفت: من قصد آزار رساندن به كودك را نداشتم، تنها به دليل عشق به كودكان او را با خود بردم.
برپايه اين گزارش پدر كودك بعد از شنيدن اظهارات شعله روز گذشته از شكايت خود نسبت به اين زن گذشت كرد ولي بررسي قضايي از جنبه عمومي جرم در دادسراي امور جنايي تهران زير نظر داديار سليماني ادامه خواهد يافت.

اخبار كوتاه
سردار طلايي خطاب به مأموران مخفي بانكها:
به سارقان مسلح بانك مهلت ندهيد
010794.jpg
گروه حوادث- سردار طلايي ، فرمانده انتظامي تهران بزرگ خطاب به پليس مخفي بانكها اعلام كرد : هركس كه با اسلحه وارد بانك شد، بدون شك به او امان ندهيد؛ نبايد مجرمان احساس كنند كه مي توانند با اسلحه وارد بانك شوند.
سردار طلايي، فرمانده انتظامي تهران بزرگ در مصاحبه اختصاصي با سايت پليس گفت: از اين پس تمامي بانكها مجهز به سيستم مانيتورينگ مي شوند، و من فكر مي كنم اين كار در سال ۸۵ انجام مي شود.
وي افزود: به زودي نمايشگاهي از سيستم مانيتورينگ برگزار مي كنيم و با آموزش افراد متخصص خواهيم توانست به طور يكنواخت همه بانك ها را تحت كنترل قرار بدهيم.
سردار طلايي گفت: علاوه بر راه اندازي سيستم مانيتورينگ، در هر بانك يك مامور انتظامي با لباس شخصي گماشته ايم و چه بسا اين مامور به خاطر رد گم كردن در جلوي باجه پاسخگوي مسايل بانكي به مشتريان نيز باشد.
طلايي تاكيد كرد: در اين زمينه با دستگاه قضايي نيز هماهنگ شده و با پشتيباني و حمايت همه جانبه اي كه مقام قضايي با ناجا دارد به كسي اجازه نخواهيم داد كه آسايش و امنيت مردم را مخدوش كند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ، خطاب به ماموران مخفي بانكها خاطر نشان كرد، هركس را كه با اسلحه وارد بانك شد، بدون شك به او امان ندهيد؛ نبايد مجرمان احساس كنند كه مي توانند با اسلحه وارد بانك شوند.
در فرودگاه
كشف ۱۴ كيلو طلا از مسافر كره اي
گروه حوادث- تيزهوشي ماموران منجر به كشف ۱۴ كيلو طلا از يك فرد كره اي در فرودگاه امام خميني (ره)شد.
به گزارش سايت پليس، كارآگاهان پليس ترمينال فرودگاه امام خميني در بازرسي بدني از شخصي به نام يونگ - سانگ گونگ تبعه كشور كره جنوبي، مسافر خروجي پرواز ۹۷۲ امارات به مقصد دبي بيش از ۱۴ كيلو طلاي خالص كشف و ضبط كردند.

سارقان در كمين طلافروشان شهرستاني
گروه حوادث- جست وجو براي دستگيري شش سارق كه در كمين طلافروشان غريبه در تهران هستند توسط پليس آگاهي با جديت آغاز شده است.
به گزارش همشهري، شانزدهم مرداد مرد طلافروشي به قصد تعويض طلاجات خود با طلاهاي مدل جديد از شهرستان تبريز به تهران آمد. مرد بعد از مراجعه به بازار بزرگ تهران ۳ كيلو طلاجات همراه خود را با طلاجات جديد عوض كرد و سپس براي بازگشت به تبريز به ترمينال جنوب مراجعه كرده اما قبل از سوار شدن به اتوبوس هاي تهران - تبريز ناگهان چهار مرد با اسپري اشك آور وي را غافلگير كرده و كيف دستي وي را درپي يك درگيري ربودند.مرد طلافروش بعد از اين كه به شرايط مناسب جسمي بازگشت پليس را در جريان ماجرا قرار داد. اين درحاليست كه برپايه اين گزارش اواسط هفته گذشته نيز چند مرد مهاجم طي يك عمليات غافلگيرانه مرد ميانسالي را به همراه دامادش كه هر دو طلافروش بوده و از شهرستان گرگان براي تعويض طلاجات به تهران آمده بودند در ترمينال ديگري مورد حمله قرار داده و موفق به سرقت كيف دستي آنان كه حاوي ۸ كيلو طلا بود، شده اند. جست وجوي پليس براي دستگيري اين شش سارق كه احتمال همدست بودن آنان وجود دارد توسط پليس آگاهي پايتخت ادامه خواهد يافت.

يادداشت روز
اين قدر كنكور را بزرگ نكنيم
سيما فردوسي، روانشناس - استاد دانشگاه شهيد بهشتي
010800.jpg
از دو منظر مي توان به موضوع كنكور و قبول شدن در آن نگاه كرد. يكي اين كه كنكور يك رقابت بزرگ در كشور ما است و در چند سال اخير به آن توجه زيادي شده است. منظر دوم آسيب شناسي رواني داوطلباني است كه مي خواهند در اين رقابت بزرگ شركت كنند. چنانچه اين خبر صحيح باشد، دختر جوان حركت بسيار تند و حادي انجام داده است كه شايد هر كسي اين كار را نكند. اين دختر از قبل زمينه آسيب رواني را داشته و كنكور علت تجلي ساز اين حادثه بوده است. در خيلي از موارد زماني كه به پس زمينه ذهني اين افراد نگاهي مي شود متوجه يكسري افسردگي ها مي شويم كه موجبات اين نابساماني را فراهم كرده است.
همگي اين اتفاقات دلخراش تنها يك هشدار به جامعه، مسئولان و خانواده ها است. وقتي قبول شدن در كنكور آنقدر براي فرزندانمان بزرگ جلوه گر شده است كه تنها هدف آنها بشود بايد شاهد چنين اتفاقاتي نيز باشيم. دانش آموزان اگر بخواهند و توان داشته باشند در اين امتحان موفق بيرون مي آيند اما از طرفي بايد در جامعه برنامه ريزي وجود داشته باشد، تعداد دانشگاه ها زياد باشد و راه هاي شكوفايي استعدادهاي جوانان تنها در رفتن به دانشگاه خلاصه نشود. اگر سلامت رواني در افراد جامعه بالا باشد و آگاهي هاي لازم به آنها داده شود هدف كنكور نمي شود.

پيگيري پرونده شليك به كارمند شهرداري
گروه حوادث- كارآگاهان اداره يكم آگاهي تحقيقات بر روي پرونده حمله مرگبار به يكي از مسئولين شهرداري منطقه ۱۰ را پيگيري مي كنند.
به گزارش همشهري، بازپرس ولي الله حسيني روز گذشته در خصوص آخرين اقدامات درباره پرونده حمله مردان مسلح به مسئول حيات وحش شهرداري منطقه ۱۰ به همشهري گفت: حادثه ساعت ۱۴ و ۵۰ دقيقه روز يكشنبه رخ داد و بعد از اطلاع از اين حادثه به كارآگاهان اداره دهم آگاهي دستور دادم بررسي دقيق بر روي اين پرونده كه احتمال مرگ مجروح آن زياد بود را آغاز كنند.
در تحقيقات اوليه معلوم شد مجروح حادثه كه مسئول بخش حيات وحش شهرداري منطقه ۱۰ تهران است با خودرو پژو خود طبق قرار قبلي به صحنه حادثه آمده است، يك زن كه شاهد ماجرا بوده است به كارآگاهان گفت: «در حال گذر از خيابان اميرآباد شمالي بودم كه سر كوچه صالحي مجروح حادثه با صداي بلند مرا مخاطب قرار داد و گفت كه مردي كه در كنار وي نشسته است قصد كشتن او را دارد و از من خواست تا با پليس ۱۱۰ تماس بگيرم، من تا تلفن همراهم را از داخل كيف دستي خارج كردم صداي شليك گلوله در فضا پيچيد و من از ترس از محل گريختم.»
اين زن در عمليات چهره نگاري، تصوير احتمالي ضارب را ترسيم كرده است.
بازپرس حسيني در ادامه افزود: روز حادثه فردي به عنوان مظنون ارتكاب اين حادثه شناسايي و بازداشت شد» بازپرس هفتم دادسراي امور جنايي تهران در خاتمه گفت: «بررسي بيشتر بر روي اين پرونده در اداره يكم آگاهي تهران بزرگ ادامه خواهد يافت.»

شليك به خاطر ناكامي در كنكور
ايسنا: دختر جوان كه قصد داشت در مراسم جشن تولدش، ميهمانان را با خبر قبولي خود در كنكور مسرور كند، وقتي اسم خود را در ميان قبول شدگان نديد بلافاصله با شليك گلوله به زندگي اش پايان داد.
سيزدهم مرداد ماه ، يك دختر كرماني همزمان با نوزدهمين سالگرد تولدش، با شليك گلوله به زندگي خود پايان داد. يكي از بستگان نزديك اين دختر كه از نزديك شاهد حادثه بوده است، به خبرنگار ايسنا گفت: وقتي كه ميهمانان در جشن تولد متوفي شركت داشتند، او به اتاق خود رفته و با مراجعه به سايت سنجش قصد داشت،  ميهمانان را از قبولي اش در كنكور خوشحال كند و در زماني كه نام خود را در ميان قبول شدگان مشاهده نكرد، ناگهان با برداشتن كلت كمري پدرش اقدام به خودكشي كرد.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |