پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
تجديد نظر در تئوري هاي كيهان شناسي
آيا ثابت هابل اشتباه است؟
010641.jpg
گروه علمي فرهنگي- مهدي صارمي فر: گروهي از اخترشناسان به سرپرستي آلسستو بونانوس، اخترشناس مركز اخترفيزيك كارنگي در واشنگتن، قصد دارند با استفاده از داده هاي مجموعه اي از بزرگ ترين تلسكوپ هاي جهان، از جمله تلسكوپ ده متري كك در هاوايي، فاصله يك جفت ستاره گرفتي را در كهكشان مثلث اندازه گيري كردند. ستارگان اين دوتايي گرفتي هر پنج روز يك بار از مقابل يكديگر عبور مي كنند و تغييراتي را در درخشندگي اين اجرام پديد مي آورند. اين گروه توانست با اندازه گيري دقيق نور، سرعت و دماي اعضاي اين منظومه، درخشندگي واقعي اين دو ستاره را اندازه گيري كند. با مقايسه درخشندگي واقعي اين ستارگان و مقدار نوري كه از آنها به زمين مي رسد، اخترشناسان توانستند فاصله اين كهكشان را ۱۴.۳ ميليون سال نوري از زمين اندازه گيري كنند. اين مقدار به شكل اسرارآميزي نزديك به نيم ميليون سال نوري بيشتر از تخمين هاي پيشين است.
اندازه گيري فواصل كيهاني كار آساني نيست. براي مثال، اجرام دوردست و بسيار درخشاني شبيه به اجرام نزديك كم نورتر ديده مي شوند. براي اجتناب از بروز چنين مشكلاتي، اخترشناسان كيلومترشمارهاي كيهاني ويژه اي را يافته اند كه با استفاده از روش هاي مستقل از يكديگر، فاصله اجرام نزديك را با دقت بالايي تعيين مي كند. آنها از اين كيلومترشمارها استفاده مي كنند تا بتوانند مقياس هاي دقيقي براي فواصل كيهاني بسيار عظيم تدوين كنند.
كرزايستف استانك، اخترفيزيكدان دانشگاه ايالتي اوهايو و از اعضاي اين گروه تحقيقاتي مي گويد: در هر مرحله اي با انبوهي از خطاها مواجه مي شديم؛ از اين رو به روش يكتا و دقيقي در اندازه گيري فواصل احتياج داشتيم تا روزي بتواند ما را در اندازه گيري دقيق انرژي تاريك و ديگر موضوع هاي مشابه كمك رساند. اما اندازه گيري جديد كه به كمك بررسي يك دوتايي گرفتي انجام شده، نياز به آن روش هاي اضافي را مرتفع ساخته است.
به گزارش سايت پارس اسكاي، فاصله پيشين كهكشان مثلث بر پايه محاسباتي به دست آمده بود كه به مقدار ثابت هابل وابستگي زيادي داشت. ثابت هابل، آهنگ انبساط و گذران عمر عالم است و مقدار آن بر پايه آخرين اطلاعات ارسالي ماهواره WMAP، ۷۰ كيلومتر بر ثانيه بر مگاپارسك اندازه گيري شده است. اما فاصله جديد كهكشان مثلث مستلزم اين است كه مقدار ثابت هابل ۱۵درصد بيشتر باشد.
اگر اين موضوع صحت داشته باشد، آن گاه جهان ۱۵درصد بزرگ تر و به همان مقدار پيرتر از چيزي است كه پيش از اين تصور مي شد. آخرين مشاهدات ماهواره اي و بخصوص تحليل تابش زمينه كيهاني حاكي از آن است كه سيزده ميليارد و هفتصد ميليون سال از عمر جهان مي گذرد؛ اما نتايج اين اندازه گيري جديد تخمين مي زند عمر واقعي جهان ۸.۱۵ ميليارد سال باشد.
اما اين اندازه گيري مي تواند نتيجه جالب تري نيز در بر داشته باشد. نوربرت پرزايبيلا، اخترشناس دانشگاه ارلانگن نورمبرگ در آلمان و ديگر عضو اين گروه تحقيقاتي مي گويد: اين نتايج نشان مي دهد اتفاق هاي بسيار جالبي بر سر ثابت هابل افتاده است. البته ثابت هابل با اين رويدادها بيگانه نيست. كشف يك ابرنواختر دوردست در تصوير ژرف شمالي تلسكوپ فضايي هابل كه در نهايت منجر به كشف انرژي تاريك شد، يكي از مشهورترين اين اتفاق هاي عجيب و شگفت است كه علت و ماهيت آن هنوز در پرده اي از ابهام قرار دارد.
سايت پارس اسكاي در اين باره نوشت كه يك مشكل بزرگ وجود دارد كه اين گروه تحقيقاتي تنها فاصله يك كهكشان نزديك را اندازه گيري كرده اند و براي اثبات نظريه خود به شواهد و اندازه گيري هاي بيشتري نياز دارند. اعضاي اين گروه در نظر دارند با استفاده از ديگر تلسكوپ هاي بزرگ زمين، دامنه پژوهش هاي خود را بگسترانند. اين دورترين فاصله اي است كه بشر تا كنون توانسته به شكل مستقيم اندازه گيري كند و شايد بتوان گفت اين اندازه گيري، نهايت كاري است كه مي توان با تلسكوپي به بزرگي تلسكوپ ده متري كك انجام داد.

فيلم نخستين پياده رَوي روي ماه گم شد!
010635.jpg
گروه علمي فرهنگي- در حادثه اي عجيب در تاريخ ناسا، يك نوار مهم و تاريخي كه تصاوير نخستين ردپاي انساني روي ماه روي آن ضيط شده بود، مفقود شده است و اكنون آژانس فضانوردي آمريكا بيم دارد كه در صورتي كه هرچه سريعتر اين نوار مهم پيدا نشود دچار خسارت جبران ناپذير شود.
بسياري از رسانه ها و خبرگزاري هاي جهاني اين حادثه را «اشتباه كوچك يك انسان، مفقود شدن نواري تاريخي براي بشر» عنوان كرده اند. اين عبارت طنز اشاره به نخستين جمله نيل آرمسترانگ پس از ورود به سطح ماه دارد كه گفت: «قدم كوچك يك انسان، قدم تاريخي براي بشر»!
اكنون مهندسان ناسا تلاش ۲۴ ساعته خود را به كار بسته اند تا با پيدا كردن اين نوار آن را به فرمت ديجيتالي تبديل كنند. در همين حال دانشمندان استراليايي در رصد خانه Parkes Observatory و ايستگاه Honeysuckle Creek Tracking Station در اين كشور تلاش گسترده خود را براي پيدا كردن حدود ۷۰۰ جعبه از نوارهاي مادر با كيفيت بالاي اسكن تلويزيوني مربوط به ماموريت آپولوي ۱۱ و فرود آن در ۲۱ جولاي ۱۹۶۹ ميلادي روي ماه آغاز كرده اند.
 درحالي كه بسياري از مردم با ردپاهاي نيل آرمسترانگ، فضانورد آمريكايي روي سطح ماه آشنايي دارند، با اين حال هنوز بسياري هستند كه نمي دانند تصاوير مادر اين رويداد مهم و تاريخي داراي كيفيت بسيار بالايي حتي در آن زمان بودند.

احساسات تان را ديجيتالي ببينيد
010632.jpg
ايرنا:گروهي از كارشناسان رايانه اي فناوري جديدي ايجاد كرده اند كه به كمك آن ويژگي هاي يك تصوير هنري ديجيتالي بر اساس احساسات لحظه اي بيننده نظير خوشحالي، افسردگي و يا خشم، تغيير مي كند. به گزارش نيوزفكتور، بر پايه اين فناوري كه توسط كارشناسان رايانه اي دانشگاه بوستون در آمريكا و دانشگاه بث در انگليس ابداع شده، يك وب كم كه درست در بالاي تصوير ديجيتالي تعبيه شده ويژگي هاي صورت بيننده را ثبت كرده و به رايانه مي فرستد و رايانه نيز با استفاده از نرم افزاري ويژه با تجزيه و تحليل چگونگي وضعيت لبها، زاويه ابروها و ميزان باز بودن چشمها، وضعيت حسي بيننده در آن لحظه را حدس مي زند.
پس از مشخص شدن حس بيننده تصوير، رايانه تصوير ديجيتالي را براي هماهنگي با حس بيننده تغيير مي دهد. به طور مثال چنانچه ويژگي هاي ظاهري صورت بيننده بيانگر شادي او باشد، رنگهاي نقاشي به رنگهاي شاد تغيير كرده و سايه هاي مورد استفاده در نقاشي براي تطابق با حس بيننده تغيير مي كنند، اما چنانچه رايانه تشخيص بدهد بيننده عصبي است، رنگهاي تيره تر و خطوط خشن تر در نقاشي ظاهر مي شوند.
در اين فناوري از قوانين روانشناسي رنگها و تصاوير براي تعيين اين مطلب كه هر حس بايد چگونه در نقاشي به نمايش دربيايد، استفاده شده  است. پيش از اين آثار هنري، حس بيننده يا شنونده را تغيير مي دانند،اما در فناوري جديد همه چيز برعكس است، يعني حس انسان بر اثر هنري تاثير مي گذارد.

ساخت حافظه هايي با رشته هاي اتمي
010638.jpg
گروه علمي فرهنگي- گروهي از محققان دانشگاه بن آلمان با استفاده از دو مجموعه از پرتوهاي ليزري، رشته اي از اتم هاي مجزاي سزيم ايجاد كرده اند. از اين ساختارها مي توان به عنوان حافظه در ابزارهاي اطلاعاتي كوانتومي استفاده نمود.
براي ساخت اين رشته ها محققان، ابتدا اتم هاي سزيم را به دام انداخته و آنها را تا دماي زير ميلي كلوين درون يك محفظه خلأ، خنك نمودند. در مرحله بعد آنها اين اتم ها را به داخل يك دام دوقطبي نوري يك موج ايستاده افقي كه توسط دو پرتو ليزري در جهت مخالف هم تشكيل مي شود، منتقل نمودند. اين اتم ها به سمت پادگره هاي اين تركيب كه به فاصله ۵/۰ميكرومتر از هم قرار داشت، حركت نمودند. در نتيجه رشته اي از اتم ها در امتداد هم تشكيل شد كه البته لزوماً همه پادگره ها را شامل نمي شد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، محققان براي اينكه توزيع يكنواخت تري از اين اتم ها ايجاد نمايند، از انبرك هاي نوري به شكل يك دام دوقطبي موج ايستاده عمودي كه ناشي از رفت و برگشت انعكاسي يك پرتو ليزري متمركز بود، استفاده نمودند. محققان از اين انبرك براي حذف يك اتم از درون دام افقي استفاده نمودند و ضمن آن ديگر اتم هاي به دام افتاده را با تغيير فاز نسبي پرتوهاي به دام اندازنده، از چپ به راست حركت داده تا به محل پادگره مناسب واقع در مسير دام عمودي برسند و در مرحله بعد با تغيير الگوي موج ايستاده اين انبرك، اتم اوليه را در محل دلخواه قرار دادند.
به گفته اين دانشمندان مي توان با حركت موج نوري انبرك ها، اتم هايي كه در جاي نادرستي از مسير حركت در دام افقي قرار گرفته اند را جابه جا نمود و سپس اين مسير را به محل مورد نظر حركت داد و به سادگي اتم ها را در اين مسير تنظيم كرد.
براي انجام محاسبات كوانتومي  لازم است تمام اتم هاي روي اين مسير، فاصله يكساني از هم داشته باشند. محققان اميدوارند بتوانند با اين روش يك گيت كوانتومي، جهت درج اطلاعات كوانتومي  روي دو اتم سزيم بسازند و آنها را بين دو صفحه انعكاسي قرار دهند. به اين ترتيب اتم ها مي توانند با جذب و گسيل نور فلورسنت، اطلاعات خود را مبادله كنند.

منشأ انرژي تاريك
گروه علمي فرهنگي- گروهي از رصدخانه ملي اخترشناسي اپتيكي (NOAO) و مركز پرتاب هاي فضايي گودارد ناسا از سوي آژانس فضانوردي آمريكا ناسا برگزيده شدند تا مقدمات ماموريت مهم فضايي را تدوين كنند كه بر اساس آن فرضيه مرموز انرژي تاريك روشن شود.
اين انرژي مرموز موجب گسترش عالم با اين سرعت است. تلسكوپ فضايي انرژي تاريك موسوم به Destiny، قرار است به بررسي و رصد دقيق و موشكافانه بيش از سه هزار ابرنواختر طي دو سال ماموريت خود بپردازد. از اين رو پيش بيني مي شود كه تاريخ گسترش عالم مورد محاسبه قرار گيرد. اين اطلاعات پس از جمع آوري و كنار يكديگر گذاشته شدن نتايجي را به بار خواهد آورد كه ۱۰ بار دقيق تر و موشكافانه تر از مطالعات و نتايج آن از روي زمين خواهد بود. اين نتايج هم چنين درك روشني به ستاره شناسان در خصوص پيدايش انرژي تاريك خواهد داد. اين درحالي است كه تاكنون نظريه هاي فيزيكي فعلي توضيح بسيار ناقصي در اين خصوص ارايه كرده اند.

آموزش عالي
وزير علوم:
حجم فعاليت هاي فرهنگي وزارت علوم بيش از مباحث دانشجويي و آموزشي است
مهر: محمد مهدي زاهدي گفت: فعاليت هايي كه در بحث فرهنگي اجرا مي شود بايد با حساب و كتاب و سنجيده باشد و نبايد دست به تصميم گيري هاي شتابزده زد، چرا كه اگر غير از اين صورت گيرد در مباحث فرهنگي با عقب گرد و چالش مواجه خواهيم شد، لذا برنامه هاي فرهنگي نيازمند زمان و نظام است.
وزير علوم در جمع معتكفين دانشگاه صنعتي اميركبير با بيان اين مطلب افزود: فعاليت هاي وزارت علوم در محورهاي آموزشي، پژوهشي، فناوري، ساختار دروني وزارت علوم و فرهنگي دنبال مي شود كه بحث هاي فرهنگي در رأس محورهاي فعاليت وزارت علوم قرار دارد.
وزير علوم حجم فعاليت هاي معاونت فرهنگي در دوره فعلي وزارت علوم را نسبت به حوزه هاي دانشجويي و آموزشي بيشتر توصيف كرد و اظهار داشت: وزارت علوم در حوزه هاي متعدد فرهنگي وارد شده است. برخي برنامه ها را به مرحله گذاشته و برخي هم هنوز در مرحله سياستگذاري قرار دارند، چرا كه برنامه هاي فرهنگي يك ساله و دو ساله جواب نمي دهد و نيازمند به زمان و نظام است.
زاهدي افزود: وزارت علوم به مباحث فرهنگي اهتمام دارد و دانشجويان نيز در مسائل اعتقادي پيشتاز هستند كه اين موجب انرژي بيشتر مسئولين مي شود تا زمينه برنامه هاي فرهنگي با حركت هاي پرتوان تر و با حساب و كتاب تري فراهم شود.
وزير علوم اضافه كرد: مطمئنا ما آدم هاي معصومي نيستيم كه مدعي بي عيب و نقص بودن آنچه كه انجام مي دهيم باشيم، ولي اگر گفتمان دو طرفه اي وجود داشت و فرصت مي شد كه چند ساعتي در خصوص آموزش عالي گفتگو شود يقين داشتم كه شما از اكثر فعاليت هاي جاري وزارت علوم حمايت مي كنيد كه البته وجود اختلاف نظر هم طبيعي است.
وي خاطرنشان كرد: ما نيازمند رهنمودهاي فرهنگي شما هستيم. ما خود را آدم هايي مي دانيم كه هيچ گونه مرزي با ديگران نداريم و خود را از شما مي دانيم لذا دست به دست هم دهيم و با مسئوليت بيشتر نسبت به آرمان شهدا فعاليت كنيم.
تأكيد سازمان سنجش بر انتخاب بومي توسط داوطلبان
مهر: انتخاب رشته به عنوان بخش مهمي از فرآيند ورود به دانشگاه است كه با دقت نظر و جمع بندي آگاهانه داوطلبان مي تواند پيام موفقيت را براي آنها به دنبال داشته باشد اما گروه هايي در روزهاي خاصي از سال كه خود را از آگاهان انتخاب رشته معرفي مي كنند موضوع انتخاب رشته را به بازاري داغ براي خود تبديل كرده اند. معاون سازمان سنجش آموزش كشور عقيده دارد: برخي از موسسات انتخاب رشته در اين ايام سوء استفاده مي كنند لذا داوطلبان بايد با افراد آگاه مشورت كنند.
عبدالرسول پورعباس در خصوص انتخاب رشته داوطلبان اظهار داشت: هيچ يك از موسساتي كه انتخاب رشته را براي داوطلبان تبليغ مي كنند تأييد يا رد نمي كنيم و اعتقاد بر اين است كه داوطلبان با توجه به اينكه امكان انتخاب ۱۰۰ رشته را دارند به تنهايي نيز مي توانند انتخاب رشته را با در نظر گرفتن علاقه و رتبه انجام دهند.
وي اضافه كرد: تغييري كه در سال جاري در تدوين دفترچه هاي راهنماي انتخاب رشته بوجود آمده اين است كه سه دفترچه تخصصي علوم رياضي، علوم انساني و علوم تجربي به طور جداگانه تهيه شده و مشخصات رشته هاي گروه زبان و هنر در انتهاي اين سه دفترچه آمده است. اين نوع نگارش دفترچه ها داوطلبان را براي انتخاب بهتر ياري مي رساند.رئيس سازمان سنجش اضافه كرد: مدت زمان انتخاب رشته و تحويل فرم ۱۰ روز پيش بيني شده است و داوطلبان مي توانند با مطالعه بيشتر به انتخاب رشته بپردازند.
حسين پوركاظمي - معاون سازمان سنجش نيز گفت: برخي از موسسات انتخاب رشته در اين ايام سوء استفاده مي كنند، لذا داوطلبان بايد با افراد آگاه مشورت كنند. در ابتداي هر دفترچه راهنماي انتخاب رشته، اطلاعاتي در زمينه ظرفيت پذيرش دانشجو در دوره هاي روزانه، شبانه، موسسات غيرانتفاعي و پيام نور در هر گروه ذكر شده است و داوطلبان با مطالعه دقيق دفترچه و توجه به ظرفيت ها به راحتي رتبه خود را با يك عمل ساده رياضي مي توانند جايگاه خود را مشخص كنند.
وي افزود: داوطلبان براي انتخاب رشته بايد به عواملي مانند علاقه به رشته انتخابي، شناخت دقيق رشته از هر لحاظ، شناخت دوره انتخابي، شناخت دانشگاه، وضعيت آينده شغلي رشته و دوري از خانواده و زندگي در خوابگاه ها توجه داشته باشند.
معاون سازمان سنجش اضافه كرد: بيشترين اخراجي هاي دانشگاه ها از ميان دانشجويان غير بومي است، چرا كه آنها در شرايط سخت، دوري از خانواده را نمي توانند تحمل كنند.
طراحي سؤالات آزمون دانشنامه
از اول شهريور آغاز مي شود
مهر: دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي گفت: طراحي سؤالات آزمون دانشنامه تخصصي و فوق تخصصي از اول شهريورماه جاري آغاز مي شود.
بهرام عين اللهي افزود: يكي از بزرگترين آزمون هاي سطح تخصصي و فوق تخصصي پزشكي كه از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برگزار مي شود آزمون دانشنامه يا بورد است كه به همين منظور گروه هاي طراحي سؤال كار خود را از ابتداي شهريورماه آغاز خواهند كرد.
وي با اشاره به تغييرات امتحان گواهينامه و بورد تخصصي(دانشنامه) در سال جاري گفت: بر اساس مقررات اين امتحان در يك زمان و با ۱۵۰ سؤال برگزار مي شود و براي قبولي در آزمون بورد(دانشنامه) كسب ۷۰ درصد نمره كتبي و براي قبولي در آزمون گواهينامه ۶۰ درصد نمره كتبي ضروري است.
عين اللهي افزود: دستياران تخصصي پزشكي كه امسال فارغ التحصيل مي شوند مي توانند براي هر دو آزمون گواهينامه و آزمون بورد تخصصي(دانشنامه) ثبت نام كنند. وي اظهار داشت: امتحانات گواهينامه و دانشنامه تخصصي سال جاري ۹ شهريور ماه به صورت متمركز در تهران برگزار مي شود.
يك نفر از هر ۳ كنكوري،در دانشگاهها پذيرفته مي شود
ايسنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري همزمان با آغاز توزيع كارنامه داوطلبان، ظرفيت هاي پذيرش در كنكور سراسري ۱۳۸۵ دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور را اعلام كرد.
حسن خالقي با بيان اينكه در كنكور امسال از هر ۳ نفر، يكي قبول مي شود، گفت: در كنكور امسال بيش از ۱۰۰ هزار نفر در دوره هاي روزانه و شبانه دانشگاه هاي دولتي، بيش از ۲۰۰ هزار نفر در دانشگاه پيام نور و حدود ۱۰۰ هزار نفر در دانشگاه هاي غيرانتفاعي پذيرفته مي شوند.
وي اظهار كرد: در مجموع بيش از ۴۰۰ هزار نفر امسال در كنكور سراسري پذيرفته و وارد دانشگاه ها مي شوند.
رشد ۹۰ درصدي ظرفيت دانشگاه پيام نور
همچنين پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور نيز با اشاره به ظرفيت دوره هاي آموزشي دانشگاه ها،  خاطرنشان كرد: دوره هاي روزانه دانشگاه ها كه در سال جاري ۷۰ هزار دانشجو مي پذيرد، نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزايش ظرفيت داشته است و طي آن دانشجوي دوره هاي روزانه مي تواند بدون پرداختن شهريه از كليه امكانات دانشگاه استفاده كند.
وي با اشاره به دوره هاي شبانه، اظهار كرد: ظرفيت دوره هاي شبانه در سال جاري ۳۰ هزار نفر است كه نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.
وي با بيان اينكه ظرفيت دانشگاه هاي غيرانتفاعي به شدت افزايش يافته است، گفت: ظرفيت دانشگاه هاي غيرانتفاعي در سال جاري ۵۸ درصد افزايش يافته است.
پوركاظمي در خاتمه افزود: در دوره هاي نيمه حضوري كه بيشترين تعداد دانشجو در اين دوره ها توسط دانشگاه پيام نور جذب مي شود،  ۲۰۱ هزار و ۲۴۰ نفر در سال جاري پذيرش مي شود كه از افزايش حدود ۹۰ درصدي برخوردار بوده است و داوطلب بايد بداند كه از آنجا كه تحصيل در اين دوره ها تقريبا به صورت خودآموزي است، فارغ التحصيلان از توانمندي بالايي برخوردارند.

سهم آي اي در جستجوگر هاي وب كاهش يافت
010647.jpg
گروه علمي فرهنگي- نتايج مطالعات نشان مي دهد كه مايكروسافت همچنان در زمينه بازار جهاني جستجوگر وب عملكرد ضعيفي دارد و طي۲۱ ماه منتهي به ماه مارس۲۰۰۶ با كاهش ۶/۸ درصدي سهم خود در بازار جهاني جستجوگر وب مواجه شد.
اگرچه مايكروسافت همچنان رتبه نخست را در زمينه جستجوگر وب دارد، اما طي  ۲۱ ماه گذشته نتوانسته است موفقيت چشمگيري را در اين زمينه به دست آورد.
اين در حالي است كه فايرفاكس توانسته است سهم خود را در اين بازار  ۲۸/۲ درصد افزايش داده و بيش از پيش به مايكروسافت نزديك شود.
اين گزارش همچنين حاكي است كه نسخه  ۸ Netscape تنها  ۸۹/۴ درصد بازار جستجوگر وب را در اختيار دارد.
هم اكنون  ۵۲/۹۷ درصد از كل بازار گشايش گر وب در اختيار چهار بروزر شامل، اينترنت اكسپلورر مايكروسافت، ۷۸/۷۵درصد، فايرفاكس  ۷۱/۱۳درصد، نت اسكيپ  ۹۸/۴ درصد و AOL نيز ۹۵/۲ درصد قرار دارد.

گوگل مانع ورود به سايت هاي خطرناك مي شود
010644.jpg
گروه علمي فرهنگي- گوگل ويژگي جديدي را به موتور جستجوي اينترنتي خود افزوده كه بر اساس آن هنگامي كه كاربران در فهرست نتايج جستجوي يك كليد واژه روي لينك هاي ناشناس و خطرناك كليك كنند، گوگل به آنها در مورد احتمال ناامن بودن وب سايت هشدار مي دهد.
به گزارش پي سي ورلد، ويژگي جديد از روز جمعه به موتور جستجوي گوگل افزوده شده است كه هنگام كليك كردن كاربر روي هر لينك نامطمئني كه در لابه لاي نتايج جستجو ارائه شده، به كاربر در مورد نامطمئن بودن آن سايت هشدار داده و به وي اختيار مي دهد بدون بازكردن وب سايت مذكور به صفحه نتايج جستجو بازگشته و يا درصورت تمايل وب سايت نامطمئن را مشاهده كند.
گوگل براي شناسايي وب سايت هاي غيرمطمئن از اطلاعات ارائه شده توسط گروه مستقلي موسوم به استاپ بدور (Stop Baware Coalition) استفاده مي كند.
گروه استاپ بدور به سرپرستي محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه آكسفورد و با حمايت شركت هاي گوگل، سان مايكروسيستمز و لناوو براي شناسايي وب سايت هاي خطرناك در اينترنت فعاليت مي كند.

آموزش و پرورش
مسابقات هنرهاي دستي و تجسمي دانش آموزان
010650.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: بيست و چهارمين دوره جشنواره هنرهاي دستي و تجسمي دانش آموزان سراسر كشور با هدف تقويت  انگيزه و افزايش مهارت دانش آموزان دوره تحصيلي متوسطه و ارتقاي سطح آگاهي از هنرهاي مذهبي، هويت ملي، بومي، محلي و سنتي آنان از بيستم تا بيست و سوم مرداد ماه جاري در مشهد مقدس برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، معصومي، دبير بيست و چهارمين دوره مسابقات هنرهاي دستي و تجسمي دانش آموزان سراسر كشور با اعلام اين مطلب گفت: اين دوره از مسابقات تحت عنوان «سال مشاركت عمومي و همبستگي ملي»، در بين ۳۱ استان، سازمان آموزش و پرورش استثنايي و آموزش و پرورش عشايري در ۲۸گرايش  هنرهاي تجسمي و ۱۷ گرايش هنرهاي دستي برگزار مي شود.
وي افزود: در اين دوره حدود ۶ هزار و ۷۰۰ اثر هنرهاي دستي و تجسمي همراه آثار تحقيقي دانش آموزان منتخب استان ها به دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره معاونت فرهنگي و هنري آموزش و پرورش فرستاده شد كه پس از بررسي آثار، در نهايت ۲۵۰ اثر هنرهاي دستي و تجسمي و رايانه اي دختران و پسران و ۴۰ اثر تحقيقي منتخب و در مجموع ۲۹۰ دانش آموز به عنوان نفرات برگزيده گرايش هاي مختلف به مرحله كشوري معرفي شدند.
دبير جشنواره هنرهاي دستي و تجسمي دانش آموزان، حفظ ميراث فرهنگي گذشتگان، كشف و پرورش خلاقيت هاي هنري و فطري نهفته در دانش آموزان هنرمند سطح كشور را از ديگر اهداف مهم اين جشنواره برشمرد و اظهار داشت:  بايد تلاش كنيم تا ضمن غني سازي اوقات فراغت و طرح ملي خوداشتغالي بتوانيم نسل امروز را با هنر ناب آشنا كنيم و به ترويج و گسترش هنرهاي ايراني و اسلامي بپردازيم تا آينده سازان اين مرز و بوم بتوانند به خلق آثار هنري روي آورند.
معصومي اضافه كرد: در اين جشنواره، نمايشگاهي از كليه آثار برگزيده اين مرحله داير خواهد شد. همچنين كلاس هاي آموزش هنرهاي دستي، گرافيك، طراحي، نقاشي و نقاشي ايراني، خوشنويسي و عكاسي برگزار مي شود.
بلاتكليفي۴۰ هزار معلم حق التدريسي
مهر: كارشناس امور استخدامي آموزش و پرورش اعلام كرد: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار معلم حق التدريس بلاتكليف در سراسر كشور منتظر پاسخ سازمان مديريت و برنامه ريزي هستند.
حسن كاظمي درباره پيگيري هاي انجام شده امور اداري آموزش و پرورش در خصوص معلمان حق التدريس ادامه داد: بر اساس قانون مصوب ۷/۷/۸۳ مجلس كه ۴۰ هزار مجوز استخدامي به آموزش و پرورش داده شد، از اين تعداد هزار نفر مربوط به آموزشياران نهضت با اولويت سابقه كار، هزار نفر مربوط به مربيان مهد كودك و پيش دبستاني و ۳۸ هزار نفر مربوط به ساير معلمان حق التدريسي بود كه به ترتيب حداقل ۴ سال سابقه كار داشتند و بدون آزمون استخدام شدند.
وي گفت: گروه ديگري از معلمان حق التدريس با ۳ سال سابقه، با كارنامه آزمون ادواري و تعدادي بدون آزمون و با در دست داشتن كارنامه آزمون ادواري و حدود ۱۰هزار نفر كه شامل بند ۳ سال سابقه كار بودند، در آزمون شركت نكردند و با اين حساب حدود ۲هزار نفر باقي ماندند كه با اختصاص رديف به استان ها، ۲ هزار نفر پذيرفته شدند كه همگي به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.
كارشناس امور استخدامي وزارت آموزش و پرورش در خصوص نامه رئيس جمهوري به سازمان مديريت و برنامه ريزي كه خرداد امسال صورت گرفته، افزود: هنور پاسخي دريافت نكرده ايم اما با اين حال پيگير موضوع هستيم.
وي با اشاره به تعدادي از مربيان مهد استخدام نشده در آموزش و پرورش، گفت: بر اساس اجازه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مبني بر استخدام مابقي مربيان مهد كه بر اساس قانون ذكرشده استخدام نشده اند، ظرف ۲ سال و بر مبناي رديف هاي اختصاص داده شده، به استخدام حدود ۷۰۰ نفر از معلمان مرد كه شروع اشتغال آنان قبل از ۷۵ باشد، همه به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد و مابقي بر اساس رديف هايي كه خواهيم گرفت ، طي سال آينده به استخدام آموزش و پرورش در مي آيند.
بهره مندي معلمان از ۱۰۰ نمره توانمندسازي
مهر: مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: معلمان سراسر كشور در سال تحصيلي جديد بدون آزمون، از ۱۰۰ نمره مربوط به توانمندسازي در ارتقاي شغلي بهره مند خواهند شد.
عليرضا براتيان در مورد جديدترين بخشنامه هاي ارتقاي شغلي معلمان افزود: عامل حفظ و ارتقاء توانمندسازي فردي، ۲۷۰ نمره دارد كه بايد هر معلم در طول ۷ سال اين نمره را كسب نمايد.
وي ادامه داد: در سال ،۸۳ يعني اولين سال اجراي اين طرح، ۶۰ نمره بدون آزمون به همه معلمان اضافه شد و طي سال گذشته كه سال دوم طرح بود، نه آزموني گرفته شد و نه امتيازي به معلمان داده شد كه اين امر نارضايتي هايي در فرهنگيان به وجود آورد. مشاور وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: امسال برآورد كرديم كه اگر قرار باشد آزموني گرفته شود، نه زماني در اختيار داريم و نه قادر به پرداخت بودجه تامين شده هستيم. بنابراين مصوب شد امسال بدون آزمون به همه معلمان ۱۰۰ نمره داده شود.وي ادامه داد: با اين احتساب و با اضافه كردن ۱۰۰ نمره امسال به اضافه ۶۰ نمره قبلي، دغدغه معلمان از كسب اين امتياز كاهش خواهد يافت.
براتيان درباره بند ديگري كه مصوب شد، گفت: بر اساس اعلام سازمان مديريت و برنامه ريزي، در بند كيفيت خدمات آموزشي و پرورشي، قرار بود نمره از ۳۰۰ به ۲۰۰ كاهش يابد و اين ۱۰۰ نمره در عوامل ديگر پخش شود.
مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش افزود: اما با توجه به آمارهاي به دست آمده، اين امر باعث مي شد كه ۳۰۰ هزار نفر از معلمان از نمره ۶۰۰ به ۵۵۰ برسند و اين تعداد از افراد، پشت درهاي ارتقاي شغلي قرار بگيرند كه اين موضوع در ابتداي مهر به موجي عظيم و نا به حق تبديل مي شد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |