پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
به علت ناكامي در جنگ با حزب الله
فرمانده عمليات زميني اسرائيل بركنار شد
گروه بين الملل- طي چهار هفته پس از آغاز تجاوز اسرائيل به لبنان دومين بحران بزرگ در ارتش اين رژيم به وقوع پيوست.
ديروز سران نظامي اسرائيل مجبور شدند در پي ناكامي در حملات زميني به لبنان اودي آدم فرمانده منطقه شمالي ارتش اين رژيم را كه مسئول مقابله با چريك هاي حزب الله بود خلع كنند.
در پي اين حادثه كه مثل يك بمب خبري در جهان اسرائيل منفجر شد، دان حالوتس  رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل موشه كيبلنسي معاون خود را به جاي وي منصوب كرد.
رسانه هاي اسرائيلي اعلام داشتند كه اودي آدم مرد ميدان نبرد با حزب الله نبود.
آنان نوشتند كه آدم در واقع قرباني شكست هاي بزرگ سه تيپ عملياتي اسرائيل در بنت الجيبل است.
در نبرد حزب الله با اسرائيلي ها دهها تانك مركاواي اسرائيلي كه ستون فقرات ارتش تل آويو است نابود شدند و جالب آنكه نيروهاي حزب الله بدون هيچ تلاش خاصي اين تانك ها را شكار كردند.
از اين روي در شرايطي كه اسرائيلي ها چاره اي جز تداوم عمليات زميني خود ندارند، مجبور شدند فرمانده منطقه را عوض كنند.
افكار عمومي اسرائيل از مدتها پيش منتقد اودي آدم بودند. مردم سرزمينهاي اشغالي وي را به دليل ناتواني در عمليات و نيز توسعه دادن به جنگ زميني مقصر مي دانستند. كارشناسان اسرائيلي معتقدند اين تغيير ضروري در هر حال به نفع حزب الله است و انگيزه آنها را بالا مي برد.
در اين خصوص زف شيفط كارشناس ارشد سابق نظامي در اسرائيل به هاآرتض گفت: اين تغييرات نشان دهنده مشكلات جدي در تصميم گيري هاي رؤساي ارتش است.
پيش تر شايعه شده بود كه قرار است ژنرال گبي اشكنزي كه تا سال پيش فرمانده ستاد فرماندهي شمال اسرائيل را بر عهده داشت جايگزين اودي آدم شود چرا كه وي از جمله افرادي است كه گفته مي شود اشراف كامل بر جنوب لبنان و رفتارهاي نظامي حزب الله دارد.
اما بر اثر شدت مقاومت حزب الله ديروز رئيس ستاد ارتش اسرائيل ژنرال موشه كپليسكي را كه فرمانده سابق تيپ پياده مخصوص گولاني است به جانشيني آدم برگزيد.
در تاريخ اسرائيل اين دومين بار است كه چنين تغيير بزرگي در هنگامه نبرد به وقوع مي پيوندد.
پيش تر در سال ۱۹۷۳ و در جنگ با مصر در جبهه جنوب چنين درگيري  در ارتش اسرائيل به وجود  آمد.
به گفته كارشناسان اسرائيلي تغيير آدم اگر چه تعجب كسي را بر نيانگيخت اما ضربه مديريتي بزرگي براي نيروهاي ارتش اسرائيل بود و شايد به همين دليل است كه ران حالوتس  فرمانده ستاد ارتش اسرائيل چند روزي است كه در رسانه ها ظاهر نمي شود.
از اين تغيير به عنوان دومين بحران بزرگ در ارتش اسرائيل پس از چهار هفته از تجاوز به لبنان نام مي برند. بحران اول از اوايل اولين هفته حمله به لبنان و در شكاف بين مقامات نظامي اين رژيم براي تصميم گيري نسبت به حمله زميني به لبنان و نحوه رويارويي با مقاومت لبنان شكل گرفت كه بحث هاي تندي را در محافل سياسي و نظامي اسرائيل به همراه داشت.

شيراك بر نقش ايران تأكيد كرد
ايرنا: ژاك  شيراك  رئيس  جمهوري  فرانسه  روز چهارشنبه  طي  سخناني  با اشاره  به  اوضاع  لبنان ، نقش  ايران  را در بازگشت  صلح  به  خاورميانه  تعيين كننده  خواند.
شيراك  بعد از نشست  اضطراري  خود با نخست  وزير و وزيران  خارجه  و دفاع  فرانسه  در شهر تولون  اين  كشور كه  براي  بررسي  آخرين  وضعيت  اوضاع  لبنان  و موضوع  قطعنامه  پيشنهادي  پاريس  به  شوراي  امنيت  برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگاران ، ايران  را به  عنوان  يك  قدرت  مهم  منطقه  خطاب  كرد و گفت : كاملاً مشروع  است  كه  اين  كشور در خصوص  اوضاع  منطقه  مورد مشورت  قرار گيرد و با تهران  در اين  خصوص  در ارتباط باشيم .

درپي مقاومت پايدار حزب الله و كشته و زخمي شدن دهها اسرائيلي
بنت جبيل به حماسه جديد مسلمانان تبديل شد
در نبرد رويارو با حزب الله سربازان اسرائيلي توان خود را از دست دادند
010761.jpg
گروه بين الملل- در آغاز تجاوز اسرائيل به لبنان عمير پرتيس وزير دفاع اسرائيل گفت: حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان بايد نام من را به خاطر بسپارد.
اما مقاومت پايدار نيروهاي لبناني به ويژه در رويارويي با سربازان اسرائيلي در مناطق مرزي سرنوشت جنگ را به گونه اي رقم زد كه اين بار پرتيس بايد براي هميشه خاطره مقاومت لبنان و حماسه بيت الجبيل، تل الفحاس و عتياشعب را با خود به همراه داشته باشد.
بيت الجبيل امروز سمبل مقاومت اسلامي در برابر اسرائيل است. اين منطقه مروري بر تاريخ نبردهاي كشورهاي عربي و اسلامي با رژيم تل آويو است. بيت الجبيل و پس از آن ميس الجبيل و تل النحاس، درس تاكتيك هاي مدرن حزب الله در مواجهه با ارتش كاملاً مجهز اسرائيل است.
نظاميان اسرائيلي در گفتگوي خود با رسانه هاي تل آويو بارها اظهار داشته اند كه حضور در اين منطقه يعني اوج وحشت.
يكي از فرماندهان ارشد ارتش اسرائيل چند روز پيش اعتراف كرد كه ما در مناطق مرزي ظاهراً در نبرد رويارو با نيروهاي حزب الله هستيم. اما واقعيت اين است كه ما آنها را نمي بينيم ولي آنها هميشه ما را زير نظر دارند.
حماسه بنت الجبيل، ارتش اسرائيل را وادار كرد تا فرمانده عمليات نظامي خود را در جنگ با حزب الله خلع كند.
تنها در نبردهاي ديروز در مناطق مرزي ۶ سرباز اسرائيلي كشته شدند. آنان بر اثر كمين نيروهاي مقاومت حزب الله در تل النحاس، ميس  الجبيل و بيت الجبيل به قتل رسيدند. در اين نبرد به گفته منابع اسرائيلي ۱۵ سرباز و طبق اعلام منابع مستقل افزون بر ۴۰ سرباز اسرائيلي مجروح شدند. در همين روز ده تانك مركاواي اسرائيلي كه از آن به عنوان عروس تجهيزات نظامي اسرائيل نام مي برند منهدم شدند. خبرهاي ديگر حاكي از آن است كه در نبرد منطقه القنطره نيز ده سرباز اسرائيلي كشته شدند. مقامات تل آويو حاضر نيستند در خصوص اين اخبار واكنش نشان دهند.به موازات افزايش تلفات سربازان اسرائيلي ديروز روزنامه هاآرتص نوشت كابينه اسرائيل هنوز نتوانسته است در خصوص پيشنهاد گسترش تهاجم زميني به جنوب لبنان به نتيجه برسد چرا كه بيم آن مي رود كه چنين تصميمي موجب افزايش بيش از پيش تلفات سربازان رژيم اسرائيل گردد.
اسرائيلي ها در آرزوي آن هستند كه تا رودخانه ليتاني پيشروي كنند و به اين ترتيب هم از منابع آب اين منطقه بهره بگيرند و هم در شرايطي كه مجبور شدند بلندي هاي جولان را پس دهند منطقه اي مهم از لبنان را در اختيار داشته باشند. از سوي ديگر آنان با توجه به اينكه نتوانسته اند با بمبارانهاي خود حزب الله را به زانو درآورند اميدوارند دست كم بخشي از شهرهاي لبنان را تصرف كنند تا مانع از شليك موشك هاي لبناني به سرزمين هاي اشغالي شوند.
به همين دليل بود كه پس از ناكامي هاي اخير مجبور شدند فرمانده منطقه شمالي ارتش را از كار بركنار كرده و به جاي اودي آرام كه او را عامل شكست سه تيپ عمليات ويژه خود در بيت الجبيل مي دانند فرمانده سابق تيپ گولاني را جانشين او كنند.
شليك ۳۵۰ موشك به سرزمين هاي اشغالي
در همين حال نيروهاي حزب الله ديروز بار ديگر شهرهاي مختلف اسرائيل را زير آتش موشك هاي خود گرفتند. مهمترين اين حملات، شليك موشك به شهر بيسان در عمق ۶۸ كيلومتري اسرائيل بود. اين حمله بار ديگر هشداري بود به ساكنان تل آويو كه هر لحظه در انتظار فرود موشك ها باشند. ديروز حزب الله ۳۵۰ موشك به ۳۱ هدف نظامي و ۳۰ شهرك اسرائيلي شليك كرد.
تك تيراندازان روس
روزنامه يديعوت آحارنوت ديروز نوشت سربازان اسرائيلي كه قدرت مقابله با چريك هاي حزب الله را ندارند دست  به دامان تك تيراندازان حرفه اي روس شده اند. به گزارش اين روزنامه چاپ تل آويو اين تك تيراندازان به منطقه بنت الجبيل اعزام شده اند و هدف آنها شكار چريك هاي حزب الله است.

تشديد اختلافها در تدوين پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت
گروه بين الملل - پيش نويس كنوني قطعنامه شوراي امنيت كه توسط آمريكا و فرانسه تهيه شده و ادامه جنگ تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي در لبنان،  شرايط را پيچيده كرده است. در پيش نويس نهايي توقف كامل درگيريها مطرح شده اما به رژيم صهيونيستي اجازه اقدام دفاعي داده شده است و از سويي نيز هيچ اشاره اي به خروج ۱۰ هزار نيروي اين رژيم از جنوب لبنان نشده است.
دولت لبنان با مخالفت شديد با اين پيش نويس، براين نكته تاكيد كرده است كه هر گونه قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل بايد به آتش بس فوري و فراگير و همچنين خروج نيروهاي اسرائيلي از خاك لبنان به نسبت خط آبي كه از سوي سازمان ملل بين لبنان و اسرائيل ترسيم شده، اشاره شده باشد.
دولت لبنان پيشنهاد كرده است ارتش لبنان به استعداد ۱۵ هزار سرباز پس از خروج نيروهاي اسرائيلي در جنوب لبنان مستقر شوند،  اما آمريكا با اين پيشنهاد مخالفت مي كند.
در پيش نويس قطعنامه از يك طرف آمريكا و فرانسه با هم اختلاف دارند و از طرف ديگر لبنان، اتحاديه عرب، روسيه و چين نيز پيش نويس مزبور را نمي پذيرند.
روسيه معتقد است به رغم اختلاف نظرها، اقدامي بايد صورت گيرد و قطعنامه اي موقت و فوري تصويب شود.
توني بلر نخست وزير انگليس گفته است عقب نشيني نيروهاي اسرائيلي در قطعنامه دوم قابل پيش بيني است. اما روشن است كسي به بلر اعتماد ندارد.
هيأت ديپلماتيك عرب مركب از دبيركل اتحاديه عرب و نمايندگان كنفرانس وزراي خارجه اتحاديه عرب كه اخيرا در بيروت تشكيل شده براي رايزني و كمك به لبنان به نيويورك سفر كرده اند، نماينده قطر در نيويورك پس از غلبه نگراني از تامين منافع آمريكا و اسرائيل بر كشته و مجروح شدن مردم بي گناه لبنان گفت: تأسف آور است كه شوراي امنيت در برخورد با وقايع تاسف باري كه در لبنان مي گذرد، بي خاصيت و عاجز و درمانده برخورد مي كند و دست به هيچ اقدامي براي توقف حمام خوني كه همه روزه براي مردم بي دفاع پيش مي آيد، نمي زند.
از منظر روسيه نيز، مسكو به هر قطعنامه اي كه خواست لبنان را برآورده نكند رأي نخواهد داد.

درگذشت رهبر سابق حزب نهضت اسلامي تاجيكستان
عبدالله نوري رهبر سابق حزب نهضت اسلامي تاجيكستان درگذشت.
نوري در زمان شوروي سابق به دليل گرايش هاي ملي و مذهبي سالها در زندان به سر  برد.
وي پس از فروپاشي شوروي، حزب نهضت بين الملل تاجيكستان را تأسيس كرد. نوري با رهبري اين حزب نقش تعيين كننده اي در برقراري صلح و ثبات در تاجيكستان داشت و به واسطه تلاش هاي وي در سال ۱۹۹۶ پيمان صلح بين دولت تاجيكستان و اسلامگرايان اين كشور كه ايران نيز در آن نقش مؤثري داشت امضا شد.

ديدگاه
نبرد ليتاني
اسرائيل مي گويد حمله زميني اين رژيم به لبنان نوعي دفاع از خود در برابر تهديد حزب الله است و قصد دارد در ادامه اين حمله، نوعي منطقه حايل امنيتي در مرز ايجاد كند. اما با گسترده شدن برنامه و هدف نظاميان اسرائيلي در تبديل كردن باريكه اي از منطقه حايل به منطقه اي چندين كيلومتري در عمق خاك لبنان و گسترده شدن آن به رود ليتاني در لبنان، انگيزه هاي حقيقي اسرائيل در حال آشكار شدن است.
هدف از اين حمله نظامي ضميمه كردن بخشي از لبنان به بهانه ايجاد منطقه حائل است.
بعد از جنگ شش روزه، اسرائيل مزارع شبعا را به خاك خود ضميمه كرد. البته دولت لبنان همچنان تاكيد دارد كه اين منطقه ۲۵ كيلومتري بخشي از خاك لبنان است. اكنون ارتش اسرائيل در حال وارد شدن به منطقه رودخانه ليتاني در جنوب به بهانه اشغال موقت است.
نظاميان اسرائيلي مي گويند قصد ندارند بيش از ۷۰ كيلومتر در شمال مرز وارد شوند. اما همين مقدار پيشروي هم تل آويو را در موضع كنترل هدايت رود ليتاني قرار مي دهد. اين روياي قديمي اسرائيلي هاست و وايزمن در سال ۱۹۱۹ گفته بود «اين رود براي آينده وطن يهود، حياتي است».
دسترسي به رود ليتاني به معناي افزايش سالانه منابع آبي اسرائيل به ميزان ۸۰۰ ميليون متر مكعب است. در اين شرايط اسرائيل در موقعيت معامله با سوريه بر سر بلندي هاي جولان قرار مي گيرد.
اسرائيل اعلاميه هايي را در سراسر جنوب لبنان پخش كرده و در آن به غيرنظاميان هشدار داده است كه منطقه را ترك كنند؛ چرا كه در غير اين صورت مسئوليت جانشان با خودشان است. به اين ترتيب، عمليات اسرائيل مهاجرت دسته جمعي را به همراه خواهد داشت.
در اين شرايط، پرسش جدي آن است كه آيا جامعه جهاني چنين تغيير نقشه اي را از سوي اسرائيل مي پذيرد؟ تمايلات ژئواستراتژيك و نياز اسرائيل به آب جنوب لبنان در كنار سكوت پيچيده آمريكا در مقابل اقدامات اشغالگرانه اسرائيل حكايت از آن دارد كه تل آويو مي تواند علي رغم انتقادهاي بين المللي، منطقه اي از جنوب لبنان را به خاك خود ضميمه كند. پيشروي نيروهاي اسرائيلي در منطقه ليتاني به شكل حضور مستقيم نيرو نيست. نيروهاي زميني اكنون فاصله زيادي از رود ليتاني دارند و از سه جبهه در غرب، مركز و شرق در حال پيشروي هستند.
در منطقه مركزي نيروها بايد كنترل روستاهاي يارون و روماي در جنوب بنت جبيل را به دست بگيرند؛ در شرق هم بايد چند روستا را پشت سر بگذارند. در بخش غربي هم نيروهاي اسرائيلي بعد از يارين و آلاما چاب پيشروي مي كنند.
عمليات نيروهاي اسرائيلي با مقاومت حزب الله به كندي پيش مي رود. براي دسترسي به ليتاني، اسرائيلي  ها بايد ۲۵ كيلومتر را پاكسازي كنند. بعضي پيش بيني ها حاكي از آن است كه اين عمليات تا چند روز ديگر طول مي كشد. اين مدت همان فرصتي است كه وزير دفاع اسرائيل از كاندوليزا رايس براي پايان دادن به جنگ خواسته است. اين عمليات با دشواري هاي جدي روبه روست؛ اول اين كه حزب الله فعلاً عمليات خود را متوقف كرده تا اسرائيل درباره گام بعدي اين جنبش به ترديد بيفتد. اكنون اسرائيل نمي تواند به روشني بگويد چه تعداد موشك و چه ميزان تسليحات براي حزب الله باقي مانده است؛ با وجود اين حزب الله هنوز قدرت خود را حفظ كرده است. حتي وقتي اسرائيل به ليتاني برسد، شرايط براي نظاميان اين رژيم بسيار دشوارتر و خطرناك تر از قبل خواهد بود.
اگر چنين شود، روند شرايط را بايد اين گونه تعريف كرد: اسرائيل عمداً حزب الله را تحريك كرده تا وارد عمل شود. چنين دام پراكني از سوي اسرائيل در فضاي خلأ استراتژيك صورت نمي  گيرد.
اسرائيلي ها از همان ابتدا اداي مبارزان بي ميل و اجبار شده را درآوردند و با تأخير نيروهايشان را وادار جنوب لبنان كردند.
اسرائيل اكنون براي تحقق آنچه سالها امثال گورين و هرتزل آرزويش را داشتند، توجيه امنيتي دارد.
آسياتايمز- اوت ۲۰۰۶

رايس: توان حزب الله بيش از تصور ما بوده است
ايرنا: كاندوليزا رايس  وزير خارجه  آمريكا در مصاحبه  با يك  هفته نامه  آمريكايي با اعتراف  به اينكه  توان  حزب الله  بيش  از تصور ما بوده ، مدعي  شد واشنگتن نيز همچون  ديگر كشورها خواستار آتش  بس  در منطقه  است .
رايس  در گفت  و گو با خبرنگاران  تايم  گفت : اسرائيلي ها علنا گفته اند كه  نمي خواهند اين  جنگ  را گسترش  دهند و من  نيز به  حرف  آنها اعتماد مي كنم . وي  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  آيا طرحي  براي  دستيابي  به  توافق  براي  مبادله  اسرا وجود دارد؟ گفت : بسياري  از گروه هاي  بين المللي  از جمله  گروه  هشت  خواستار آزادي  بي قيد و شرط دوسرباز اسرائيلي  است  كه  توسط حماس ربوده  شده  است .
همه  نيز بر اين  مساله  واقف  هستند كه  در مورد زندانيان لبناني  نيز مساله اي  وجود دارد ولي  در ديپلماسي  هيچ  تفكري  مبني  بر تبادل اسرا وجود ندارد.
خبرنگاران  تايم ، از رايس  پرسيدند: بسياري  از تحليلگران  معتقدند آمريكا و اسرائيل  نسبت  به  توان  حزب الله  حيرت  زده  شده اند.
آيا اين  به  معناي  شكست  اطلاعاتي  است ؟ رايس  پاسخ  داد: توانايي هاي  حزب  الله  بسيار بيشتر از چيزي  بود كه  همه  تصور مي كردند زيرا آنها طي  ۱۰ سال  گذشته  از زمان  آتش  بس  براي  تقويت  خود استفاده  كرده اند.

آمريكا براي  پيدايش    تحول  در كوبا آماده  مي شود
ايرنا: سخنگوي  كاخ  سفيد اعلام  كرد، آمريكا براي  پيدايش هرگونه  تغيير و تحول  سياسي  بزرگ  در كوبا خود را آماده  مي كند، اما در عين حال  تاكيد كرد، اين  تغيير همچنان  در چارچوب  فرضيه  مطرح  است .
فيدل  كاسترو رهبر كوبا سه شنبه  گذشته  تحت  عمل  جراحي  قرار گرفت .
وي  به علت  بيماري  و ناتواني  از اداره  امور كشور، اختيارات  را موقتا به  برادرش  رائول  واگذار كرد. از سال  ۱۹۵۹ كه  كاسترو زمام  قدرت  را در كوبا در دست  گرفت ، اين  نخستين بار است  كه  اختيارات  و وظايف  دولتي  خود را به  فردي  ديگر واگذار مي كند. رائول  كاسترو برادر ۷۵ ساله  فيدل  كه  سابقا وزير دفاع  بوده  از مدت ها پيش  به عنوان  جانشين  كاسترو تعيين  شده  است .
براساس آخرين گزارش ها فيدل كاسترو دوران نقاهت را مي گذراند و قرار است در آينده نزديك بار ديگر در صحنه سياسي كوبا حاضر شود.

سفير رژيم  صهيونيستي  در وين  به 
وزارت  خارجه  اتريش  فراخوانده  شد
ايرنا: سفير رژيم  صهيونيستي  در وين  ديروز براي  دومين  بار در ماه  جاري به  وزارت  خارجه  اتريش  فراخوانده  شد.
اوروزلا پلاسنيك  وزير خارجه  اتريش  در ديدار خود با سفير رژيم  صهيونيستي از دستگيري  رئيس  مجلس  فلسطين  توسط ارتش  اين  رژيم  انتقاد كرد.
نظاميان  رژيم  صهيونيستي  نيمه  شب  شنبه  عزيز الدويك  رئيس  مجلس  فلسطين را از منزلش  در كرانه  باختري  ربودند.
به گزارش  روزنامه  استاندارد، پلاسنيك  در اين ديدار به  انتخابات  دمكراتيك در فلسطين  اشاره  كرد و اسرائيل  را به  تناسب  در واكنشهايش  نسبت  به  فلسطيني ها فراخواند.
اين  اقدام  ارتش  اسرائيل  تاكنون  از سوي  بسياري  از كشورها و نيز مجالس آنان  محكوم  شده  است .

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |