پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
آيين نامه مجلس خبرگان براي همه لازم الاجراست
ايسنا: عضو حقوقدان شوراي نگهبان تأكيد كرد كه آنچه مطرح شده است بحث اصلاحاتي در آيين نامه موجود انتخابات خبرگان است نه تبديل آيين نامه خبرگان به آيين نامه نظارت.
محسن اسماعيلي درباره تبديل آيين نامه اجرايي انتخابات خبرگان به آيين نامه نظارت از سوي شوراي نگهبان كه اخيراً مطرح شده بود، گفت: انتخابات مجلس خبرگان يك آيين نامه دارد كه مجلس آن را تصويب كرده و طبق قانون اساسي حكم قانون را دارد و براي همه از جمله شوراي نگهبان و وزارت كشور لازم الاجراست.

در تجمع روز گذشته ده تشكل دانشجويي مطرح شد
ملت هاي مسلمان از هيچ كمكي به حزب الله دريغ نورزند
آمادگي دانشجويان براي پيوستن به صفوف حزب الله
تجمع اعتراض آميز جمعي از بسيجيان به دعوت سازمان بسيج دانشجويي در اعتراض به جنايات وحشيانه رژيم صهيونيستي در لبنان، صبح روز دوشنبه گذشته در ميدان فلسطين برگزار شد.
در پايان اين تجمع طي قطعنامه اي شركت كنندگان ضمن محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي و مواضع برخي از حكام همسو با آمريكا اعلام كردند: از همه ملتهاي مسلمان به ويژه ملتهايي كه دولتهاي آنان در صف خيانت آشكار به امت اسلامي ايستاده اند مي خواهيم براي نجات ملتهاي قهرمان فلسطيني و لبناني از هيچ كمكي دريغ نورزند.
010767.jpg
گروه سياسي - تجمع بزرگ ده تشكل مهم دانشجويي در دفاع از مقاومت مردم لبنان و فلسطين، روز گذشته مقابل سردر اصلي دانشگاه تهران برگزار شد.
در اين تجمع كه اعضاي بسيج دانشجويي، دفتر تحكيم وحدت، اتحاديه انجمن اسلامي دانشجويان مستقل، جامعه اسلامي دانشجويان، سازمان اسلامي دانشجويان ايران، جنبش عدالتخواه دانشجويي، مجمع تشكل هاي اسلامي، اتحاديه تشكل هاي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي، مجمع صنفي نشريات دانشجويي، جنبش اعتدال اسلامي تشكل هاي دانشجويي شناخته شده دانشگاه هاي كشور، حضور داشتند، دانشجويان در حركتي خودجوش، جنايات اسرائيل و قطعنامه شوراي امنيت درباره پرونده هسته اي ايران را محكوم كردند.
علي خضريان عضو شوراي مركزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي مستقل دانشگاه ها، مهدي واحدي عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران، محمدباقر خرمشاد معاون فرهنگي وزير علوم، محمد بياتيان عضو شوراي مركزي طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت از جمله سخنرانان روز گذشته اين تجمع بودند. فضاي بوجود آمده در اين تجمع در حدي بود كه معتكفين در دانشگاه تهران نيز به دليل اهميت اين امر به جمع اجتماع كنندگان پيوستند.
در اين تجمع حجت الاسلام والمسلمين محمديان رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها، محمدمهدي زاهدي وزير علوم، علي اصغر زارعي مديركل حراست وزارت علوم، مرتضي نبوي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، حجت الاسلام ميراحمدي معاون سياسي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها، مسلمي نائيني مديركل امور دانشجويان داخل و خارج وزارت علوم، عباسعلي عميد زنجاني رئيس دانشگاه تهران، اميد معاون مالي - اداري دانشگاه، محمد خرمشاد معاون فرهنگي - دانشجويي وزير علوم، رهايي رئيس دانشگاه اميركبير و حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي حضور داشتند.
تجمع دانشگاهيان مقابل سردر اصلي دانشگاه تهران با قرائت قطعنامه و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد دانشگاه پايان يافت.
در اين قطعنامه آمده است: از امّت اسلامي و به ويژه ملّت و دولت ايران مجدّانه مي خواهيم، تمام توان خود را در حمايت همه جانبه، خصوصا كمك هاي مالي و نظامي به ملت مظلوم لبنان به كار بندند. ما دانشجويان نيز آمادگي كامل خود جهت پيوستن به صفوف برادران مجاهدمان در حزب الله و شركت همه جانبه متخصصان دانشگاهي در بازسازي لبنان رااعلام مي داريم و از دولت جمهوري اسلامي و ساير دولت هاي اسلامي مي خواهيم تا با احضار سفراي خود از سازمان ملل، مشروعيت بخش تصميمات سياسي و استكباري اين سازمان نباشند و سازماني را كه براي حمايت از اسرائيل و برخي كشورهاي اروپايي و آمريكايي تشكيل شده بيشتر از اين ياري ننمايند.
تجمع كنندگان با ابراز تأسف از مواضع برخي دولت هاي اسلامي، آورده اند: آيا اين دولت هاي به ظاهر اسلامي فكر نمي كنند روزي نوبت آنها هم خواهد رسيد و آن روز، در صورت عدم مقاومت مردم لبنان بسيار زود خواهد بود ؟ ما دانشجويان و دانشگاهيان ايران به اين دولت ها توصيه مي كنيم تا دير نشده و آتش خشم ملتها، كاخ هاي سراسر زر و زور و تزوير آنها را نسوزانده، با تعطيل نمودن سفارت اسرائيل و اخراج سفراي اين رژيم جعلي از كشورهايشان و همچنين احضار سفراي خود از سرزمين هاي اشغالي، اين ننگ ابدي را از پيشاني خود پاك كنند.

تحولات پرونده هسته اي
ايران بر حفظ فناوري سوخت هسته اي تأكيد كرد
010821.jpg
گروه سياسي - كامبيز توانا: با توجه به رايزني هاي مقامات آمريكا در پرونده هسته اي ايران و اظهار نظر صريح كاخ سفيد مبني بر عزم ايران بر ادامه به حفظ چرخه سوخت هسته اي، مقامات روسيه سعي كردند توجه ايران را به طرح مشترك غني سازي ايران و روسيه جلب كنند.
روز گذشته روزنامه دولتي كامرسانت چاپ مسكو خبر داد رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه در گزارشي به رئيس جمهوري اين كشور از خواست ايران براي مذاكره دوباره با روسيه خبر داده است. سرگئي كرينكو در خبري كه كامرسانت به نقل از خبرگزاري ريانووستي منتشر كرده، مدعي شده است در گزارشي به ولاديمير پوتين از تمايل ايران براي طرح غني سازي مشترك خبر داده و به زودي مقامات ايران راهي مسكو مي شوند. يك منبع آگاه در گفت و گو با همشهري اين خبر را تكذيب كرد و هر گونه بحث تازه در مورد طرح مشترك غني سازي با روسيه را مردود اعلام كرد.
كرينكو در اين گزارش به پوتين گفته ايران بسيار علاقمند به طرح است و طي روزهاي آينده مقامات اين كشور راهي مسكو مي شوند تا فاز مذاكرات جدي آغاز شود.
روسيه پس از رأي مثبت به قطعنامه ضد ايراني شوراي امنيت و در توجيه اين حركت اعلام كرد كه براي حمايت از عملكرد آژانس بين المللي انرژي اتمي چنين عمل كرده است. طرح مشترك غني سازي در خاك روسيه با توجه به مواضع محكم ايران در حفظ چرخه سوخت و حداقل در اوضاع فعلي طرحي مردود است كه بعيد است در دستور كار قرار گيرد. وزير انرژي آمريكا روز گذشته در گفت و گو با رويترز خبر داد براي آمريكا مهم توقف برنامه هسته اي ايران است و بالا رفتن بيشتر از حد قيمت نفت اولويت اين كشور نيست.
«سام بودمن» تصريح كرد آمريكا آمادگي كامل براي افزايش قيمت نفت را دارد و حفظ قيمت نفت اولويت اول آمريكا نيست. پس از اظهار نظرهاي مقامات روسيه، سفير ايران در مسكو نيز بر عزم تهران براي كسب فناوري توليد سوخت هسته اي تأكيد كرد.
غلامرضا انصاري در گفت وگو با خبرگزاري ايتارتاس گفت: از نظر ايران اين بحث به طور مستقيم با تأمين استقلال كشور ما در آينده مرتبط است.
انصاري از انگيزه مشترك ايران و روسيه در حفظ ان پي تي سخن گفت و تأكيد كرد پيشنهاد روسيه به ايران براي ايجاد مركز مشترك غني سازي اورانيوم روي ميز مذاكره قرار دارد و مقامات ايراني بارها بر اين نكته تأكيد كرده اند. گفت و گوي انصاري با ايتارتاس را خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي منتشر كرده است.
سفير ايران در مسكو ابراز تأسف كرده كه با وضعيت پيش آمده فعلي در ارتباط با برنامه هسته اي ايران شرايط مذاكرات مشروح در مورد اين مسئله فراهم نشده است.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز در گفت و گويي مطبوعاتي خبر داد كاخ سفيد به اين نتيجه رسيده كه ايران قصد قبول و اجراي قطعنامه اخير شوراي امنيت را ندارد. به گزارش آسوشيتدپرس، شان مك كورمك در گفت و گويي خبري گفت: بررسي پيام هايي كه از ايران مي رسد نتيجه مثبتي به همراه ندارد و به نظر نمي رسد ايران بخواهد به قطعنامه شوراي امنيت عمل كند. ايران در آخرين موضع خود تصريح كرده در موعد مقرر و از پيش اعلام شده (۲۲ آگوست) به بسته پيشنهادي پاسخ مي دهد. هرگونه بحث و بررسي در پرونده هسته اي ايران نيز منوط به پاسخ ايران است و پيش از آن هر گونه بحث و صحبت مطلبي فرعي براي تأثيرگذاري بر تصميم گيري ايران است.

هفته پركار دولت با ابلاغ مصوبات
گروه سياسي - هيأت وزيران صبح ديروز به رياست رئيس جمهوري تشكيل جلسه داد.
در اين جلسه دهقان معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گزارشي از اقدامات اين بنياد به ويژه در بخش تامين مسكن و اشتغال ايثارگران و برنامه هاي آتي در اين زمينه ارائه كرد.
همچنين مهر گزارش داد لايحه موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و جلوگيري از فرار مالياتي در مورد مالياتهاي بر درآمد ميان دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري سودان، براي ارائه به مجلس به تصويب هيأت وزيران رسيد.
در جلسه ديروز همچنين تعدادي از پيشنهادهاي دستگاههاي اجرايي كه در كميسيون هاي تخصصي دولت بررسي شده بود مطرح و درباره آنها تصميم گيري شد.
ابلاغ قانون تمديد فعاليت هيأت منصفه مطبوعات
010773.jpg
رئيس جمهوري ماده واحده قانون تمديد فعال نمودن هيات منصفه مطبوعات را براي اجرا ابلاغ كرد. براساس ماده واحده از تاريخ تصويب اين قانون،  قانون فعال نمودن هيأت منصفه مطبوعات براي جلوگيري از تعطيلي اصل يكصد و شصت و هشتم (۱۶۸) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مصوب ۱۳۸۴ به مدت دو سال تمديد مي شود.دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت اعلام كرد اين قانون پانزدهم مرداد براي جلوگيري از تعطيلي اصل يكصد و شصت و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با شماره ۵۱۸۷۴ به وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و دادگستري ابلاغ شده است.
يك شب شام با رئيس جمهوري
از خبرنگاران، عكاسان و فيلمبرداران حوزه دولتي دعوت شد تا در ضيافت شامي به مناسبت روز خبرنگار به ميزباني رئيس جمهوري شركت كنند.
به گزارش خبرنگار همشهري، خيابان پاستور اين بار ميزبان خبرنگاراني بود كه هر بار به انگيزه تهيه خبر، گزارش، چالش و گفت وگو با دولتي ها به اين مكان رفت و آمد مي كردند اما اين بار انتظار نشستي دوستانه و صميمي كه مي تواند به محلي براي بازگو كردن مشكلات و سختي هاي كار رسانه با رئيس دولت سخن بگويند. پس از عبور از گيت حفاظت، هديه اي به رسم يادبود به خبرنگاران داده مي شود.پس از ورود به مسجد سلمان فارسي (همان مسجد نهاد رياست جمهوري) پيش بيني اين بود كه پس از دقايقي رئيس جمهوري بيايد اما چنين نشد. اذان مغرب و برپايي نمازهاي فراداي پراكنده خبرنگاران هم به اين انتظار پاسخ نداد. مختارپور و جوانفكر كساني بودند كه در مسجد حاضر شدند تا شايد اندكي از بي تابي خبرنگاران را كم كنند. بالاخره ساعت گذشت و از مهمانان خواسته شد تا براي صرف شام به سلف نهاد بروند. شايد اينجا ديگر اميدها نااميد شد. بعضي خبرنگاران با آه و ناله و بعضي بي تفاوت وارد سالن غذاخوري شده و مراسم پذيرايي از آنها آغاز شد. اندكي پس از صرف شام حركت سريع يكي از فيلمبرداران براي آماده كردن دوربين، شمّ تيز همه را با خبر كرد كه خبري هست. بله رئيس جمهوري با تأخير در ميان خبرنگاران حاضر شد و علت اين تأخير هم به قول خودش مصاحبه با يك خبرنگار خارجي عنوان شد. احمدي نژاد بر سر همه ميزها- البته اول خانمها- رفت و پس از احوالپرسي تلگرافي و سريع به محل استقرار خود كه يكي از ميزهاي همان سالن بود رفت. چند دقيقه همه كه از جا برخاسته اند به جاي خود برگشتند اما اين موضوع دوامي نياورد. تقريباً همه به سمت ميز رئيس جمهوري آمدند تا مشكلاتشان را بگويند و راه حل بجويند. او هم تقريباً به همه وعده داد تا مشكلاتشان حل بشود از موضوع هديه رئيس جمهوري و نوت بوك تا نوشتن يادگاري بر نهج البلاغه هاي اهدايي رئيس جمهوري.

خانه ملت
010776.jpg
مهمترين طرح ها و لوايح مجلس پس از تعطيلات
گروه سياسي -عضو هيأت رئيسه مجلس گفت: مجلس شوراي اسلامي هفته آينده در صحن علني، درباره اعضاي كميسيون ويژه مجلس رأي گيري مي كند.به گزارش فارس محمدرضا حاجي بابايي در خصوص مهمترين لوايح و طرح هاي مورد بررسي در صحن علني هفته آينده مجلس گفت: با اتمام تعطيلات دوهفته اي مجلس و شروع كار مجلس در هفته آينده انتخابات در رابطه با اعضاي كميسيون ويژه براي بررسي الزامات اجراي سياست هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي در اجراي ماده ۵۹ آيين نامه داخلي مجلس كه در مورخ ۱/۵/۸۵ در مجلس به تصويب رسيده است، برگزار خواهد شد تا اين كميسيون هرچه سريع تر كار خود را شروع كند.وي گزارش تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  توسط كميسيون فرهنگي مجلس را از مهمترين برنامه  كاري مجلس در هفته آينده عنوان كرد و اظهار داشت: اين گزارش توسط كميسيون فرهنگي آماده و در دستور كار مجلس قرار دارد كه روز يكشنبه قرائت خواهد شد.
حاجي بابايي تصريح كرد: بررسي طرح بهسازي و تنظيم مقررات قراردادهاي موقت كار و شركت هاي پيمانكار نيروي انساني و طرح صيانت جامعه از مفاسد اقتصادي از ديگر لوايح و طرح هاي مهم است كه مجلس در هفته آينده آنها را بررسي خواهد كرد.
تأكيد مجلس بر قانون مقابله با فساد
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي  بر ضرورت تصويب قانوني براي پيشگيري و مقابله با فساد در كشور تأكيد كرد.
دفتر مطالعات اقتصادي مركز پژوهش ها همچنين از عدم ارائه تعريف دقيقي پيرامون فساد، عدم تبيين شفاف ساختار ستاد مبارزه با فساد و كافي نبودن تعداد اعضاي در نظر گرفته شده در ساختار اين ستاد به عنوان عمده ترين ضعف هاي اين لايحه نام برده است.
مركز پژوهش ها در ادامه خواستار تشكيل ساختاري قانوني، جديد و منطبق با قانون اساسي زير نظر مقام  معظم رهبري يا رئيس جمهوري در زمينه پيشگيري و مقابله با فساد شده و افزود: در نظر گرفتن پايگاه يا واحد مشخصي براي همكاري هاي بين المللي در زمينه پيشگيري و مقابله با فساد، توجه به آموزش و تبليغات در امر پيشگيري و مقابله با فساد و ارتقاء سطح فرهنگ و آموزش عمومي  مردم و شفاف سازي اطلاعات، تعريف دقيق مصاديق فساد و تشديد جرايم مربوطه با تأكيد بر شاخص هاي سلامت نظام اداري و نظارت و ارزيابي نيز در اين زمينه ضرورت دارد.اين نهاد همچنين خاطرنشان كرد كه قانونگذاري در زمينه پيشگيري و مقابله با فساد ضرورت دارد، زيرا تاكنون در امر پيشگيري و مقابله با فساد - در ايران- قانوني به تصويب نرسيده است و خلأ قانوني در اين زمينه احساس مي شود و از طرفي نيز اخيراً بحث مبارزه با فساد در ايران و حتي در سطح بين المللي در اولويت بيشتر برنامه ها قرار گرفته است و به همين دليل قانونگذاري در اين زمينه ضرورت دارد.
گفتگوي تلفني حداد عادل با فيصل رضي
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي با ابراز نگراني از اوضاع لبنان و فلسطين اظهار داشت: آنچه اين روزها در لبنان و فلسطين مي گذرد، اجازه سكوت به هيچ مسلماني را نمي دهد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر ديروز در گفتگوي تلفني با فيصل رضي رئيس مجلس بحرين ضمن بحث و گفتگو پيرامون آخرين تحولات لبنان و فلسطين به وظايف خطير مجالس كشورهاي اسلامي در اين موقعيت  حساس اشاره و ابراز اميدواري كرد اجلاس هفته آينده اتحاديه بين المجالس اسلامي كه هفته آينده قرار است در دمشق برگزار شود بتواند موضع واحد مشتركي در خصوص مقابله با حملات ددمنشانه اسرائيل به لبنان و فلسطين و حمايت از مقاومت مشروع حزب الله در دفاع از كيان اسلام اتخاذ نمايد.

يادداشت
ياور لبنان باشيد
*عدنان منصور
010770.jpg
تجاوز ددمنشانه و وحشيانه اسرائيلي در تمامي معيارها و با كمك برخي از دولت هاي زيادي خواه و حاميان كورصفت آنها به كشورم و وطنم لبنان، تجاوزي است كه موجب ويراني گسترده و قتل عام مردم كشوري مسالمت آميز و جوياي هميشگي آزادي و حق و عدالت و صلح گرديده است.در مقابل انظار همه جهان، و در برابر ديدگان سازمان هاي بين المللي با تنوع اشكال و منش هاي خود در شرق و غرب، شمال و جنوب، و به خصوص در مقابل ديدگان سازمان ملل متحد و دبيركل آن، شاهد فرود صدها تن از بمب هايي كه توسط ماشين جنگي اسرائيل هر روز و هر ساعت بر روستاها، شهرها و تأسيسات زيربنايي لبنان بوديم، و در مدت بيست و پنج روز و تاكنون، فجايع انساني را كه به وجود آورده است مي توان به صورت ذيل خلاصه كرد:
- آواره كردن بيش از يك چهارم مردم لبنان، يعني يك ميليون نفر درحالي كه خانه هاي آنان به طور كامل يا عمده منهدم شده است.
- به شهادت رساندن بيش از هزار نفر كه يك سوم آنها كودك بوده اند.
- انهدام كامل بيش از هفت هزار واحد مسكوني.
- مجروح كردن بيش از چهار هزار نفر و سوختگي شديد و معلول كردن صدها نفر بي گناه.
- انهدام ۱۴۶ پل اصلي و فرعي و به آتش كشاندن مناطق وسيعي از مزارع و تخريب واحدهاي تجاري و مراكز اقتصادي و انبارهاي مواد غذايي و قطع شاهراه هاي ارتباطي روستايي و شهري با يكديگر، و بمباران بيمارستان ها و نيروگاه ها و مخازن ذخيره آب و جايگاه هاي سوخت رساني و مدارس و كليساها و مساجد و حسينيه ها و آمبولانس ها و امدادگران و كاميون هاي حامل مواد امدادي.
- ايجاد خسارت هاي اقتصادي بسيار عظيم براي كشوري كوچك مثل لبنان، كه ميزان آن به استناد منابع اقتصادي و متخصص تا اين لحظه به بيش از هفت ميليارد دلار رسيده است.
تجاوز ددمنشانه اي كه دشمن صهيونيستي از پيش براي لبنان طراحي كرده است، هرگز بدون حمايت نيروهاي سلطه جو و زياده خواه جهان و چشم پوشي طرف هاي ديگر از اين تجاوز و يا تأييد غيرمستقيم آن و يا به وسيله رويگرداني عمدي و يا توطئه حساب شده و يا اتخاذ مواضع كينه توزانه و توطئه گرانه و تلافي جويانه در مقابل صحنه هاي جنايات در لبنان، به اين ابعاد وحشيانه و هولناك ختم نمي شد.
علي رغم تمام اين دشواري ها، تنها يك راه در مقابل لبنان باقي مي ماند، و آن پاسخ به تجاوز و دفاع از خاك و ملت خويش با تمام نيرو و اراده آهنين و سرسختانه كه به صورت يك مقاومت شجاعانه تجلي يافته كه در سايه اتحاد دولت و ارتش و ملت لبنان قرار دارد، و موجب عزت و سرافرازي لبنان گرديده است. و به جهانيان ثابت نموده كه اراده لبنان قوي تر از ماشين جنگي افسانه اي جنايتكاران اسرائيلي است. به همين دليل، هيچ گزينه اي در مقابل لبنان به جز ايستادگي و پايداري، به منظور دستيابي به اهداف مشروع و حق خود مبني بر توقف فوري تجاوز و بازپس گيري هر وجبي كه تحت اشغال اسرائيل قرار دارد، و نيز بازگشت اسرا و تسليم نقشه هاي ميادين مين و پايان استمرار تعرض جنايتكارانه به حريم ملي لبنان، باقي نمانده است.
ما عاشقان صلح و آزادي هستيم. اما خواهان صلحي برپايه حق و عدالت، و نه صلحي برپايه تسليم در برابر زور و حقايق موجود... صلحي كه براي لبنان امنيت و آرامش به ارمغان آورد و آن همان حقيقتي است كه ما با همكاري و همفكري دوستان و برادران خود و كشورهاي صلح طلب و عدالتخواه به دنبال تحقق آن هستيم.
با كمال تأسف، لبنان بيست و پنج روز به انتظار اقدام سازمان ملل صبر نمود، درحالي كه زير بمباران بود تا شايد سازمان ملل تصميمي شجاعانه و شرافتمندانه مبني بر توقف تجاوزها اتخاذ نمايد، بعد از اين كه كنفرانس رم چراغ سبزي به اسرائيل جهت ادامه تجاوز خود به لبنان، اما ناگهان شوراي امنيت با طراحي يك قطعنامه، كه مضمون آن شگفتي همگان را برانگيخت و نه تنها به عنوان راه حل، بلكه به عنوان اجحاف سياسي به لبنان و حاكميت ملي و تماميت ارضي و وحدت ملي آن به شمار مي آيد، و آينده و وحدت ملي لبنان را با خطري جدي مواجه مي سازد.
در برابر ناتواني دشمن صهيونيستي از دستيابي به پيروزي نظامي برعليه لبنان و مقاومت غرورآفرين آن، قطعنامه اخير خواستار جبران و سرپوش گذاشتن بر اين ناتواني و شكست بوده و به دنبال جايگزين كردن آن به پيروزي سياسي و تقديم آن به متجاوزان صهيونيستي مي باشد، آن هم بر عليه لبنان و تماميت ارضي و وحدت ملي آن مي باشد.
در برابر ايستادگي و پايداري لبنان در برابر تجاوز وحشيانه و ناكام گذاشتن اهريمنان از دستيابي به هرگونه دستاوردي نظامي، قطعنامه شوراي امنيت به دنبال تحميل شكست سياسي به لبنان درآمده است، به طوري كه اوج شكست و درماندگي آشكار نظامي اسرائيل را با پيروزي سياسي در سايه حمايت بين الملل، جايگزين كرده است.
لبنان با پيش نويس قطعنامه مذكور، به دلايل ذيل عدم موافقت خود را اعلام كرده است:
۱- قطعنامه مذكور به معناي بازگشت لبنان به دوران قبل از عقب نشيني اسرائيل در سال ۲۰۰۰ ميلادي است، و همچنين تفاهمنامه «آوريل» در آن ناديده گرفته شده و چراغ سبزي را براي ماشين جنگي اسرائيل به منظور هدف قرار دادن مردم بي دفاع لبنان روشن مي سازد.
۲- قطعنامه مذكور به توقف عمليات نظامي اشاره مي كند بدون اشاره به آتش بس.
۳- قطعنامه مذكور ،مساله مربوط به كشتزارهاي شبعا را ناديده گرفته و هيچ اشاره اي به آن ندارد.
۴- قطعنامه مذكور برخي ترتيبات امنيتي را لحاظ مي كند كه نتيجه آن همان ايجاد نوار مرزي حايل خواهد شد، و اين امر به معناي پايان دادن به توافقنامه آتش بسي است كه در سال ۱۹۴۹ امضا گرديده است.
۵- قطعنامه مذكور به نيروهاي حافظ صلح بين المللي اشاره دارد كه از جانب سازمان ملل اختيارات تام داشته ولي تحت فرماندهي سازمان ملل و يا تابع آن نمي باشند، و نيز برخي نيروهاي نظامي ديگر حضور دارند كه تابع فرماندهي كشور متبوع خود بوده و برخي ديگر نظير نيروهاي (يونيفيل) تابع سازمان ملل متحد مي باشند.
۶- قطعنامه فوق اشاره به پايان دادن حضور و فعاليت نيروهاي خارجي در لبنان دارد، كه در اينجا منظور همان نيروهاي فلسطيني مي باشند، درحالي كه در اين قطعنامه درخواست هاي مكرر و مشروع لبنان مبني بر بازگشت بيش از ۴۰۰ هزار پناهنده فلسطيني مقيم لبنان به خانه و موطن خويش در چارچوب قطعنامه ۱۹۴ شوراي امنيت، ناديده گرفته شده است.
تجاوز گسترده اسرائيل و پيامدهاي آن، به طور حتمي و ناخواسته پايه گذار دوران جديدي در تاريخ منطقه خاورميانه خواهد بود. ما و شما در كانون آنچه كه در جريان است قرار داريم و متأثر از تمام طرح ها و سياست ها و پروژه ها و قطعنامه هايي كه تهيه مي شود و همگي ما را هدف قرار مي دهد، مي باشيم... لبنان تنها حلقه اي از حلقه هاي زنجير به هم پيوسته منطقه مي باشد كه تابع تأثيرگذاري و تأثيرپذيري از يكديگر مي باشند.
از همين جهت، تمام دوستان و برادران و تمام نيروهاي دوستدار صلح و كليه سازمان ها و هيأت هاي بين المللي را دعوت مي كنيم تا از تمام امكانات و ظرفيت هاي خود امروز و قبل از فردا در جهت توقف اين تجاوز وحشيانه برعليه لبنان به كار گيرند. زيرا امنيت و سلامت و آرامش لبنان يعني امنيت و سلامت و آرامش كل منطقه است... و به دليل اين كه زبانه هاي آتشي كه دشمن صهيونيستي در لبنان برافروخت، ممكن است به خارج از مرزهاي لبنان سرايت كند و در مسير خود امنيت و استقرار و وحدت و آينده منطقه را به آتش بكشد و بسوزاند.
به همين دليل، امروز همراه و ياور لبنان باشيد تا تحقق پيروزي و استقلال و امنيت و حاكميت خود... زيرا فردا لبنان، در كنار و ياور و وفادار و امين و حامي شما در راه استقلال و امنيت و حاكميت خويش، خواهد بود.
* سفير لبنان در جمهوري اسلامي

باشگاه احزاب
برگزاري همزمان انتخابات هزينه ها را افزايش مي دهد
وزير سابق كشور ابراز عقيده كرد تعويق انتخابات آتي باعث خواهد شد تا وزارت كشور نتواند به درستي به وظايف اجرايي خود عمل كند. عبدالواحد موسوي لاري ضمن اعلام اين مطلب اظهار داشت: از آنجا كه در آبان ماه سال جاري طرح سرشماري عمومي «نفوس و مسكن» نيز بايد اجرا شود، مسئولان اجرايي وزارت كشور در استانها نمي توانند به درستي و با دقت كامل بر انتخابات مجلس خبرگان و شوراها فعاليت كنند. اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز در ادامه با اعلام مخالفت مجدد خود مبني بر همزماني انتخابات آتي گفت: اينكه مي گويند برگزاري همزمان انتخابات باعث كاهش هزينه ها خواهد شد، صحيح نيست، زيرا در انتخابات مجلس خبرگان ۳۲ هزار شعبه اخذ راي وجود دارد ولي در انتخابات شوراها ۵۵ هزار شعبه اخذ راي نياز است كه اين اختلاف در تعداد صندوق هاي اخذ راي به جاي كاهش هزينه ها ، به افزايش هزينه ها منجر خواهد شد كه وزارت كشور بايد دراين خصوص دقت لازم و كافي را داشته باشد.
شانس پيروزي اصول گرايان بيشتر است
هم زماني انتخابات خبرگان و شوراها با وجود هم خواني نداشتن با يكديگر، امتحان بزرگي براي فعاليت احزاب، دولت و نهادهاي مدني مي شود.
حجت الاسلام  خرسند، عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي با بيان مطلب بالا، افزود: اين دو انتخابات در نوع خود بي نظير خواهد بود، زيرا همزماني دو انتخابات كه از نظر ماهيت همخواني نداشته اند، به دليل تصويب مجلس و تاييد شوراي نگهبان اجرايي خواهند شد.
خرسند، زمينه موفقيت اصولگرايان را بيشتر از اصلاح طلبان دانست و گفت: اگر اصولگرايان بتوانند همفكري بيشتري داشته باشند و از تجربيات گذشته استفاده كنند و اصل را بر خدمت صادقانه به مردم بگذارند، البته موفقيتشان در هر دو انتخابات بسيار خواهد بود.
توافق بر روي رمضان زاده
جوانان عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي كه داراي حق رأي در كنگره نهم اين حزب هستند در جلسه اخير خود درباره  دبيركل بحث كرده و بر روي عبدالله رمضان زاده به جمع بندي رسيده و عنوان كردند كه تلاش مي كنند تا وي به عنوان دبيركل حزب معرفي شود. در اين جلسه هم چنين درباره ارائه پيشنهاد تشكيل سازمان جوانان بحث شد.
حسين كاشفي اظهار داشت: معمولا در احزاب مترقي و پيشرفته  دنيا رسم بر اين است كه فراكسيون هاي متعددي در آن فعال هستند و از قبل بر روي برخي مواضع رايزني مي كنند. در حزب مشاركت، نيز فعاليت جوانان مسبوق سابقه است يعني در دو سال گذشته (كنگره  قبل) جوانان حزب درباره سازمان جوانان پيشنهادي داده بودند و طبيعي بود كه از مواضع و نظرات شان دفاع كنند.

انتشار لايحه نظام جامع انتخاباتي كشور
گروه سياسي - وزارت كشور لايحه نظام جامع انتخاباتي كشور را كه با يك مقدمه و ۱۶۰ ماده تدوين شده است را روز گذشته به صورت رسمي منتشر كرد.
اين لايحه كه با هدف برطرف نمودن خلأهاي موجود در بخش انتخابات و روان سازي كار مجريان و ناظران و در راستاي قانونمند شدن مراحل نظارت و اجرا تهيه شده، برگرفته از الگوي رايج نظام هاي حزبي و پارلماني در كشورهايي نظير آمريكا و فرانسه است.
لايحه نظام جامع انتخاباتي در ۱۰ فصل شامل: كليات، كيفيت انتخابات، شرايط انتخاب كنندگان و انتخاب  شوندگان، هيأت هاي اجرايي، هيأت هاي نظارت، اعلام داوطلبي و رسيدگي به صلاحيت داوطلبان، تبليغات، شكايات و نحوه رسيدگي به آنها، صدور اعتبارنامه، كارت عضويت و آغاز دور جديد، جرايم،  تخلفات و مجازات ها تنظيم شده است.
به نظر مي رسد اين لايحه كه از ابتداي مطرح شدن آن با بي مهري جريان اصلاح طلب مواجه شده است، در مجلس هفتم هم با چالش هاي جدي براي تصويب مواجه باشد.
از سوي ديگر روز گذشته سايت رجاء نيوز از سايت هاي اينترنتي نزديك به اصولگرايان اين لايحه را در راستاي تخريب وجهه مردمي دولت ارزيابي كرده است و گفته كه اين لايحه چالش هاي فراواني را در ميان مردم و گروه هاي فعال سياسي برانگيخته است.
بنا بر اين گزارش طي سال هاي اخير، افزايش گروه هاي مختلف نامزدي احراز پست رياست جمهوري به موضوع طنز رسانه ها و مردم در داخل و سوژه تخريب نظام از سوي رسانه هاي بيگانه با القاء «رد صلاحيت گسترده» تبديل شده و چاره انديشي در اين مورد مطالبه همگاني شده بود، اما لايحه مذكور همانگونه كه علي جنتي (معاون سياسي وزارت كشور و قائم مقام باقر نوبخت دبيركل حزب اعتدال و توسعه) به آن اذعان داشته است، برگرفته از الگوي رايج نظام هاي حزبي و پارلمانتاريستي در كشورهايي نظير آمريكا و فرانسه بوده است كه با وجود ساختار غيرحزبي قدرت در جمهوري اسلامي، ناكارآمدي اين شيوه از هم اكنون قابل پيش بيني است.
علي اصغر كارانديش مديركل انتخابات وزارت كشور كه اكنون از وي به عنوان يكي از طراحان اصلي اين لايحه نام برده مي شود، به اخذ تأييديه از ۵۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي از ۲۰ استان، ۲۰ نماينده مجلس خبرگان از ۱۰ استان، ۱۰۰ نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و محققان و پژوهشگران داراي مدرك دكترا از ۱۰ استان، ۱۰ نفر از قضات عالي رتبه داراي گروه هاي ۷ و ۸ قضايي و ۵۰ نفر از مديران ارشد كشور كه سابقه مديريت در سطح معاونت وزير يا پست هاي همطراز را داشته باشند اشاره كرده و ثبت نام از افراد را منوط به اين تأييديه ها مي داند.

محصولي مشاور رئيس جمهوري شد
فارس: «صادق محصولي» كه به عنوان يكي از افراد مورد نظر رئيس جمهوري به عنوان وزير نفت به مجلس معرفي شده بود، از سوي محمود احمدي نژاد به عنوان مشاور برگزيده شد. «صادق محصولي» كه بعد از علي سعيدلو به عنوان دومين كانديداي تصدي وزارت نفت دولت نهم از سوي محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران به مجلس معرفي شده بود، ولي در لحظات آخر بنا به دلايلي نام وي از فهرست كانديداهاي وزارت پس گرفته شد، به سمت مشاورت رئيس جمهوري منصوب شد.

انتصاب سفير ايران در چين
مهر: جواد منصوري سفير سابق ايران در پاكستان و معاون سابق وزير خارجه در روزهاي آينده عهده دار مسئوليت سفارت ايران در پكن مي شود.
منصوري با پيشنهاد وزير خارجه و تاييد رئيس جمهوري، به عنوان سفير ايران در چين به دولت پكن معرفي شده است.
منصوري در كارنامه ديپلماتيك خود معاونت فرهنگي و كنسولي و آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه در فاصله سالهاي ۱۳۶۰ تا ،۱۳۶۸ سفير ايران در پاكستان از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ و مشاور وزير امور خارجه از سال ۱۳۷۲ تاكنون را دارا است.
بعد از پايان دوره ماموريت فريدون وردي نژاد سفير سابق ايران در چين، در يكسال گذشته سفارت ايران در پكن بدون سفير اداره مي شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |