پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۶ - Aug 10, 2006
ثبت در فهرست يونسكو
زريوار؛ خيز بلند براي جهاني شدن
گروه شهري - امكان ثبت درياچه زريوار منطقه مريوان در فهرست كنوانسيون رامسر و تالاب هاي بااهميت بين المللي، مسئولان ادارات و نهادهاي استان كردستان را بر آن داشته تا با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تلاش هاي خود را براي ثبت اين اثر زيباي طبيعي در فهرست ميراث طبيعي جهاني يونسكو افزايش دهند.
محمد كياني- فرماندار مريوان- در اين باره گفته است: ايجاد مديريت واحد، هدايت فاضلاب اطراف درياچه و جلوگيري از ساخت وسازهاي غيرمجاز، از مهمترين مسائل اين جزيره است.
در صورت رسيدن به اين اهداف مي توان به جذب گردشگر اميدوار بود، زيرا جاذبه هاي گردشگري اين درياچه مي تواند اقتصاد مريوان را كه بر پايه صنعت گردشگري، صادرات و واردات كالا استوار است رونق ببخشد.
محمد علي كريمي- نماينده مردم مريوان- نيز درباره مسائل درياچه زريوار گفته است: براي ساماندهي وضعيت درياچه و حداكثر بهره وري از ظرفيت هاي موجود، از تشكيل مديريت واحد استقبال مي كنيم.
يكي از مسئولان محيط زيست كردستان هم درباره قابليت هاي ثبت اين درياچه در كنوانسيون هاي بين المللي و فهرست ميراث طبيعي يونسكو گفت: زريوار يك منطقه اكوتوريستي است و جاذبه طبيعي آن در حدي است كه از استان هاي ديگر براي بازديد از آن به استان كردستان مي آيند. اين امر از نظر گردشگري و اقتصادي بسيار با اهميت است.
مريوان و درياچه زريوار
يكي از شاهزاده هاي قاجار در محل كنوني شهر مريوان قلعه اي ساخت و از آن زمان (كمي پيش از مشروطه) تجمع انساني گرد قلعه شكل گرفت. زريوار در ۲كيلومتري مريوان قرار دارد. ارتباط اين درياچه توسط جاده اي آسفالته با مريوان برقرار مي شود.
زريوار در ارتفاع ۱۲۸۵متري از سطح دريا واقع شده و طول آن
۵/۴كيلومتر و عرضش كمتر از ۲كيلومتر است. بيشترين عمق اين درياچه ۳ متر است.
آب درياچه در واقع از جوشش چشمه هايي كه كف آن قرار گرفته اند، تامين مي شود.زريوار البته محل مناسبي براي زندگي پرندگان مهاجر و بومي نيز هست.
درياچه زريوار در فصول مختلف سال ميزبان اردك سرسبز و خوتكا و پرستوي دريايي و آبچليك هاي ساحلي است. درون درياچه نيز تنوع زيستي بسياري وجود دارد و گونه هاي مختلفي از ماهيان و آبزيان، زريوار را مأمن خود قرار داده اند. سياه ماهي خالدار، عروس ماهي، شاه كولي و كامبوزيا از جمله آبزياني هستند كه در اين درياچه زيبا زندگي مي كنند. علاوه بر آن در زريوار نوعي جانور پستاندار آبي زندگي مي كند كه محلي ها آن را شنگ(سگ آبي) مي نامند. اين جانور گوشتخوار داراي دمي با طول حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتي متر و بدني پوشيده از مو است. نيلوفرهاي آبي با گل هاي آبي نيز بخشي از تنوع زيستي درياچه زريوار را تشكيل مي دهند. اين گونه از نيلوفرها در كناره هاي درياچه و سواحل آن بيشتر ديده مي شوند.
درياچه زريوار نقش مهمي در كشاورزي منطقه ايفا مي كند. اين درياچه تامين كننده آب كشاورزي منطقه اورامان است و بخش عمده اي از گوشت سفيد نيز توسط صيد ماهي از درياچه تامين مي شود.
در حالي كه مسئولان استان كردستان با ارائه برنامه هاي خود خبر از ثبت اين جزيره مي دهند، علي حق مرادي - مدير روابط عمومي اداره كل محيط زيست كردستان- مي گويد: مجموعه اقدامات اداره محيط زيست تاكنون بيشتر مطالعه روي گونه هاي گياهي و جانوري اين درياچه است و قرار است اين اطلاعات براي ثبت بين المللي اين تالاب ارائه شود.
زريوار به واسطه اعمال نظرهاي غيركارشناسي و ناديده گرفته شدن ارزش آن، مورد تهديد عوامل مخربي نظير فاضلاب شهر مريوان، قرار گرفته است.
شهر مدفون
علاوه بر واقعيت هايي كه درباره درياچه مريوان ذكر آن رفت، مردم محلي اورامانات درباره درياچه، افسانه هاي متعددي دارند كه مشهورترين آنها وجود شهري مدفون در زير آب هاي درياچه است.
كردهاي قديمي تر اين افسانه را با زبان غليظ كردي براي جوانان مي گويند. اين افسانه درباره درويشي است نادار و بي چيز كه با همسر باردارش از نزديكي شهر عبور مي كرده و عوامل و ماموران حاكمي ستمگر به نام قبيله قوس او را دستگير مي كنند و به قصد كشت مي زنند و زن باردارش زير ضربات مرگبار شلاق ماموران، جنين خود را سقط مي كند. الاغ وي را نيز مي كشند. در نتيجه درويش از شدت جور بر بلنداي كوهي در ضلع شرقي شهر مي رود و از آنجا با خداي خويش راز و نياز مي كند و مي گويد: سرم را از سجده بر نمي دارم مگر آنكه شهر را با آب نابود سازي و اين قوم ظالم را نابود كني. پس از اين راز و نياز، شهر زير آب مدفون مي شود و ديگر اثري از آن باقي نمي ماند. قبر آن درويش نيز پاي كوه نظاره گر درياچه زريوار است، كه به قولي در پي نفريني، شهري را از ميان برد.

چشم انداز
010659.jpg
درياچه زريوار در ۲ كيلومتري شمال غربي مريوان قرار دارد.
اين درياچه يكي از زيباترين ميراث طبيعي استان كردستان محسوب مي شود.
پوشش گياهي اطراف اين درياچه يكي از بي نظيرترين پوشش  هاي گياهي است و در اكثر  سال سرسبز است. مردم محلي اين منطقه درباره درياچه زريوار افسانه هاي متعددي نقل مي كنند كه مشهورترين آنها درباره وجود شهري مدفون در زير آبهاي درياچه است. زريوار در ميان مردم كردستان از جايگاه غرورآفريني برخوردار است و هر ميزبان كرد، ميهمانش را به ديدن آن فرا مي  خواند و درباره اين دره زيباي طبيعي قصه ها و افسانه ها نقل مي كند.

همگاني شدن آموزش حفاظت محيط زيست
گروه شهري- آيين نامه اجرايي مربوط به آموزش همگاني حفاظت محيط زيست به تصويب هيات دولت رسيد.
به گزارش همشهري به نقل از دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، هيات وزيران در جلسه ۲۸ تيرماه خود، آيين نامه اجرايي پيشنهاد شده از سوي شوراي عالي حفاظت محيط زيست مربوط به بند «الف» ماده (۶۴) قانون برنامه چهارم توسعه، در خصوص آموزش هاي رسمي و غيررسمي محيط زيستي را تصويب كرد.
طبق ماده(۱) اين آيين نامه، آموزش رسمي محيط زيستي شامل تلفيق هدفمند و نظام مند موضوعات محيط زيستي در دروس مقاطع و پايه هاي آموزشي و رشته هاي مختلف آموزش عالي و آموزش غيررسمي شامل آموزش مستقيم و غيرمستقيم گروه هاي مختلف اجتماعي نظير مديران دولتي و غيردولتي، كارمندان و كارگران به منظور بروز رويكرد، رفتار و تصميم گيري سازگار با محيط زيست است.
براي تدوين برنامه، عمل ارتقاي آگاهي هاي محيط زيستي در گروه هاي مخاطب و ديگر گروه هاي اجتماعي، كارگروهي با مسئوليت سازمان حفاظت محيط زيست و عضويت نمايندگان وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري، آموزش و پرورش، جهاد كشاورزي، صنايع و معادن، نيرو، فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مسكن و شهرسازي، ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان صدا و سيما و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در اين آيين نامه پيش بيني و براي هريك از آنها در اين زمينه وظايفي در نظر گرفته شده است.

امحاي پسماندهاي بيمارستاني با پيگيري معاون رئيس جمهور
خبرگزاري فارس: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست درباره نحوه امحاي پسماندهاي بيمارستاني در كشور گفت: معاون اجرايي رئيس جمهوري در حال پيگيري و بررسي اين موضوع است و هنوز اعلام نظر نهايي نكرده است.
حسن اصيليان با اشاره به اينكه چند ماه پيش، طرح روش امحاي پسماندهاي ويژه و بيمارستاني به معاون اجرايي رئيس جمهوري توسط سازمان محيط زيست ارائه شده است، افزود: تصميم گيري نهايي براي انتخاب روش امحاي پسماندهاي ويژه با معاون اجرايي رئيس جمهوري است. وي در ادامه گفت: پيش از ارائه طرح پيشنهادي به رياست جمهوري، جلسات مشتركي براي انتخاب روش امحاي پسماندهاي ويژه و بيمارستاني با سازمان مديريت و برنامه ريزي، شهرداري و وزارت بهداشت برگزار شده كه راهكار نهايي تقديم معاون اجرايي رئيس جمهور شده است. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: در حال حاضر زباله هاي بيمارستاني متاسفانه در كشور با زباله هاي عادي مخلوط مي شود و همراه اين زباله ها دفن مي شود و بايد اين زباله ها يا به روش بهداشتي سوزانده شوند يا رفع عفونت شوند. پيشنهاد محيط زيست و سازمان بازيافت شهرداري، نصب زباله سوز براي پسماندهاي ويژه و بيمارستاني در نقاط مختلف شهر است ولي وزارت بهداشت اصرار دارد كه پسماندهاي پزشكي در بيمارستان ها توسط دستگاه، تبديل به پسماند بي خطر و عادي شده و سپس به شهرداري تحويل داده شود اما جمع بندي نهايي و طرح ارائه شده به معاون
رئيس جمهور، نصب زباله سوز در شهرها است.

معجزه نيزارها
010674.jpg
گروه شهري - نيزارهاي جنوب عراق كه در سال هاي آخر حكومت صدام حسين به طور عمدي خشك شده بودند در تحولي غريب و بر اثر ورود آب ناشي از ذوب  برف ها در ارتفاعات تركيه و ايران بار ديگر به صورت طبيعي احيا مي شود.
نيزارهاي جنوب عراق كه قدمت آنها به دوران تمدن هاي بين النهرين باز مي گردد و تا پيش از خشك شدن از جمله غني ترين منابع تنوع زيستي كره زمين به شمار مي رفتند عمدتاً در مناطق شيعه نشين جنوب عراق قرار دارند.
به گزارش بي.بي.سي براساس برآوردهاي زيستي تمام نيزارهاي جنوب عراق تا سال ۲۰۰۰ ميلادي و براي مقابله با مخالفان حكومت صدام حسين خشك شدند.
تنها بخشي از نيزارها كه از خشك شدن نجات يافت محدوده مشترك با ايران و در منطقه هويزه است كه مساحت فعلي آن چيزي در حدود ۱۰ درصد از كل نيزارها برآورد مي شود.
۹۰ درصد ديگر نيزارهاي جنوب عراق داراي دو بخش بزرگتر به نام هاي «قورنه» در ميانه و «الحمر» در جنوب آن است كه هر دوي اين مناطق به طور كامل خشك شده بودند.
نتايج مطالعه جديد توسط كورتيس ريچاردسون از دانشگاه دوك در آمريكا و نجاه حسين از دانشگاه بصره كه در شماره ژوئن نشريه علوم زيستي منتشر شده نشان مي دهد در مدت دو سال پس از سرنگوني صدام حسين و اجراي پروژه هاي متعدد بازيابي زيستي اكنون ۳۹ درصد از نيزارهاي خشك شده بار ديگر آبگيري شده و هر سال حدود ۸۰۰ كيلومتر مربع از مساحت نيزارها پوشيده از گياه مي شوند.
اين دو پژوهشگر، كه مطالعه تازه آنها با يافته هاي حاصل از تصاوير ماهواره اي نيز تأييد شده، احياي چنين مساحتي از بازيابي طبيعي را «معجزه نيزارها» توصيف مي كنند.
گرچه نكته مهمي كه در اين مطالعه به آن اشاره شده اين است كه پروژه هاي سدسازي در سه كشور سوريه، ايران و تركيه و افزايش تقاضاي آب براي مصارف كشاورزي در عراق، آب ورودي به نيزارها را به شدت كاهش داده و در نتيجه تا بازگشت نيزارها به شرايط پيشين راه درازي در پيش است.
علاوه بر اين، تغييرات ناشي از خشكي اثر عميقي بر ميزان شوري بستر نيزارها باقي گذاشته كه اين خود بر كيفيت آب نيز اثر خواهد گذاشت.
با اين حال مقاله ريچاردسون و حسين نشان مي دهد كه تعداد ماهيان و پرندگان در بخش هايي از نيزارها كه پوشيده از آب و گياه هستند به طور محسوسي افزايش يافته است.
نتايج مطالعه جديد نشان مي دهد در مدت دو سال پس از سرنگوني صدام حسين و اجراي پروژه هاي متعدد بازيابي زيستي اكنون ۳۹ درصد از نيزارهاي خشك شده بار ديگر آبگيري شده و هر سال حدود ۸۰۰ كيلومتر مربع از مساحت نيزارها پوشيده از گياه مي شوند.
مقايسه ميان بخش شمالي نيزارها در منطقه هويزه و دو بخش ديگر نشان مي دهد در منطقه الحمر كه بزرگترين مساحت را به خود اختصاص داده تقريباً ۷۲ درصد از جمعيت ماهيان بومي احياء شده است و پس از ساليان دراز ۷۲ قطعه از معروفترين پرنده نيزار كه به نام «وراج عراقي» شناخته مي شود به نيزارهاي آبگيري شده بازگشته اند.
ريچاردسون و حسين در پايان مقاله خود مي نويسند: مي توان بازگشت گونه هاي جانوري و رشد گياهان را ناشي از گسترش احياي نيزارها دانست و اين شايد چيزي كمتر از يك معجزه نباشد اما هنوز نمي توان به درستي وقوع يك معجزه ديگر براي بازگشت ساكنان نيزارها را محتمل دانست.
دست كم مي توان گفت اگر چنين معجزه اي نيز رخ دهد جوان ها شامل آن نخواهند بود.
آنهايي كه به نيزارها بازگردند بايد سال ها صبر كنند تا بار ديگر بتوانند آن را در آن شكل و حالتي كه نياكانشان در آنجا زندگي مي كردند ببينند.

غارهاي نياسر در فهرست آثار ملي كشور
010668.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري:۲۹ اثر تاريخي و باستاني شهر تاريخي نياسر در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
«ناصر مشهدي زاده» مدير پايگاه تاريخي شهرستان نياسر، ضمن بيان اين مطلب گفت: ازجمله آثار ثبتي اين شهرستان، مجموعه غارهاي آييني است كه با دست ساخته شده است.
وي تصريح كرد: چشمه علي، حصار چهارتاقي، خانه هاي مسكوني تاريخي و چشمه اسكندريه نياسر از ديگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي كشور است.
مشهدي زاده در ادامه از تهيه طرح ساماندهي ۵ مركز محله در اين شهرستان خبرداد و خاطرنشان كرد: امسال طرح ساماندهي مركز محله «روداب نياسر» را باهمكاري شهرداري تهيه كرده ايم و در حال  حاضر ديواره سازي و كف سازي آن انجام شده است. از سوي انجمن نجوم نياسر نيز يك ساعت آفتابي اهدا شده كه قرار است در مركز محله نصب شود.مدير پايگاه تاريخي نياسر هزينه اين طرح را ۵۰ ميليون تومان برآورد كرد.

راه اندازي دفتر اطلاعات جهانگردي
در آرامگاه فردوسي و خانه ملك
010662.jpg
ايسنا: معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: دفاتر اطلاعات در آرامگاه فردوسي و خانه ملك به منظور اطلاع رساني بهتر و بيشتر به مسافرين و زائرين خراسان رضوي ايجاد شده است.
سيد مسعود منتجبي با بيان اين مطلب افزود: سازمان گردشگري به منظور اطلاع رساني بهتر به زائرين و گردشگران اقدام به ايجاد دفاتر اطلاعات جهانگردي كرده است. وي افزود: ايجاد دفتر اطلاعات جهانگردي در آرامگاه فردوسي مصوب شده است كه به زودي فعاليت خود را شروع خواهد كرد.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي با بيان اين كه در مركز شهر و در خانه ملك، مركزي تحت عنوان گردشگري در دست اجراست، افزود: خانه ملك به عنوان يك موزه تاريخي و يكي از آثار ثبت شده ملي براي ايجاد دفتر اطلاعات از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي افزود: ستاد تسهيلات سفرهاي كشور و ستاد تسهيلات خراسان رضوي فعاليت هاي خود را آغاز كرده است كه با انجام برنامه هاي خاص توسط سازمان از اول مرداد ماه شكل جدي تري به خود مي گيرد.

ابهام در بازگشايي هتل آبادان
010665.jpg
ميراث خبر: ۹۰ درصد از كار ساخت هتل آبادان مدتي پيش به پايان رسيده، با اين حال از بازگشايي رسمي آن هنوز خبري نيست.
براساس اين گزارش ، اين هتل كه در زمان جنگ آسيب هاي جدي ديده بود، اكنون بازسازي شده است. اين هتل يكي از بزرگترين هتل هاي منطقه آزاد اروند است و بيش از ۲۰۰ اتاق دارد، با اين همه هنوز دليل روشني براي تأخير در بازگشايي آن ارائه نشده است.
هتل نصر در خرمشهر و هتل كارون در آبادان از ديگر هتل هاي منطقه است كه در حال ساخت است. علاوه بر اين، هتل و مجموعه ورزشي ديگري در خرمشهر در حال ساخت است. اين مجموعه كه در مجاورت سينما نخل ساخته مي شود، ۶ طبقه دارد وپس از پايان ساخت به يكي از بزرگترين هتل هاي كشور تبديل مي شود.

تعويض پلاك خودروهاي مدل ۸۱
010671.jpg
گروه شهري- راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در اطلاعيه اي از مالكان خودروهاي مدل ۸۱ خواست نسبت به تعويض پلاك خودروي خود اقدام نمايند.
به گزارش همشهري، راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اعلام كرد: پيرو اطلاعيه هاي قبلي در راستاي ادامه طرح ملي تعوض پلاك تمامي وسايل نقليه كشور، نظر به اين كه از تاريخ ۱۶ شهريور امسال تعويض پلاك وسايل نقليه مدل ۸۱ آغاز خواهد شد، عموم مالكان خودروهاي مدل ۸۱ بايد از تاريخ فوق الذكر به مدت ۶ ماه با مراجعه تدريجي به مراكز تعويض پلاك و يا دفاتر خدمات خودرويي در سراسر كشور نسبت به تعويض پلاك خودروهاي خود اقدام كنند.
بر اساس اين اطلاعيه، با توجه به پايان مهلت تعويض پلاك خودروهاي مدل ۸۲ ، از تاريخ ۱۶ مرداد امسال، عوامل انتظامي راهنمايي و رانندگي و پليس راه ناجا به موجب ماده ۱۵ ماده يك آيين نامه راهنمايي و رانندگي با دارندگان وسايل نقليه مدل ۸۲ كه اقدام به تعويض پلاك نكرده باشند، برخورد قانوني را آغاز كرده است.
راهنمايي و رانندگي ناجا همچنين تأكيد كرده است: مالكان وسايل نقليه مدل ۸۲(بند ۲) مي توانند كماكان با مراجعه به مراكز تعويض پلاك نسبت به تعويض پلاك خودروهاي خود اقدام كنند.

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه خبر داد؛
رانندگان شركت واحد صاحب اتوبوس مي شوند
ايسكانيوز: رانندگان شركت واحد با پرداخت تنها ۳۵ درصد از قيمت يك اتوبوس به صورت اقساط مالك خواهند شد.
محمد احمدي بافنده، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه گفت:  رانندگان اتوبوسراني نيز مانند ديگر متقاضيان از شركت واحد اتوبوس مي خرند و به اين شكل اتوبوس هاي شركت واحد متعلق به رانندگان خواهد شد. وي به مالك شدن رانندگان اتوبوسراني تاكيد كرد و افزود: ۶۵ درصد از قيمت اتوبوس ها به عنوان هديه به رانندگان بخشيده مي شود و ۳۵ درصد مابقي را نيز اين رانندگان به صورت اقساط پرداخت خواهند كرد.
احمدي ادامه داد: پس از مالكيت اتوبوس ها توسط رانندگان شركت واحد، آن ها تحت پوشش شركتي كه يا خود آن را تاسيس خواهند كرد و يا شركت هايي كه خواهان مشاركت با اتوبوسراني هستند فعاليت مي كنند.
مديرعامل اتوبوسراني با بيان اين مطلب كه قيمت هر اتوبوس براي رانندگان در حقيقت به قيمت يك ميني بوس تمام خواهد شد، تصريح كرد: با اين شيوه مي توان ناوگان اتوبوسراني را توسعه داده و در آن رانندگان و مسافران نيز رضايت خاطر خواهند داشت زيرا با اين شيوه رانندگان به خاطر خود كار مي كنند پس منطق ايجاب مي كند كه به مسافر توجه بيشتري داشته باشند كه در اين صورت مسافر نيز با توجه بهتر راننده راضي خواهد بود و در حقيقت شيوه معادله برنده، برنده عمل مي شود. وي در خصوص نحوه اعمال نظارت تعرفه ها افزود: با ورود بخش خصوصي به شركت واحد نظارت ها بر كار راننده دوچندان شده و تعرفه ها نيز به شكل قانوني خود كه از سوي شوراي شهر تهران مصوب شده اعمال مي شود.

واگويه هاي مسافر در راه
مال بادي و نان برقي !
عباس جعفري
چاشتگاه بود و يا به قول خودشان ساعت دهي. كنار چشمه  اي خاموش اسب ها را رها كرده و بار از قاطرها گرفته و بر جل اسبي نشسته شده بوديم تا چاشت بخوريم به رسم كوه نشينان البرز. چرا كه در زود خيزي پگاه جماعت كوه نشين مجالي به  صبحانه مرسوم نمي ماند.
حالي كه پاره از راه را بريده بوديم مجالي بود تا نفسي تازه كنيم. كندوك سياه از آب گواراي چشمه پر مي شد پس به رسم كوه نشينان هر كس سفره اش را كنار بساط چاي مي گشود. قند بود در دستمالي تميز كه كنار نان هاي پر از پياز داغ و سبزي كوهي عطر نان مي گرفت؛ پنيري كه تكه هاي گوله شده و معطرش در ميان كيسه چرمي هر گرسنه اي را به خود مي خواند. در عبور از گريوه ها و قله ها بارها از كنار كوه نشينان و مسافران دره ها گذشته بودم و به تعارف بي ريايشان بر كناره بساط نشسته و دست بر سفره شان برده و هم نمك شده بودم. عمو صدرالله خلاشه اي از آتش برداشت تا با آن سيگارش را بگيراند. خيرالله لندلندكنان گره دستمال سفره اش را باز كرد و خم شد و استكان نعلبكي اش را كنار آتش گذاشت و بر پالاني تن يله داد.
- تو خجالت نمي كشي؟ اين چيه گذاشتي تو سفره ات !!؟
- مگه چيه نون و پنيره.
- مي دانم كه نون و پنيره اما تو چرا پنير بسته اي و نان ماشيني مي خوري. شهري شدي !؟
صدرالله پوزخندي زد و سيگارش را به دهان برد و پكي زد ، سر بزرگش را بر گردن خماند و گفت:
يك زماني از كنار هر كس كه مي گذشتي كيسه اي ماست يا خيكي روغن به كول داشت و سرازير مي رفت پا به شهر هم كه مي شديم از سر دوا و درمان به رسم تعارف و سوغات خيكي از پنير يا كه كوزه اي روغن مي برديم جبران جماعتي كه بارانداز مي كرديم به خانه شان. حالا اگر يك روز راه برفگير شود تو همين چهار تا قصبه چهل نفر جماعت از گشنگي خواهند مرد.
بيا ! بيا نوش جان كن پنيره بسته بندي با نان برقي! جماعت اين روزها دارند گله هاشان را مي فروشند. آتش به مالشان مي زنند و تازه خوشحال هم هستند همانطور كه تكه قندي را ديشلمه چايش مي كرد با چانه اش خيرالله را نشانم و داد ،گفت: بعد عمري دنبال گوسفند رفتن تازه راه پاش به بانك باز شده. حرام مرده تموم گوسفندا رو به سلف فروخته و پولش را برده بانك گذاشته راست راست مياد ده تاب مي خورد و بهره پولش را مي گيرد.
- خوب مگه كله ام خرابه كه خواب نداشته باشم از بابت چهار تا مال بادي كه هر روز هم با يه دردسري بخوان كم شن يه روز غصه گرگ داشتيم...
حرفش را صدرالله بريد كه: كو ديگر گرگ كه به اين كوه و بيابون مانده باشد. از صدقه سري اين خط ماشين و اين جماعت مگه جونداري هم مونده . اين چارتا كلاغي ام كه ور مي پرن مال اينن كه گوشتشان خوارا نيست !
ها! داشتم مي گفتم اين چار تا حشم ما يه روز گرگ بهش ميزد يه روز جنگلباني مرتع داري جلو مونو  مي بست و گوسفند وسط بهار گشنه مي موند. زمستونشم بايستي جو رو مني دويست و پنجاه تومن از شهر بخريم و بار ماشين كنيم تا برسونيم ده ، مي افتاد مني پونصد تومن تازه دست تنها هم كه نمي شد چروند . چوپون افغاني اش هم اين روزا برامون ناز مي كنه براش بهتره كه بره تو ويلا سازي ها نون دراره تا دنبال گوسفند راه بيفته تو همين باغ و كنار رودخونه ها تا دلت بخواد شهريا دارن ويلا مي سازن مگه عقلم پاره سنگ بر مي داره با اين همه دردسر گوسفند نيگر دارم.
- پس چكارشون كردي!؟
- گفتم كه همشونو يك جا دادم به سلف خر! پولشم درسته گذاشتم بانك دولتي تا كه روش بياد!
- به چند دادي حالا ؟
- اين را صدرالله پرسيد و من كنجكاو تماشايش كردم خيرالله در نعلبكي! خنديد و چايش را شادمانه هورت كشيد و گفت شيش ميليون تمن!
- آتيش به گورت بياد كه اينجوري به مالت آتش زدي هزار بار بهت گفتم گول اي حرفايي رو كه تو راديو ميگن نخور آخرش هم كار دست خودت دادي. پس فردا كه رو به قبله درازت كردن بچه هات بجاي فاتحه برات گوربگوري مي خونن .دريغ از يه لقمه نون و حلوا كه بزارن كف دست چار تا فقير كه برا اون دنيات دعا كنن !
- چي خيال كردي دو ميليونشو خرج عروسي برات كردم!
- برات پسرشه از سربازي كه برگشت عوضش كه براش كار درست كنه چوب چوپوني دستش بده كه نيازمند افغاني نباشه براش عروسي راه انداخت.
- براش از شهر فيلم وردار اجاره كردم كلي پولم پاي خواننده و ساز و آواز رفت...
بگير ... را!! صدرالله بود كه نيم خيز فرياد مي كرد اسب ها ميخ طويله ها را كنده بودند و سرازيري دره را مي تاختند.

وزارت بهداشت براي زباله هاي بيمارستاني هزينه نمي كند
خبرگزاري فارس: مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران گفت: وزارت بهداشت تاكنون ريالي براي جمع آوري زباله هاي بيمارستاني شهر تهران هزينه نكرده است.
مصطفي سليمي در خصوص جمع آوري مكانيزه زباله هاي بيمارستاني افزود: شهرداري تهران در حال حاضر زباله هاي بيمارستاني شهر تهران را به صورت مكانيزه جمع آوري و دفن مي كند.
وي با اشاره به اين كه شهرداري تهران هيچ وظيفه اي در جهت جمع آوري زباله هاي بيمارستاني ندارد، تصريح كرد: شهرداري به منظور رفاه حال شهروندان تهراني كار جمع آوري و امحاي زباله هاي بيمارستاني را انجام مي دهد. مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران بيان كرد: از لحاظ قانوني وظيفه وزارت بهداشت است كه تمامي زباله هاي بيمارستاني را از سطح شهر جمع آوري و امحا كند. سليمي تصريح كرد: قرار بود وزارت بهداشت چندين دستگاه زباله سوز براي بيمارستان ها خريداري كند ولي اين كار را انجام نداد.
وي خاطرنشان كرد: جلسه اي با وزير بهداشت در خصوص جمع آوري زباله هاي بيمارستاني داشتيم، ولي وزارت بهداشت اعلام كرد بودجه اي براي اين كار در نظر نگرفته است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |