شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۷ - Aug 12, 2006
پيامبر اعظم صلي الله عليه وآله وسلم مي فرمايد:
دانشمندتر از همه مردم كسي است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
(نهج الفصاحه، ص ،۶۹ ح ۳۶۰)
امروز با حافظ
آري به اتفاق، جهان مي توان گرفت
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت
شكر خدا كه سر دلش در زبان گرفت
افشاي راز خلوتيان خواست كرد شمع
آب و هوا
010884.jpg

عكس روز
010938.jpg
عكس : رويترز/ يه وس هرمان
رقابتهاي دو و ميداني قهرماني اروپا، گوتنبرگ سوئد- مارسل هاگ از سوئيس در مرحله نيمه نهايي رقابتهاي ويلچرسواري معلولان ماده ۱۵۰۰متر، زودتر از ساير شركت كنندگان از خط پايان عبور كرد.

در شهر چه خبر
پارك ارزان
به نظر مي رسد كودكان شهرري بايد هم بازي هاي خود را از ساير مناطق شهر به پارك بازي محل خود دعوت كنند زيرا اين پارك با توجه به تراكم جمعيت به ويژه در منطقه دولت آباد بليت هاي خود را ۲۰درصد ارزان تر عرضه مي كند. پارك مذكور با نامه «ري پارك» به همت شهرداري منطقه ۲۰ در مساحتي بالغ بر ۲۵۰۰ متر مربع در جنوبي ترين منطقه تهران به بهره برداري رسيد. به گفته مسئولان، عمليات اجرايي اين طرح از اواخر سال گذشته آغاز شد و با صرف هزينه اي بالغ بر ۳ ميليارد ريال به بهره برداري رسيد. ري پارك علاوه بر ۷ دستگاه بازي، داراي ۷۰۰ متر مربع فضاي سبز و ديگر امكانات مورد نياز خانواده ها است.

دستفروشي ممنوع
گويا بخش خدمات شهري شهرداري تهران براي ساماندهي مناطق، دستفروش هاي اطراف پارك ها را هم در فهرست سياه خود قرار داده است. بوستان هاي تهران به ويژه در تعطيلات تابستان ميزبان فروشنده هايي است كه گاهي سرقفلي آن ها باوركردني نيست. اما با اخطار خدمات شهري شهرداري، شهروندان مشاغلي مانند بلال فروشي، بستني و فالوده را كه جزئي از چهره شهر شده بودند، نخواهند ديد. محسن صادقيان مديركل خدمات شهري گفته دستفروشاني كه اقلام خوراكي عرضه مي كنند بايد به بازارچه هاي خوداشتغالي داير شده در برخي مناطق اعزام شوند.

بازار روغن
از بازار چهارراه مولوي خبر مي رسد گرماي تابستان سال جاري هنوز نتوانسته است قيمت روغن را كاهش دهد. اين وضعيت در مقايسه با زمان مشابه سال هاي پيش روند وارونه اي را نشان مي دهد، زيرا تابستان هر سال با كاهش مصرف، قيمت روغن هم كاهش مي يافت. وضعيت قيمت ها نشان مي دهد در كنار ثبات قيمت روغن جامد نسبت به هفته پيش، روغن هاي مايع ۲دهم درصد گران شدند و متوسط قيمت آن ها به ليتري يك هزار و ۲۰۴ تومان رسيد. در سطح ميادين ميوه و تره بار اين قيمت به يك هزار و ۱۵۰ تومان كاهش مي يابد. روغن هاي جامد نيز در هر حلب ۵ كيلويي بين ۴۴۰۰ تا ۴۶۵۰ تومان در ميادين و چهار هزار و ۶۷۴ تومان در سطح مغازه ها عرضه مي شوند.

افتتاح دو سينما
تهرانسر و شهرري صاحب دو سينما به نام هاي «كانون سميه» و «كانون كوثر» شدند. ساكنان مناطق مذكور پيش از اين صاحب سالن سينما نبودند و براي رفتن به سينما مسير زيادي را تا ديگر مناطق شهر طي مي كردند.اين دو سينما با ظرفيت هاي ۳۲۰ صندلي (كانون كوثر) و ۲۰۰ صندلي (كانون سميه) مسيرهاي طولاني را كوتاه كردند.

ثبات بازار لوازم يدكي
بسياري از دارندگان خودرو از تأثير افزايش قيمت فلزات بر بهاي انواع لوازم يدكي نگران بودند اما گذشت زمان نشان داد بازار لوازم يدكي خيال تبعيت از قيمت فلزات و آلياژهاي گوناگون را ندارد. غلامرضا بخشي زاده رئيس اتحاديه لوازم يدكي مي گويد: ركود شديد خريد و فروش خودرو، در بازار لوازم يدكي نيز مشاهده مي شود. علاوه بر اين بالا رفتن تعداد خودروهاي نو نسبت به گذشته ميل به افزايش قيمت را در توليدكنندگان لوازم يدكي كاهش داده است زيرا استقبال خوبي از اين محصولات نمي شود. وي  مي افزايد: مشكل بازار خودرو در حال حاضر نامناسب بودن خدمات پس از فروش برخي خودروهاي وارداتي است. دارندگان اين خودروها قطعات مورد نياز خود را به فروشندگان با قيمت توافقي سفارش مي دهند تا از طريق كشورهاي عربي حوزه خليج فارس و به وسيله مسافرها اين قطعات وارد شود.

تلويزيون
010932.jpg

فرهنگسرا
كارگاه رفتار با كودك
فرهنگسراي سالمند در راستاي جشنواره تابستاني ۸۵ و به منظور ارتقاء سطح آگاهي مادران، كارگاه «رفتار با كودك» را برگزار مي كند.
در اين كارگاه كه با حضور كارشناس تربيتي برگزار مي شود در مورد مراحل رشد جسمي، ذهني، اجتماعي و عاطفي كودكان به مادران آموزش و آگاهي هاي لازم ارائه مي شود.
همچنين مسائل تشويق و تنبيه، كتابخواني و قصه گويي، ارتباطات سازنده و عاطفي و... مورد بررسي قرار مي گيرد.
كارگاه رفتار با كودك با هدف ارتقاء سطح دانش مادران در زمينه رفتار با كودكانشان و آموزش صحيح به آنان روزهاي چهارشنبه از ساعت ۱۰-۳۰/۸ برگزار مي گردد.
علاقه مندان جهت ثبت نام مي توانند به نشاني امام حسين، خيابان ۱۷ شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام، فرهنگسراي سالمند مراجعه و يا با شماره ۹۱- ۳۳۳۰۲۵۹۰ تماس بگيرند.

سينما
كافه ستاره
كارگردان: سامان مقدم
010893.jpg
بازيگران: افسانه بايگان، رؤيا تيموريان، هانيه توسلي، حامد بهداد، پژمان بازغي، شاهرخ فروتنيان، مسعود رايگان
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، فرهنگ، آسيا، المپيا، ايران، پيروزي، فردوسي، شاهد، عصرجديد، سپيده، شقايق، گلريز، ناهيد، جوان، قيام، پارس، كانون قدس
خلاصه داستان: يك كافه در جنوب شهر و روايت هاي مختلف از زندگي سه زن.

در حاشيه خبرها
چند ساعت تأخير براي يك پرواز؟
010896.jpg
امير بهادري نژاد - شايد باور اين خبر دشوار باشد اما باور كنيد كه مشكل سرويس هاي بهداشتي يك فروند هواپيماي ۷۶۷ دقيقا به دليل همين مشكل با ۲۳ ساعت تاخير به مقصد رسيد و ۲۹۵ نفر مسافر اين هواپيما از سفر كردن با هواپيما پشيمان شدند. مبدأ اين هواپيما شهر كنكان در مكزيك و مقصد آن شهر بيرمنگام انگليس بود. به طور متوسط مدت زمان چنين پروازي در حدود ۹ ساعت است اما اين پرواز در حدود يك شبانه روز به طول انجاميد. ماجرا از اين قرار بود در حاليكه تنها سه ساعت تا مقصد فاصله بود خلبان پشت بلندگوي كابين اعلام كرد كه از اين پس مسافران نمي توانند از سرويس هاي بهداشتي هواپيما استفاده كنند چون كاركنان فرودگاه مبدا فراموش كرده بودند پيش از برخاستن هواپيما از كنكان، مخزن فاضلاب سرويس هاي بهداشتي را تخليه كنند. به همين دليل، در صورتي كه بر حجم فاضلاب افزوده شود احتمال سقوط هواپيما وجود دارد.
با توجه به اعتراض گسترده مسافران خلبان مجبور به تغيير مسير و فرود در يك پايگاه نظامي واقع در كانادا شد. به هر حال تخليه مخزن فاضلاب هواپيما در اين پايگاه نظامي بيش از دو ساعت بطول انجاميد كه در اين فاصله زماني مسافران حق ترك هواپيما را نداشتند. پس از پايان اين عمليات برج مراقبت پايگاه اعلام كرد به دليل ترافيك هوايي از يافتن مسير مناسب براي پرواز مجدد هواپيماي مسافربري ناتوان است و خدمه و مسافران بايد انتظار بكشند. جالب اينكه زماني كه برج مراقبت سرانجام مسير مناسب را يافت و اجازه پرواز داد، شيفت مجاز كاري خدمه پرواز به پايان رسيده بود و طبق قانون آنها مجبور بودند قبل از پرواز براي مدت زمان مشخصي استراحت كنند. به همين دليل مسئولان پايگاه نظامي، خدمه را براي استراحت كردن به يك هتل انتقال دادند و مسافران نيز به ساختمان پايگاه منتقل شدند.به هر حال خدمه پس از استراحت به پايگاه بازگشتند و اين پرواز پر ماجرا پيگيري شد. به طور حتم مسافران هرگز اين سفر طول و دراز را از ياد نخواهند برد و شايد ديگر جرات سفر با هواپيما را نداشته باشند.
۱- مبدا: كنكان مكزيك ساعت ۳۰/۳ بعداز ظهر روز هفتم آگوست
۲- فرود در پايگاه نظامي واقع در خاك كانادا
۳- فرود در بيرمنگام ساعت ۲۳/۶ صبح روز نهم آگوست با تاخير ۲۳ ساعته

طلا، سكه و ارز
010929.jpg

بازار
010926.jpg
روند صعودي قيمت حبوب
طي دو ماه گذشته و به ويژه روزهاي اخير قيمت حبوب خود را در صف نخست ماراتن قيمت ها نگه داشت؛ به طوري كه قيمت تمامي اقلام خوراكي در اين مسير رو به بالا از نفس باز ايستاد اما حبوب همچنان هفته اي يك تا ۵/۱ درصد رشد قيمت دارند. اين هفته نيز فقط لوبيا قرمز به توقف در قيمت هفته پيش رضايت داد و ساير اقلام همگي گران تر شدند. بازاريان نيز همچنان نرسيدن محصول سال جاري را گوشزد مي كنند. در اين شرايط اتحاديه حبوب و غلات نيز هر هفته نسبت به تغيير قيمت ها ابراز بي اطلاعي مي كند. با اين وجود قيمت حبوب در ميادين همچنان اختلاف خود را با قيمت ساير فروشگاه ها حفظ كرده است. نخود در ميادين ميوه و تره بار كيلويي ،۱۰۵۰ لپه نخود ۱۳۰۰ و عدس كيلويي ۹۳۰ تومان عرضه مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
زيستن در اين خانه
خوش بين (مي ايستد و مي خواند): شادي
بدبين (مي نشيند و مي گريد): رنج
واقع بين (زانو مي زند و آه مي كشد): اين هم مي گذرد.
استنلي بوبين / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
هواپيماي بدون در
ريودوژانيرو: يك فروند هواپيماي مسافربري فوكر ۱۰۰ باوجود كنده شدن يكي از درهايش سالم روي زمين فرود آمد. ۱۸ دقيقه پس از اين كه هواپيماي مورد نظر با ۷۹ مسافر از فرودگاه سائوپائولو برزيل برخاست يكي از درهايش كنده شد و در كنار يك سوپرماركت بر زمين افتاد. با اين حال خلبان، هواپيماي بدون در را روي باند فرودگاه نشاند و به هيچ يك از مسافران آسيبي وارد نشد. در حال حاضر شركت هواپيمايي برزيل ۲۲ فروند از اين نوع هواپيماي هلندي را در اختيار دارد كه تا سال ۲۰۱۰ تمام اين هواپيماها را از رده خارج خواهد كرد.
عاقبت فروش خمپاره
ريودوژانيرو: يك مرد برزيلي كه با پتك اقدام به تكه تكه كردن يك خمپاره كرد جان خود را از دست داد. اين مرد كه مكانيك بود در كارگاه خود و به وسيله پتك روي خمپاره كوبيد كه اين خمپاره بلافاصله منفجر شد. موج اين انفجار به حدي بود كه مكانيك همانجا جان باخت و دستيارش نيز به شدت مجروح شد. همچنين ساختمان كارگاه و چندين خودرو كه در نزديكي محل انفجار متوقف بودند تخريب شدند. گفته مي شود كه مكانيك قصد داشت خمپاره را به عنوان ضايعات آهن بفروش برساند.
هواپيماي بدون در
خالي شدن باك بنزين
ميشيگان: يك سارق در آمريكا پنج شنبه شب وارد يك فروشگاه شبانه روزي شد و با اسلحه صندوقدار اين مكان را تهديد كرد. او پس از اين كه تمام پولهاي موجود در صندوق را داخل كيسه ريخت سوار بر خودرو متواري شد، اما هنوز دو كيلومتر از محل ارتكاب جرم دور نشده بود كه خودرو به دليل تمام شدن بنزين خاموش شد. جالب اين كه در مجاورت فروشگاه شبانه روزي جايگاه عرضه سوخت قرار داشت و سارق مي توانست باك خودرواش را مملو از بنزين كند. به هر حال پليس كه از موضوع سرقت مطلع شده بود سارق را در حالي كه مشغول هل دادن خودرواش بود دستگير كرد.
اعتراض به وام مسكن
010890.jpg
سانتياگو: اينجا خيابان مقابل كاخ رياست جمهوري شيلي است كه يك شهروند بدهكار براي نشان دادن اعتراض خود از تير چراغ برق بالا رفته است. اين مرد يكي از هزاران و شايد صدها هزار نفري است كه براي خانه دارشدن از بانك وام گرفته اند اما قادر به پرداخت اقساط كمرشكن آن نيستند. او به نمايندگي از طرف اين افراد از دولت خواسته تا اقساط آنها را كاهش دهند.
شهردار گرفتار
كنتاكي: شهردار يكي از شهرهاي آمريكا از يك سال قبل تاكنون چمن هاي حياط خانه خود را كوتاه نكرده است. با توجه به اين كه همسايه ها در اين مورد بارها از وي سؤال كرده اند به همين دليل تابلويي مقابل خانه اش نصب كرده كه روي آن نوشته شده: من چمن هاي خانه ام را كوتاه نخواهم كرد چون كارهاي ضروري تري نسبت به اين كار دارم. از سوي ديگر شوراي اين شهر اعلام كرد با توجه به اين كه كوتاه كردن چمن در اين شهر براي هيچ يك از شهروندان اجباري نيست به همين دليل نمي توان ايرادي بر كار شهردار وارد كرد.
پيرمرد سخاوتمند
برلين: شهروندان يكي از شهرهاي آلمان روز پنج شنبه گذشته شوكه شدند چون يك پيرمرد ۶۳ ساله در خيابانهاي شهر پول پخش مي كرد. داستان از اين قرار بود كه پيرمرد با مراجعه به بانكي كه در آن حساب داشت مبلغ ۱۳ هزار يورو برداشت كرد. وي سپس روي نيمكتي كه مقابل بانك قرار داشت نشست و به تمام عابران پياده پول هديه  داد. به همين دليل مردم پليس را خبر كردند و ماموران تمام پولهاي اين پيرمرد را ضبط كردند. البته وي پيش از دستگيرشدن هزار يورو به مردم هديه داده بود. اين مرد بازنشسته در توجيه اين عمل خود گفت: من پول بسيار زيادي دارم و چون به اين ۱۳ هزار يورو نياز نداشتم تصميم گرفتم آن را ميان شهروندان تقسيم كنم.
زنداني در شعبه بانك
برن: كارمند سهل انگار يك بانك در سوئيس يك مشتري را به مدت ۴ ساعت داخل شعبه زنداني كرد. اين خانم ۸۵ ساله در ساعات پاياني وقت اداري وارد بانك شد تا حساب پس انداز افتتاح كند، به همين دليل يكي از كارمندان بانك شرايط گشايش حساب را در اختيار وي قرار داد تا در اتاق انتظار مطالعه كند. اين كارمند كه طبق عادت به عنوان آخرين نفر از شعبه خارج مي شد رأس ساعت ۳۰/۴ بعدازظهر درهاي شعبه را قفل كرد و به خانه رفت؛ غافل از اين كه پيرزن كماكان داخل شعبه قرار داشت. جالب اين كه پيرزن به حدي غرق در مطالعه بود كه متوجه گذر زمان نشد. اما نكته جالب تر اين كه حسگرها و دوربين مداربسته بانك نيز متوجه حضور اين زن نشده بودند. به هر حال وي با جنب و جوش در شعبه باعث به كار افتادن حسگرها شد و پليس پس از ۴ ساعت او را از اين مكان نجات داد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |