شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۷ - Aug 12, 2006
در حاشيه سومين سمينار بهداشت رواني دانشجويان
كلاف سردرگم
سميه شرافتي
010923.jpg
كدام علت؟
طبق آمارهايي كه در سومين سمينار سلامت رواني دانشجويان ارائه شد، 1/59درصد از دانشجويان، نسبت به دوري از خانواده احساس دلتنگي مي كنند(ازدست دادن چتر حمايتي)، 2/30درصد از آنها به رشته تحصيلي شان علاقه ندارند، 7/43درصدشان در پذيرش قوانين آموزشي احساس اجبار كرده و آنها را دست وپاگير تلقي مي كنند. شايد علت اين امر برمي گردد به اينكه اين مقررات و قوانين آموزشي بدون درنظرگرفتن شرايط روحي دانشجويان وضع شده اند. همه اين شرايط باعث بروز پرخاشگري و افسردگي دانشجو مي شود.

امروز هم- مثل روزهاي گذشته- گوشه اي از حياط دانشكده نشسته بود بدون آنكه كسي بفهمد دردش چيست ! ديگر ناخني براي جويدن نداشت. بي حوصله و كم حرف، رفت و آمد هم كلاسي هايش را رج مي زد. تنها دانشجويان ترم اول نمي توانستند بفهمند كه از چه چيزي درد مي كشد. شنيده بود چطور آدم ها- حتي دانشجويان- روان پريش مي شوند، اما نمي دانست چطور اين اتفاق مي افتد تا اينكه يك روز بدون اينكه نصيبي از درس و دانشگاه ببرد، در مركز مشاوره دانشگاه گزارشي از عدم ثبات در شخصيت و روان پريشي را ضميمه پرونده اش ديد و رفت و براي هميشه از تحصيل انصراف داد!
روان پريشي و ابتلا به ديگر اختلالات رواني، مشكلي است كه خيلي از مردم را گرفتار خود مي كند و طبعاً دانشجويان هم از اين امر مستنثي نيستند. حتي تعداد بسيار زيادي از آنها با انواع و اقسام مشكلات روحي و رواني درگيرند و اگر درمان و راه التيامي براي آنها پيدا نشود، مطمئناً مسئولان با خيل عظيمي از تحصيل كردگان واجد مشكل روحي و رواني مواجه خواهند شد. البته ازدست دادن سلامت روح و روان، نتيجه دانشجوشدن نيست اما اين مشكل، چندين مسأله را با خود به همراه دارد: آينده تقريباً مبهم، مشكلات عمده اقتصادي، نداشتن مهارت هاي زندگي و عدم فراگيري راه هاي مقابله با استرس - به خصوص در دانشجويان غيربومي (كه اين مشكل غيربومي بودن، خود صدها هزار مسأله را به همراه مي آورد) و... باعث شده اند كه دانشجوي امروز در حالي كه چشم انداز روشني در مقابلش نيست، با سيل عظيمي از اضطراب هاي دروني مواجه شود كه اگر توان و تحمل مقابله با آنها را هم نداشته باشد محكوم به زانو زدن است و ممكن است اينچنين بر تعداد روان پريشان در محيط هاي علمي افزوده شود.
در حاشيه سومين سمينار بهداشت رواني دانشجويان كه در خرداد ماه برگزار شد، مريم رامشت- روانشناس و دبير اجرايي اين همايش- در رابطه با وضعيت بهداشت رواني دانشجويان هنگام ورود به دانشگاه گفت: ورود به دانشگاه معمولاً با تغييرات زياد اجتماعي و انساني همراه است كه در كنار اين تغييرات پذيرش نقش جديد دانشجو باعث مي شود كه او احساس كند نياز به يك تغيير و تحول شناختي اساسي دارد. طبيعتاً قرارگرفتن در اين شرايط، فشارهاي رواني و نگراني هايي را براي دانشجو به همراه مي آورد كه اين استرس ها مي توانند عملكرد او را در دانشگاه تحت تأثير قرار دهند. دوري از خانواده، عدم علاقه به رشته تحصيلي و عدم كفايت امكانات رفاهي دانشگاه ها نيز اغلب باعث افت دانشجويان- چه از لحاظ تحصيلي و چه از لحاظ رواني- مي شود . رامشت با برشمردن ديگر مشكلات دانشجويان- به خصوص دانشجويان غيربومي- گفت: پذيرفته شدن از طرف ديگر دانشجويان در خوابگاه نيز استرس هاي زيادي را براي فرد به همراه دارد، چون بار فشار پذيرفته شدن از سوي ديگران در زندگي جمعي زياد است. اضطراب امتحانات نيز علاوه بر خوابگاهي بودن، مشكل عمده اي است؛ چرا كه دانشجو مي  انديشد بايد در مقابل ديگران ابراز وجود كند و اين، خود باعث مبتلاشدن به انواع ترس هاي مرضي، اضطراب ها، اختلالات روان تني و ناراحتي هاي گوارشي يا حتي وسواس مي شود .
علاوه بر تمامي اين مسائل اين نكته از سوي روانشناسان و كارشناسان مسائل اجتماعي نيز تأييد شده است كه سلامت رواني ارتباط مستقيمي با وضعيت اقتصادي شخص دارد. اين موضوع در مورد دانشجويان به شكل ديگري است. به اين ترتيب كه هر چه وضعيت اقتصادي آنها بهتر مي شود سلامت و امنيت روحي و رواني آنها نيز بالاتر مي رود. همسرگزيني، ازدواج، تشكيل خانواده، روبه روشدن با جنس مخالف و قرارگرفتن در معرض سوءاستفاده هاي عاطفي و... همه و همه مسائلي هستند كه بايد با ديد بازتري به آنها نگريست.اما دانشگاه در به وجودآوردن اين مشكلات چقدر دخيل است؟
رامشت در پاسخ به اين پرسش مي گويد: دانشگاه در به وجود آوردن اين مسائل مسلماً بدون نقش نيست. هر محيط جديدي انسان را دچار چالش و دگرگوني مي كند، ولي بعضي از اين مشكلات به گذشته فرد برمي گردد؛ تفاوت هاي فردي، چگونگي رشد افراد در گذشته و تربيت خانوادگي در انطباق با محيط دانشگاه، مسلماً نقش عمده تري در تطبيق شرايط روحي دانشجويان با محيط جديد دارد.
* * *
نوبت قبلي نداريد؟ معذوريم! متأسفانه يكي از مهمترين مسائل يك دانشجو نقطه ضعف هايي است كه در مراكز مشاوره دانشجويي وجود دارد. در بسياري از اين دفاتر و مراكز بايد نوبت قبلي داشته باشيد اما شنيدن دردهاي يك دانشجو اگر به روز يا هفته بعد موكول شود شايد خيلي دير باشد. در اين شرايط دانشجويان مسأله دار تنها براي ساعتي آرام مي گيرند و پس از آن دوباره همان زخم قديمي سر باز مي كند. رامشت ضمن اشاره به اينكه در اين مراكز وجود نيروهاي متخصص و كارآمد بايد تقويت شود مي گويد: متأسفانه امروزه در اغلب اين مراكز مسئولين و مشاوراني وجود دارند كه رشته آنها اصلاً به مشاره ارتباطي ندارد و اين، خود اعتماد به اين مراكز را از دانشجو سلب مي كند. از طرف ديگر در جامعه ما افراد نسبت به مشكلات روحي و رواني خود مثل بيماري هاي جسمي اهميت نمي دهند و آن را به گذر زمان مي سپارند؛ در حالي كه گذر زمان وضعيت را گاهي بدتر هم مي كند. دانشجويان هم در همين جامعه رشد كرده اند و گمان مي كنند با مراجعه به اين مراكز، انگ بيماربودن به آنها زده مي شود .
طبق تحقيقات ارائه شده در سمينار بهداشت رواني دانشجويان، 88درصد از آنها اعتقاد دارند كه هر كسي به مشاوره نياز دارد و 68درصد آنها مي گويند ما به مشاوره نياز داريم ولي شناخت كافي نسبت به اين مراكز نداريم و 60درصد آنها مشاوره با دوستان را به مراجعه به اين مراكز ترجيح مي دهند. اين در حالي است كه مراكز مشاوره هم هنوز منتظرند كه دانشجو به سراغ آنها بيايد.
اينجاست كه لزوم تقويت هرچه بيشتر مراكز مشاوره دانشجويي و افزايش تعداد آنها و به كارگيري متخصصيني كه در نهايت نخواهند مراجعه كننده خود را با راهنمايي هاي كلي و با يك جمله انشاءا... مشكلت حل مي شود بدرقه كنند، محسوس تر مي شود.

روزشمار پزشكي
گروه اجتماعي- والتر رودلف هسن، فيزيولوژيست سوئيسي در 12آگوست 1973 (21 مرداد 1352) درگذشت. هسن در سال۱۹۴۹ ميلادي به دليل تحقيقاتش بر روي عملكرد بخش هاي مختلف مغز مياني موفق به دريافت جايزه نوبل پزشكي شد. بخش هاي مهمي از مغز مياني كه در مرگ مغزي اهميت دارند عبارتند از: ساختمان مشبك كه مسئول حفظ سطح هوشياري است، پايك هاي مغزي كه از الياف حركتي درست شده اند و اعصاب جمجمه اي سه و چهار كه حركات چشم ها و اندازه و پاسخ مردمك ها به نور را برعهده دارند. آسيب دو طرف به اين ساختمان مشبك باعث حالت اغما مي شود و اگر پايك هاي مغز نيز آسيب ببينند فلج اندام ها را در پي خواهند داشت. پس به اين ترتيب با معاينه و تعيين سطح هوشياري و همچنين حركات مردمك هاي چشم و قدرت اندام ها مي توان به سالم بودن مغز مياني پي برد.

پرسش و پاسخ
واكنش افسردگي در كودكان به چه صورت هايي بروز مي كند؟
010917.jpg
گروه اجتماعي- افسردگي در كودكان مانند بزرگسالان ممكن است علل متفاوتي داشته باشد؛ علت مهمي كه در كودكان باعث پيدايش افسردگي مي شود و با بزرگسالان فرق دارد، محروميت از مادر يا كمبود محبت مادر است بخصوص اگر غيبت مادر با جانشيني فرد ديگري تامين نشود. در اين حالت كودك بعد از مدت كوتاهي اضطراب، دچار افسردگي مي شود كه اگر مدت زيادي ادامه يابد در رشد هوشي و متوقف شدن رشد كودك تاثير زيادي دارد. چنانچه افسردگي كودك علل عاطفي يا خانوادگي نداشته باشد احتمالا علت آن عامل عضوي مانند عفونت هاي ويروسي است. علائم افسردگي در كودكان خيلي مخفي و به صور مختلف تظاهر مي كند. در كودكان خلق و خوي افسرده و قيافه گريان ديده نمي شود. اختلال خواب شايعترين علامت بيماري است و صرف نظر از خود كودك موجب ناراحتي اطرافيان نيز مي شود. بي خوابي شبانه باعث خستگي كودك شده و روز بعد كودك دچار بي قراري، بهانه جويي و عصبانيت و بي حوصلگي مي شود.اختلالات گوارشي بخصوص بي اشتهايي گاهي به تنهايي و گاه توأم با دل درد ممكن است اولين يا حتي تنها علامت بيماري باشد. در اين حالت والدين اغلب بي خوابي كودك را به دل درد نسبت مي دهند و سعي مي كنند با دادن داروهاي گوارشي او را آرام كنند.افسردگي كودكان اغلب موقتي و نوساني است و به ندرت ممكن است براي مدت طولاني ادامه يابد. در اكثر موارد نيز بعد از مدتي با درمان صحيح كاملاً بهبود مي يابد بدون آنكه احتياج به درمان خاصي داشته باشد و يا اينكه تا بزرگسالي ادامه پيدا كند.

دريچه
خروسك در كودكان
010920.jpg
گروه اجتماعي خروسك بيماري اي است كه با خشن شدن صداي كودك يا سرفه كردن مشخص مي شود و بيشتر كودكان سه ماهه تا پنج ساله به آن مبتلا مي شوند، ولي شديدترين علائم آن در سنين زير سه سال است. التهاب ناشي از يك ويروس كه سبب ابتلا به خروسك مي شوند مي تواند حنجره   و راه هاي هوايي فوقاني را هم مبتلا كند.
از جمله علائم اين بيماري كه چيزي شبيه سرماخوردگي است شامل آبريزش و گرفتگي بيني مي باشد.
براي جلوگيري از تورم و التهاب حنجره پزشك براي كودك داروهاي استروئيدي يا كورتوني تجويز مي كند تا كودك بتواند به راحتي نفس بكشد. استفاده از دستگاه بخور يا قراردادن كودك در وان حمام نيز به تنفس راحت تر كودك و درمان خروسك كمك مي كند.
منبع:Mayoclinic.com
پيشگيري از عفونت ناخن
جامعه جراحان پوست آمريكا مي گويد كه عفونت هاي قارچي ناخن كه به خصوص در ماه هاي تابستان شايع مي شوند با رعايت چند نكته بهداشتي قابل پيشگيري هستند.
نكات توصيه شده اين جامعه عبارتند از:
* ابزارهايي مخصوص به خود را براي كار بر روي ناخن هايتان در سالن  زيبايي بخريد. عوامل عفونت زا مي توانند از طريق وسائلي مانند سوهان ناخن كه قابل استريل شدن نيستند انتقال يابند.
*از رعايت معيارهاي بهداشتي در سالن زيبايي كه براي آرايش ناخن به آن مي رويد پرس و جو كنيد.
* ناخن هاي پايتان را تميز و مرتب نگهداريد. سالم نگهداشتن ناخن به پيشگيري از گسترش عفونت و سلامتي كلي شما كمك
مي كند.
*سالانه با مراجعه به متخصص پوست از او بخواهيد كه پوست و ناخن هايتان را از لحاظ علائم اوليه بيماري ها مورد بررسي قرار دهد.
* مراقب باشيد كه كوتيكول يا ريشه ناخن شما گرفته نشود. اگر در ضمن مانيكور مقدار زيادي از ريشه ناخن گرفته شود ممكن است كوتيكول از ناخن جدا شود و عوامل عفوني به آن منطقه نفوذ كنند.
*موهاي پايتان در وان پديكور پيش از آن كه در زير آب جاري قرار گيرد نتراشيد.
*عفونت ها را ناديده نگيريد. اگر پس از انجام عملي بر روي ناخن قرمزي يا سوزش بوجود آمد، ممكن است نشانه اي از عفونت باشد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |