شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۷ - Aug 12, 2006
نقشه فقر در كشور تدوين شد
010905.jpg
ايسنا: نقشه جغرافيايي فقر در كشور بر اساس تعيين خط فقر استاني تدوين شد.
چندي پيش خط فقر مناطق شهري و روستايي از سوي وزارت رفاه به ترتيب براي مناطق شهري ۱۶۲ هزار تومان در ماه و مناطق روستايي ۱۱۳ هزار تومان اعلام شد. در جديدترين تحقيقي كه در زمينه خط فقر تدوين شده، براي نخستين بار خط فقر در سال ۸۳ به تفكيك استان ها، تعيين و وضعيت هر يك، جداگانه مشخص شده است.
زهرا ابراهيمي، تهيه كننده اين نقشه، به اندازه گيري فقر و تعيين خط فقر با استفاده از مفهوم فقر مطلق در طول سالهاي ۱۳۷۰ تا ۸۳ پرداخته است. بر اساس اين مطالعه كه به تفكيك وضعيت خط فقر در هريك از استان ها انجام شده، خانوارهاي ۵ نفره شهري در استان سيستان و بلوچستان براي تأمين حداقل نيازهاي زندگي نيازمند ۱۷۱ هزار و ۸۵۶ تومان هستند كه اين استان در ميان استان هاي كشور پايين ترين ميزان درآمد مورد نياز براي تأمين حداقل نيازهاي خانوار در ماه را به خود اختصاص مي دهد.
همچنين به ترتيب اين خط فقر براي استان كردستان، ۲۱۶ هزار و ۲۵۶ تومان، فارس ۲۴۴ هزار و ۵۸۴ تومان و اصفهان ۲۸۳ هزار و ۶۱۱ تومان تعيين شده است. خانوارهاي ۵ نفره استان تهران نيز، حداقل نيازمند ۳۹۴ هزار و ۹۴۳ تومان درآمد در ماه براي خروج از فقر مطلق هستند. بررسي اين نقشه نشان  مي دهد كه استان خراسان (قبل از تقسيم)،  گرگان، زاهدان، زنجان با ۴/۰ درصد فقرا داراي فقيرترين روستاييان و استانهاي سمنان، قم،  اراك، يزد، ياسوج، بندرعباس و كرمانشاه با ميزان فقراي ۳/۰ تا ۴/۰ در رتبه بعدي قرار دارد. همچنين روستائيان ساكن در استان هاي كرمان، شيراز، اصفهان، شهركرد، اهواز، همدان، سنندج و تبريز با ميزان فقراي بين ۲/۰درصد و ۳/۰ در رتبه بعدي در خصوص تعداد فقرا قرار دارند. از سويي ديگر، استانهاي ساري، تهران، رشت، قزوين، اردبيل، اروميه، خرم آباد، ايلام و بوشهر با كمترين جمعيت فقرا (كمتر از ۲/۰ درصد) داراي كمترين روستايي فقير هستند.
نتايج اين بررسي در مجموع نشان مي دهد كه شمار فقراي مناطق روستايي از شهري بيشتر است . همچنين در طول سالهاي ۷۰ تا ۸۳ علي رغم كاهش ميزان فقر ولي وضعيت پايين ترين لايه هاي درآمدي جامعه تغيير چنداني نيافته است و اين لايه از بهبود شرايط بي نصيب مانده اند و تنها خانوارهاي نزديك خط فقر وضعيت بهتري يافته و از فقر مطلق خارج شده اند.

گواهينامه رانندگي سه روزه صادر مي شود
گروه اجتماعي - رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا با تاكيد بر اين كه گواهينامه رانندگي سه روزه صادر مي شود، افزود: روزانه ۱۰ هزار گواهينامه براي متقاضيان در كشور صادر مي كنيم.
سردار « محمد رويانيان » رئيس پليس راهنمايي و رانندگي در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني پليس، ضمن اعلام اين خبر، گفت : ميانگين صدور گواهينامه پس از آزمون در كشور ۴۷ روز بود كه الآن به حداكثر سه روز رسيده است.
وي تصريح كرد: ممكن است ماموران پست زماني كه براي تحويل گواهينامه به در منازل مي روند ،متقاضيان گواهينامه در منازل خود نباشند كه اين مساله باعث تاخير در رسيدن گواهينامه به دست افراد مي شود.

فقر يك ميليارد جوان را ناتوان كرده است
گروه اجتماعي- فقر در ميان جوانان موجب شده تا جهان نتواند از توان بالقوه يك ميليارد جوان بهره مند شود.
كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز بين المللي جوانان (۲۱ مرداد) با تاكيد بر فقر جوانان آورده است: جمعيت جوان جهان در حال حاضر بيش از يك ميليارد نفر است كه منبع انساني اصلي براي توسعه هستند و مي توانند عاملان كليدي براي ابداعات و تحولات مثبت اجتماعي باشند. با اين وجود ميزان فقر جوانان، جهان را از توان بالقوه ايشان محروم كرده است. در جهان پر از ثروت، تقريباً از هر پنج نفر يك نفر بين سنين ۱۵ تا ۲۴ بايد زندگي را به دشواري با كمتر از يك دلار در روز به سر ببرند و تقريبا نيمي از اين تعداد با كمتر از ۲ دلار در روز زندگي مي كنند.
علاوه بر اين در حالي كه جوانان يك چهارم نيروي كار جهان را تشكيل مي دهند، نيمي از بيكاران جهان نيز محسوب مي شوند. بازارهاي كار براي ارائه شغل با ثبات با جنبه هاي خوب براي جوانان غير از آناني كه متخصص اند، دچار مشكل است. بدون كار شرافتمندانه جوانان در برابر فقر آسيب پذيرند كه به نوبه خود دسترسي ايشان را به آموزش و خدمات اساسي بهداشتي پيچيده تر كرده كه نهايتاً دستيابي آنان را به مشاغل به تأخير مي اندازد. در طولاني مدت جوانان محروم مواجه با موانع بزرگتر در راه رسيدن به پيشرفت شده و ممكن است نتوانند به سرمايه هايي كه معمولا از راه استخدام طولاني مدت و بادوام كسب مي شود مانند دسترسي به منابع مالي، شبكه هاي قوي اجتماعي و وضعيت تصميم گيري در خانواده و جوامع دست يابند.
چالش ها واضح است؛ ما بايد توجه بيشتر به آموزش به ويژه انتقال از آموزش به استخدام داشته باشيم. همچنين توان جوانان براي يافتن كار مولد بايد هدف اصلي خط مشي هاي توسعه اي ملي و سياست هاي كاهش  فقر باشد.

وزارت بهداشت صرفاً ۲۵ درصد در تأمين سلامت مؤثر است
گروه اجتماعي - وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تاكيد بر ضرورت وجود ديد سلامت محور، در سطوح مختلف تصريح كرد: چنانچه وزارت بهداشت به درستي به وظايف محوله خود عمل كند، فقط ۲۵ درصد در حفظ و ارتقاء سلامت مؤثر است. حال آن كه ۷۵ درصد از سلامت به عوامل اجتماعي و خارج از حيطه وزارت بهداشت مربوط مي شود كه از آن جمله وضعيت خانوادگي، شغلي، درآمد اقتصادي و سطح سواد است؛ به نحوي كه امروزه به خوبي ثابت شده كه سطح سواد مادران تاثير مستقيم و بسزايي در ميزان مرگ و مير كودكان و نوزادان دارد.
باقري لنكراني در مراسم تجليل از خبرنگاران حوزه سلامت با بيان اين كه حتي در برخي كشورهاي جهان نگاه خصوصي سازي در مقوله سلامت مطرح نيست، گفت:  در كشورهاي آمريكايي هم مراكز درماني دولتي براي بيماران بي بضاعت وجود دارد كه خدمات درماني رايگان ارايه مي دهد لذا واگذاري سلامت به بخش خصوصي، وزارت بهداشت را به وزارتخانه نحيفي تبديل مي كند كه از وظايف آن سياستگذاري در بهترين شرايط نظارت است.
به گزارش همشهري، وي با اشاره به وجود افق هاي زياد پيش رو جهت دستيابي در ادامه در خصوص تعرفه هاي دولتي توضيح داد: تعرفه دولتي در بودجه سنواتي رشد ۳۰ درصدي را براي درآمد اختصاصي بيمارستانها داشته است و بر اساس برآوردهاي به عمل آمده حتي اگر برابر نرخ تورم افزايش تعرفه هم وجود داشته باشد اين تاخير در پرداخت ماهانه سيستم بهداشتي - درماني كشور را با ۲۰ ميليارد تومان ضرر همراه مي كند كه اين امر توان مالي ما را به طور مضاعف تضعيف مي كند.
وزير بهداشت با اعلام اين كه بحث كارشناسي تعيين تعرفه ها در اسفند ماه سال گذشته به اتمام رسيد، گفت: عدم اعلام تعرفه ها به معناي نبود ملاك براي عمل به آن نيست و در اين ارتباط تعرفه سال گذشته لازم الاجراست و ملاك ما براي تعرفه هاي بخش غيردولتي و هم خصوصي صرفا تصميمات كميته ۵ نفره منصوب رياست جمهوري است.

محاكم با قضات متعدد تشكيل مي شود
گروه اجتماعي - معاون اول رئيس قوه قضاييه گفت: در طرح جديد براي تضمين حقوق مردم ، محاكم با قضات متعدد تشكيل مي شود و دادگاه بدوي با ۲ قاضي و دادگاه تجديدنظر با ۲ يا ۳ قاضي تشكيل مي شود تا درصد خطا پايين آيد .
به گزارش همشهري حجت الاسلام رئيسي درباره بازنگري در فرايند دادرسي گفت: اين طرح ضمن كوتاه كردن دادرسي ، اتقان در احكام را بيشتر مي كند و وضعيت شعب تشخيص را اصلاح مي كند و ديوان عالي كشور جايگاه اصلي خود يعني نظارت بر محاكم را پيدا مي كند و مراحل دادرسي به دادگاه بدوي و تجديدنظر تقسيم مي شود.
حجت الاسلام سيد ابراهيم رييسي درباره لايحه جرم سياسي افزود: اين لايحه در حال حاضر نياز به بررسي در دولت و دستگاه قضايي دارد كه هم اكنون دستگاه قضايي كار دقيق و همه جانبه آن را آغاز كرده است.
وي با اشاره به اينكه به زودي اين طرح اصلاحي در دولت و مجلس  تصويب مي شود، گفت: از سياستهاي قوه قضائيه، قضا زدايي و جرم زدايي از قوانين و مقررات است و بايد بسياري از مسائل قبل از رسيدن به مرحله دادگاه و دادگستري با روش هاي ديگر حل ، همچنين از برخي جرائم حبس زدايي شود.

مديركل تبليغات و اطلاع رساني وزارت ارشاد:
عناوين بيگانه در وسايل نقليه شهري
و بين شهري منع مي شود
فارس : مديركل تبليغات و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مقدمات اجراي مرحله دوم قانون منع به كارگيري اسامي و عناوين بيگانه در مورد وسايل نقليه مسافربري شهري و بين شهري فراهم شد.
عليرضا كريمي با اعلام اين خبر افزود: در اين خصوص براي اصلاح و تعويض نوشتار روي بدنه خودروهاي شركت هايي كه به اين امر بي توجه بوده اند مكاتبات لازم با اداره اماكن عمومي ناجا براي انجام اقدام مقتضي به عمل آمد.
وي گفت: در اجراي قانون منع به  كارگيري اسامي و عناوين بيگانه در تهران و ساير استانها، ۲۲۱ واحد صنفي متخلف اخطار دريافت كردند.
كريمي افزود: از اين تعداد ۱۰۰ واحد صنفي نسبت به اصلاح تابلوي خود اقدام كردند .در ۵۴ مورد تابلو ها جمع آوري شد و در ۵۴ مورد ديگر نيز به اداره اماكن نيروي انتظامي ارجاع شد.
به گفته وي، همچنين در ۱۳ مورد به دليل تعطيل بودن واحد صنفي اقدامات لازم به فرصت بعدي موكول شد. وي گفت: در ساير استانها اين فعاليت در حال انجام است كه گزارش نهايي آن ارايه خواهد شد.

با مردم
مهربان تر باشند
بسياري از بازنشستگان در سن كهولت و براي تأمين هزينه هاي زندگي به ناچار در آژانس هاي مسافربري به كار مشغول شده اند اما رفتار برخي از مديران آژانس ها با اين قشر مناسب نيست، در حالي كه حرمت اين افراد بايد رعايت شود.
آقاي ابراهيمي - تهران
چراغ ها را كنترل كنيد
در برخي از خيابان هاي شهر تهران چراغ هاي معابر تا پاسي از روز گذشته، روشن است. براي صرفه جويي در انرژي برق، اين موارد نيز بايد كنترل شود.
خانم احدي- تهران
۳ مدرسه در كوچه بن بست
صدور مجوز براي تأسيس مدرسه و ديگر واحدهاي آموزشي در مناطق مختلف تهران بايد بر اساس فضا و ميزان تردد خودروها انجام شود تا باعث مزاحمت و ترافيك سنگين نشود. در خيابان بيستم ولنجك- گلستان اول كه كوچه بن بست مي باشد، ناگهان ۳ واحد آموزشي آغاز به كار كرده و مشكلات زيادي براي ساكنان اين محل به وجود آورده است.
آقاي جلاليان- تهران

در صف شماره گذاري
اعلام شده بود نصب پلاك خودروها حداكثر ۴۵دقيقه معطلي دارد، اما بنده روز نهم مردادماه جاري حدود ۵ساعت در نوبت نصب پلاك و صف شماره گذاري بودم.
آقاي شاهنده- تهران

نياز به تعمير دارد
خيابان شهيد ظرافتي شرقي در ۲۰متري وليعصر واقع در فلكه دوم صادقيه، نياز به جدول كشي و تعميرات دارد.
آقاي فيض- تهران

موتورهاي يك بار مصرف
برخي از موتورهايي كه براي كولرهاي آبي ساخته شده، يك بار مصرف است و مصرف كنندگان به علت بي اطلاعي از اين واقعيت متضرر مي شوند. وظيفه مؤسسه استاندارد است كه اين قبيل موارد را به آگاهي عموم برساند.
آقاي روبرت- سيم پيچ- از تهران

گراني بازي در پارك ها
هزينه وسايل بازي در پارك ها كه به پيمانكاران سپرده شده، بسيار افزايش يافته است؛ به طوري كه خانواده هاي كم درآمد نمي توانند براي كودكان خود از اين وسايل استفاده كنند. اين نرخ ها نبايد به سليقه پيمانكاران تعيين شود و مردم را از شهرداري گله مندسازد.
خانم اسماعيلي- تهران

ناخالصي بنزين
پاره اي ناخالصي ها در بنزين عرضه شده در برخي از پمپ بنزين ها، براي خودروها مشكل ايجاد كرده است. كنترل و بازرسي پمپ ها از جمله اين پمپ چنين مشكلاتي را برطرف مي كند.
آقاي حسن پور- تهران

پاسخ مسئولان
به مسئولان ذي ربط اعلام شده است
آموزش و پرورش منطقه ۸ تهران در پاسخ به پيام تلفني خانم شفيعي از تهران با عنوان «مدرسه دوشيفته و...» كه در تاريخ ۱۰/۵/۸۵ در ستون با مردم چاپ شده بود، توضيح داده است: مديريت آموزش و پرورش، درخواست هاي لازم براي ساخت مدرسه در محدوده تهرانپارس را به مسئولين ذي ربط اعلام نموده است و انشاءا... به زودي شاهد حل اين مشكل باشيم.

معاون سازمان سنجش:
داوطلبان تنها با هدف ورود به دانشگاه انتخاب رشته نكنند
ايسنا: معاون سازمان سنجش آموزش كشور همزمان با توزيع كارنامه كنكور سراسري،  گفت: در انتخاب رشته، شخص داوطلب با توجه به علاقه مبتني بر شناخت رشته هاي دانشگاهي، بهترين انتخاب كننده است.
دكتر محمد حسين پوركاظمي، در خصوص نحوه انتخاب رشته داوطلبان، تصريح كرد: انتخاب رشته انتخاب راه آينده زندگي افراد است. به عبارت ديگر داوطلب با انتخاب رشته دانشگاهي خود زمينه فعاليت كاري خود را انتخاب مي كند، بنابراين در اين ميان داوطلب بايد به يك اصول و چارچوب كلي توجه كند.
وي با بيان اينكه انتخاب رشته شركت  كنندگان را مي توانيم به سه دسته تقسيم كنيم؛ خاطرنشان كرد: يك دسته از پذيرفته شدگان بسيار قوي بوده و در هر رشته اي كه انتخاب كنند، پذيرفته مي شوند، بنابراين حيطه انتخاب آنها بايد به گونه اي باشد كه باعث پشيماني نشود، چرا كه هر ساله درصد زيادي از اين دانشجويان در ميانه دوره تحصيلي خود از انتخاب اين رشته پشيمان شده و خواهان تغيير رشته مي شوند كه ديگر امكان آن وجود ندارد، همچنين هر ساله شاهديم كه بيشتر اين دانشجويان زماني كه مدرك كارشناسي خود را اخذ مي كنند براي ورود به مقطع كارشناسي ارشد ساير رشته هاي نامرتبط با مدرك كارشناسي را انتخاب مي كنند.
دكتر پوركاظمي تاكيد كرد: داوطلبان بايد رشته را بر اساس علاقه مبتني بر شناخت انتخاب كنند.
به اعتقاد وي، اين شناخت براساس كسب اطلاعات كافي و كامل از رشته مورد نظر، نحوه سازگاري روحيات و استعداد داوطلب با رشته مذكور و آينده كاري آن رشته كسب مي شود.
وي با اشاره به دسته دوم انتخاب رشته شركت  كنندگان، اظهار كرد: دسته دوم پذيرفته شدگان تنها با هدف پذيرش در دانشگاه انتخاب رشته مي كنند، بنابراين از آنجا كه هيچ علاقه اي به رشته انتخابي خود ندارند كار و اشتغال موفقي نداشته در صورتي كه با روش مطلوب درس خواندن، وقت و پول و سرمايه خود و جامعه را به هدر نخواهند داد. وي با اشاره به تهيه نرم افزار سامان رشته در سازمان سنجش كه به انتخاب رشته داوطلبان كمك زيادي مي كند، تصريح كرد:  مطالعه اين نرم افزار به داوطلبان، مشاوران و مسئولين مدارس كمك زيادي در انتخاب رشته مي كند.
معاون سازمان سنجش همچنين به داوطلبان كنكور توصيه كرد كه براي انتخاب رشته با مشاوران دبيرستان خود، استادان دانشگاه، دانشجويان و افراد آگاه مشورت كنند. وي با اشاره به سوء استفاده برخي از موسسات انتخاب رشته در اين دوران، اظهار كرد:  برخي از اين موسسات تنها به فكر قبولي و پذيرش داوطلب،  حتي در رشته هاي نامناسب و نامتناسب با وضعيت دانشجو هستند كه اين مساله تبعات زيادي به دنبال دارد.
دكتر پوركاظمي در خاتمه خاطر نشان كرد:خود داوطلب با مطالعه دفترچه هاي راهنماي انتخاب رشته و با توجه به علاقه مبتني بر شناخت، بهترين انتخاب كننده رشته هاي مناسب است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |