شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۷ - Aug 12, 2006
زيباترين پديده طبيعي سال
بارش شهابي در آسمان ايران؛
يك و نيم بامداد فردا
010902.jpg
بر اساس آخرين گزارش هاي علمي، اوج بارش شهابي برساووشي ساعت يك و نيم بامداد فردا ( يكشنبه ) است كه ۱۱۰ شهاب را مي توان در يك ساعت ديد. اما چون در نيمه ماه رجب قرار داريم و ماه تقريباً كامل است، ممكن است تعداد كمتري شهاب در آسمان ديده شود.
براي رصد بارش شهابي، نياز به هيچ وسيله رصدي نيست. در حقيقت اين يكي از نقاط قوت بارش شهابي است، بنابراين همه مي توانند از اين ضيافت آسماني لذت ببرند.
اوج بارش شهابي برساووشي ساعت۳۰/۱ بامداد يكشنبه است كه ۱۱۰شهاب را مي توان در ساعت ديد اما چون در نيمه ماه رجب قرار داريم و ماه تقريباً كامل است ممكن است تعداد كمتري شهاب در آسمان ديده شود
نكته هايي در مورد بارش شهابي
براي رصد بارش شهابي نياز به هيچ وسيله رصدي نيست. اين يكي از نقاط قوت بارش شهابي است و همه مي توانند از اين ضيافت آسماني لذت ببرند.
يافتن مكان رصدي مناسب، خيلي مهم است. تهران و شهرهاي بزرگ كه آلودگي نوري زيادي دارند، اصلاً مكان هاي مناسبي نيستند. نقاط خارج از شهر كه تاريك هستند و افق بازي دارند، مكان هاي مناسبي براي رصد بارش هستند.

گروه علمي  فرهنگي- مهدي صارمي فر: شب هاي تابستان، براي منجمان آماتور يكي از زيباترين و دل انگيزترين خاطرات رصدي را رقم مي زند. آسمان صاف و بي ابر و صورت هاي فلكي با ستاره ها و كهكشان هاي زيبا، علت اصلي جذابيت آسمان تابستان است. يكي از اين شب هاي معروف تابستان، شب ۲۲ مرداد است؛ شب بارش شهابي برساووشي.
اگر در شب هاي صاف در نقاطي كه آسمان كاملاً باز است و آلودگي نوري وجود ندارد به آسمان نگاه كنيم، اشياي نوراني را خواهيم ديد كه به طور ناگهاني و براي مدت چند ثانيه در آسمان ظاهر مي شوند و ردي زيبا از خود به جا مي گذارند و سپس ناپديد مي شوند. اين اشياي زيبا، شهاب هستند. شهاب ها در اثر ورود ذرات كوچك در حد و اندازه هاي چند ميلي متر به جو، به وجود مي آيند.
وقتي اين ذرات با سرعتي حدود ۱۱ تا ۷۲ كيلومتر بر ثانيه وارد جو مي شوند، در ارتفاع ۷۰ تا ۹۰ كيلومتري سطح زمين، در اثر اصطكاك با هوا گرم مي شوند و سپس تصعيد مي شوند و يون هايي را به وجود مي آورند كه عامل اصلي درخشش باقي مانده از رد شهاب در جو هستند.
اگر اندازه اين ذرات از چند ميلي متر بزرگ تر باشد، آنگاه رد بسيار پر نور و درخشاني از خود به جا مي گذارند كه حتي ممكن است براي چند ثانيه تمام آسمان را روشن كنند؛ مثل يك فلاش عكاسي. به اين شهاب ها، آذرگوي مي گويند.
اگر اين ذرات كه وارد جو مي شوند، ديگر ذره نباشند(!) بلكه قطعاتي از سنگ باشند و اندازه آنها از چند ده سانتي متر بيشتر باشد، ديگر هنگام ورود به جو، كاملاً تصعيد نمي شوند و وقتي به زمين مي  رسند، هنوز قسمت قابل توجهي از آنها باقي مانده است. به اين اجسام، شهاب سنگ مي گويند كه ممكن است بقاياي آنها با برخورد به زمين، خساراتي هم به بار آورد.
اما بعضي از شب ها، تعداد شهاب هايي كه وارد جو مي شوند و در آسمان ديده مي شوند، از حد عادي بسيار فراتر است. به چنين حالاتي بازش شهابي مي گويند.
منشأ بارش
منشأ بارش هاي شهابي، ستاره هاي دنباله دار هستند. ستاره هاي دنباله دار، اجرامي هستند كه از مناطق دور دست منظومه شمسي جدا شده و در مداري كه يك بيضي كشيده است، دور خورشيد مي گردند.
بنابراين در دوره اي از حركتشان بسيار به خورشيد و در نتيجه به زمين نزديك مي شوند. جنس ستاره هاي دنباله دار، يخ و خورده سنگ است و طي حركت، قطعاتي از آنها جدا مي شود كه در اثر بازتاب نور خورشيد، دنباله زيباي پشت آنها را به وجود مي آورد، اما پس از عبور ستاره دنباله دار اين اجرام و قطعات كوچك باقي مي مانند.
حال اگر زمين از نزديكي تقاطعي كه اين دنباله دارها عبور كرده اند، عبور كند، اين ذرات وارد جو مي شوند و بارش شهابي را به وجود مي آورند. منشأ بارش شهابي كه امشب به اوج خود مي رسد، دنباله دار سرينيت- تاتل است.
نامگذاري بارش هاي شهابي
بارش هاي شهابي را به اسم صورت هاي فلكي نامگذاري مي كنند. وقتي كه زمين وارد ناحيه بارش مي شود، تمام اين ذرات و قطعات به طور موازي وارد جو مي شوند.
به دليل پديده پرسپكتيو، انگار كه اين شهاب ها همه از يك نقطه مي آيند. آن نقطه را كانون بارش مي گويند و برحسب اينكه آن نقطه در كدام صورت فلكي باشد، اسم آن صورت فلكي را روي بارش مي گذارند. كانون بارش شهابي فرداشب، در صورت فلكي برساووشي است.
چقدر شهاب؟
در شب هاي بارش شهابي، تعداد شهاب هايي كه ديده مي شود، متغير است و برحسب اينكه دنباله دار منشأ بارش كي از آنجا عبور كرده باشد يا مدار زمين تا چه حد به مدار دنباله دار نزديك باشد، متغير است. مثلاً در سال۱۸۳۳ ميلادي، مردم آمريكا بارش شهابي را ديدند كه در هر ساعت ۱۵۰ هزار شهاب را مي شد در آسمان ديد.
اما اين روزها در بارش هاي شهابي چيزي در حدود ۳۰ ، ۴۰ تا ۱۱۰ شهاب در ساعت را مي توان در آسمان ديد. بهترين آنها همين بارش شهابي امشب است كه ۱۱۰شهاب را مي توان در ساعت ديد.
ساعت ۳۰:۱ فرداشب اوج بارش شهابي برساووشي است. اما به دليل اينكه در نيمه ماه رجب قرار داريم و ماه تقريباً كامل است، ممكن است تعداد كمتري شهاب در آسمان ديده شود.

آموزش عالي
كميته بررسي به اعتراضات داوطلبين اصفهاني كنكور تشكيل شد
مهر: كميته اي  جهت رسيدگي به اعتراضات و مشكلات داوطلبين كنكور سراسري دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با حضور دو تن از نمايندگان مجلس و برخي اعضاي فني سازمان سنجش آموزش كشور تشكيل شده است.
حميد سعادت  افزود:  داوطلبان عليرغم اينكه با تأخير در آزمون مواجه بوده اند اما زمان كافي براي پاسخگويي به سئوالات مطابق با زمان قانوني ديگر داوطلبان در اختيار داشتند و از اين لحاظ هيچ گونه مشكلي وجود نداشته است.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: كميته بررسي به موضوع داوطلبين اصفهاني پس از اعلام نتيجه اوليه و اخذ كارنامه توسط داوطلبين، اعتراضات آن دسته از داوطلبان را كه با تأخير در آزمون مواجه بوده اند به صورت كتبي و موردي دريافت مي كند و تا اعلام نتيجه نهايي بررسي هاي لازم را در اين خصوص انجام مي دهد. وي خاطرنشان كرد: از اين رو ،اين دسته از داوطلبان اعتراضات خود را به صورت كتبي به سازمان سنجش ارائه دهند و اطمينان داشته باشند كميته مذكور بررسي هاي لازم را در خصوص رسيدگي به اين اعتراضات انجام مي دهد.
نرم افزار ويژه انتخاب رشته داوطلبان كنكور ۸۵
گروه علمي فرهنگي - نرم افزار شماره ۲ سامان رشته ويژه راهنماي انتخاب رشته كنكور سراسري سال ۸۵ توسط مركز مطالعات،  تحقيقات و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش آموزش كشور طراحي و ارائه شد.
به گزارش همشهري، كوروش پرند، سرپرست مركز مطالعات، تحقيقات و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش كشور روز پنج شنبه با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: انتخاب رشته در اين نرم افزار داراي شش گام مشخصات داوطلب، اطلاعات كارنامه (نمره، و رتبه و ...) انتخاب رشته هاي مورد علاقه، دانشگاه هاي مورد علاقه، نتايج جستجوي رشته (دفترچه شانس قبولي) و فرم انتخاب رشته است. وي افزود: اين نرم افزار براساس سياست هاي جديد سازمان سنجش در جهت شفاف سازي و براي كمك به داوطلبان در فرايند انتخاب رشته طراحي و پياده سازي شده است. پرند تصريح كرد: اطلاعات ارائه شده در اين نرم افزار صرفا جهت اطلاع رساني است و هيچ تعهدي براي سازمان سنجش آموزش كشور در مورد قبولي داوطلبان در آزمون سال ۸۵ ايجاد نمي كند. به گفته وي، در صورت هرگونه مغايرت بين اطلاعات نرم افزار و دفترچه انتخاب رشته، ملاك دفترچه انتخاب رشته خواهد بود. وي افزود: هر لوح فشرده اين نرم افزار، قابليت پذيرش داوطلب را دارد و مي تواند فرايند انتخاب رشته را براي آنها انجام دهد و در اين بخش احتمال قبولي فقط براي سهميه هاي مناطق يك، دو و سه لحاظ مي شود. همچنين در اين نرم افزار ظرفيت هر دانشگاه براساس رشته، روزانه يا شبانه مشخص شده است.
سرپرست مركز مطالعات، تحقيقات و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش كشور اظهار كرد: آمار آزمون هاي سالهاي گذشته براساس ميانگين نمرات كل پذيرفته شدگان براساس گروه هاي آزمايشي، ميانگين نمرات كل پذيرفته شدگان گروه تمام گروه ها و رتبه كشوري نفرات اول به تفكيك گروه، دوره و جنس درج شده است.

نشست تخصصي آسيب شناسي اينترنت
گروه علمي فرهنگي- چهارمين نشست از نشست هاي تخصصي آسيب شناسي اينترنت با عنوان «بازي هاي رايانه اي و اينترنتي، كالاهاي فرهنگي» روز پنج شنبه بيست و ششم مرداد از ساعت ۳۰/۸ صبح در سالن اجتماعات فرهنگسراي مدرسه واقع در پارك انديشه توسط دفتر امور زنان سپاه برگزار مي شود.
به گزارش دبيرخانه همايش زنان و اينترنت، اهميت و هدف از بازي، اشاره هايي به انواع بازي و اسباب بازي و ملاك هاي انتخاب آن، انواع بازي هاي رايانه اي، ميزان استقبال از بازي هاي رايانه اي، نكات مثبت بازي هاي رايانه اي و آسيب هاي بازي هاي رايانه اي از محورهاي اين همايش اعلام شده است.
اين نشست ها از جمله فعاليت هاي جانبي همايش«زنان و اينترنت در هزاره سوم» است كه توسط دفتر امور زنان سپاه در روزهاي نهم و دهم آبان امسال در پژوهشگاه نيرو در تهران برگزار خواهد شد.

علمي فرهنگي
هيچ كدام از مؤسسات انتخاب رشته
از سازمان سنجش مجوز ندارند
ايسنا: همزمان با اعلام نتايج اوليه آزمون سراسري، آموزشگاه ها و موسسات، تبليغات زيادي در زمينه نحوه انتخاب رشته به شيوه هاي مشاوره و يا كامپيوتري انجام مي دهند، اما هيچ كدام مجوز رسمي از سوي سازمان سنجش ندارند.
مهدي محمد خاني، دقت در انتخاب رشته را مهم دانست و گفت: افرادي كه مجاز به انتخاب رشته شده اند، بايد آگاهي كامل جهت تكميل فرم انتخاب رشته را داشته باشند و دقت كافي در اين زمينه ميزان اشتباه و خطا را به صفر مي رساند.
وي يادآور شد: زماني كه بحث كنكور و آزمون سراسري پيش مي آيد، قبل از آزمون، موسسات تبليغات زيادي را در راستاي برگزاري كلاسهاي كنكور و بعد از برگزاري امتحان و همراه با اعلام نتايج اوليه و رتبه داوطلبين و تبليغات ديگري براي راهنمايي در انتخاب رشته انجام مي دهند. وي اظهار كرد: اگر چه برخي از اين موسسات از اساتيد مجرب و با اطلاع كافي استفاده مي كنند و از ابراز هر گونه راهنمايي و اقدام لازم در اين زمينه دريغ نمي كنند، اما لازم است بدانيد برخي افراد فقط به فكر سود جويي و منافع شخصي خود هستند و آگاهي لازم براي برگزاري كلاس هاي تست قبل از آزمون و انتخاب رشته بعد از اعلام نتايج را ندارند.
محمدخاني در پايان توصيه كرد: چنانچه داوطلبان دفترچه راهنما را كه از سوي سازمان سنجش تهيه شده به خوبي مطالعه كرده و يا با افراد مجرب كه در اين زمينه اطلاع كافي دارند مشورت و در پر كردن فرم مربوطه دقت نمايند و علاوه بر اين اگر رتبه آنها خوب باشد؛ مي توانند به نحو احسن و بدون اشتباه و خطا، انتخاب رشته كنند و در آزمون سراسري سال جاري قبول شوند.

با همكاري دانشگاه هاي فرانسوي يا استراليايي صورت مي گيرد:
احداث دانشگاه بين المللي در منطقه ويژه اقتصادي سرخس

ايسنا: مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس از ساخت دانشگاه بين المللي در منطقه ويژه اقتصادي سرخس خبر داد و گفت: براي ايجاد اين دانشگاه در حال كسب مجوزهاي لازم از وزارت علوم هستيم.
حميدرضا قاسمي با اشاره به مذاكراتي با دانشگاهاي سوربن و متروپليتن فرانسه و سيدني استراليا، گفت: با هر كدام از اين دانشگاهها كه به توافق رسيديم، كار راه اندازي دانشگاه بين المللي را پيگيري خواهيم كرد. وي در ادامه با بيان اينكه آماده استقرار دانشگاه صنايع نفت و گاز در منطقه هستيم، افزود: در سفر هيات دولت به خراسان رضوي ايجاد دانشگاه صنايع نفت و گاز در استان به تصويب رسيد كه با پيگيريهاي انجام شده و با توجه به موقعيت منطقه سرخس در بحث انرژي مقرر شد اين دانشگاه در سرخس ايجاد شود. وي ادامه داد: سرمايه گذاري اين طرح بنا به مصوبه هيات دولت با وزارت نفت است و اميدواريم هرچه سريعتر كارهاي اجرايي دانشگاه آغاز شود.
قاسمي در خصوص زمان احتمالي آغاز و پايان طرح احداث دانشگاه گفت: اين طرح، يك طرح دولتي است كه با توجه به امكانات وزارت نفت اميدواريم در كوتاه ترين مدت انجام شود. مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس به مركز علمي كاربردي در اين منطقه اشاره كرد و گفت: از   ۵/۱ سال پيش در مقطع كارداني در  دو رشته حسابداري و نرم افزار دانشجو گرفته ايم. وي افزود: دانشجويان اين دانشگاه بيشتر از شهر سرخس براي تحصيل به منطقه ويژه اقتصادي مي آيند.

كارت آزمون تافل ۲۸ مرداد توزيع مي شود
مهر: زمان توزيع كارت سيزدهمين آزمون تافل و TSE كه ۲۸ مردادماه برگزار مي شود،  ازسوي سازمان سنجش آموزش كشور اعلام شد.
داوطلبان متقاضي شركت در سيزدهمين دوره آزمون تافل و TSE براي دريافت كارت ورود به جلسه اين آزمون ها بايد از ۲۳ تا ۲۶ مرداد ماه از ساعت ۸ الي ۱۷ مراجعه كنند. داوطلبان بايد با در دست داشتن رسيد تحويل مدارك ثبت نامي و كارت شناسايي معتبر براي دريافت كارت به خيابان كريم خان زند بين خيابان هاي استاد نجات اللهي و سپهبد قرني - پلاك ۲۱۸ - واحد تافل مراجعه كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |