شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۷ - Aug 12, 2006
با موافقت رئيس جمهوري
اتحاديه شهرداري هاي كشور تشكيل مي شود
كاهش تصديگري دولت از طريق واگذاري وظايف ۲۳گانه به شهرداري ها از ديگر مواردي بود كه رئيس جمهور بر تحقق هرچه سريع تر آن تأكيد كرد
010977.jpg
گروه شهري- نايب رئيس شوراي عالي استان ها گفت: رييس جمهوري در ديدار روز پنج شنبه اعضاي اين شورا، با تشكيل اتحاديه شهرداري ها موافقت كرد.
به گزارش همشهري، منصور روشناسي پنج شنبه گذشته در سي و سومين اجلاس اعضاي شوراي عالي استان ها كه در وزارت كشور برگزار شد هدف از تشكيل اتحاديه شهرداري ها را ساماندهي امور شهرداري ها و ايجاد هماهنگي ميان آنها عنوان كرد و گفت: اساسنامه اتحاديه شهرداري ها در كميسيون هاي شوراي عالي استان ها تدوين و بررسي شده است.
وي همچنين گفت: رفع نواقص قانوني مربوط به وظايف دولت در قبال شوراها از ديگر مواردي بود كه رييس جمهور در اين ديدار با انجام آن بر اساس خواست و تاييد نقطه نظرات شوراي عالي استان ها موافقت كرد.
نايب رئيس شوراي عالي استان ها افزود: موافقت با حضور نمايندگان شوراهاي شهر و روستا در مجامع قانوني همچون شوراي اداري استان، شوراي عالي شهرسازي و معماري، تشكيل جلسات مشترك ميان كميسيون هاي اجتماعي دولت و شوراي عالي استان ها براي بررسي مصوبات اين شورا و پيگيري تصويب آنها در دولت، اختصاص بودجه براي تامين بخشي از بودجه مورد نياز شوراها در بخش تجهيزات و نيروي انساني در متمم بودجه كل كشور از ديگر نتايج اين ديدار بود.
وي همچنين با اشاره به دستور رئيس جمهوري به وزارت كشور براي برگزاري جلسه اي مشترك با حضور رئيس جمهوري، استانداران و نمايندگان شوراهاي استان ها براي رفع مشكلات استاني شوراها گفت: كاهش تصديگري دولت از طريق واگذاري وظايف ۲۳ گانه به شهرداري ها از ديگر مواردي بود كه رئيس جمهور بر تحقق هرچه سريع تر آن تأكيد كرد.
از سوي ديگر مجيد زارعي رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي عالي استان ها پيشنهاد كرد، شوراهاي استان ها به طور جداگانه، وظايف قابل واگذاري دولت را مطابق ظرفيت هريك از شهرداري ها ارايه كنند تا نتايج نهايي آنها در شوراي عالي استان ها و دولت بررسي و نهايي شود.
در اين جلسه همچنين طرح تسري لايحه قانوني مربوط به مستثني  شدن شهرداري تهران در مورد واگذاري قسمتي از پارك ها و ميادين و اموال عمومي اعم از عرصه و اعيان از شمول قانون مالك و مستاجر مصوب ۳۱ ارديبهشت سال ۵۹ شوراي انقلاب براي شهرداري هاي سراسر كشور مطرح و پس از بررسي به تصويب رسيد كه بر اساس اين مصوبه از اين پس پارك ها و ميادين و اموال عمومي شهرها در مالكيت شهرداري ها خواهد بود.
نايب رئيس شوراي عالي استان ها در حاشيه اين ديدار با اشاره به بحث مربوط به انتخاب شهردار با رأي مستقيم مردم نيز گفت: انتخاب شهردار با رأي مستقيم مردم في نفسه خوب است ولي بايد شرايط و بستر آن از جمله با تحقق مديريت واحد شهري و كاهش تصديگري دولت فراهم شود زيرا در غير اين صورت شهردار اختيارات لازم را نخواهد داشت.
روشناسي افزود: در شرايط موجود و ساختار فعلي شوراها همين شيوه يعني انتخاب شهردار از سوي شوراها بهترين است.
وي در عين  حال گفت: اگر شهردار توسط مردم انتخاب شود از قدرت مردمي برخوردار خواهد شد و بسياري از آسيب هايي كه در شهرداري ها و شوراها وجود دارد رفع مي شود، ولي در حال  حاضر بسترهاي آن آماده نيست.
روشناسي با بيان اين كه شوراهاي شهر در حال  حاضر شوراي شهرداري هستند گفت: در حال  حاضر افرادي نمي خواهند قدرت را از دست بدهند و تا زماني كه چنين تفكري حاكم باشد بستر لازم براي شوراها فراهم نمي شود.
در سي و سومين اجلاس شوراي عالي استان ها پيشنهاد مجمع كميسيون هاي فرهنگي كلان شهرهاي كشور مبني بر خواهرخواندگي ۳۰ شهر كشور با ۳۰ شهر لبنان نيز مطرح و تصويب شد.
شوراي عالي استان ها همچنين با صدور بيانيه اي از مقاومت مردم مظلوم لبنان و فلسطين در برابر جنايات رژيم صهيونيستي حمايت كرد و خواستار پايان تجاوزات و محاكمه متجاوزان در دادگاه هاي بي طرف بين المللي شد.

ديدار با هنرمندان ، در پياده رو خيابان ولي عصر(عج)
ششمين خيابان هنر پايتخت داير مي شود
010980.jpg
گروه شهري- ششمين خيابان هنر پايتخت با حضور هنرمندان شاخص در پياده رو خيابان وليعصر(عج) تقاطع خيابان فاطمي، براي شهروندان تهراني برپا مي شود.
به گزارش سما، مسئول جشنواره تابستاني تهران افزود: اين خيابان با هدف بومي سازي هنرها، هويت بخشي به شهر تهران، ايجاد ارتباط گرم اجتماعي و همچنين روي آوري شهروندان به فضاهاي شهر و استفاده از اين فضاها در راستاي گسترش و پركردن اوقات فراغت آنان داير مي شود.
امين متوليان با اشاره به اين كه طي يكصد روز برپايي جشنواره تابستاني تهران، با شعار سه ماه صميمي، ده خيابان هنر در نقاط پرمخاطب و اصلي شهر تهران داير خواهد شد، گفت: جذب مخاطب و آشنايي بيشتر با هنرهاي اصيل و بومي ايران از عمده ترين اهداف راه اندازي خيابان هنر است.وي افزود: در نظر داريم با راه اندازي گروه تئاتر سايه ها براي نخستين بار و با افزايش تعداد گروه هاي تئاتر عروسكي، پانتوميم، كاريكاتور و طراحان چهره، پاسخگوي نياز مخاطبان مشتاق در اين زمينه باشيم.
به گفته متوليان، بيش از ۱۸ كارگاه مشتمل بر كارگاه نمايش هاي ميداني، خيمه شب بازي، تئاتر عروسكي، پانتوميم، شاهنامه خواني، پرده خواني، تئاتر سايه ها، كارگاه هنرهاي سنتي و صنايع دستي نظير قالي بافي ، صوف بافي، گليم بافي، جاجيم بافي، پشم ريسي دستي، رنگرزي سنتي با رنگ هاي گياهي، گبه بافي و دستگاه زميني بافت عشايري، طراحي نقشه قالي، فرش و گليم، مرمت و رفوگري فرش، پرداخت كاري سنتي و دستي، خدمات نگهداري فرش، لكه برداري، قاليشويي، خشكشويي، براق شويي و همچنين كارگاه منبت كاري، خط و نقاشي، مجسمه سازي و سفال گري جهت بازديد عموم شهروندان تهراني، اصناف و ساكنان منطقه مستقر و برپا خواهد بود.

ستون نامه ها
فرق گلستان با سرنگتي
دكتر ناصر كرمي
محل تلاقي سه استان سمنان، گلستان و خراسان شمالي از جهاتي يكي از عجيب ترين مناطق جغرافيايي ايران به شمار مي آيند.
نكته شگفت اول، تنوع زيستي منطقه است كه آن را در رديف مهمترين ذخيره گاه هاي زيستي كره زمين قرار مي دهد. مجموعه اي از مهمترين مناطق حفاظت شده كشور همچون پارك ملي گلستان، منطقه حفاظت شده جهان نما، خارتوران و خوش ييلاقي در اين محدوده واقع شدند و ازجمله گونه هاي جانوري بي نظير آنها مي توان حشره خور كوچك (كوچكترين پستاندار جهان) يوزپلنگ آسيايي (سريع ترين دونده جهان) احتمالا گورخر آسيايي و قبلا (عجب قبلا غمناكي!) ببر مازندران را نام برد.
پارك ملي گلستان در اين منطقه از نظر اهميت زيستي (تعداد گونه هاي مهم، كم نظير و رو به انقراض) در رديف پارك هايي همچون يلواستون در آمريكا و سرنگتي در آفريقا قرار دارد. (اينكه چرا شهرت آنها را ندارد، مربوط مي شود به اين كه در ايران اساسا صنعتي به نام اكوتوريسم وجود ندارد.)
اما نكته عجيب تر آسيب پذيري منطقه در مقابل بلاياي طبيعي است. قطعا در هيچ كجاي ديگر از طبيعت ايران تا به اين پايه نه سيل مي آيد و نه آتش سوزي رخ مي دهد. در تمام ده سال گذشته بلا استثناء در اين منطقه هر زمستان يك سيل بزرگ و هر تابستان يك آتش سوزي بزرگ رخ داده است.
مسئولان محلي هربار علت وقوع اين دو بلا را به منشاء طبيعي شان يعني بارش هاي جوي و وزش گرمباد نسبت مي دهند. فقط اشاره نمي كنند كه اگر منشاء وقوع هر دو بلا كاملا طبيعي است چرا در همه دويست ميليون سال گذشته تا به اين حد رخ نمي داده و فقط در سال هاي اخير وقوع آنها تا به اين حد محتمل شده است. شايان ذكر است كه تا بيست سال قبل، هر ده سال يك بار سيلي بزرگ در محدوده فوق الذكر رخ مي داد اكنون اين مقدار به هر سال يك بار رخ داده، درحالي كه ميزان نزولات جوي نسبت به دهه هاي گذشته بيشتر نيست. پس تغييري بنيادين در محيط طبيعي رخ داده است كه موجب شده احتمال وقوع سيل در منطقه ده برابر شود. وجوه اين تغيير بنيادين گسترده تر از آن است كه در اين مجال به آنها پرداخته شود. وقوع گرمباد هم اگرچه پديده اي طبيعي است، اما هر گرمبادي لزوما نبايد به آتش سوزي منجر شود و هر آتش سوزي كوچكي نبايد تا به اين حد سريع دامن  گستر و ويرانگر شود.ماجراي حريق سه روز گذشته پارك ملي گلستان كه باعث آتش سوزي حدود ۳۰۰ هكتار از اين ميراث طبيعي مهم بشر شده، از اين جهت قابل تامل است. يكي از مقامات محلي در گفت وگو با ايرنا گفته است كه نقطه آغاز آتش سوزي ۲۰ روز پيش بوده، اما چون حتي يك بالگرد در دسترس وجود نداشته به تدريج دامنه حريق به ۲۰۰ هكتار از اراضي جنگلي پارك ملي گلستان رسيده است. وي از مديران بالادست خواهش كرده براي محدوده پارك ملي گلستان يك بالگرد آتش نشان خريداري كنند تا اينگونه هر سال دوباره چندصدهكتار از منطقه در آتش نسوزد. بله، يك بالگرد، فقط يك بالگرد براي ايمن بخشي سرتاسر مجموعه پيش گفته وجود ندارد. اين بحث را از زاويه اي ديگر فردا هم پي مي گيريم.

برگزاري جشنواره صنايع غذايي
در ميادين ميوه و تره بار تهران
فارس: سومين جشنواره صنايع غذايي از سوي سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران آبان ماه امسال به مدت يك هفته برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري اين جشنواره، عبدالرحمن چراغعلي، مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران با اعلام اين خبر، گفت: جشنواره صنايع غذايي امسال (Food IndustrialCarnjval) با همكاري برخي سازمانهاي دولتي و خصوصي، دانشگاههاي علوم پزشكي، متوليان صنايع غذايي، شركتهاي برتر مواد غذايي برگزار مي شود و توليدكنندگان مواد غذايي محصولات خود را از چهارم آبان ماه به مدت يك هفته در ميدان جلال آل احمد (قزل قلعه) عرضه مي كنند. وي افزود: اين جشنواره در مساحتي بالغ بر ۲۵۰۰ متر مربع با طراحي و برنامه ريزي مناسب و متفاوت با جشنواره هاي پيشين برگزار مي شود.
چراغعلي، فروش مستقيم و حضور در بين شركت كنندگان، معرفي و تقدير از شركتهاي برگزيده، آگاهي مصرف كننده از استانداردهاي مواد غذايي، شناخت و برنامه ريزي نيازهاي جديد بازار، حضور بين رقبا در يك بازار بزرگ و شناخت بيشتر ذائقه مصرف كننده را از اهداف مهم اين جشنواره عنوان كرد. وي همچنين معرفي طعم ها و مزه هاي متنوع و جديد را از نكات قابل توجه اين جشنواره اعلام كرد.

نگاه
010974.jpg
نگاه

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |