شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۷ - Aug 12, 2006
سفر حداد عادل به دمشق به تعويق افتاد
فارس: سفر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي به منظور شركت در اجلاس فوق العاده روساي مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي به تعويق افتاد.
پيشتر اعلام شده بود كه رئيس مجلس به منظور شركت در اجلاس فوق العاده روساي مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي بامداد شنبه عازم دمشق مي شود.
قرار است اين اجلاس، يكشنبه و دوشنبه هفته جاري در سوريه برگزار شود كه احتمال مي رود برگزاري اين اجلاس به تعويق افتاده باشد.

رئيس جمهوري:
آمريكا رفتار خود را تغيير دهد همه چيز حل مي شود
010956.jpg
گروه سياسي- خبرهايي كه هفته گذشته از ديدار رئيس جمهوري با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار منتشر شد همه يك نكته مشترك دارند؛ تأخير رئيس جمهوري در ديدار كه به تدريج مشخص شد به دليل دو گفت وگوي شاخص احمدي نژاد بوده است. نخست با شبكه سي بي اس آمريكا و برنامه پرمخاطب و مشهور «۶۰ دقيقه» و همچنين گفت وگو با روزنامه «هيندوتايمز».
محمود احمدي نژاد در اين دو مصاحبه مواضع خود را بيان كرده و راه حل مشكلات را نيز به مايك والاس، خبرنگار سي بي اس هم گفته است: آمريكا رفتار خود را عوض كند، همه چيز حل مي شود. قرار است مصاحبه كامل رئيس جمهوري با شبكه سي بي اس امشب پخش شود اما بخش هايي از آن در سايت سي بي اس نيوز و همچنين رويترز منتشر شده است. احمدي نژاد در پاسخ به پرسشي كه شرايط مساعد ايران براي برقراري رابطه با آمريكا را جويا شده گفته است: به رفتار دولت آمريكا توجه كنيد و ببينيد آنها چگونه با ملت ما صحبت مي كنند. در پرونده هسته اي هم ببينيد كه به ما بسته پيشنهادي دادند و ما هم تاريخ دقيق پاسخگويي به آن  را اعلام كرديم اما باز هم آن  را ناديده گرفته و قطعنامه صادر كردند. آنها در پي راه اندازي امپراتوري هستند و رفتار مسالمت آميز را طلب نمي كنند.
احمدي نژاد در اين گفت وگو گفت:  مشكل بوش اين است كه مي خواهد همه چيز را با زور نظامي حل كند و حتي خود را در رأس قدرت هسته اي مي بيند. دوران زورگويي گذشته و حالا زمان گفت وگو و ارتباطات فرهنگي است.
رئيس جمهوري درباره پاسخ ندادن بوش به نامه ۱۸ صفحه اي او گفت: قصد من نشان دادن راهي بود كه بتوان دنيا را جور ديگري نيز ديد. احمدي نژاد به خبرنگار اين شبكه گفت، به بوش پيام دهد كه پاسخ ندادن به اين دعوت ها پايان خوشي نخواهد داشت. وي در ادامه به كاهش محبوبيت روزافزون بوش اشاره كرد و گفت: براي يك حاكم اين بدترين پيام است.
روز گذشته سايت سي بي اس محل طرح انتقاداتي بود كه به اين گفت وگو شده بود و شبكه سي بي اس پاسخ داده كه با رسالت اطلاع رساني اين كار را انجام داده است اما منتقدان خواستار اصلاح برخي اصطلاحات در پخش شده و براي مثال خواسته اند  «صهيونيسم و صهيونيست ها» از متن گفت وگو حذف شود.
محمود احمدي نژاد در گفت وگو با خبرنگار سياسي و سردبير روزنامه هيندوتايمز نيز تصريح كرد: ايران در پرونده هسته اي متناسب با رفتار غرب تصميم مي گيرد. رئيس جمهوري پرونده هسته اي ايران را بحث پيچيده اي ندانست و گفت كه برعكس، مسئله بسيار روشن است و آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي نمي خواهند كه ما فناوري هسته اي داشته باشيم.
وي گفت، ايران نگراني ندارد چراكه برپايه قانون كار مي كند. احمدي نژاد در پاسخ  به پرسش هاي پشت  سر هم هيندوتايمز درباره دستيابي ايران به بمب اتمي گفت: دوران تأثيرگذاري سلاح و بمب در مناسبات بشري به پايان رسيده و به زودي تمام زرادخانه ها تعطيل مي شود. امروز دوران فرهنگ و گفت وگو و تفكر است. بمب براي كسي خوشبختي نمي آورد.
رئيس جمهوري درباره جواب ندادن رهبران سياسي كشورها به نامه هاي خود گفت: من علاقه مند بودم كه آنها حرف حق را بپذيرند ولي آنها در انتخاب آزاد هستند. من فكر مي كنم اهدافي كه نوشتن نامه داشت محقق شد؛ چرا كه پيامي بود براي دعوت به صلح و عدالت.
شوراها پاسخگو هستند
همچنين محمود احمدي نژاد در ديدار اعضاي شوراي عالي استان ها با تأكيد بر اين كه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران قانوني كامل و مترقي است، تأكيد كرد: ما هنوز با اجرايي شدن كامل همه ظرفيت هاي قانون اساسي ازجمله موارد مربوط به شوراها فاصله داريم و اين مستلزم تهيه، تنظيم و تصويب قوانين عادي است كه بايد با تلاش شوراي عالي استان ها و بدنه شوراهاي شهر و روستا صورت گيرد.وي با تأكيد بر اين كه شوراهاي شهر و روستا يكي از بهترين نهادهاي تعريف شده در قانون اساسي است تصريح كرد: شوراها تجلي حضور متن مردم در اداره و نظارت بر امور شهرها و روستاها و كمك دهنده به دولت در كاهش تصدي گري ها هستند.
احمدي نژاد بر آمادگي كامل دولت براي واگذاري حداكثري تصدي هاي مربوط به حوزه عمل شوراها به اين نهاد تأكيد كرد و افزود: لازمه اين كار ايجاد بسترها و ظرفيت هاي لازم در شوراها و آمادگي آنها براي انجام مطلوب امور است تا احيانا به واسطه واگذاري ها خللي در كار پيش نيايد كه به جاي تسهيل امور موجب نارضايتي مردم شود.
در اين جلسه مهدي چمران رئيس شوراي عالي استان ها در سخناني گزارشي از فعاليت ها و عملكرد اين شورا و مشكلات پيش رو را بيان كرد.
حوادث لبنان آغاز راهي جديد براي بشريت است
احمدي نژاد ظهر پنج شنبه در جمع معتكفين دانشگاه تهران به موضع شوراي امنيت در ارتباط با حوادث لبنان اشاره و اظهار داشت: مي بينيد كه شورايي كه براي ايجاد صلح و آرامش به وجود آمده چگونه با آتش بس و برپايي صلح مخالفت مي كند. به نظر من حوادث رخ داده در لبنان پايان جريان و يك مقطع از تاريخ است. آغاز شكست استعمارگران و آغاز راهي جديد براي بشريت.
وي افزود: صهيونيست ها با استناد به دلايل واهي جنايت هاي خود را توجيه مي كنند؛ درصورتي كه آنها بايد بدانند كه ديگر استدلال هايشان مورد قبول جهانيان نيست و باطن حقيقي آنها شناخته شده است.

امامي كاشاني:
خداوند حزب الله را عزيز كرده است
010962.jpg
گروه سياسي - آيت الله امامي كاشاني خطيب جمعه تهران تأكيد كرد: اكنون حزب الله موقعيتي پيدا كرده كه حتي كشورهايي كه موضعي منفي در ابتدا در قبال آن گرفتند موضع خود را تغيير دادند و خداوند حزب الله را عزيز كرده است. وي در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه تهران افزود: آمريكا و اسرائيل مي خواستند حزب الله را منزوي كنند اما امروز سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله شخصيت برجسته دنياي عرب شده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: آنها فكر مي كردند كه با از بين بردن حزب الله قدرت موتور و آتش حزب الله را خاموش كرده و موقعيت آن را در جهان عرب از بين مي برند همانطور كه برخي از حكومت هاي كشورهاي عربي از موقعيت حزب الله در لبنان خوشحال نبودند.
خطيب جمعه تهران گفت: شوراي امنيت بي عرضه و سازمان ملل نيز در اختيار آنها قرار دارد و هر طور مي خواهند قضيه را جلوه مي دهند كه اين هم مصيبتي براي جامعه بشري است.
به گزارش ايرنا وي تصريح كرد: اينها به عنوان مسيحيت دم از معنويت مي زنند اما اين همه دروغ مي پراكنند و هرچه بافته اند از بين رفته و آبرويي براي خود و نوكرانشان در كشورهاي عربي نگذاشته اند.
تظاهرات ضدصهيونيستي پس از نماز جمعه تهران
گروهي از نمازگزاران تهراني پس از پايان نماز جمعه تهران در حمايت از مقاومت اسلامي حزب الله لبنان و انتفاضه فلسطين تظاهرات كردند.
اين نمازگزاران كه مسير خيابان طالقاني تا ميدان فلسطين را طي مي كردند از دولتمردان كشورهاي اسلامي خواستند نفت صادراتي خود را به روي اسرائيل و حاميان آن ببندند.آنان همچنين سكوت مسئولان سازمان ملل متحد و مراكز حقوقي بين المللي در قبال اقدامات وحشيانه اسرائيل در لبنان و فلسطين را محكوم كرده و اين جنايات را خارج از اصول حقوق بشر دانستند و از سكوت برخي كشورهاي اسلامي تأثيرگذار منطقه خاورميانه در حمايت از مقاومت اسلامي حزب الله انتقاد كردند.

وزير خارجه پيام ايران را به تركيه برد
010959.jpg
گروه سياسي- روز گذشته منوچهر متكي به تركيه رفت تا پيام رئيس جمهور را به مقامات تركيه تحويل داده و نظر ايران در مناقشه خاورميانه و وضعيت بحران را به ترك ها منتقل كند. وزير خارجه ايران پس از ورود به تركيه در استانبول به ايرنا گفت: ايران و تركيه نگراني مشتركي در مورد مسائل لبنان دارند. متكي خبر داد كه پيام محمود احمدي نژاد را به مقامات تركيه تحويل مي دهد و همچنين تبادل نظر با دوستان ترك را در رأس برنامه هاي خود دارد.وزير خارجه ايران با رجب طيب اردوغان نخست وزير و عبدالله گل وزير خارجه تركيه ديدار و گفت وگو كرد. وي پيش از خروج از ايران تلفني با همتاي چيني خود گفت و گو و تبادل نظر كرد. اين گفت وگو در حالي انجام شد كه سناي آمريكا طرحي را تصويب كرد كه به موجب آن آمريكا چين را زيرفشار بگذارد تا به حمايت خود از ايران و كره شمالي خاتمه دهد. روز گذشته آرلين اسپكتر، سناتور جمهوري خواه ايالت پنسيلوانيا در پكن با مقامات چيني ديدار كرد و به رويترز گفت از مقامات چيني خواسته تا به دغدغه هاي آمريكا توجه بيشتري كنند و در كنترل ايران و كره شمالي كمك كنند.مقامات چيني هنوز به اين درخواست ها واكنشي نشان نداده اند.متكي پس از ديدار با مقامات تركيه، راهي مصر شد.

در كنگره نهم اين حزب انجام شد
تغييرات در شوراي مركزي مشاركت
گروه سياسي- با اكثريت آراء اعضاي شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي «محسن ميردامادي» به عنوان دبيركل جديد اين جبهه انتخاب شد.
در نهمين كنگره جبهه مشاركت ايران اسلامي «محمد نعيمي پور» و «محسن ميردامادي» از طرف اعضاي شوراي مركزي براي احراز پست دبير كلي معرفي شدند كه پس از رأي گيري، ميردامادي با اكثريت آراء به اين سمت انتخاب شد.
در اين كنگره كه به گفته كاشفي قائم مقام دبيركل به دلايلي با اندكي تأخير برگزار شد، حضور اعلام نشده سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري سابق كه به هيچ يك از كنگره هاي اين حزب در ۸ سال گذشته نيامده بود شگفتي و استقبال حاضران را موجب شد.
همچنين چهره هاي سياسي و نمايندگاني از گروههاي مختلف سياسي از حزب  كارگزاران سازندگي، مجمع روحانيون مبارز، سازمان مجاهدين انقلاب، نيروهاي ملي- مذهبي و حزب اعتماد ملي در مراسم افتتاحيه كنگره حضور داشتند كه از جمله مي توان به محمد عطريانفر، محمدعلي ابطحي، سيد عبد الواحد موسوي لاري، بهزاد نبوي، غلامعباس توسلي و عزت الله سحابي اشاره كرد.
همچنين در اين كنگره از ميان ۵۳ نامزد براي عضويت در شوراي مركزي ۳۰ نفره اين جبهه، اعضاي جديد انتخاب شدند كه در ميان آنها چهره هايي نظير سيد محمدرضا خاتمي، محسن ميردامادي، عبد الله رمضان زاده، سعيد حجاريان، فاطمه راكعي، علي شكوري راد، سيد صفدر حسيني، مصطفي تاج زاده و الهه كولايي ديده مي شوند. كنگره نهم مشاركت ديروز با سخنان محسن ميردامادي دبيركل جديد اين جبهه به كار خود پايان داد.

ايران انفجار بمب در نجف اشرف را محكوم كرد
ايرنا: «حميدرضا آصفي» سخنگوي وزارت خارجه ايران، اقدام تروريستي انفجار بمب در نجف اشرف را محكوم كرد. در جريان عمليات انتحاري يك فرد ناشناس در نزديكي حرم مطهر اميرمومنان علي (ع) ۳۲شهروند و زائر كه اغلب آنها عراقي بودند، شهيد و ۱۰۴نفر مجروح شدند.
آصفي گفت: اين قبيل اقدامات وحشيانه در ايام گراميداشت ميلاد حضرت علي بن ابي طالب(ع) به منظور جريحه دار كردن روحيه مسلمانان بويژه شيعيان جهان و تضعيف دولت و وحدت ملي مردم عراق و ايجاد تفرقه ميان برادران شيعه و سني صورت مي گيرد.

يادداشت
نقطه عطف بحران
دكتر حشمت الله فلاحت پيشه
در هر دوره اي از تاريخ منطقه اي از دنيا به نقطه عطف «نظم جديد بين الملل» تبديل مي شود. «بالكان» در جنگ جهاني اول، «برلين» و آلمان در جنگ جهاني دوم و اكنون خاورميانه و فلسطين اشغالي در دوران معاصر.
بعد از شكست بلوك شرق، آمريكايي ها از تئوري «يك - چندقطبي» سخن گفته و دنيا را بر آن اساس تقسيم بندي ذهني كرده اند. تك قدرت آمريكا كه با ابزار مختلف به «تحميل اقتدارآميز ارزش ها» مي پردازد و چند قدرت منطقه اي كه در سطح كلان به آن تك قدرت باج مي دهند و در سطح مناطق از آن امتياز دريافت كرده و ساكت مي نشينند.
خاورميانه جديد، نقطه عطف امروز است. منطقه اي كه همچون يك كشور تحت اشغال بايد از يك راهبرد مشخص سياسي، امنيتي و حتي اقتصادي تبعيت كند. مهره هاي آن شطرنج وار قابل تغيير، تجديد و حذف باشند.
معيار و محور خاورميانه جديد «اسرائيل» است. كشورها به ميزان دوستي با آن امتياز مي گيرند و به ميزان دشمني با آن مغضوب واقع مي شوند. در نقشه جديد، جايي براي «مقاومت» نيست. سازمان هاي بين المللي، از جمله شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز كه خود حاصل و بازتاب چينش قدرت هستند، هماهنگ عمل مي كنند و سرانجام اين كه «حاكميت ملي» كشورها نيز در مقابل نظم غالب، بايد كمرنگ شود.
هر آنچه در بالا گفته شد، در مورد حماس و حزب الله اجرا گرديد. حتي برخي زمامداران غرب نيز هماهنگ عمل مي كنند. اما به اعتقاد نگارنده اين نقطه عطف اين بار به كام قدرت ها نمي گردد، به چند دليل:
۱- دنياي اسلام راهبردهاي خارجي را برنمي تابد. به ويژه آن كه همه راهبردها بعد از تئوري جنگ تمدن هاي هانتينگتن مطرح شده و خاصه آن كه بيش از ۹۹ درصد گلوله هايي كه غربي ها شليك مي كنند بر سينه يك مسلمان آن هم عمدتاً غيرنظاميان مي نشيند.
۲- تناقض آشكار خاورميانه بزرگ آن است كه براساس شعارهاي آن سران محافظه كار عرب نيز محلي از اعراب ندارند. جنگ با اسرائيل نيز جنگ مردم است اول با سازش و بعد با يك «رژيم غاصب» به همين دليل محافظه كاران وابسته، بيش از هر كس از حزب الله نگران هستند.
۳- براي چندمين بار طي دو دهه اخير از خاورميانه جديد سخن گفته شده و هيچ يك به نظم تبديل نشده بلكه ارمغان همه راهبردها تطويل بحران بوده است. اگر آمريكا به دنبال حل بحران ها بود به نقطه ثبات منطقه يعني ايران توسل مي جست. غرب به دنبال تبديل كردن خاورميانه به ميدان تير ثابت خود است. در آزمايش سلاح هاي غربي فقط مسلمانان كشته مي شوند.
۴- مقاومت خلاف جريان فوق عمل مي كند. در جنگ هاي كنترل شده آمريكا عليه كشورهاي اسلامي و عوامل آن يعني صدام و طالبان و حتي القاعده عليه كشورهاي مسلمان، فقط مسلمانان كشته مي شدند، اما اكنون با مقاومت، مجالي براي كشتن عوامل اصلي ناامني و تجاوز در خاورميانه پيدا شده است. جنگ لبنان واقعي ترين صحنه جنگ در خاورميانه است اما غربي ها همواره از واقعي شدن تحولات در خاورميانه، بيمناك شده اند.
۵- حزب الله با مقاومت، مظلوميت و به ويژه محبوبيت خود، مانع بزرگ استقرار آن نظم ناعادلانه است؛ به همين دليل آمريكا و صهيونيست ها براي مقابله با آن جنايت را به اوج خود رسانده اند،اما جنگ لبنان بزرگترين خطر آنها تاكنون است. اگر حزب الله شكست نخورد، «خاورميانه جديد» با همه هزينه هاي انساني، سياسي و اقتصادي و به ويژه تبليغاتي خود در سراشيبي شكست قرار خواهد گرفت.

توزيع كمك هاي انسان دوستانه ايران در لبنان
ايرنا: روزنامه الشرق الاوسط روز گذشته در گزارشي نوشت: توزيع كمك هاي انسان دوستانه ايران به مردم جنوب لبنان توسط نيروهاي حزب الله اين كشور صورت مي گيرد. الشرق الاوسط با اشاره به ويران شدن همه پل هاي رودخانه ليتاني توسط اسرائيل، نوشت: كيسه هاي سياه رنگ حاوي تن ماهي، برنج، پنير، شكر، چاي و نان كه عبارت هديه هلال احمر جمهوري اسلامي ايران بر روي آنها نقش بسته، ميان ساكنان جنوب لبنان توزيع مي شود. جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران پس از حمله رژيم صهيونيستي به لبنان ۸۲ تن كمك هاي انسان دوستانه از طريق سوريه به لبنان ارسال كرده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |