شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۴ - Sep 2, 2006
مذاكره براي تبادل اسرا
014637.jpg
گروه بين الملل- مذاكره براي تبادل اسراي لبناني و فلسطيني در قاهره و بيروت شروع شد. ارنست اورلاو رئيس سازمان امنيت خارجي آلمان صبح ديروز با هدف گفت وگو براي مبادله اسيران ميان اسرائيل و لبنان وارد بيروت شد. طرف اسرائيلي از آلمان خواسته كه درباره مبادله اسرا اقدام كند.
ايرلر، وزير مشاور در امور خارجي آلمان با بيان اين كه دولت آلمان آمادگي ميانجيگري براي مبادله اسيران را دارد گفت، برخي ديگر از هيأت هاي اروپايي ازجمله از آلمان به اين منظور به لبنان سفر خواهند كرد تا با مقام هاي اين كشور درباره مبادله اسيران گفت وگو كنند. حزب الله با گفت وگوي دولت لبنان براي مبادله اسيران موافق است. در سال ۲۰۰۴ و پس از آن نيز با ميانجيگري آلمان مبادله اسيران ميان لبنان و اسرائيل صورت گرفته است. رژيم صهيونيستي يكي از اهداف حمله به لبنان را آزادسازي ۲ تن از اسيران خود اعلام كرد. اما در جنگ ۳۳روزه در لبنان نه تنها به هدف اعلان شده خود در آزادي اسيرانش نرسيد بلكه در رسيدن به ساير اهداف خود نيز ناكام ماند. آدم ربايي در لبنان و فلسطين از سياست هاي رايج رژيم صهيونيستي است. در زندان هاي اسرائيلي هزاران لبناني و فلسطيني از مردم عادي به سر مي برند. حزب الله لبنان و گروه هاي فلسطيني چون اسرائيل از مذاكره براي آزاد شدن ربوده شده هاي فلسطيني و لبناني خودداري مي كنند، سياست اسيرگيري از ارتش اسرائيل را در دستور كار قرار داده اند. ازاين رو حماس يك سرجوخه اسرائيل را به اسارت گرفت و حزب الله نيز دو سرباز اسرائيل را در خاك لبنان به اسارت گرفت كه درنتيجه آن اسرائيل حمله همه جانبه به لبنان را در تاريخ ۲۱ تير ماه آغاز كرد.
با شروع مذاكره بر سر مبادله اسيران اسرائيلي و لبناني در بيروت مذاكرات مشابهي نيز در قاهره در جريان است. به گزارش روزنامه عكاظ چاپ عربستان سعودي يك هيأت امنيتي اسرائيلي در قاهره پايتخت مصر درمورد مبادله سرجوخه اسرائيلي با هزار ربوده شده فلسطيني مذاكره مي كنند.
فشار افكار عمومي در اسرائيل هر روز سنگين تر مي شود و دولت اولمرت نه تنها براي عملكرد ضعيف در جنگ لبنان مورد انتقاد است بلكه تظاهرات در تل آويو نيز براي آزادي سرجوخه اسرائيلي ادامه دارد. مبادله اسير اسرائيلي با ربوده شدگان فلسطيني، سياست ربودن فلسطيني ها را بي اثر مي كند. و اين يعني اسرائيل در يك مسئله ديگر نيز ابتكار عمل را از دست داده است.

كوفي عنان و عفو بين الملل استفاده «اسرائيل»
از بمب هاي خوشه اي را در لبنان محكوم كردند
ايرنا : سازمان عفو بين الملل با صدور بيانيه اي ضمن محكوميت استفاده  رژيم صهيونيستي از بمب هاي خوشه اي در لبنان خواستار اجراي تحقيق كامل در اين زمينه و همچنين شناسايي مناطق احتمالي وجود اين گونه بمب ها در لبنان شد.
خبرگزاري فرانسه از لندن گزارش داد، اين بيانيه استفاده اسرائيل از اين بمب ها در جريان جنگ ۳۴روزه را نقض آشكار حقوق بشر دانسته است.
كيت گيلمور، معاون دبير كل عفو بين الملل در اين زمينه گفت: استفاده از بمب هاي خوشه اي عليه غيرنظاميان لبنان نقض آشكار قوانين بين الملل به شمار مي رود. وي افزود، اسرائيل بيش از ۹۰درصد اين بمب ها را در ۷۲ساعت باقيمانده به پايان نبرد و برقراري آتش بس عليه مردم لبنان استفاده كرده است.
گيلمور تأكيد كرد، انفجار اين گونه بمب ها مي تواند تهديد جدي براي جان صدها نفر لبناني بي گناه كه قصد بازگشت به خانه و آشيانه خود دارند، باشد.
اين مقام عفو بين الملل از آمريكا خواست تا ديگر چنين بمب هايي در اختيار اسرائيل قرار ندهد.آمريكا ديروز خواستار آن شد تا درباره آنچه كه از آن نقض توافقنامه سري ميان اين كشور و اسرائيل مبني بر عدم استفاده از اين بمب هاي آمريكايي در جنگ لبنان نام برده است، تحقيق شود.
يك مقام رژيم صهيونيستي روز پنجشنبه در پاسخ به انتقادهاي يك مقام سازمان ملل كه استفاده از بمب هاي خوشه اي در جريان جنگ عليه لبنان را غير اخلاقي ذكر كرده بود، گفت استفاده نيروي هوايي اسرائيل از بمب هاي خوشه اي در لبنان كاملا قانوني بوده است.
با پرتاب يك بمب خوشه اي بين ۲۰۰تا ۶۰۰بمب كوچك در آسمان تقسيم و در وسعتي به مساحت يك زمين فوتبال پراكنده مي شوند.
گفته مي شود، درصد قابل توجهي از اين بمب ها منفجر نشده اند و انفجار آن مي تواند به معلول كردن و كشتن بسياري از غيرنظاميان لبناني بيانجامد.
دبيركل سازمان ملل نيز روز پنجشنبه ضمن محكوم كردن اسرائيل به خاطر استفاده از بمب هاي خوشه اي عليه مردم بي دفاع لبنان از اين رژيم خواست تا نقشه هاي مرتبط با محل پرتاب اين بمب ها در لبنان را ارايه دهد.
كوفي عنان در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با عبدالله الخطيب وزير خارجه اردن افزود، براي حفظ جان غيرنظاميان بي گناه بايد از محل سقوط اين بمب ها در لبنان، مطلع شويم.
وي تأكيد كرد، اين گونه تسليحات به هيچ عنوان نبايد عليه غيرنظاميان و همچنين مناطق مسكوني استفاده مي شد و بايد هرچه سريع تر براي جمع آوري آنها اقدام شود.

۳۱۰ كشته و زخمي در پنجشنبه خونين عراق
واحد مركزي خبر: انفجار سه بمب و اصابت چند گلوله خمپاره در دو منطقه مسكوني بغداد سبب كشته و زخمي شدن بيش از ۳۱۰ عراق شد.
بغداد پنج شنبه شب خونيني داشت كه در آن تروريستها خودرويي بمب گذاري شده را در بازار شعبي در منطقه الامين، همچنين دو خودروي بمب گذاري شده را در منطقه البلدايات، محله پرجمعيت مسكوني بغداد جديد منفجر كردند و با شليك گلوله هاي خمپاره به واحد هاي مسكوني در شرق پايتخت عراق شصت شهروند عراقي را كشته و دستكم دويست و پنجاه نفر را زخمي كردند.
منابع امنيتي بغداد از احتمال افزايش قربانيان اين حوادث بدليل فروريختن ساختمان ها بر سر مردم خبر دادند.
در همين حال نظاميان آمريكايي ديروز از مرگ دو سرباز زخمي اين كشور در درگيري هاي اخير در استان الانبار در غرب عراق خبر داد كه بدين ترتيب شمار سربازان آمريكايي كه از روز يك شنبه گذشته تاكنون در عراق كشته شدند به هفده تن و از آغاز جنگ عراق به ۲۶۳۷ نفر رسيد.
۱۴۰ هزار آمريكايي در عراق
وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) اعلام كرد آمريكا شمار سربازان خود را در عراق به ۱۴۰ هزار تن افزايش داده است كه بالاترين تعدد از ماه ژانويه تاكنون است.
به گزارش رويتر از واشنگتن، اين منبع تصريح كرد با ادامه خشونت ها در بغداد و ديگر مناطق عراق شمار سربازان آمريكايي مستقر در عراق از پنج هفته پيش با افزايش سيزده هزار تن به۱۴۰ هزار نفر رسيده است.
باري جانسون سخنگوي ارتش آمريكا در عراق گفت هم اكنون حدود ۱۵ هزار سرباز در بغداد فعاليت مي كنند.
پنتاگون افزود: اين تعداد سرباز آمريكايي مستقر در عراق احتمالاً طي ماه هاي آينده كاهش نخواهد يافت اما ممكن است اواخر سال جاري كاهش يابد.

كوتاه از جهان سياست
ناتو از افغان ها خواست منازل خود را تخليه كنند
ايرنا :معاون نيروهاي ناتو در افغانستان از مردم شهر پنجوايي افغانستان خواست براي در امان ماندن از عمليات وسيع نيروهاي ناتو بر ضد طالبان منازل خود را ترك كنند.
ژنرال ويلنز در يك نشست خبري در شهر قندهار گفت كه اين يك عمليات گسترده بر ضد مخالفان دولت است و ناتو نمي خواهد در اين عمليات به مردم آسيبي برسد.
معاون نيروهاي ناتو در افغانستان به طالبان هشدار داد يا شهر پنجوايي را ترك كنند و يا آماده يك نبرد سهمگين باشند.
وي با تكذيب گفت وگو با طالبان گفت  كه اين گفت وگو تنها از طريق كميسيون صلح افغانستان امكان پذير است.
معاون نيروهاي ناتو در افغانستان همچنين با تكذيب خروج نيروهاي آمريكايي از استان قندهار افزود: هنوز دو هزار و پانصد نيروي آمريكايي تحت فرمان ناتو در اين استان حضور دارند.
مردم شهر پنجوايي استان قندهار از استان هاي جنوبي افغانستان كه شهرشان به ويژه در ماه هاي اخير بارها مورد حمله نيروهاي ناتو و طالبان قرار گرفته است به درخواست معاون نيروهاي ناتو در افغانستان براي تخليه خانه هايشان اعتراض كردند.
شهر پنجوايي از شهرهاي بزرگ استان قندهار است كه در مسير قندهار به استان هلمند مركز قدرت طالبان قرار دارد.
قطعنامه شوراي امنيت در مورد سودان
ايرنا: يك  مقام  آمريكايي  ابراز اميدواري  كرد كه  سودان  قطعنامه اخير شوراي  امنيت  درباره  استقرار نيروهاي  بين المللي  را در دارفور بپذيرد.
خبرگزاري  رويترز از واشنگتن  گزارش  داد، جينداي  فريزر معاون  وزيرخارجه  آمريكا در امور آفريقا در گفت وگويي  مطبوعاتي ، با اشاره  به  ملاقاتش با عمر البشير رئيس  جمهوري  سودان  در خارطوم  گفت ، اين  كشور در نهايت اين  قطعنامه  را خواهد پذيرفت .
وي  تأكيد كرد كه  مقامات  سوداني  اعلام  كرده اند از هر اقدامي كه  موجب تقويت  نيروهاي  اتحاديه  آفريقا مستقر در دارفور شود، استقبال مي كنند.
فريزر گفت ، در حال  حاضر هفت  هزار سرباز آفريقايي  در دارفور مستقرند و در برقراري  صلح  در اين  منطقه  با مشكل  مواجهند.
آمريكا و انگليس  موفق  شدند با وجود مخالفت  دو عضو دائمي شوراي  امنيت  قطعنامه اي  را عليه  سودان  به  تصويب  برسانند، قطعنامه اي  كه بلافاصله  توسط دولت  خارطوم  رد شد.
واشنگتن  و لندن  با بهره گيري  از قضاياي  دارفور مي كوشند ۱۷ هزار سرباز را راهي  آن كشور كنند.
روسيه  و چين  به  عنوان  دو عضو دائم  شوراي  امنيت  و قطر به  عنوان  عضو غيردائم  اين  شورا به  قطعنامه  راي  ممتنع  دادند.
اين  قطعنامه  اشاره  دارد كه  ۱۷ هزار سرباز بايد به  سودان  اعزام  و سه هزار و ۳۰۰ نيروي  پليس  هم  براي  كنترل  اوضاع  در دارفور گمارده  شوند.
اعزام  نيروها در اين  قطعنامه  مشروط به  موافقت  دولت  سودان  مي باشد كه تاكنون  اين  موضوع  را رد كرده  است .
اردوغان: تركيه نمي تواند درقبال تحولات لبنان بي تفاوت باشد
واحد مركزي خبر: نخست وزير تركيه در سخنراني زنده كه از شبكه هاي تلويزيوني اين كشور پخش شد بر اهميت حضور نيروهاي سازمان ملل در جنوب لبنان تأكيد كرد.
رجب طيب اردوغان گفت، تركيه نمي تواند در قبال تحولات لبنان و تراژدي انساني موجود در منطقه بي تفاوت باشد و بايد در جمع نيروهاي بين المللي حضور يابد و نقش خود را در تأمين صلح پايدار منطقه ايفا كند.
موضوع اعزام نيروهاي نظامي تركيه به جنوب لبنان با مخالفت رئيس جمهوري و برخي احزاب سياسي ازجمله گروهي از اعضاي حزب حاكم اين كشور روبه رو شده است.
قرار است مجلس تركيه روز سه شنبه در جلسه اي فوق العاده درباره لايحه اعزام نيروهاي نظامي به لبنان تصميم گيري كند.
همزمان سنديكاي كارمندان دولتي تركيه اعلام كرد، در اعتراض به تصميم دولت براي اعزام نيروهاي نظامي به لبنان در آنكارا تظاهرات خواهد كرد.

ورود سربازان ايتاليايي به لبنان
واحد مركزي خبر:نخستين گروه از سربازان ايتاليايي امروز براي مشاركت در ماموريت نيروهاي بين المللي صلحبان در لبنان وارد شهر صور مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از صور الكساندر ايوانكو سخنگوي نيروهاي بين المللي اعلام كرد سربازان ايتاليايي در ساعت ۹ به وقت محلي برابر با۶ به وقت گرينويچ وارد شهر ساحلي صور مي شوند.

نگاه
تجربه خاورميانه اي ايتاليا
عزيز شاه محمدي
گروه بين الملل - سربازان ايتاليايي در قالب نيروهاي سازمان ملل امروز در بندر صور لبنان پياده شدند. چند ماه پيش سربازان ايتاليايي در زمان نخست وزيري سيلويو برلوسكني در ائتلاف با آمريكا در عراق بسر مي بردند. در انتخابات بهار امسال برلوسكني شكست خورد و رومانو پرودي سياستمدار چپ گراي ايتاليايي و رئيس سابق كميسيون اروپا به سمت نخست وزيري ايتاليا رسيد. وي از همان آغاز با حضور سربازان ايتاليايي در عراق مخالفت كرد اما حالا توانسته است دولت ائتلافي خود را كه مركب از ۱۴ حزب است به حضور نظامي در لبنان قانع كند.
سئوال اين است كه حضور ايتاليا در لبنان يك ابتكار ملي است يا يك ضرورت اروپايي - آمريكايي.
جنگ لبنان و پيش از آن جنگ عراق قطعا اعتبار آمريكا، انگليس و فرانسه را در خاورميانه مخدوش كرده است. كسي در خاورميانه دولتهاي اين سه كشور را دولتهايي قابل اعتنا و ميانجي بي طرف نمي داند. اين سه كشور جملگي روابط نامتعادلي در خاورميانه و به نفع اسرائيل دارند و جملگي قادر نيستند يا اعتقادي به جلب اعتماد ساير طرفهاي بحران خاورميانه ندارند. واشنگتن، لندن و پاريس حمايت از اسرائيل را با حمايت از رهبران خطاكار و سياستهاي جنگ افروزانه تل آويو يكي گرفته اند. چنانكه حمايت از اسرائيل به حمايت از جنايات جنگي، حمايت از نسل كشي مردم در فلسطين و لبنان، آدم ربايي و هزاران جرم و جنايت ديگر تعبير مي شود.
به نظر مي رسد نقطه تعادل اين سياست فقط با مشاركت آلمان و ايتاليا مي تواند تحقق يابد.
آلمان گرچه مانند ايتاليا در خاورميانه سابقه استعماري و سياستهاي يكجانبه ندارد، اما چون خود را وامدار اسرائيل در قضيه بدرفتاري با يهوديان مي داند، در نهايت دامنه مانور خود را محدود مي كند. آلمانها هم به نوعي حمايت از اسرائيل را با حمايت از سياستهاي غلط تل آويو مخلوط كرده اند. اما ايتاليا وضعيت ديگري دارد. ايتاليا با همه كشورهاي خاورميانه رابطه اقتصادي و مالي و سياسي خوبي دارد. ايتاليا در خاورميانه منفور نيست و مي تواند بين بيروت، دمشق و تل آويو و يا ساير پايتخت هاي خاورميانه تردد كنند. ايتاليا هم  طرفدار اسرائيل است اما مجبور نيست مثل آلمان شرمنده يهوديان باشد. از اين رو ايتاليا وارد تجربه جديدي در خاورميانه شده است. موفقيت اين تجربه جديد در گرو آموختن درس هاي خاورميانه است. ايتاليا سرمايه هنگفتي را كه همان اعتبار اين كشور است را به ميدان خاورميانه وارد كرده است، طبعا حفظ و توسعه اين سرمايه مهم در گرو برخورد منصفانه و متعادل با تحولات خاورميانه است.
اين مزيت هاي نسبي محور اروپايي - آمريكايي را وادار كرد تا از ايتاليا بخواهد در اين عرصه وارد شود. به ياد داشته باشيم كه ايتاليايي ها در صحنه داخلي قهرمان ايجاد دولتهاي ائتلافي هستند و مي توانند احزابي را در يك دولت شركت دهند كه با هم رقابت ذاتي دارند،  اينك كنسرسيوم سياسي ايتاليايي در عرصه خاورميانه فعال شده است و چشمان بسياري را به دنبال خود دارد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |