شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۴ - Sep 2, 2006
اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه يازده
گره ترافيكي بزرگراه بسيج در اين هفته با افتتاح پل هجرت برطرف مي شود
گروه شهري - طرح جهادي ۱۳۷ اين هفته در منطقه ۱۱ شهرداري تهران اجرا و طي آن ضمن بهره برداري از پروژه هاي مختلف، به تقاضاها و شكايات شهروندان منطقه كه از طريق ۱۳۷ مطرح شده بود رسيدگي شد.
براساس اين گزارش، نصب تلويزيون شهري، برپايي بازارچه هاي خوداشتغالي، لايروبي انهار، طعمه گذاري مبارزه با جانوران موذي، رنگ آميزي و شست وشوي حفاظ انهار و برخورد با سد معبر از جمله اقدامات انجام شده در اين طرح است.
همچنين در بخش فعاليت هاي عمراني نيز ۲۵ هزار تن آسفالت براي روكش و لكه گيري معابر منطقه ۱۱ با فعاليت دو هزار و ۸۰۰ نفر مامور شهرداري استفاده شد.
كاشت و هرس يكهزار اصله درخت، رنگ آميزي ۱۱۰ هزار مترمربع نماي شهري و افتتاح چهار بوستان منطقه اي از ديگر اقدامات انجام شده در طرح جهادي ۱۳۷ در اين منطقه است.
به گفته مسئولان شهرداري منطقه ،۱۱ در مدت زمان اجراي اين طرح، به بيش از ۱۲ هزار درخواست شهروندان ساكن در اين منطقه از سامانه ،۱۳۷ پاسخ گفته شده است.
همچنين آموزش چهره به چهره تفكيك زباله از مبدا به بيش از دو هزار و ۳۵۰ ساكن اين منطقه انجام و ۲۰ هزار جزوه آموزشي نيز ميان شهروندان منطقه ۱۱ توزيع شد.
به گزارش خبرنگار همشهري محمد باقر قاليباف روز گذشته در حاشيه بازديد از اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ۱۱ در خصوص ساماندهي تبليغات در سطح شهر به خبرنگاران گفت: ساماندهي تبليغات در سطح شهر در زمان مسئوليت من صورت گرفته اما بخش قابل توجهي از بيلبوردهاي تبليغاتي از سالهاي گذشته به صورت سه ساله در اجاره سازمانها و شركتها قرار گرفته اند و شهرداري نمي تواند به اين سازمانها و شركت ها ايرادي وارد كند.وي با اشاره به روند نامناسب تبليغات در سطح شهر، گفت: به طور قطع قبل و بعد از سال جديد تغييرات قابل توجهي را در چارچوب هاي فرهنگي و اجتماعي تابلوهاي تبليغاتي در سطح شهر مشاهده كرده ايد و تا حد امكان در خصوص لغو قراردادهاي قبلي بدون اينكه حق كسي ضايع شود اقدام كرده ايم.
قاليباف در مورد بروز اختلالاتي در تابلوهاي روزشمار پروژه هاي عمراني گفت: بعضي اشكالات فني از جمله قطع برق و يا تغيير در شدت و ضعف برق باعث قطع برق تابلوهاي روزشمار بوده است. لذا با اصلاحات در بخش فني و با تغيير ولتاژ برق شاهد اصلاح اين مشكل خواهيم بود. البته در روزنامه همشهري نيز در ستوني روزهاي باقيمانده پروژه هاي عمراني درج مي شود. شهردار تهران در مورد فروش تراكم نيز گفت: در سال جاري فروش تراكم به افراد توسط شهرداري انجام مي گيرد و اگر تراكمي به افراد داده مي شود با توافق خود افراد بوده است و طبق قانون از شهرداري مجوز براي آنها صادر مي شود. به گفته قاليباف در سال ۸۴ اين فروش تراكم توسط فردي به فرد ديگر انجام مي گرفته است، لذا صاحبان اصلي مشكلي نداشته و تنها اين دلالان هستند كه مشكل دارند.
شهردار تهران با اشاره به قدمت چند ده ساله بافت هاي فرسوده تهران گفت: در اين ۱۰ ماه كه از فعاليت مديريت جديد در شهرداري مي گذرد گامهاي خوبي در بهبود وضعيت بافت هاي فرسوده برداشته شده است.به گفته قاليباف در اين حوزه كارها طبق برنامه مدون و به صورت محدود با ۶ روش آغاز شده و پيش مي رود.وي ادامه داد: بايد با خانواده اي كه در يك خانه ۴۰ الي ۵۰ متري زندگي مي كنند در خصوص بافت فرسوده مساعدت شود. قاليباف از ارائه طرح بافت هاي فرسوده طي ۲ ماه گذشته به شوراي شهر تهران خبر داد و گفت: براي فعاليت هاي تملك در مناطق ،۱۳ ۱۴ و ۱۵ از محل همان بانك ها حدود ۱۶۰ ميليون دلار براي عملياتي شدن فعاليت ها اعتبار ديده شده كه تاكنون دو مرحله از فاينانس انجام گرفته است كه به علت شرايط اداري سخت فاينانس ها، كار با سرعت پيش نمي رود.
شهردار تهران در خصوص مسائل ترافيكي شهر گفت: شهرداري هيچ اختلافي با نيروي انتظامي ندارد و هر دو طرف شناخت متقابلي از هم دارند. او اضافه كرد: مسئوليت حوزه ترافيك مشخص نيست و به نظر من وزير كشور به عنوان رئيس شوراي عالي ترافيك بايد در اين خصوص پاسخگو باشد و بايد مشخص شود چرا با گذشت ۶ ماه از سال تاكنون يك ريال هم بابت حمل و نقل عمومي پرداخت نشده است.
محمد باقر قاليباف همچنين از رفع مشكل گورستانهاي تهران خبر داد و گفت: روز گذشته دستور عملياتي شدن گورستان در شرق تهران را صادر كردم. همچنين رئيس جمهوري طي دو روز گذشته دستوري را براي رفع مشكل گورستان غرب تهران كه خارج از حريم بود صادر كردند كه با هماهنگي هاي صورت گرفته مشكل اين گورستان نيز حل شد.
شهردار تهران در مورد عدم احقاق حقوق رفتگران گفت: بنا داريم تا آذر امسال طبق برنامه ريزي هاي انجام گرفته، در خصوص حداقل حقوق و تحت پوشش بيمه قراردادن رفتگران گام هاي بزرگي برداريم و از آن تاريخ به بعد از كارگران غير ايراني نيز استفاده نخواهيم كرد.وي مشكل سد معبر و ساخت و سازهاي غير مجاز و مشكلات تخلفاتي را بزرگترين مشكل شهرداري عنوان كرد و افزود: با برنامه ريزي هاي انجام شده براي كساني كه با دستفروشي سد معبر مي كنند، امكاناتي از جمله برپايي بازارچه فراهم خواهيم كرد، چرا كه با برخوردهاي سلبي نمي توان مشكلات خانواده هاي نيازمند را حل كرد.

باافتتاح پل هجرت در هفته جاري
گره ترافيكي بزرگراه بسيج رفع مي شود
اگر چه تمام فعاليت عمراني پل به پايان رسيده ، اما هنوز راستگرد شمال شرقي آن از تملك ارتش آزاد نشده است
عكس : علي رضا بني علي
014658.jpg
گروه شهري- با پايان  عمليات عمراني پل هجرت در شرق تهران، اين پروژه روز سه شنبه به بهره برداري خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار همشهري معدني مدير پروژه پل هجرت با اعلام اين خبر گفت: پس از صفرشدن روزشمار اين پروژه، تمام فعاليت هاي عمراني بر روي اين پل به پايان رسيد، اما به پيشنهاد دست اندركاران اين پروژه و موافقت شهردار تهران، تاريخ افتتاح آن به سالروز ولادت حضرت علي اكبر(ع) موكول شد تا پروژه پل هجرت در اين روز فرخنده به بهره برداري برسد.
معدني با اشاره به ترافيك سنگين منطقه و لزوم برقراري تسهيلات لازم در ترافيك بزرگراه هجرت گفت: قرار بود كه اين پروژه به مناسبت نيمه شعبان و همزمان بافرخنده زادروز حضرت مهدي(عج) افتتاح شود، اما آسايش و فراهم آوردن امكانات لازم براي تسهيل ترافيك منطقه، موجب شد تا اين پروژه در روز ولادت حضرت علي اكبر(ع)، در روز سه شنبه اين هفته به بهره برداري برسد.
مدير پروژه پل هجرت با اشاره به صفرشدن روزشمار پروژه در روزهاي اول شهريور گفت: طي هماهنگي مختلف با اداره گاز و همچنين پادگان ۰۱ ارتش، متاسفانه تا به امروز نتوانسته ايم راستگرد شمال شرقي اين پروژه را آزاد كنيم. اگر چه تمام فعاليت عمراني ما به پايان رسيده است، اما هنوز پادگان ۰۱ ارتش اقدام به عقب نشيني نكرده است.وي با اشاره به اين كه هزينه هاي مربوط به تصرف زمين و خريد آن به پادگان ۰۱ ارتش پرداخت شده است افزود: متاسفانه مسئولان پادگان براي افتتاح راستگرد شمال شرقي اين پروژه  همكاري نمي كنند. حتي دژبان پادگان مراقب كاركنان شهرداري است تا به منظور تكميل كار عمراني راستگرد وارد حريم پادگان نشوند.
معدني با اشاره به سخنان نصرآزاداني، مدير عامل سازمان فني و عمراني شهر تهران از عدم همكاري اداره گاز نيز خبر داد و اظهار داشت: در همان قسمت پل هجرت لوله گذاري نيز از زير شمال شرقي پروژه عبور كرده است. با وجود آنكه شهرداري براي تغيير مسير اين لوله گاز، اقدام به خريد لوله جديدي كرده است، اما اداره گاز تا به امروز اقدامي انجام نداده است.
مدير پروژه پل هجرت با اعلام بهره برداري اين پروژه در روز سه شنبه گفت: با افتتاح پل هجرت، خستگي چندماه كار مداوم و فعاليت شبانه روزي پرسنل شهرداري جبران مي شود. به ويژه اينكه اين پروژه در ترافيك منطقه بسيار تاثيرگذار است و مردم به راحتي مي توانند به آمد و شد بپردازند.
براساس اين گزارش معدني همچنين از افتتاح پروژه قنات كوثر كه در اين محدوده وجود دارد، در ماه جاري خبر داد.
وي با اشاره به تعامل شهرداري تهران با قوه قضائيه براي رفع معارض ملكي مجتمع باهنر، از آمادگي شهرداري براي نصب تابلوها و علائم راهنمايي و رانندگي از سه راه قصر فيروزه تا پل پروين خبر داد.

اولين گام ها براي عملياتي  شدن بودجه شهرداري تهران برداشته شد
گروه شهري- معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري تهران از فعال شدن فايل تدوين بودجه عملياتي در مجموعه شهرداري تهران خبر داد و گفت: اگرچه اجرايي كردن اين برنامه مشكلات و پيچيدگي هاي خاص خود را دارد اما در اين زمينه مصمم هستيم.
به گزارش سما، حسين كلخوراني در دومين روز از نشست معاونان مالي و اداري شهرداري هاي كلانشهرهاي كشور افزود: معاونت برنامه ريزي و مالي و اداري در هر مجموعه اي داراي نقاط مشتركي هستند ولي مهم ترين نقطه اشتراك و ارتباط اين دو حوزه با يكديگر بخش بودجه ريزي است.
وي با اشاره به روش حسابداري نقدي به عنوان يكي از روش هايي كه سال ها در شهرداري تهران رسم بوده است، افزود: يكي از روش هاي ثبت اقدامات اجرايي در حوزه مالي، حسابداري نقدي است و متاسفانه اين بخش آن چنان در شهرداري نفوذ كرده كه تغيير آن واقعاً مجريان را دچار مشكل كرده ، اما با اين حال با يك همت و هماهنگي همه جانبه بين تمام سطوح مختلف سازمان، امكان تغيير اين روش و جايگزين  كردن سيستم حسابداري تعهدي كه روش جديدي هم نيست قابل تحقق خواهد بود.

نايب رئيس شوراي عالي استانها :
ارتباط سازمانهاي دولتي با شوراها ضعيف است
فارس : نايب رئيس شوراي عالي استانها ارتباط سازمانهاي دولتي با شوراها را با وجود گذشت يك سال از فعاليت دولت جديد، ضعيف دانست.
منصور روشناسي ضعيف بودن ارتباط ميان وزرا، معاونين و مديران دستگاهها با شوراها را ناشي از عدم شناخت آنان نسبت به جايگاه و نقش شوراها دانست و تصريح كرد: با وجود گذشت يك سال از فعاليت مسئولين جديد دولتي عملكرد آنان در قبال شوراها در مقايسه با مسئولين قبلي ضعيف تر است.وي افزود: انتظار ما از دولت جديد كه از جرگه شوراها هستند اين بود كه نسبت به شوراها توجه بيشتري داشته باشند. وي ضعيف بودن ارتباط سازمان شهرداريها را به عنوان سازمان متولي امور شهرداريها در وزارت كشور بر خلاف دوره قبل قابل توجه دانست و تصريح كرد: در دوره قبل رئيس شوراي عالي استانها با هدف در جريان قرار گرفتن مشكلات و مسايل شوراها و شهرداريها در جلسات شوراي معاونين سازمان شهرداريها عضويت افتخاري داشت. اين حضور باعث مي شد كه مشكلات در سطح استانها سريع تر و راحت تر مطرح، شناسايي، پيگيري و انعكاس داده شود در صورتي كه در اين دوره از اين كارها خبري نيست.
وي در پايان قانون شوراها و عدم رسيدگي به طرح هاي ارسالي شوراي عالي استانها در دولت را از مهمترين دغدغه هاي شوراها عنوان كرد.

سفره افطار شهرداري تهران در معابر گشوده مي شود
ايرنا: شهرداري تهران امسال به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان با برپايي ايستگاههاي صلواتي در معابر شهر، هنگام افطار از شهروندان روزه دار تهراني پذيرايي مي كند.
مديركل خدمات شهري شهرداري تهران اظهار داشت: شهرداري تهران در اجراي طرح مهر رمضان امسال با آغاز ماه مبارك رمضان در معابر و ميدانهاي اصلي اين شهر اقدام به اين كار خواهد كرد.
محسن صادقيان روز جمعه در حاشيه طرح جهادي ۱۳۷ منطقه ۱۱ گفت: اين ايستگاهها در ميدان هاي اصلي تهران همچون ونك، صادقيه، انقلاب و ولي عصر برپا مي شود و علاوه بر دادن افطاري اقلام فرهنگي و هنري ويژه ماه رمضان را نيز به شهروندان روزه دار تهراني اهدا مي كنند.
وي افزود: اين سنت حسنه در سال هاي گذشته نيز در شهر تهران اجرا مي شده است و مواد غذايي و پوشاك به خانواده هاي كم بضاعت تهراني همزمان با ماه مبارك رمضان اهدا مي شود.
به گفته مديركل خدمات شهري شهرداري تهران، شهرداري در ماه رمضان در هريك  از مناطق تهران به  سه هزار خانوار نيازمند، يك سبد غذايي حاوي برنج، روغن، حبوبات، چاي و قند و شكر به ارزش تقريبي ۱۵۰هزار ريال اهدا مي كند.

نگاه
014655.jpg
داود كاظمي

شهر نگار
اين بار جهاد در مدارس
* مسعود زلفي
مديريت شهري پس از اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در محلات، اين بار در آستانه بازگشايي فضاهاي آموزشي، به سراغ مدارس تهران رفته است و براساس اخبار به دست آمده، قرار است طرح جهادي نوسازي مدارس را در ظرف زماني ۱۵ شهريورماه جاري تا قبل از آغاز سال تحصيلي جديد به مورد اجرا گذارد.شايد اين اقدام در نزد برخي افكار عمومي، مورد سئوال قرار گرفته و واگويه شود كه بهينه سازي فضاهاي آموزشي چه ربطي به مديريت شهري دارد.
نخست اين كه، دانش آموزان و فعالان عرصه آموزش و پرورش، جزو شهروندان به شمار مي آيند و از سويي فضاهاي آموزشي از جمله اندام واره هاي پيكره شهر محسوب مي شوند و نيز بايد يادآور شد كه شهرداري براساس قوانين جاري موظف است درصدي از درآمدهاي ساليانه خود را صرف ساخت و بهينه سازي مدارس كند.اما نكته اي كه در اين ميان حائز اهميت است، ضرورت توجه به فضاهاي آموزشي از سوي تمام نهادهاي خدماتي و نهادهاي علمي حتي اقتصادي است.
مديريت شهري به عنوان يك نهاد اجتماعي خود را موظف مي داند براساس وظايف و ماموريت ذاتي و سازماني به آباداني و بهينه سازي فضاهاي شهري از جمله مدارس اهتمام ورزد. از سوي ديگر تلاش شهرداري در اين زمينه، به عنوان نوعي اقدام پيشگيرانه در هدر رفت سرمايه هاي انساني و ملي و همچنين فعاليت در حوزه كاهش نرخ هزينه زندگي شهروندان قابل تفسير است.
آمارهاي رسمي اعلام شده مبين اين مطلب است كه امروزه بسياري از فضاهاي آموزشي، نه تنها از شاخصه هاي پذيرفته شده برخوردار نيستند بلكه لايق نام مدرسه نيز نيستند. ميليون ها شهروند با عنوان دانش آموز مجبور هستند، ساعاتي را به عشق علم و ادب آموزي در مكان هايي سپري كنند كه دخمه اي بيش نيستند، ولي نام خود را به كلاس و مدرسه مزين كرده اند.
به دليل عدم استاندارد بودن كلاس هاي درس از جمله ناكافي بودن نور در اين فضاها، امروزه شاهد شيوع بيماري هاي چشمي و نيز هدر رفت ميليون ها ساعت از زمان آموزش و ميلياردها تومان هرز رفت ثروت ملي به واسطه افت تحصيلي دانش آموزان در بخش آموزش و پرورش هستيم. تاكيد مي شود به دليل ناكافي بودن نور كلاس ها، دانش آموزان مجبور هستند فشار مضاعفي را بر حس بينايي خود وارد آورند .براساس اخبار به دست آمده، شهرداري بنا دارد، سرويس هاي بهداشتي مدارس را نيز تجهيز و بهينه كند. از اين اقدام شهرداري مي توان، تلاش براي ارتقاي سلامت بهداشت فردي شهروندان تعبير كرد. بحران بيماري وبا را كه در سال گذشته در گستره كشوري شيوع يافت فراموش نكنيم.
رويكرد ديگر مديريت شهري از بهينه سازي فضاهاي آموزشي، كمك به كاهش هزينه آموزشي شهروندان است. بارها شنيده شده است كه اولياي مدارس به شيوه هاي مختلف، درخواست مساعدت مالي اولياي دانش آموزان مبني بر حذف كاستي هاي مدارس را مطرح كرده اند. حال به نظر مي رسد با اين اقدام شهرداري، نرخ هزينه هاي آموزشي و حتي هزينه هاي درمان و بهداشت در سبد خانوارها به شدت كاهش مي يابد.
* كارشناس مديريت و برنامه ريزي شهري

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |