شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۴ - Sep 2, 2006
رهبر معظم انقلاب:
مجلس خبرگان بايد از مسائل سياسي و جناحي دور باشد
تخريب شخصيت هاي سياسي و علما با هر انگيزه اي ، غيرشرعي و غيرعقلاني است
گروه سياسي- حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار خبرگان منتخب ملت، مجلس خبرگان رهبري را ذخيره اي معنوي و پشتوانه اي عظيم براي نظام خواندند و پرهيز از تضعيف خبرگان، حفظ اعتماد مردم به اين مجلس، برخورداري اعضاي مجلس خبرگان از وزانت علمي، ديني، سياسي و اجتماعي و پرهيز از اعمال مسائل جناحي و خطي را از الزامات حفظ جايگاه بسيار مهم مجلس خبرگان برشمردند و هرگونه تخريب شخصيتهاي سياسي و علما را با هر انگيزه اي كاري غيرشرعي و غيرعقلاني دانستند.
ايشان در اين ديدار كه صبح ديروز انجام شد، با تبريك ماه شعبان و اعياد مبارك اين ماه، وظيفه اصلي مجلس خبرگان يعني انتخاب رهبر در هنگام فقدان يا خلأ رهبري را مسئوليتي منحصر به فرد برشمردند و افزودند: اگر مجلس خبرگان هميشه آماده، حاضر و از لحاظ تحليلي، مسلط بر اوضاع كشور نباشد در ساعت فقدان رهبري هيچ دستي گره گشاي اين بحران و مشكل نخواهد بود و اهميت مجلس خبرگان از همين امر آشكار مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، ساز و كار قانون اساسي را براي تشكيل مجلس خبرگان، عاقلانه ترين و متين ترين روش دانستند و خاطرنشان كردند: قانون اساسي مردم را به طور كامل در انتخاب اعضا و شكل دهي مجلس خبرگان وارد كرده است تا اين ذخيره معنوي، هميشه آماده اداي مسئوليت مهم خود باشد و اگر جز اين بود و انتخاب رهبر در هنگام بحران ناشي از فقدان و خلأ رهبري، به رأي مستقيم مردم و يا انتخاب گروهي خاص واگذار مي شد، قطعاً مشكلات و معضلات حل ناشدني به وجود مي آمد.
رهبر انقلاب اسلامي توجه به الزامات جايگاه رفيع و بسيار مهم مجلس خبرگان را ضروري خواندند و افزودند: مهم ترين اين الزامات، پرهيز از هرگونه تضعيف اين مجلس و حفظ كامل و مستمرِ اعتمادي است كه مردم با شركت در انتخابات دوره هاي مختلف مجلس خبرگان، به آن نشان داده اند.
ايشان برخورداري نمايندگان مجلس خبرگان را از وزانت علمي، ديني، سياسي و اجتماعي، از ديگر الزامات حفظ جايگاه اين نهاد دانستند و افزودند: كساني كه به مجلس خبرگان راه مي يابند بايد از وزانت لازم برخوردار باشند تا در روزي كه براي انتخاب رهبري تصميم مي گيرند مردم با خاطرجمعي، اين تصميم را بپذيرند.
رهبر انقلاب اسلامي در همين زمينه، صاحبان صلاحيت را به حضور در ميدان انتخابات خبرگان فراخواندند و افزودند: هر كس كه خود را براي عضويت در مجلس خبرگان صاحب صلاحيتهاي لازم مي داند، وظيفه شرعي دارد كه خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد.
حضرت آيت الله خامنه اي، شركت مردم را در انتخابات خبرگان وظيفه اي عمومي و عامل حفظ اعتبار مجلس خبرگان دانستند و افزودند: ان شاءالله در وقت لازم، درباره انتخاب خبرگان، با مردم بيشتر صحبت خواهم كرد.
به دور بودن مجلس خبرگان از مسائل خطي و جناحي نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي آن را براي حفظ جايگاه مجلس خبرگان، ضروري برشمردند.
ايشان خاطرنشان كردند: هدف و مقصود اساسي از تشكيل مجلس خبرگان، موضوعي كاملاً ملي يعني انتخاب رهبري نظام در زمان لازم است بنابراين شأن اين مجلس بالاتر از كارهاي جناحي و خطي است. البته صاحبان عقايد مختلف سياسي مي توانند در خبرگان حضور يابند اما نبايد اين مجلس را به محل بروز انگيزه هاي سياسي و جناحي تبديل كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با تشكر از نمايندگان دوره كنوني مجلس خبرگان افزودند: اين مجلس در دوره سوم كارهاي با ارزشي انجام داده كه در مجموع نشان دهنده جهت گيري صحيح زبدگان علمي و سياسي كشور در خصوص مسائل اصولي انقلاب و نظام است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به در پيش بودن انتخابات خبرگان، از برخوردهاي تخريبي با هر انگيزه و علتي كه صورت گيرد به شدت انتقاد كردند و افزودند: جمع كوچكي با اين كارهاي به شدت تأسف انگيز، فضاي جامعه را تخريب مي كنند اما همگان بايد مراقب باشند كه فضاي انتخابات خبرگان به برخوردهاي تخريبي و مخدوش كردن چهره افراد آلوده نشود.
ايشان تخريب چهره هاي سياسي ديني و انقلابي و نيز علماي محترم و روحانيان حوزه هاي علميه را به دور از هرگونه منطق شرعي و عقلي ارزيابي و تأكيد كردند: راه ابراز مخالفت با جهت گيري هايي كه به نظر انسان اشتباه مي آيد، اهانت و تخريب نيست بلكه تبيين روشني ها و تاريكي ها، آن هم بدون نام آوردن از اشخاص است.
حضرت آيت الله خامنه اي، اتهام و افترا و بيان مطالب غيريقيني را درباره افراد برخلاف منطق قرآن خواندند و افزودند: حتي اگر هدف، مقابله با خطي انحرافي باشد روشهاي تخريبي، اين هدف را محقق نخواهد كرد بنابراين بايد از تخريب و اتهام با هر انگيزه اي دوري كرد.رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان، وضع عمومي كشور را در همه بخشها، رو به پيشرفت برشمردند و خاطرنشان كردند: برخي محاسبات موقت و پديده هاي كوتاه مدت نبايد كسي را از نگاه بلندمدت و درك روند كلي و رو به پيشرفت كشور غافل كند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به شتاب گرفتن فعاليتهاي سازندگي، تلاش درخور قدرداني مسئولان اجرايي براي خدمت به مردم و جهت گيريهاي صحيح دولت مانند رعايت عدالت اجتماعي و رسيدگي به مناطق محروم افزودند: در مجموعه جوان، پرنشاط و پركار هيأت دولت، «ذهنهاي باز و فعال» و نگاههاي عالمانه و منطقي بسياري وجود دارد و اين مجموعه با برنامه ريزي و هدف گيري صحيح تلاش بي وقفه اي را براي سازندگي و پيشرفت كشور انجام مي دهد.
ايشان تبليغات منفي مخالفان نظام را براي منحرف كردن ذهن برخي اشخاص و قشرها از روند رو به پيشرفت كشور، يادآوري كردند و افزودند: با وجود همه اين تبليغات، مردم به خصوص جوانها با نشاط و اميد به آينده مي نگرند و آثار تلاشها و فعاليتها را احساس مي كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ابتكار عمل مسئولان نظام در مسائل جهاني و به ويژه مسائل منطقه اي افزودند: در عرصه خارجي، كشور از موقعيتي كم نظير و تحرك و نشاط خوبي برخوردار است و حوادث منطقه اي مانند پيروزي حزب الله و حماس نيز به لطف پروردگار و امدادهاي الهي، موقعيت نظام اسلامي را تحكيم بخشيده است.
ايشان پيروزي شگفت آور حزب الله لبنان را در مقابله با ارتش رژيم صهيونيستي حادثه اي عظيم خواندند و افزودند: مخالفان اسلام و مسلمين، هنوز مبهوت اين حادثه مهم هستند و از فهم و درك دلايل آن عاجزند اما اين گونه حوادث بزرگ كه در شعاع حركت انقلاب اسلامي رخ مي دهد، در عمل به تقويت موقعيت نظام منجر شده و اعتبار، نفوذ و جاذبه شعارهاي انقلاب اسلامي را براي همه اثبات كرده است.
در اين ديدار پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آيت الله مشكيني رئيس مجلس خبرگان با تبريك اعياد شعبانيه به تبيين فلسفه خاتميت پيامبر اسلام(ص) پرداخت.
آيت الله مشكيني افزود: هدف از خلقت بشر، سعادت انسان است كه اين هدف با ظهور امام عصر(عج) محقق خواهد شد و نظام اسلامي نيز به همين منظور تشكيل شده است و در همين مسير حركت مي كند.
آيت الله اميني نايب رئيس مجلس خبرگان نيز از مباحث و نتايج شانزدهمين اجلاس خبرگان رهبري و آخرين اجلاس دوره سوم اين مجلس كه در دو روز گذشته برگزار شد گزارشي بيان كرد.

امروز نوزدهمين سفر استاني رئيس جمهوري به پايان مي رسد
احمدي نژاد: ايران منتظر پاسخ آمريكا براي مناظره است
014685.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد در نوزدهمين سفر استاني خود و در جمع مردم پيرانشهر اعلام كرد كه ايران همچنان منتظر پاسخ رسمي آمريكا به پيشنهاد و مناظره مستقيم رؤساي جمهوري ايران و آمريكاست.رئيس جمهوري اسلامي ايران در سخناني در ورزشگاه تختي اروميه در جمع مردم اين شهر گفت: تمام مشكلات بشر ناشي از اين است كه عده اي زورگو و غاصب امور را در دست گرفته اند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش گفت: ما به آنها كه مدعي طرفداري اطلاع رساني آزاد و شفاف هستند پيشنهاد داديم كه بياييم در مورد مسائل جهان مناظره كنيم تا همه جهان صحبتهاي ما را بشنوند ولي آنها اين پيشنهاد را قبول نكرده و از آن فرار مي كنند.رئيس جمهوري با بيان اين كه آنها از اين كه ملتها به حقيقت وجودي آنها پي ببرند، مي ترسند اظهار داشت: آنها براي شعور ملتها ارزشي قائل نيستند.
رئيس جمهوري با بيان اين كه مردم ما اهل منطق، گفت و گو و برپايي عدالت هستند تأكيد كرد: يكي از دلايل اين است كه سران آمريكا مناظره را قبول نكرده اند اين است كه آنها از منطق فاصله گرفته اند و فكر مي كنند كه با زور مي توان مشكلات را از ميان برد ولي آنها نمي دانند كه زمان زورگويي به پايان رسيده است.
احمدي نژاد تصريح كرد: آنها بايد بدانند كه امواج خروشان ملت ايران جغرافياي عالم را درنورديده است.
پاسخ ما به اروپا يك فرصت استثنايي است
محمود احمدي نژاد در جمع مردم سردشت خطاب به اروپاييها گفت: شما مدعي هستيد كه اهل گفت و گو و منطق هستيد حال اگر منطق گفت و گو را قبول داريد ما يك فرصت عالي و استثنايي با پاسخ دادن به بسته پيشنهادي دراختيار شما قرار داده ايم.
وي در ادامه گفت: شما خود مخالف بمب و سلاح نيستيد چرا كه خود بمب و سلاح مي سازيد شما در واقع مخالف پيشرفت ملت ايران هستيد. شما نگران اين هستيد كه ديگر ملتها نيز از ملت ايران الگو بگيرند و در مقابل شما بايستند. پيشرفت ايران در زمينه هاي گوناگون از جمله فناوري صلح آميز هسته اي راه را براي ديگر ملتها باز كرده است.
دولت آمريكا بزرگترين سانسورچي دنياست
محمود احمدي نژاد در جمع مردم ماكو با بيان اين كه دولت آمريكا بزرگترين سانسورچي دنياست اظهار داشت: آمريكايي ها هيچ منطقي براي ارائه ندارند، آنها در برابر منطق ايران ضعيف هستند و مي ترسند كه در برابر آن شكست بخورند.وي افزود: برخي از دشمنان در حال حاضر درصدد هستند كه در صفوف يكپارچه ملت ايران رفته و تفرقه ايجاد كنند ولي من به آنها مي گويم شما در اشتباه هستيد و نمي توانيد به نتيجه اي برسيد.
زمان نظامي گري گذشته است
رئيس جمهوري اسلامي ايران در جمع مردم شهرستان خوي گفت: به سران نشسته در كاخ هاي شيشه اي مي گويم كه زمان نظامي گري و استفاده از اسلحه گذشته است و اكنون زمان منطق و انديشه است.رئيس جمهوري همچنين به جمع مردم سلماس و نقده رفت.

امام جمعه موقت تهران:
آمريكا به همان ذلت اسرائيل گرفتار مي شود
گروه سياسي - احمد جنتي خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: اگر كشورهاي اسلامي در مقابل آمريكا بايستند آمريكا به همان ذلتي مبتلا مي شود كه اكنون اسرائيل گرفتار شده است.
به گزارش ايرنا دبير شوراي نگهبان در خطبه هاي روز گذشته نماز جمعه تهران با اشاره به پيروزي رزمندگان حزب الله در لبنان و شكست طرح خاورميانه بزرگ اظهار داشت: اين پيروزي درسي است كه مسلمانان و دشمنان هركدام جداگانه آن را بررسي كنند، زيرا آبروي اسرائيل و آمريكا رفت كه با آن همه حمايت شكست خوردند. مسلمانان بايد ياد بگيرند كه در مقابل همه دشمنان مي توان ايستاد، زيرا توطئه ها و خانه دشمنان از خانه عنكبوت سست تر است، اما مرد مي خواهد.جنتي افزود: بسياري از جوانان غيرمسلمان هم از حزب الله حمايت و تنفر خود را از اسرائيل اعلام مي كردند كه اين تنفر مغتنم است و كشورهاي مسلمان بايد از آن استفاده كنند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به مسئله انرژي هسته اي و افتتاح پروژه آب سنگين اراك تأكيد كرد خداوند در يك سال اخير پيروزي هاي خوبي را نصيب كشور و دولت ما كرده است، زيرا اگر آب سنگين فعال شود در مسائل كشاورزي، پزشكي و دارويي به ما كمك زيادي مي كند و راهگشاي خوبي خواهد بود.وي در ادامه با اشاره به بسته پيشنهادي اروپا و فشارهاي آمريكا براي تحت فشار قرار دادن ايران گفت: آمريكا اصرار دارد مسائل را در شوراي امنيت دنبال كند اما ما اميدواريم ديگران يك مقدار عقل به خرج دهند و ۱+۵ به «يك به علاوه ۵» تبديل نشود و حق ما رعايت شود.
جنتي به اجلاس اخير خبرگان نيز اشاره كرد و ادامه داد: همانطور كه ارتش ما براي روز مبادا آمادگي پيدا مي كند كه اگر دشمن به حريم اسلام تجاوز كرد، او را بيرون كند، خبرگان نيز براي روز مبادا كار مي كنند. همه مي دانند كه ستون فقرات اين نظام ولايت فقيه است كه اگر اين ستون باقي ماند، پيكره نظام استوار مي ايستد وگرنه خودبه خود نظام ضربه مي خورد.

تأكيد مجدد روسيه بر مخالفت با تحريم
سولانا: مذاكره با ايران آغاز مي شود
014682.jpg
گروه سياسي - با فشار آمريكايي ها و سخناني كه بوش روز گذشته ايراد كرده و در آن خواستار تقويت شوراي امنيت براي مقابله با ايران شده، بار ديگر اين روسيه بود كه بحث تحريم را بن بست خواند.سرگئي لاوروف ديروز در جمع دانشجويان دانشگاه روابط بين الملل مسكو گفت: روسيه استفاده از راه هاي گوناگون براي حل مساله اتمي ايران را درصورتي مجاز مي داند كه مسير حل و فصل اين مساله را مسدود نكند.
به گزارش ايرنا از مسكو، وزير خارجه روسيه افزود: بايد از راه هايي در حل مساله اتمي ايران استفاده شود كه ما را در پيشبرد اهداف مان كمك كند.
اظهار موضع روسيه درحالي انجام مي شود كه چين پس از مذاكرات فشرده با معاون وزير خارجه ايران هنوز موضعي اختيار نكرده است. همزمان با اظهارات لاوروف، وزراي خارجه اتحاديه اروپا نيز به حومه شهر هلسينكي، پايتخت فنلاند (رييس دوره اي اتحاديه اروپا) رفتند تا موضوعات مهم بين المللي ازجمله فرستادن نيروي حافظ صلح به لبنان و برنامه اتمي ايران را مورد بحث و گفت وگو قرار دهند. اين ديدار كه از روز گذشته آغاز شده به مدت ۲ روز ادامه دارد و امروز با صدور بيانيه اي به كار خود پايان مي دهد. خاوير سولانا در خبري كه ايرنا از گفت وگوي وي با يك روزنامه ايتاليايي منتشر كرده، خبر داد اميدواري براي مذاكره با تهران زياد است و به احتمال زياد اين گفت وگوها به زودي آغاز مي شود. صحبت هاي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روزنامه فايننشال تايمز را تحريك كرد تا گزارشي نوشته و در آن تصريح كند اروپا هنوز خواهان گفت وگو با ايران است و به رغم به پايان رسيدن مهلت مقرر شده در قطعنامه ۱۶۹۶ شوراي امنيت كه از ايران مي خواست تا نهم شهريورماه، تمامي فعاليت هاي خود را به حالت تعليق در آورد، هنوز اين اميد براي حل مساله از راه مذاكره وجود دارد. از همين رو علي لاريجاني راهي اروپا است تا با خاوير سولانا گفت وگو كند. رويترز و ايرنا گزارش دادند سه شنبه هفته جاري احتمال اين ديدار وجود دارد و ممكن است برلين محل اين ديدار باشد.
اروپا در نشست وزراي خارجه خود كه به محور ايران اختصاص دارد، يك عضو جديد و جدي هم دارد. ايتاليايي ها به طور جدي خواهان حضور در مذاكرات هستند و از آن جايي كه ايتاليا جدي تري شريك تجاري ايران است، شايد وزن مذاكرات به نفع ايران قوي تر شود.
پيش از هرگونه تصميم گيري در شوراي امنيت سازمان ملل كه با فشار آمريكا هدايت مي شود، جلسه ۱+۵ بايد برگزار شود كه زمان برگزاري آن هنوز اعلام نشده است و شايد جلسه وزراي خارجه اتحاديه اروپا فرصتي باشد براي اين كه اروپا با يك نظر اجماعي به رايزني با چين، روسيه و آمريكا ادامه دهد.
گزارش البرادعي
گزارش البرادعي، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در شوراي حكام آژانس نيز روز پنجشنبه گذشته قرائت شد. سخنگوي وزارت خارجه و معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي ايران گزارش را مثبت خواندند. حميدرضا آصفي و محمد سعيدي در گفت وگو با ايرنا و ايسنا تصريح كردند گزارش دبيركل نشاندهنده ضرورت بازگشت به مذاكره است. آصفي گفت: باوجود فشارهاي آمريكا و جوسازي برخي محافل، گزارش آژانس نشان مي دهد كه بايد با پيروي از منطق از هرگونه اقدام شتابزده غيرحقوقي و با انگيزه هاي سياسي خودداري شود. سعيدي نيز گزارش البرادعي را سندي مهم خواند كه نشان مي دهد ايران هيچ گونه انحراف غيرصلح آميز نداشته است.
با ارايه گزارش البرادعي، روسيه بار ديگر نخستين كشور واكنش دهنده بود و سخنگوي وزارت خارجه اين كشور خبر داد در روزهاي آينده رايزني هاي گسترده اي براي حل و فصل برنامه هسته اي ايران در چارچوب ۱+۵ و شوراي امنيت صورت مي گيرد.
به گزارش ايرنا، وي در جمع خبرنگاران با ابراز تأسف از ادامه غني سازي اورانيوم در ايران و به اجرا در نيامدن قطعنامه شوراي امنيت گفت: متاسفيم كه ايران در مهلت تعيين شده به درخواست قطعنامه عمل نكرده است.
درهرحال گزارش البرادعي به همكاري ايران و آژانس تاكيد دارد و سلطانيه، نماينده ايران در آژانس نيز بر اين امر تأكيد كرده است. رايزني هاي ايران اين روزها به دلايلي كه اعلام نشده در يونان دنبال مي شود و محمد نهاونديان، مشاور اقتصادي شوراي عالي امنيت ملي كشور مشغول رايزني هسته اي با مقامات يوناني در آتن است و در روزهايي كه تهران خود را آماده ديدار دبيركل سازمان ملل متحد مي كند، كوفي عنان در اردن خبر داد كه خواهان جدي برگزاري مذاكرات ميان ايران و كشورهاي بزرگ است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |