سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۸ - Sep 19, 2006
دو روز همايش براي تبيين چالش هاي كلان مديريت شهري
تهران ميزبان شهرداران و رؤساي شوراهاي شهر سراسر كشور
گروه شهري همايش مشترك شوراهاي اسلامي و شهرداري هاي مراكز استان هاي كشور از فردا به مدت 2 روز در تهران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، مهدي چمران رئيس شوراي عالي استان ها ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب، تبيين جايگاه شوراها، مديريت واحد شهري و بحث واگذاري تصدي هاي دولتي به شهرداري ها، لايحه ماليات بر ارزش افزوده و پيشنهادات شوراها در اين زمينه، پيش نويس لايحه تشكيل اتحاديه شهرداري ها، جايگاه شوراها در حاكميت و نظام سياست گذاري و اجرايي كشور و ساختار و نيروي انساني و بودجه شوراها را از محورهاي اصلي اين همايش دو روزه عنوان كرد.
وي با اشاره به ضرورت برگزاري چنين نشست هايي به منظور بررسي مشكلات، چالش ها و تنگناهاي موجود و استفاده از تجارب يكديگر و دستيابي به راهكارهاي مؤثر براي ارتقاي جايگاه شوراها گفت: شوراها نياز به ارتباط ارگانيك و منسجم تري دارند كه اين قبيل همايش ها مي تواند در ايجاد آن نقش مؤثر ايفا كند.
چمران همچنين با تأكيد بر ضرورت بهبود روابط شوراها با دستگاه هاي اجرايي به منظور رفع موانع موجود براي برآورده  ساختن انتظارات و مطالبات شهروندان گفت: شوراي عالي استان ها تفاهم نامه اي براي تعيين نحوه تعامل بين شوراها و دستگاه هاي اجرايي تنظيم كرده است تا شوراها هنگام برقراري ارتباط با دستگاه ها براساس آن عمل كنند.
اين همايش كه با مشاركت رؤساي شوراهاي اسلامي شهرهاي مراكز استان ها، نمايندگان شوراي عالي استان ها، رؤساي شوراي استان هاي كشور، شهرداران مراكز استان ها و مديران كل روابط عمومي وزارتخانه ها گشايش مي يابد و در آن برخي مسئولان و مديران دولتي و نمايندگان مجلس نيز حضور خواهند داشت فرصت هم انديشي مناسبي را براي شوراها و مديريت شهري فراهم خواهد ساخت.
چمران با بيان اين كه اين همايش مي تواند در تبيين جايگاه شوراها نقش مهمي ايفا كند گفت: شوراها هرچه كارآمدتر باشند نتايج اين كارآمدي، اداره هرچه بهتر شهرها و روستاها را در پي خواهد داشت.
رئيس شوراي عالي استان ها همچنين گفت: در صورتي كه كميسيون اقتصادي مجلس پيشنهاد اختصاص 30 درصد از درآمد حاصل از اجراي لايحه ماليات بر ارزش افزوده را تصويب كند بخشي از مشكلات بودجه اي شهرداري ها رفع مي شود و منبع درآمدي پايدار براي شهرداري ها ايجاد و دوسوم بودجه مورد نياز آنها تأمين خواهد شد.
چمران درباره بررسي اصلاح قانون شوراها در مجلس نيز گفت: قانون شوراها براي بررسي در صحن علني مجلس در نوبت قرار داد و در صورت تصويب مجلس و تأييد شوراي نگهبان و ابلاغ آن، قابليت اجرايي پيدا مي كند.
چمران همچنين به منتقدان شوراها توصيه كرد با توجه به جايگاه شوراها در اداره كشور و اهميتي كه مي توانند در فرآيند تصميم  گيري امور و اداره شهرها و روستاها داشته باشند با ديدگاهي منصفانه به نقد آنها بپردازند.
رئيس شوراي شهر تهران در پاسخ به سؤالي درباره عدم ورود اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهري طي 6 ماه گذشته گفت: با توجه به اين كه اتوبوس هاي جديد بايد از محل سهميه سال 84 تأمين شود مقرر شد كه شهرداري تهران براي خريد اتوبوس، 5/17 درصد از سهم 35 درصدي خود را به صورت نقدي و مابقي را به صورت چك با ضمانت دولت اقدام كند.
وي به تعويق افتادن اجراي تبصره 13 بودجه كل كشور درخصوص توسعه حمل و نقل عمومي كلان شهرها را ناشي از طولاني بودن روال اقدامات اداري عنوان كرد و گفت: به همين دليل احداث خط 3 و چهار مترو و قرارداد احداث خطوط 6 و 7 و قرارداد 800 ميليون دلاري خريد واگن براي مترو تهران بايد دوباره در شوراي پول و اعتبار بررسي شود.
چمران همچنين گفت: كميته اي در حال بررسي گشايش اعتبار از محل فاينانس در مدت 15 روز براي تحقق اعتبار (4 ميليارد دلاري) قطارهاي شهري از محل تبصره 13 است.
همايش مشترك رؤساي شوراهاي اسلامي و شهرداري مراكز استان ها 29 و 30 شهريور در تالار اجتماعي خانه هنرهاي ايراني واقع در ضلع جنوبي پارك شهر، خيابان بهشت برگزار مي شود.

گشايش بزرگراه آزادگان از شهيد دستواره تا پارك توسكا
عكس: جواد گلزار
006510.jpg
006570.jpg
گروه شهري- بخشي از بزرگراه آزادگان حد فاصل شهيد دستواره تا مقابل پارك توسكا به طول ۲/۳ كيلومتر صبح ديروز با حضور شهردار تهران افتتاح شد .
به گزارش سما، در سال ۱۳۵۰ براي تكميل شبكه آزادراهي بين استاني كشور در محدوده شهر تهران و همچنين تقويت شبكه سريع شهر تهران مطالعه و تهيه طرح اجرايي آزادراه كمربندي جنوب آغاز گرديد.
در اين مطالعات، طرح راه كمربندي به صورت آزاد راه با ۸ خط عبور و ورودي هاي كنترل شده و تقاطع هاي غير همسطح در محل تلاقي با راه هاي ورودي شهر تهران با جاده كناري در طرفين آزاد راه پيش بيني شده است.
آزاد راه كمربندي تهران از يك سمت (در شمال غربي استاديوم ورزشي آزادي) به ادامه آزاد راه شمال عباس آباد(شهيد همت) كه در طرح جامع پيش بيني شده است و از سمت ديگر( در جنوب شرقي تهران در منطقه پادگان قصر فيروزه) به آزادراه افسريه كه تا جاده آبعلي ادامه مي يابد، متصل مي شود. بدين ترتيب آزاد راه كمربندي تهران با اتصال به آزادراهها و بزرگراههاي فوق الذكر، خط كمربندي كاملي را با استانداردهاي آزادراه تشكيل مي دهد.
البته در زماني كه مطالعات طرح آزاد راه شروع شد، هنوز شبكه ارتباطي شهر تهران در محدوده كمربندي شكل نگرفته بود و محورهاي جوانمرد قصاب (برادران شهيد دستواره) و شهرزاد( ماشين دودي سابق) در اين مطالعات به صورت خيابان هاي فرعي و بدون دسترسي با كمربندي ديده شده بود.
در سال هاي اخير با توسعه منطقه 20 تهران (شهر ري) و توسعه شبكه ارتباطي جنوب تهران محورهاي جوانمرد قصاب و شهرزاد به صورت محورهاي شرياني مهم ارتباط منطقه 20 با ساير مناطق شهر تهران درآمد و مكمل دو محور بزرگراهي شهيد رجايي و فدائيان اسلام گرديد.
در هر حال با توجه به تراكم ترافيك جاده اي احداث شده كناري كمربندي و تقاطعهاي همسطح موجود كه درصد ترافيك سنگين آن بسيار بالاست به علاوه با توجه به كاربريهاي عمده جذب سفر در محدوده كمربندي از قبيل توسعه منطقه 20 تهران، راه اندازي ميدان مادر ميوه و تره بار و همچنين فرودگاه بين المللي تهران آزادراه كمربندي با اولويت بسياري مورد توجه قرار گرفته است.
پروژه در آزادراه كمربندي جنوب (آزادگان) حدفاصل پل شهيد دستواره تا محدوده پارك توسكا از كيلومتر 750+ 30 تا 950+33 در تقاطع با خيابان هاي فدائيان اسلام و شهرزاد واقع شده است. علاوه بر آن يك پل بر روي كمربندي آزادگان در تقاطع با خيابان فدائيان اسلام با 4 دهانه مجموعا به طول 84 متر و به عرض 44 متر با 4 رمپ و 4 لوپ و پل ديگر در تقاطع با خيابان شهرزاد با 4 دهانه مجموعا به طول 81 متر به عرض 39 متر با 2 رمپ و 2 لوپ در عمليات اجرايي قرار داشته كه در حال حاضر به علت عدم رفع معارضان ملكي هيچكدام از رمپ و لوپهاي تقاطع هاي فدائيان اسلام و شهرزاد اجرا نشده است.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران اعلام كرد:
تجهيز پايتخت به حلقه هاي تونلي زيرزميني
براي بهبود ترافيك
گروه شهري- معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به ضرورت ايجاد فضاهاي تونلي براي بهبود وضعيت ترافيك پايتخت، گفت: در آينده نه چندان دور تهران به رينگ هاي تونلي بسياري مجهز خواهد شد.
به گزارش سما، احمد دنيامالي صبح ديروز در مراسم افتتاح بخشي از بزرگراه آزادگان حد فاصل شهيد دستواره تا مقابل پارك توسكا، با اشاره به اينكه اين مسير به عنوان كمربندي اصلي يا رينگ خارجي تهران محسوب مي شود، تصريح كرد: تا زماني كه در اقتصاد كلانشهر تهران و در موضوع توزيع كالا و خدمات، اقدامات نرم افزاري صورت نگيرد، تهران همچنان با مشكل ترافيك سنگين مواجه خواهد بود.
معاون شهردار تهران با اشاره به مطالعاتي كه با همكاري وزارت راه در خصوص مسير خارجي شهر تهران صورت گرفته، گفت: مطالعات انجام شده بيانگر اين است كه بخشي از باري كه به سمت خراسان و شمال شرق كشور از مسير اين كمربندي تردد مي شود مي تواند با استفاده از رينگهايي كه خود وزارت راه احداث كرده صورت گيرد. وي افزود: در همين راستا با توجه به عدم كششي كه در اتوبان كرج داريم، نمي توانيم بار ترافيك را قطعا از آذربايجان و غرب به سمت قزوين، كرج و تهران ببريم. بنابراين يك رينگ بزرگ كه كمترين معارض را داشته باشد شامل محور تاكستان از جنوبي ترين نقطه استان قزوين تا امتداد حاشيه كوير به سمت استان سمنان بايد در دستور كار دولت قرار گيرد.
دنيامالي با اشاره به مطالعات در حال اجرا از سوي يك مشاور ايراني و خارجي براي استفاده از رينگ هاي زير زميني شهر تهران اظهار داشت: با توجه به ضرورتي كه ايجاد فضاهاي تونلي مي تواند در بهبود و تسهيل تردد و روان سازي ترافيك شهري داشته باشد در آينده نه چندان دور بنا داريم شهر تهران را به رينگ هاي تونلي زيادي مجهز كنيم.

نگاه
006567.jpg
رسول آذرگون

معاون شهردار تهران:
بار ترافيكي اول مهر امسال سنگين تر از پارسال است
ايسنا: معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران، با اشاره به ايمن سازي اطراف 3 هزار و 800 مدرسه در پايتخت گفت: با هماهنگي هاي انجام شده، در اول مهرماه، 700 دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان حمل و نقل عمومي تهران افزوده مي شود.
تشكري  هاشمي  روز گذشته در حاشيه حضور در نظارت همگاني شهرداري تهران 1888 با اشاره به اين كه متاسفانه هنوز خبري از اعتبار تبصره 13 كه شاه بيت بودجه سال 85 است به شهروندان نرسيده، گفت: بر اساس هماهنگي هاي انجام شده با وزارت كشور، تعدادي از سهميه اتوبوسهاي سال جاري را تحويل گرفته ايم كه بر اين اساس از اول مهر ماه 700 دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان افزوده مي شود و اين رقم نسبت به نياز تهران بسيار كم است. وي افزود: در راستاي كاهش بار ترافيكي در هفته اول مهر ماه استفاده از مترو و اتوبوس براي دانش آموزان رايگان است.
به گفته وي، همچنين برچسب ويژه اي نيز براي شناسايي سرويس هاي مدارس در نظر گرفته شده است.
تشكري هاشمي  با تأكيد بر اين كه تمامي  اقدامات پيش بيني شده به معناي آن نيست كه ترافيك رواني در اول مهر خواهيم داشت، افزود: افزايش 30 درصدي حجم ترافيك ناشي از بازگشايي مدارس، ورود 400 هزار خودروي جديد از سال گذشته، عدم خروج خودروهاي فرسوده، تامين نشدن اتوبوس هاي لازم و عدم تحقق تبصره 13 قانون بودجه 85 در بخش مترو و... موجب خواهد شد تا بار ترافيكي در اول مهر ماه نسبت به سال گذشته حداقل 10 تا 12 درصد افزايش يابد.
وي با اشاره به تصميمات خوب اتخاذ شده در خصوص تغيير ساعات بانك ها، گفت: پيشنهاد مي كنيم با توجه به اين كه نيروهاي نظامي و انتظامي ارباب رجوع ندارند، فعاليت خود را ساعت 6، ادارات ساعت 7، مدارس ساعت 8 و كسبه ساعت 9 آغاز كنند كه بدين ترتيب شاهد توزيع بار ترافيكي در پايتخت خواهيم بود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران از تقويت نظارت بر اتوبوسراني و تاكسيراني در آستانه مهر ماه امسال خبر داد و گفت: روزانه 15 ميليون سفر در تهران انجام مي شود و اگر همكاري با تاكسيراني و اتوبوسراني صورت نگيرد، نمي توانيم اطمينان دهيم كه پاسخگوي اين همه سفر در ساعات خاص باشيم. وي به مشكلات ميني بوسها در تهران اشاره كرد و گفت: متوسط سن اين وسايل نقليه 22 سال و آلايندگي آنها بيش از حد استاندارد است كه متاسفانه جايگزيني براي آنها ديده نشده و ايران خودرو ديزل نيز كه قرار بود امسال۹۰۰ دستگاه ميني بوس گازسوز تحويل سازمان حفاظت محيط زيست دهد، تنها توانسته است 10 دستگاه را گازسوز كند.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي و حل مشكلات شهروندان، فردا (چهارشنبه) در مناطق 2 و 21 حضور خواهند داشت. براين اساس حبيب كاشاني در منطقه 21 و منظر خير حبيب اللهي در منطقه 2 به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند. شهروندان مناطق ياد شده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري هاي اين مناطق مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |