پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۲ - Oct 5, 2006
دستگيري قاچاقچيان انسان در تهران
يكي از اعضاي باند قاچاق انسان از پاكستان به ايران، پس از قتل يك مأمور FIA پاكستان به ايران گريخته بود
متهمان در مخفيگاه خود دستگير شدند
001989.jpg
گروه حوادث - آزاده مختاري: عمليات پنج ماهه پليس امنيت تهران بزرگ به دستگيري چند عضو يك باند بزرگ بين المللي قاچاق انسان كه در جريان يك درگيري ، يك مامور پليس پاكستان را به قتل رسانده بودند، ختم شد.
قتل مامور FIA پاكستان
از مدتها قبل تيمهاي اطلاعاتي پليس پاكستان جستجوي گسترده خودرا براي شناسايي مخفيگاه عبدالله حق وت كه از قاچاقچيان بين المللي انسان به حساب مي آيد در دستور كار خود قرار داده بودند ولي تمام رديابي ها به بن بست مي رسيد و هر بار رئيس باند و همدستان وي تلاشهاي پليس را بي ثمر گذاشته وبا تغيير مخفيگاه فرار مي كردند.
تحقيقات تيمهاي اطلاعاتي پليس بيانگر آن بود كه اعضاي اين باند حرفه اي در قالب صادرات داروهاي پزشكي و وسايل ورزشي اقدام به قاچاق انسان مي كنند، به اين ترتيب بخش FIA پليس پاكستان كه مسئوليت رسيدگي به پرونده هاي جنايي و قاچاق انسان را به طور ويژه در اين كشور بر عهده دارد، اوايل ماه مي سال 2006 با كنار هم گذاشتن اطلاعات موجود موفق شدند، مخفيگاه حق وت را در يكي از شهرهاي مرزي اين كشور رديابي كنند. منطقه به طور كامل تحت محاصره پليس درآمد و در نهايت 16 مي 2006 پليس با قاچاقچيان درگير شد اما اين بار نيز سركرده باند با هدف قرار دادن يكي از ماموران پليس پاكستان وي را به قتل رسانده و به همراه چند تن از همدستانش متواري شد. با ادامه تحقيقات ، مشخص شد كه قاچاقچي بزرگ انسان بعد از ارتكاب اين جنايت كشور پاكستان را به مقصد ايران ترك كرده است، ولي در حالي كه هيچ سرنخي از مخفيگاه جديد اين قاچاقچي بين المللي وجود نداشت، مقامات كشور پاكستان نامه اي به دادسراي جنايي پايتخت ايران ارسال كردند و اين بار پليس ايران بود كه بخت خود را براي دستگيري اين باند حرفه اي   مي آزمود.
دستگيري باند قاچاق انسان
بازپرس ولي الله حسيني - رئيس شعبه هفتم دادسراي امورجنايي تهران، روزگذشته ضمن اعلام خبر دستگيري چند عضو باند به همشهري گفت: اوايل خرداد ماه نامه مقامات پاكستاني به شعبه هفتم ارجاع شد. پليس امنيت مامور رسيدگي بر روي اين پرونده شد كه در نهايت سرنخها به خانه اي در شهرستان كرج رسيد، ولي قبل از اجراي عمليات دستگيري، اين متهمان محل را تخليه كرده و متواري شدند. با تمركز تحقيقات بر روي افرادي كه در صادرات داروهاي پزشكي و وسايل ورزشي فعاليت داشتند، پليس اين بار به مخفيگاه جديد 6نفر از اعضاي اين باند در خيابان مولوي تهران رسيد و عمليات بدون درنگ صورت گرفت و صبح روز سه شنبه۶ قاچاقچي حرفه اي با حضور پليس غافلگير شدند.
حسيني در ادامه افزود:به دليل اينكه مشخصات كامل عبدالله حق وت در اختيار پليس ايران قرار نگرفته است امكان اينكه اين قاچاقچي بزرگ در ميان بازداشت شدگان وجود داشته باشد، تحت بررسي قرار دارد.
به گفته  وي، اعضاي باند قاچاق انسان، افراد را با تجهيزات پزشكي، باطري تلفن همراه، وسايل ورزشي از قبيل توپ واليبال و فوتبال از پاكستان به ايران قاچاق و پس از آن به ديگر كشورها منتقل مي كردند.
حسيني با بيان اينكه طبق تحقيقات به عمل آمده يك پزشك پاكستاني به نام دكتر نواز نيز همدست عبدالله است، گفت: پرونده قتل به لحاظ بررسي پرونده قاچاق انسان در شعبه هفتم بازپرسي مفتوح است و پرونده قاچاق انسان به دادسراي فرودگاه جهت رسيدگي ارسال مي شود.

بازسازي 3 جنايت مخوف بعد از 12 سال
001992.jpg
گروه حوادث- سه متهم پرونده سرقت هاي مسلحانه مرگبار از بانكهاي اصفهان، پس از آنكه با گذشت 12 سال توسط ماموران پليس آگاهي اصفهان دستگير شدند، دوشنبه گذشته صحنه جنايتها را بازسازي كردند.
به گزارش خبرنگار همشهري، مدتي قبل به دنبال وقوع سرقت مسلحانه اي از يك بانك در اصفهان ، كارآگاهان پليس آگاهي تحقيقات گسترده اي را براي دستگيري سارقان آغاز كردند.در حالي كه بررسي هاي علمي و تخصصي كارآگاهان پليس بيانگر آن بود كه شيوه سرقت با سرقتهاي صورت گرفته در سال هاي 73 و 77 كه در جريان آن بانك صادرات گلدشت نجف آباد و بانك سپه لنجان به سرقت رفته بود شباهت دارد، اين احتمال كه سارقان اعضاي همان باند مخوفي هستند كه در جريان سرقتهاي مسلحانه سالهاي گذشته دخالت داشته اند، قوت گرفت ، به اين ترتيب جستجوهاي پليسي براي يافتن مظنونان اصلي اين دو سرقت آغاز شد .
كارآگاهان پليس در نخستين بررسي ها، سرنخي از يكي از اعضاي باند به نام محمد كه به اتهام قتل در زندان اوين دوران محكوميتش را مي گذراند، به دست آوردند، با انتقال محمد به اصفهان تحقيق از وي آغاز شد. مرد سابقه دار در جريان بازجويي ها به رغم انكارهاي اوليه، سرانجام لب به اعتراف گشود و به ارتكاب سرقتها با همدستي دو سارق ديگر به نامهاي شهرام و سعيد اعتراف كرد كه با انجام كارهاي اطلاعاتي متهمان و چند همدست ديگر آنها به دام افتادند.
با آغاز بازجويي از اين متهمان آنها بعد از گذشت۱۲ سال از نخستين جنايت راز جنايتها را گشودند و به ارتكاب سه قتل و سرقت از دو بانك اعتراف كردند.
با اين اعترافات ، بازپرس دادسراي اصفهان دستور بازسازي صحنه را صادر كرد و روز دو شنبه و سه شنبه گذشته متهمان با حضور محمد رضا محمدي جرقه اي - بازپرس شعبه 5 دادسراي عمومي و انقلاب اصفهان- دست به بازسازي صحنه جنايتها زدند.
نخستين قرباني براي نخستين سرقت
در جريان بازسازي صحنه ، شهرام يكي از اعضاي اصلي باند در توضيح نخستين جنايت كه در جاده زرين دشت صورت گرفته بود به بازپرس جرقه اي گفت: نخستين بار براي اجراي نقشه سرقت از بانك ،در جاده زرين دشت جلوي خودرو راننده مسني را گرفتيم، وقتي به جاي خلوتي رسيديم راننده را به قتل رسانده و خودرواش را سرقت كرديم. پس از قتل راننده به مقابل بانك صادرات گلدشت نجف آباد رفتيم و در حالي كه سعيد داخل ماشين سرقتي در انتظارمان بود، من و محمد وارد بانك شديم، طبق نقشه به محض ورود در بانك را قفل كرديم و از همه مشتريان و خدمه بانك خواستيم تا پشت پيشخوان بايستند. سپس يكي از مشتريان را گروگان گرفتيم براي آنكه رييس بانك را مجبور به باز كردن در گاوصندوق كنيم با چاقو چندين ضربه به كتف و دست مرد گروگان وارد كرديم، و سرانجام با تهديد پولهاي بانك را داخل گوني ريختيم ، اما درحالي كه قصد خروج از بانك را داشتيم معاون بانك به طرفمان حمله ور شد كه دو ضربه چاقو به شكم او وارد كرده و او را كشتيم و به سرعت فرار كرديم.
سومين جنايت
شهرام در ادامه به بازپرس پرونده گفت: پس از مدتي وقتي مطمئن شديم ردي از خود در سرقت بانك صادرات بر جاي نگذاشته ايم همگي به شهركرد آمديم. بعد از دو روز اقامت در شهركرد خودرويي را دربست كرايه كرده و به طرف اصفهان حركت كرديم ، اين بار نيز وقتي به مسير خلوتي رسيديم راننده خودرو پژو را كه يك معلم بود در نزديكي روستاي ( هاردنگ) با شليك گلوله به قتل رسانديم و جسد خونينش را در همان جا رها كرديم كه جسدش 6 ماه بعد از حادثه توسط يك كشاورز پيدا شد.
كارمند پرچانه ، وسوسه دومين سرقت
شهرام در ادامه افزود:يك سال بعد از قتل دومين راننده خودرو ، در يك مهماني دوستانه سه نفري به همراه يكي ديگر از همدستانمان به نام داريوش با يك كارمند بانك سپه منطقه سده لنجان آشنا شديم.در بين گفتگوهايمان شنيديم كه كارمند بانك گفت :بانكي كه در آنجا كار مي كند وضعيت امنيتي خوبي ندارد و حتي در منطقه كلانتري هم وجود ندارد، گفته هاي او جرقه اي بود تا نقشه دومين سرقت بانك را طراحي كنيم.
به اين ترتيب، صبح يكي از روزهاي بهمن ماه۷۶ در شاهين شهر پس از مجروح كردن يك راننده ، خودروي او را به سرقت برديم و با خودروي وي اقدام به سرقت از بانك كرديم، در اين سرقت يكي از همدستانمان به نام داريوش داخل ماشين نشست و ما سه نفري وارد بانك شديم و پس از تهديد مشتريان و كارمندان بانك قصد سرقت داشتيم كه در همان لحظه يكي از مشتريان از چنگ ما فرار كرد ما كه متوجه شده بوديم پليس به زودي بانك را محاصره مي كند، بنابراين با برداشتن مبلغي حدود 63 ميليون تومان و با شليك چند گلوله، از محل فرار كرديم كه به خاطر تعويض خودرومان در ميانه راه پليس نتوانست ما را دستگير كند.
با اين اعترافات، بازپرس محمد رضا محمدي جرقه اي در آخرين تحقيقات درباره اين پرونده، دستور بازداشت كارمند بانك را صادر كرد. تحقيق و بازجويي از متهمان در حالي ادامه دارد كه رديابي ها براي دستگيري داريوش ادامه دارد.

افشاي راز قتلهاي زنجيره اي سه برادر افغان
گروه حوادث- تحقيقات پليس جنايي پايتخت از چند مرد افغاني راز جناياتي تلخ را كه قربانيان آن زنان خياباني پايتخت بودند، رقم زد.
۲۶ مرداد، جسد زني كه چند ماهي از قتل وي مي گذشت در داخل چاهي واقع در منطقه فرمانيه تهران كشف شد.
جسد اين زن مجهول الهويه در ميان چادر گلداري پيچيده شده بود و وسايل شخصي ديگر اين زن در كنار كيف دستي اش گوشه اي از چاه قرار داشت ولي بررسي وسايل مقتول در شناسايي هويت مجهول كمكي نكرد.كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ، با حضور در صحنه جنايت با دستور بازپرس حسين اصغرزاده تحقيقات گسترده خود را براي شناسايي عاملان اين قتل را آغاز كردند. در حالي كه بررسي هاي پليسي به دستگيري سه برادر افغاني به نامهاي طاهر، لطيف و عزيز ختم شد؛ اين سه برادر كه سرايدار ساختمان نيمه كاره در چند ماه قبل از كشف جسد بودند از قتل اين زن ناشناس اظهار بي اطلاعي مي كردند. ولي دلايل پليس حاكي از آن بود كه اين سه متهم در كشته شدن زن ناشناس نقش داشته اند.
مسير تحقيقات درباره اين پرونده به يك جوان افغاني ديگر به نام رسول رسيد كه با اين سه برادر رابطه داشت. بازداشت اين متهم و بازجويي تخصصي از وي ابعاد تازه اي از اين پرونده را فاش كرد.بازپرس محمد شاملو رئيس شعبه يكم دادسراي امور جنايي روز گذشته در خصوص اين پرونده به همشهري گفت: رسول در بازجويي ها عنوان كرده است كه اين سه برادر زنان زيادي را مورد تعرض قرار داده و به قتل رسانده اند و اجساد مقتولان در چاههاي خانه هاي نيمه ساخته در حصارك كرج، سهيله، قاسم آباد و رونده دفن شده است.
برپايه اين گزارش، پليس جنايي تهران بزرگ روز گذشته براي بررسي ادعاي اين متهم به محل دفن اجساد مراجعه كردند. اين متهم در خصوص ديگر قربانيان نيز مدعي شده است كه آنان با قرباني ساختمان نيمه كاره فرمانيه كه فريبا نام داشت دوست بوده و همگي از زنان خياباني بوده اند.

كشف 8 هزار آمپول نورجيزك از دو جوان معتاد
001986.jpg
گروه حوادث - دو جوان معتاد كه دست به فروش آمپول هاي مخدر در منطقه بازار و ناصر خسرو مي زدند، از سوي ماموران كلانتري 113 بازار شناسايي شده و از مخفيگاه آنها 8 هزار آمپول نورجيزك كشف شد.
به گزارش همشهري، سرهنگ خان محمدي رئيس كلانتري بازار روز گذشته با اعلام اين خبر گفت: مدتي پيش گزارشي در اختيار كلانتري قرار گرفت كه از فعاليت گسترده دو فروشنده مواد مخدر در منطقه بازار و ناصر خسرو حكايت داشت. وي ادامه داد: بر اساس اين گزارش دو مرد جوان با پرسه زدن در خيابانهاي منطقه، افراد معتاد را شناسايي مي كردند و آمپول هاي مخدر نورجيزك را به قيمت 2 تا 3 هزار تومان به آنها مي فروختند.
سرهنگ خان محمدي افزود: با دريافت اين گزارش، تيمي از ماموران مبارزه با مواد مخدر كلانتري وارد عمل شدند و با شناسايي دو جوان فروشنده مواد مخدر، آنها را زير نظر گرفتند، در جريان كنترلهاي نامحسوس پليسي ، ماموران با تعقيب متهمان متوجه شدند كه آنها در خانه اي مجردي در همان منطقه زندگي مي كنند و هر روز با برداشتن مقداري آمپول براي فروش راهي بازار مي شوند. به اين ترتيب ماجرا به بازپرس دادسراي ناحيه 21 گزارش شد كه با صدور دستور دستگيري متهمان، ماموران در يك عمليات غافلگيرانه وارد خانه شدند و هر دو متهم را دستگير كردند. رئيس كلانتري 113 گفت: با كشف تعداد 8 هزار آمپول مخدر نورجيزك كه به طرز ماهرانه اي در خانه متهمان جاسازي شده بود، هر دوي آنها همراه آمپول هاي كشف شده به كلانتري منتقل شدند.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |