پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۲ - Oct 5, 2006
برندگان جايزه نوبل فيزيك 2006 اعلام شدند
كاشفان عدم تقارن تابش كيهاني
برندگان جايزه نوبل فيزيك 2006
001890.jpg
001893.jpg
001887.jpg
001896.jpg
گروه علمي فرهنگي- مهدي صارمي فر: روز سه شنبه ، انجمن سلطنتي علوم سوئد، «جان ماتر» و «جورج اسموت» آمريكايي را به خاطر تحقيقاتشان در زمينه طيف تابش پس زمينه كيهاني، به عنوان برنده جايزه نوبل فيزيك سال اعلام كرد.
به گزارش همشهري، جان ماتر، 61 ساله و محقق «مركز پروازهاي فضايي گودارد ناسا» است و جورج اسموت هم استاد دانشگاه كاليفرنيا در بركلي است. آن ها هركدام نصف اين جايزه 3/1 ميليون دلاري را برده اند. اين دو پژوهشگر با استفاده از داده هاي يكي از جنجالي ترين ماهواره هاي ناسا به نام كوبي (COBE)، روي تابش هاي باقي مانده از انفجار بزرگ كار كرده بودند. به اين تابش، «تابش زمينه كيهاني» مي گويند. آن ها برخلاف ايده كلي دانشمندان كه انتظار داشتند اين تابش در تمام دنيا و در تمام جهات با شدت يكساني پخش شود، توانسته بودند كه كشف كنند كه در بعضي جهات اين تابش شدت بيشتر يا كمتري دارد. در نتيجه آن ها يك عدم تقارن را در كيهان كشف كردند.
تابش جسم سياه
تابش ها پراكنده شده حرارت از اجسام به طور خلاصه «تابش جسم سياه» ناميده م شود؛ مثل وقتي كه يك سوزن را روي آتش مي گيريم و سوزن قرمز مي شود. در دهه دوم قرن بيستم اينشتين در حال تدوين تئور ا برا توجيه جاذبه بود كه نسبيت عام نام گرفت. بعد از آن فيزيكدان روس، الكساندر فريدمان با كمك لمارت، رابرتسون و واكر در چارچوب نسبيت عام مدل برا عالم طراح كردند كه در آن جهان در حال انبساط بود. اگر جهان هميشه در حال انبساط باشد، پس از يك نقطه اوليه شروع كرده است. به همين دليل اسم اين مدل را انفجار بزرگ گذاشتند؛ انفجار نقطه ا كه جرم و انرژ بسيار زياد در آن متمركز شده بود.
جرج گاموا (كه به اشتباه گاموف خوانده م شود) در نشان داد كه اگر مدل انفجار بزرگ درست باشد، تابش ناش از انفجار بزرگ همانند طيف جسم سياه خواهد بود. در اين صورت پس از گذشت زمان حدود ميليارد سال از انفجار بزرگ (كه از كشفيات نجوم به دست آمده است) دما اين تابش به حدود كلوين رسيده است.
در سال، پنيزياس و ويلسون، دو مهندس برق جوان آزمايشگاه بل كه آنت راديوي برا ردياب فركانس ها راديوي فرازمين طراح كرده بودند، ناخواسته تابش را كشف كردند كه در تمام جهات دنيا در حال پخش بود و دماي در حدود 7/2 كلوين داشت. با اعلام اين خبر و تاييد اينكه، اين همان تابش جسم سياه باق مانده از انفجار آغازين است كه تقريباً هيچ شك در درست نظريه انفجار بزرگ وجود ندارد.
تابش زمينه كيهان
طيف تابش جسم سياه ناش از انفجار بزرگ، به طور خاص «تابش ميكروموج زمينه كيهان» (CMB) ناميده م شود. تلاش برا شناخت بهتر اين طيف همچنان ادامه دارد. در نوامبر ناسا ماهواره ا به نام «كاوشگر تابش زمينه» با نام اختصار كوبي به فضا فرستاد كه وظيفه آن ثبت دقيق اين تابش بود. فعاليت ها كوبي بسيار درخشان بودند. عمر دقيق 7/13 ميليارد سال برا كيهان به دست آمد. كوبي نقشه ا از شدت تابش زمينه تهيه كرد كه تا حدود عجيب به نظر م رسيد.
همگن فضا
توصيف طبيعت براساس تقارن ها موجود در آن انجام م گيرد. يك از اين تقارن ها همگن فضا است كه منجر به اصل پايستگ اندازه حركت خط م شود. به نظر م رسد كه بعد از انفجار بزرگ، جرم و انرژ به طور همگن در تمام فضا پخش شده اند، البته واضح است كه كاملاً اين طور نيست يعن جاي مثل مركز ستارگان يا حت سطح زمين، بسيار چگال تر از فضا بين كهكشان ها است كه عملاً خال است، اما اگر در مقياس بزرگ به جهان نگاه كنيم، آنگاه م توان با تقريب خوب، جهان را همگن فرض كرد. البته آشفتگ ها كوانتوم در لحظات اوليه پس از انفجار بزرگ باعث تشكيل ستارگان و كهكشان ها شده است. اين آشفتگ ها كوانتوم كه از رو طيف تابش زمينه توسط كوبي ضبط شده بود، به دست آمد، اما چيز عجيب كه توجه همه را جلب كرد اين بود كه پس از حذف اثرات ناش از حركت زمين و منظومه شمس و كهكشان راه شير، باز هم به نظر م رسيد كه فركانس ماكزيمم شدت تابش، در يك جهت خاص با بقيه جهات متفاوت است. «جان ماتر» و «جورج اسموت» آمريكايي به خاطر همين كشف روز گذشته برنده بزرگ ترين جايزه علمي دنيا شدند.اين كشف نشان مي داد كه ممكن است يك جهت ارجح م توان در فضا داشت.
كشفيات اخير
پس از نتيجه عجيب جان ماتر و جورج اسموت از ماهواره كوبي، عده ا از كيهان شناسان اين نتيجه را به خطا آزمايش و ايراد دستگاه مربوط دانستند. ناسا ماهواره ا جديد و به روز به نام WMAP را در ژوئن به فضا فرستاد تا با دقت بيشتر اين قضيه را تحقيق كند. برخلاف كوبي كه ماهواره ا زمين گرد بود، WMAP به دور خورشيد م چرخيد. اين ماهواره در فوريه به مدار خود رسيد و WMAP هم كمك شايان به علم كرد و م كند. نتايج دريافت توسط آن نشان م دهد كه جهان از درصد جرم و انرژ معمول شناخته شده و درصد جرم نامعلوم (تاريك) و درصد انرژ نامعلوم (تاريك) تشكيل شده است.
اما دواخترشناس آمريكاي «ديويد لارسن» و «بنيامين ونولت» از دانشگاه ايلينويز كه در حال بررس داده ها يك سال اول مخابره شده توسط WMAP بودند، ادعا كردند كه تفاوت ها مشاهده شده در توزيع گاووس ماده و انرژ در طيف تابش زمينه نشان از تاييد ادعا جان ماتر و جورج اسموت از كوبي م كند. چنين ادعاي بسيار تكان دهنده است. و هنوز هم تحقيقات زيادي در اين باره در حال انجام است. اما اگر واقعاً طبيعت چهره ا جديد از خود به نمايش گذاشته باشد، هيچ كدام از قو ترين تئور ها علم در حال حاضر قادر به توضيح آن نخواهند بود. آنگاه بايد باز هم مثل سال ها نخستين قرن بيستم منتظر باشيم تا تئور جديد ساخته شود و درك ما را از دنيا باز هم بيشتر از قبل كند. اين بار نيز «طيف جسم سياه» به كمك ما آمده است.

طرح اي او  ال براي جست وجوي ويدئويي
001881.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت اي او ال برنامه اي را ساخته است كه به برنامه نويسان خارجي امكان مي دهد بتوانند برنامه هايي بر مبناي موتورهاي جست وجوي ويدئويي اين شركت بسازند. اين اقدام گامي است كه اي او ال براي ساير خدمات آن لاين خود برداشته است، مثل پلات فرم پيام رساني فوري AIM اين شركت. با عرضه اين برنامه، اي او ال انواع اينترفيس برنامه نويسي APIs را عرضه مي كند تا برنامه نويسان بتوانند تكنولوژي جست وجوي ويدئويي اي او ال را در ساير سايت هاي شبكه اي ادغام كنند.
تيم تراتل، قائم مقام بخش AOL Videoمي گويد، اين برنامه ها مي توانند به ايندكس ويدئويي اي او ال دسترسي يابند، جست وجوي keyword ارائه مي دهد، نتايج را دسته بندي و فيلتر مي كند، از RSS پشتيباني مي كند و جست وجوي كليپ از روي طبقه بندي (browsig of clips by category) و يا كانال، tag يا كاربر را فراهم مي آورد.
شركت هاي اينترنتي مثل اي او ال انواع API را ارائه مي كنند تا برنامه نويسان خارجي با انواع برنامه هاي add-i و خدمات بتوانند خدمات آن لاين خود را گسترش داده و پيشرفت كنند.
بخش  ديگري از اين برنامه سيستم جديدي است به نام اي او ال Director Accout كه به دارندگان ويدئو و ناشرين سايت امكان دهد به صورت اتوماتيك كليپ هاي خود را در موتورهاي جست وجوي ويدئويي اي او ال تغذيه كنند.
دسترسي به انواع API و سيستم تغذيه براي همه كساني كه مايلند، آزاد و مجاني است.
اطلاعات بيشتر در اين باره را مي توان از سايت زير به دست آورد: developer.searchvideo.com
اي او ال اعلام كرده كه در كامپيوترهاي ساخت مايكروسافت كه داراي سيستم عامل Media Ceter هستند و يا انواع كامپيوتر داراي ViiV Techology ساخت اينتل، اين ويديوهاي آن لاين در دسترس قرار مي گيرد. شركت اينتل در ماه ژانويه اعلام كرد كه اين طرح براي ViiV به بالاترين سطح مي رسد و در نتيجه در انواع ليست TV قابل مشاهده خواهد بود.

كشف 500 كهكشان دوردست توسط تلسكوپ هابل
001878.jpg
گروه علمي فرهنگي-محققان در آخرين تصاوير گرفته شده توسط تلسكوپ هابل موفق به شناسايي 500 كهكشان شده اند كه در آغاز پيدايش جهان در فضا وجود داشته اند. به گزارش سايت اينترنتي اسپيس كام ، اين كهكشان در كمتر از يك ميليارد سال پس از پيدايش هستي و انفجار بزرگ موسوم به بيگ بنگ ، در جهان بوجود آمده اند و زماني كه جهان تنها 7 درصد از عمر فعلي خود را سپري كرده بود، در جهان گسترش يافته اند.
اين 500 كهكشان تازه شناسايي شده از اغلب كهكشان هاي عظيم امروزي كوچكتر هستند و رنگ متمايل به آبي آنها نشانگر روند سريع تولد ستارگان در آنها است. به گفته ستاره شناسان دانشگاه كاليفرنيا در سانتا كروز ، نور اين كهكشان ها هم اكنون پس از 13 ميليارد سال حركت در فضا به زمين مي رسد و اين بدان معناست كه فاصله آنها تا مكان فعلي منظومه شمسي در حدود 13 ميليارد سال نوري بوده است.
با مرور زمان، نور اوليه و آبي رنگ كهكشان هاي مذكور در اثر انبساط جهان هستي و در نتيجه افزايش طول موج، تقريباً به رنگ قرمز درمي آيد كه ستاره شناسان از همين تغيير رنگ براي سنجش عمر نور و اين مطلب كه اين نور در چه زماني در جهان پخش شده، استفاده مي كنند. به گفته ريچارد نوئنز محقق اين دانشگاه، شناسايي تعداد زيادي از كهكشان هاي كوچك و كم نور مربوط به اوايل پيدايش هستي، تأييدكننده نظريه اي است كه بيان مي كند كهكشان هاي بزرگ جهان از برخورد كهكشان هاي كوچكتر با يكديگر، شكل گرفته اند.
تصاوير جديد هابل همچنين نشان مي دهد روند پيدايش ستاره هاي جديد در كهكشان هاي تازه شناسايي شده با سرعتي بسيار زياد و در حدود 10 برابر سرعت معمول پيدايش ستاره ها در كهكشان ها، رخ مي داده است. در نظريه بيگ بنگ مطرح شده است كه پيدايش جهان هستي با توليد حجم بسيار زيادي گازهاي داغ هيدروژن و هليوم همراه بوده كه انبساط سريع جهان در مدت زمان اندك سبب خنك شدن اين گازها شده است و پس از اين مرحله و تنها چند صد ميليون سال پس از بيگ بنگ ، تابش هاي فرابنفش نخستين كهكشان ها سبب گرم شدن مجدد گازهاي مذكور شده است. هم اكنون نتايج مطالعه جديد با تأييد اين نظريه نشان مي دهد كه تنها چند صد ميليون سال پس از انفجار بيگ بنگ ، كهكشان هاي كوچك فراواني در جهان حضور داشته كه اين كهكشان ها طبق نظريه ياد شده عمل داغ كردن مجدد گازهاي موجود در جهان را انجام داده اند.

آموزش عالي
آخرين تغييرات آزمون سراسري سال 1386

مهر: رئيس سازمان سنجش در تشريح آخرين تغييرات اجرايي آزمون سراسري 1386 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي گفت: دروس تخصصي سال سوم دبيرستان كه آزمون آنها به شكل سراسري برگزار شده در سنجش تأثير گذار است. اكنون آزمون 10درس تخصصي در هر گروه آزمايشي به صورت سراسري برگزار مي شود و سازمان نيز همين تعداد درس را براي 5 گروه آزمايشي با ضرايب مختلف در سنجش تأثير مي دهد. عبدالرسول پور عباس افزود: تأثير سوابق تحصيلي در كنكور سال آينده به صورت تأثير معدل نيست. از آنجا كه معدل تنها يك عدد است، علمي نيست و كارايي رديف كردن را براي ما ايجاد نمي كند، بنابراين سوابق تحصيلي را بر اساس دروس تخصصي سال هاي دبيرستان و ضرايب مشخص اين دروس اعمال مي كنيم.وي اضافه كرد: به ميزاني كه آموزش و پرورش اين آمادگي را ايجاد كند كه برخي دروس تخصصي را به شكل سراسري برگزار كند، به همان ميزان اثر اين دروس در سنجش بيشتر مي شود.رئيس سازمان سنجش اظهار داشت: ضرايب مشخص براي هر درس را شوراي تخصصي كنكور تعيين مي كند و اين امر بستگي به شرايط زماني و استاندارد آزمون هاي سراسري دروس تخصصي دارد.وي با بيان اين كه اين موضوع در كميته كنكور مورد بررسي است، گفت: دروس تخصصي سال سوم دبيرستان كه آزمون آنها به شكل سراسري برگزار شده در سنجش تأثير گذار است.
ثبت نام اينترنتي
رئيس سازمان سنجش اضافه كرد: سازمان سنجش آموزش كشور ثبت نام كنكور سراسري و ارشد سال 86 را اينترنتي مي كند. اين بدان معني است كه دوره ثبت نام توسط مردم طولاني تر اما دوره استخراج فايل آزمون كوتاه تر از گذشته مي شود و اطلاعات از مبدأ به روي سيستم كامپيوتري مي رود. عبدالرسول پورعباس افزود: در سال هاي گذشته ثبت نام كنكور از آذرماه شروع مي شد و تا استخراج فايل كامپيوتري آزمون كه مدت زمان زيادي به طول مي انجاميد، انرژي بسياري از سازمان گرفته مي شد.
تغيير در شيوه ثبت نام
وي ادامه داد: سازمان سنجش در حال رايزني با عوامل اجرايي براي ثبت نام الكترونيك آزمون سراسري كارشناسي و كارشناسي ارشد است. ضمن اين حركت، داوطلبين سال گذشته آزمون سراسري نيز با شيوه اي جداگانه ثبت نام مي شوند. سازمان، فايل اين داوطلبان را در اختيار دارد و نيازي به ثبت نام مجدد نيست. تنها حداقل اطلاعات مانند نام، شماره داوطلبي و گروه آزمايشي از آنها اخذ مي شود. رئيس سازمان سنجش اظهار داشت: با توجه به اينكه 30 تا 40 درصد داوطلب جديد در آزمون سراسري شركت مي كنند، با اين روش ثبت نامي در حدود 60 درصد در وقت و انرژي صرفه جويي مي شود.
افزايش هزينه ثبت نام
پورعباس در خصوص هزينه هاي دريافتي ثبت نام از داوطلبان آزمون گفت: هزينه فعلي كم است و در صورتي كه بخواهيم آزمون را سالم برگزار كنيم و داوطلب از امكانات بيشتري در حين آزمون برخوردار باشد، دو برابر شدن هزينه پرداختي ثبت نام اهميتي ندارد و باعث بهينه شدن فضاي آزمون مي شود، لذا بخشي افزايش در مبلغ ثبت نام در دستور كار سازمان سنجش است. وي با بيان اينكه ثبت نام الكترونيكي باعث صرفه جويي در كاغذ مي شود، افزود: در تمام مراكز و پيش دانشگاهي نرم افزار ثبت نام نصب مي شود و هر دبيرستان مي تواند دانش آموزان خود را ثبت نام كند. البته خود داوطلب نيز مي تواند اقدام به ثبت نام كند.
زمان ثبت نام
وي در خصوص زمان ثبت نام آزمون سراسري سال 86 گفت: تاريخ ثبت نام در آذر ماه است، اما به دليل پروسه جديد ثبت نام عوامل اجرايي آزمون و مراكز پيش دانشگاهي بايد آموزش ببينند، بنابراين آموزش هاي ثبت نام به مدارس و مراكز پيش دانشگاهي و عوامل اجرايي در مهر ماه آغاز مي شود.
شكايت وزارت علوم از مراكز آموزشي غير مجاز

مهر: وزارت علوم تمامي مراكز غير مجاز را شناسايي كرده و براي آنها اخطاريه فرستاده و اعتراض خود مبني بر غير مجاز بودن اين مؤسسات را به مراجع قضايي و نيروي انتظامي ارائه كرده است. طاهري با اشاره به وجود مؤسسات آموزش عالي غير مجاز در سراسر كشور گفت: اقداماتي در خصوص شناسايي اين مؤسسات در دستور كار قرار دارد. در حال حاضر با توجه به اينكه اين مؤسسات به صورت علني فعاليت نمي كنند، آمار دقيقي از مؤسسات غير مجاز وجود ندارد. طاهري اضافه كرد: بر اين اساس وزارت علوم به تمامي مراكز غير مجازي كه حتي يك بار اقدام به زدن تابلو كرده و يا اطلاعيه و تبليغي كرده اند و از اين طريق شناسايي شده اند، اخطاريه فرستاده و اعتراض خود را مبني بر غير مجاز بودن اين مؤسسات به مرجع قضايي و نيروي انتظامي ارائه داده است. اقدام اجرايي در اين زمينه به عهده مراجع قضايي است. وي اظهار داشت: وزارت علوم تا يك ماه ديگر فهرست اسامي مؤسسات مجاز و حيطه فعاليت آنها را به صورت اينترنتي منتشر مي كند تا بدين وسيله مؤسسات مجاز مشخص و شفاف شوند.
نظام آموزش عالي كشور با بازگشت آموزش پزشكي يكپارچه مي شود
ايسنا: معاون پارلماني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت:  بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم منجر به يكپارچه شدن آموزش عالي كشور و توسعه كمي و كيفي آموزش پزشكي مي شود. محمد حسيني، درباره تصويب بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم در كميسيون آموزش مجلس، اظهار كرد: وزارت علوم موافق بازگشت آموزش پزشكي به بدنه وزارت علوم بوده و آمادگي تربيت نيروي انساني در عرصه علوم پزشكي را نيز دارد. وي با بيان اينكه فرهنگستان علوم پزشكي با دلايل متعدد بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم را يك ضرورت عنوان كرده است،  گفت: با اجراي اين طرح نظام آموزش عالي كشور يكپارچه شده و بسياري از مشكلات فعلي نيز برطرف مي شود. وي افزود: در حال حاضر رئيس دانشگاه علوم پزشكي، رئيس بيمارستان هاي آموزشي نيز مي باشد و طي آن مشكلات بهداشت و درمان منطقه مباحث آموزشي را تحت الشعاع قرار مي دهد، بنابراين با بازگشت آموزش پزشكي به بدنه وزارت علوم تربيت نيروي انساني اين عرصه از لحاظ كمي و كيفي توسعه مي يابد.
راه اندازي 13 رشته جديد
در دانشگاه تربيت معلم

ايسنا: امسال 13 رشته جديد در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا در دانشگاه تربيت معلم راه اندازي شد. معاون آموزشي دانشگاه تربيت معلم با اعلام اين خبر گفت: اين رشته ها در مقطع كارشناسي شامل كتابداري كارشناسي پيوسته كه سابق بر اين به صورت ناپيوسته بود و علوم كامپيوتر و تكنولوژي آموزشي مي شود. محمد جعفري افزود: رشته هاي جديد در مقطع كارشناسي ارشد شامل مطالعات زنان، مهندسي عمران،  مهندسي صنايع، ژئوشيمي، شيمي كاربردي و روان شناسي باليني و در مقطع دكتري زبان و ادبيات عرب و زبان انگليسي است.
شناسايي 2هزار دانشمند تاريخ ايران

مهر: وزارت علوم در راستاي اجراي طرح مفاخر و ايجاد تنديس دانشمندان هر رشته در دانشكده مربوط با همكاري پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي 2هزار دانشمند را شناسايي كرده است. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم افزود: اجراي طرح مفاخر از مهرماه در دانشگاه ها آغاز مي شود. مجموعه اي از تحقيقات در خصوص شناسايي دانشمندان علوم مختلف در پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي، فرهنگستان هنر و دانشگاه هنر در حال انجام است. محمدباقر خرمشاد اظهار داشت: از هم اكنون تا انتهاي سال در بخشي از دانشكده هاي كشور اين طرح اجرا مي شود و اجراي آن به مجموعه مفاخري كه معرفي مي شوند بستگي دارد. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم گفت: در فاز اول، دانشكده هاي رياضي دانشگاه هاي كشور در دستور كار قرار دارد و رياضي دانان تاريخ ايراني و اسلامي نيز مشخص شده اند.
وي اضافه كرد: تاكنون بيش از 2هزار دانشمند علوم در تاريخ ايران جهت اجراي طرح مفاخر و ساخت تنديس در دانشكده هاي مهم كشور شناسايي شده است.

علمي فرهنگي
001884.jpg
مراسم كوچه گردان عاشق در شب هاي قدر

گروه علمي فرهنگي- هفتمين مراسم كوچه گردان عاشق به همت دانشجويان و استادان دانشگاه ها در شب هاي قدر برگزار مي شود. به گزارش روابط عمومي جمعيت امداد دانشجويي امام علي(ع)، مراسم كوچه گردان عاشق امسال نيز همانند سال هاي گذشته در تهران و چند شهرستان  برگزار مي شود. بر اساس اين گزارش، كوچه گردان عاشق مراسمي است كه طي آن دانشجويان مايحتاج يك ماه خانواده هاي فقير و نيازمند را تهيه و در شب شهادت امام علي( ع) و به تأسي از سيره عملي ايشان به درخانه ها مي برند. در بخش هاي مختلف اين مراسم در سال هاي قبل بيش از يك هزارو 500 نفر از دانشجويان شهر تهران و صدها نفر در شهرستان ها حضور داشتند و جمعا بيش از 3 هزار و 500 خانواده بي سرپرست و نيازمند تحت پوشش طرح قرار گرفتند. اين گزارش مي افزايد: بخشي از هزينه اين مراسم از محل كمك هاي دانشجويان و استادان تامين مي شود و در برخي مواقع حتي دانشجويان شهرستاني سهميه  خوار بار خود را نيز به همين منظور اهدا مي كنند. بخش ديگري از هزينه مراسم از كمك هاي اقشار مردم، توليد كنندگان و اصناف تأمين مي شود. طبق اين گزارش، امسال نيز جمعيت امداد دانشجويي امام علي (ع) قصد دارد اين مراسم را در بين 5 هزار خانواده محروم اجرا كند. علاوه بر شهر تهران، شهرستان هاي حاضر در طرح شامل ورامين، رباط كريم، كرج، اسلام شهر، زابل،  كرمانشاه، زنجان و شاهرود است.
پژوهش  باستان شناسي در قلعه تاريخي گردكوه

گروه علمي فرهنگي- پژوهش هاي باستان شناسي قلعه  گرد كوه دامغان، يكي از مهم ترين قلعه هاي كوهستاني ايران، از هفته آينده آغاز مي شود. اين قلعه در فاصله 20كيلومتري غرب شهرستان دامغان و در منتهي اليه جنوبي ارتفاعات البرز واقع شده است.به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، ناصر پازوكي، سرپرست هيأت پژوهش هاي باستان شناسي اين قلعه تاريخي با اعلام اين مطلب گفت: بررسي، شناسايي و مستندسازي آثار فرهنگي، تاريخي پيرامون قلعه گرد كوه به شعاع متوسط 20 كيلومتر، تهيه نقشه توپوگرافي و گمانه زني به منظور تعيين حريم اين بنا از جمله اهداف اين پژوهش است.به گفته وي اين قلعه در شاهنامه و متون تاريخي به اسامي گردكوه، دژ گنبدان و گنبدان دژ ناميده شده و اسفنديار مدتي در آن زنداني بوده است.پازوكي اين قلعه را يكي از مهمترين قلعه هاي كوهستاني ايران برشمرد و گفت: قدمت استقرار انسان در اين قلعه به زمان هخامنشي و در اطراف آن به دوران پيش از تاريخ برمي گردد.عضو هيأت علمي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، اوج اقتدار فرقه اسماعيليه در زمان حسن صباح را يكي از دوره هاي جنجالي- تاريخي قلعه گردكوه اعلام كرد.
سنگاب مسجد سيد اصفهان در نوبت مرمت

ايسنا: مسئول حفاظت از اموال تاريخي منقول سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: سنگاب مسجد سيد اصفهان دو ماه پس از شكسته شدن به زودي مرمت مي شود. ساغر حميدي با بيان اين كه مرمت سنگاب مسجد سيد چند روز ديگر آغاز خواهد شد، افزود: اين اثر براي آن كه از آسيب هاي جدي ديگر در امان باشد، در حفاظي قرار مي گيرد. او ادامه داد: به دليل آن كه اين سنگاب به قطعه هاي بسيار ريزي شكسته شده است، تلاش شد، كارشناس باتجربه اي مرمت آن را برعهده گيرد، تا براساس اصول مرمتي باشد. به همين دليل، آغاز بازسازي سنگاب دو ماه طول كشيد.
وي در ادامه با بيان اين كه در سال جاري با كمك واحد كارورزي دانشگاه هنر اصفهان دو شيء تاريخي مرمت و بازسازي شده اند، اظهار داشت: دو سنگاب امامزاده اسماعيل كه براثر شرايط جوي تخريب شده بودند، به طور كامل مرمت شدند و مقرر شد، با كمك هيأت امناي امامزاده در محل سرپوشيده اي قرار گيرند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |