پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۲ - Oct 5, 2006
طرح جامع مسكن، رويكردي از تصديگري به سياستگذاري
محمد خرسندي
۲۴ گروه مطالعاتي در سال 83 تصميم گرفتند سندي را تنظيم كنند كه در آن چشم انداز بخش مسكن در سال هاي آينده را ترسيم كند. در اين چشم انداز معناي تغييرات مطلوب، قابل دستيابي و قابل سنجش در وضعيت مسكن خانوارهاي ايراني در دوره هاي پنج ساله به همراه راهبردها و راهكارهاي دستيابي به اين هدف ها، تدوين شد؛ سندي كه از آن امروز به نام طرح جامع مسكن نام مي بريم و بخش هايي از آن هم اكنون در هيأت دولت به  تصويب رسيده است.طرح جامع مسكن از آنجا داراي اهميت است كه براي اولين بار در تاريخ ساخت مسكن در كشور شاهد شفاف سازي و برنامه ريزي شده ايم.
ويژگي اين طرح اين است كه تمام دهك هاي درآمدي خانوارها را درنظر گرفته، اما از آنجا كه اطلاع رساني درست، به موقع و كافي براي آن صورت نگرفته بسياري از صاحبنظران و كارشناسان از مفاد آن اطلاع لازم، پيدا نكرده و بسياري از اظهارنظرها درباره اين طرح غيركارشناسي و گاه غيرمنصفانه به نظر مي رسد كه گناه اصلي آن را شايد بايد به گردن وزارت مسكن و شهرسازي انداخت كه پارامترهاي اطلاع رساني اين طرح بزرگ را به خوبي رعايت نكرده است.
از سوي ديگر شايد بزرگترين ايرادي را كه مي توان به اين طرح گرفت، اين باشد كه در هيچ كجاي اين طرح پيش بيني نشده است كه اگر قيمت مسكن افزايش پيدا كند كه تجربه نشان داده است پيدا مي كند- اين افزايش قيمت چگونه مورد محاسبه قرار مي گيرد، چرا كه وام هاي درنظر گرفته شده يعني نسبت اندك وام به قيمت مسكن در تهران 30 درصد، شهرهاي بزرگ 38درصد و ساير شهرها 60درصد در نظر گرفته شده است كه با افزايش قيمت مسكن به طور حتم اين درصدها دستخوش تغييرات عمده اي مي شود.اگرچه با درنظر گرفتن اين نسبت ها ممكن است عده اي فقط صاحب  خانه شوند و از دستيابي به مسكن مطلوب محروم بمانند.در اين طرح آمده است كه ويژگي خانوارهاي فاقد مسكن ملكي عبارت است از گروه هاي درآمدي يك تا چهار 50 درصد از كل خانوارهاي فاقد مسكن را تشكيل مي دهند كه اين رقم در گذشته 3/43 درصد بوده است. دهك هاي درآمدي پنج تا هفت، 35درصد كه اين ميزان در گذشته 8/32درصد بوده و از دهك هاي درآمدي هشت تا 10، 15 درصد كه اين ميزان در گذشته 20 درصد بوده است.
بررسي اين آمارها نشان مي دهد كه به دليل افزايش قيمت مسكن توان مالي خريداران دهك هاي درآمدي يك تا هفت كاهش پيدا كرده است و فقط دهك هاي درآمدي 8 تا 10 كه در واقع جزو گروه هاي پردرآمد جامعه محسوب مي شود از تعداد خانوارهاي فاقد مسكن آنان كاسته و شكاف طبقاتي ميان دهك هاي كم درآمد و پردرآمد جامعه بيش از پيش شده است.
در واقع مي توان اين گونه نتيجه گرفت كه در 8 سال گذشته در دولت قبلي بخش مسكن چندان مورد اهتمام ويژه قرار نگرفته است و امروز به خوبي مي توان براساس آمارهاي ارائه شده در طرح جامع مسكن دريافت كرد كه دولت خاتمي بخش مسكن را مورد غفلت قرار داده بود.
در طرح جامع برخي مشكلات نظير تشتت در سياستگذاري، تعدد در اجرا و هدف گيري غيرمؤثر در فقدان شفافيت مطرح شده است. مقولاتي كه حل آن به تنهايي از اختيارات وزارت مسكن و شهرسازي خارج بوده و نيازمند يك تعامل بزرگ بين دستگاه هاي مختلف است. در سياست هاي آن نهادهاي بيمه اي و حمايتي را براي افزايش ضريب پوشش الزام كرده است، در حالي كه شركت هاي بيمه اي به دليل عدم رعايت استانداردهاي لازم در ساخت و ساز حاضر به پذيرش بحث بيمه در صنعت ساختمان نيستند.
در قسمت برنامه اجرايي تأمين مسكن كم درآمدها پرداخت 50?هزار فقره به سازندگان پيش بيني شده است كه اين مسأله را مي توان يكي از نقاط قوت اين طرح دانست، چرا كه اگر وزارت مسكن و شهرسازي تعريف درستي از انبوه ساز ارائه دهد با پرداخت وام به انبوه سازان مي توان نقش مؤثر آنان در خانه دار كردن اقشار كم درآمد را تضمين كرد.
همچنين در اين طرح پيش پرداخت 40 هزار فقره وام براي گروه هاي درآمدي دو و سه پيش بيني شده است كه به خوبي مي توان دريافت كه بسياري از اين خانوارها توانايي پرداخت اقساط اين وام را ندارند و بايد شرايط به گونه اي طراحي شود كه اين وام ها بلاعوض باشد.
در همين حال با تشكيل صندوق اعتبار ملي و محلي تسهيل دريافت يكصد هزار فقره وام از نظام بانكي پيش بيني شده است، در حالي كه اين گروه هاي درآمدي فاقد مسكن، 340 هزار خانوار هستند كه اين صندوق كمتر از يك سوم آنان را در بر خواهد گرفت.
در بخش مقاوم سازي پيش بيني شده است كه سالانه 300 هزار فقره وام 50 ميليون ريالي براي كساني كه به صورت داوطلبانه ساختمان هاي خود را مقاوم كنند، پرداخت شود. در شرايطي كه از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تعداد محدودي از شركت ها براي مقاوم سازي رتبه گرفته اند، چگونه مي توان انتظار داشت سالانه 300 هزار واحد مسكوني در كشور مقاوم سازي شود آن هم در شرايطي كه بسياري از اين شركت ها درگير مقاوم سازي بناهاي عمومي نظير مدارس و بيمارستان ها هستند.به طور كلي چه ارگان يا سازماني مي تواند تعيين كند هزينه يك واحد مسكوني براي مقاوم سازي چقدر است؟ چه نظارتي بر مقاوم سازي ساختمان ها صورت خواهد گرفت؟ آيا از طريق سازمان نظام مهندسي ساختمان خواهد بود؟ كه آن هم شهرداري تهران اعلام كرده است برخي از مهندسان ناظر آدرس ساختمان هايي كه ناظر آن هستند را هم بلد نيستند.
در برنامه ساماندهي حاشيه نشيني و جلوگيري از گسترش آن، برنامه ارائه شده كمي اغراق آميز به نظر مي رسد، چرا كه حل و كنترل آن به تنهايي از عهده وزارت مسكن و شهرسازي خارج است و بسياري از مناطق حاشيه نشين با مشكلات عديده اجتماعي و فرهنگي دست به گريبان هستند كه در اين طرح مشخص نيست وزارت مسكن و شهرسازي چگونه مي خواهد آن را حل كند.

چشم انداز
001917.jpg
طرح جامع مسكن در نوع خود ابتكاري است كه مي تواند حداقل با وجود كاستي هاي آن، چارچوبي را براي بخش مسكن مشخص كند. در اين طرح وزارت مسكن و شهرسازي سعي كرده است كه وارد تصديگري نشود و به وظيفه خود كه همان سياستگذاري است، عمل كند؛ حيطه اي كه در دوران گذشته وزارت مسكن با وارد شدن به تصديگري با ساخت واحدهاي استيجاري، فروش متري و... آن را به فراموشي سپرده بود. اگر وزارت مسكن و شهرسازي فقط سياستگذار باشد، مي تواند با اعمال سياست هاي جديد و حمايت بخش خصوصي ساماندهي مناسبي را در بخش ساخت و ساز شهري و روستايي داشته باشند.

به بهانه روز جهاني اسكان بشر
ظرفيت هاي بي بديل اسكان، ره آورد
بهسازي بافت هاي فرسوده
محمد آييني
001920.jpg
با افزايش رو به رشد جمعيت شهري، در حال حاضر و در يكي دو دهه آتي كشور ما با مشكل اسكان و سرريز جمعيت شهري مواجه بوده و خواهد بود و براي رفع اين مشكل ضرورت دارد سياست هاي توسعه شهري مناسب اتخاذ گردد.
عمده سياست هاي توسعه شهري در سه دسته قابل دسته بندي مي باشند؛ دسته اول منجر به ايجاد شهرك ها يا مناطق سكونتي متصل به شهرهاي اصلي يا مادر مي گردد و به سياست توسعه شهري متصل يا پيوسته معروف هستند. دسته دوم منجر به ايجاد شهرهاي جديد در اقمار شهرهاي مادر يا با فاصله چند ده كيلومتري از شهرهاي مزبور مي گردد كه به توسعه شهري منفصل يا ناپيوسته موسوم اند. دسته سوم به عنوان سياست توسعه درون زا يا توسعه درون شهري يا توسعه از درون مطرح هستند.
سياست توسعه شهري در دنيا به مفهوم ارتقاء بهره وري و بهينه سازي استفاده از زمين و امكان توسعه درون شهري به ويژه در شهرهاي بزرگ و كلان شهرها و ارتقاي سطح دسترسي ساكنان شهري به خدمات شهرها و اجتماعي است. توسعه دروني، در واقع به كارگيري توان هاي بالقوه و بالفعل موجود در برنامه ريزي هاي شهري، تلاش در جهت ايجاد تعادل در نحوه توزيع كيفي و كمي جمعيت، هماهنگي ميان بنيان هاي زندگي اجتماعي و گريز از فقر شهري و درنهايت استفاده از مشاركت و پويش اجتماعي مردم است.
سياست توسعه شهري دروني، نسبت به ساير سياست هاي توسعه شهري از مزيت نسبي، به خاطر كاهش در هزينه هاي آماده سازي، نگهداري، امنيتي و انتظامي شهر و دسترسي سهل تر به خدمات شهري برخوردار است. به عبارت بهتر به لحاظ اقتصادي به صرفه خواهد بود.
تراكم نفر در هكتار در شهرهاي ايران بسيار كم است و اين شاخص در محدوده بافت هاي فرسوده و مركزي شهرها، قابل توجه است. تراكم جمعيت اين محدوده ها قريب به 30 نفر در هكتار است كه در مقايسه با تراكم ناخالص جمعيت در شهرهاي بزرگ دنيا نظير كلكته (303 نفر در هكتار)، توكيو و قاهره (284 نفر در هكتار) پاريس (208 نفر در هكتار) و... بسيار كم به نظر مي رسد.
مطالعه موردي محدوده بافت هاي فرسوده و مركزي 36 شهر كشور، جمعيت محدوده هاي مزبور در سال 1375 حدود نيم ميليون نفر با تراكم جمعيت ناخالص حدود 30 نفر در هكتار نشان مي دهد.
از سوي ديگر همين مطالعات نشان داده است در ساير حوزه ها و بافت هاي شهري، حدود 15 اراضي درون شهري مستعد جمعيت پذيري در قالب اراضي با كاربري نامناسب شهري وجود دارد.
بايد به اين نكته توجه داشت كه فرايند بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري، چند وجهي بوده و داراي توليدات و محصولات گوناگوني است كه يكي از توليدات مزبور، توليد واحدهاي مسكوني است و هدف اصلي اين فرايند نيست، ليكن با توجه به نتايج پيش گفته، نقش آن انكارناپذير بوده و بي توجهي به آن منجر به هدر دادن سرمايه هاي ملي و منابع طبيعي كه آيندگان نيز بايد از آن بهره مند شوند خواهد شد.
به منظور نشان دادن ظرفيت هاي اسكان در بافت هاي قديمي، فرسوده و ناكارآمد شهري، نمونه 33 پروژه اي از ميان پروژه هاي سازمان عمران و بهسازي شهري (به عنوان نهاد تخصصي دولت، در امر راهبري ساماندهي فعاليت ها و تصدي دولت در امر احياء بهسازي و نوسازي بافت هاي قديمي، فرسوده و ناكارآمد شهري) كه بر اساس ضوابط طرح هاي بهسازي مصوب كميسيون ماده پنج و بعضاً مصوب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران طراحي و اجرا گرديده اند، انتخاب شده است.
بررسي ها نشان مي دهد عمليات نوسازي قريب 1/5 هكتار سطح خالص پروژه هاي مزبور، نتايج زير را در بر داشته است:
۱ - از نوسازي 152 واحد مسكوني كه به طور متوسط 337 متر مربع عرصه به خود اختصاص داده بودند، 1170 واحد مسكوني با زيربناي 1/89 متر مربع توليد گرديده است؛ به اين مفهوم كه از هر واحد مسكوني قبلي 7/7 واحد حاصل شده است.
۲ - متوسط عرصه براي هر واحد مسكوني از 337 متر مربع به 3/38 متر مربع كاهش يافته است و اين به مفهوم 8/8 برابر شدن بهره وري زمين نسبت به قبل مي باشد.
۳ - تراكم تعداد واحد مسكوني در هكتار كه (در مورد نمونه فوق) به صورت خالص از 7/29 واحد به 5/228 واحد ارتقاء يافته است.
۴ - در كنار ارتقاء قابل توجه شاخص هاي فوق 1/21 درصد از عرصه مورد نوسازي قرار گرفته در جهت ارتقاي سطح دسترسي ها و تعريض معابر موجود و تامين خدمات عمومي مورد استفاده واقع شده است كه سهم معابر 5/12 درصد بوده است.
۵ - متوسط تراكم 240 درصد بوده است و اين بدان معنا است در كنار توسعه و تعويض شبكه هاي دسترسي و ارتقاي سطح خدمات عمومي، حداكثر استفاده از زمين صورت پذيرفته است. بعد از بررسي نتايج نمونه اي فوق مناسب است به تحليل عملكرد در طول دوران برنامه سوم بپردازيم.
طي سال هاي برنامه 5 ساله سوم قريب به 800 ?هكتار از سطح بافت هاي فرسوده نوسازي گرديده است و قريب به 70000 واحد مسكوني جديد (تقاضل تعداد واحدهاي جديد و تخريب شده قبلي) در سطح بافت هاي مزبور اضافه شده است كه با در نظر گرفتن متوسط بعد خانوار بر اساس برآوردهاي مركز آمار ايران براي سال 1383 (6/4 نفر) واحدهاي مسكوني جديد 300000 نفر جمعيت را در خود جاي داده است.
مقايسه تعداد واحدهاي احداثي در بافت هاي فرسوده با تعداد كل واحدهاي مسكوني توليد شده در كل كشور، بيانگر سير صعودي افزايش سهم تعداد واحدهاي احداثي در بافت هاي فرسوده مي باشد.
سهم واحدهاي احداثي در طرح هاي عمران و بهسازي شهري از كل در طول برنامه سوم توسعه از 19 به 56 رسيده است و اين بدان مفهوم است، عمليات ساخت و ساز و نوسازي در بافت هاي فرسوده به دليل وجود برخي از انگيزه ها كه از قواعد بازار نيز تبعيت نمي كند، چندان از ركود حاكم بربخش تبعيت ننموده است.قطعاً با تمهيدات انديشيده شده در برنامه چهارم توسعه و قانون بودجه سال 1384 كل كشور شاهد روند مطلوبتري در امر بهسازي و نوسازي شهري و توليد واحدهاي مسكوني خواهيم بود.
با توجه به شاخص هاي به دست آمده و نتايج اين بررسي انتظار مي رود در صورت نوسازي هر هكتار بافت هاي فرسوده شهرهاي كشور، به صورت خالص در هر هكتار سطوح با كاربري مسكوني قريب به 228 واحد مسكوني ايجاد گردد. بر مبناي متوسط طرح هاي شهري چنانچه حداقل 45درصد از اين محدوده داراي كاربري مسكوني باشد. به عبارت ديگر در هر هكتار قريب به 100 واحد مسكوني ايجاد گردد كه از اين ميزان حداقل 75 واحد مسكوني جديد خواهد بود كه با فرض تراكم 6/4 نفر در خانوار، قريب به 350 نفر جمعيت جديد در هر هكتار قابليت اسكان خواهد داشت.
چنانچه اين ارقام را در سطح بافت هاي فرسوده شناسايي شده تاكنون ضرب كنيم، بيش از 10 ميليون نفر در محدوده اين بافت ها قابليت اسكان خواهند داشت. در كنار اين مطلب، به كارگيري اراضي باير و تغيير كاربري اراضي داراي كاربري نامناسب در محدوده شهر نظير پادگان ها، زندان ها و صنايع مزاحم و... و ساماندهي حاشيه نشيني و اسكان غيررسمي، ظرفيت بسيار بالايي را در اختيار برنامه ريزان شهري قرار خواهد داد كه تا سال هاي دور حتي نياز به يك مترمربع اراضي خارج از محدوده هاي شهري و توسعه دادن محدوده شهر و از بين بردن باغات و اراضي كشاورزي نباشد و سرجمع اين بحث ها تاييدي محكم بر فرضيه سياست توسعه درون شهري، ابزار خوبي براي جذب سرريز جمعيت در جهت مديريت خردمندانه در بهره برداري زمين، كاهش قيمت زمين از طريق استحصال زمين بافت فرسوده به جاي هزينه سنگين آماده سازي زمين باير و گسترده عمودي شهرها به جاي گسترش افقي و اولويت توسعه شهرها از طريق نوسازي بافت فرسوده (پرهيز از تخريب باغات يا گسترش محدوده شهر) مي باشد.
*معاون طرح و توسعه سازمان عمران و بهسازي شهري وزارت مسكن و شهرسازي

ابيانه در بزرگترين مسابقه معماري جهان
001911.jpg
گروه شهري ابيانه، براي دريافت جايزه آقاخان در بزرگترين مسابقه معماري جهان شركت كرده است.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، عظيمه رياحي دهكردي مدير پايگاه ميراث فرهنگي ابيانه ضمن اعلام اين مطلب گفت: بعد از تكميل شدن پرونده معماري روستا و مرمت بافت تاريخي، پرونده به بنياد آقاخان در ژنو ارسال شده و اميدواريم ابيانه جايزه مسابقه بين المللي آقاخان را بدست بياورد.
وي ضمن اشاره به اينكه مسابقه آقاخان بزرگترين مسابقه معماري جهان است كه هرسه سال يكبار برگزار مي شود، در خصوص اعلام نتايج افزود: نتايج مسابقه تا اواخر سال جاري اعلام خواهد شد. رياحي خاطرنشان كرد: در اين مسابقه هم به معماري بناها و مرمت معماري هاي بناها توجه مي شود. بنابر اين گزارش، بنياد آقاخان در ژنو، سالانه به آثار معماري جهان كه نمادي از اسلام است جايزه اهدا مي كند.

كشف نخستين چشمه كتيبه دار ايران
001905.jpg
گروه شهري سپيد كمر، نخستين چشمه داراي كتيبه كشور، در استان زنجان كشف شد.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي در پژوهش بازنگري مردم نگاري استان زنجان اين چشمه در روستاي سپيد كمر شناسايي شد.
عبدالله رمضان پور ، كارشناس مردم شناسي اداره ميراث فرهنگي استان زنجان با بيان اين مطلب گفت: اين چشمه نخستين چشمه ايران است كه كتيبه يادبودي در اختيار دارد. اين كتيبه به زبان عربي است و هنوز متن آن توسط كارشناسان ما خوانده نشده است.
رمضان پور افزود: در زير اين چشمه يك غار كوچك قرار دارد كه كتيبه نيز در داخل همين غار قرار دارد. آب از داخل اين غار به درون چشمه راه پيدا كرده و به طور متوسط 4 بشكه آب هميشه در اين چشمه جريان دارد.
وي با بيان اينكه اين كتيبه اوايل شهريور ماه شناسايي شده است، ادامه داد: اين چشمه براي اهالي محل داراي قداست است و در جشنهايي همچون چهارشنبه سوري و 13 به در مورد توجه مردم است و اهالي محل در آنجا حضور پيدا مي كنند.
اين مردم شناس عنوان كرد: در نزديكي اين چشمه درختاني موسوم به قره آقاج قرار دارد كه آنها نيز براي اهالي مقدس است و از شاخ وبرگ آن به هيچ وجه براي رفع نيازهاي خود استفاده نمي كنند.
روستائيان معتقدند، اگر شاخ وبرگ اين درختان را بشكنند يا بكنند، آسيب و بلايي متوجه آنها خواهد شد.

مرمت غيراصولي منارجنبان
001908.jpg
ايسنا: مرمت نادرست كف پوش منارجنبان، اصالت و زيبايي آن  را از ميان برده است.
عليرضا جعفري زند افزود: يكي از ويژگي ها و زيبايي هاي منارجنبان، آجرفرش كف آن بود كه حالت بافت حصير با آجر را القا مي كرد؛ اما در هنگام مرمت به اين مسئله توجه نشد و آن  را با آجر معمولي فرش كردند.
وي با بيان اينكه وقتي از منارجنبان صحبت مي شد، از كف آن به عنوان يكي از ويژگي ها و زيبايي هاي بنا ياد مي كردند، ادامه داد: كف پوش اين اثر در هيچ يك از بنا هاي تاريخي نمونه ندارد و اكنون فقط براساس طرح ها و عكس هاي قديمي آن  را دوباره مي توان احيا كرد.
جعفري زند اظهار كرد: تعمير منارجنبان با نظارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان انجام شده است، گرچه اجراي آن به بخش خصوصي واگذار شده بود، ولي به نظر مي رسد، با اتفاق هايي كه در حال رخ دادن هستند، نظارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز صوري است.
وي با بيان اينكه مرمت سر در مسجد جورجير كه به دوره  آل بويه تعلق دارد، به يك بناي معمولي واگذار شده است، درباره  مدرسه  چهارباغ يادآور شد: وضعيت اسفبار گنبد اين مدرسه هنوز به همان شكل است و با توجه به سطح ناصافي كه روي گنبد ايجاد شده است، با گذشت زمان و بر اثر بارندگي، آب در آن نفوذ مي كند.
او اضافه كرد: هيچ كاري براي مدرسه  چهارباغ انجام نمي شود و به همان شكل رها شده است. اكنون تنها به فكر اين هستيم كه آيا عبور مترو به اين مدرسه آسيب مي رساند يا خير؟ در صورتي كه اين بنا در شرايطي قرار دارد كه بدون عبور مترو هم تخريب خواهد شد.

نگاه دوم
هشدار مسئولان
درباره آتش سوزي جنگل ها
001914.jpg
گروه شهري ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه مازندران در مورد آتش سوزي جنگل ها هشدار داد.
در اطلاعيه اين ستاد آمده است: نظر به خشكسالي امسال و شروع زودرس فصل خزان و برگ ريزان به خصوص در مناطق جنگلي و مستعد بودن اين مناطق براي آتش سوزي، توصيه مي شود از برپاكردن آتش درهرشرايطي در عرصه هاي جنگلي خودداري شود.
در اين اطلاعيه گفته شده است كه وقوع هرگونه آتش سوزي مي تواند خسارتهاي غيرقابل جبراني بر منابع و سرمايه هاي ملي وارد كند.
اين ستاد دراطلاعيه خود آورده است: در هنگام استفاده از طبيعت در صورت برپا كردن آتش براي پخت وپز، ضمن رعايت نكات ايمني قبل از خروج از محل حتما آتش را خاموش كنيد.
اين اطلاعيه مي افزايد: در صورت مشاهده هر نوع دود يا آتش سوزي در عرصه هاي جنگلي ضمن انجام اقدامات اوليه براي مهار آتش موضوع را به نزديكترين مركز منابع طبيعي، محيط زيست، پاسگاه انتظامي، بخشداري و يا شوراي اسلامي روستا اطلاع داده تامامورين در اسرع وقت به محل اعزام و با كمك امكانات و تجهيزات و نيروهاي مردمي نسبت به اطفاي حريق اقدام نمايند.
ستاد حوادث غيرمترقبه مازندران برآمادگي كليه دستگاههاي اجرايي استان و شهرستان ها به ويژه منابع طبيعي و محيط زيست تأكيد و اعلام كرد: دستگاههاي مراقبت كننده در مناطق با برقراري كشيك هاي ويژه همچون گذشته آمادگي لازم براي انجام اقدامات پيشگيرانه و عمليات اطفاي حريق در مواقع ضروري را داشته باشند و دستگاه هاي پشتيباني كننده از جمله نيروي انتظامي، نيروي مقاومت بسيج، جمعيت هلال احمر و مراكز آتش نشاني شهرداري ها همكاري لازم را همچون گذشته انجام دهند.

تغيير مسير راه آهن غرب
ميراث خبر: عمليات اجراي خط  آهن سمنگان با تغيير مسير و خارج شدن از حريم محدوده منطقه نمونه گردشگري شازند در استان مركزي ادامه مي يابد. اين تصميم پس از اعتراض سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي به عمليات خط  آهن در حريم منطقه نمونه گردشگري شازند گرفته شد.
سيد محمد حسيني، مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي در اين باره گفت: در نشستي با مسئولان پروژه خط آهن سمنگان به اين نتيجه رسيديم كه خط آهن از محدوده سايت گردشگري خارج شود و فاصله آن از چشمه بلاغ به 200 متر برسد.
وي افزود: در حال حاضر فاصله راه آهن از چشمه بلاغ، 80 متر است و با وجودي كه ما فكر مي كرديم اين فاصله بايد به 250 متر برسد، به دليل اين كه خسارت بيشتري به اين پروژه وارد نشود، با فاصله 220 متر موافقت كرديم. تغيير مسير تا 250متر به تخريب يكي از پل هاي خط  آهن و خسارت چند ميليارد توماني منجر مي شد.
با اين حساب عمليات راه آهن سمنگان پس از وقفه اي كه به دليل اختلاف سازمان ميراث استان مركزي و وزارت راه و ترابري به وجود آمده بود، ادامه مي يابد.
داستان اختلاف ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي و وزارت راه و ترابري بر سر مسير خط  آهن شازند، از آنجا آغاز شد كه پس از 8 سال پروژه راه آهن غرب كشور به منطقه نمونه گردشگري شازند در استان مركزي رسيد و سازمان ميراث فرهنگي به دليل اين كه راه آهن در حريم منطقه نمونه گردشگري وارد شده بود و پيش از اجراي آن از اين سازمان استعلام نشده بود، با ادامه عمليات آن مخالفت كرد.
مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي پيش از اين نيز ادامه عمليات خط  آهن را منوط به تغيير مسير و فاصله گرفتن از حريم منطقه نمونه گردشگري عنوان كرده بودند، اما مسئولان وزارت راه  و ترابري با اين توجيه كه قوانين ميراث فرهنگي در خصوص استعلام به قبل از آغاز اجراي پروژه خط  آهن باز مي گردد، با اين نظر مسئولان سازمان ميراث موافقت نكرده بودند.

همايش سفر
در فرهنگ و ادبيات ايران
گروه شهري جايگاه سفر و بازخواني سفرنامه هاي ايراني با مشاركت جمعي از سازمان هاي غيردولتي و با حضور اصحاب فرهنگ و ادب و با عنوان سفر در فرهنگ و ادبيات ايران برگزار مي شود. معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: اين برنامه ها به مناسبت بزرگداشت هفته گردشگري و روز جهاني جهانگردي و در راستاي بازشناسي جايگاه سفر به عنوان يك مكتب زميني براي رسيدن به يك باور الهي برفراز چشم انداز باشكوه مخلوقات خدا و بر بستر فرهنگ، آيين و ايمان ايراني برگزار مي شود.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |