شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۳ - Oct 7, 2006
پيكر عمران صلاحي به خاك سپرده شد
چرا فكر مي كني مرده ام من
عكس: ايسنا
002076.jpg
002082.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: پيكر مرحوم عمران صلاحي، شاعر و طنزپرداز بزرگ معاصر، روز پنج شنبه 13 مهر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
در مراسم مشايعت صلاحي كه از حدود ساعت 9 صبح در محوطه بيروني خانه هنرمندان آغاز شد، عده زيادي از نويسندگان، شاعران، هنرمندان و روزنامه نگاران حضور داشتند كه از اين ميان مي توان به شفيعي كدكني، رضا سيدحسيني، اميرحسين چهلتن، محمود دولت آبادي، جواد مجابي، عليرضا خمسه، حسن ميرعابديني، اسدالله امرايي، هيوا مسيح، رضا كيانيان، علي موسوي گرمارودي، مديا كاشيگر، علي باباچاهي، قطب الدين صادقي، هوشنگ مرادي كرماني، عليرضا قزوه، كامبوزيا پرتوي، احمد بورقاني، فاطمه راكعي، فرخنده حاجي زاده، محمود معتقدي و ... اشاره كرد.
از اين بين، جواد مجابي به عنوان سخنران اول گفت: عمران هيچ از مرگ نمي گفت؛ همواره از زندگي مي گفت و مي سرود... وراي شيريني كلامش، زهري جريان داشت كه از واقعيت ناگزير مي تراود و او چرب دستانه هر دو منظر را يك جا به ما نشان مي داد...
مجابي كه از روي نوشته مي خواند، پيش از آغاز، فراموش نكرد درگذشت عمران صلاحي را به خانواده اش تسليت بگويد. ادامه داد: نمي ميرد شرافتي كه انسان بدان ارزش مي يابد و عمران عين شرافت آدمي بود... عمران زيباست در شعرهاي ظريفش كه از عشق شاد و شنگ سرشار است... با طنزهايش ما را مي برد به فراغتي كه روزگار كشنده خوي از انسان... دريغ كرده است. مجابي كه از دوستان نزديك عمران صلاحي محسوب مي شد، اين طور نوشته اش را به پايان برد: مي توانم او را ببينم شاد با لبخند محجوبش كه مي گويد: چرا كه فكر مي كني مرده ام من؟ آنهايي مي ميرند كه جايي در خاطره مردم اين سرزمين ندارند. دوست بي طاقت من، تو عمران را هرگز فراموش نخواهي كرد.
محمود دولت آبادي پس از مجابي پشت تريبوني كه بالاي سكو گذاشته بودند، قرار گرفت. پيرتر از هميشه به نظر مي رسد و مثل هميشه از كلمات ويژه اي استفاده مي كند: چه بگويم و چگونه بسرايم درباره انساني و مردي كه هيچ به مرگ نمي مانست؟ انساني به قامت و پيراسته در عين سادگي كه شكيب، برازنده او بود، با آن چهره زيبا و سرشته به لبخندي انگار ازلي. چه بگويم چون غافلگير نيستي و نيست شدن مي شويم در عين ناباوري اشك بيرون مي شود از ديده ها. نه، عمران صلاحي هيچ به مرگ نمي مانست، از آن كه او خود زندگي بود، درخشان و دل زنده با چشماني كه روشنايي و دوستي از مردمك هايش سر مي ريخت و تو را مجاب همز باني خود مي كرد. با او نزيسته بودم چنان كه بتوانم در لطيفه هايش به تفسير، متني بنگارم، اما او در گذر گفت و سخن هم رعايت رفتار را داشت و خيلي صميمي بود.
حالا دلم براي پيرمرد مي سوزد، اين چندمين بار است كه در مرگ همراهان و دوستانش، پشت ميكروفون قرار مي گيرد و از مرگ مي گويد؟ احمد شاملو، احمد محمود، هوشنگ گلشيري و ... .
چگونه شده است اين زندگي غمبار، اين آژنگ هاي نشسته بر پيشاني آدميان كه انگار به عادتي سخت و سمج درآمده است. چندان كه حس شادماني و زيستن آن گونه كه عمران بود، رفتاري نابهنجار مي نمايد. عمران را به ياد مي آورم و مي دانم كه در يادها سفر خواهد داشت.
صداي عمران صلاحي غافلگيرمان مي كند. همين دو سه هفته پيش بود، مراسم بزرگداشت كامبيز درم بخش، همين جا. عمران صلاحي كلي به شوخي و جدي، مجلس را گرم كرده بود. در انبوه جمعيت با چشم دنبال درم بخش مي گردم، اما پيدا نيست. حالا او چه حسي دارد؟
اتوبوس ها پر مي شوند، خاك منتظر است.

انتشار نخستين پوستر فيلم در ايران به زبان ارمني
گروه ادب و هنر - نخستين پوستر فيلم به زبان ارمني در ايران كه به فيلم ميم مثل مادر اثر رسول ملاقلي پور اختصاص دارد، منتشر شد.اين پوستر كه در سينماي پس از انقلاب مي توان آن را نخستين پوستر ارمني به شمار آورد اثر بهزاد خورشيدي، طراح و گرافيست ايراني و سفارش دهنده آن منوچهر محمدي، تهيه كننده اين فيلم است.منوچهر محمدي درباره دليل طراحي اين پوستر به زبان ارمني گفت: در ميم مثل مادر جمشيد هاشم پور در نقش روبيك و ماريتا آندرياسيان در نقش همسر روبيك ظاهر مي شوند و در بخش هايي از فيلم نيز به زبان ارمني صحبت مي كنند؛ از اين رو ما به احترام مخاطبان ارمني نيز پوستري ويژه به زبان آن ها منتشر كرديم.

انتشار زندگي نامه گونترگراس در 23 كشور
002079.jpg
فارس : زندگي نامه اعترافات گونتر گراس ، نويسنده آلماني و برنده جايزه نوبل 1999، با نام در حال پوست كندن پيازها تا سال آينده در 33 كشور جهان از جمله ايران منتشر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه؛ تركيه، فرانسه، آمريكا، كره جنوبي، ژاپن، چين، برزيل و ايران از جمله كشورهايي هستند كه آخرين كتاب گونتر گراس در آنجا ترجمه و منتشر مي شود.
كتاب در حال پوست كندن پيازها در آلمان با استقبال زيادي مواجه شده و تاكنون دويست هزار نسخه از آن به فروش رفته است.
گونتر گراس اميد دارد عرضه اين كتاب در پنجاه و هشتمين نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت با اقبال بازديدكنندگان همراه شود. زندگي نامه اين نويسنده آلماني كه با جنجال فراواني روبه رو شد، به آلمان بعد از جنگ جهاني مي پردازد. وي در اين كتاب اعتراف كرده است كه در سن 17 سالگي در گروه اس  اس ارتش نازي عضو بوده است.

موفقيت شخصيت هاي بريتانيايي در بازار جهاني سينما
مهر: فيلم هايي كه در فاصله سال هاي 2001 تا 2005 بر اساس شخصيت هاي خلق شده توسط نويسندگان انگليسي ساخته شده اند، 6 ميليارد و 700 ميليون پوند در گيشه جهاني به دست آورده اند. فيلم هاي هري پاتر ، ارباب حلقه ها و والاس و گروميت از جمله فيلم هاي پرفروشي هستند كه خاستگاه بريتانيايي دارند.
در نيمه اول سال 2006 سرمايه اي كه صرف ساخت فيلم در انگلستان شده 76 درصد بيش از سال گذشته بوده است. اين در حالي است كه سرمايه گذاري داخلي در انگلستان نيز در مقايسه با شش ماه نخست سال پيش با افزايش 71 درصدي به 486 ميليون پوند رسيده است.از ديگر فيلم هايي كه بر اساس كتاب نويسندگان انگليسي ساخته شده مي توان به در حقيقت عشق برگرفته از كتاب ريچارد كورتيس، مجموعه آثار هري پاتر از جي كي رولينگ و روز ديگر بمير از مجموعه آثار جيمز باند نوشته يان فلمينگ اشاره كرد.
در اين ميان، محبوب ترين فيلم بريتانيايي با افزايش مخاطبان داخلي فيلم رمز داوينچي بوده است. آمار ارائه شده توسط انجمن فيلم انگلستان نشان مي دهد كه در شش ماه امسال ميزان حضور در سالن هاي سينما با كاهش 4/2 درصدي همراه بوده كه اين امر نمايانگر تاثير برگزاري بازي هاي جام جهاني بر استقبال مردم از فيلم هاي سينمايي است.

شاعران عرب در شب شعر روح و ريحان
گروه ادب و هنر - شب شعر روح و ريحان كه از آغاز ماه مبارك رمضان روز هاي شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در نمايشگاه بين المللي قرآن برگزار مي شود امروز شنبه ساعت 20 با شعرخواني عبدالجبار كاكائي، ابوالفضل زروئي نصرآباد، سيد اكبر ميرجعفري، كامران شرفشاهي ادامه خواهد يافت.
در اين شب شعر شاعران ديگري چون اميد مهدي نژاد، علي محمد مودب و محمد سعيد ميرزائي نيز تازه ترين آثار قرآني خود را ارائه خواهند كرد. علاوه بر اين، شب شعر روح و ريحان ميزبان شاعراني از كشورهاي مسلمان عربي نيز خواهد بود. غسان مطر، خالد ابو خالد، خالد البرادعي ونذير عظمه كه آثارشان با ترجمه همزمان مترجم برجسته شعر عرب، موسي بيدج همراه خواهد بود آثار خود را براي مخاطبان قرائت مي كنند.
شب هاي شعر روح و ريحان در مصلاي تهران، بخش جلوه هاي ادبيات برگزار مي شود.

چهره روز
شاعر رنگ ها و نقاش واژه ها
002085.jpg
فارس:امروز 15 مهر، هفتاد و هشتمين زادروز سهراب سپهري است؛ كسي كه به شاعر رنگ ها و نقاش واژه ها شهرت يافت.
سهراب سپهري در 15 مهر 1307 در كاشان چشم به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در همين شهر به پايان رساند و وارد دانشكده هنرهاي زيبا تهران شد و در سال 1332 در رشته نقاشي با احراز رتبه اول و دريافت نشان درجه علمي، ليسانس گرفت. در سال 1336 از راه زميني به پاريس و لندن سفر كرد و سال 1337 در اولين بي ينال تهران و كمي بعد در بي ينال ونيز و در سال 1339 در بي ينال دوم تهران شركت جست و جايزه اول هنرهاي زيبا را گرفت. سهراب سپهري در دي ماه سال 1358 براي درمان بيماري سرطان خون به انگلستان رفت و در اسفند همان سال به ايران بازگشت و در تاريخ اول ارديبهشت 1359 در بيمارستان پارس تهران چشم از جهان فروبست. وي را در روستاي مشهد اردهال كاشان به خاك سپردند.
دفترهاي شعر سپهري به ترتيب عبارت اند از: مرگ رنگ 1330، زندگي خواب ها 1332، آوار آفتاب 1340، شرق اندوه 1340، صداي پاي آب 1344، مسافر 1345، حجم سبز 1346، ما هيچ، ما نگاه 1356، هشت كتاب 1356 و منتخب اشعار 1364.
علاقه به شعر و نقاشي در سهراب به موازات هم رشد يافت چنان كه پا به ژپاي مجموعه شعرهايي كه از او به چاپ ميژرسيد، نمايشگاه ژهاي نقاشي او هم در گوشه و كنار تهران برپا ميژشد و او گاهي در كنار اين نمايشگاهژ ها شب شعري هم ترتيب ميژداد؛ تلفيق شعر و نقاشي در پرتو روح انزوايي و متمايل به گونهژاي عرفان قرن بيستمي، هم به شعر او رقت احساس و نازك بيني هنرمندانه اي مي بخشيد و هم نقاشي او را به نوعي صميميت شاعرانه نزديك ميژكرد.
تخيل آزاد، سوررئاليسم خفيف، جستجوي روابط متعارف اشياء، مفاهيم آميخته با خيال پردازي از مشخصه هاي آشكار شعر سپهري است. همين ويژگي ژ ژهاست كه در نظر برخي وي را به تمايلات سبك هندي و قابليت مقايسه با بيدل دهلوي، شاعر عارف و خيال پرداز سده دوازدهم نزديك كرده است. سفرهاي سهراب به غرب و شرق عالم و ديدار از رم، آتن، پاريس و قاهره، تاج محل و توكيو براي او بيشتر سلوك روحي و معنوي و سير در انفس به حساب ميژآمد تا گشت و گذار و جهان ديدگي و سير در آفاق. پيشتر از آن كه به هند و ژاپن سفر كند با فكر و انديشه بودايي و سلامت عارفانه پيشينيان آشنايي داشت.

اخبار كوتاه
چند كيلو خرما در نانت
فيلم چند كيلو خرما براي مراسم تدفين به بخش نوع نگاه بيست و هشتمين فستيوال سه قاره نانت فرانسه راه يافت.جشنواره سه قاره نانت دومين فستيوال معتبر اروپا پس از جشنواره كن محسوب مي شود كه سينماگران ايراني همواره حضور پررنگي در آن داشته اند.
مراسم يادبود عمران صلاحي
مراسم يادبود عمران صلاحي برگزار مي شود. اين مراسم روز شنبه 15 مهر از سوي خانواده اين شاعر و طنزپرداز فقيد برگزار خواهد شد. مراسم يادشده از ساعت 14 تا 15:30 در مسجدالرضا(ع) واقع در خيابان خرمشهر (آپادانا)، ميدان نيلوفر برپا خواهد بود.
سومين جشنواره سراسري بسم الله
سومين جشنواره سراسري بسم الله، فردا 16 مهرماه ساعت 18 در فرهنگسراي نياوران افتتاح مي شود. همچنين كتاب سال بسم الله با محتواي آثار گرافيكي و خوشنويسي نگارش بسم الله همزمان با برپايي نمايشگاه به هنرمندان ارائه مي شود.
۱۶۳ فيلم در جشنواره امسال رشد
هيأت انتخاب سي و ششمين دوره جشنواره بين المللي فيلم رشد 163 فيلم ايراني و خارجي را براي حضور در بخش هاي رقابتي و غيررقابتي قديمي ترين رويداد سينمايي كشور انتخاب كرد.
روابط عمومي جشنواره فيلم رشد اعلام كرد جعفر توكلي، امير هاشمي، اميرحسين ندايي، حسن عشايري، علي اصغرزاده و حميد جم  در هيئت انتخاب سي و ششمين دوره جشنواره رشد هستند.
63 فيلم ايراني به همراه 42 اثر خارجي از
60 كشور از قاره هاي مختلف در بخش مسابقه جشنواره رشد شركت مي كنند. همچنين 33 فيلم ايراني و
25 فيلم خارجي در بخش خارج از مسابقه جشنواره روي پرده مي روند. سي و ششمين دوره جشنواره بين المللي فيلم رشد از 12 تا 19 آبان ماه در تهران برگزار مي شود.
تأسيس بنياد سينمايي انيميشن
بنياد سينمايي انيميشن در راستاي حمايت،هدايت و راهبري سينماي انيميشن، تاسيس مي شود.
حسين ضيايي عضو مركز توسعه انيميشن ايران ضمن اعلام اين خبر به نشست توليدكنندگان انيميشن با محمدحسين صفارهرندي و محمدرضا جعفري جلوه(معاونت سينمايي) اشاره كرد و گفت: در اين جلسه صحبت هاي متعددي در زمينه صنعتي كردن انيميشن ايران، انبوه سازي در توليد انيميشن شد. اينكه انيميشن  با موضوعيت ايراني- اسلامي كه با ما قرابت بيشتري دارد مي تواند در جهان اسلام جلوه كند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |