شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۳ - Oct 7, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
نفَس هاي شما در اين ماه، تسبيح پروردگار است و خواب شما عبادت، و اعمال و رفتار شما مورد پذيرش پروردگار، و دعاي شما مستجاب است.
خطبه شعبانيه
امروز با حافظ
چنان نماند و چنين نيز هم نخواهد ماند
رسيد مژده كه ايام غم نخواهد ماند
رقيب نيز چنين محترم نخواهد ماند
من ارچه در نظر يار خاكسار شدم
آب و هوا
002178.jpg

عكس روز
002184.jpg
عكس: رويترز‎/ سوكري سوكپلانگ
يك فروشنده دوره گرد مجبور است به دليل جاري شدن سيل در خيابانهاي محله سنا واقع در 80 كيلومتري شمال بانكوك (پايتخت تايلند) با استفاده از قايق، محصولاتش را عرضه كند.

در شهر چه خبر
غيبت برنج
نرخ بهترين برنج ايراني طارم با خرده حداكثر 3 الي 4 درصد و بدون ناخالصي در خرده فروشي هاي مازندران 1350 تومان است. حال آن كه قيمت هر كيلو از همين برنج در بازار خرده فروشي تهران از 1900 تا 2 هزار تومان كمتر نيست بنا بر اين اغلب خانوارهاي تهراني از اقلام ارزان تر استفاده مي كنند. اما اين روزها غيبت برنج در ميادين ميوه و تره بار بيشتر خودنمايي مي كند درحالي كه توزيع كنندگان مي توانند نقش عمده اي در حذف واسطه هاي اين محصول از مبدأ مازندران تا مقصد تهران داشته باشند.

قيمت مرغ
قيمت مرغ غيرمنجمد (گرم) كشتار روز در بازار واحدهاي صنفي تهران به طور متوسط كيلويي 140 تا 200 تومان كاهش يافته است؛ به طوري كه هر كيلوگرم مرغ در خيابان 16 متري اميري منطقه 10 شهرداري تهران 1650 تا 1750 تومان، در خيابان جيحون نيز كيلويي 1750 تا 1800 تومان و در خيابان ستارخان كيلويي 1750 تا 1850 تومان عرضه مي شود. در شرق تهران نيز بازار ميدان امام حسين(ع) و خيابان شهيد نامجو گوشت مرغ غيرمنجمد را با همين قيمت به فروش مي رساند. در برخي واحدهاي صنفي جنوب شهر تهران خيابان معلم منطقه يافت آباد هر كيلو گوشت مرغ 1600 تومان عرضه مي شود، اما در مقابل شمال شهر تهران شامل ميدان تجريش و منطقه سعادت آباد قيمت به 1950 تومان هم مي رسد.

نرمش نرخ حوله
گويا افزايش تعداد توليدكنندگان و هجوم توليدات ارزان چيني بازار حوله را به سمت ارزاني سوق داده است به طوري كه قيمت ها در اين بازار كمتر ميل به بالا دارند. در حال حاضر انواع حوله هاي پالتويي و لباسي حدود 14 تا 25 هزار تومان قيمت دارند البته اين نرخ براي توليدات آلمان كه رتبه نخست كيفيت را به خود اختصاص داده اند به 45 تا 90 هزار تومان مي رسد. حوله هاي دستي نيز بين 800 تومان تا 2 هزار تومان هستند. حوله هاي دستي فشرده نيز اخيرا با استقبال خوبي روبه رو شده اند. اين حوله ها در بسته هاي سه تايي حدود 2 هزار و 500 تومان قيمت دارند و بيشتر در فهرست خريد مسافران قرار مي گيرند.

رب چيني
با ورود مقادير زيادي رب فله اي به بازار اقلام خوراكي خريداران به وسيله قيمت هاي بسيار پايين مجذوب اين تازه وارد مي شوند.
به گفته آگاهان بازار رب فله اي از كشور چين و با قيمتي حدود كيلويي 100 تومان وارد مي شود و ارزان بودن اين محصول جديد موجب شده تا برخي فروشنده ها نيز اقدام به مخلوط كردن آن با توليدات داخلي كنند. مديركل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد كشاورزي نيز ضمن تأييد اين موضوع مي گويد: با وجود توليد 5/4 ميليون تن گوجه فرنگي در كشور رب فله اي با قيمت ارزان و كيفيت نامطلوب به صورت قاچاق از چين وارد مي شود.

پارك ترافيك
طي هفته نيروي انتظامي، كودكان در محل پارك آموزش ترافيك پونك در دو بخش تئوري و عملي از نزديك با مقررات عبور و مرور آشنا مي شوند. در اين طرح كه با همكاري نيروي انتظامي و سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري به اجرا درمي آيد علاوه بر آموزش عبور و مرور برنامه هايي شامل اجراي نمايش، موسيقي و مسابقه نيز پيش بيني شده است. در حال حاضر پارك آموزش ترافيك پونك كامل ترين مركز آموزش مقررات ترافيك براساس استانداردهاي معمول است.

تلويزيون
002151.jpg

بازار
002154.jpg
پست ارزان 
هر روز سفرهاي متعددي در شهر تهران انجام مي شود كه 13 درصد از اين سفرها با استفاده از انواع خدمات پست قابل جبران است. براي نمونه پست با تحويل گذرنامه به مردم از حدود 10 ميليون سفر درون شهري جلوگيري مي كند.
در حال حاضر بيش از هزار دفتر خدمات ارتباطي وظيفه مراسلات درون شهري و بين شهري را به عهده گرفته اند. با مقايسه هزينه هاي پستي داخلي نسبت به هزينه پست در ديگر كشورهاي دنيا ايران صاحب يكي از ارزان ترين شبكه هاي پستي است؛ به طوري كه براي ارسال نامه هاي شهري تنها 40 تومان از فرستنده دريافت مي شود. با اين وجود، مشكل اساسي شبكه پستي كشور ضمانت و سلامت مراسلات بود كه اين مورد نيز با وضع قوانيني درخصوص گارانتي پستي تا حدودي حل شد.

سكه، طلا و ارز
002157.jpg

ضيافت مهر
علي اصغر عطّاران طوسي
attaratoosi@gmail.com
002145.jpg
002148.jpg

آلودگي هواي تهران
002181.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
هجر دوران
بعد از سالها دلتنگي از آن ايام خوش بالاخره تلفن او را بدست آورد و تماس گرفت هيچكدام حرفي نزدند ولي هر دو مي دانستند چه كسي آن طرف خط است. از ناچاري تصميم گرفت برايش يادداشتي بفرستد.
خودت مي دوني كه منم. خودت خبر داري كه هجران روزگار، باعث مي شود يادت كنم به طوري كه بداني، در دل هميشه به يادت هستم. ولي بي توجهي تو زخمي كهنه را بيدار مي كند. ولي با اين وجود مي گويم، مثل گذشته، تكراري، هماي سعادت برسر آن كسي باشد، كه سايه اي چون تو بر سرداشته باشد.
با احترام كاغذ را تا كرد و در صندوق پست انداخت ولي براي اينكه باعث تكدر اوقات او نشود، آدرسي روي آن ننوشت.
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
هداياي دست دوم
نيويورك : نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد بيش از نيمي از مردم آمريكا هدايايي را كه دريافت مي كنند مجددا داخل كاغذ كادو مي پيچند و به شخص ديگري هديه مي دهند. جالب تر اينكه بيش از 70 درصد از مردم اين كشور دريافت هداياي دست دوم را به راحتي مي پذيرند و ناراحت نمي شوند.
خودروهاي گران قيمت و افراد بيكار
برلين: در صورت تصويب يك قانون جديد در مجلس آلمان افراد بيكار قادر به مالكيت خودروهاي گرانقيمت نخواهند بود. در حال حاضر بسياري از افراد بيكار در اين كشور كه بيمه بيكاري دريافت مي كنند مالك خودروهاي گرانقيمت هستند و در حقيقت هزينه نگهداري خودروهاي آنها از بودجه عمومي تامين مي شود. چندي پيش چند تن از نمايندگان مجلس پيشنهاد دادند شرط دريافت بيمه بيكاري توسط افراد بيكار بايد فروش خودروشان باشد اما چون اين پيشنهاد رد شد هم اكنون اين نمايندگان پيشنهاد مي كنند افراد دريافت كننده بيمه بيكاري نبايد مالك خودروهايي با قيمت بالاتر از 10 هزار يورو باشند. در حال حاضر آنها مي توانند خودروهاي 14500 يورويي نيز سوار بشوند.
سرقت مار
سيدني: يك سارق در استراليا با دستبردزدن به يك منزل،چند مار به ارزش 80هزار دلار به سرقت برد. اين خانواده چند مار غير سمي و گرانقيمت در منزل خود نگهداري مي كردند كه سارق پس از گشودن در منزل و تهديد اعضاي خانواده با اسلحه مارها را داخل گوني ريخت و پا به فرار گذاشت.
۵۰۰ كيلومتر دنده عقب
سيدني: يك راننده 23 ساله در استراليا در حالي كه قصد داشت مسافت 500 كيلومتر را به صورت دنده عقب طي كند توسط پليس دستگير شد. اين مرد بخشي از اين مسير را با سرعت 80 كيلومتر در ساعت طي كرده بود و هنگامي كه با سرعت 50 كيلومتر در ساعت دنده عقب مي رفت پليس متوجه اين موضوع شد و او را دستگير كرد.
۸ سال در غار
پكن: يك تبهكار در چين كه به مدت 8 سال خود را داخل يك غار پنهان كرده بود سرانجام تسليم پليس شد. اين مرد كه به جرم خريد و فروش غير مجاز سلاح تحت تعقيب بود تصميم گرفت با احداث يك غار خود را پنهان كند. به همين دليل وي داخل تپه اي كه در مجاورت ديوار خانه اش بود يك غار حفر كرد كه ورودي اين غار از اتاق خواب خانه بود. وي براي اينكه اين ورودي مشخص نشود يك كمد بزرگ مقابل آن قرار داد. وي صبح ها براي كتاب خواندن و استفاده از دستشويي و غذا خوردن از غار خارج مي شد اما با تاريك شدن هوا به داخل غار مي رفت. وي همچنين به همسرش گفته بود كه براي فرار از دست طلبكاران اين كار را انجام مي دهد. اما وي دو روز قبل سرانجام پس از 8 سال خود را تسليم پليس كرد چون بيش از اين نمي توانست شرايط سخت و دشوار را تحمل بكند.
۵ سال مرده در تختخواب
وين: يك مرد در اتريش كه 5 سال قبل در تختخواب خود جان باخته بود ديروز به خاك سپرده شد. اين مرد كه تنها زندگي مي كرد اجاره خانه اش را از طريق بانك به صورت غير حضوري به صاحبخانه پرداخت مي كرد به همين دليل در طول اين 5 سال اجاره بهاي وي بدون حتي يك روز وقفه پرداخت شد. اما هنگامي كه نامه هاي آن مرد پشت در خانه اش انباشته شد نگهبان ساختمان به موضوع مشكوك شد و پليس را خبر كرد. جالب اينكه جسد پيرمرد فاسد نشده بود و بوي تعفن نمي داد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |